Auteur Topic: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"  (gelezen 2388 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #100 Gepost op: 13-10-2018 13:00 »
De algemene vraag zou kunnen zijn, moet je eerst zien dat je ongeboren gewaarzijn bent om de stroom te betreden? Dan moeten we ons verdiepen in de vraag wat sotapanna magga precies is.

Ik zie niet waarom dat een voorwaarde zou moeten zijn.

Ik denk dat het ook geen voorwaarde is
Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 13-10-2018 13:22 »
Het blijft zo een verwarrend patatje oorlog vind ik.

Dorje praat eigenlijk over gewaarzijn als de functie van bewustzijn. Bewustzijn heeft primair als functie dat het iets zintuiglijk gewaarwordt: een geur, een geluid, een smaak, een gedachte, een emotie etc. Het maakt dingen bekend, kenbaar.

Dat gewaar worden is een functie van bewustzijn. Maar...bewustzijn is in de leer van de Boeddha niet iets wat is. Het is iets wat ontstaat, even bestaat en dan weer ophoudt. Razendsnel. Het ontstaat altijd samen met een zintuiglijk object of prikkel. Bewustzijn is niet iets wat is.

Dus als je over gewaarzijn praat als de functie van bewustzijn dan is er ook niet 1 constant gewaarzijn. Gewaarzijn als functie van bewustzijn ontstaat constant samen met bewustzijn.

Ook de Abhidhamma geeft duidelijk aan dat het enkel maar een indruk is dat hetzelfde bewustzijn ruikt, voelt, proeft, ziet etc. Kortom dat er 1 constant gewaarzijn is, dit is niet zo. Gewaarzijn als functie van bewustzijn ontstaat, bestaat even en verdwijnt ook weer. Direct daarna ontstaat weer een nieuw bewustzijn en dus ook een nieuw moment gewaar worden.

Dus wat wij ervaren als 1 constant gewaarzijn is in werkelijkheid een discontinue stroom gewaar-wordingen.

We worden honger gevoelens gewaar. Dit gebeurt niet door een continue aanwezig gewaarzijn of bewustzijn maar het is een moment waarop bewustzijn ontstaat, een gewaar-wording.

Het idee dat er een constant gewaarzijn/bewustzijn is, dat is precies wat bedoeld wordt met het geloof in een onveranderlijk en blijvend zelf.

Als er een gewaarwording ontstaat, dan bestaat die even, en verdwijnt ie weer. Geest gaat daarna het bhavanga stadium weer in, wat er ook is tijdens diepe droomloze slaap. Om vervolgens weer door een zintuiglijke prikkel te 'ontwaken' uit die bhavange staat en er een nieuw moment van bewustzijn ontstaat. Die gaat zo snel dat wij denken dat er 1 bewustzijn is en 1 continue gewaarzijn. Dit is de kern van alle begoocheling, het geloof in een onveranderlijk zelf.

Siebe

« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 20:13 door Sybe »

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 13-10-2018 13:33 »
Ja .....zo geraken we weeral bij
af.....

Borobodur?
« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 13:43 door ekayano maggo »

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 13-10-2018 13:50 »
Een immer aanwezig wetende en heldere essentie van geest behoort niet tot mijn ervaring of kennis.

Die kan ook nooit en nimmer tot "jouw" ervaring of kennis horen. Het "jouw" is juist wat die kennis en ervaring verduisterd.

Als je naar binnen kijkt en je ziet of voelt daar een leegte die helder is, intrinsiek wetend, belazer je jezelf mijns inziens. Je maak jezelf wat wijs.

Klopt... als "je" naar binnen kijkt, belazert die "je" zichzelf dat hij leegte kan zien, zolang er iemand is die ziet, dan is er geen leegte, dan is er iemand die iets ziet (subject en object, dualiteit). Leegte is er maar als het referentiepunt "je" wegvalt (non-dualiteit). De "je" kan de leegte nooit zien, enkel dat waarin de "je" wegvalt kan zijn eigen leegte kennen. Kijk, Siebe, je gaat je hier nooit uit kunnen denken, conceptaliseren. Het denken, conceptualiseren staat het zien in de weg.

Ook als je die leegte ziet als de bron of grond waarin alles opkomt ben je jezelf iets aan het wijsmaken vind ik. Ook als je meent dat die leegte niet ontstaat, maak je jezelf iets wijs.  Ook als je meent dat die leegte niet begrensd is in een binnen en buiten ben je jezelf zaken aan het wijsmaken, vind ik.

Klopt allemaal, de "je" kan dit niet zien, de "je" kan er enkel in wegvallen, zoals een golf in de zee. Het is dan niet golf die ontdekt dat het zee is, maar zee die ontdekt dat het zee is, wat het altijd al was, zelfs als golf. De golf die hieruit terug omhoogkomt daarin kan een vaag weten van de zee achter blijven, het is vanuit dat vaag weten dat er dan zaken beschreven worden als "Ik ben eigenlijk de zee", maar dat is natuurlijk onzin, want er is geen ik (identiteit) in de zee. Vandaar dat die golf steeds weer terug moet vallen in de zee, opdat de golf die hierin terug op komt zijn achterblijvende verwaandheid 'Ik ben', de wens 'Ik ben', de onderliggende neiging 'Ik ben' kan ontwortelen .

