Auteur Topic: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"  (gelezen 684 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #100 Gepost op: 13-10-2018 13:00 »
De algemene vraag zou kunnen zijn, moet je eerst zien dat je ongeboren gewaarzijn bent om de stroom te betreden? Dan moeten we ons verdiepen in de vraag wat sotapanna magga precies is.

Ik zie niet waarom dat een voorwaarde zou moeten zijn.

Ik denk dat het ook geen voorwaarde is
Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #101 Gepost op: 13-10-2018 13:22 »
Het blijft zo een verwarrend patatje oorlog vind ik.

Dorje praat eigenlijk over gewaarzijn als de functie van bewustzijn. Bewustzijn heeft primair als functie dat het iets zintuiglijk gewaarwordt: een geur, een geluid, een smaak, een gedachte, een emotie etc. Het maakt dingen bekend, kenbaar.

Dat gewaar worden is een functie van bewustzijn. Maar...bewustzijn is in de leer van de Boeddha niet iets wat is. Het is iets wat ontstaat, even bestaat en dan weer ophoudt. Razendsnel. Het ontstaat altijd samen met een zintuiglijk object of prikkel. Bewustzijn is niet iets wat is.

Dus als je over gewaarzijn praat als de functie van bewustzijn dan is er ook niet 1 constant gewaarzijn. Gewaarzijn als functie van bewustzijn ontstaat constant samen met bewustzijn.

Ook de Abhidhamma geeft duidelijk aan dat het enkel maar een indruk is dat hetzelfde bewustzijn ruikt, voelt, proeft, ziet etc. Kortom dat er 1 constant gewaarzijn is, dit is niet zo. Gewaarzijn als functie van bewustzijn ontstaat, bestaat even en verdwijnt ook weer. Direct daarna ontstaat weer een nieuw bewustzijn en dus ook een nieuw moment gewaar worden.

Dus wat wij ervaren als 1 constant gewaarzijn is in werkelijkheid een discontinue stroom gewaar-wordingen.

We worden honger gevoelens gewaar. Dit gebeurt niet door een continue aanwezig gewaarzijn of bewustzijn maar het is een moment waarop bewustzijn ontstaat, een gewaar-wording.

Het idee dat er een constant gewaarzijn/bewustzijn is, dat is precies wat bedoeld wordt met het geloof in een onveranderlijk en blijvend zelf.

Als er een gewaarwording ontstaat, dan bestaat die even, en verdwijnt ie weer. Geest gaat daarna het bhavanga stadium weer in, wat er ook is tijdens diepe droomloze slaap. Om vervolgens weer door een zintuiglijke prikkel te 'ontwaken' uit die bhavange staat en er een nieuw moment van bewustzijn ontstaat. Die gaat zo snel dat wij denken dat er 1 bewustzijn is en 1 continue gewaarzijn. Dit is de kern van alle begoocheling, het geloof in een onveranderlijk zelf.

Siebe




« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 20:13 door Sybe »

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #102 Gepost op: 13-10-2018 13:33 »
Ja .....zo geraken we weeral bij
af.....

Borobodur?
« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 13:43 door ekayano maggo »

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #103 Gepost op: 13-10-2018 13:50 »
Een immer aanwezig wetende en heldere essentie van geest behoort niet tot mijn ervaring of kennis.

Die kan ook nooit en nimmer tot "jouw" ervaring of kennis horen. Het "jouw" is juist wat die kennis en ervaring verduisterd.

Als je naar binnen kijkt en je ziet of voelt daar een leegte die helder is, intrinsiek wetend, belazer je jezelf mijns inziens. Je maak jezelf wat wijs.

Klopt... als "je" naar binnen kijkt, belazert die "je" zichzelf dat hij leegte kan zien, zolang er iemand is die ziet, dan is er geen leegte, dan is er iemand die iets ziet (subject en object, dualiteit). Leegte is er maar als het referentiepunt "je" wegvalt (non-dualiteit). De "je" kan de leegte nooit zien, enkel dat waarin de "je" wegvalt kan zijn eigen leegte kennen. Kijk, Siebe, je gaat je hier nooit uit kunnen denken, conceptaliseren. Het denken, conceptualiseren staat het zien in de weg.

Ook als je die leegte ziet als de bron of grond waarin alles opkomt ben je jezelf iets aan het wijsmaken vind ik. Ook als je meent dat die leegte niet ontstaat, maak je jezelf iets wijs.  Ook als je meent dat die leegte niet begrensd is in een binnen en buiten ben je jezelf zaken aan het wijsmaken, vind ik.

Klopt allemaal, de "je" kan dit niet zien, de "je" kan er enkel in wegvallen, zoals een golf in de zee. Het is dan niet golf die ontdekt dat het zee is, maar zee die ontdekt dat het zee is, wat het altijd al was, zelfs als golf. De golf die hieruit terug omhoogkomt daarin kan een vaag weten van de zee achter blijven, het is vanuit dat vaag weten dat er dan zaken beschreven worden als "Ik ben eigenlijk de zee", maar dat is natuurlijk onzin, want er is geen ik (identiteit) in de zee. Vandaar dat die golf steeds weer terug moet vallen in de zee, opdat de golf die hierin terug op komt zijn achterblijvende verwaandheid 'Ik ben', de wens 'Ik ben', de onderliggende neiging 'Ik ben' kan ontwortelen .

 
Ik vind dat je precies dit niet moet doen en moet blijven wat je werkelijk ziet en weet.

Zeer juist. Helemaal mee eens. Alleen, sluit je best de mogelijkeid niet uit dat die "je", die werkelijk denkt te zien, in weten kan wegvallen.

Zullen we afronden, Siebe? Want ik kan zo blijven doorgaan en dat heeft geen zin meer, noch voor jou, noch voor mij. je was op een prima punt: "ik sluit niet uit", blijf daar, dat is al wat nodig is. De rest is toch maar weer opnieuw gaan speculeren.

Op statements ("ik vind") ga ik niet meer in, aan vragen wil ik mij wel nog wagen. Die zijn tenminste uitdagend, voor mij toch.
;)

En het is mij al gelijk dat je vind dat ik mij vanalles wijsmaak, zal wel zo zijn, want ook "ik" kan dat niet weten, vandaar dat ik het telkens weer onderzoek en in dit onderzoeken...

Maar vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.

Het ga je goed Siebe
Doei!

En je hebt gelijk, "gewaarzijn" was beter vervangen door "bewustzijn" in die context.

Maar maak het toch niet te ingewikkeld allemaal, het is allemaal met elkaar verweven: een gewaarwording kan maar plaats vinden door Gewaarzijn (de rubber zoals jij dat aanduidde, de potentie tot gewaarworden), de gewaarwording is hier de functie van bewustzijn, maar zonder de potentie tot gewaarworden (Gewaarzijn, de rubber) is deze functie niet mogelijk. De functie komt en gaat, de potentie blijft. Het lichaam heeft dus deze potentie nodig om de functies te kunnen uitvoeren van gewaarworden honger te hebben enzovoort, maar heeft deze potentie een lichaam nodig? M.a.w. komt en gaat die met het lichaam?
Duidelijker dan dat krijg ik het echt wel niet verwoord. Het is dus mijn laatste poging.
;)

« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 14:17 door Dorje »

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #104 Gepost op: 13-10-2018 17:07 »
.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2018 17:40 door ekayano maggo »

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Offline Old Bhikkhu

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 54
  • Geslacht: Man
  • Oud, en (eigen)wijs?
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #105 Gepost op: 13-10-2018 18:12 »
Wat is het verschil tussen “gewaarzijn” en “bewustzijn”. Is hier wel een duidelijk onderscheid tussen, of zijn het synoniemen van elkaar? Ik neem waar dat er via de redenatie wordt gezocht naar wat gewaarzijn eigenlijk is, maar helaas is dat in mijn optiek niet mogelijk. Gewaarzijn is niet te omschrijven, laat staan te onderscheiden. Het is alsof je naar tijd zoekt in de eeuwigheid. Tijd is namelijk een menselijke uitvinding, een Aristotelische aanname. Het is een praktisch hulpmiddel om te gebruiken in het dagelijkse leven, zodat we met elkaar kunnen afspreken dat we thee gaan drinken om 11:00 uur. Maar dat is slechts een afspraak, de kosmos trekt zich niks van onze tijdrekening aan. Gewaarzijn kun je je ook voorstellen als iets kosmisch, iets eeuwigs. Alleen als je dat doet, begint het redeneren weer, het denken, het vorsen naar het antwoord op wat gewaarzijn eigenlijk is.

