Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Bodhiboom

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
1
Algemeen / Re: Favoriete beoefening of leer
« Gepost op: 17-09-2019 18:38 »
Ik wou hier nog even een leer aan toevoegen, en dat is die van de Drie Vergiften, namelijk begeerte, aversie en onwetendheid. Het sprak me heel erg aan toen ik hierover las in het boeddhisme, en ook de video’s zag die de BOS destijds uitzond.

Er word gezegd dat de Drie Vergiften de bronnen zijn van al het lijden. Persoonlijk heb ik aardig wat innerlijk lijden naar hen toe kunnen traceren. Het is een bijzondere oefening, om deze bronnen te leren kennen, en te zien waar je lijden vandaan komt.

Met bewolkte en koele groet,
Bodhiboom

2
Controverse en verandering / Re: Wie/wat ben Ik?
« Gepost op: 16-09-2019 19:17 »
Er is inderdaad een spanningsveld tussen de zuiver wetenschappelijke insteek en dat wat mensen in metafysische zin menen te weten of denken te ervaren. Ik wil inderdaad Blavatsky niet op één lijn stellen met de Boeddha, maar het was zeer zeker een intelligente dame.

Dat spanningsveld word vaak met opzet gecreëerd door de metafysica te steken in een faux-wetenschappelijk jasje. Het is jammer, want metafysica op zich mag best besproken worden. De kwantum mechanica word ook vaak voor het karretje van de metafysica gespannen. Wat Blavatsky en de Theosofie betreft, er zijn interessante dingen uit voortgekomen: Rudolf Steiner en de anthroposofie, en Jiddu Krishnamurti. Verder is de theosofie nu niet veel meer dan een voetnoot in de spirituele geschiedenis.

Citaat
Waar ik met name op hamer, is de vraag of astrale of subtiele mentale lichamen eigenlijk wel echt bestaan. Misschien zet ik daarmee dat wat Gautama heeft gezegd enigszins in een vraagteken.

Ik ben geen autoriteit, maar ik weet genoeg van het boeddhisme om toch met een hoge mate van zekerheid te zeggen dat de Boeddha niet heeft gesproken over astrale of subtiele mentale lichamen. Ik geloof dat die ideeen wel voorkomen in het Tibetaans Boeddhisme.

Citaat
Sinds ik het boeddhisme ken, sta ik op gespannen voet wat betreft wedergeboorte en karma. Daar worden de meest exotische verhalen omheen geweven, al dan niet in lijn met dat wat de Boeddha heeft gezegd. Sommigen maken er een ware hel van. Ik zeg niet dat ik dit zozeer op dit forum meemaak. Af en toe lijkt datgene wat men aanneemt en interpreteert echter meer op dat wat de hindoes geloven inzake reïncarnatie dan wel hoe strikt en in mijn optiek overdreven bijvoorbeeld de Jaïns leven.

Ik ben het zeker eens met een poging om de dingen zo simpel en nuchter mogelijk te houden.

3
Humor en afleiding / Het vliegtuig
« Gepost op: 14-09-2019 18:48 »
President Jimmy Carter, former President Ford, Henry Kissinger, a priest and a hippy were in a plane together. There was a storm, and the pilot rushes into the passenger cabin. He says, “we’ve been hit by a lightning bolt and the plane is going down. The co-pilot and crew are dead. Here are four parachutes, sort out among yourselves who gets them.” With that he bails out. Jimmy Carter speaks first. “As President the fate of the free world is on my shoulders. I’m sure you’ll agree I should survive”, and he dons a parachute and jumps. Ford speaks next, “well I never did anyone any harm, and I have a golf date next week,” and he bails out with a parachute. Then Kissinger says, “I am the smartest man in the world, I should live”, and he jumps out. The priest then says to the hippy “I have had a fulfilled life and am not afraid to meet my maker, go ahead my son”, to which the hippy replies, “but father, there are two parachutes left, because the smartest man in the world just jumped with my rucksack.” Intellectuals are not always the smartest after all.
— Osho

4
Controverse en verandering / Re: Wie/wat ben Ik?
« Gepost op: 12-09-2019 18:57 »
Dus de vragen die je uit de Bahuna Sutta kan afleiden zijn...

Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van vorm?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van gevoel?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van waarneming?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van verzinsels? (*)
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van bewustzijn?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van geboorte?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van ouderdom?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van de dood?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van lijden?
Hoe raak ik bevrijd, onthecht en vrijgemaakt van bezoedelingen?

*: deze stond niet in Siebe’s vertaling maar hoort wel in het lijstje, “fabrications”.

Het is niet zo eenvoudig om je van deze dingen te ontdoen. Mijn gevoel is dat wanneer je bepaalde punten van inzicht bereikt, dat het proces zich dan automatisch voltrekt, maar alleen kennis van dingen op de lijst en hun betekenis zal niet genoeg zijn.

Als je probeert in te zien, hoe ben ik gehecht of verbonden aan vorm, bijvoorbeeld, dan is dat toch iets waar je best een flinke tijd op kan mediteren.

5
Controverse en verandering / Re: Wie/wat ben Ik?
« Gepost op: 12-09-2019 18:32 »
Als instabiliteit in feite onze ware natuur is, en niks aan onszelf stabiel is, hoe kunnen we dan ooit stabiliteit realiseren?

De kwestie hangt heel erg af van de termijn waarover de dingen hun instabiliteit manifesteren. Bijvoorbeeld, de stabiliteit van een boom in het woud word gemeten in tientallen of zelfs honderden jaren, die van een paddestoel over misschien een seizoen of twee.

De mens veranderd langzaam over zijn levensduur van zo tachtig jaar, het zou dus kunnen dat sommige structuren van de geest over die tijd nauwelijks veranderen. Dus in die tijd zou jij sommige elementen wel als stabiel kunnen ervaren, zelfs als ze dat na de dood niet blijken te zijn.

