Auteur Topic: Nieuw maar niet minder geïnteresseerd in het boeddhisme  (gelezen 390 keer)

Stefanie

• Gast
Goedemiddag, ik zal mij voorstellen.. ik ben Stefanie, 31 jaar oud en woonachtig in Hoevelaken.
Ik zal heel eerlijk zijn... ik hem totaal nieuw in het boeddhisme, hier in Hoevelaken is mijn christelijk en gaan zijn zondags 3 keer per dag naar de kerk.. hier zal ik dus niet heel snel een eensgezinde vinden..

Mijn probleem is dan ook dat ik graag veel weer leren van het boeddhisme maar zonder leermeester  vind ik het heel moeilijk om exact te begrijpen wat er staat en bedoeld wordt en de stromingen etc..

Ik ben altijd op zoek geweest naar een “religie” en vind mijzelf voor een deel in de natuur religie wicca maar vind dat teveel toveren,... en het boeddhisme is in mijn ogen wat meer mij.. en geeft mij rust het mediteren doe ik altijd al en sinds 15 jaar actief.. mensen hebben bij mij ook altijd de onuitgesproken drang om boeddha beelden te geven...

Met het boeddhisme hoop ik weet wat meer grip en rust in mijn leven te krijgen...

Nou tot zover mijn voorstelrondje.. mocht je nog verdere vragen hebben stel ze gerust..

Marcel

• Gast
Re: Nieuw maar niet minder geïnteresseerd in het boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2018 20:41 »
Hallo Stefanie,

Welkom.

Stefanie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2018 07:25 »
Bedankt!

Ik hoop dat ik hier iemand kan leren kennen met wie ik samen of in een groep het boeddhisme kan ontdekken en beoefenen.

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2018 08:25 »
Hallo Stefanie, welkom!

Je bent welkom in dit forum en welkom binnen het boeddhisme zelf. Je hoeft op geen enkel moment 'officieel' lid te worden, als je dat niet wilt. Je kunt gebruik maken van de wijsheid die je vindt.

Als betrekkelijke nieuweling heb ik in het topic 'Boeddhistisch kladblok' geprobeerd wat dingen voor mezelf onder elkaar te zetten.

Wat de stromingen betreft zou ik zeggen... kijk vooral lekker veel rond. Er is geen reden om een al dan niet definitieve keuze te maken. Er zijn altijd mensen, in elke religie, die fel overtuigd zijn van hun eigen stroming.

Je weet vast al wat. Hoe anders zou je geïnteresseerd zijn geraakt? Wil je daar iets over vertellen?

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2018 10:30 »
Welkom Stefanie

groet
Siebe

Stefanie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2018 13:09 »
Dag maartenD
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Voor wat betreft mijn kennis weet ik wel wat ja maar met name de basis
Als in de vier edele waarheden en het ontstaan.. de gedachtegang en manier
Van denken en beredeneren.. en samen met de meditaties brengt dit dat het voor
Mijn een veilige haven is... maar ik wil altijd dieper.. niet alleen het beginsel.
Maar ook het voelen en ervaren..

Ik vind het fijn dit samen met iemand te doen..

Groet Stefanie

MaartenD

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2018 16:30 »
Nou, Stefanie...

Dat is behoorlijk wat! Het lijkt me dat je geen beginner bent, of net zo'n beginner als wij allemaal.

Er is genoeg te lezen hier. Ik sta open voor pm-berichten, mocht je dat willen. Een aantal anderen ook wel, denk ik.

Met warme groet,

Maarten

Dorje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09-08-2018 21:22 »
Welkom Stefanie!

Namaste,

Dorje.

StefanieB

• Gast
Even opnieuw :Nieuw maar niet minder geïnteresseerd in het boeddhisme
« Reactie #8 Gepost op: 10-08-2018 17:36 »
Was eruit gegooid denk ik.. dus ben weer opnieuw geregistreerd..

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 10-08-2018 18:09 »
Klopt, maar je oude berichten onder oude naam zijn er gewoon nog ;-)

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2707.msg21397.html#msg21397

With folded palms,

<Ujukarin>

StefanieB

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11-08-2018 20:57 »
Klopt, maar je oude berichten onder oude naam zijn er gewoon nog ;-)

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2707.msg21397.html#msg21397

With folded palms,

<Ujukarin>

Dankje!

Is er hier een manier om makkelijk te kijken uit welke regio mensen komen??