Ik vind dat je precies dit niet moet doen en moet blijven wat je werkelijk ziet en weet.

Zeer juist. Helemaal mee eens. Alleen, sluit je best de mogelijkeid niet uit dat die "je", die werkelijk denkt te zien, in weten kan wegvallen.

Zullen we afronden, Siebe? Want ik kan zo blijven doorgaan en dat heeft geen zin meer, noch voor jou, noch voor mij. je was op een prima punt: "ik sluit niet uit", blijf daar, dat is al wat nodig is. De rest is toch maar weer opnieuw gaan speculeren.

Op statements ("ik vind") ga ik niet meer in, aan vragen wil ik mij wel nog wagen. Die zijn tenminste uitdagend, voor mij toch.
;)

En het is mij al gelijk dat je vind dat ik mij vanalles wijsmaak, zal wel zo zijn, want ook "ik" kan dat niet weten, vandaar dat ik het telkens weer onderzoek en in dit onderzoeken...

Maar vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.

Het ga je goed Siebe
Doei!

En je hebt gelijk, "gewaarzijn" was beter vervangen door "bewustzijn" in die context.

Maar maak het toch niet te ingewikkeld allemaal, het is allemaal met elkaar verweven: een gewaarwording kan maar plaats vinden door Gewaarzijn (de rubber zoals jij dat aanduidde, de potentie tot gewaarworden), de gewaarwording is hier de functie van bewustzijn, maar zonder de potentie tot gewaarworden (Gewaarzijn, de rubber) is deze functie niet mogelijk. De functie komt en gaat, de potentie blijft. Het lichaam heeft dus deze potentie nodig om de functies te kunnen uitvoeren van gewaarworden honger te hebben enzovoort, maar heeft deze potentie een lichaam nodig? M.a.w. komt en gaat die met het lichaam?
Duidelijker dan dat krijg ik het echt wel niet verwoord. Het is dus mijn laatste poging.
;)

« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 14:17 door Dorje »

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 13-10-2018 17:07 »
.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 17:40 door ekayano maggo »

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Old Bhikkhu

• Gast
« Reactie #105 Gepost op: 13-10-2018 18:12 »
Wat is het verschil tussen “gewaarzijn” en “bewustzijn”. Is hier wel een duidelijk onderscheid tussen, of zijn het synoniemen van elkaar? Ik neem waar dat er via de redenatie wordt gezocht naar wat gewaarzijn eigenlijk is, maar helaas is dat in mijn optiek niet mogelijk. Gewaarzijn is niet te omschrijven, laat staan te onderscheiden. Het is alsof je naar tijd zoekt in de eeuwigheid. Tijd is namelijk een menselijke uitvinding, een Aristotelische aanname. Het is een praktisch hulpmiddel om te gebruiken in het dagelijkse leven, zodat we met elkaar kunnen afspreken dat we thee gaan drinken om 11:00 uur. Maar dat is slechts een afspraak, de kosmos trekt zich niks van onze tijdrekening aan. Gewaarzijn kun je je ook voorstellen als iets kosmisch, iets eeuwigs. Alleen als je dat doet, begint het redeneren weer, het denken, het vorsen naar het antwoord op wat gewaarzijn eigenlijk is.

Leegte is vorm, vorm is leegte. Gewaarzijn is bewustzijn, bewustzijn is gewaarzijn. Wat is het nu? Is het eeuwig of is het gebonden aan tijd? Wat is eigenlijk de “dhamma”? Ook daar kunnen we talloze omschrijvingen van vinden. Maar zijn die omschrijvingen daadwerkelijk dat wat de dhamma is? We zien de kaart aan voor het gebied waarnaar die kaart slechts verwijzen kan. De dhamma heeft geen vaste vorm, feitelijk doordringt het alles, alle richtingen. De dhamma is wat zich exact nu aan ons voordoet, aan jou en mij. Maar we blijven rondrennen om de dhamma te vinden, we doorvorsen geschriften en boeken omdat we het met onze mind willen begrijpen. Maar het denken is als een functie van de geest, we kunnen ons er van gewaar zijn, bewust.

Waarom is het zo belangrijk om te willen redeneren over gewaarzijn en bewustzijn, en of daar verschil tussen zit. Maak slechts een millimeter verschil, en hemel en aarde vallen uiteen. Met andere woorden: we houden van het maken van onderscheid, omdat we ons in dit bestaan willen oriënteren. Daar is niks mis mee, maar om dit toe te gaan passen op het onderscheid tussen gewaarzijn en bewustzijn? Wat heeft het voor nut? Zo verspillen we de kostbare gelegenheid om oplettend te zijn, bewust te zijn van wat zich voordoet, wat er in ons omgaat.

