Auteur Topic: nieuw  (gelezen 433 keer)

Joey1973

• Gast
nieuw
« Gepost op: 13-07-2018 17:33 »
Hallo allen,

Ik ben Joey (=nickname), 45 jaar en sinds een half jaar weer terug op "mijn pad".
Ik heb me nooit echt thuis gevoeld in deze maatschappij, best veel ellende meegemaakt in mijn leven, wat daar vast en zeker aan heeft bijgedragen.

Zo'n 25 jaar geleden heb ik me verdiept in het boeddhisme, ik snapte alles wel, probeerde zo goed mogelijk volgens het pad te leven, maar het kwam allemaal nog niet vanuit mijn gevoel.
Na enkele jaren ben ik afgedwaald naar een heftig leven van vrienden, uitgaan, drank etc.
Altijd zoekende naar "geluk", maar nooit kunnen vinden.
Vorig jaar mijn dieptepunt bereikt na het verbreken van mijn relatie.

Al die jaren had ik nog enkele boeken over het boeddhisme bewaard, ergens onderin een doos, alle verhuizingen overleefd. Opeens dacht ik daaraan en heb deze, en inmiddels vele andere, boeken verslonden. Nu viel het kwartje wel en was het niet alleen maar vanuit mijn verstand.

Ik ben zeker geen kenner, probeer zo hard mogelijk mijn best te doen, en ben hier ook niet om discussies aan te gaan. Ik ben hier eigenlijk meer in de hoop om mensen te leren kennen, met min of meer dezelfde denkwijze, aangezien deze in mijn dagelijks leven toch wel ontbreken.

Ik ga 1 a 2 keer per week naar een boeddhistisch centrum. Een daarvan hanteert eigenlijk een westerse boeddhistische stijl, een beetje een samenraapsel van alles. De andere is Tibetaans. Hoewel ik persoonlijk het meeste voel bij Theravada, is er in de Tibetaanse tempel meer kennis aanwezig, vandaar dat ik me daar prettiger voel.

Ik zal niet erg actief zijn online, maar vind het wel een prettig idee om hier "lid" te zijn.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: nieuw
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2018 21:22 »
Welkom hier, Joey! Hopelijk heb je wat aan de discussies en andere uitwisselingen hier, het zou primair moeten gaan om praktische toepasbaarheid en pas daarna om theoretische degelijkheid.

With folded palms,

<Ujukarin>
PS Zelf aktief in een westerse boeddhistische stijl centrum (zal wel een ander zijn dan waar jij komt); wij hebben beslist diepgaande kennis (vinden we :-) dus zien het meer als een  synthese, geen samenraapsel, van allerlei teksten uit diverse stromingen.

moesa

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2018 22:19 »
Beste Joey,

Welkom

Wat vertel je allemaal? Ik zag mindfull en dingetjes, echt heel gezellig kom je over.

warme groet

Moesa
« Laatst bewerkt op: 14-07-2018 07:20 door moesa »

Marcel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2018 06:45 »
Hallo Joey,

Welkom.

Joey1973

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2018 11:33 »
Dank voor het welkom.

@Ujukarin, eens, maar om het praktische toe te kunnen passen is toch een gedegen theoretische basis noodzakelijk denk ik.
Samenraapsel was wellicht wat negatief uitgedrukt, zo was het zeker niet bedoeld. Ik heb het daar ook erg naar mijn zin, maar de Tibetaanse plek voelt meer als "thuis".
Ik ben er zeker van overtuigd dat er voldoende westerse centra zullen zijn waar het andersom is. Helaas niet hier in de buurt voor zover ik weet.

@Moesa, dank voor het compliment, ik denk ook zeker dat ik wel een gezellig persoon ben ;-)

Dorje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2018 13:28 »
Hoi Joey, welkom!

Ik ga 1 a 2 keer per week naar een boeddhistisch centrum. Een daarvan hanteert eigenlijk een westerse boeddhistische stijl, een beetje een samenraapsel van alles. De andere is Tibetaans. Hoewel ik persoonlijk het meeste voel bij Theravada, is er in de Tibetaanse tempel meer kennis aanwezig, vandaar dat ik me daar prettiger voel.

Fijn dat je je inspiratie kan halen uit twee centra. Ik voel mij in het algemeen ook het prettigst in een Tibetaans Boeddhistische setting. Welke tempel bezoek je? Welke lineage binnen het Tibetaans boeddhisme?