Liefs

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 11-08-2018 21:25 »
Hoi hoi,

Nee want bij registreren op de site wordt daar ook niet om gevraagd  :-X

Ik begrijp je probleem, proberen via een medium zoals dit sangha-contacten te vinden. Er is me niet direct een passende website voor bekend, je zou echt moeten vragen in een bericht zoals 'wie heeft zin in bijeenkomsten bij Amersfoort?'  of whatever. Ook op boeddhisme.nl (BUN site) staat een overzichtje van centra/sanghas per regio.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #12 Gepost op: 11-08-2018 22:27 »
Beste Stefanie,

Vele jaren geleden dacht ook ik dat ik in de regio helemaal alleen was als Boeddhist. Wel was een yoga centrum bekend ca 30 km van ons dorp vandaan.
Na een pelgrimstocht gemaakt te hebben, vertelde ik dat aan een vriend die het weer verder vertelde. Daarna kreeg ik van een groep Boeddhisten uit een naburig dorp de uitnodiging om daar een dia-lezing te houden. En iets later kreeg ik ook nog een uitnodiging uit een naburige stad om ook daar een dia-lezing te houden.
Dus er waren toch mensen bij mij in de buurt die zich voor de leer van de Boeddha interesseerden.

Misschien krijg je via Boedhaforum ook contact met Boeddhisten in jouw buurt.

Groeten
Nico
« Laatst bewerkt op: 24-08-2018 11:51 door nico70+ »

StefanieB

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13-08-2018 10:46 »
wat lief bedankt voor de tips..

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2018 23:44 »
Hoi Stefanie,

Welkom hier!
Ik was ook gedwongen wedergeboren hier.
Hoop dat je je opnieuw inschrijft net als ik.

We wonen relatief dicht bij elkaar, ik zit ook vlakbij de heide.

Zelf zie ik het boeddhisme niet zozeer als een religie, maar als een trainingsmethode richting duurzaam geluk.
De ene boeddhist vindt 'duurzaam geluk' nogal zacht uitgedrukt en benoemt het liever als 'verlichting' of 'uitdoving van de bron van het lijden'.
Maar ik ben denk ik nuchter ingesteld waardoor 'duurzaam geluk' voor mij ook goed is.

Je zult hier volop discussies vinden over wereldse en meer spirituele aspecten van de leer van Gotama Boeddha.
Informatie over verschillende stromingen ook.
Je hoeft je niet per se ergens op vast te pinnen, veranderingen in en om je heen omarmen hoort ook bij het boeddhisme.
Warme groet,
Borobudur

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 24-08-2018 08:20 »
De spijker op z'n kop, Borobudur-twee.

Er zijn, zo las ik pas in een column, drie mensen die de vraag of het boeddhisme een religie is belangrijk vinden.

Dit zijn de mensen die het fijn vinden om over definities te praten.
Dit zijn de mensen die boeddhisme interessant of heilzaam vinden maar iets tegen religie hebben.
Dit zijn de mensen die boeddhisme interessant of heilzaam vinden en al een religie aanhangen.

De Tathagata heeft de Leer niet gegeven met een gesloten vuist, zoals dat zo mooi gezegd is. Iedereen mag vrijelijk gebruik maken van de wijsheid die er is.

Noem het een trainingsmethode, noem het een geloof, noem het een levenswijze.. als je je richt op mededogen en wijsheid dan is het goed. Als je het goede doet, het kwade laat en je geest zuivert dan is het goed. Als je je oefent in de Vier Hemelse Verblijven dan is het goed. Daarbij heeft het boeddhisme zeker niet het copyright op deze wijsheid of deze gemoedstoestanden. Die zijn uiteraard veel ouder.

Met warme groet,

Maarten
« Laatst bewerkt op: 24-08-2018 15:26 door MaartenD »

Offline StefanieB

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24-08-2018 13:36 »
En weer opnieuw geregistreerd,

Wat een lieve heldere woorden hier... moet zeggen dat ik mij nu ook heb aangemeld bij de plaatselijke wake-up groep, waar ik maandag de eerste avond van heb.
Ik zie het niet als een geloof want dat is het niet het is een levensovertuiging en ik merk dat nu ik me er meer toe leg Het leven ook makkelijker voelt.. om als voorbeeld te nemen niet alles negatief te zien als iemand iets zeg maar dit nog keer te overdenken en het anders te zien.
Het zijn de kleine dingetjes.