Helder gewaarzijn wordt aangeduid als je natuurlijke staat van zijn. Al het geharrewar of gewaarzijn al dan niet aanwezig is en in welke hoedanigheid we ons bevinden (waken, slapen, enz.) komt in mijn optiek slechts voort uit het vertekende of onjuiste perspectief van het persoonlijk bewustzijn, door het ik-gerichte lineaire denken en de dito oorzakelijke manier van redeneren, die ik de Aristotelische noem. Het ligt er slechts aan welk perspectief je inneemt. Wat je zoekt, is echter reeds het geval. Alsof je een vis in het water bent en vraagt waar de oceaan is, terwijl die oceaan zich onafgebroken om je heen bevindt. Je maakt er onderdeel van uit en de oceaan maakt onderdeel van jou uit. Er over vragen en redeneren is leuk voor een verhandeling, maar ik denk dat we slechts door oplettend gewaar te zijn, bewust te zijn in onze meditatie en ons dagelijks leven er achter kunnen komen wat we in werkelijkheid zijn. Ik sluit af met een anekdote:

“Hogen, een Chinese Zen-leraar, woonde alleen in een kleine tempel op het platteland. Op een dag verschenen er vier reizende monniken en vroegen hem of zij een vuur op zijn binnenplaats mochten aanleggen om zich te warmen. Terwijl zij het vuur aanlegden, hoorde Hogen ze debatteren over subjectiviteit en objectiviteit. Hij ging bij hen staan en zei: ‘Daar ligt een grote steen. Beschouwt u die als binnen of buiten uw geest?’
Eén van de monniken antwoordde: ‘Vanuit boeddhistisch standpunt is alles een belichaming van de geest, dus zou ik zeggen dat de steen binnen mijn geest is.’
‘Uw hoofd moet erg zwaar aanvoelen,’ merkte Hogen op, ‘als u een steen als die in uw geest ronddraagt.’”

(Citaat: uit Paul Reps: “Zen-zin, Zen-onzin”, Uitgeverij Ankh Hermes, blz. 68)

Met beleefde groet,

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 14-10-2018 08:24 door Old Bhikkhu »

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Verspreider van inzicht
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 13-10-2018 19:57 »
In onze beoefening moeten we er dus rekening mee houden en er vanuit gaan dat er allerlei automatische formaties ontstaan (mano sankhara's) zoals gevoelens bij wat wordt waargenomen en neigingen en emoties. Daar kunnen we niks aan doen. Wat we kunnen doen is mindfullness (sati) plaatsen bij de geest poort en dit alles gadeslaan terwijl het ontstaat, en dan wijsheid (panna) gebruiken om op een wijze manier om te gaan met wat op automatische wijze ontstaat. Dit is satipatthana.

Als afkeer ontstaat, bijvoorbeeld, kunnen we dat opmerken en dit niet erder voeden, niet zo ver laten komen dat het ons denken, spreken en doen gaat beheersen. Als we dit heel consequent beoefenen, satipatthana, dan zullen op een bepaald moment ook die automatische reacties veranderen. Op een dag merken we, 'he, er ontstaat niet meer automatisch afkeer', of we merken dat afkeer minder intens wordt.

Dus, er is geen controle over de automatische formaties (gevoelens, emoties etc) die ontstaan bij waarnemingen, maar als we ons inspanning en wijs daar mee omgaan, dan kunnen we met de tijd toch ook die automatische reacties veranderen. Dus totaal controleloos over die automatisch opkomende formaties zijn we niet.

Mee eens!

Er circuleren onderzoeksresultaten van een neurowetenschappelijk artikel op het internet, waarbij gezien werd dat het beoefenen van acht weken meditatie leidde tot structurele veranderingen in de hersenen, ten opzichte van een controlegroep die in die acht weken niet mediteerde. Bijvoorbeeld de amygdala, een piepklein hersendeeltje dat actief wordt als je tegenover een beer of slang komt te staan (stress) wordt zichtbaar kleiner. En de linker hippocampus, geassocieerd met cognitieve functies zoals emotie regulatie en geheugen, groeide gedurende die acht weken.

Wat betreft de beleving van pijn, die verandert ook door meditatie ervaring. Mensen met genoeg meditatie ervaring op zak, zeggen minder pijn te beleven bij exact dezelfde stimuli vergeleken met mensen die nooit of weinig hebben gemediteerd. Gek genoeg is er juist meer activiteit in de hersengebieden die geassocieerd worden met pijnbeleving. Dat is omdat ze niet zozeer minder pijn beleven, maar juist minder lijden of afkeer bij de pijn beleven. Hersengebieden die te maken hebben met aandacht en hersengebieden die te maken hebben met stress/lijden, worden van elkaar losgekoppeld door meditatie beoefening, soort van slijtage in de verbindingen en ook het ontstaan van verbindingen die de stress-hersengebieden onderdrukken.

Publicaties hierover zijn makkelijk te vinden, je hoeft alleen maar te googlen op "meditation and the brain" en je vindt talloze relevante treffers. Maar niet alles geloven wat op internet staat, ervaar het vooral zelf.

De relatie tussen geest (nama) enerzijds en lichaam/hersenen (rupa) anderszijds, vind ik heel interessant en mysterieus. Maar ik vind de praktijk van het beoefenen, plus de vruchten daarvan, belangrijker.
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 13-10-2018 20:41 »
Maar vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.

Het ga je goed Siebe
Doei!

En je hebt gelijk, "gewaarzijn" was beter vervangen door "bewustzijn" in die context.

