Boeddha Forum

Boeddhisme => Wijsheden => Topic gestart door: Nathan op 30-12-2006 12:37

Titel: Leegte
Bericht door: Nathan op 30-12-2006 12:37
Leegte: kan niet gevuld worden, anders zou het geen leegte zijn.
Titel: Re: Leegte
Bericht door: lord rainbow op 04-01-2007 19:45
verschijnselen zijn leeg.Waar zijn ze dan leeg van: van konkreet bestaan.

Ook leegte is leeg van konkreet bestaan.

er is niet 'een leegte'.

Leegte is een kwaliteit van bestaan.

ben benieuwd.
Titel: Re: Leegte
Bericht door: Nathan op 04-01-2007 21:47
Er is niets verkeerd aan jouw stelling of omschrijving.

Wat ik schreef kan misschien ook als volgt worden uitgedrukt: Laat een bodemloze put zich vullen?
Titel: Re: Leegte
Bericht door: lord rainbow op 05-01-2007 06:03
nee.
Hij kan wel als kanaal dienen waardoor het stroomt.


groet
Titel: Re: Leegte
Bericht door: Nathan op 05-01-2007 06:51
Waar ik over spreek, de leegte, ligt niet in het verlengde van iets of iemand.
Er stroomt ook zeg maar niets doorheen.

Groet!
Titel: Re: Leegte
Bericht door: lord rainbow op 08-02-2007 19:44
leeg
Titel: Re: Leegte
Bericht door: redwasp op 11-06-2007 06:55
slm,

ikkyu, als ik me niet vergis, moest ooit bewijzen hoe goed hij was. een of andere hoge piet daagde hem uit om een op papier geschilderde tijger te vangen. ikkyu zette zich klaar om het beest te vangen en riep naar de hoge piet "ik ben klaar, jaag hem maar deze kant uit!"

slm,

redwasp
Titel: Re: Leegte
Bericht door: Sybe op 04-09-2016 11:26
verschijnselen zijn leeg.Waar zijn ze dan leeg van: van konkreet bestaan.
Ook leegte is leeg van konkreet bestaan.
er is niet 'een leegte'.
Leegte is een kwaliteit van bestaan.


Wat overwegingen,

Het is denk ik goed leegte niet te zien als een soort mentale leegte, zoals bij afwezigheid van gedachten of mentale impulsen. Leegte lijkt me wat anders dan een leeg hoofd hebben. Het is misschien verleidelijk om te trainen in een leeg hoofd, maar ik denk niet dat dit goede vruchten draagt. Maar misschien is dat wel de ervaring van iemand anders.

Een lege geest dat verwijst veel eerder, lijkt me, naar een onbezette geest, een vrije geest, een onbezwaarde geest, een open geest, onbevooroordeeld, onbelast. Mijn ervaring is, je kunt best mentaal leeg zijn maar dat kan ook totaal niet fris zijn en niet open. En je kunt best mentaal vol zijn maar wel open, wel ruim. Dus leegte verwijst denk ik niet naar een leeg hoofd hebben maar naar een lege geest hebben.

Dit is moeilijk uit elkaar te houden, vind ik, omdat je toch geneigd bent geest te zien als iets in je hoofd, en
gericht te raken op wat in je hoofd opkomt. Zo kun je gericht raken op het ledigen van het hoofd, maar het gaat bij leegte, mijns inziens, vooral om wat in je hart omgaat. Het is veel ruimer, mijns inziens, dan louter iets mentaals.

Zo zie ik stroom-intrede ook, het eerste niveau van verlichting, de eerste vrucht van heiligheid.
Stroom-intrede is iets van het hart/geest want dan verdwijnt wantrouwen, duister, kou in je hart, hardheid, scepsis, onzekerheid, al die twijfels. Het gaat veel verder dan louter iets mentaal. Het is iets existentieels.

Daar heb ik tenminste vertrouwen in. Als bevrijding van het hart niet komt, dan kun je nog zo leeg-hoofdigheid zijn, je bent toch niet echt leeg en ruimhartig of wijs. Eigenlijk ben je zelfs gesloten.
En als bevrijding van het hart komt, dan kan er best mentale activiteit zijn maar je blijft toch open, ruim en wijs.

Leeg-hoofdigheid beoefenen werkt niet.

Wat denken jullie en/of wat zijn jullie ervaringen?

Siebe




Titel: Re: Leegte
Bericht door: lord rainbow op 05-09-2016 07:32
Dat leegte verwijst naar het ontbreken van konkreet bestaan,
is een andere manier om te zeggen dat al wat bestaat,
afhankelijk ontstaan is.
Leegte is dus niet een soort vacuuum of zo.
Het verwijst naar de identiteitsloze natuur van al wat bestaat.