Wat betreft het realiseren van stabiliteit, ik denk dat de Bahuna Sutta die je citeerde wel een hint geeft. Door los te laten van al die dingen komt men uit bij ‘unrestricted awareness’, een groots soort bewustzijn waar men niet één meer is. Dat proces van onthechting is deel van het pad.

6
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 12-09-2019 17:53 »
Natuurlijk is studeren goed, nuttig en heilzaam.

Wat mij betreft is het een van de grote vraagstukken, of studeren je helpt op het pad. Ik denk dat sommige concepten je wel enigszins helpen, dingen zoals nadenken over de vergankelijkheid. Maar of het in je opnemen van veel leer echt helpt, dat betwijfel ik.

Je kan het zo zien, zijn er meer academisch begaafde mensen tussen de verlichten? In een scholastische religie zoals bij de Tibetanen is er een zeker cachet om een Geshe-graad te behalen, veel sutra’s in te prenten, veel initiaties te hebben gehad. Maar in de Zen word er bijna geen nadruk op gelegd.

Waarschijnlijk is het het beste om een balans te zoeken tussen praktijk en studeren, en tussen het doen van dagelijkse bezigheden (hout hakken, water dragen) en het doen van spirituele bezigheden.

Met zonnige groeten,
Bodhiboom

PS. Hier nog een heel interessant stuk over het beoordelen van de authenticiteit van de Pali canon, zeker het lezen eventjes waard: https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/authenticity.html

7
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 10-09-2019 13:42 »
En dat vind ik nou zo interessant, wat is essentiële dharma?

Deze vraag schijnt toch nog erg te leven onder veel boeddhisten. Ik kwam dit stukje tegen op een ander forum...

Citaat
I would suggest there is a threefold division of truth in Buddhavacana: that given by truth, that given by the 500 arhantaḥ (the saints), and that given by the myriad sthāvirāḥ (the elders of the community throughout the ages).

Buddhism is a human institution IMO. The fact that it has human vices, discriminations, hatreds, aversions, to me illustrates this. It was made mostly by people, in my view, not by any one particular person.

My own opinion is that people largely created "the Buddha" from the shared memory of a great spiritual teacher none of them personally remembered. I don't believe the story of the 500 arhantaḥ who solidified the canon. The precise number 500 strikes me as a sacred but unhistorical numerology.

Hence why so many details of the Buddha’s life are stock episodes. Much like the miracles of Jesus which draws on the cultural milieu of general Near Eastern miracle workers. I think they remember many of the teachings of the Buddha accurately. But I don’t think they remember the Buddha himself accurately. And I think many things were hopelessly garbled.

This was how Buddhism became so worldly, in my view, as to be obsessed with genitals, gender, physical beauty, and dwarfism. Because people are obsessed with those things, not the Buddha.

Het is toch wel een typisch westers probleem, wanneer je van buitenaf gaat kijken naar een spirituele import en daarvan denkt, waar komen deze dingen vandaan. De woorden van de boeddha zijn een iets, maar de woorden van de monniken en hun navolgelingen over 400 jaar mondelinge transmissie, en dan nog over jaren vertaling en schriftelijke transmissie, doorgaven naar andere gemeenschappen enzo.

Maar de kernvraag van welk deel van de boeddhadhamma wij meenemen in onze leer is heel pertinent.

8
Algemeen / Re: Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 09-09-2019 18:14 »
Ik kom op nog een vraag: hoe voer je gesprekken met iemand die het zeer moeilijk heeft? Dat weet ik eigenlijk niet, ik heb er nauwelijks ervaring mee.

Ik heb er wel enige ervaring mee. Ik merk vaak dat de gewone dingen een weg vormen: een kopje thee, een vraag over hoe de familie het opvat. En dan volgt er vaak wel een uitspraak waardoor je je kan laten leiden, dat een volgend aanknopingspunt vormt. Als dat niet komt, dan praat ik vaak nog even door over ordinaire zaken totdat ik uit kom bij een directere vraag over hoe het met ze gaat en wat ze denken. Sommige mensen zijn van nature zwijgzaam en komen niet vaak met hun innerlijke staat naar voren.

9
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 09-09-2019 18:03 »
Het kan nooit alleen gaan om Worden. Het kan ook nooit alleen gaan om Zijn. Het idee dat alles bereikt moet worden is overdreven. Het idee dat alles al bereikt is ook.

Mooi gezegd Siebe, en denk ik ook waar. Mijn eigen lezing was dat men Word door een verdieping te zoeken in het Zijn. Maar dat is misschien iets te woord-spelerig.

10
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 08-09-2019 11:29 »
Beste Siebe,

Ik geloof niet dat het ooit wat met mij en de Dhamma zal worden als ik niet mijn eigen gevoel ga volgen dat Nibbana, het ongeconditioneerde, arahantschap, beeindiging, er nu al is. Het kan alleen maar meer en meer ontsluierd worden.

Dit is iets wat mij toch wel is bijgebleven. Het betreft de eeuwige vraag van het Zijn versus het Worden. Het boeddhistische pad is er heel erg een van Worden, het zet grote doelen neer, het beëindigen van lijden, de verlichting, en het moedigt je aan om die paden te volgen, om een energie op te bouwen om zoveel mogelijk te doen aan het pad.

En dat is ook niet helemaal fout. Ik heb wel eens gehoord van een vrouw die een (zo zegt men) verlichte meester volgde, en iemand zei, hoe is het dat zij deze man volgt, zijn praktijken zijn vreemd. Het antwoord van de meester luidde, zij doet tenminste iets, zij voelt van binnen het pad dat zij moet volgen.

Het Zijn en het ontsluieren van de zelf zijn mooie activiteiten en het is goed om ze te ontwikkelen in balans met het doen. Soms moet je even een stapje terug doen en je innerlijke stilte vinden.

Met lichtgrijzige groeten,
Bodhiboom

11
Algemeen / Re: Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 08-09-2019 11:02 »
Dank je Maarten, een reactie vanuit mededogen is juist, ben ik helemaal met je eens.