Maar maak het toch niet te ingewikkeld allemaal, het is allemaal met elkaar verweven: een gewaarwording kan maar plaats vinden door Gewaarzijn (de rubber zoals jij dat aanduidde, de potentie tot gewaarworden), de gewaarwording is hier de functie van bewustzijn, maar zonder de potentie tot gewaarworden (Gewaarzijn, de rubber) is deze functie niet mogelijk. De functie komt en gaat, de potentie blijft. Het lichaam heeft dus deze potentie nodig om de functies te kunnen uitvoeren van gewaarworden honger te hebben enzovoort, maar heeft deze potentie een lichaam nodig? M.a.w. komt en gaat die met het lichaam?
Duidelijker dan dat krijg ik het echt wel niet verwoord. Het is dus mijn laatste poging.
;)

Zwabberkont :D Eerst was gewaarzijn de realiteit zelf, iets wat altijd is, absoluut, altijd aanwezig, en nu is het opeens weer een potentie.  Wanneer geef jij nou eens toe dat je er zelf ook geen hout van snapt en in je gesprekken meer bezig bent jezelf van iets te overtuigen dan iets in alle vrijheid te onderzoeken.
Al een hele tijd praat je naar de antwoorden toe Dorje.

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 13-10-2018 20:46 »
Er circuleren onderzoeksresultaten van een neurowetenschappelijk artikel op het internet, waarbij gezien werd dat het beoefenen van acht weken meditatie leidde tot structurele veranderingen in de hersenen, ten opzichte van een controlegroep die in die acht weken niet mediteerde. Bijvoorbeeld de amygdala, een piepklein hersendeeltje dat actief wordt als je tegenover een beer of slang komt te staan...

of tegenover een Belg :P

Bedankt voor de info.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 13-10-2018 21:24 »
Klopt... als "je" naar binnen kijkt, belazert die "je" zichzelf dat hij leegte kan zien, zolang er iemand is die ziet, dan is er geen leegte, dan is er iemand die iets ziet (subject en object, dualiteit). Leegte is er maar als het referentiepunt "je" wegvalt (non-dualiteit). De "je" kan de leegte nooit zien, enkel dat waarin de "je" wegvalt kan zijn eigen leegte kennen. Kijk, Siebe, je gaat je hier nooit uit kunnen denken, conceptaliseren. Het denken, conceptualiseren staat het zien in de weg.

Er is wat mij betreft een soort innerlijk licht te onderscheiden dat je best een soort wetende aanwezigheid kunt noemen. Het is wel een prettig licht. Het is wel een vrolijk, humorvol, speels, soort licht. Ook dat licht is er niet constant is mijn ervaring.

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 13-10-2018 23:08 »
Zwabberkont :D Eerst was gewaarzijn de realiteit zelf, iets wat altijd is, absoluut, altijd aanwezig, en nu is het opeens weer een potentie.  Wanneer geef jij nou eens toe dat je er zelf ook geen hout van snapt en in je gesprekken meer bezig bent jezelf van iets te overtuigen dan iets in alle vrijheid te onderzoeken.
Al een hele tijd praat je naar de antwoorden toe Dorje.

Is dat werkelijk zo? Of is dit wat je er van maakt om god weet welke reden? Want ik blijf gewoon trouw aan wat ik eerder toelichtte:

Maar toch eerst even toelichten dat gewaarzijn en bewustzijn in deze context niet met elkaar verward moeten worden. Een pasgeboren baby is gewaar, maar is niet bewust, laat staan dat het bewust is dat het gewaar is. Gewaarzijn is een gegeven, bewustzijn is iets dat evolueert. Een volwassene is zich bewust dat hij gewaar is, maar denkt dat het zijn lichaam of zijn bewustzijn is die gewaar is, maar dat lichaam en dat bewustzijn verschijnen en verdwijnen voortdurend.

...

Voor ons is dat moeilijk, maar we kunnen ons wel bewust worden van het feit dat ons bewustzijn opeens verschijnt uit het niets, en dat niets dan verkennen, het is "niets" omdat het voordien niet bewust was, het is niets voor bewustzijn, het is bewustzijn die er in verschijnt en weer verdwijnt, er is dus iets, dat waarin het verschijnt dat niet verschijnt en niet verdwijnt. Dat is gewaarzijn, hetzelfde gewaarzijn als bij de pasgeboren baby die nog helemaal niet bewust was, en hetzelfde gewaarzijn als bij de volwassene die soms bewust is dat hij gewaar is en zich identificeert met dit bewustzijn, en hetzelfde gewaarzijn als bij een boeddha die voortdurend bewust is dat hij gewaar is, maar zich niet meer identificeert met dat bewustzijn. Die weet dat het bewustzijn steeds verandert, geen zelf heeft.

Maar dit mag je allemaal niet te letterlijk nemen. Het gevoel "ik ben gewaarzijn" is maar een doorgang, er is daar nog steeds een "ik" die is, er is nog steeds een referentiepunt, maar het is maar als dit referentiepunt ook wegvalt, dat er "zijn" overblijft, maar dat is de laatste stap: alles is gewaarzijn, alles is potentie tot bewustzijn. Maar het zou te ver gaan om daar nu op in te gaan.

Gewaarzijn maakt bewustzijn mogelijk, iets wat iets mogelijk maakt is een potentie, gewaarzijn is dus een potentie tot bewustzijn, iets waardoor gekend kan worden.

Iets waarin bewustzijn kan ontstaan is gewoon een potentie tot bewustzijn:

Als je een groot uitgestrekt vel rubber voorstelt, dan is dat rubber het gewaarzijn. Her en der hangen gewichtjes die creeeren een ogenschijnlijk centrum in dat gewaarzijn, een soort referentiepunt. Daar is dan waar bewustzijn ontstaat.

Ik begrijp jouw commotie dus niet. Wat wil je hiermee voor jezelf bewijzen?

Vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 13-10-2018 23:10 »
Ook dat licht is er niet constant is mijn ervaring.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 14-10-2018 00:36 »
Gewaarzijn maakt bewustzijn mogelijk? Waar vindt je dit in de teksten? Gewaarzijn als voorwaarde van bewustzijn?

Hoe kom je er bij dat een pasgeboren baby gewaar is en niet bewust? Ook bij een pasgeboren baby ontstaat gewoon bewustzijn. Bewustzijn van geur, van tactiele sensaties, van kleur en vormen,geuren smaken etc. Sommige vormen van bewustzijn schijnen zelfs al voor de geboorte te ontstaan.

In hoeverre verschilt gewaarzijn eigenlijk van mindfulness? Mindfullness wordt vaak vertaald als indachtigheid of opmerkzaamheid. Mindfulness ziet neigingen ontstaan, mindfulness ziet hebzucht, haat etc opkomen.

Als gewaarzijn het ongeconditioneerde is kan het geen potentie zijn want het ongeconditioneerde is geen potentie.

Wat in vredenaam betekent 'bewustzijn dat je gewaar bent?'

In welke mentale toestand je je ook bevindt, het is tijdelijk. Uiteindelijk keert de geest toch weer terug naar zijn gewone toestand. Ook al voel/'zie' je het mentale lichaam dat zich in alle richtingen uitstrekt, het eindigt weer en het alledaagse bewustzijn keert weer terug. Het zijn allemaal tijdelijk opgewekte toestanden, enkel geconditioneerde staten. Je kunt jezelf wel in allerlei toestanden brengen, al mediterend, maar uiteindelijk kom je toch weer terug in je alledaagse bewustzijn. De kunst is Dorje, luister naar niemand. Geloof niks en niemand. Negeer alle verhalen over grote zelf of ware zelf of oorspronkelijke staat. Over God, over Liefde, over Leegte, het Absolute, het Ene. Wees doof. Laat je niks wijsmaken maar laat de werkelijkheid maar spreken. Daar gaat het om. Wie spreekt? Jij of de werkelijkheid? Wat ontdek je? Wat je altijd al wilde ontdekken of laat je de werkelijkheid spreken? Jij zit veel te veel op het spoor van wat jij wilt ontdekken. Eigenlijk heb je alles al uitgedacht. Je wilt nog veel te veel. Je dringt je visie de werkelijkheid op. Je laat de werkelijkheid niet spreken.

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 14-10-2018 06:31 »
Return wedstrijd van:

de boeddhist tegen de dzokchenist

stand: 0-0

Heenwedstrijd:

Uitslag na verlenging:

0-0

Uitslag na penaltyreeks:

duurt nog voort.
beide partijen
uitputting nabij

aribitrale trio:

wanhopig

Publiek:

In staat van verwarring naar kroeg vertrokken

« Laatst bewerkt op: 14-10-2018 06:47 door ekayano maggo »

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 14-10-2018 06:47 »
Misschien moet je in dat kijken alles, maar dan ook alles even vergeten wat je denkt dat natuur van de geest is, zelfs alle pali sutta's even vergeten, daarna kan je ze weer gewoon opnemen, maar in het onderzoeken moeten alle concepten aan de kant, dat heet non-conceptueel onderzoek.

Maar breek er je hoofd niet op (dat is juist niet de bedoeling), het is niet iets wat je kan doen, het ik laten wegvallen, het is wat gebeurt als er openheid en vertrouwen voor is. Werken aan die openheid en aan dat vertrouwen, is het enige dat je kan doen. Maar dit kan jaren duren, dus heb geduld en beoefen gewoon naarstig door, wat je ook beoefend, maar beschouw gewoon soms het beoefenen, en beschouw dan ook het beschouwen, dat versnelt de zaak.

En vertrek ook eens van een emotie, of een actie, niet altijd van meditatie. Via het onderzoeken (beschouwen) van een object en het niet vinden er van, kan je soms makkelijker bij het niet vinden van het subject uitkomen. Dat is wat in die video's beschreven wordt... niet rechtstreeks naar de aard van de geest gaan, maar via een object, een angst, een negatieve emotie, een gedachte die opkomt, een gevoel, ... .

Ach, weer gezever. Mayonaise, Belgische dan nog wel. Als je het niet lust, als je het niet kan smaken, spuw het dan gewoon weer uit. Ik neem het je niet kwalijk, ik heb die mayonasie niet uitgevonden.

Dorje.