Gegroet!
Dorje.

Joey1973

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2018 15:43 »
Ik ga naar Sakya Thegchen Ling in Den Haag, zoals al blijkt uit de naam van de Sakya orde.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2018 17:24 »
Dank voor het welkom.

@Ujukarin, eens, maar om het praktische toe te kunnen passen is toch een gedegen theoretische basis noodzakelijk denk ik.
Samenraapsel was wellicht wat negatief uitgedrukt, zo was het zeker niet bedoeld. Ik heb het daar ook erg naar mijn zin, maar de Tibetaanse plek voelt meer als "thuis".
Ik ben er zeker van overtuigd dat er voldoende westerse centra zullen zijn waar het andersom is. Helaas niet hier in de buurt voor zover ik weet.

Ik ken Boeddhistisch Centrum Haaglanden alleen uit de beginjaren, en de oprichter is nog altijd een vriend van me. En die kun je een zeer gedegen theoretische basis beslist niet ontzeggen. Maar durf niet te zeggen of het nog steeds zo degelijk is. Zit in dezelfde stad als de Sakya's  :-\

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2018 18:47 »
Hi Joey,

Welkom. Van het onderricht van de sakya's weet ik niks. als je eens iets wilt posten, lijkt me leuk.
groet,
Siebe

Joey1973

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15-07-2018 10:34 »
@Ujukarin de oprichter gaat stoppen/is inmiddels gestopt. Persoonlijk heb ik hem nog nooit gesproken, maar ik weet dat hij absoluut zeer veel kennis bezit.
Verder zal het misschien zo zijn dat er echt wel kennis aanwezig is, maar dat het er gewoon niet goed uitkomt. Maar ik wil hier absoluut niks slechts neerzetten over BCH.
De ontvangst is altijd hartelijk, ik heb het er ontzettend naar mijn zin en ik leer echt wel bij.

Voor mij is het vooral zo dat bij Sakya de kennis overdracht beter is en dat er dieper op materie in wordt gegaan, dat vind ik persoonlijk prettig. Verder merk ik dat de bezoekers meer open staan voor elkaar en dat er meer met elkaar gefilosofeerd wordt.
Als kanttekening wil ik plaatsen dat ik natuurlijk nog niet zo lang lid ben en misschien dat ik na bezoeken op andere dagen mijn mening zal moeten herzien.

@Siebe ik vind mezelf daarvoor nog te veel een beginneling. Ik ben nog zo veel aan het leren, maar wellicht in een later stadium. Overigens is iedereen altijd welkom, dus mocht je in de buurt zijn van Den Haag.

Dorje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15-07-2018 11:41 »
Ik ga naar Sakya Thegchen Ling in Den Haag, zoals al blijkt uit de naam van de Sakya orde.

Interessant! In de Kagyu, Nyingma en de Gelug strekkingen heb ik onderricht gehad, over de Bon heb ik ook al veel gelezen, maar de Sakya traditie ken ik echt nog niet. Als je er toch eens iets over wilt delen in de toekomst, graag.

Vriendelijke groeten,

Dorje.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2018 11:50 »
@Ujukarin de oprichter gaat stoppen/is inmiddels gestopt. Persoonlijk heb ik hem nog nooit gesproken, maar ik weet dat hij absoluut zeer veel kennis bezit.
Verder zal het misschien zo zijn dat er echt wel kennis aanwezig is, maar dat het er gewoon niet goed uitkomt. Maar ik wil hier absoluut niks slechts neerzetten over BCH.
De ontvangst is altijd hartelijk, ik heb het er ontzettend naar mijn zin en ik leer echt wel bij.

Voor mij is het vooral zo dat bij Sakya de kennis overdracht beter is en dat er dieper op materie in wordt gegaan, dat vind ik persoonlijk prettig. Verder merk ik dat de bezoekers meer open staan voor elkaar en dat er meer met elkaar gefilosofeerd wordt.
Als kanttekening wil ik plaatsen dat ik natuurlijk nog niet zo lang lid ben en misschien dat ik na bezoeken op andere dagen mijn mening zal moeten herzien.

