Auteur Topic: Meditatie lukt soms niet  (gelezen 1380 keer)

Offline Jnana

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Meditatie lukt soms niet
« Gepost op: 15-03-2017 15:46 »
Wat doen jullie als meditatie soms gewoon niet lukt?
Ik dwaal dan teveel af naar de dagelijkse beslommeringen.
Eigenlijk zit ik meer te dagdromen met gesloten ogen en rustgevende muziek.  ;D

Kan je dan beter stoppen of zijn er tactieken voor?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Meditatie lukt soms niet
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2017 06:30 »
Wat doen jullie als meditatie soms gewoon niet lukt?
Eigenlijk zit ik meer te dagdromen met gesloten ogen en rustgevende muziek.  ;D

Kan je dan beter stoppen of zijn er tactieken voor?
Hoi hoi,

Wel rustgevende muziek past in vrijwel geen enkele boeddhistische meditatie, dus als je ons soort mensen advies vraagt is één der eerste uitkomsten om de UIT knop te zoeken ;-)
Voor de andere zaken: overkomt ook zeer ervaren meditators. Google maar op 'de vijf hindernissen' voor heel wat ervaringen en tips. Afhankelijk van de oorzaak van dat afdwalen zijn er tegenmiddeltjes die in ieder geval bij mij geregeld helpen, probeer maar!

Sukses, with folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2017 11:47 »
Herkenbaar.

Het standaard 'recept' is dat je jezelf traint in het tijdig herkennen van die momenten dat je geest afdwaalt en dan direct weer terugbrengt naar bijvoorbeeld het volgen van de adem. Wees bij het zien van het afdwalen niet streng of bestraffend naar jezelf maar mild. Zo'n neiging om af te dwalen is ook een sterke gewenning.

Het bewust tellen van je in-en uitademing kan een hulpmiddel zijn om afdwalen snel op te merken en er met je aandacht beter bij te blijven. Je kunt bijvoorbeeld elke in-en uitademing tellen als 1 en dan tot 21 tellen. Ben je daar, dan begin je opnieuw. Als je merkt dat je de tel kwijt bent, begin je gewoon weer bij 1.
Stel van te voren een tijd in en probeer je daar aan te houden.

Je ogen open of half open houden kan ook helpen dat je minder snel afdwaalt. Muziek kan je ook in een bepaalde (sentimentele)  sfeer brengen waardoor je sneller afdwaalt. Muziek uit wordt aangeraden.

Hou je rug goed recht.

Zoals ik het zelf beleef komt dat afdwalen ook vooral wanneer er onzekerheid speelt. Onzekerheid over hoe en wat. Het lijkt er dan op dat je jezelf met het doordenken van allerlei plannen en mogelijke scenario's wilt geruststellen. Ik heb dat eerlijk gezegd vaak want ik verkeer mentaal eigenlijk in een staat van permanente ongerustheid over van alles en nog wat. Het is een soort gevoel dat niks veilig is. Dat betrouwbaarheid zoek is. Vertrouwen staat constant op het spel.

En ongerust kun je zaken niet goed loslaten. Een boer moet eerst gehooid hebben, dan is ie gerust op en kan ie ontspannen. Ongerust ontstaat vanzelf de neiging alles te overdenken, doordenken, uitdenken, plannen, scenario's overdenken etc. Want je wilt geruststelling.

Ongerustheid wordt gezien als een obstakel in de geest, iets wat wijsheid verzwakt, maar ja, wees maar eens niet ongerust.  De Boeddha zag een zieke, een dode, en een oude man, gaat het verhaal, en dat maakte hem waarschijnlijk ook erg ongerust. Want hij besefte dat hij ook zo was, van dezelfde natuur.

Hij zocht toen naar dat wat niet ziek wordt, niet verouderd, niet aftakelt en niet sterft en naar verluid vond ie dat. Moge iedereen dit vinden.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2017 18:32 »
Eigenlijk zit ik meer te dagdromen met gesloten ogen en rustgevende muziek. 

Het zien dat dit plaatsvind is de meditatie
« Laatst bewerkt op: 25-03-2017 20:42 door DirkJan »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
  • sabbe sankhara anicca
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2017 12:11 »
In aanvulling op DirkJan.. slechte meditatie bestaat niet.

Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Meditatie kan, als het echt tegenzit en vooral bij mensen met geestesziekten, zelfs schadelijk zijn. Als we het echter hebben over de gebruikelijke situatie waar de meeste mensen zich in bevinden dan maken die zich veel te snel zorgen over dat het 'niet lukt'.