Mijn persoonlijke visie op de dood en euthanasie is dat iedereen vrij zou moeten zijn om zijn of haar leven te beëindigen wanneer zij dit passend vinden. Dus ik heb er in principe geen probleem mee als deze bekende, laten we hem S noemen, ervoor kiest om uit het leven te stappen.

Het enige waar ik hem voor zou waarschuwen is te proberen bewust te blijven in het proces en in het werkelijke uitvoeren. Ik denk dat de manier waarop je doodgaat toch wel belangrijk is.

12
Algemeen / Re: Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 07-09-2019 16:46 »
Hmm dank je Ujukarin. Maar deze bekende is iemand die lijdt aan schizofrenie, hij zoekt dus euthanasie voor ernstig psychisch lijden. Misschien veranderd dat de zaak?

Met wisselvallig bewolkte groet,
Bodhiboom

13
Algemeen / Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 07-09-2019 14:11 »
Beste allen,

Gisteren hoorde ik dat een bekende van mij een euthanasie vraag had gesteld aan zijn doctor. Dat deed mij denken aan de gevolgen voor de wedergeboorte van iemand die euthanasie of zelfmoord pleegt, is daar ooit iets over gezegd?

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom

14
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 06-09-2019 14:34 »
Beste Siebe,

Ik denk dat het ook voor heel veel mensen wel herkenbaar is dat ze ernstig lijden onder hun persoonlijkheidstrekken. Er zitten zoveel scheve, onmatige, vurige, tot waanzin neigende, agressieve, obsessieve, destructieve kanten aan die persoonlijkheid.

Dat is zeker waar. De meeste mensen zijn zich er niet eens van bewust. Ik heb wel eens een tijdje elke week een middag bij de koffietafel van de Albert Heijn gezeten, je komt echt sterk verschillende karakters tegen, van vurige oude dames die je de oren van het hoofd praten tot hele rustige echtparen die gezellig een praatje maken tot heerschappen die helemaal niets zeggen en bijna geen spier vertrekken tijdens een half uur. Het verschilt heel erg, maar je komt absoluut vreemde vogels tegen.

Citaat
De persoonlijkheid kan zo een gruwel zijn, een demon, een enorme zware last. Het drijft mensen tot wanhoop, zelfmoord.

Het is een kwestie van hoe je jezelf ontplooit. Sommige mensen gaan niet op zoek naar datgene wat ze binnen in zichzelf zo vasthouden. Oude gebeurtenissen, dingen uit de kindertijd, moeilijke relaties met naasten, trauma’s. Je hoopt dat allemaal op en het leidt tot angsten en paniek en lijden en moeite.

Citaat
De Boeddha-Dhamma is wat dat betreft een zegen. Het maakt korte metten met het koesteren van alles wat destructief en onheilzaam is. Het ziet niet het goede in wat niet heilzaam is. Punt. Nee, geen komma. Boeddha-Dhamma is op dit punt zwart wit, gelukkig. Het moedigt je aan om destructieve neigingen bij jezelf te herkennen en stelt allerlei vaardige middelen ter beschikking om die destructieve neigingen af te zwakken en verwijderen, zoals je wel weet. Het maakt duidelijk wat heilzaam is en moedigt aan om dat te bevorderen, te ontwikkelen. Het geeft ook aan hoe.

De boeddha-dhamma doet veel goeds in die richting, dat is waar. Maar het is ook maar de vraag of die dingen worden ingezet voor het welzijn van de mensen? De psychotherapie heeft eenzelfde insteek, het is wel fijn dat boeddhistische ideen langzaam hun weg vinden naar psychologische benaderingen. Ik ken wel mensen in dat vakgebied, helaas gebeurt het niet zo vaak dat zij ook geïnteresseerd zijn in het boeddhisme.

Maar ik denk wel dat wat de boeddha heeft gezegd over vasthouden, dat al het lijden uiteindelijk komt van dingen, personen en concepten die je vasthoud, dat dat wel waar is. Dat als je weet wat je los moet laten, en het dan benadert met een geest van mededogen en vriendelijkheid, dat moeilijkheden zich dan oplossen.

15
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 06-09-2019 09:49 »
Om nog even op het oorspronkelijke onderwerp terug te keren, is de conclusie dat je uiteindelijk bij het loslaten ook de onderdelen van je eigen geest moet laten varen? Hoe weet je wanneer je bij dat punt bent aangeland?

16
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 05-09-2019 22:59 »
Iedereen heeft zo zijn dingen, en ik denk dat vele nuchtere Hollanders zouden zeggen “je persoonlijkheid verliezen?! Ben je nou helemaal mesjogge?” Uiteindelijk weet ik niet zozeer of je er veel aan kan doen, de verlichting. Als je naar de verhalen van bijvoorbeeld Eckhart Tolle luistert, dan kwam er bij hem een gedachte naarboven, sliep hij een nacht als de doden, en was de volgende ochtend alles anders.

Het meeste wat je kan doen is dat innerlijk gevoel volgen, dat jou zegt dat je met iets bevorderlijks bezig bent, iets dat je verder breng. Of daar ooit een eind aan komt is mij onbekend.

17
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 05-09-2019 17:41 »
Allemaal heel interessant, maar is het niet een beetje zo dat het alleen belangrijk word nadat je een bepaald punt in het pad hebt bereikt? Het loslaten van al de dingen die naar cognitie en een persoonlijkheid leiden is misschien wel mogelijk maar voor de overgrote meerderheid van Boeddhisten nog lang niet aan de orde.

Je kan er wel over leren, zoals je veel dingen kan leren uit de sutra’s, maar het is pas bij het toepassen dat het een realiteit word. Als je te ver vooruit gaat kijken dan loop je het risico om een geleerde te worden, iemand die veel weet over het boeddhisme maar die in zijn praktijk ergens aan het begin van het pad is blijven steken.

Sowieso is het de vraag of het boeddhisme meer is dan een tijdelijk bewandelen van het pad. Wat Osho ooit gezegd heeft over het boeddhisme is mij wel bijgebleven — learn from the Buddha but don’t be a Buddhist, one should never try to be a copy of anyone — omdat het een zekere resonantie van waarheid heeft.

18
Algemeen / Re: Verhalen en het boeddhisme
« Gepost op: 05-09-2019 15:35 »
Alles is een verhaal dat weghaalt van de realiteit, ook Boeddhisme.

Dus je vind niet dat verhalen die over de werkelijkheid gaan, zoals misschien de film Erin Brockovich, inhoudelijk meer waarde hebben dan een fantasie film zoals The Hobbit? Iets realistisch is toch dichter bij wat er echt bestaat in de wereld dan een fantasie.

Citaat
Ook het citaat dat je aanhaalt is een verhaal, dat je van de realiteit weghaalt, tenzij (en alleen dan)... je op zoek gaat naar de werkelijkheid die het aanwijst.

Ja dat is wel een heel ander niveau. Op die manier kan je wel zeggen dat alles een bepaalde werkelijkheid bevat, al is het maar in de waardes van de vriendschappen die het vertegenwoordigd. Maar sommige gecreëerde werken maken het makkelijker om er iets waardevols uit te halen dan anderen.

19
Algemeen / Verhalen en het boeddhisme
« Gepost op: 05-09-2019 13:59 »
Beste allen,

Ik heb een lange geschiedenis met verhalen, zoals denk ik de meeste mensen in het Westen. Stripverhalen, boeken, tv series, films. Al die dingen bestonden niet in de tijd van de Boeddha, en ze dragen wel bij tot hoe onze gedachten zich vormen.

Dus ik vroeg mij af, hoe denkt het boeddhisme over verhalen? Ik herinner me de Bahiya Sutta, die iets zegt als..

Citaat
In het zien, alleen dat wat gezien is. In het horen, alleen dat wat gehoord is. In het gevoelde, alleen dat wat gevoeld is. In het gekende, alleen dat wat gekend is. Op die manier moet je jezelf trainen.

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/ud/ud.1.10.than.html

Verhalen zijn iets dat de verbeelding aanspreekt, niet iets waarvan je kan zeggen dat in hetgeen dat gezien is, er alleen het geziene aanwezig is. Zeker kom je in films dingen tegen die niet in de echte wereld bestaan, kijk bijvoorbeeld naar iets als Avatar, waar het echte word gemengd met het computer gegenereerde.

Ik heb er nog nooit met een monnik of geestelijke over gesproken, maar verhalen zijn wel iets wat ons weghaalt bij de echte wereld, terwijl ze ons tegelijk ook aanspreken en iets kunnen leren.

Met heldere groet,
Bodhiboom


20
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 03-09-2019 16:20 »
Het is wel grappig, Leegte, op dit forum staan meerdere pogingen van mystici die proberen hun eigen ervaringen een boeddhistische vorm te geven. Ik denk dat dat verspilde moeite is, de boeddhistische traditie is rijk aan concepten en woorden, maar het is niet makkelijk om aansluiting te vinden, en het is ook de vraag wat je probeert te bereiken.

Ik probeer mijn ervaringen geen boeddhistische vorm te geven, ik leg ze er naast en zoek overeenkomsten.
In mijn optiek zoeken alle religies en filosofieën naar hetzelfde. Het opheffen van zichzelf is de belangrijkste er van.
In de mystiek is dat het hoofdthema, wat exact samen valt met dat wat men liefde noemt.

Citaat
Uiteindelijk zijn alle woorden vingers die naar de maan wijzen, men moet niet te veel concentreren op de vinger anders mis je de pracht van de verschijning in de hemel. Een mysticus die zijn ervaringen wil doorgeven heeft een aantal opties: een boek kan, of poëzie.

Ik wil mijn ervaringen niet doorgeven. Dat kan op zijn best resulteren in een overtuiging bij de lezer. Die heeft daar niks aan. Dringend advies om mij niet te geloven. Dat waar de mens naar zoekt is geen geloof.

Excuses als ik mij wat onhandig verwoorde, het was niet slecht bedoeld. Maar ik denk toch dat het mogelijk is om een pad te openen voor anderen door ze een middel aan te reiken. Dat was wat de Boeddha deed met zijn Vier Nobele Waarheden en het Achtvoudige Pad. Maar als je niet geloofd wil worden, oké  ;)

21
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 03-09-2019 14:38 »
Siebe, ik vind het heel interessant wat je hier schrijft. Mijn overtuiging is dat elk mens in dit leven zijn eigen reis bepaalt, en dat je dan ook de vrijheid hebt om te zien waar dat je naartoe voert.

Nou, als daar dan in mezelf helemaal niet leeft dat ik een einde wil maken aan elk persoonlijk voortbestaan om zo miijn lijden voor eens en altijd op te heffen, dan is dat zo. Misschien zal ik het later, als ik eenmaal groot ben, het anders zien, maar deze motivatie is op dit moment wezensvreemd aan mij, alien. Het is niet als intuitie, niet als verlangen, niet als wens, niet als gedachte, niet als roeping ooit in me opgekomen. In andere woorden, het lijkt niet te leven in me.

Dat kan ik me indenken — bij mij is dat ook zo. Er zijn twee dingen in het boeddhisme die wel bij mij hebben geresoneerd op een diep niveau, en dat zijn loslaten en diep kijken. Bij het loslaten van dingen krijg ik altijd een opgelucht gevoel, een blij gevoel. Bij het diep kijken naar de oorzaken van dingen krijg ik soms een gevoel van realisatie, een van binnen openen, een herkenning.

Bij veel van de rest van het boeddhisme kan ik me wel wat inbeelden, en soms kom ik nieuwe dingen tegen in mijzelf, zoals toen ik voor het eerst las over de Drie Vergiften. Dus mijn ervaring is dat lezen over de leer dingen kan verduidelijken, deuren kan openen.

Maar een motivatie om een einde te maken aan een persoonlijk voortbestaan is er niet. Ik denk dat het leven wel een bepaalde, mysterieuze zin heeft, en het beëindigen van lijden zou fijn zijn, en het is mooi om dat pad een stuk te bewandelen. Maar ik denk dat geluk en plezier en lijden en pijn mekaar in balans houden, en dat je je niet in allerlei meditatieve bochten hoeft te wringen om een bepaald doel te bereiken.

Citaat
Er zit in mij teveel twijfel (die neigt naar afwijzing) bij het streven naar een situatie waarin je voor altijd verloren gaat of bent voor de wereld. Want dat is het toch. Het smaakt bij niet lekker. Het voelt niet goed, zoiets doe je toch niet? Ik heb nogal een sterke neiging tot zingeving en dit voelt voor mij als iets wat nooit de bedoeling kan zijn van het leven. Voor altijd verloren voor de wereld? Oke, je lijdt niet meer, maar is dit nou goed?

Maar goed, ik sta ook open voor de kwestie dat al die zingevende ideeen en gevoelens wel eens de ultieme illusie kan zijn. Al die ideeen over bedoeling, en zin van het leven. Misschien is het wel de ultieme waan.

Ik denk dat je moet volgen wat van binnen resoneert, en als er niets meer gebeurt dan ga je rijst wassen en de kinderen voeden, en na verloop van tijd als er weer een impuls komt dan ga je weer zoeken.

Er zijn veel mensen die iets hebben geschreven over de zin van het leven. Kijk maar eens naar de video The Egg naar het verhaal van Andy Weir op YouTube, als je wilt zien wat vandaag ‘trending’ is. Maar je hebt wel gelijk dat je voorzichtig moet zijn met het afbreken van dingen die voor jou de zin in het leven bepalen. Daarachter zit wat voor menigeen een diepe depressie is gebleken.

De mystieke reis, die toch voor iedereen anders is, kan niet in een vorm worden gevat. Je kan niet zomaar al de woorden van de Boeddha leren, en dan verwachten dat je zo hetzelfde word als hij. Op zijn hoogst kan je van de Boeddha leren, en je sommigen van zijn lessen eigen maken.

22
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 03-09-2019 13:04 »
Ik tracht de ervaring woorden te geven en daarbij aansluiting te vinden in het boeddhisme. Maar ook als we beiden ons best doen is er een "nét niet communicatie”. Ook hier gaat op: alles is zoals het is. Als mysticus aanvaard ik onmiddellijk "dat wat is”. Geen wil, geen verwachtingen, geen teleurstellingen.

Het is wel grappig, Leegte, op dit forum staan meerdere pogingen van mystici die proberen hun eigen ervaringen een boeddhistische vorm te geven. Ik denk dat dat verspilde moeite is, de boeddhistische traditie is rijk aan concepten en woorden, maar het is niet makkelijk om aansluiting te vinden, en het is ook de vraag wat je probeert te bereiken.

Uiteindelijk zijn alle woorden vingers die naar de maan wijzen, men moet niet te veel concentreren op de vinger anders mis je de pracht van de verschijning in de hemel. Een mysticus die zijn ervaringen wil doorgeven heeft een aantal opties: een boek kan, of poëzie.

Dat betekent niet dat er niet iets te leren is van het boeddhisme, het is een complex tapijt van verschillende leerstellingen die allemaal tijd vergen om in te zinken en je eigen te worden.

23
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 03-09-2019 09:21 »
Ik moet zeggen, voordat ik het boeddhisme tegen kwam heb ik mij nooit zo verdiept in het lijden. Ik was altijd van opinie dat het leven wel een balans bevatte, soms moest je hard werken, soms had je plezier, en soms was er ongelukkigheid. Om me te richten op het beëindigen van lijden was iets dat niet in mij opkwam, en nu ik dit allemaal lees lijkt dat ook wel een pad van wijsheid.

Je voelt je wel gemakkelijker en gelukkiger als je je indenkt dat je alles wat tijdelijk is (inclusief het leven) op een bepaald moment ook weer los moet laten, dat je het leven beschouwt als leraar en dat je geen weerstand bied tegen ‘wat is’.

Het pad van ascese waarop de boeddha zich bevond vroeg in zijn zoektocht was extreem, maar je weet niet of het niet nodig was, vanuit een zeker standpunt. Het zal hem vast hebben veranderd. Maar of je diezelfde verandering als doel wilt aanvaarden dat is best een moeilijke vraag.

24
Ik kwam vandaag dit interview tegen, en ik moet zeggen ik was wel onder de indruk. Om onafhankelijk de realisatie te bereiken van niet-zelf, zowel als een diepgaand begrip van lijden en compassie, dat is niet niks, het lijkt veel op boeddhisme.

Het is overigens een hele goede site, The Talks, met veel interessante interviews met allerlei iconische figuren. Ai Wei Wei, Al Pacino, Wim Wenders, fantastisch...

https://the-talks.com/interview/jim-carrey/

25
Humor en afleiding / The Egg
« Gepost op: 02-09-2019 19:30 »
Een leuke video naar een kort verhaal van Andy Weir, die ook het verhaal van The Martian schreef (een sci-fi film met Matt Damon). Gaat over het hiernamaals en de zin van het leven, eerder Hindu dan Boeddhistisch maar toch wel grappig.

https://youtu.be/h6fcK_fRYaI

26
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 02-09-2019 15:46 »
Met alle respect, volgens mij wordt met de boeddhistische “leegte” bedoeld, dat we slechts worden bevrijd van onze bij elkaar gefantaseerde persoonlijke projecties. De werkelijkheid zoals die is, in objectieve zin, is derhalve “leeg” van die gefantaseerde projecties.