Als je een stuk hout met vier poten eronder,waar je wat op kunt leggen 'tafel' noemt,
wil dat niet ook zeggen dat er ergens in die constructie iets te vinden is wat uiteindelijk 'de tafel' blijkt te zijn. De tafel als zodanig is onvindbaar.

Wat wel bestaat is een verzameling onderdelen gemaakt van hout,door machines en mensen enz wat de functie heeft dat je er iets op kunt zetten of aan kunt gaan zitten.

Het benoemen van de tafel suggereert dat er een identiteit van tafel bestaat.
Dat is het illusionaire karakter van de tafel,dat is wat we er foutief op projecteren.

Dat er een voorwerp is met een functie is wel reeel, die bestaat wel.
En als ik er tegen aanloop bezeer ik me.

maw: verschijnselen en personen bestaan niet absoluut. Zij hebben geen harde kern.

Maar ze bestaan wel op relatief nivo,in relatie tot en afhankelijk van.(oorzaken,kondities,benoeming)

Wanneer dit gezien wordt is het duidelijk dat het geen zin heeft om (overdreven) te hechten en( overdreven) afkeer te hebben.

Leegte en afhankelijk ontstaan verwijzen naar elkaar
en ze kunnen niet zonder elkaar:
zonder leegte geen afhankelijk ontstaan en
zonder afhankelijk ontstaan is er geen leegte








Titel: Re: Leegte
Bericht door: Sybe op 05-09-2016 13:06
In de Sutta Pitaka wordt beschreven dat Ultieme Leegte hetzelfde is als Nibbana.

Voor mij betekent dit dat iemand die de leegte realiseert in wezen Nibbana realiseert, de volledig beëindiging van elk spoortje hebzucht, elke spoortje haat en elk spoortje begoocheling.

Directe kennis hebben van leegte is zo bezien eigenlijk directe kennis hebben van Nibbana, dus van niet-voorwaardelijk ontstaan.

Ik ken de uitleg die jij gebruikt ook maar die vind ik nogal technisch of filosofisch.

Siebe

 


Titel: Re: Leegte
Bericht door: Sybe op 05-09-2016 22:47
verschijnselen zijn leeg.Waar zijn ze dan leeg van: van konkreet bestaan.

Over het algemeen is het goed om de betekenis van woorden vast te stellen in de context waarin ze worden gebruikt.

In een teaching over de natuur of aard van geest beschrijft Kalu Rinpoche bijvoorbeeld dat de essentie van geest leeg is. Wat wordt hiermee bedoeld? Dat diens essentie is zoals ruimte, het heeft geen vorm, geen kleur, het is volledig leeg, ontastbaar, ongrijpbaar. Deze lege essentie van geest is volgens Rinpoche ook niet iets wat in dit leven is ontstaan of na dit leven eindigt.

Siebe
Titel: Re: Leegte
Bericht door: lord rainbow op 06-09-2016 11:33
Voor mij betekent dit dat iemand die de leegte realiseert in wezen Nibbana realiseert, de volledig beëindiging van elk spoortje hebzucht, elke spoortje haat en elk spoortje begoocheling.

Directe kennis hebben van leegte is zo bezien eigenlijk directe kennis hebben van Nibbana, dus van niet-voorwaardelijk ontstaan.

Kwilde het woordje nirwana niet gebruiken.

Realisatie van het inzicht in het niet intrinsiek, konkreet
of vanuit zichzelf bestaan van verschijnselen en personen, anatman,
is natuurlijk bevrijding(van lijden),nirwana.
Titel: Re: Leegte
Bericht door: Sybe op 06-09-2016 18:06
Voor mij betekent dit dat iemand die de leegte realiseert in wezen Nibbana realiseert, de volledig beëindiging van elk spoortje hebzucht, elke spoortje haat en elk spoortje begoocheling.

Directe kennis hebben van leegte is zo bezien eigenlijk directe kennis hebben van Nibbana, dus van niet-voorwaardelijk ontstaan.

Kwilde het woordje nirwana niet gebruiken.

Realisatie van het inzicht in het niet intrinsiek, konkreet
of vanuit zichzelf bestaan van verschijnselen en personen, anatman,
is natuurlijk bevrijding(van lijden),nirwana.

Dat snap ik niet. Hoezo?

Siebe
Titel: Re: Leegte
Bericht door: Sybe op 07-09-2016 12:13
Anders gevraagd: heb je bij bevrijding niet OOK een realisatie nodig van wat al die voorwaardelijkheid overstijgt? Laten we dat 'directe kennis van het onvoorwaardelijke of ongeconditioneerde' noemen.
Zoals in: https://suttacentral.net/nl/ud8.3

In mahayana benadrukt men volgens mij op deze reden dat je een realisatie nodig hebt van de natuur van geest. De essentie van geest wordt leeg genoemd, d.w.z. zonder vorm, zonder bepaalde kleur. Het wordt in die zin vergeleken met ruimte, leeg, ongrijpbaar, ontastbaar.

Kalu Rinpoche onderwijst dat deze lege essentie van geest niet is ontstaan tijdens de geboorte en het eindigt ook niet tijdens sterven. Het is volgens mij ook niet afwezig tijdens narcose of bewusteloosheid. Het is kennelijk sinds 'beginloze tijd' aanwezig.

Je kunt, denk ik, deze lege essentie van geest niet 'waarnemend' noemen, in de zin van dat het een bewustzijn-van-iets zou zijn. Het is subtieler. Het ontstaat niet in afhankelijkheid van zintuiglijk contact of de aanwezigheid van een zintuiglijke object. Geest die niet waarnemend is? Kan dat niet?

Zo spreekt de Boeddha in de sutta's ook over 'de beëindiging van waarneming en gevoel' waarin iemand kan verwijlen. Dit erkent volgens mij ook dat er een lege essentie van geest is waarin geen waarneming en gevoel speelt, maar waarvan je ook niet kan zeggen dat je dan dood bent. Dit maakt denk ik ook duidelijk dat deze lege essentie van geest niet eindigt wanneer waarneming (en gevoel) eindigt. Je kunt het ook anders zeggen...bewustzijn-van-iets is niet een synoniem voor geest.

Ik weet dat de Gouden Middenweg & de wilde natuur niet gelooft dat men de beëindiging van waarneming & gevoel letterlijk moet nemen, maar mijns inziens wel. Het beduidt volgens mij het allersubtielste aspect van geest, het verwijlen in diens volledig lege essentie. Dit is niet gelijk aan de dood of een volledig zwarte bewusteloosheid, er schijnt gewoon vitaliteit te zijn.

Het is ook duidelijk dat boeddhisten niet onderwijzen dat deze lege essentie van geest een resultaat of (bij)product is van hersenactiviteit.

Is volgens jullie de realisatie van voorwaardelijkheid niet onafscheidelijk van de realisatie van het onvoorwaardelijke?

Siebe



Titel: Re: Leegte
Bericht door: Boeddha op 04-02-2018 23:43
Sybe
Een jaar of twintig geleden deed ik mee aan een medisch onderzoek metmensen die veel mediteerden.  Wat bleek
Pijn werd minder tot niet gevoeld in de doelgroep. Oorzaak pijn raakt het lichaam en de hersens maar niet de spirit. Je kan iemand de vrijheid ontnemen dit brengt meer activiteit inde hersens. Weet je die onder controle te brengen dan kan men zonder. Maw een lichaam zonder spirit is als een stuk vlees bij de slager. Dat is de leegte.
Een lege mind bestaat niet. Hetis als een vijver. Beroer je het gladde oppervlak dan zullen er spoedig overal rimpels te zien zijn. Met voldoende training blijft het oppervlak glad ongeacht de omstandigheden.

Wist je trouwens dat er in zazen een vorm van biofeedback is waarbij iemand geleidelijk tegen je duwt. Zit je als een rots en blijf je onbewogen dan doe je het goed   Tip je makkelijk over dan zit je in je hoofd.
Titel: Re: Leegte
Bericht door: MaartenD op 05-02-2018 13:02
De laatste tijd begin ik het zelf meer te begrijpen als leegte = zonder vaste onveranderlijke essentie.

Natuurlijk bestaat een lege geest niet, dacht ik toen ik dit topic doorlas.. er is iets. Iets gebeurt. Iets vindt plaats. Er is een materieel substraat dat dit veroorzaakt of er in elk geval mee in nauwe wisselwerking is. Maar dan..

Als we zoeken naar iets - een meest innerlijke kern - die ons in alle essentie tot onszelf maakt, dan vinden we dat niet. Dat wil niet zeggen dat er geen individualiteit zou bestaan; we kunnen dat gewoon waarnemen. Individualiteit bestaat echter van moment tot moment. Hetzelfde geldt denk ik voor identiteit. Er is geen spiritueel BSN dat continu gelijk blijft of dat ons in alle essentie hetzelfde houdt op de een of andere manier.

Het juweel in het hart van de lotus is leeg.