Leegte is vorm, vorm is leegte. Gewaarzijn is bewustzijn, bewustzijn is gewaarzijn. Wat is het nu? Is het eeuwig of is het gebonden aan tijd? Wat is eigenlijk de “dhamma”? Ook daar kunnen we talloze omschrijvingen van vinden. Maar zijn die omschrijvingen daadwerkelijk dat wat de dhamma is? We zien de kaart aan voor het gebied waarnaar die kaart slechts verwijzen kan. De dhamma heeft geen vaste vorm, feitelijk doordringt het alles, alle richtingen. De dhamma is wat zich exact nu aan ons voordoet, aan jou en mij. Maar we blijven rondrennen om de dhamma te vinden, we doorvorsen geschriften en boeken omdat we het met onze mind willen begrijpen. Maar het denken is als een functie van de geest, we kunnen ons er van gewaar zijn, bewust.

Waarom is het zo belangrijk om te willen redeneren over gewaarzijn en bewustzijn, en of daar verschil tussen zit. Maak slechts een millimeter verschil, en hemel en aarde vallen uiteen. Met andere woorden: we houden van het maken van onderscheid, omdat we ons in dit bestaan willen oriënteren. Daar is niks mis mee, maar om dit toe te gaan passen op het onderscheid tussen gewaarzijn en bewustzijn? Wat heeft het voor nut? Zo verspillen we de kostbare gelegenheid om oplettend te zijn, bewust te zijn van wat zich voordoet, wat er in ons omgaat.

Helder gewaarzijn wordt aangeduid als je natuurlijke staat van zijn. Al het geharrewar of gewaarzijn al dan niet aanwezig is en in welke hoedanigheid we ons bevinden (waken, slapen, enz.) komt in mijn optiek slechts voort uit het vertekende of onjuiste perspectief van het persoonlijk bewustzijn, door het ik-gerichte lineaire denken en de dito oorzakelijke manier van redeneren, die ik de Aristotelische noem. Het ligt er slechts aan welk perspectief je inneemt. Wat je zoekt, is echter reeds het geval. Alsof je een vis in het water bent en vraagt waar de oceaan is, terwijl die oceaan zich onafgebroken om je heen bevindt. Je maakt er onderdeel van uit en de oceaan maakt onderdeel van jou uit. Er over vragen en redeneren is leuk voor een verhandeling, maar ik denk dat we slechts door oplettend gewaar te zijn, bewust te zijn in onze meditatie en ons dagelijks leven er achter kunnen komen wat we in werkelijkheid zijn. Ik sluit af met een anekdote:

“Hogen, een Chinese Zen-leraar, woonde alleen in een kleine tempel op het platteland. Op een dag verschenen er vier reizende monniken en vroegen hem of zij een vuur op zijn binnenplaats mochten aanleggen om zich te warmen. Terwijl zij het vuur aanlegden, hoorde Hogen ze debatteren over subjectiviteit en objectiviteit. Hij ging bij hen staan en zei: ‘Daar ligt een grote steen. Beschouwt u die als binnen of buiten uw geest?’
Eén van de monniken antwoordde: ‘Vanuit boeddhistisch standpunt is alles een belichaming van de geest, dus zou ik zeggen dat de steen binnen mijn geest is.’
‘Uw hoofd moet erg zwaar aanvoelen,’ merkte Hogen op, ‘als u een steen als die in uw geest ronddraagt.’”

(Citaat: uit Paul Reps: “Zen-zin, Zen-onzin”, Uitgeverij Ankh Hermes, blz. 68)

Met beleefde groet,

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 14-10-2018 08:24 door Old Bhikkhu »
"Veel kennis verschaft nog geen inzicht" - Heraclitus

Offline Borobudur2

  • Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #106 Gepost op: 13-10-2018 19:57 »
In onze beoefening moeten we er dus rekening mee houden en er vanuit gaan dat er allerlei automatische formaties ontstaan (mano sankhara's) zoals gevoelens bij wat wordt waargenomen en neigingen en emoties. Daar kunnen we niks aan doen. Wat we kunnen doen is mindfullness (sati) plaatsen bij de geest poort en dit alles gadeslaan terwijl het ontstaat, en dan wijsheid (panna) gebruiken om op een wijze manier om te gaan met wat op automatische wijze ontstaat. Dit is satipatthana.

Als afkeer ontstaat, bijvoorbeeld, kunnen we dat opmerken en dit niet erder voeden, niet zo ver laten komen dat het ons denken, spreken en doen gaat beheersen. Als we dit heel consequent beoefenen, satipatthana, dan zullen op een bepaald moment ook die automatische reacties veranderen. Op een dag merken we, 'he, er ontstaat niet meer automatisch afkeer', of we merken dat afkeer minder intens wordt.