Ik ben het daar wel mee eens. Maar met leeg zijn van gefantaseerde projecties hoort ook het verdwijnen van verlangen. Verlangen en fantasie zijn nauw met mekaar verbonden. Bijvoorbeeld je ziet een mooie auto, je voelt een verlangen ervoor, je krijgt een flits van fantasie dat je erin rijdt langs de boulevard... die fantasie word getriggerd door het verlangen. Je kan natuurlijk wel vrij zijn van projecties, maar als je niet vrij bent van verlangen dan zal het op een bepaald moment vast wel weer de kop op steken. Het lijkt mij een van die gebieden waar je in een aspect van de leer iets anders ook weer tegen komt.

Citaat
Waar veel zoekers naar de waarheid, spiritueel geïnteresseerden en dergelijke naar op zoek zijn – zonder zich dat eigenlijk te realiseren – is een staat van absolute vrede, waarin het geluk niet op kan en alles zal zijn opgelost. Nee, de wereld blijft, je sterfelijke lichaam blijft, pijn en lijden blijven. Alleen beschouw je dat waarschijnlijk op een andere wijze. Ik denk echt dat er veel te veel geromantiseerde versies bestaan van wat de boeddhistische “leegte” eigenlijk is, wat er mee bedoeld wordt. Het betekent volgens mij niet het einde van alle ervaring of ervaren.

Dat lijkt mij wel aannemelijk. Maar de staat van geest waarin je dit waarneemt is een van die dingen die je je nog kan inbeelden, en in die verbeelding lijkt het alsof je het hebt bereikt... misschien is het willen hebben van een duidelijk begrip op dit gebied wel helemaal niet helpvol.

27
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 01-09-2019 21:22 »
Veel hierin wat ik erg herkenbaar vind hoor Siebe

Ach ja, ergens kan ik prima aanvoelen dat al die ego-gehechtheid, al die egocentrische drijfveren, al die ik-gerichtheid, al die zogenaamde belangen die ik loop te beschermen, al die verlangens, me helemaal niet beschermen. Ja, ze presenteren zich zo. Zo dringen ze zich op, als in mijn voordeel.

Ze willen me doen geloven dat het heel belangrijk is dat ik ze volg. Nou, het is eerder een gevangenis. Kennelijk heb ik zo vaak en zo hard gelooft dat ze me werkelijk goed doen want ik kan niet goed iets anders meer geloven. Het is zo krachtig dat ik maar moeilijk hun illusoire wereldje kan negeren of echt kan doorprikken.

Dit doet je weten waar je echt staat in de wereld. Ergens in het proces moet je wat je kent in je meditatie naar buiten brengen naar je contact met de echte wereld, en dan kom je tegen hoe je omgaat met je verlangens, je drijfveren, het ik-maken, het mijn-maken. Dat is eigenlijk het echte werk, de transformatie van je geest.

Citaat
Als een stukje ijzerslijpsel voeg je je telkens weer naar het magnetisch veld van ego-gehechtheid en verlangens. Ik wel.

Na al die jaren van oefenen, trainen, studeren, mediteren, ik kan niet zeggen dat ego-gehechtheid en verlangens aan zekerheid, veiligheid, het bekende, comfort nou echt afgenomen zijn. Nog altijd vrees ik aftakeling, ziekte en dood en heb nog altijd moeite om onbekende dingen aan te gaan. Nog altijd ben ik vaak ongerust.

Dat betekent alleen dat je nog niet echt bent doorgedrongen tot de wortels van je zijn. Als je je inzicht naar binnen begint te keren en gaat kijken naar de oorzaken van de klesha’s, en speciaal de drie vergiften, dan kan je veel ophelderen wat ook een permanente verandering teweeg brengt.

Citaat
Onlangs was ik voor het eerst sinds decennia weer eens op reis met het openbaar vervoer. Man, man...neurotische Siebje springlevend. Nou ja, 3 1/2 uur reizen met trein en bus ging eigenlijk vlekkeloos maar Siebje piste vlekjes in zijn onderbroek. Het heeft veel energie gekost. Dat je toch zo kunt opzien tegen het onbekende en overal spoken ziet.

Daar zit je dan met je goede gedrag. Uren en uren en uren meditatie ervaring, mantra recitatie, studie, en nog altijd een bibberend bang muisje in een veel te grote wereld.

Zeker, dat kan. Maar waar is het bibberend bang muisje nou werkelijk bevreesd voor? Ergens in je binnenste zijn er angsten die terug wijzen naar je kindertijd (te laat zijn) of je ouders (perfect moeten zijn), of iets anders dat een reis met openbaar vervoer naar buiten heeft gebracht. Elke ervaring kan een leraar zijn voor ons, het laat ons een ander raam zien naar ons binnenste.

Beste Siebe, ik vind het heel mooi dat je deze dingen naar voren brengt. Het is niet makkelijk om de leringen van de boeddha werkelijk toe te passen.

28
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 01-09-2019 11:33 »
Het afwijzen of beter gezegd actief onderdrukken van negatieve gevoelens, drijfveren, emoties en dergelijke is wel degelijk iets dat in Boeddhistisme beoefend wordt en als het beoefend wordt samen met het ontwikkelen van positieve gevoelens, drijfveren, emoties en dergelijke, dan bereidt dit beoefenaars, zoals Siebe dat zo mooi heeft uitgewerkt, wel degelijk voor op een mogelijke ommenslag waarin het pad van wereldlijk onderdrukken van negatieve zaken en wereldlijk ontwikkelen van positieve zaken opeens de goede basis heeft gelegd voor het bovenwereldlijk ontstijgen van dit dualisme.

Het onderdrukken van negatieve emoties heeft vaak een averechts effect, het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je door onderdrukking een juist bovenwereldlijk pad kan vinden.