Ik ben pas na mijn 35e begonnen met mediteren. Het is eigenlijk raar om te verwachten dat je geest maar even stil wordt en stopt met afdwalen alleen omdat je op een bankje gaat zitten en let op je ademhaling. Zo heeft het nooit gewerkt.

Meditatie is niet alleen concentratie. Het is ook mildheid, geduld en openheid. Keer dus steeds weer terug naar de adhemhaling (of wat voor focus je ook gebruikt) als je merkt dat je bent afgedwaald. Dit is meditatie. Er is geen scorebord, geen examen dat je hoeft te halen en verwachten/hopen dat je nou eindelijk eens rustig wordt werkt alleen maar tegen.

Boven alles train je je geest als je mediteert. Je leert dat ook als het tegenzit, je toch gaat mediteren. Alleen al die oefening in volhouden is goed. In die zin bestaat een slechte sessie dus eigenlijk niet.

Laat het los..

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2017 13:28 »
In aanvulling op DirkJan.. slechte meditatie bestaat niet.

Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Meditatie kan, als het echt tegenzit en vooral bij mensen met geestesziekten, zelfs schadelijk zijn.

Bij mij werkt het ook zo dat ik voorzichtig moet zijn met meditatie. Soms heb ik zin om meer te mediteren, en doe ik er nog een sessie bij van bijvoorbeeld 20 minuten. Ik merk dat dit bij mij dan tegenreacties opwekt zoals sterke gevoelens van controle-verlies, toenemende spanning.
Ik ben het er wel mee eens dat meditatie schadelijk kan zijn als de tegenreacties zo hevig worden dat je daardoor onderuit gaat of al je energie moet steken om die hanteerbaar te houden.

groet,

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
  • sabbe sankhara anicca
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25-10-2017 13:48 »
In het geval van schadelijke reacties denk ik vooral aan mensen die psychisch in onbalans zijn maar goed, waar ligt de grens van al of niet klinisch zijn. In elk geval zou ik me nooit forceren.

Mijn geest werpt van alles op, merk ik. Spanning, allerlei gedachten.. soms zijn die erg negatief. De kunst is dan natuurlijk ook om dat steeds weer los te laten. Afijn, dat snap jij ook wel. Waar zit nu het punt waarop je besluit 'dit gaat niet meer'? Er zit een gevaar in opgeven, vind ik, omdat je je geest vertelt dat opgeven gewoon kan. Maar goed, als het niet gaat dan gaat het niet.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2017 21:36 »
Stel dat je sport maar je luistert helemaal niet naar je  lichaam, bijvoorbeeld naar de spierpijn. Je ziet daarin geen teken meer, geen signaal "even rustig aandoen nu", maar je leert jezelf aan om alles wat je lichamelijk voelt keusloos gewaar te zijn en te verdragen. Vergroot dit niet alleen maar de kans dat je op een dag een blessure krijgt?

En stel nu dat je zoiets doet terwijl je boeddhisme beoefent en je luistert ook niet naar de mentale pijnen bijvoorbeeld, is de kans dan niet aanwezig dat je op een dag zwaar overbelast en wellicht wel met  beschadiging (van het brein denk ik) uitvalt?

Eigenlijk zou je het onderscheid moeten weten te maken, denk ik, tussen soorten pijnen. Pijn bijvoorbeeld die ontstaat door belasting, en pijn bijvoorbeeld die rijpend negatief kamma is of bijvoorbeeld pijn die juist ontstaat door ontspanning en loslaten. Zoiets?

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
  • sabbe sankhara anicca
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26-10-2017 08:54 »
Ja natuurlijk zou je dat onderscheid moeten maken. Natuurlijk is dat lastig. Blijf ik thuis van werk omdat ik echt ziek ben of stel ik me maar aan? Is die spierpijn gewoon gezeur en kan ik er doorheen lopen of ga ik mezelf een blessure bezorgen? Komt er afkeer in me op tijdens meditatie die ik echt niet aankan of helpt het beproefde recept van milde aandacht geven toch weer een keer?

Sporten is ook trainen. Dat betekent jezelf oprekken, net wat verder gaan dan je eerder kon. Enkel omdat het moeilijk is de grens te bepalen probeer ik geen reden te laten zijn dan maar niet aan de slag te gaan.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 26-10-2017 13:04 »
duidelijk, mee eens ook.

