Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - MaartenD

Pagina's: [1] 2 3
1
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: Vandaag om 12:57 »
Siebe,

Bedankt voor je persoonlijke verhaal. Ik herkende MN14 overigens direct, bedankt voor de verwijzing.

Wat je zegt over het genotscentrum is zeer herkenbaar en ik denk direct waar.

De methode.. de gevaren zien is heel direct boeddhistisch en komt voor in de soetta's. Mijn methode van mildheid die ik nu op het moment volg is dat ook, hoewel ik even geen los citaat ken. Het zal een mengeling moeten zijn, net van wat op een bepaald moment kundig is.

Deze zin viel me opeens in vanochtend en die prevel ik nu zachtjes voor me uit, net nog toen ik weg liep bij de lunch en eigenlijk nóg iets wilde pakken: yaṃ kammaṃ karissāmi, kalyānaṃ vā pāpakaṃ vā,
tassa dāyādo bhāvissāmī. Mijn vertaling tot nu toe: "Welke wilsacties ik ook zal doen, goed of kwaad, deze zal ik beërven." Ze komen uit de Leringen om vaak te overdenken, de abhinham paccavekkhitabba dhamma. Ik reciteer die tekst toch al iedere ochtend. Mooi toch, hoe zo'n tekst opeens kan gaan leven voor je als het ware.

Met warme groet,

Maarten

2
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: Vandaag om 09:05 »
Goedemorgen heren.

Het goede nieuws is dat ik nu wat langer beschouw.

Wat heb je aan theorie, vraagt Dorje, als je het al wel wist maar er niks mee doet? Niet veel. Intellectueel begrijpen is natuurlijk wel de eerste stap, dan volgt een voorzichtige vorm van realisatie. Dat begint nu zo ongeveer.

De tip van beschouwen en dan vervolgens, als het niet gelukt is, het directe gevolg te beschouwen en de percepties en gevoelens daarbij.. dat is een hele goede. Eigenlijk zou je dit uit elke simpele mindfulness-cursus kunnen halen maar ik ben blij weer eens herinnerd te zijn.

Mij valt nu trouwens in dat een flinke dosis mildheid waarschijnlijk een goed idee is. Mildheid jegens de activerende verlangens. Ze wegduwen - zoals Dorje zo goed opmerkte eerder - is intiem zijn met, net als ze zich uit laten leven. Aangezien ze niet ik, mij of van mij zijn en opkomen door oorzaken past eigenlijk alleen mildheid tegenover zo'n verschijnsel. De geactiveerde smet mag er zijn, die kun je accepteren. Dan, zo vertrouwen we, zal hij op een gegeven moment weer verdwijnen.

Gisteravond heb ik toch de rozijntjes van de vorige avond maar opgemaakt. Afijn, positief is dat ik eergister maar de helft van het zakje had weggepeuzeld. Nu kan ik mooi vandaag proberen vol te houden.

Mildheid en beschouwen. Dank voor het meedenken, mensen.

Met warme groet,

Maarten

3
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: Gisteren om 16:20 »
Dorje,

Bedankt voor de lange theoretische duiding. Gelukkig was ik zelf wel terecht gekomen bij de idee van een opkomend verlangen, idee, emotie, wat al niet, te beschouwen zonder meer. Het zit 'm er in de praktijk echter in dat die gedachteprocessen uiterst sterk zijn en razendsnel. Ik kan ze opmerken en even met rust laten maar ze blijven aandringen.

Eigenlijk heb ik nog maar pas geleden min of meer door dat gedachten ook niet van mij zijn. (Ik kende de theorie natuurlijk wel maar ja.) Hopelijk helpt dit de komende tijd.

Voor mij zijn het rozijnen. Ik kan er een heel pakje van leegeten op een dag. Overdag kan ik tegenwoordig vrij aardig volhouden maar traktaties van een collega zijn meteen een uitdaging om maat te houden. Ik vind persoonlijk dat ik best iets mag nemen als iemand jarig is. De Middenweg, toch?

Gek genoeg vind ik mezelf niet eens hebberig. Het is een werktuigelijke kwestie, nauwelijks bewust maar vol spanning.

Ik doe de komende dagen wel weer verslag. Eigenlijk hoop ik dat het forum een tijdelijke stok achter de deur kan zijn. :)

Met warme groet,


Maarten

4
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 15-01-2019 14:29 »
Hmm.. dit vind ik nou eens een flink inspirerend bericht.

Tja... wil ik dit wel, ben ik wel boeddhist? Tegenvraag: wie wil dit weten? Wie ben ik?

Veroudering, ziekte en dood kunnen we niet uit de weg gaan... nee, natuurlijk niet. De natuurwetten zijn spijkerhard. Waarom zou je dat ook willen? Zie met die wil dukkha ontstaan, overigens!

Misschien dat wrijving voor glans kan zorgen.. prachtig!

Ik neem me voor om bij het lezen te kijken naar mijn eigen gedachten en daar juist weer stil bij te staan. Wie ergert zich? Wie voelt zich geïnspireerd? Wie is het eens of oneens? Alleen al daarom werken jullie over en weer zuiverend.

Met warme groet,

Maarten

5
Varia / Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 15-01-2019 08:20 »
Lieve mensen,

Op zoek naar een nieuw onderwerp kwam ik op mijn nog voortdurende worsteling met mijn eigen neiging tot emotie-eten. Ik heb er geen moeite mee dat te bekennen. Hoe ik het ook wend of keer, ik blijf grijpen naar eten bij spanning, onrust, mezelf-zielig-voelen en zo voort.

Voor mijn gezondheid.. hoef ik het eigenlijk niet op te geven. Er zijn mensen die serieus lijden aan bulimia of iets dergelijks en erg dik worden. Dat is niet mijn probleem. De 30+ kilometers fietsen die ik per dag voor woon-/werkverkeer doe zullen hier vast bij helpen. Ik voel me gezond, voor mijn 42 jaar is mijn kleine buikje niet eens gek.. dat zal wel.

Echter.. zelfs nu mijn dagelijkse meditatie echt een keer wat verdiept bij vlagen en ik zo mindfull ben als het gaat, lukt het me toch niet om te stoppen. Ik heb daarom besloten om er elke dag (geen harde belofte!) iets over te schrijven aan jullie. Vragen en tips zijn op zich best welkom maar lopende de dagen vertel ik denk ik toch wel het een en ander.

Met warme groet,

Maarten

6
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 15-01-2019 08:13 »
Misschien is de discussie ook wel klaar.

We hoeven hier geen eindantwoord te bereiken. Dat is de geleerden niet gelukt dus waarom zou het ons wel lukken? Leent de Leer zich wel tot een catechismus op detail-niveau? Vragen, vragen.

Ieder heeft de ideeën voor het voetlicht kunnen brengen en elkaar en zichzelf kunnen verrijken in gesprek. Dat ging niet altijd makkelijk maar ieder heeft zo te zien echt geprobeerd rustig en begripvol te blijven. Dat is allemaal winst.

Goed gedaan!

Met warme groet,

Maarten

7
Media en Nieuws / Re: Urne gestolen
« Gepost op: 14-01-2019 13:16 »
Door de Duitstalige spam kom ik toch weer op dit topic. Hoe dit ook weer gaat, hè?

Urne gestolen.. natuurlijk is dat niet goed te keuren. Het is diefstal en daarmee een onkundige handeling. Echter.. wie ervaart er verlies? Wie is er gekwetst, beledigd? Wat doen we bezoekers van bezoekers en bewoners van de tempel, in hun gedachten, in hun gevoel, in hun handelen?

Dat zijn aardige vragen om jezelf te stellen voordat je reflexmatig reageert.

Met warme groet,

Maarten

8
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 14-01-2019 10:23 »
Een kleine bijdragen tussendoor, met nadruk niet bedoeld om het lopende gesprek te onderbreken. Het is interessant om te zien hoe de beeldvorming van de verschillende stromingen elkaar/zichzelf ontmoet.

Ik ben blijven steken bij de Boeddha die een tijdje ging liggen toen hij rugpijn had. Ik had zelf vorige week behoorlijke rugpijn, misschien dat het daarom zo opviel. Mij viel de simpele gedachte in dat rust nemen simpelweg lichamelijk een goed idee is. Als je jezelf forceert bij pijn dan worden je spieren alleen maar stijver. Alleen al om te kunnen blijven functioneren is het dus verstandig. Dat wil niet zeggen dat hij ook leed. Wat mij sterkt in die overtuiging is dat ik zelf niet of nauwelijks meer leed ondervind bij pijn, thans geen leed in de zin van 'ach en wee, waarom moet dit nu mij gebeuren?!'

De Boeddha sliep ook, wat domweg een functie is van het lichaam. Ik betwijfel sterk of we hele theoretische vragen kunnen beantwoorden met behulp van deze prozaïsche gebeurtenissen.

Siebe schrijft inzichtelijk over de waanidee van maakbaarheid. Ik reciteer iedere ochtend de doctrines om regelmatig te overdenken. Nu heb ik inmiddels zelfs plezier bij het ontdekken van mijn eerste grijze haren. Kijk, anicca! #dhammavoordespiegel  :D

Met warme groet,

Maarten

9
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 10:14 »
ekayano, je haalt me de woorden uit de mond.

Karma is makkelijk te misbruiken, ongeveer op dezelfde manier als mensen zeggen dat iets straf van God is. Zo zeg je alles en zeg je tegelijkertijd niets. Maar, wat veel belangrijker is, je zegt iets onkundigs! Het is niet een uitspraak die vervuld is van medelijden of liefdevolle vriendelijkheid. Zelfs gelijkmoedigheid is niet aanwezig want upekkha is niet een schouderophalende matheid.

Persoonlijk ervaar ik de wet van karma - voor zover ik die begrijp - als iets wat heel troostend is en licht en lucht gevend. We kunnen namelijk altijd en op ieder moment zelf kiezen hoe we tegenover de omstandigheden staan. De omstandigheden nu zijn er nou eenmaal, daar veranderen we niks aan. Ons daartegen verzetten is vergelijkbaar met het wereldsysteem vertellen dat het anders moet wezen. Zoals jij zo mooi dichterlijk opmerkt kunnen we nu wel kiezen wat voor nieuw karma we ontwikkelen. Ik heb hier zelf eens een stukje over geschreven op het forum.

Ik heb me laten vertellen dat de persoon die kundig en positief tegenover het leven staat en handelt in lijn met de brahmavihara als het ware oud licht karma voorrang geeft bij het rijpen. Ik weet alleen niet waar dat zou staan.

Met warme groet,

Maarten

10
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 09-01-2019 08:17 »
-- tekst van Nico, die door computerbeperkingen geen lange teksten kan plaatsen --


Enige tijd geleden heb ik hier de vraag gelezen of samsara en nibbana gelijk zijn.

Ik wil graag met de volgende overwegingen bijdragen om een beter begrip van nibbana te krijgen.

Iets leren is soms moeilijk. Iets afleren is in veel gevallen nog moeilijker.
Vooroordelen, vastgeroeste meningen over iets, die opgeven en vervangen door iets heel anders, het kan jaren duren eer men zover is om de nieuwe manier van denken te aanvaarden.
De Boeddha en de heiligen spraken vroeger en spreken ook tegenwoordig uit eigen ervaring.

In het Sutta Nipata staan meerdere teksten die goed gebruikt kunnen worden om enig licht in de schemerduisternis rond nibbana te laten schijnen.

Sn.i.12, vers 210
   "Wie elk oord van bestaan heeft begrepen,
(nl als ontstaan, als veranderlijk en vergankelijk)
wie naar geen ervan verlangen koestert
(juist vanwege het feit dat alles vergankelijk is, niet vastgehouden kan worden)
wie vrij is van begeerte en zonder wens,
hij of zij hoeft niet meer te strijden
(hoeft zich niet meer in te spannen om het einddoel, nibbana, te bereiken).
Aangekomen is die persoon aan de oever."

          Dit wordt ook uitgelegd in Sn.iii.5, verzen 490-499.
   "Zij die zonder hechten zijn, vol zelfbeheersing,
Die alle boeien hebben verbroken,
die bedwongen zijn, vrij, onverstoorbaar en wensloos,
zij die begeerte en haat hebben opgegeven,
en ook onwetendheid en meningen,
onzelfzuchtig, zonder wens;
zij die geen verlangen koesteren
naar wat dan ook in de wereld,
naar meervoudig* bestaan hier of elders,
zij die stil werden, ontkomen aan hartstochten,
zonder kwaadwil, vrij van toekomstig bestaan,
zij zijn offergaven waard."
(m.a.w. zij hebben nibbana al in dit leven bereikt).

* meervoudig:  het bewustzijn dat samengaat met iets anders wordt aangeduid als 'meervoudig bestaan'.
Het enkelvoudig bewustzijn is het bewustzijn dat zich nergens aan hecht. Omdat het geen begeerte en geen kwaadwil als 'metgezel' heeft, is het vrij. En omdat het niet is samengesteld, blijft het vrij.

          In Sn.iii.6, verzen 548-573 stelt de asceet Sabhiya vragen die door de Boeddha bevredigend beantwoord worden.
    "Een ware bhikkhu is iemand die naar uitdoving, kalmering is gegaan, die geen twijfel meer heeft, die niet-bestaan en bestaan heeft opgegeven, wiens hernieuwd bestaan vernietigd is. Als men de asavas, de smetten heeft afgesneden en gehechtheden, en onwetendheid, komt men niet meer in een moederschoot. Wie elke daad die een slecht resultaat heeft, vermeden heeft, overal, wie een einde heeft gemaakt aan illusie, eigenwaan en ook aan begeerte, woede en aan naam-en-vorm (d.w.z. als men lichaam en geest niet meer als 'eigen' beschouwt), dan heeft men het hoogste doel verkregen."

   "Maar als men het vroegere nalaat en zich weer hecht aan iets nieuws, de hartstochten volgt, dan ontgaat men niet aan het zich-binden." (Sn.iv.4, vers 791)

   "Wie de drank van afzondering, van alleen vertoeven heeft gedronken en de smaak van innerlijke vrede, van rust heeft geproefd, hij of zij wordt vrij van angst en droefenis, is zonder kwaad, zonder slechte dingen, en ondervindt vervoering in de leer."  (Sn.ii.3, vers 257).

        "Wie het lage en het hoge in de wereld onderzoekt, wie niet bewogen wordt door iets in de wereld, wie stil is en helder, onverstoorbaar en wensloos, hij heeft geboorte en dood overwonnen." (Sn.v.3, vers 1048).

   
          In Sn.iv.11, verzen 862-877  wordt verder uitgelegd:
   "Door onderscheid te maken in 'gewenst'  en 'ongewenst', daarop gebaseerd komt verlangen tot ontstaan. Dan bepaalt de mens wat de waarde van iemand of van iets is. Dan zijn er ook woede, leugens en twijfel. Door lichaam en geest wordt de indruk veroorzaakt, uit wensen ontstaat het vastgrijpen (aan de wereld). Wanneer er geen wensen zijn, zijn er geen 'mijn'-gedachten. Wanneer de lichamelijke wereld** verdwenen is, kan indruk geen contact maken. Een dergelijk iemand heeft niet het gewone bewustzijn, noch is het ziekelijk. Hij is niet onbewust, noch heeft hij een ontlichaamd bewustzijn.*** Bij iemand die zo geaard is, wordt de lichamelijke wereld opgeheven."

          ** De hier bedoelde lichamelijke wereld wordt omschreven als de vier grondstoffen of elementen (aarde, water, vuur, lucht) en de daarvan afhankelijke dingen (die ook de zinsobjecten insluiten). - Lichamelijkheid verdwijnt als men weet dat ze bestaat in de elementen. Of als men de vergankelijkheid ervan, de onbevredigdheid ervan, de onpersoonlijkheid ervan onderzoekt.
          *** Hij heeft niet deel aan de onstoffelijke meditatieve verdiepingen

       "Iemand wiens geest zo bevrijd is, maakt gebruik van de gebruikelijke taal, maar hij hecht er niet aan." (M.74 = MN viii.4).

     De volmaakte heilige eigent zich niets meer toe. Bij hem of haar komen geen gedachten meer op van "dat ben ik" of "dat behoort mij toe, dat is van mij."  Hij heeft alle naamgeving opgegeven. (A.iii.47-48).
          Naam-en-vorm, dwz het geestelijke en het lichamelijke, is oorzakelijk ontstaan. De oorzakelijk ontstane dingen zijn niet blijvend. Wie dit met juist inzicht doorziet, die vraagt niet: "Ben ik nu, was ik vroeger, zal ik in de toekomst zijn."  - Oorzakelijk ontstaan is dat alles, ook lichaam en geest, alles wat als "ik"  en "mijn" aangeduid wordt.
          Bij degene die zich niets meer toe-eigent, verbleken de dingen; ze verven niet meer af op de geest (het denken). Dat heet : de wereldlijke dingen verdwijnen.
          Door het overdenken en inzien van oorzakelijk ontstaan begrijpt men dat er geen zelfstandig iets bestaat. Er zijn alleen oorzakelijk ontstane dingen, zonder een blijvende kern.
          Het hechten aan het veranderlijke en vergankelijke wordt opgegeven. Vreugde is maar tijdelijk; kiespijn is maar tijdelijk. Noch het aangename noch het onaangename is het waard zich er druk over te maken. Laat het los; trek het je niet aan. 'Dat is niet van mij,' dus laat die jas van vergankelijkheid in de garderobe hangen.
          Als men niet meer aan iets gehecht is, als men nergens een afkeer van heeft, dan is het gemoed vrij. En het gemoed dat bevrijd is van elke soort van haat, van elke soort van verlangen, van elke soort van onwetendheid, dat gemoed is de ware eenzaamheid. Het gewaarzijn is dan zonder de 'metgezellen' begeerte, verlangen, voorkeur, haat, kwaadwil, afkeer, en zonder onwetendheid. Het is vrij van de mening "ik ben".
          Het vrije bewustzijn, het vrije gewaarzijn stelt niet meer samen en is niet samengesteld. Het kan dus niet uiteenvallen. En wat niet uiteenvalt, is blijvend.
          Dat is de ware vrijheid. Die toestand heet ook het doodloze omdat de mening "ik ben" er niet aanwezig is; er is geen geboorte van een "ik" en waar geen geboorte is, kan ook geen sterven volgen.
          Die toestand heet ook Nibbana, de uitdoving van de vuren van begeerte, haat en onwetendheid. Degene die Nibbana verwerkelijkt heeft, is bevrijd van benoeming, bevrijd van uitleg. Daarom zijn er geen namen meer voor hem of haar. Alle naamgeving heeft de volmaakte heilige opgegeven. (Zie A.iii.33, 47 en 48)

          Zoals de lotusbloem onbevlekt blijft door het water waarin de bloem staat, evenzo zijn in de Verhevene de neigingen overwonnen. Zoals de lotus onbevlekt staat boven het water, zo is ook de Verhevene in de wereld geboren en opgegroeid, maar hij heeft de wereld overwonnen en vertoeft onbevlekt erdoor.

          We zien dus dat het Nibbana hier in dit leven gelijk is aan samsara wat betreft de leefomgeving. Maar HOE die omgeving ondervonden wordt, is een groot verschil. Het staat heel mooi omschreven in het Maha Mangala Sutta, Sn.ii.4, verzen 267-268.
"Wie zelfbedwongen is, een heilig en zuiver leven leidt, wie de vier edele waarheden inziet, wie Nibbana verwerkelijkt, diens gemoed wordt niet door de grillen van het leven bewogen. Diens gemoed is vrij van verdriet, is bevrijd van de smetten, is vrij van angst en is vol vrede."

---

Ook kwam ter sprake dat de Boeddha vroeg waar de vlam blijft als het vuur uitdooft. (M.72)  Zo uitdoven als een vuur wil men niet, vanzelfsprekend. Maar hier is een beter begrip van hoe in het oude India gedacht werd, van belang.
Als een vuur brandt, dan brandt het in afhankelijkheid van brandstof (stro, hout, olie etc). Als de brandstof opraakt, dooft het vuur.  Als er geen olie meer is, dooft de olielamp. Het uitdoven van het vuur gebeurt er niet door uitblazen of door een andere manier om zuurstof te onttrekken aan het vuur, maar door de brandstof zelf te verwijderen.
In het oude India dacht men dat een vlam zich hechtte aan de brandstof. Als er geen brandstof is, kan de vlam zich nergens meer aan hechten. De vraag was dus waarheen die vlam dan wel ging. En die vraag kon niet beantwoord worden.

Nibbana wordt uitdoving genoemd. De uitdoving van de vuren van begeerte, haat en illusie. Wat gebeurt er met een arahant
een "uitgedoofde", na de dood? Dat is niet uit te leggen.
Net zo min als men kan zeggen waar de vlam naartoe ging, net zo min kan iets gezegd worden over de "uitgedoofde mens".
Een antwoord op die vraag zou betekenen het onuitlegbare uit te leggen. (Zie A.iv.174).
     
---

         Als men nergens meer vastgehecht is aan de wereld, bereikt men persoonlijk Nibbana. Wanneer men dan een aangenaam gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan." Wanneer men een pijnlijk gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan." Wanneer men een noch pijnlijk noch aangenaam gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan."
        Wanneer een volmaakte heilige een aangenaam gevoel voelt, of een pijnlijk gevoel voelt, of een noch aangenaam noch pijnlijk gevoel voelt, dan voelt hij het als bevrijde. Dit is de hoogste, edele wijsheid, namelijk het weten van de bevrijding van alle dukkha. Zijn bevrijding is onwrikbaar.  (M.140)

    《Alle termen zijn slechts conventionele symbolen. Zij onthullen de werkelijkheid niet. Er is geen verschil tussen de gewone mens van de wereld, de gedisciplineerde mens die nog moet leren, de in de stroom getredene en de arahant wat betreft het gebruik  van woorden in de dagelijkse betekenis ervan. Het verschil ligt in het feit dat de mens van de wereld ze als werkelijkheid beschouwt, terwijl de arahant de ware natuur ervan heeft verwerkelijkt als leeg, verstoken van een eigenheid. Daarom is de eerste eraan gehecht en de laatste niet. Ook de heiligen van de verschillende niveaus zijn in staat er niet aan gehecht te zijn in overeenstemming met het niveau van hun geestelijke ontwikkeling.》(Kashyap, Bhikkhu J. (Gen. Ed.). The Majjhima Nikaya (I. Mula pannasakam). [s.l.] 1958, p. ix.

         Hier ziet men duidelijk dat samsara als wereld met dukkha en Nibbana als sfeer zonder dukkha naast elkaar kunnen bestaan.
         Vergeet niet: de leer is een vlot, een middel om van de wereld met dukkha te geraken naar de sfeer zonder dukkha. De leer van de Boeddha is niet bedoeld om het leven af te schaffen, maar wel om ons van dukkha te bevrijden.

Met vriendelijke groet


Nico

11
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 09-01-2019 08:16 »
De Boeddha heeft gezegd dat hij de Leer niet heeft gegeven met een gesloten vuist. Dat wil echter niet zeggen dat alles simpel te begrijpen is, veeleer dat er geen initiaties nodig zijn om achter bepaalde ideeën te komen.

Mijns inziens is de Boeddha geen filosoof maar een redder of een dokter. De hele prediking (ik bedoel niet de Dhamma zelf) moet dus vooral en eerst soteriologisch worden gezien. De prediking duwt onze geesten een bepaalde kant uit en met kundige beelden maakt het zaken helder. (Of.. toont juist dat ze niet helder zijn!)

Met alle respect voor jullie enorme kennis en inzichten stap ik uit dit topic. Ik kan het niet volgen op het tempo dat aangelegd wordt. Dat is niet erg. Ik lees met belangstelling wat ik kan volgen.

Met warme groet,

Maarten

12
Filosofie en Metafysica / Re: De aard van stilte?
« Gepost op: 08-01-2019 15:39 »
Dat is prachtig uitgedrukt, Sybe. Eén van mijn recente inzichten in meditatie is dat stilte ook niet iets is dat je hoort of moet willen horen. Stilte bestaat in jezelf. Ik verbind dat ook met 'concentratie' uit het nobele achtvoudige pad.

Ik ken het verhaal over de stukjes stilte tussen gewaarwordingen in. Het is wel eens vergeleken met lopen over een zandstrand dat aaneengesloten lijkt en vast. Je kunt er inderdaad op lopen maar als je heel erg goed kijkt dan zie je dat er afzonderlijke zandkorreltjes bestaan en als je nog veel beter kijkt dan zie je de ruimte er tussen.

Met warme groet,

Maarten

13
Het lijkt erop dat je niet kan voorkomen erop verkikkerd te raken.. :)

De Boeddha zegt niet 'omdat het leven plezierig is én mensen zich niet in kunnen houden'; uit het één komt simpelweg het andere voort.

Gelukkig kunnen we het verkikkerd zijn ontstijgen en veranderen in een prinses.

Met warme groet,

Maarten

14
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 08-01-2019 14:56 »
Hmm.. dit zijn interessante concepten.

Gevoelsmatig was ik het direct met Sybe eens, misschien ook wel omdat ik me zeer bewust ben van mijn neiging de Leer te benaderen via mijn eigen staande concepten. Aan de andere kant.. los komen van concepten gaat misschien wel heel goed door ze juist in een soort koan in combinaties te zetten waar je zelf niet op komt. We zien dan ook de beperking van.. ja, van welk concept dan ook.

Ik zal een nieuwe vraag stellen: is nibbana/nirvana een sankhara? Of kan het dat worden in de niet-verlichte geest?

Met warme groet,

Maarten

15
Varia / Re: tentoonstelling Nieuwe Kerk
« Gepost op: 28-12-2018 18:08 »
Niemand? Nou, ik ben er vandaag geweest met echtgenoot J. Hieronder een impressie.

Het was een mooie tentoonstelling met behoorlijk unieke en oude objecten, boeddhabeelden in allerlei soorten en algemene uitleg op grote wanden. Werkelijk schattig waren de gebedsmolens gemaakt door kinderen met de meest diverse wensen. Ik wens dat ik miljonair wordt. Ik wens dat papa en mama heel lang leven. Eén kind deed een meta-wens: dat alleen goede wensen uitkomen. Al met al hebben we er een uur zeker geboeid rondgelopen.

Er is een groot oranje kleed met zitkussen waarop je kan zitten en mediteren als je dat wilt. Op vrijdag, zaterdag en zondag is er op bepaalde uren een mindfulness-sessie met begeleiding.

De Nieuwe Kerk is hoe dan ook een interessant gebouw dat zelf zeker niet vergeten mag worden. Het Paleis op de Dam is er net naast en met een museumkaart zelfs gratis te bezoeken. Een buitenkans als je toch helemaal naar Amsterdam bent gekomen.

De Boeddhatentoonstelling is nog tot begin februari te bezoeken. Als mensen hier een dagdeel willen organiseren om samen te gaan dan ga ik van harte nog een keer. We zouden samen even kunnen mediteren zelfs of gewoon even stil zijn.

Met warme groet,

Maarten













16
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerd en Juist Levensonderhoud
« Gepost op: 21-12-2018 13:44 »
Citaat
...juiste dit,
juiste dat...
...
de boeddha krijgt zo al met al wel iets
van een ontiegelijke  zuurpruim,
een ordinaire dominee,
er spreekt weinig levensvreugde

Zo kan het inderdaad overkomen, ekayano maggo! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Sybe's samenvattingen niet uiterst kundig en nuttig zijn.

Als we het hebben over het woord sammā dan vertaal ik zelf liever niet met 'juist'. Het woord lijkt sterker dan dat. 'Volkomen' spreekt mij erg aan en dat gebruik ik in mijn eigen teksten. Juist inzicht wordt zo volkomen inzicht, zonder smet, zonder twijfel.. inderdaad een hoog doel maar wel iets positiefs om naar te streven. En je kunt er in stapjes naartoe. (Allemaal dingen die Sybe niet ontkent, overigens.)

Met warme groet,

Maarten

17
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerde en Juiste Spraak
« Gepost op: 19-12-2018 10:19 »
Citaat
Citaat van: MaartenD op 17-12-2018 15:40
Ik weet niet of de letterlijke tekst van de Boeddha "wat gezegd wordt is waar;" die nuance wel bevat. Het staat er niet.

Wat bedoel je hier Maarten?
Siebe

Precies wat ik zeg. De tekst zelf eist dat de uitspraken waar zijn. Er staat niet bij dat je wel mag liegen als het heel heel belangrijk is.

Ik ben het niet oneens met je, overigens. In tegendeel.

Met warme groet,

Maarten

18
Voorstellen / Re: Old Bhikkhu
« Gepost op: 19-12-2018 10:17 »
Daar voeg ik me van harte bij. Welkom terug, Old Bikkhu!

19
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerde en Juiste Spraak
« Gepost op: 17-12-2018 15:40 »
Zeer mee eens, Sybe.

Misschien kunnen we aantekenen dat deze regels niet in eerste instantie bedoeld zijn voor leken. Als wij ze als leken toch gebruiken dan lijkt me dat de context van de vijf oefenregels de juiste is. We oefenen ermee. Natuurlijk nemen we ze wel erg serieus en doen flink ons best.

Ik weet niet of de letterlijke tekst van de Boeddha "wat gezegd wordt is waar;" die nuance wel bevat. Het staat er niet.

Het is natuurlijk zo dat we niet te wet-boekerig moeten doen - leuke term! - maar daar schuilt ook weer een gevaar. Als je op je eigen manier gaat bepalen wat wel en niet onder de regels valt dan kun je net zo goed je eigen ethiek beginnen.

Mijns inziens betekent, in elk geval voor de leek, deze tekst dit: Schroom! Schroom met onwaarheid spreken. Houd jezelf automatisch tegen. Aarzel. Ben je volkomen zonder twijfel dat onwaarheid spreken nu het meest heilzame is wat je kunt doen...  Doe het dan maar. En accepteer de gevolgen.

Met warme groet,

Maarten

20
Varia / tentoonstelling Nieuwe Kerk
« Gepost op: 17-12-2018 08:18 »
Is iemand al naar de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk geweest, Het leven van Boeddha, de weg naar nu?

Mijn man en ik zijn van plan om de laatste vrijdag van het jaar er naartoe te gaan. Wat kunnen we verwachten? Ik vind er weinig informatie over online.

Zijn er workshops of lezingen? Kun je nog mediteren daar, bijvoorbeeld?

Ik ben benieuwd. Anders zullen we het gewoon gaan beleven.

Met warme groet,

Maarten

21
Theravada Boeddhisme / Re: Vertaling Sumanabuddhavaṃso
« Gepost op: 17-12-2018 08:16 »
Hallo Dominique,

De Pali Tekst Society heeft een vertaling, samen met de opvolgende Cariyāpitaka. Die kost 30 dollar, weliswaar.

https://store.pariyatti.org/Buddhavamsa-and-Cariyapitaka_p_1929.html

Er is een Engelstalige pdf-scan van het boek The Great Chronicle of Buddhas (volume one, part two) online te vinden met de sumanabuddhavamsa erin, op pg. 164. Het is een fors bestand, wifi aan. Ik weet niet in hoeverre dit legaal is of, belangrijker, kundig om te downloaden.

Ik ben wel benieuwd waar je interesse voor deze hagiografie vandaan komt. Wil je dat misschien toelichten?

Met warme groet,

Maarten


22
Voorstellen / Re: Verklaar je naam
« Gepost op: 16-12-2018 10:38 »
Welkom!

23
Dat is een aardige gedachte. Mijn interpretatie is dat dukkha ook niet werkelijk bestaat als ding maar een ervaringsfeit is. Het is de bezoedelde geest die dus als het ware dukkha schept omdat die nu eenmaal niet anders kan vanwege het onbegrip over de andere twee kenmerken.

25
Het gewone leven / Re: Onjuist spreken
« Gepost op: 28-11-2018 16:14 »
Juist spreken kennen we uit het Achtvoudige Pad. Het wordt kernachtig door de Meester zelf besproken in de vaca sutta, het Welgesproken Woord, AN5.198.

Even snel vertaald uit het Engels:

"Monniken, een uitspraak voorzien van vijf eigenschappen is welgesproken, niet verkeerd gesproken. Hij is onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen. (door zij die inzicht hebben)

Welke vijf?

Hij is uitgesproken op het juiste moment/als de tijd rijp is,
hij is waarachtig gesproken,
hij is gesproken met toegenegenheid, met zachtheid,
hij is gesproken in verband met het doel van de Verlossing,
hij is gesproken met een geest vervuld van liefdevolle vriendelijkheid.

Door deze factoren is een uitspraak welgesproken, niet verkeerd gesproken, onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen."

Een alternatieve vertaling maakt er van "waardig voor de wijzen". Ook goed, dat maakt in de praktijk niet uit.

Hoge eisen, inderdaad. Gelukkig kunnen we er naartoe groeien. Ik denk persoonlijk dat we er goed aan doen om opmerkzaam te zijn op wat er gebeurt, ook bij oude bekendes die misschien een oud 'programma' laten draaien in ons. Er is een retraitecentrum met overal bordjes aan de muur: "Ben je gewaar?"

Hopelijk helpt dit een beetje.

Met warme groet,

Maarten

26
Algemeen / Re: walging
« Gepost op: 27-11-2018 08:13 »
Het nobele negenvoudige pad, nu met 'juiste walging'!

Het klinkt goed. Nou ja, persoonlijk spreek ik liever van meewarigheid maar dat is maar net de emotionele kleur die je eraan geeft.

Goed gezegd, Siebe! Dat stemmetje hebben bijna alle mensen. Ergens snappen we het eigenlijk toch al. We hoeven er alleen maar naar te luisteren.

Dank!

Met warme groet,

Maarten

27
Over dit forum / Re: plaatjes/gifjes plaatsen
« Gepost op: 27-11-2018 08:11 »
Persoonlijk gebruik ik imgur voor plaatjes, als het een keer nodig is. Je kunt een link laten genereren zonder in te loggen. Zolang het je niet echt uitmaakt hoe lang zo'n plaatje blijft staan, lijkt me dit een simpele manier.

Aangaande het verdienmodel van tinypic c.s... je waardeert de volkomen gratis service waarbij iemand betaalt om een server neer te zetten en voor de stroom en voor het internet en alle techniek die erbij hoort zodat jij met enorm gemak een plaatje kun tonen op het forum maar reageert verbaasd en zelfs met walging als de beheerder een andere manier heeft gevonden om er wat aan over te houden.

Met warme groet,

Maarten

28
Controverse en verandering / Re: atman is anatman
« Gepost op: 27-11-2018 08:06 »
Zoals Sybe het uitdrukt lijkt het me inderdaad beter te kloppen. anicca is niet hetzelfde als vergankelijk. We hebben hier mogelijk nog steeds last van de platonische idealen rond essentie die nog wel in de Westerse culturen rondwaren. Een goed essay over anicca wil nog wel eens helpen.

Ondanks het CV wat ekayano maggo plaatst - wat ruimhartig indrukwekkender is dan het mijne - weten we nog niet wat atman dan is volgens de upanişads. Totdat deze informatie arriveert houd ik het er persoonlijk op dat Boeddha het woord op een iets andere manier gebruikte dan dat in de culturele achtergrond normaal was, wellicht om het nieuwe aan het idee eruit te laten springen en dat er hoogstwaarschijnlijk geen sprake is van een nieuwe idee maar van een andere kijk op hetzelfde concept. We weten dat de Boeddha met enige regelmaat ideeën in een nieuw daglicht zette. Een voorbeeld is het Advies aan Sigalaka.

Het nut, zogezegd, van het oorspronkelijke bericht is voor mij de herinnering eraan dat de Leer ingebed ligt in een serie aan toen gemeenschappelijke ideeën en voorstellingen. Het is goed dit in gedachten te houden. Het voorkomt dat we arrogant worden over onze religie, het helpt ons dieper begrijpen wat er precies wordt gezegd en we krijgen en passant een les in anicca.

Dat laatste wil ik nog even toelichten. De ware, levende Dhamma is in zekere zin eeuwig omdat ze niets anders is dan een volkomen inzicht in hoe het universum en alles erin werkt, op een zeker niveau. De Dhamma in de zin van de overgeleverde leer is echter gewoon een sankhara en net zo anicca als alle andere zaken. Koenraad Elst doet het voorkomen - althans in het korte stukje dat wij hebben - alsof er één hindoeïstisch begrip is van 'atman'. Dat is ook niet zo. Ook dat begrip ontstaan en geëvolueerd.

Met warme groet,

Maarten

29
Meditatie / Re: leegte en afhankelijk ontstaan
« Gepost op: 22-11-2018 13:44 »
Citaat
Ik snap wat je zegt maar toch zie ik in de sutta's dat contemplatie op bijvoorbeeld het walgelijke aspect van het lichaam of het walgelijke aspect van voedsel wordt aangeprezen. De afkeer of weerzin die hieruit ontstaat, wordt volgens mij niet gezien als iets nadeligs, maar eerder als een nuttige tegenkracht tegen de verliefdheid op, de obsessie, de lust voor het lichaam en voedsel. Dus het is volgens mij niet zo dat afkeer of weerzin sowieso verkeerd is of geen vaardig middel kan zijn.

Siebe benoemt dit terecht. De manier waarop ik dit punt heb begrepen is dat het lichaam niet daadwerkelijk walgelijk IS of in elk geval is dat niet de vraag die de contemplatie beantwoordt. We zijn dan letterlijk aan het doen en in stellingen aan het denken. De monnik die ijdelheid of gehechtheid vertoont jegens het lichaam doet er goed aan de contemplatie te doen inderdaad omdat dit tegengas biedt. Zodra elke gehechtheid aan het lichaam verdwenen is, heeft de contemplatie ook zoveel nut niet meer.  We komen dan in de buurt van hoe Dorje het uitdrukt: het is niet per se het afstand doen van maar het volkomen juist zien van wat is.

We belichten hier denk ik meerdere kanten van dezelfde medaille. Weerzin kan echter ook doorslaan naar iets wat niet goed is: mensen met een laag zelfbeeld jegens hun lichaam kunnen mentaal ziek worden zelfs. Anorexia is hier een voorbeeld van. Daarom moeten we denk ik het zo zien: de weerzin jegens lichamelijke genoegens (ijdelheid is daar vind ik een voorbeeld van!) is niet nadelig maar alleen als instrument. Zodra deze een zelfstandig bestaan krijgt toebedeeld door de geest gaat het niet meer de juiste kant op.

Volgens Siebe zit er kracht in de afkeer van een leven als een prins, van overvloed. Heel juist! Het gaat hier wel om het meewarig worden over een luxe leven vol genoegens, wat direct in de allereerste toespraak wordt benoemd als laag, vulgair, ordinair en onedel is en niet tot welzijn leidend. In één adem erachteraan benoemt de Boeddha echter ook het nastreven van zelfpijniging op die manier. Twee extreme visies: van luxe genieten en afkeer van of haat voor het lichaam zelf. Dorje's vertaling met 'ontgoocheld' wil ik op deze manier steunen. Volgens mij hebben wij drieën het over hetzelfde maar in net andere bewoordingen.

Siebe benoemt ook terecht wat ik zelf ook al dacht te hebben gezegd, namelijk dat maar blijven bevragen niet hetzelfde is als kundige oefening. Voor mij leidt de vraagstelling vrij rechtstreeks naar doorzettingsvermogen te blijven oefenen.

Met warme groet,

Maarten


30
Meditatie / Re: leegte en afhankelijk ontstaan
« Gepost op: 22-11-2018 08:14 »
Siebe,

Bedankt voor de verwijzing naar Vāhanasutta. Kunnen we nog wel spreken van een individuele geest onder die omstandigheden? Dat is precies het punt waar ik op was aangeland. Ik vermoed van niet! Dat wil ook, terugdenkend, zeggen dat dit nu al ook niet zo is.

Voor wat de praktijk betreft, waar Dorje zo terecht op wijst, is dit wel de theravagga. Wij zijn geen senior-bedelmonniken. Onderzoeken van de geest en onthechten van geest - inderdaad beide! - moet doorgaan en het liefst met elkaar in balans. In die zin bedenk ik dat jullie beiden staan voor aspecten van mijn oefening: heel precies uitzoeken hoe het zit is nuttig en heilzaam maar mag niet ten koste gaan van de daadwerkelijke oefening. Zo moeten we niet verloren gaan in onheilzame vragen. Waar ligt de grens? Tja.

Ga er maar an staan....

Met warme groet,

Maarten

31
Meditatie / Re: leegte en afhankelijk ontstaan
« Gepost op: 21-11-2018 16:31 »
Citaat
Citaat van: Sybe op Vandaag om 12:34
Citaat
Wat ik bedoel te zeggen....ik denk niet dat de Pali sutta's onderwijzen dat we eerst een soort allesomvattend antwoord of inzicht moeten krijgen in wie/wat we zijn om te ontwaken of vorderingen te kunnen maken.

Ok, akkoord, maar zoals ik al altijd zeg: "maar het helpt wel".
;)

Prachtig van beiden. Heel leerrijk. Mag ik er een losse gedachten bij zetten? Het komt me nu voor dat de sutta's eerder wijzen naar de situatie waarin een individuele geest zuiver en onbesmet draait als onderdeel van het geheel, zonder daarbij illusies over een afgescheiden zelf te genereren.

Klopt dat een beetje? Me dunkt dat we dan ook niet veel tijd hoeven te besteden aan uitvlassen wat 'zelf' dan zou inhouden.

Met warme groet,

Maarten

32
Controverse en verandering / Re: atman is anatman
« Gepost op: 21-11-2018 12:01 »
Okay, prikkelend stuk van heer Elst.

Ik wil er direct vanuit gaan dat atman subtieler ligt dan dat wij moderne boeddhisten het begrijpen, zo we er al wat van weten.

Ekayana maggo zet hier een interessante terzijde boven waarin het woord 'zelf' en vorige levens in een directe lijn besproken worden door de Boeddha. Ik ga hier nu niet op in want daar zijn al andere topics over en de discussie daar vlot daarbij toch al niet.

Het roept wel direct de vraag op wat de Boeddha hiervan vond/begreep. Mijn indruk van de sutta's ligt wat anders dan in het aangehaalde stuk. De Boeddha maakte de indruk te discussiëren in het taalgebruik van de mensen/groepen met wie hij sprak. Hij gebruikt af en toe duidelijk vaktaal die bewijst dat zijn begrip verder ging dan pop-brahmanisme op het niveau dat je verwacht van iemand die 'ervan gehoofd heeft' of - in moderne termen - het wikipedia-artikel vluchtig heeft doorgenomen.

We komen nu op het moeilijke punt van wat de sutta's exact weergeven. Wat het een precies letterlijk verslag? Hoogstwaarschijnlijk niet. Er is hoe dan ook geredigeerd. Volgens sommigen is het een gecondenseerde versie van veel langere gesprekken. Akkoord, dat kan. Het klinkt zelfs geloofwaardig. Echter, wat ging er verloren bij het condenseren?

Mij viel vanochtend (op de fiets, dan bedenk ik vaak van alles) dat de hele discussie gezien kan worden in het licht van het voortdurende gesprek/debat dat gaande was in het oude India. We moeten blijven bedenken dat de Indische religie in wezen syncretisch en in constant gesprek met zichzelf. De Boeddha gebruikte bestaande woorden vaak net weer anders dan anderen dat deden. Door te spreken van anatman i.p.v. atman (in de Sanskriet-versie) belichtte hij het geheel anders, bracht hij een ander aspect meer naar de voorgrond. Moeten we dit begrijpen als een twistgesprek waarin de een zegt 'atman!' en de ander 'nee, anatman!'? Ik vermoed nu van niet...

Het is natuurlijk waar dat de Boeddha in de sutta's voortdurend discussies wint dan wel anderen overtuigt van zijn manier van kijken. Vrome boeddhisten vinden dit nogal wiedes: hij was een volkomen en zelf verlicht wezen! De seculiere kijk op de zaak is daarmee echter niet minder geldig. We moeten een positie innemen ten opzichte van wat wordt gezegd en wat mogelijk/vermoedelijk verloren is gegaan. Dit stemt, denk ik, ons tot nederigheid. Al te hoog van de toren blazen over onze eigen zuivere leer is niet kundig. Dat wisten we eigenlijk ook al, natuurlijk.

Het is hoe dan ook goed om meer te weten van de historische en (pace, Siebe) culturele achtergrond van ons geloof. Ik verwelkom meer informatie hierover. Alleen het respect voor anderen al vereist dat we iets weten van de bases van andere geloven. Daarbij komt dat boeddhisme niet kan bestaand zonder hindoeïsme (modern uitgedrukt dan) zoals christendom niet kan zonder jodendom.

Persoonlijk heb ik (nog) niet zoveel geduld voor filosofische scherpslijperij over wat 'Zelf' precies inhoudt. Dat is wellicht een gebrek in mijn begrip du moment.

33
Prachtig, Siebe. Prachtig! Het was zeer leerrijk.

De Boeddha won overigens niet absoluut elk debat, tenminste niet met woorden. Zie brahma-nimantanika sutta (MN 49). Hier verricht hij uiteindelijk een wonder om Baka te overtuigen.

Ik vermoed ook dat een inleiding in wat het postmodernisme nou eigenlijk precies zegt heilzaam zou zijn. Zeer zeker wordt daarin niet beweerd dat elke visie maar even juist en goed is, net zoals Jordan Peterson ondanks zijn verdienstelijke academische werk op het gebied van archetypes en 'grote' verhalen in onze culturen nog steeds een zeer scherpe mening heeft over wat wel en niet goed gedrag is. Ik vertel je dit bewust ter verruiming en verrijking, niet als kritiek op je verder mooie stukken.

Door de interactie met de (stroman) leraren heb je in elk geval meer helder gemaakt, althans voor mij, wat de Boeddha nou vertelde over juiste visie. Dit is een belangrijk geluid dat gehoord moet worden. Ernaast ben ervan overtuigd dat de ware Dhamma nooit gelijk kan zijn aan welke geschreven tekst dan ook en dat de soteriologische soetta's daar naartoe leiden, zo goed als het maar kan. De Dhamma is sandiṭṭhiko, hier en nu op juistheid te controleren. Er staat niet dat de Dhamma 'correct' is. Dat wil ook zeggen dat de juistheid van de Dhamma niet echt in debat kan liggen want, zie MN 49, dat lukt niet. De kunst lijkt me, voor ons beiden, om die twee aspecten met elkaar in balans te krijgen en te houden.

Met warme groet,

Maarten

34
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 16-11-2018 08:09 »
Sybe schrijft:
Citaat
Jij erkent meen ik ook dat er gedurende ons leven geen Ik is dat al die tijd hetzelfde blijft. Maar waar komt dan dat idee vandaan dat wij dat kind waren dat geboren werd, dat kind dat opgroeide, die puber die voor het eerst seks had etc? We gaan toch  ook in dit leven automatisch uit van een continuiteit, van een lijn, een causale lijn toch? En is die er niet? Is er geen causale relatie tussen ons als kind en ons als volwassene?

Ik erken dat zeker ook. (Haha.. "ik".) Ik heb het vaker uitgedrukt als 'individualiteit, geen identiteit'. We gaan denk ik overigens niet echt automatisch uit van continuïteit want er zijn goede redenen om continuïteit te constateren: we nemen dat direct waar. Causaliteit is een complexe aangelegenheid maar daarover heeft de Leer ook genoeg te zeggen.

Sybe, ik wil je kort persoonlijk toespreken. De reden dat dit soort discussies regelmatig ontstaan en helaas soms fel worden ligt 'm gedeeltelijk in je woordkeus. Ik zie je op dit forum heel actief meedenken en duidelijk je eigen visie geven. Dat is goed. Dat is juist. Echter.. als ik mijn eigen vragen neerzet dan schrijf je over een 'ego-kerstboom' en over mij 'ik denk dat je dichtbij jezelf wil blijven' op een manier die voor iemand die jou niet heel goed kent laatdunkend kan overkomen.

Je bent een bovenstebeste mens en zowel mijn medelijden als mijn bewondering gaan naar je uit. Als dhammabroeder wil ik je echter de gemeende raad geven om even stil te staan bij hoe je woorden mogelijk gaan overkomen. Je kunt namelijk niet voorkomen dat ik (of iemand anders) een term woord als 'ego-kerstboom' persoonlijk opvat. Je brengt dan meer leed in de wereld in plaats van minder en dat is niet kundig.

Wat ik regelmatig meemaak is dat je niet ingaat om de essentie van wat ik heb verteld. Mogelijk komt dat omdat ik me beroerd uitdruk. Dat kan. Echter.. een stuk van meerdere alinea's over het belang van culturele achtergrond compleet met voorbeelden erbij beantwoorden met een korte "zo staat het niet in de sutta's" gaat voorbij aan wat er is gezegd. Het is ook niet vriendelijk. (Ik weet dat ik nu wat chargeer maar ik probeer kort iets duidelijk te maken.)

Aan alles wat ik nu heb gezegd heb ik mezelf ook schuldig gemaakt. Daarvoor bied ik mijn excuses aan. Daarbij, ik was jou en jij was mij in andere levens/andere fases van het leven. Om nu door te gaan met denken wil ik vertellen dat ik vanochtend op de fiets een vaag concept van een groter-ik heb bedacht - of het kwam in me op in elk geval - dat lijkt op het oprekken of verruimen van mijn concept-van-ik tot het omvatten van meerdere wezens. Kijk, het individu Maarten loopt echt wel los rond. Het zou idioot zijn om dat te ontkennen. Hoe het me nu voorkomt echter is een soort enorm Al-Ik waar dit individu, deze nama-rupa, slechts onderdeel van uit maakt. Zou het niet heilzaam zijn om ons toch al illusoire begrip van ik te verruimen op die manier? Het werkt, merk ik, begrip voor anderen in de hand. Er is namelijk geen ander.

Wat vind jij hiervan, Sybe? Komt dit enigszins overeen met wat de sutta's zeggen? Ik ben oprecht benieuwd naar wat jij hiervan maakt met je grotere kennis.

Citaat
Citaat van: Old Bhikkhu op Gisteren om 19:42
Citaat
Sorry, maar voordat dit misschien een nodeloze strijd om het gelijk gaat worden. Ik ga afhaken hier, want ik denk dat ik voldoende heb uitgelegd. Ieder mag een eigen mening of gezichtspunt hebben. Veel wijsheid toegewenst.

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]

altijd hetzelfde liedje...uitdelen, en dan meteen weer wegwezen. dat onder het mom van waar mededogen en wijsheid natuurlijk.

Siebe

Mensen, haenig an. We doen het gewoon nog een keer. Als iemand halsstarrig is dan moet een ander het op een gegeven moment opgeven en aan de andere kant is te vroeg opgeven ook niet aardig. Jullie hebben beiden gelijk en zitten er beiden een beetje naast. Dat komt door oorzaken. We laten het zitten, hoop ik. Kom beiden weer mee doen, alstublieft.

Met warme groet,


Maarten

35
Het laatste citaat:
Around the first century AD, the spread of Buddhism from northern India along the trade routes taken by merchants, monks and travellers accelerated rapidly. To the south, in the Deccan plateau, scores of cave temples were built, with stupas dotting the landscape deep into the Indian subcontinent. To the north and east, Buddhism was transmitted with growing energy by the Sogdian merchants who played a vital role in linking China with the Indus valley. These were men whose own close-knit networks and efficient use of credit left them ideally positioned to dominate long-distance trade.
The key to their commercial success was a dependable chain of stopping points. As more Sogdians became Buddhist, stupas were built alongside their principal routes, as can be seen in the Hunza valley of northern Pakistan: scores of passing Sogdians carved their names into rocks alongside images of the Buddha in hope that their long journeys would be fruitful and safe - poignant reminders of the traveller's need for spiritual comfort when far from home.
It was not just small-scale scratchings tha ttestify to the energetic spread of Buddhism in this period. Kabul was ringed with forty monasteries, including one that a later visitor described with awe. Its beauty was comparable to that of springtime, he wrote. 'The pavement was make of onyx, the walls of pure marble; the door was made from moulded gold, while the floor was solid sliver; stars were prepresented everywhere one looked... in the hallway, there was a golden idol as beautiful as the moon, seated on a magnificent bejewelled throne.'
Soon Buddhist ideas an practices were spreading east through the Pamir mountains and into China. By the start of the fourth century AD, there were sacred Buddhist sites all over Xinjiang province in north-western China - such as the spectacular complex of caves at Qyzyl in the Tarm basin that included halls for worship, places dedicated to meditation and extensive living quarters. Before long, western China was studded with places that were transformed into sacred spaces, at Kashgar, Kucha and Turfan for example. By part of the mainstream in China, robustly competing with traditiona Confucianism, a broad cosmology that was as much about personal ethics as about spiritual beliefs, but which had deep roots going back a millenium. This was helped by aggressive promotion from a new ruling dynasty who, as conquerors originally from the steppes, were outsiders. As with the Kushan before them, the Northern Wei had much to gain by promoting the new at the expese of the old, and championing concepts that underlined their legitimacy. Huge statues of the Buddha were erected at Pincheng and Luoyang, far into the east of the country, together with lavishly endowed monasteries and shrines. There was no mistaking the message: the Northern Wei had triumphed and they had done so because they were part of a divine cycle, not merely brute victors on the battlefield.
Buddhism made sizeable inroads along the principal trading arteries to the west too. Clusters of caves dotted around the Persian Gulf, as well as large numbers of finds around Merv in modoern Turkmenistan, and series of inscriptions deep inside Persia, attest to Buddhism's ability to start competing with local beliefs. The rash of Buddhist loand-words into Parthian also bears witness to the intensification of the exchange of ideas in this period.
The difference, however, was that the deepening of commercial exchange galvanised Persia in another direction as it experienced a renaissance that swept through the economy, politics and culture. As a distinctively Persian identity reasserted itself, Buddhists found themselves being persecuted rather than emulated. The ferocity of the attacks led to the shrines in the Gulf being abandoned, and the stupas that had presumably been set up along the land routes within Persian territory being destroyed.
Religions rose and fell as they spread across Eurasia, fighting eachother for audiences, loyalty and moral authority.

36
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 15-11-2018 13:55 »
Een andere manier om te snoeien is van het complexe geheel van de werkelijkheid alleen dat te accepteren wat je direct aankan.

"Er zijn veel teksten en er zijn vertalingen die ik kan lezen. Daar doe ik het mee. Sommige geleerden zeggen zaken over culturele achtergrond en verschillende vormen van taalgebruik maar dat accepteer ik niet en laat het liggen. Van de vele paden die de Boeddha wees erken ik alleen de paden die ik zelf begrijp en wil accepteren. Wandelaars die afwijken van het door mij gedefinieerde boeddhisme beschuldig ik van beperkt zijn en alleen hun ego vieren. Ik bepaal immers wat de Boeddha bedoeld heeft."

Zo denk jij niet, Siebe. Dat weet ik. Je komt echter wel eens zo over.

Met warme groet,


Maarten

37
Het gewone leven / Re: mens zijn
« Gepost op: 15-11-2018 08:24 »
Beste lieve Moesa,

Ik voel mee met je pijn en wil je ontspanning sturen.

Dit forum spreekt over teksten omdat het makkelijk is om over teksten te spreken. De teksten zijn er nu eenmaal en veranderen niet. We kunnen allemaal zoeken op internet en dingen naast elkaar liggen. Probeer nou maar eens effectief via schrift te communiceren over wat je meemaakt tijdens meditatie.

Zelf ben ik een tekstdenker, zoals je hebt kunnen meemaken. Ik vind het inspirerend en trek me op aan wat die teksten ons te zeggen hebben. Tegelijk probeer ik ze in perspectief te zien, iets wat je ook wel hebt kunnen zien hier.

Verder.. goed doen (en goed ontmoeten) lijkt zo simpel! Het is een directe valstrik voor ons allemaal en mij niet minder om onze tanden te gaan breken op hogere leer. In feite heb je niks anders nodig dan een stevig begrip van wat lijden inhoudt, wat de reden ervoor is, dat je er vanaf kunt en hoe je dat aanpakt. De rest, oneerbiedig gezegd, is uitleg.

Wij hebben echter die uitleg zo nodig! Heb medelijden met ons arme mensen die begoocheld zijn en de werkelijkheid niet direct kunnen bevatten. Al die teksten, al die verklaring, al die uitleg.. als we er genoeg van lezen en erover denken dan valt het kwartje misschien.

Ook goed doen kun je verkeerd doen, lees ik in je verhaal. Wat je man zei was een poging om iets te corrigeren wat, achteraf gezien, niet gecorrigeerd had hoeven worden. Maar ja, achteraf. De intentie was om een vriendschap te behouden, om excuus te maken voor een misstap. Dat is positief, toch? Ook inzien dat je zelf wel eens onhandig doet lijkt me heel positief.

Je bent best actief op het forum tegenwoordig. Mooi. Laat ons jouw geluid ook horen en verrijk zo het geheel.

Dank voor je berichtjes.
Met warme groet,


Maarten

38
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 15-11-2018 08:16 »
Sybe vraagt:
Citaat
wat wil je toch met die cultuur?

kundalini toont hoe precies dezelfde gebeurtenis voor mensen uit verschillende culturen een heel verschillende betekenis kan hebben. Interessant!

Wat wil ik met cultuur? Ik wil erkennen dat die er is, om te beginnen, nu en toen de tipitaka werd neergepend én toen de oorspronkelijke woorden gesproken werden. Tussen die laatste twee is er al een verschil en tussen nu en toen helemaal.

Het hoort niet in dit topic maar als voorbeeld wil ik de mettā sutta geven, die in Snp 1.8. Hier is duidelijk sprake van latere redactie. De laatste twee verzen vertonen een afwijkend ritme. Hoogstwaarschijnlijk heeft degene die de mondeling overgeleverde tekst uiteindelijk op schrift stelde gemeend extra uitleg te moeten geven.. omdat niet meer begrepen werd wat in de tijd van de Boeddha wel duidelijk was, in elk geval voor de Boeddha zelf.

Ik kan nou zeggen dat de sutta niet zelf aangeeft geredigeerd te zijn dus het is niet zo. Dat zou jammer zijn want dan missen we een dieper begrip van welke discussie de Verheven Leraar nou eigenlijk aan het voeren was. Een appreciatie van de toenmalige cultuur is daarom, naar mijn inzicht, belangrijk.

Op dezelfde manier wil ik graag iets ruimer kijken naar kamma en wedergeboorte dan alleen 'het is echt en de sutta's zeggen het'. Akkoord, best, maar wat gebeurt er dan en hoe gebeurt dat? Willen we wedergeboorte zien in het licht van de ideeën van paṭiccasamuppāda en anattā? Hoe geldig is het om wedergeboorte-van-moment-tot-moment in dit leven te zien? Niet uitsluitend maar gewoon ook, erbij? Wat betekent het te spreken over mijn vorige levens als er geen 'ik, mij of van mij' is en er in alle essentie eigenlijk geen verschil is tussen mij en de ander? karuṇā leert mij medelijden te hebben met ieder ander wezen, onder meer omdat ik in een vorig leven hem/haar was!

Vragen, vragen, vragen. Ik heb er geen vaststaande antwoorden op want wie ben ik om met gezag te spreken? Ik wil enkel de ruimte hebben om die vragen te stellen. Het is om deze reden dat ik middels inzicht in de onderliggende cultuur nog dieper wil doordringen tot wat de teksten me te zeggen hebben. Zie het als een uiting van respect, misschien. voor de tipiṭaka zelf. De platte lezing van de letterlijke tekst is voor mij slechts het begin.

Dat anderen dit aspect niet boeiend vinden en hun eigen pad vinden naar realisatie... geweldig! Ik doe er niks aan af.

Met warme groet,


Maarten

39
Welkom deboeddhist!

Ik zal zeker een kijkje nemen op je site. Zelf ben ik ook bezig - louter voor mezelf - het een en ander online uit te werken.

Hopelijk vind je ook op dit forum het een en ander dat je zelf kan gebruiken.

Met warme groet,


Maarten

40
Theravada Boeddhisme / Re: Sutta van de slang - Urgasutta
« Gepost op: 14-11-2018 12:25 »
Ekayano maggo, mijn excuses! Hoe heb ik dat over het hoofd gezien?

Afijn, complimenten voor jou.

Met warme groet,

Maarten

41
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 14-11-2018 08:15 »
Ja, eh.. okay.

42
Theravada Boeddhisme / Re: Sutta van de slang - Urgasutta
« Gepost op: 14-11-2018 08:14 »
Dominique,

Bedankt voor het uitwerken! Dit is zeer leerzaam, voor mij althans. Zelf denk ik regelmatig na over welk woord nou precies past op welke plek. We zitten toch altijd met de verschillende zwemen aan betekenis die een woord met zich meedraagt. Deze kunnen verstorend werken, zelfs als je ogenschijnlijk juist hebt vertaald.

Je kunt iemand 'stupid' noemen in het Engels en je kunt in het Spaans iemand uitmaken voor 'estupido'. Wat verloren gaat in een woordenboek is dat estupido een veel hardere belediging is voor de luisteraar. Engels weet ik zelf dan net weer wat meer van. Als je 'kwaad' moest vertalen, zou je dan kiezen voor mad, angry, upset of furious? Hoe zou je omgaan met het verschil tussen perspicacity en verbosity? Wat als iemand zo'n woord gebruik in een stuk tekst dat verder alleen simpele woorden gebruikt? Kun je nagaan wat er gebeurt met een taal van tweeëneenhalfduizend jaar geleden!

Wat gebeurt er als de vertaler de woorden kent maar niet de ideeën? Catastrofe. Wat gebeurt er als de vertaler de ideeën kent maar niet voldoende weet van de technische achtergrond en oorsprong van de woorden? Rampspoed. Ik heb diep respect voor goede vertalers.

En dan gaan wij er ook nog met een vlooienkam doorheen..  ;) Afijn, werken aan vertalingen - ik ken zelf ook geen Pāḷi - is een mooie manier om intensief bezig te zijn met de teksten.

Met warme groet,


Maarten

43
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 13-11-2018 14:55 »
Siebe,

Om te beginnen wil ik zeggen dat je volkomen en compleet gelijk hebt. Ik bestrijd géén van je woorden. Wel ben ik van mening dat mijn interesse in hoe culturen omgaan met de informatie die er is door jou anders wordt opgevat dan door mij bedoeld.

Zoals je weet en zoals ik vaker heb gezegd veroordeel ik geen leerstellingen van het klassieke boeddhisme. Ik kan er hooguit met mijn huidige geest niet bij en ik wil geen voorschot nemen door nu al wel te roepen dat ik het geloof onder het motto 'fake it till you make it'. Ik ben geen Stephen Batchelor.

Het grote gevaar van leunen op het gezag van de suttapitaka is dat je kans loopt te vergeten dat je hoe dan ook zelf interpreteert, hoe zeer ook je je best doet om de meest oorspronkelijke betekenis te achterhalen en dan nog staat die oorspronkelijke betekenis in de achtergrond van een bepaalde specifieke cultuur.

Mijn interesse gaat regelmatig uit naar culturele beïnvloeding die is geweest en die nu nog plaatsvindt. Elke keer dat ik daar iets over zeg, schrijf je een stuk over wat de sutta's zeggen en dat die dat echt letterlijk bedoelen. Dat is wat de teksten volgens jou willen vertellen. We vergeten dan dat er al decennia uitgebreide kennis bestaat over de verschillende groepen waarmee de Boeddha in gesprek was en hun soms behoorlijk typische cultureel bepaalde taalgebruik? Dat kan. Dat mag. Ik zal je geen strobreed in de weg leggen.

Theravada is géén loepzuiver bewaarde honderd procent authentieke leer met exact de letterlijke woorden van de Boeddha precies zoals deze ze heeft uitgesproken. De Tipitaka bevat duidelijke sporen van redactie. Dat maakt het wat mij betreft alleen maar interessanter! Ik zou het alleen af en toe graag willen hebben over culturele aspecten van het geloof.

Met warme groet,

Maarten

44
Theravada Boeddhisme / Re: Sutta van de slang - Urgasutta
« Gepost op: 13-11-2018 10:18 »
Dominique,

Dank voor de vertaling/bijwerking van deze prachtige sutta. Ik ben benieuwd op welke plekken je dan anders vertaalt dan Janssen en De Beert (over wier werk ik niet beschik). Wil je je keuzes eens toelichten?

Vertaling van pāḷi kan inderdaad verschrikkelijk moeilijk zijn. Dat is ongeveer het enige wat ik er wel over weet. :)

Met warme groet,

Maarten

45
Mahayana Boeddhisme / Re: juist gevoeliger na meditatie
« Gepost op: 13-11-2018 08:19 »
Hallo Moesa,

Een koe komt op je af... is dat een verwijzing de natuur meer gewaar te zijn of interpreteer je het als zodanig? Feit is dat het in jouw geest gebeurt.

Met warme groet,

Maarten

46
Varia / Re: Vragen over karma en wedergeboorte
« Gepost op: 13-11-2018 08:15 »
Het is intens interessant, vind ik, om uit te zoeken waar onze voorstellingen van hemel en hel vandaan komen. Door de vele eeuwen heen is vooral de hel in het publieke denken steeds veranderd, aangepast aan wat de cultuur toen en daar blijkbaar nodig had. Het complete klassieke beeld staat in ieder geval niet in de Bijbel. Een uitgebouwde voorstelling van de hemel ook niet. Het vagevuur - nog niet zo lang geleden bij algemene stemmen afgeschaft binnen de Anglicaanse kerk - staat er ook niet in, althans niet direct.

In Thailand heb je een serieus pretpark met weergaves van de boeddhistische hellen. Hoe overeenkomstig de tipitaka ook (of niet, ik zou het niet weten) hier zijn mensen bezig zich een beeld te vormen.

Datzelfde zou men kunnen zeggen over BDE's. Dat mensen een ervaring hebben gehad is zonneklaar. Hoe ze die interpreteren en langs welke culturele lijnen ze die inkleuren is naar mijn mening eigenlijk interessanter.

47
Controverse en verandering / Re: Wereldvrede
« Gepost op: 13-11-2018 08:10 »
Hallo Maitreya,

Welkom.

Met warme groet,

Maarten

48
Algemeen / Re: Boeddhisme
« Gepost op: 12-11-2018 12:15 »
Maartisme.. bekt misschien lekkerder. :)

49
Mahayana Boeddhisme / Re: juist gevoeliger na meditatie
« Gepost op: 12-11-2018 12:15 »
Aha. Je hebt een politieke mening. Dat is best natuurlijk. Die is je van harte gegund. We dwalen nu behoorlijk ver af van het oorspronkelijke topic dus ik zal er hier en nu niet verder op in gaan.

Eén ding: Als we iemand aanraden om van een spoorwegovergang af te gaan omdat de bellen al rinkelen en die niet reageert, roepen we misschien harder. De bomen komen al omlaag! Daar is de trein! Schiet op!! Dat kun je hysterie noemen. Je kunt het ook niet doen.

Met warme groet,

Maarten

50
Algemeen / Re: Boeddhisme
« Gepost op: 12-11-2018 12:09 »
Je hebt wel een voornaam nodig die zich leent voor dit soort grappen. :)

Ik zelf heb het woord ook wel eens gebruikt en ik zie het als de typische manier waarop Siebe-nu de dingen interpreteert. Daar is op zichzelf niks goeds of fouts aan, het is zoals het is. Het is goed om er de beperkingen van te zien en meteen de spiegel te hebben dat je zelf aan Maartenisme (klinkt niet, vind ik) doet.

Pagina's: [1] 2 3