Citaat
Nu, als men depressief of destructief wordt omdat zaken onderdrukken om één of andere reden (erg laag zelfgevoel, te restrictieve opvoeding, geen juist begrip, ...) niet hand in hand kan gaan met het ontwikkelen van positieve zaken zoals liefde, mededogen, positieve houding t.o.v. anderen en jezelf, ... dan kan het goed zijn om iemand als Osho tegen te komen op het pad en in plaats van alles te proberen controleren en stilzittend te mediteren al die opgekropte negatieviteit eerst eens in beweging te zetten.

Osho’s cathartische meditaties zouden wel eens een goed effect kunnen hebben in dit soort situaties.

Persoonlijk heb ik meer gehad aan Thich Nhat Hanh en zijn mindfulness en diep kijken naar dingen terwijl je langzaam je binnenste doorspit, dan aan Osho’s meditaties, maar ik denk dat de Boeddha’s uitspraak in de Kalama Sutta hier ook uiterst bruikbaar is. Onderzoek de leer. Het beste is om te kijken wat bij jouw past, wat jou helpt om jezelf te zuiveren en dichter bij het Achtvoudige Pad te komen.

Uiteindelijk leiden al dit soort oefeningen naar hetzelfde eind, als je innerlijk compas een beetje juist is afgesteld.

29
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 01-09-2019 09:59 »
Als je goed leest, heb ik slechts aangegeven dat afwijzing van emoties, verlangens e.a. in mijn optiek spirituele zelfmoord is. Zomaar iets afwijzen in jezelf betekent dat je bezig bent met het afsplitsen, een scheiding in jezelf aanbrengen. Dat kan nooit werken, verdeeldheid en afwijzing kunnen uitmonden in destructiviteit. Wie bijvoorbeeld woede afwijst in zichzelf, kan uiteindelijk depressies krijgen. Of andere ellende in zichzelf veroorzaken.

Maar goed, ieder zijn of haar pad.

Gespletenheid in de ziel is de letterlijke vertaling van schizofrenie. Het is al een oud begrip maar ik denk wel dat je gelijk hebt als je zegt dat het ongezond is. Daarom denk ik ook dat je niet moet onderdrukken, maar zoals Thich Nhat Hanh zegt diep moet kijken naar je negatieve emoties, je woede, je jaloezie, al de rest van de klesha’s. De wortels van die dingen lossen vaak op als je ze eenmaal hebt begrepen.

Het is zoals het verhaal dat ik vertelde over die mooie jonge vrouw die ik zag in de strandtent... je hebt een flits van verbeelding waarin je bezig bent met my-making, en als je die zorgvuldig bekijkt en uit mekaar haalt dan kom je je eigen neigingen tegen. Dan weet je wat wat is, en kan je het loslaten zonder dat het je lastig valt.

De verbeelding creëert een droom beeld dat heel erg mooi lijkt, en als je je daardoor laat verlijden dan blijf je aan de oppervlakte van je geest, terwijl er van binnen een korreltje verlangen word opgenomen.

30
Het gewone leven / Re: Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 31-08-2019 14:19 »
Delen van deze discussie doen mij toch erg denken aan Osho (Bhagwan Shree Rajneesh), die de uitstraling had van een gerealiseerde leraar, maar toch een aantal persoonlijkheids trekjes had die erop lijken te wijzen dat hij niet alle verlangens achter zich had gelaten. Zo kocht hij uit catalogussen dure met edelstenen bezette horloges, had een voorliefde voor Rolls-Royce auto’s en hij gebruikte wel eens lachgas, nitrous oxide.

Toch als je naar zijn vroege lezingen luistert, dan hoor je toch een bepaalde resonantie in zijn stem, iets wat spreekt tot de spirituele impuls diep van binnen. Hij was bijzonder, maar hij was niet op het boeddhistische pad, alhoewel hij er wel vaak over sprak. Ik denk dat hij er ergens een beetje mee speelde, verlangens en de verlangens van zijn volgelingen, terwijl hijzelf de dingen ook weer heel makkelijk losliet.

Leegte’s uitspraak dat veel religies en ook het westerse familie leven mensen aanzetten om boekhouders te worden vind ik ook erg raak getypeerd. Bij het invullen van een belastingformulier komt al aardig wat boekhoudkundige kennis kijken.

Citaat
Neem de tijd, overhaast niets, wijs niets af. Een bepaald verlangen kun je inderdaad observeren. Maar kijk er voor uit wat voor een drijfveer je wellicht koestert om er een einde aan te maken. Je kunt er namelijk geen einde aan maken.

Met bewuste observatie kom je inderdaad een heel eind. Dat is wat aan de basis ligt van de mindfulness. En soms is het zo dat inzicht in de wortels, de oorzaken van dingen, al een verandering teweegbrengt. En vaak is het onmogelijk om zelf een einde aan dingen te maken.

31
Het gewone leven / Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 27-08-2019 17:48 »
Beste allen,

Ik wou het even hebben over motivatie. Als je alle verlangens loslaat, en merkt dat je ergens onderin het verlangen hebt om verlicht te worden, en dat pardoes ook laat gaan, wat blijft er dan over van je drijfveren? Je staat opeens op losse schroeven, je gaat nergens meer naar toe, je hebt geen motivatie meer.

Het ontwikkelen van een geest die neigt tot loslaten is een schone zaak, maar kan men te ver gaan?

Met zwetende groet,
Bodhiboom

32
Controverse en verandering / Re: De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 26-08-2019 18:36 »
Ik zie in het verhaal van de Boeddha die Mara ontmoet Boeddha's vaste besluit om voorgoed af te rekenen met de dwingelandij/macht van de verbeelding. Hij besloot bewust niet meer te geloven er in. Dat bedoel ik met de zin-geving doorsnijden. De betekenis-verlening voorbij.

Als je je los wilt maken van verbeelding, juist dan wordt diens kracht erg voelbaar. Het wil je hebben, vasthouden, beetpakken, greep op je houden. Zo voelt het. Verbeelding laat je niet makkelijk los.