Offline Borobudur

• Verspreider van inzicht
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30-12-2017 02:38 »
Eigenlijk zit ik meer te dagdromen met gesloten ogen en rustgevende muziek. 

Het zien dat dit plaatsvind is de meditatie

Yip. Kort en krachtig. I like it.
Warme groet,
Borobudur.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice." (Scooter)

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20-01-2018 06:42 »
Verrassend dat niemand biofeedback gebruikt.
De handen vormen het model van een ui.
Zakken de duimen in dan verslapt de aandacht.
Muziek niet traditioneel? Kan me herinneren dat in Tibetaans boeddhisme
Juist muziek gemaakt word. Voor mij helpt dit de aandacht erbij te houden en de mantra
Houd je ook op je pad.
Zonder mag natuurlijk ook maar beter geen nee age muziek die je in slaap doet zakken.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2018 10:05 »
Muziek niet traditioneel? Kan me herinneren dat in Tibetaans boeddhisme
Juist muziek gemaakt word. Voor mij helpt dit de aandacht erbij te houden en de mantra
Houd je ook op je pad.
Zonder mag natuurlijk ook maar beter geen nee age muziek die je in slaap doet zakken.
Ik kan me nu enigszins voorstellen waarom je in Tibetaanse centra niet de tijd van lama's krijgt die je zou willen. Dit is echt onzin, sorry.

Er zijn zat Tibetaanse rituelen met muziek, zoals pujas; maar echt geen en-ke-le die tijdens meditaties/visualitaties gebruikt wordt. Innerlijke stilte, de basis voor alle meditaties, dient vooraf gegaan te worden door uiterlijke stilte. Dus nee een muziekje tijdens het mediteren heeft niets te maken met boeddhistische meditaties, sorry...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Boeddha

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2018 12:15 »
Ujikarin
Vind je reactie een beetje kort door de bocht.
Als voorbereiding op meditatie zie je mantra’s hoorns bellen etc. Ook in Japanse zen traditie zie je vaak dat ze dit als een soort timer gebruiken. Dit is prima en ja we kunnen een discussie vormen of dit bedoeld is als muziek maar daar ik er graag naar mag luisteren vond ik het nuttig om te vermelden dat er niets mis is met luisteren hiernaar voorafgaande op je meditatie. Passende noem het muziek of mantra’s kunnen je focus en hersen golven meer in een meditatieve sfeer brengen en dat kan nuttig zijn.

Tot slot vind ik je reactie ook een beetje kort door de bocht om te stellen dat ik hierdoor niet aan mijn trekken kwam tijdens gesprekken met lamas waar ik op doelde was dat ze zeker oor hebben maar niet iedereen kan je helpen door tijd gebrek of domweg de knowhow over waar ik vandaan kom.

Anyway No hard feelings en traditioneel of niet mensen moeten gewoon kijken wat voor hen werkt. Heb ooit een rug patiënt gehad die enkel liggend kon mediteren en daar is niets mis mee en nee is niet heel traditioneel maar soms moet je iets en daarmee afwijken wat blijkbaar als traditioneel gezien word. 

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2018 12:22 »
Hoi maar weer,

Sorry ik moest even paal en perk stellen aan uit de context halen van dingen. Voorbereiden tot meditatie is heel wat anders dan mediteren zelf. Net als mantras weer een ander chapiter zijn, zelf chanten (stil of openlijk) is zeker ook meditatief maar ernaar op CD luisteren ligt weer een stuk verder weg.

Wie me hier wat langer observeert weet dat ik een lichte afkeer heb van dingen bij boeddhisme halen die er niet uit afkomstig zijn, oftewel 'shoppen'. Muziek tijdens meditatie is zoiets. Als je eerst een doorgewinterd leraar bent en weet wat er aan ervaring bereikt moet worden kun je soms nieuwe uitingen erbij halen, zo ontstaat ook langzaam Tulpenboeddhisme net zoals ooit Chinees boeddhisme ontstaan is. Haal je er vroegtijdig dingen bij dan krijg je meer zoiets als het Nepalese volksgeloof, dat is een totale hutspot van hindoeisme en boeddhisme en is als spiritueel pad vrijwel dood.

En toevallig weet ik dat veruit de meeste mede-leraren die afkeer ook hebben; om maar weer Zen te noemen, de would-be-leerling die vragen stelt maar eigenlijk meent het antwoord al te weten is als de bezoeker bij wie de Zenmeester het theekopje tot overstromens toe bleef volschenken.

With folded palms,

<Ujukarin>