Dus, er is geen controle over de automatische formaties (gevoelens, emoties etc) die ontstaan bij waarnemingen, maar als we ons inspanning en wijs daar mee omgaan, dan kunnen we met de tijd toch ook die automatische reacties veranderen. Dus totaal controleloos over die automatisch opkomende formaties zijn we niet.

Mee eens!

Er circuleren onderzoeksresultaten van een neurowetenschappelijk artikel op het internet, waarbij gezien werd dat het beoefenen van acht weken meditatie leidde tot structurele veranderingen in de hersenen, ten opzichte van een controlegroep die in die acht weken niet mediteerde. Bijvoorbeeld de amygdala, een piepklein hersendeeltje dat actief wordt als je tegenover een beer of slang komt te staan (stress) wordt zichtbaar kleiner. En de linker hippocampus, geassocieerd met cognitieve functies zoals emotie regulatie en geheugen, groeide gedurende die acht weken.

Wat betreft de beleving van pijn, die verandert ook door meditatie ervaring. Mensen met genoeg meditatie ervaring op zak, zeggen minder pijn te beleven bij exact dezelfde stimuli vergeleken met mensen die nooit of weinig hebben gemediteerd. Gek genoeg is er juist meer activiteit in de hersengebieden die geassocieerd worden met pijnbeleving. Dat is omdat ze niet zozeer minder pijn beleven, maar juist minder lijden of afkeer bij de pijn beleven. Hersengebieden die te maken hebben met aandacht en hersengebieden die te maken hebben met stress/lijden, worden van elkaar losgekoppeld door meditatie beoefening, soort van slijtage in de verbindingen en ook het ontstaan van verbindingen die de stress-hersengebieden onderdrukken.

Publicaties hierover zijn makkelijk te vinden, je hoeft alleen maar te googlen op "meditation and the brain" en je vindt talloze relevante treffers. Maar niet alles geloven wat op internet staat, ervaar het vooral zelf.

De relatie tussen geest (nama) enerzijds en lichaam/hersenen (rupa) anderszijds, vind ik heel interessant en mysterieus. Maar ik vind de praktijk van het beoefenen, plus de vruchten daarvan, belangrijker.
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #107 Gepost op: 13-10-2018 20:41 »
Maar vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.

Het ga je goed Siebe
Doei!

En je hebt gelijk, "gewaarzijn" was beter vervangen door "bewustzijn" in die context.

Maar maak het toch niet te ingewikkeld allemaal, het is allemaal met elkaar verweven: een gewaarwording kan maar plaats vinden door Gewaarzijn (de rubber zoals jij dat aanduidde, de potentie tot gewaarworden), de gewaarwording is hier de functie van bewustzijn, maar zonder de potentie tot gewaarworden (Gewaarzijn, de rubber) is deze functie niet mogelijk. De functie komt en gaat, de potentie blijft. Het lichaam heeft dus deze potentie nodig om de functies te kunnen uitvoeren van gewaarworden honger te hebben enzovoort, maar heeft deze potentie een lichaam nodig? M.a.w. komt en gaat die met het lichaam?
Duidelijker dan dat krijg ik het echt wel niet verwoord. Het is dus mijn laatste poging.
;)

Zwabberkont :D Eerst was gewaarzijn de realiteit zelf, iets wat altijd is, absoluut, altijd aanwezig, en nu is het opeens weer een potentie.  Wanneer geef jij nou eens toe dat je er zelf ook geen hout van snapt en in je gesprekken meer bezig bent jezelf van iets te overtuigen dan iets in alle vrijheid te onderzoeken.
Al een hele tijd praat je naar de antwoorden toe Dorje.