Okay dan praten we over hetzelfde Westers boeddhisme centrum. Dat in zijn lineage wel degelijk naast Theradava- en Zenleringen ook leraren van Gelugpa, Nyingma, Kagyu en Sakya heeft zitten.
Tja, je kunt jouw beeld van hoe het er nu gaat van 2 kanten benaderen:
a] Meer 'praktisch' geworden door de jongere generatie leraren en daardoor een deels ander publiek trekkend dan voorheen. En dat stoot dan mensen die ook diepgaande theorie willen zoals jij enigszins af, anders dan in de jaren van de oprichter (Varamitra), maar trekt ook weer anderen aan.
b] Niet meer waarmakend wat ze aan kwaliteit beloven.

Ik durf niet te oordelen wat van die twee meer waar is; maar mocht je ooit in een gesprek met BCH-mensen het gevoel hebben dat ze onvoldoende degelijk antwoord paraat hebben, vraag ze dan dat te checken met Varamitra of breng het hier in ;-) Zelf ben ik ooit van een Tibetaanse organisatie in NL overgestapt naar Westers Boeddhisme; met de theoretische kennis bij die Tibetanen was en is niets mis, maar ze hadden de grootst mogelijke problemen dat te vertalen naar een ethisch leven hier in het Westen en die kombinatie, goede theorie en praktische ethiek/meditatie, heb ik juist weer bij Westers Boeddhisme gevonden.

With folded palms,

<Ujukarin>

Joey1973

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 15-07-2018 16:14 »
@Ujukarin, kom jij zelf ook uit omgeving Den Haag?
Ik denk dat de onder a genoemde punten zeker wel kloppen. Er komen (voor zover ik nu heb meegemaakt) erg veel mensen die even komen "snuffelen" aan het boeddhisme. Thuis verdiepen ze zich er niet echt in en thuis mediteren is voor velen al helemaal lastig toe te passen. Wellicht is de lesstof daar nu ook op aangepast, het zal een wisselwerking zijn.

Ik lees zelf graag over het boeddhisme, vooral hoe het toe te passen in mijn eigen leven. Ik ben minder van het compleet "uitpluizen" van de soetra's. Al lees ik ook deze geregeld hoor.

Grappig trouwens hoe ervaringen weer kunnen verschillen, in de Tibetaanse tempel merk ik dat de mensen die er geregeld komen juist ontzettend bezig zijn met het boeddhisme toepassen in hun dagelijks leven.

@Dorje mijn interesse ligt voornamelijk in het theravada boeddhisme, van alle stromingen binnen het Tibetaans boeddhisme heb ik te weinig kaas gegeten om een gedegen mening over te kunnen hebben. Dat ik me prettig voel bij de Sakya tempel heeft vooral te maken met de fijne mensen die er komen en de enorme hoeveelheid kennis die er zit. Maar wellicht dat ik in de toekomst er meer over kan vertellen.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2018 16:49 »
@Ujukarin, kom jij zelf ook uit omgeving Den Haag?
Ik denk dat de onder a genoemde punten zeker wel kloppen. Er komen (voor zover ik nu heb meegemaakt) erg veel mensen die even komen "snuffelen" aan het boeddhisme. Thuis verdiepen ze zich er niet echt in en thuis mediteren is voor velen al helemaal lastig toe te passen. Wellicht is de lesstof daar nu ook op aangepast, het zal een wisselwerking zijn.

Ik lees zelf graag over het boeddhisme, vooral hoe het toe te passen in mijn eigen leven. Ik ben minder van het compleet "uitpluizen" van de soetra's. Al lees ik ook deze geregeld hoor.

Grappig trouwens hoe ervaringen weer kunnen verschillen, in de Tibetaanse tempel merk ik dat de mensen die er geregeld komen juist ontzettend bezig zijn met het boeddhisme toepassen in hun dagelijks leven.

Ja zo kunnen het allen momentopnamen zijn ;-) Hoewel ik 3 jaar in dat Tibetaanse (retraite)centrum woonde dus het een wel erg lang 'moment' was.
Nee ik woon regio Amsterdam en geef Westers Boeddhisme-les in Amsterdam, binnenkort vermoedelijk ook geregeld in Arnhem en ook soms retraites in Zeeuws Vlaanderen, dit naast een wekelijkse Engelstalige studiegroep via Skype. Ach ja, aan anderen doorgeven wat jouzelf geholpen heeft voelt niet als een offer ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Joey1973

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16-07-2018 10:50 »
Nee, dat kan ik me goed voorstellen. Ik vind het nu al heerlijk om er met mensen over te praten, laat staan als je les mag geven. Geweldig.

MaartenD

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 23-07-2018 08:27 »
Welkom, Joey!