Author Topic: Een casus  (Read 2049 times)

0 Members en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
    • View Profile
Een casus
« on: 09-05-2007 12:27 »
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik vaak over na moet denken.
Ik werk als oproepkracht bij een kinderdagverblijf (naschoolse opvang). Nu verschillen de leeftijden van 4 tot ongeveer 10 jaar met uiteraard allemaal hun eigen karakter. Dat zorgt vaak voor botsingen. De meeste akkefietjes zijn zo opgelost maar sommige kinderen hebben voortdurend conflict met een ander. Deze conflicten los ik dan op?door er over te praten en uit te leggen waarom dat zus of zo niet kan. Maar 5 minuten later is het weer raak, en weer, en soms houdt het maar niet op. Dan weet je soms als leidster niet meer wat je kan doen. Soms wordt ik ook erg boos of moet een kind even apart gaan zitten (voor straf dus). Ik probeer alles altijd wel zo positief mogelijk te benaderen en ze complimentjes te geven zodra het ook maar even goed gaat..maar ja, ook dat voorkomt het volgende conflict niet (ze dagen elkaar constant uit). Als ik boos moet worden voel ik me daar helemaal niet prettig bij?ik heb het al gauw te doen met het kind, vooral aangezien sommige kinderen het thuis ook al niet zo gezellig hebben?en dan zit ik nog eens op ze te mopperen hier!
Ik kan mij erg vinden in Boeddhistische visies?over ?liefdevol? en ?compassie? e.d. Hoe zou een boeddhist met deze situatie omgaan? Of..hoe zou ik de boeddhistische visie hierbij kunnen gebruiken? Hebben jullie tips?
Ik weet niet zo goed hoe ik het nog duidelijk moet uitleggen?ik hoop dat jullie het begrijpen?laat het anders weten dan doe ik nog een poging mezelf te verduidelijken.

Alvast bedankt.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • View Profile
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Een casus
« Reply #1 on: 09-05-2007 16:20 »
Hey Esta,