Hallo BES,
Dát is nogal wat zeg. Zelf max. 2 weken gedaan (in groep en ook alleen), vrienden van me hebben 4 maanden als groep op hun conto en eentje zelfs drie solo's van 3 maanden elk.
* Waar: geschikte plaats ver van de beschaving. In grotere landen zoals UK of Spanje makkelijker te vinden dan hier...
* Waarom: voor mezelf gewoon verdieping van practice. Voor de vrienden-in-groep was het de sprong tot leraar-inwijding, zelf had ik daar helaas maar 2 weken voor beschikbaar. Voor de solo-vriend verdieping verdieping...
* Volgens verwachting: zeker het solo-gebeuren zag ik erg tegenop maar viel enorm mee, ga ik nog wel 'ns doen. En de vrienden willen best nog wel eens 4 maanden onderduiken, als dat qua maatschappelijke verplichtingen en centjes lukt.
* Dag-invulling: de truuk is herhaling van relatief simpele zaken maar wel balans erin. Dus zowel meditatie als (zelf-)studie als rituelen. En daarnaast wel een geleidelijke verschuiving van 90% Samatha-achtige technieken naar wat meer reflectie/Vipassana elementen simpelweg omdat je die basis-rust na een aantal dagen makkelijker bereikt.
* Hele leven: weinigen van m'n vrienden lijkt dat wat. O.a. omdat de bodhicitta nogal in het gedrang kan komen in het retraite-stuk (tenzij je er als leraar/organisator zit). Om zelfde reden ga ik al niet proberen bijvoorbeeld baan op te zeggen om 4 maanden weg te zijn

Hopelijk helpt 't een beetje,
With folded palms,
<Ujukarin>