Als er alleen maar causaliteit/determinisme is, ligt dus al vast hoe mijn karma zich ontwikkelt en hoe mijn lijden verder verloopt.
Ik weiger hiermee akkoord te gaan (maar ben ook nogal koppig...). Dit impliceert dat alles al van te voren vastligt? Dat je een vast "lot" hebt?
Dit maakt het leven nogal saai en uitzichtloos vind ik, meer iets dat je ondergaat dan dat je zelf in de hand hebt...
En op een bepaald niveau heb je dingen inderdaad niet in de hand. Soms gebeuren bepaalde minder leuke dingen, of maak je fouten. Dit heb je soms niet in de hand.
Maar je kan wel zelf kiezen hoe je ermee omgaat. Blijf je heel je leven in een put van zelfmedelijden, en leef je in het verleden? Of doe je er iets aan; probeer je het beter te maken, of van je af te zetten.
De wereld rond je kan je (niet altijd) veranderen, wel de manier waarop jij ze interpreteert. (door vb wat lichter in het leven te staan, met een lach...)
Er liggen altijd nieuwe kansen op de loer en als je op een open manier in het leven probeert te staan, zul je nog veel mooie dingen meemaken... Je gaat ook nog veel op je bek gaan, maar dat hoort er nu éénmaal bij. Wie niet waagt niet wint. Ieder moment kun je zoveel doen, op zoveel verschillende manieren denken of handelen...
Nee, ik geloof niet dat je lot vastligt. Maar mss was het iets anders dat je bedoelde?
"Je glimlach bewijst dat je geen slaaf bent, maar baas over jezelf en dat je je best doet. Boeddha werd soms genoemd 'degene die soevereiniteit heeft over zichzelf'. Er zijn gebeurtenissen die met ons aan de haal gaan en waarbij we onszelf verliezen. Loopmeditatie helpt ons onze soevereiniteit, onze vrijheid als menselijk wezen terug te winnen. We lopen gracieus en waardig als een keizer, als een leeuw. Elke stap is leven."
uit: "Wandelen in vreugde, Een gids voor loopmeditatie" van Thich Nhat Hanh
(las dit daarnet op het toilet, vond het wel toepasselijk

)
Ik vraag me dan ook af wie of wat het is die mijn lagere zelf overwint/aanstuurt
Denk net als Ujukarin dat deze vraag niet echt nodig is. Belangrijkste is dat je je lagere zelf doorziet, en overwint...
Als er al een antwoord is op deze vraag, zal het zich wel tonen wanneer je je lagere zelf overwint. Maar het doet er niet echt toe... (denk ik)