Siebe






Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #108 Gepost op: 13-10-2018 20:46 »
Er circuleren onderzoeksresultaten van een neurowetenschappelijk artikel op het internet, waarbij gezien werd dat het beoefenen van acht weken meditatie leidde tot structurele veranderingen in de hersenen, ten opzichte van een controlegroep die in die acht weken niet mediteerde. Bijvoorbeeld de amygdala, een piepklein hersendeeltje dat actief wordt als je tegenover een beer of slang komt te staan...

of tegenover een Belg :P

Bedankt voor de info.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #109 Gepost op: 13-10-2018 21:24 »
Klopt... als "je" naar binnen kijkt, belazert die "je" zichzelf dat hij leegte kan zien, zolang er iemand is die ziet, dan is er geen leegte, dan is er iemand die iets ziet (subject en object, dualiteit). Leegte is er maar als het referentiepunt "je" wegvalt (non-dualiteit). De "je" kan de leegte nooit zien, enkel dat waarin de "je" wegvalt kan zijn eigen leegte kennen. Kijk, Siebe, je gaat je hier nooit uit kunnen denken, conceptaliseren. Het denken, conceptualiseren staat het zien in de weg.

Er is wat mij betreft een soort innerlijk licht te onderscheiden dat je best een soort wetende aanwezigheid kunt noemen. Het is wel een prettig licht. Het is wel een vrolijk, humorvol, speels, soort licht. Ook dat licht is er niet constant is mijn ervaring.

Siebe






Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #110 Gepost op: 13-10-2018 23:08 »
Zwabberkont :D Eerst was gewaarzijn de realiteit zelf, iets wat altijd is, absoluut, altijd aanwezig, en nu is het opeens weer een potentie.  Wanneer geef jij nou eens toe dat je er zelf ook geen hout van snapt en in je gesprekken meer bezig bent jezelf van iets te overtuigen dan iets in alle vrijheid te onderzoeken.
Al een hele tijd praat je naar de antwoorden toe Dorje.

Is dat werkelijk zo? Of is dit wat je er van maakt om god weet welke reden? Want ik blijf gewoon trouw aan wat ik eerder toelichtte:

Maar toch eerst even toelichten dat gewaarzijn en bewustzijn in deze context niet met elkaar verward moeten worden. Een pasgeboren baby is gewaar, maar is niet bewust, laat staan dat het bewust is dat het gewaar is. Gewaarzijn is een gegeven, bewustzijn is iets dat evolueert. Een volwassene is zich bewust dat hij gewaar is, maar denkt dat het zijn lichaam of zijn bewustzijn is die gewaar is, maar dat lichaam en dat bewustzijn verschijnen en verdwijnen voortdurend.

...

Voor ons is dat moeilijk, maar we kunnen ons wel bewust worden van het feit dat ons bewustzijn opeens verschijnt uit het niets, en dat niets dan verkennen, het is "niets" omdat het voordien niet bewust was, het is niets voor bewustzijn, het is bewustzijn die er in verschijnt en weer verdwijnt, er is dus iets, dat waarin het verschijnt dat niet verschijnt en niet verdwijnt. Dat is gewaarzijn, hetzelfde gewaarzijn als bij de pasgeboren baby die nog helemaal niet bewust was, en hetzelfde gewaarzijn als bij de volwassene die soms bewust is dat hij gewaar is en zich identificeert met dit bewustzijn, en hetzelfde gewaarzijn als bij een boeddha die voortdurend bewust is dat hij gewaar is, maar zich niet meer identificeert met dat bewustzijn. Die weet dat het bewustzijn steeds verandert, geen zelf heeft.

Maar dit mag je allemaal niet te letterlijk nemen. Het gevoel "ik ben gewaarzijn" is maar een doorgang, er is daar nog steeds een "ik" die is, er is nog steeds een referentiepunt, maar het is maar als dit referentiepunt ook wegvalt, dat er "zijn" overblijft, maar dat is de laatste stap: alles is gewaarzijn, alles is potentie tot bewustzijn. Maar het zou te ver gaan om daar nu op in te gaan.

Gewaarzijn maakt bewustzijn mogelijk, iets wat iets mogelijk maakt is een potentie, gewaarzijn is dus een potentie tot bewustzijn, iets waardoor gekend kan worden.

Iets waarin bewustzijn kan ontstaan is gewoon een potentie tot bewustzijn:

Als je een groot uitgestrekt vel rubber voorstelt, dan is dat rubber het gewaarzijn. Her en der hangen gewichtjes die creeeren een ogenschijnlijk centrum in dat gewaarzijn, een soort referentiepunt. Daar is dan waar bewustzijn ontstaat.

Ik begrijp jouw commotie dus niet. Wat wil je hiermee voor jezelf bewijzen?

Vertrouw dan gewoon op de thaise bosmonikken die hetzelfde zeggen, en hou het zo voor jezelf open, in plaats van al die energie te steken om uit te zoeken of Dorje zichzelf iets wijsmaakt of niet, daar heb je zelf niets aan.


Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #111 Gepost op: 13-10-2018 23:10 »
Ook dat licht is er niet constant is mijn ervaring.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #112 Gepost op: 14-10-2018 00:36 »
Gewaarzijn maakt bewustzijn mogelijk? Waar vindt je dit in de teksten? Gewaarzijn als voorwaarde van bewustzijn?

Hoe kom je er bij dat een pasgeboren baby gewaar is en niet bewust? Ook bij een pasgeboren baby ontstaat gewoon bewustzijn. Bewustzijn van geur, van tactiele sensaties, van kleur en vormen,geuren smaken etc. Sommige vormen van bewustzijn schijnen zelfs al voor de geboorte te ontstaan.

In hoeverre verschilt gewaarzijn eigenlijk van mindfulness? Mindfullness wordt vaak vertaald als indachtigheid of opmerkzaamheid. Mindfulness ziet neigingen ontstaan, mindfulness ziet hebzucht, haat etc opkomen.

Als gewaarzijn het ongeconditioneerde is kan het geen potentie zijn want het ongeconditioneerde is geen potentie.

Wat in vredenaam betekent 'bewustzijn dat je gewaar bent?'

In welke mentale toestand je je ook bevindt, het is tijdelijk. Uiteindelijk keert de geest toch weer terug naar zijn gewone toestand. Ook al voel/'zie' je het mentale lichaam dat zich in alle richtingen uitstrekt, het eindigt weer en het alledaagse bewustzijn keert weer terug. Het zijn allemaal tijdelijk opgewekte toestanden, enkel geconditioneerde staten. Je kunt jezelf wel in allerlei toestanden brengen, al mediterend, maar uiteindelijk kom je toch weer terug in je alledaagse bewustzijn. De kunst is Dorje, luister naar niemand. Geloof niks en niemand. Negeer alle verhalen over grote zelf of ware zelf of oorspronkelijke staat. Over God, over Liefde, over Leegte, het Absolute, het Ene. Wees doof. Laat je niks wijsmaken maar laat de werkelijkheid maar spreken. Daar gaat het om. Wie spreekt? Jij of de werkelijkheid? Wat ontdek je? Wat je altijd al wilde ontdekken of laat je de werkelijkheid spreken? Jij zit veel te veel op het spoor van wat jij wilt ontdekken. Eigenlijk heb je alles al uitgedacht. Je wilt nog veel te veel. Je dringt je visie de werkelijkheid op. Je laat de werkelijkheid niet spreken.

Siebe



Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #113 Gepost op: 14-10-2018 06:31 »
Return wedstrijd van:

de boeddhist tegen de dzokchenist

stand: 0-0


Heenwedstrijd:

stand: 0-0


Uitslag na verlenging:

0-0


Uitslag na penaltyreeks:

duurt nog voort.
beide partijen
uitputting nabij

aribitrale trio:

wanhopig

Publiek:

In staat van verwarring naar kroeg vertrokken



« Laatst bewerkt op: 14-10-2018 06:47 door ekayano maggo »

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #114 Gepost op: 14-10-2018 06:47 »
Misschien moet je in dat kijken alles, maar dan ook alles even vergeten wat je denkt dat natuur van de geest is, zelfs alle pali sutta's even vergeten, daarna kan je ze weer gewoon opnemen, maar in het onderzoeken moeten alle concepten aan de kant, dat heet non-conceptueel onderzoek.

Maar breek er je hoofd niet op (dat is juist niet de bedoeling), het is niet iets wat je kan doen, het ik laten wegvallen, het is wat gebeurt als er openheid en vertrouwen voor is. Werken aan die openheid en aan dat vertrouwen, is het enige dat je kan doen. Maar dit kan jaren duren, dus heb geduld en beoefen gewoon naarstig door, wat je ook beoefend, maar beschouw gewoon soms het beoefenen, en beschouw dan ook het beschouwen, dat versnelt de zaak.

En vertrek ook eens van een emotie, of een actie, niet altijd van meditatie. Via het onderzoeken (beschouwen) van een object en het niet vinden er van, kan je soms makkelijker bij het niet vinden van het subject uitkomen. Dat is wat in die video's beschreven wordt... niet rechtstreeks naar de aard van de geest gaan, maar via een object, een angst, een negatieve emotie, een gedachte die opkomt, een gevoel, ... .

