Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - ekayano maggo

Pagina's: [1] 2 3 ... 11
1
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 11-09-2019 18:16 »
Ik denk ook wel
dat het studeren en
puzzelen zeker
nuttig kunnnen zijn
in  het proces

2
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 11-09-2019 15:08 »
Goed bezig broeder Siebe.

3
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 11-09-2019 14:55 »
Welkom.

4
Algemeen / Re: Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 07-09-2019 19:37 »
Omdat er ook wat dingen over staan wil ik er hier
toch naar verwijzen...

klik hier

5
Algemeen / Re: Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 07-09-2019 18:02 »
Het lijkt mij dat alle genoemde
redenen van geen enkel belang (meer) zijn
voor iemand, die werkelijk aan een euthanasie wens
toe is.

Ik zou de wens, als resultaat van een goed begeleid proces, respecteren.
Wat eventuele konsekwenties ook zullen zijn.
Soms neem je gewoon een beslissing omdat het
niet anders kan.

Wat betreft de karmische gevolgen, is er in mijn visie
geen plaats voor stellige uitspraken.
Wie zich begeeft op het gladde ijs van karma,
kan best eens een scheve schaats rijden.

6
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 05-09-2019 14:45 »
Ik heb er van gemaakt dat het maar is
wat er in dat geval met 'aandacht'
bedoeld wordt.
Voor mij is het stemmend als het daar bedoeld wordt als: hechten,fixeren,vastpakken.
Anders niet.

7
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 19-08-2019 16:58 »
...Ujukarin is lid van deze ( tri ratna )beweging...

8
Meditatie / Re: Meditatie en opgezwollen gevoel
« Gepost op: 15-08-2019 17:08 »
[...knip...]

10
[...]Het verhaal van Boeddha, of moet ik zeggen een verhaal uit India, daar ergens in lang vervlogen tijden, is een dubbel verhaal.

Ik begrijp eigenlijk niet wat je met dat 'dubbele' bedoeld...

11
Another new ideas was that of endowment - specifically endowments granted to new monasteries springing up across the routes fanning out from India into Central Asia. Donating money, jewels and other gifts became common practice, and with it the concept that donors would be 'carried over the oceans of sufferings', as a reward for their generosity.

Hoi Maarten,

Waar is dit idee te vinden dat je door vrijgevigheid bevrijd kan worden van samsara? Is dat ergens in een Pali sutta te vinden of in een mahayana tekst?

Het doet mij denken aan de aflaten praktijk van de kerk,
waartegen maarten luther protesteerde.

12
Kvindt het toch apart om mee te maken,
een klagende Boeddha...

13
Theravada Boeddhisme / Re: Ontwikkeling van het Boeddhisme
« Gepost op: 01-07-2019 16:35 »
Ontwikkeling van het Boeddhisme

Bedankt Nico.

14
Prikbord + Agenda + Weblinks / Re: Dag
« Gepost op: 01-07-2019 07:40 »
Ja, en vindt uberhaupt maar eens een moderator.

Je hoopt altijd op het zelfregulerend vermogen van forumdeelnemers.

Ik waardeer het wel dat je dit
tot aan de 'laatste meters' bent blijven doen.


Eerder sluiten had ook commentaar opgeleverd.

15
Prikbord + Agenda + Weblinks / Re: Dag
« Gepost op: 30-06-2019 20:30 »
Hoewel ik je overweging en besluit zal respecteren,
mocht het er echt van komen,
dan wil ik wel zeggen dat ik dat erg jammer zou vinden.
Want er is een middenweg.

16
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 30-06-2019 19:54 »
sorry ik bedoelde niet de rijken, maar
 weder geboorte.

Ik denk dat jullie, afgezien het punt van de zes rijken,
hetzelfde proberen te zeggen daarover.

17
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 30-06-2019 19:25 »
Ujukarin zegt niet dat de rijken slechts in figuurlijke zin begrepen moeten worden.
En Siebe spreekt niet over wedergeboorte in persoonlijke zin, althans: niet letterlijk.

Volgens mij beweren jullie nog steeds al heel lang hetzelfde...

Zo ik het lees...

18
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 30-06-2019 18:47 »
[knip]

19
Algemeen / Re: verkeerde visie
« Gepost op: 30-06-2019 18:06 »
Ja, ik begrijp je motivatie.
Het is geen gemakkelijke opgaaf.

Zelf heb ik het op een gegeven moment geparkeerd.

Maar zo kan het ook. Let gewoon een beetje erop
dat je niet al te enthousiast erin blijft duiken
hier op het forum.
Je worsteling is genoteerd.

Overdaad schaadt.

Het is tevens mooi meegenomen als bezoekers
niet ook gaan afhaken na het zoveelste citaat.

Haast je voor jezelf,
doe het op het forum beetje rustig aan,
accepteer het voorbehoud van de een of een
afwijkende visie van de ander.

Dat houdt het leefbaar.

Het is een kwestie van doseren.

20
Algemeen / Re: verkeerde visie
« Gepost op: 30-06-2019 17:43 »
Niets is uitgesloten.
De begoocheling
kan ons allen treffen.

Het zijn belangrijke thema's die je , veelvuldig,
oppert. Voor ons allen. En dat is mooi.

Daarbij is het wel ruimtelijk om onderscheidt te maken
in:  wat voor jou erg belangrijk is
en: hoe belangrijk het voor je is om anderen,
citerend uit de pali canon, telkens weer opnieuw mee te nemen in:
"dat het er toch echt staat."

Het eerste is prima.
Het tweede maakt murw
en als het al werkt is het averechts.

Ik ga niks op gezag aan nemen.
Tenzij wellicht onder druk van marteling.

21
Algemeen / Over visie:
« Gepost op: 29-06-2019 19:57 »
[...]Één school van het boeddhisme vertelt ons:
“Vertrouw op je eigen inspanningen.
Jij bent degene die het
moet doen. Niemand kan het voor jou doen,
geen God, geen Boeddha.”

Een andere school zegt:
“Je kunt niets doen. Alleen Boeddha
Amitabha kan het voor jou doen en heeft het
eigenlijk al voor je gedaan. Verlaat je op hem,
vertrouw op hem.”

Bestookt door zulke interpretaties die
met elkaar in conflict zijn, zijn we in een
vergelijkbare positie als Mahaprajapati
Gautami. We weten soms niet wat we moeten
denken. In deze omstandigheden moeten we
ons herinneren wat de Boeddha tegen zijn tante
zei: “Als het werkt, als het je spiritueel helpt, is
het mijn lering.” Als je in je eigen ervaring
merkt dat het je helpt om meer geconcentreerd,
gevoeliger, intelligenter, wijzer, vriendelijker,
begripvoller te worden, nou, dan is het de
Dharma, dan is het de echte lering, dan is het
wat de Boeddha echt leerde en echt bedoelde.[...]

bron

22
Algemeen / Re: verkeerde visie
« Gepost op: 29-06-2019 19:17 »
Wat ik overigens opmerkelijk vind
is :

dat de Boeddha aan de ene kant
de zes rijken van bestaan beschrijft.

En aan de andere kant zegt geen
visie te hebben op metafysische zaken.

Als je beide letterlijk neemt,
strookt het niet met elkaar...
denk ik....

23
Algemeen / Re: verkeerde visie
« Gepost op: 29-06-2019 18:52 »
Ja, het kan wel zo lijken,
 het hoeft niet zo te zijn.

Maar  dat kunnen wij niet
invullen voor een ander.

Daarmee moeten we vooral
onszelf,
zelfkritisch  bezighouden.
Zo is het bedoeld denk ik.



24
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 29-06-2019 14:45 »
LOL

Je bent ruimhartig

25
Algemeen / Re: verkeerde visie
« Gepost op: 29-06-2019 14:37 »


Wat zijn jullie ideeen?

Louter speculatie.

Welke daden (van lichaam, spraak en geest)
tot welke gevolgen leiden 
weet niemand.
Het pakket is daar voor veel te complex,
te groot en te oninzichtelijk.

En wat er op moment van sterven
boven komt drijven
of anderszins richting geeft,
weet niemand.

Welke religie of godsdienst deugdelijk is,
verschilt voor een ieder.
En voor een persoon
kan het ook nog  wisselen. 

Waar het op aan komt is de beoefening.

Wanneer een christen bijvoorbeeld
naastenliefde beoefent,
is dat voor mij gelijkwaardig aan
wanneer een boeddhist bijvoorbeeld
mededogen beoefent.

Beide beoefeningen verzwakken
de zelf gerichte houding, hebben hetzelfde effect.

In de leer van zowel christendom als in die van het boeddhisme,
is het toekomstig bestaan een gevolg van je daden nu.

Een mooie preek uit de bijbel vind ik de berg rede.
Volgens mij had de Boeddha hem ook uit kunnen spreken.

En misschien is de hemel het equivalent voor nirwana.
Zou kunnen, lijkt mij...

Dus dan zeg ik: hoe cares...?

Verkeerde visie, wat is verkeerde visie?
Verkeerde visie is dat je foutief kijkt.

Wat is foutief kijken, wat is foutief kijken?
Foutief kijken is dat je verkeerde visie hebt.

Ja, en nu......

26
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 29-06-2019 14:09 »
...je hebt nog tot 21.00u...

27
Voorstellen / Re: Buddha Amitabha stelt zich voor
« Gepost op: 29-06-2019 14:07 »
Dag Buddha Amitabha,

Sterk het vermoeden dat je
een wedergeboorte bent in een
aanzienlijke lijn op dit forum...

Welkom.

28
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 29-06-2019 06:30 »
Ik vind het niet langer een belangrijke vraag
welke religie er gelijk heeft.
Als je zo kijkt wordt juiste visie al snel
een mening, een standpunt.

Voor iemand persoonlijk kan het wel
een belangrijke vraag zijn.
Maar dat is iets anders dan andere religies
de maat te nemen.

29
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 25-06-2019 15:00 »

Ik heb op het forum niemand gelezen die zoiets beweert.

Maar misschien is het een algemene opmerking van je.
Wellicht ter ondersteuning van je enthousiasme...

...hmmm...Siebe...misschien had ik niet
zo goed opgelet...

30
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 25-06-2019 14:31 »
Ja, op dit punt van weder geboorte en die rijken van bestaan denk ik ook dat een metaforische en letterlijke uitleg de beste is. Ik heb hier zelf een ontwikkeling in doorgemaakt. Eerst zag ik het ook metaforisch. Later ben ik gaan inzien dat dit:

1. niet aansluit bij de Pali overlevering. Die teksten laten er toch echt geen misverstand over bestaan dat wedergeboorte en de rijken van bestaan (ook) letterlijk genomen moet worden. Ik heb die overlevering hoog, neem die serieus. Dus dit bracht me in verlegenheid. Ook al vond mijn Tibetaanse leraar het geen probleem dat ik het metaforisch bekeek, ik kon hier zelf geen rust en vrede mee vinden, juist omdat het zo botst met de Pali overlevering.

2. Later kreeg ik zelf enkele inkijkjes in een andere wereld en dat moedigde me aan nog meer vertrouwen te ontwikkelen in de Pali sutta's

3. Door het bestuderen van puredhamma-net viel alles op zijn plaats.

Ik ben gaan inzien dat de beste uitleg zowel metaforisch en letterlijk is. Beide. Het is juist het zien van die samenhang dat eigenlijk de leer van de Boeddha vormt.

Het zegt...(in mijn eigen woorden): welke sfeer we in dit leven als mens al overwegend ervaren, waarin we makkelijk en snel terecht komen op basis van onze hoogste persoonlijke intenties en neigingen, dat zal waarschijnlijk ook de sfeer worden waarin we na de dood terecht komen. Zo binnen zo buiten. Ze beneden zo boven. Zo in het klein (in 1 mens) zo in het groot (in samsara, de wereld). Wat zich in een mens afspeelt dat speelt zich ook af op een grotere schaal. Als in een hologram, waar in de delen ook het geheel zit. Dus, de hemel zit in elk wezen maar er is ook een andere hemel. De hel zit in elk wezen maar er is ook een andere hel. Ik denk dat de Boeddha dit heeft gezien.

Mijn leraar in Huy vond het geen probleem dat ik destijds de rijken van bestaan metaforisch begreep. Nu, denk ik hierover zelf anders.

Ik ga niet voor anderen bepalen hoe ze het moeten zien maar ik denk dat het geen kwaad kan als ik mijn ontwikkeling op dit punt deel. Ik ben er zelf ook nogal enthousiast over. Ik ben blij dat ik dit mag zien.
Ik geloof inderdaad dat het de beste uitleg is.

Ok. laat dat nog een keer gezegd zijn.

Ik ga verder niet uit de weg dat ik niet achter het moderniseren van de leer sta. Bepaalde ontwikkelingen vind ik kwalijk, zoals de ontwikkeling om weder geboorte en die rijken van bestaan te zien als Aziatisch saus. Ook de ontwikkeling om de Boeddha enkel te zien als een groot strateeg, zonder dat hij feitelijk kennis had van hoe het leven in elkaar steekt, vind ik niet goed.

Ik heb op het forum niemand gelezen die zoiets beweert.

Maar misschien is het een algemene opmerking van je.
Wellicht ter ondersteuning van je enthousiasme...

31
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 14:45 »
Dag Dorje,

Die opmerking was gericht aan Ujukarin.

32
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 12:27 »
Verder begrijp ik niet zo goed
dat op grond van het gebruik
van een andere metafoor, voor hetzelfde
waarnaar verwezen wordt,
iemand een ander kan diskwalificeren.

De bijdragen van Siebe herken ik althans als 'boeddhistisch'.
Maar wellicht spoor ik dan ook niet helemaal...

33
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 12:16 »
Dag Siebe:

herhaling....?

...ik bedoel het niet kwaad....

34
Dag Siebe,

ter verwijzing:

herlees tip

35
Meditatie / Re: Boeken over meditatie
« Gepost op: 23-06-2019 19:01 »
Vind het een goede tip!

36
Het gewone leven / Re: loslaten
« Gepost op: 15-06-2019 09:04 »
Zeg tegen je ego:
“ stil maar ego, je krijgt dalijk wel een ijsje.”

37
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 14-06-2019 15:59 »


Je bent vergeven, Siebe. Ook dat is heilzaam, voor ons beiden overigens.

Ik kan jullie gesprek niet volgen door het tempo ervan. Ik kan niet genoeg tijd maken om alles goed door te lezen. Ik houd het daarom bij een korte opmerking of wat.

Mijn visie op dood en wedergeboorte heeft veel te maken met mijn visie over 'zelf'. Aangezien ik toch al de idee van een zelf dat van mij is heb losgelaten (voor een deel dan toch), ben ik veel minder geïnteresseerd in wat er met 'mij' gebeurt later. Ik weet dat er levens zullen zijn hierna - van wie doet voor mij niet ter zake - en die komende levens gun ik het beste en wens ik geluk toe. Alleen dat al is voor mij reden voldoende om me in te spannen voor wat betreft de bhavana en de maatschappij is het algemeen.

Ik voel niet direct weerstand tegen deva's en andere werelden. Ik ben alleen zelf niet in staat om op eerlijke wijze te zeggen dat ik hun letterlijke bestaan zie. Daarom zal ik dat ook niet beweren want dat zou liegen zijn.

Als ik zeg dat het belangrijk is om samsara in dit leven nu en hier te zien dan bedoel ik dat dit een kundige manier is van leven en van de oefening. Als je een stevig dhammakaya hebt dan zal de wijsheid wel komen. Daar heb ik vertrouwen in. Beter nu vooral oefenen dan al meteen puzzelen over deva's en andere werelden. Als anderen die overtuiging wel hebben én goed oefenen, mooi.. ik prijs het en ben er blij om.

De steekhoudende argumenten uit het artikel dat Siebe aanhaalde.. er is inderdaad sprake van behoorlijke redactie op sommige plaatsen in de tipitaka. Me dunkt dat als je zo'n artikel bespreekt dat dit toch ten minste even ter sprake komt. Hetzelfde geldt voor brahmanisering van bepaalde teksten en zelfs de woordenschat van het pali zelf. Je hoeft er niet in geïnteresseerd te zijn maar het kwam wat rauw op me over dat dit artikel even in een rij punten werd weggeserveerd zonder dat enige moeite werd gedaan iets van waarde eruit te halen. Dit riekt voor mij persoonlijk (en waarschijnlijk vanwege mijn persoonlijke verleden) naar hard conservatisme.

Ik wil vervolgen met een opmerking dat de levende dhamma nooit gelijk is aan de gesproken dhamma, noch aan de geschreven dhamma. De levende dhamma is weliswaar welgebracht maar ook hier en nu, tijdloos, onderzoekbaar, naar binnen leidend en te realiseren door de wijzen. Deze is aanwezig als je mindful in- en uitademt en daar geluk in kan vinden. Zo simpel kan het zijn! Wat maal ik dan om of Siebe of ik gelijk heeft over één of ander punt?

Voor ik nu juiste visie vergeet... sammaditthi is mijns inziens juist vertaald als 'volkomen visie'. Deze is alle visies voorbij. Waarom dan studeren en begrijpen? Ik vermoed.. omdat min of meer juiste intellectuele visie bijdraagt aan de oefening.

Ik geeft onmiddellijk toe dat ik wedergeboorte over het leven heen niet begrijp. Dat is mij best. Ik ben blij dat ik constante wedergeboorte in dit leven hier en nu kan zien zodat ik verder kom met oefening. Dat is voorlopig voor mij persoonlijk genoeg.

Met warme groet,

Maarten

Mooi stukje Maarten.
Herkenbaar.

38
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 16:39 »
Ik denk dat jouw perceptie zal veranderen als je zelf op de drempel van de dood staat.


Dag Maarten,
Toen ik bovenstaand stukje las fronste mijn wenkbrauwen zich enigszins.
Ik dacht ook dat het 'superieur' klonk.
Kon me niet voorstellen dat Sybe zoiets op zou schrijven.
Ik las het als: Ja, wacht maar mannetje, je komt er nog wel achter.
Gelukkig was het niet zo bedoeld.

39
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 06:41 »
Dit kwam op na het lezen van dit artikel:
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/128359-wedergeboorte-gewoon-een-feit/

Het artikel staat volgens mij vol misverstanden zoals het misverstand dat herinneringen aan vorige levens vereist dat er gedachten zijn en overwegingen. Maar het is veel meer een soort zien van beelden naar mijn eigen ervaring dan een denken en overwegen. Maar het is ook weer anders dan verbeelden, vreemd genoeg. Het is lastig uit te leggen maar het zogenaamde argument dat er gedachten en overwegingen moeten zijn om vorige levens te herinneren snijdt wat mij betreft geen hout. 

De schrijver zegt: "Ten eerste staat hier het schouwen van de eigen vorige levens en die van andere wezens op de plaats waar elders de vier meditaties op mededogen, mede verheugen en gelijkmoedigheid worden genoemd". ...Dat snap ik niet. Boeddha's ontwaken wordt in talloze sutta's beschreven en steeds ongeveer op dezelfde manier, namelijk, in de vierde jhana richtte de Boeddha zijn geest op de kennis van zijn eigen vorige levens en herinnerde zich vele...en dat niet alleen, ook vele perioden van evolutie van het heelal. Dit betekent ook dat het onzinnig is om het bestaan van de mens of Aarde of ons heelal te laten beginnen bij de evolutie waarin we nu zitten. Wat de Boeddha kennelijk zag is dat het cyclisch is.
Verder zag de Boeddha het heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma en visies.
Ook dit wordt consequent op dezelfde manier beschreven. Dus dat eerste argument begrijp ik niet.

Het tweede argument zou zijn dat het qua tijdsduur onmogelijk zou zijn om zoveel levens te herinneren. 0,1 seconde voor elk leven zou onvoldoende zijn. Niet als je weet dat de geest op een veel hoger tempo informatie kan verwerken. Dat je in een flits een vrijwel geheel leven voorbij kan zien trekken, is iets wat mensen meemaken, wat ze zeggen te ervaren.

Verder zegt de auteur:
"Ten derde wordt helemaal niet duidelijk gemaakt wat de zin is van deze exercitie. Er komt nergens anders in de Pali-Canon een dergelijke passage voor..."

dat snap ik niet. Welke passage komt nergens voor? Die vormen van ware kennis (vorige levens, heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma en visies) die de Boeddha opdeed tijdens zijn ontwaken, vanuit de vierde jhana, komen op best veel plekken voor.

Hij vervolgt: ..."en nergens wordt er ook gezinspeeld op mogelijke heilzame gevolgen van het zich herinneren van vorige levens. Bovendien zijn er geen verslagen van arhats hierover."

Dat klopt ook niet. In de fragmenten staat duidelijk dat door het herinneringen van vorige levens en door het zien van het heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma, duisternis werd verdreven bij de Boeddha, onwetendheid werd verdreven en licht kwam op. Het heilzame effect moet immens zijn geweest op de zoekende Boeddha omdat eindelijk de duisternis van niet-weten werd verdreven door ware kennis. Hoezo geen heilzaam effect? Hoe kun je ontwaken geen heilzaam effect noemen?

Dat er geen verslagen van arahant zijn over vorige levens begrijp ik niet. Zijn er nergens in de sutta pitaka verslagen van de vorige levens van sariputta, mahamogghalana. Als ik me goed herinner wel. Volgens mij komt dit ook voor in de Jataka's.

Dat demografie argument gaat nergens over wat mij betreft. Teveel misverstanden om aan te beginnen.

Dat de Boeddha alleen als mens is wedergeboren is ook niet waar. In de sutta's wordt bijvoorbeeld zelfs vermeld dat hij eens werd geboren als Maha Brahma, of in andere posities en volgens mij beschrijven de Jataka's ook dierlijke geboorten. Iemand anders weet dat vast beter.

Siebe

Top!

40
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 06:40 »
[...]

41
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 20:46 »
Het is eenvoudig.
Het beoefenen van het viervuldig cultiveren van de aandacht
impliceert het opmerken van het manifest worden
van (bijvoorbeeld) begeerte. Dit kan  ook woede zijn
of angst of gekrenktheid of wat dan ook.
Voor gedachtes geldt hetzelfde.

Doordat het opgemerkt wordt
kan het geen eigen leven meer leiden.
En stink ik er niet zomaar in.

Zo is  er dan  ruimte voor "de juiste inspanning",
en het herinneren van hoe mijn geest verstoord wordt wanneer dat soort emoties wel een eigen leven gaan leiden.

Er ontstaat wat ontspanning en ruimte in mijn innerlijk leven.

Dit geeft weer ruimte voor bijvoorbeeld  sympathie of welk woord je daarvoor ook wilt gebruiken.

Om een lang verhaal kort te houden:
Op die manier ontstaat er een soort overgang van vernauwde zelf gerichtheid naar een meer open relatie met mijn omgeving
en met mezelf.

Als ik het zo teruglees lijkt het wel vlaamse abacadabra.
Toch kan ik het vandaag niet anders formuleren dan zoals gedaan...

42
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 18:34 »
Het is niet gezegd dat het makkelijk is.
Maar het gaat steeds beter.
Vroeger werd ik ,bij wijze van spreke,
al depressief als de krant een dag niet bezorgd was.
Nu haal ik daar mijn schouders bij op.

Is natuurlijk een summier voorbeeld.
Maar ik ga hier niet mijn levensloop op het forum zetten.
Neem van mij aan dat het werkt.

Veel heb ik op mijn pad aan het viervuldig cultiveren
van de aandacht.

Voor mij is dit steeds meer de basis van mijn praktijk geworden.
En het werkt.

Er zullen best nog hardnekkiger omstandigheden bestaan
die ik nog niet ben tegengekomen.
Maar dan maar weer gezien he.

Ik heb er vertrouwen in.

43
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 16:09 »
Kweenie. Als ik me niet teveel aantrek
van begeerte heb ik er helemaal geen last van.

44
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 11-06-2019 14:23 »
Smakelijk!

Dank je.
Insgelijks.

45
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 10-06-2019 18:23 »
Dag Dorje,

Samenvattend wat ik niet begrijp:
In alina 1 schrijf je:

Bhavanga staat is zoals het woord het zegt een staat, m.a.w. iets dat komt en gaat. Het komt als er even geen waarneming is en het gaat als er weer waarneming is[...]

Dan in alinea 2:

[...] is de afwezigheid van waarneming niet nodig[...]

Nu is het onbegrijpelijk geworden voor mij.

Is er nu wel of niet sprake van afwezigheid van waarneming...

Dan in alinea 3:

Nl. door het zien verschijnen en weer verdwijnen van zowel waarneming[...]

Hoe kun je verdwijnen van waarneming zien, als er sprake is van geen waarneming...

Ik bedoel het niet slecht he. Ik kan er gewoon geen (hollandse) chocolade van maken...

Grammatikaal/begripsmatig zie ik niet wat je nu bedoelt.
Klopt het zoals je een en ander verwoordt hebt, heb je hier gezegd wat je wilde zeggen zeg maar?
Of schiet ik gewoon tekort in het begrijpen ervan?

46
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 10-06-2019 08:16 »
Wat is dat ook alweer, de bhavanga staat?

47
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 09-06-2019 15:19 »
hear hear

48
Het gewone leven / Re: Verdriet
« Gepost op: 31-05-2019 08:46 »
Gecondoleerd Siebe.

Sterkte.

49
Filosofie en Metafysica / Re: Het probleem lijden
« Gepost op: 28-05-2019 18:10 »

[...]Er is dus in mijn inzien geen sprake van een uitdoven als een kaars, er is sprake van uitdoven van de illusie een kaars te zijn,[...]

Dat is ook mijn vermoeden.

En wat er gebeurd als de illusie is doorzien....
das niet voor te stellen of te bedenken
zolang je in de illusie zit

Ik heb daar ( inmiddels)
vrede mee

50
Het gewone leven / Re: Verdriet
« Gepost op: 05-05-2019 14:57 »
Ik weet niet goed wat ik hierop zal schrijven,
maar wel dat ik iets wil schrijven.
Het lijkt me fijn dat het acute van
de situatie voorbij is.
Het lijkt me rot dat het uiteindelijk ongewis blijft...

sterkte maar weer


Pagina's: [1] 2 3 ... 11