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 14-10-2018 06:51 »
Return wedstrijd van:

:D

Ik trek mij terug uit de wedstrijd (het wordt mij te vurig). Dus 1-0 voor de Boeddhist.
;)

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 14-10-2018 06:54 »
Je trekt je terug
na het laatste woord te hebben gesproken.
Ben benieuwd wat er gebeurd
als Siebe gaat reageren 8)

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 14-10-2018 12:03 »
Return wedstrijd van:

Heenwedstrijd:

Uitslag na verlenging:

0-0

Uitslag na penaltyreeks:

duurt nog voort.
beide partijen
uitputting nabij

aribitrale trio:

wanhopig

Publiek:

In staat van verwarring naar kroeg vertrokken

;D

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 14-10-2018 14:00 »
Ik sluit af met wijze woorden van thai forest meester Pannavaddho in het boek uncommon wisdom:

"When beginning Buddhist practice, meditators should not start out trying to fathom the most profound truths of Buddhism: they are way beyond the understanding of ordinary people. Because they don’t
know any better, beginners tend to give them a meaning which is false. It’s purely speculation. Whereas, when they start with their current situation and their immediate problems, here and now, they already have a real basis to work with. People can understand the teaching at that level. When you talk about suffering and discontent, everyone can relate to that. They have plenty of experience. When you talk about how we so often misunderstand our situation, thinking our actions are going to bring a good result only to find that the opposite usually happens, people understand that. This gives them a good basis for
practical development"

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 14-10-2018 14:46 »
Mooie afsluiter!

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 14-10-2018 17:55 »
Dit vond ik mooi gezegd (ook al is het iets wat je niet zo ervaart):

"When we sense things, there’s the one who senses and the thing that’s sensed. We see things: there’s the thing that’s seen and the one who sees it. We say, “I see that,” having assumed that there’s some self that sees it. “I hear it” or “I think it”—a self-perspective is always coming into our experience. But in each case, a different self arises. The self that relates to seeing is not the one that relates to hearing; the one that relates to the external senses is not the one that relates to thinking or to memory, et cetera. With each new mental state a different self arises, a different reference point. And every reference point is bound up with kilesas".

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 14-10-2018 19:16 »
daarnaast leeft bij mij
tegelijkertijd het besef
dat er een soort van
ongebonden aanwezigheid
in  waarneming present is

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Borobudur2

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 14-10-2018 19:16 »
Die laatste twee citaten zijn heel herkenbaar.
Wat die tweede citaat betreft: laten we in de dagelijkse praktijk vooral oog hebben op de relatie tussen de subject en het object.
Oftewel, hoe de observerende zich verhoudt tot het geobserveerde.
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 14-10-2018 20:25 »
daarnaast leeft bij mij
tegelijkertijd het besef
dat er een soort van
ongebonden aanwezigheid
in  waarneming present is

Ik ga het onderzoeken. Later als ik groot ben...

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 14-10-2018 20:38 »
"Kruba Ajaans of the Thai Forest Tradition have always placed a special emphasis on what they call “the one who knows.” In doing so, they make a fundamental distinction between two very different
aspects of the mind: the unchanging knower, and the fluctuating states of mind that are known. Because we fail to understand the difference, we take transient mental states to be real, to be the mind itself.
In fact, they’re just changing conditions that never remain stable from one moment to the next. The knowing essence of mind—the one who knows—is the only stable reality"

Hmmmm....is dit nou niet net de illusie? Ik ga onderzoeken

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 15-10-2018 06:51 »
Er is geen claim
voor zover ik kan zien.

Ik zou het geen
naam willen geven.
« Laatst bewerkt op: 15-10-2018 07:00 door ekayano maggo »

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 23-10-2018 22:02 »
Nog wat citaten uit de retraite:

Citaat
It's important to discover the depth of being, right in the middle of our everyday lives.

Het is belangrijk om de diepte van het zijn te ontdekken, midden in ons dagelijks leven.

Citaat
Teachings are useful because they save us from time and confusion, but the reality that comes from lived experience is going to come from you, not from the teachings.

Teachings zijn zinvol omdat ze ons bevrijden uit tijd en verwarring, maar de realiteit die voortkomt uit geleefde ervaring zal van jou komen, niet van de teachings.

Citaat
It is important to live on the edge of discovery, not to live from our conclusions.

Het is belangrijk om op de rand van ontdekking te leven, niet om vanuit onze conclusies te leven.

Citaat
Look deeply into the silence of your being. Your true nature doesn’t come into being, you just recognize it. It is prior to the right idea or the right experience. It is empty of form.

Kijk diep in de stilte van je zijn. Je ware aard ontstaat niet, je herkent het gewoon. Het gaat vooraf aan het juiste idee of de juiste ervaring. Het is leeg van vorm.

Offline MaartenD

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 24-10-2018 07:58 »
Mooie citaten. Vooral de tweede staat me bij.

Ik merkte toen ik de citaten prima vista las dat ik vanuit mezelf reageerde en een toepassing maakte die voor mij (wel) zin had. De eerste kwam op mij eerst over als een 'deepity', een diep klinkende opmerking die verder zelf geen inhoud heeft. Dan maar eerst even gereflecteerd.

Wat blijkt? De realiteit die voortkomt uit geleefde ervaring zal van jou komen.

Dank.

Met warme groet,

Maarten

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 24-10-2018 08:48 »
Ik merkte toen ik de citaten prima vista las dat ik vanuit mezelf reageerde en een toepassing maakte die voor mij (wel) zin had. De eerste kwam op mij eerst over als een 'deepity', een diep klinkende opmerking die verder zelf geen inhoud heeft. Dan maar eerst even gereflecteerd.