Ach, weer gezever. Mayonaise, Belgische dan nog wel. Als je het niet lust, als je het niet kan smaken, spuw het dan gewoon weer uit. Ik neem het je niet kwalijk, ik heb die mayonasie niet uitgevonden.

Dorje.

Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #115 Gepost op: 14-10-2018 06:51 »
Return wedstrijd van:

de boeddhist tegen de dzokchenist

:D

Ik trek mij terug uit de wedstrijd (het wordt mij te vurig). Dus 1-0 voor de Boeddhist.
;)


Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #116 Gepost op: 14-10-2018 06:54 »
Je trekt je terug
na het laatste woord te hebben gesproken.
Ben benieuwd wat er gebeurd
als Siebe gaat reageren 8)

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #117 Gepost op: 14-10-2018 12:03 »
Return wedstrijd van:

de boeddhist tegen de dzokchenist

stand: 0-0


Heenwedstrijd:

stand: 0-0


Uitslag na verlenging:

0-0


Uitslag na penaltyreeks:

duurt nog voort.
beide partijen
uitputting nabij

aribitrale trio:

wanhopig

Publiek:

In staat van verwarring naar kroeg vertrokken


 ;D



Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #118 Gepost op: 14-10-2018 14:00 »
Ik sluit af met wijze woorden van thai forest meester Pannavaddho in het boek uncommon wisdom:

"When beginning Buddhist practice, meditators should not start out trying to fathom the most profound truths of Buddhism: they are way beyond the understanding of ordinary people. Because they don’t
know any better, beginners tend to give them a meaning which is false. It’s purely speculation. Whereas, when they start with their current situation and their immediate problems, here and now, they already have a real basis to work with. People can understand the teaching at that level. When you talk about suffering and discontent, everyone can relate to that. They have plenty of experience. When you talk about how we so often misunderstand our situation, thinking our actions are going to bring a good result only to find that the opposite usually happens, people understand that. This gives them a good basis for
practical development"

Siebe


Online Dorje

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 210
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #119 Gepost op: 14-10-2018 14:46 »
Mooie afsluiter!

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #120 Gepost op: 14-10-2018 17:55 »
Dit vond ik mooi gezegd (ook al is het iets wat je niet zo ervaart):

"When we sense things, there’s the one who senses and the thing that’s sensed. We see things: there’s the thing that’s seen and the one who sees it. We say, “I see that,” having assumed that there’s some self that sees it. “I hear it” or “I think it”—a self-perspective is always coming into our experience. But in each case, a different self arises. The self that relates to seeing is not the one that relates to hearing; the one that relates to the external senses is not the one that relates to thinking or to memory, et cetera. With each new mental state a different self arises, a different reference point. And every reference point is bound up with kilesas".

Siebe

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #121 Gepost op: 14-10-2018 19:16 »
daarnaast leeft bij mij
tegelijkertijd het besef
dat er een soort van
ongebonden aanwezigheid
in  waarneming present is

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Offline Borobudur2

  • Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #122 Gepost op: 14-10-2018 19:16 »
Die laatste twee citaten zijn heel herkenbaar.
Wat die tweede citaat betreft: laten we in de dagelijkse praktijk vooral oog hebben op de relatie tussen de subject en het object.
Oftewel, hoe de observerende zich verhoudt tot het geobserveerde.
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #123 Gepost op: 14-10-2018 20:25 »
daarnaast leeft bij mij
tegelijkertijd het besef
dat er een soort van
ongebonden aanwezigheid
in  waarneming present is

Ik ga het onderzoeken. Later als ik groot ben...

Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2289
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #124 Gepost op: 14-10-2018 20:38 »
"Kruba Ajaans of the Thai Forest Tradition have always placed a special emphasis on what they call “the one who knows.” In doing so, they make a fundamental distinction between two very different
aspects of the mind: the unchanging knower, and the fluctuating states of mind that are known. Because we fail to understand the difference, we take transient mental states to be real, to be the mind itself.
In fact, they’re just changing conditions that never remain stable from one moment to the next. The knowing essence of mind—the one who knows—is the only stable reality"

Hmmmm....is dit nou niet net de illusie? Ik ga onderzoeken

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Citaten uit mijn huidide retraite "A revolution of Being"
« Reactie #125 Gepost op: Gisteren om 06:51 »
Er is geen claim
voor zover ik kan zien.

Ik zou het geen
naam willen geven.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 07:00 door ekayano maggo »

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving