Author Topic: Zelfdoding en boeddhisme  (Read 1046 times)

0 Members en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kooo

• Boeddha Forumganger
  • **
    • View Profile
Zelfdoding en boeddhisme
« on: 16-09-2011 10:05 »
Hoe kijkt het boeddhisme tegenover zelfdoding?

Offline Ujukarin

• Sangha lid
    • View Profile
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Zelfdoding en boeddhisme
« Reply #1 on: 16-09-2011 14:19 »
Hoi Kooo,

Karmisch 'dom' want in het volgende leven ga je gewoon weer verder met de problemen die je dit leven ontvluchtte. Met wel als grote nuance dat er geen echt door-gaand 'je' is in het volgende leven, het is meer Kooo als kaars die bij het doodgaan een nieuwe kaars aansteekt. Maar zelfdood-gaan is vrij slecht karma dus het begin van die nieuwe kaars is niet al te best...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline lord rainbow

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • be simple
    • View Profile
« Reply #2 on: 17-09-2011 00:35 »
Het is volgens mij niet zo dat het volgende leven
gewoon verder gaat met de problemen die je nu probeert te ontvluchten.

Er wordt gezegd dat het laatste moment voor het sterven erg belangrijk is.
En dat lijkt mij dan ook gelden ten aanzien van zelfdoding.
De laatste staat van geest geeft richting aan de wedergeboorte.
Je kunt er dan dus bij wijze van spreke beter 'uitkomen',dan dat
je 'erin' gaat.
De hele situatie is kompleet gewijzigd.

Het is dan weer wel zo,dat wanneer
de omstandigheden er zich toe gevormd hebben,
het corresponderende karma manifest wordt.

karmisch gezien spelen misschien ook mee de wijze
waarop je het doet.
Ondervinden anderen er bijvoorbeeld gevolgen van of niet.

Daarnaast heb je een bepaalde hoeveelheid 'levensenergie'
wanneer je dit leven voortijdig verlaat,
zou je dan,in mijn ogen,een volgend leven misschien wel langer kunnen leven.
Je houdt immers over.

Maar Kooo,hoe kijk jij er tegenaan?
« Last Edit: 17-09-2011 00:38 by lord rainbow »

ego,de last van het overdrijven 

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • View Profile
« Reply #3 on: 17-09-2011 04:17 »
Beste Kooo  Ik kan een heel stuk meegaan met Lord Rainbow. Het is in ieder geval heel belangrijk om te kijken naar wat je er zelf van vindt, maar daar heb ik en ik denk ook Lord Rainbow en anderen wel een idee over. Zo'n vraag stelt iemand niet zo maar.
Het doet me denken aan een vraag die Krishnamurthi ooit eens aan zijn gesprekspartners stelde. Deze ging ongeveer zo: Wat zouden jullie doen als jullie bij het sterfbed van iemand zouden zitten die op het punt stond om dit tijdelijke bestaan te verlaten?
De ene vertelde welke wijsheden hij de te overlijden persoon zou willen meegeven en de andere vertelde welke wijsheden hij wilde meegeven. Toen werd er gevraagd wat Krishnamurti zou doen en ik meende dat hij iets antwoordde in de zin van, "ik zou zijn hand nemen en zwijgen".
Ik heb daar aan over gehouden dat wat Krishnamurti vooral beoogde, dat was de te overlijden persoon het gevoel te geven dat hij niet alleen was in die laatste uren van bestaan, want het kan juist die eenzaamheid zijn die mensen opbreken.

Kooo, hoe vreemd het ook klinkt, ziektes, depressies zijn helingsprocessen. De resultaten van die helingsprocessen neem je mee in al je volgende incarnaties. Het is zoiets dat als je eenmaal de mazelen hebt gehad en hebt doorwerkt en je er dus van genezen bent, dat je dan de mazelen - onder normale omstandigheden - geen tweede keer meer krijgt.

Depressies hebben te maken met denken en voelen. Realiseer je dat het denken een enorme impact heeft op hoe je je voelt en wat je wilt.
Je kunt dat denken niet zomaar wegpoetsen. Wat je wel kunt doen, en daar zijn door verschillende mensen hier al tips voor gegeven, is mediteren, concentreren.
Als je iedere dag bijvoorbeeld in de ochtend en de middag en de avond een paar minuten mediteert zou het een idee kunnen zijn om dat langzaam aan te zien uit te breiden. Als je dat iedere keer 5 minuten kunt dan probeer je er langzamerhand 7 minuten van te maken enzovoort.
Ik zou mediteren op de voorstelling hoe gelukkig een vrouw bijvoorbeeld zich van binnen kan voelen als deze hoort dat ze  uiteindelijk in verwachting is van dat zo gewenste kind. Zo kun je ook mediteren op een kind die blij is met dat jonge schattige hondje waar het voor mag gaan zorgen, je kunt mediteren op de ervaring van iemand die  in een tocht door de woestijn uiteindelijk weer water vindt, enzovoort.
Wat ik vooral een goede meditatie vind is de volgende:
Je stelt je eerst het hele heelal voor, niet met je denken maar meer met je fantasiekrachten. Dan stel je je ons sterrenstel voor op dezelfde manier, daarna de aarde , daarna Europa, daarna het land waar je woont, daarna de provincie , de stad, de wijk, de straat, het huis, en dan jouw kamer waar je bent.

Dit alles lost in wezen je depressie niet op maar het geeft je steeds meer innerlijke kracht om daar aan te gaan staan waardoor het oplost. Hoe het zich oplost kun je eigenlijk alleen maar achteraf zien. Dat is dan het zelfde wat een medicijn doet maar die komt dan wel van buiten, jouw pogingen van meditatie komen van binnen. Maak je er geen zorgen over of het lukt. Het belangrijkste is het dat je het probeert, iedere dag weer op precies dezelfde tijden, want het is juist dat proberen wat je in eerste instantie kracht geeft.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline lord rainbow

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • be simple
    • View Profile
« Reply #4 on: 18-09-2011 14:06 »
Boeddhistische zienswijze ethische kwesties ''rondom de dood''

- Er bestaan geen absoluut geldende opvattingen betreffende euthanasie. De meningen lopen uiteen. De discussie wordt vanuit andere dan puur ethische criteria gevoerd. Niet de vraag wat goed en kwaad is, maar de vraag wat de oorzaken van lijden zijn, hoe die het best zijn te verzachten en uiteindelijk weg te nemen is de leidraad. Wat zijn de oorzaken van lijden, hoe kan men lijden werkelijk wegnemen? Voor het beantwoorden van deze vragen is inzicht nodig in de aard, de oorzaken en het ontstaan van een (lijden veroorzakende) egocentrische mentaliteit. Bovendien dient men bij het stelling nemen ten aanzien van euthanasie over een ruime ervaring te beschikken met het volgen van het boeddhistische pad en te weten waarheen dat leidt.
Algemeen gesproken staan de individuele keuze en verantwoordelijkheid weer centraal. Iedereen zal voor zichzelf moeten beslissen en elke situatie afzonderlijk moeten beoordelen, uitgaande van alle factoren die daarbij een rol spelen.
Het doel van euthanasie is vaak het wegnemen van lijden.

- In het boeddhisme vraagt men zich soms af of lijden tijdens het sterven uiteindelijk niet juist lijden bespaart. Bij euthanasie wordt alleen het zichtbare lijden afgebroken. Als men lijden ziet als het gevolg van voorgaande schadelijke gedachten, woorden en daden die indrukken in de geest hebben achtergelaten (karma), dan kan dat lijden uiteindelijk alleen worden gestopt door de realisatie van zelfloosheid en de vernietiging der mentale bezoedelingen. Vanuit een boeddhistisch perspectief is euthanasie in wezen geen oplossing. Volgens sommige tradities kan het zelfs bijdragen aan meer lijden, omdat iedereen uiteindelijk de gevolgen van zijn of haar daden zal moeten dragen. Werkelijke opheffing van lijden ontstaat pas door zuivering van de geest en door het opwekken van een positieve tegenkracht in de vorm van het verrichten van heilzame en altruïstische daden.
De indrukken die worden geactiveerd in de geest tijdens het stervensproces zijn volgens veel tradities bepalend voor de ervaringen in het leven daarna. Negatieve emoties van allerlei aard activeren negatieve indrukken en daarmee negatieve omstandigheden tijdens een nieuw bestaan. Voor veel tradities is het belangrijk zo min mogelijk in te grijpen in het proces van sterven.
Tegen deze achtergrond kan een persoonlijke keuze worden gemaakt waarvoor door de persoon zelf verantwoordelijkheid wordt gedragen. In vele tradities wordt geleerd dat lijden niet iets is waar alleen met afkeer naar moet worden gekeken, iets wat per se slecht is. Lijden kan ook worden aangewend in de beoefening, bijvoorbeeld om mededogen tegenover andere wezens te ontwikkelen en een andere kijk op het leven te krijgen.

http://www.boeddhisme-sterven.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=127&Itemid=99

Offline lord rainbow

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • be simple
    • View Profile
« Reply #5 on: 18-09-2011 14:07 »
Er is in de orthodoxe Pali-canon een verhaal bekend over een van Sakyamuni Boeddha's monniken, de een zegt dat hij Aniruddha heette, de ander zegt dat het Anuruddha was, die een uiterst pijnlijke oogziekte had waar hij blind door werd. Niettemin meende hij dat hij "behaald had wat er behaald moet worden". Op het moment dat de pijn ondraaglijk werd benam deze monnik zichzelf van het leven. Geschokt meldden de andere monniken dit aan Boeddha en vroegen wat hij ervan vond. Boeddha antwoordde daarop door - vrij weergegeven - te zeggen dat dit in het geval van een monnik die nirvana bereikt had, en verder niets meer te leren of te cultiveren had, dan desnoods nog wel te begrijpen en te aanvaarden was, maar dat anderen zich beslist niet aan dit voorbeeld moesten spiegelen.

De orthodoxie vindt zelfdoding dan ook nog steeds gruwelijk en onaanvaardbaar, ook in het licht van het begrip ahimsa, geen geweld gebruiken, ook niet naar jezelf. In China wordt voor zelfdoding traditioneel een term gebruikt die met "de indecente praktijk" vertaald kan worden.

In later eeuwen zijn er boeddhistische trends gekomen, zoals de hiergenoemde tendai-richting, maar ook tibetaanse substromingen, die zelfdoding minder erg zijn gaan vinden. Er is een afscheidsgedicht bewaard gebleven van de Tibetaan Longchenpa (ergens gedurende de Middeleeuwen) waarin hij aankondigt zichzelf het leven te benemen uit mededogen met de mensheid en om te bewijzen dat hij niet meer aan het zelf gehecht is.
Zover komt het nu binnen de tibetaanse stromingen niet meer, maar uit redelijk recente gesprekken is toch gebleken dat het principe van een min of meer gewelddadig "doorklieven" (chöd) als principe niet is afgezworen.
Het tendai-leiderschap moet niet verbaasd zijn wanneer op een dag de rechtshandhaver op de deur klopt.

http://www.buddha-dharma.eu/alledaags-boeddhisme.html#item3

Offline Vertrokken

• Verspreider van inzicht
    • View Profile
« Reply #6 on: 18-09-2011 14:30 »
.
« Last Edit: 28-09-2011 19:48 by Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • View Profile
« Reply #7 on: 18-09-2011 15:18 »
In zoverre ik in mijn leven soms zwaarmoedig ben geweest door situaties waar ik in terecht kwam en die natuurlijk bij mijn Karma hoorden kan ik stellen dat er maar 1 aspect is geweest wat de sleutel was om daar door heen te komen. Mijn IK-kracht. Met alle tips en tricks en technieken die mensen kunnen aanreiken is er uiteindelijke een ding wel duidelijk: je moet het wel - met je - zelf doen een ander doet het niet voor je.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn