Auteur Topic: Karma  (gelezen 96 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Skoebidoe

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Karma
« Gepost op: 08-10-2017 16:55 »
Af en toe heb ik met mijn vader heel leuke gesprekken. Vorige week had ik het over het boedhisme. Mijn vader is eerder een epicurist. We hadden het eventjes over Karma. Ik legde het aan mijn vader uit als de wet van oorzaak en gevolg. Als je slechte dingen doet, komt dit ooit als een boomerang op jou terug. Streef je het goede na, zal het goede ook op jou af komen.
Mijn vader is met deze stelling niet akkoord. Hij repliceerde dat dit ook op louter toeval kan berusten.
Heeft hij gelijk?
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Karma
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2017 17:07 »
Hoi Skoeb,


Waarom nou gelijk weer zo'n wespennest  :-\

Maar pap heeft wel min of meer gelijk denk ik: dat wat je opbouwt als karma zal wederkeren is wel de Leer, maar die Leer zegt nooit precies wanneer en hoe dat zal wederkeren. En karma kan ook weer gecompenseerd worden door ander karma, er is wel degelijk een zekere mate van toeval in deze werking, en om van een bepaalde gebeurtenis te kunnen achterhalen wat de oorzaak is (en of dat karma is of een der andere 'oorzakelijke factoren' oftewel de Niyamas) eist het bewustzijnsniveau van een Arahat en dat ligt nog wel wat lichtjaren boven het mijne.

Zie discussies zoals deze...

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1652.msg18840.html#msg18840

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1581
    • Bekijk profiel
Re: Karma
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2017 18:03 »
Hoi,

Ik ken een sutta die behandelt de vraag of lijden door jezelf wordt veroorzaakt, door anderen, door zowel jezelf of anderen, of komt lijden wellicht toevalligerwijs tot stand?
Dit wordt (o.a.) behandeld in: https://suttacentral.net/en/sn12.17

De Boeddha neemt een heel ruim perspectief hierop in en geeft aan dat noch het een noch het ander het geval is, maar diens antwoord voor de oorsprong of herkomst van lijden is voorwaardelijk ontstaan; dus met onwetendheid als voorwaarde ontstaan karmische- of wilsformaties etc. Zie sutta.

Dus eigenlijk, als je heel ruim uitzoomt, wordt lijden in gang gehouden door onwetendheid en begeerte. Karmische formaties spelen hierbij ook altijd een rol.  Karmische formaties zorgen ook voor wedergeboorte in een bepaalde sfeer waar of overwegend pijnlijke gevoelens worden ervaren, zoals de hellerijken, of overwegend aangename, zoals de deva-rijken of een mix wordt ervaren van zowel pijnlijke als aangename ervaringen, zoals het mensenrijk. In die zin is de rol van karmische formaties of wilsformaties nooit afwezig, in ruime zin bekeken.

Zo'n ruim perspectief kun je ook terugvinden in MN135. Daar wordt bijvoorbeeld verklaart dat als het gaat om de grote verschillen die we zien tussen mensen, zoals dat de ene heel oud wordt en de ander jong sterft, of de ene in ellendige omstandigheden leeft en een andere in een rijke familie in weelde, of dat de ene vaak ziekelijk is en de ander gezond, etc. je dat zo mag begrijpen: “Student, wezens zijn eigenaren van hun daden (kamma), erfgenamen van hun daden; zij zijn gevormd door hun daden, zij zijn verbonden aan hun daden, zij hebben hun daden als hun thuisbasis. Het is door de daad waardoor wezens minderwaardig of voortreffelijk zijn.”

Dus als je heel ruim kijkt naar lijden en de oorzaak van lijden dan speelt kamma, als de soort wilsformaties die ons via lichaam, spraak en geest, voortdrijven een grote rol.

Maar kennelijk, zoom je in, en kijk je naar individuele gevallen, bijvoorbeeld waarom iemand ziek wordt, dan worden weer meerdere oorzaken erkend dan alleen kamma als oorzaak. Over het ontstaan van ziekten onthult AN 10.60 : “ziekten ontstaan vanuit onevenwichtigheden van het galsysteem, slijm, wind of hun combinatie. Dus hier wordt een medische verklaring gegeven. Er zijn ook ziekten voortgebracht door de verandering van klimaat. Overgangen van warm naar koud weer? Ziekten worden ook voortgebracht door achteloos gedrag. Als je geen voldoende kleding aandoet in de winter of andere achteloze dingen doet zoals vies water drinken zonder dat je verhitten of ontsmetten, kun je zomaar flink ziek worden. Ziekten voortgebracht door aanval/aanranding. Of ziekten worden voortgebracht als het gevolg van kamma.

Je ziet dus in deze opsomming dat kamma als specifieke oorzaak een van de mogelijke oorzaken is bij het ontstaan van een ziekte. Als algemene oorzaak is het echter altijd in het spel want kamma heeft er voor gezorgd dat we nu als mens leven hier leven en gevoelig zijn voor ziekten, pijn, en dit specifieke lichaam hebben etc.

Wat ik niet in deze opsomming tegenkom, is toeval als oorzaak.

Ik geloof zelf wel dat er zoiets als toeval of gewoon domme pech mogelijk is. Als je gebeten wordt door een teek die besmet is met een bacterie (1 op 5 geloof ik) dan kun je de ziekte van Lyme krijgen. Is het niet gewoon domme pech dat je net gebeten wordt door een teek die die bacterie Borrelia bij zich heeft?
En heeft een ander niet gewoon dom geluk dat ie gebeten wordt door een niet besmette teek? Hoe kun je dit ooit met zekerheid weten he? Hoe kun je zeker weten dat alles toeval is? Moet jouw vader dat ook maar niet aannemen? Kan hij met zekerheid zeggen dat ie het weet, of gelooft ie het?
Aan de andere kant, als je veel onbeschermd in het bos vertoeft, en achteloos omgaat met de mogelijkheid dat je een tekenbeet kan oplopen in de duinen bijvoorbeeld waar best aardig wat besmette teken voorkomen, dan wordt je eigen gedrag ook weer meer een specifieke oorzaak, lijkt me.



groet,




 

Offline DirkJan

  • Global Moderator
  • Eerwaarde
  • *****
  • Berichten: 2156
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Karma
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2017 21:51 »
Hij repliceerde dat dit ook op louter toeval kan berusten.
Heeft hij gelijk?

Wanneer je met toeval bedoeld dat er niet een speciale betekenis hoeft te liggen in wat je overkomt dan zie ik dat wel.

Maar wanneer je met toeval bedoeld dat dingen uit de lucht komen vallen dan zie ik dat niet zo. Verschijnselen, gebeurtenissen en ervaringen komen tot stand wanneer de juiste factoren ervoor samenwerken en samenkomen;voorwaarden,omstandigheden,oorzaken en gevolgen die weer nieuwe oorzaken vormen enz.
Zeg maar: een broodje hamburger komt niet uit de lucht vallen.
Daar komt echt wel wat bij kijken.

En dan kent het boeddhisme daarnaast een specifieke vorm van oorzaak en gevolg en dat is dan: karma.
Dat gaat over de relatie die er is tussen je handelingen
(wat je denkt, wat je doet en wat je zegt) en je ervaringen.
Daar kan je maar voor het beste voor jezelf naar kijken.
« Laatst bewerkt op: 10-10-2017 23:28 door DirkJan »
Met een been in het graf,het ander op een bananenschil