Wat blijkt? De realiteit die voortkomt uit geleefde ervaring zal van jou komen.

Fijn! Omdat ze wat met je hebben gedaan, kan ik de volgende citaten niet laten om toe te voegen, als erkenning van wat je hebt toegelaten:

Citaat
The point of  deep  spirituality isn’t  about metaphysical speculations or  statements;  it is  about direct experience  before  we  turn it into anything else or  project it  onto anything or  anyone  else.  All of  these  concepts are  about  seeing what they evoke  in your  actual  experience,  in  your  whole  being.

Diepe spiritualiteit gaat in essentie niet over metafysische speculaties of uitspraken; het gaat om directe ervaring voordat we het in iets anders veranderen of het op iets of iemand anders projecteren. Al deze concepten gaan over zien wat ze oproepen in je werkelijke ervaring, in je hele wezen.

Citaat
These teachings are  not meant  to be intellectual exercises but rather  are  given to see  what is evoked in  you.

Deze teachings zijn niet bedoeld als intellectuele oefeningen, maar worden eerder gegeven om te zien wat er in jou wordt opgeroepen.

Citaat
Informational listening happens when you are listening for information. That’s an important skill to have, and it requires a sensitive ear and an astute mind. You may have a process inside where you see how that information sits with you, how it changes your perspectives.

Poetic listening is allowing the material to evoke a very real and immediate experience of being within you. It’s similar to how you would listen to poetry and is akin to a shamanic experience. By listening to or reading the words in an intuitive way, they take form in you, and it evokes an experience in you. This is a good way to listen to the vast majority of spiritual teachings.

Open up your senses and listen like you would listen to the wind or to the waves washing up on the beach. This is a participatory listening. You are being sensitive to what the words are evoking in you. 

You aren’t just listening from your shoulders up; you are listening from your body and your mind. You can feel what the words evoke in you. 

Informatief luisteren gebeurt wanneer je om de informatie luistert. Dat is een belangrijke vaardigheid om te hebben, en het vereist een gevoelig oor en een scherpzinnige geest. Het kan een proces binnenin je op gang brengen waardoor je ziet hoe die informatie zich verhoudt tot jou, hoe het jouw perspectieven verandert.

Poëtisch luisteren laat toe dat het materiaal een heel reële en onmiddellijke ervaring van zijn oproept in jou. Het lijkt op hoe je naar poëzie zou luisteren en lijkt op een sjamanistische ervaring. Door op een intuïtieve manier naar de woorden te luisteren of ze te lezen, krijgen ze vorm in jou en roept het een ervaring in jou op. Dit is een goede manier om naar de overgrote meerderheid van spirituele teachings te luisteren.

Open je zintuigen en luister alsof je naar de wind of naar de golven luistert die op het strand uitrollen. Dit is een participerend luisteren. Je bent gevoelig voor wat de woorden in je oproepen.

Je luistert dan niet alleen vanuit het gedeelte boven je schouders; je luistert dan vanuit je hele lichaam en je geest. Je kan dan voelen wat de woorden in je oproepen.

Namaste!

Offline Borobudur2

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 24-10-2018 20:14 »
Mooie citaten, Dorje.
Mee eens :-)
Warme groet,
Borobudur

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 27-10-2018 22:22 »
Nog wat citaten:

Citaat van: Adyashanti
Meditation is letting go of the content of your psyche and devoting more attention to context, which is the still, silent, field of awareness in which all of that occurs.

Meditatie is het loslaten van de inhoud van je geest (psyche) en meer aandacht besteden aan de context, welke het kalme, stille bewustzijnsveld is waarin dat alles zich voordoet.

Citaat van: Adyashanti
When we follow the dictate of going within, the ground of being is as deep as we can get.
Opposites exist there as pure potentiality with no form yet. It is the potential of all that exists.
It is the nothingness that the “big bang” came from. It is the primal pregnant abyss of potentiality.
Not even energy exists there - it is the source of energy.

Most traditions speak of the ground of being in negative terms, but this is really because the ground is beyond description and characteristics.

The doorways to the ground of being are found in silence, stillness, and a pregnant nothingness. This ground is the suchness of every perception or experience. It is not flashy. Flashy is found in the enetergetic realm.

Wanneer we het advies volgen om naar binnen te gaan, is de grond van het zijn zo diep als we maar kunnen geraken. Tegenstellingen bestaan ​​daar als pure potentialiteit zonder vorm. Het is het potentieel van alles dat bestaat. Het is de nietsheid waar de "oerknal" vandaan kwam. Het is de oerzwangere grondloze diepte, zwanger van potentialiteit. Zelfs energie bestaat daar niet - het is de bron van energie.

De meeste tradities spreken over de grond van het zijn in negatieve termen [niet dit, niet dat, leegte, niet-duaal, niet-zelf, doodloos, niet-geconditioneerd...], in feite gebeurt dit zo omdat deze grond buiten beschrijving en karakteristieken is.

De deuropeningen naar de grond van het zijn worden gevonden in stilte, kalmte en een zwangere nietsheid. Deze grond is de Zoheid van elke waarneming of ervaring. Het is niet flitsend. De flistsen behoren tot de energetische [transformerende] realiteit. [De grond van zijn gaat daar nog aan vooraf, het gaat vooraf aan alle bestaan, het is dus niet flitsend, het is de zoheid van zowel geflits, als de niet flitsende, simpele werkelijkheid].

Namaste!

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 03-11-2018 21:15 »
De 3 maandelijkse retraite is tot een "theoretisch" einde gekomen, want "in de praktijk" is het de bedoeling dat het blijft doorlopen. Nog een paar laatste citaten:

Citaat
The teachings are not meant to have old beliefs replaced by new beliefs.

Het is niet de bedoeling dat deze teachings oude overtuigingen vervangen door nieuwe.

Citaat
The greatest barrier to spiritual awakening is the belief that it’s rare and only for special beings. That kind of belief can jeopardize your spiritual life.

As soon as people let go of the idea that spirituality is only for those who are perfect, it’s as if all of a sudden everything becomes possible.

De grootste barrière voor spiritueel ontwaken is de overtuiging dat het zeldzaam is en alleen voor speciale wezens. Dat soort geloof kan je spirituele leven in gevaar brengen.

Zodra mensen het idee loslaten dat spiritualiteit alleen voor hen is die perfect zijn, is het alsof alles opeens mogelijk wordt.

Citaat
Awakening itself is a paradox. Paradoxes are harder to understand. The deeper we go into the reality of our deep and meaningful experience of being, the more paradoxical it becomes.

Ontwaken zelf is een paradox. Paradoxen zijn moeilijker te begrijpen. Hoe dieper we ingaan op de werkelijkheid van onze diepe en betekenisvolle ervaring van het zijn, hoe paradoxaler het wordt.

Citaat
The numinous ground of being is embodying itself in unique expressions of being.
Each human being, in a relative sense, is unique. Spirituality, in its most awake
sense, embodies this paradox.

De goddelijke grond van het zijn belichaamt zichzelf in unieke uitdrukkingen van zijn. [M.a.w. individualiteit bestaat maar een vaste identiteit niet].
Elk mens is in relatieve zin uniek. Spiritualiteit, in de meest wakker zin, belichaamt deze paradox.

Citaat
When you’re no longer seeking experience or trying to hold on to experience, you may think you’re done. But the spiritual impulse plays itself out far more than that.

The impulse continues, not from a sense of lack, but from the wholeness of being, from the numinosity of being that’s on the paradoxical journey of embodying itself more and more.

There’s an infinite capacity to embody the infinite ground of being.

Als je niet langer op zoek bent naar ervaring of probeert vast te houden aan ervaring, zou je kunnen denken dat je klaar bent. Maar de spirituele impuls speelt zich veel verder af dan dat.

De impuls gaat verder, niet vanuit een gevoel van gebrek, maar vanuit de heelheid van het zijn, vanuit de goddelijkheid van het zijn dat paradoxaal op weg is om zichzelf steeds meer te belichamen.

Er is een oneindige capaciteit om de oneindige grond van het zijn ​​te belichamen.

Citaat
Treat yourself like someone you deeply care about. If not, you'll have judgment against yourself and condemnation of yourself.

If you feel frustrated with yourself or disappointed with yourself, just stand back and ask yourself, “What would my attitude be if right now I treated myself as somebody I deeply care about?” That can wake you up from that trance of judgment and condemnation, and open up a deeper loving space.

For those moments or people who are difficult for you, treat them as if they’re someone you care about. • Sometimes a “no” is an expression of a deeper “yes.”

Sometimes you have to be strong and not be a doormat for other people’s unconsciousness.

Behandel jezelf als iemand waar je heel veel om geeft. Zo niet, zul je een oordeel vellen tegen jezelf en jezelf veroordelen.

Als je gefrustreerd bent over jezelf of teleurgesteld bent over jezelf, kun je gewoon een stapje terug doen en jezelf afvragen: "Wat zou mijn houding zijn als ik mezelf nu eens behandel als iemand waar ik heel veel om geef?" Dat kan je uit die trance van oordeel en veroordeling halen, en een diepere liefhebbende ruimte openen.

Voor die momenten of mensen die moeilijk voor je zijn, behandel ze alsof ze iemand zijn waar je om geeft.

[Maar] soms is "nee" [zeggen] een uitdrukking van een dieper "ja" [juist een uitdrukking van een dieper mededogen].

Soms moet je sterk zijn en geen deurmat zijn voor de onbewuste neigingen van anderen.

Citaat
The embodied form of spirituality is to sit down, pay attention to quiet, and to allow
awareness to pay attention to itself. It's a high form of intelligence.

De belichaamde vorm van spiritualiteit is om te gaan zitten, aandacht te schenken aan stilte en gewaarzijn toe te staan om aandacht aan zichzelf te besteden. Dat is een hoge vorm van intelligentie.

Citaat
Orienting our being and life around that which is the greatest good for all beings is our most prized commodity.

Ons zijn en ons leven richten op datgene wat het grootste goed is voor alle wezens, is ons meest gewaardeerde goed.

Citaat
When the retreat ends, it’s a theoretical ending, because the retreat lives on in you.

Wanneer de retraite eindigt, is het een theoretisch einde, omdat de retraite in jou blijft verder leven. [En dat geldt voor alle soorten retraites].

Namaste,

Dorje.