Ja dat klopt wel, de verbeelding is diep verworven met wat er in ons brein gaande is. Laatst nog was ik in een strandtent en ik zag daar een hele mooie jonge vrouw voorbij lopen, ik was echter vrij mindful die dag en merkte dat mijn verbeelding direct aan de haal ging. In ongeveer een seconde had ik dinner met haar gehad, de liefde bedreven en een lange-termijn relatie ontwikkeld... en toen lachte ik erover. Met mooie auto’s heb ik dit ook wel eens. Maar door die reactie te hebben doorzien lijkt het te zijn verminderd.

Maar al dat soort flitsen van verbeelding zijn eigenlijk een reactie op iets, een verlangen dat diep van binnen zit genesteld. Het roept ook wel andere dingen op, bijvoorbeeld ik zag een keer een prachtige Porsche voorbij rijden en toen voelde ik wel een steek van jaloezie. Maar de oorsprong was een verlangen...

Het doet mij weer denken aan de drie vergiften, verlangen, vermijden en onwetendheid. Die dingen zitten vrij diep in ons, en als je de mindfulness kan ontwikkelen om deze dingen in te zien in je diepere zelf, dan brengt dat wel een verandering teweeg.

En welkom terug Siebe, moge het je goed bekomen.

33
Controverse en verandering / Re: De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 26-08-2019 15:23 »
Bodhiboom, ervaar jij het boeddhisme als een geloof? Of vind je dat het een geloof is, welke geloofwaardig moet zijn?

Ik vind het sowieso belangrijk dat elk geloof waar men zich door laat leiden, duidelijk naar voren komt als het het over de wereld heeft. Bijvoorbeeld in het boek van Edward Conze heeft het verhaal van King Milinda’s Vragen een inleiding waarin de Ven. Nagasena teleporteert van de ene plaats naar de andere, maar dit word verteld vanuit het oogpunt van een verhalen verteller die alwetend is... hij weet waar Nagasena zich bevind, hij weet waar de andere heerschappen zich bevinden, en voila. Maar: dit staat in de boeddhistische geschriften, en word dus door monniken voor waar aangenomen.

Dat is dus een aspect van de leer dat ik niet geloofwaardig vind. Meer dan dat, ik vind het geen waardige toevoeging aan de geschriften, waarvan je toch verwacht dat zij proberen de waarheid weer te geven.

Citaat
De oude religies zijn in mijn ogen niet tegenstrijdig.  (Hoewel ik ze natuurlijk niet allemaal ken)   De mens zoekt naar 'dat’ en ik zie de religies als een handleiding daarbij.  Mits je de teksten goed kan verstaan.  Toen ik de bijbelse teksten als geloof kreeg opgediend verwierp ik ze.  Maar met hernieuwde blik zijn ze weer interessant voor me.  Idem islamitische teksten.  Religies en filosofieën hebben dezelfde boodschap, alleen de verpakking verschilt.  Vandaar mijn interesse in het boeddhisme.

Ja, dat is wel waar. Je kan het oude Thaise verhaal dat de wereld is gemaakt door een wentelende reuzenslang, die een melkachtige zee heeft gemaakt tot harde aarde, als letterlijk waar bevinden, maar je kan het ook zien als een creatie mythe van velen. Maar dat is al een heel verschil in perspectief. Je neemt een anthropologische visie, waarin al een heel stuk wetenschappelijke afstand zit, en past hem toe op de oude boeken.

Maar de letterlijke teksten die wij tegen komen in vertaalde boeken zoals die van Conze, worden door veel mensen niet gefilterd door zo’n complexe visie. Dat zijn dus de bronnen waaruit veel mensen het boeddhisme leren. Als wij het verhaal van de boeddha tegen komen zoals dat word verteld door Karen Armstrong of Stephen Batchelor, dan is dat historisch en heel aannemelijk als je het letterlijk neemt, zonder complexe vertaalslag.

Ik heb niks tegen op kleurrijke verhalen, maar ze moeten wel als zodanig gemarkeerd zijn.

Met warme groet,
Bodhiboom

34
Controverse en verandering / Re: De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 25-08-2019 17:15 »
Bodhiboom, is het niet zo dat juist het niet vermelden dat een verhaal een visioen of mythe is, het verhaal aan kracht doet winnen? Dat nodigt de lezer uit om deze kwestie zelf zich af te vragen. De wetenschappelijk ingestelde mensen vallen dan ook direct af omdat zij het als onzin af zullen doen. Daar zien we oorzaak en gevolg: door een wetenschappelijk instelling ben je minder toegankelijk en zal verlichting je sowieso al niks interesseren.

De mens heeft het natuurlijk vermogen om zin van onzin te onderscheiden.

O jee, o jee. Waar te beginnen. Ja, het niet vermelden van een bron doet een verhaal aan kracht winnen — op onterechte wijze. De impuls is om verhalen voor waar aan te nemen; helaas neem je dan ook onwaarheden op. Als men echt beaamt een geloof te zijn voor diegenen die serieus naar dingen kijken, zoals de Kalama Sutta betracht, dan hoort men toch bronvermelding belangrijk te vinden.

Dat je door een wetenschappelijke instelling minder toegankelijk bent is waar, en dat is een goede zaak. Maar waarom zou je dan minder in verlichting zijn geïnteresseerd? Het is iets dat toch nog vrij redelijk lijkt, als je kijkt naar de speciale mensen met toch een heel unieke uitstraling die hebben gezegd zoiets te hebben meegemaakt. Je kan ze vandaag de dag nog ontmoeten.

Ik denk helaas niet dat de mens een natuurlijk vermogen heeft om zin van onzin te onderscheiden. De wereld zou een betere plaats zijn als dat waar was. Kijk naar de wervings praktijken van onder andere ISIS en al-qaida. Kijk naar de vele mensen die in complot theorieën geloven. Of de vele vaak tegenstrijdige oude religies op de wereld. Er zijn veel mensen die daar belang aan hechten.

Met verzoenende groet,
Bodhiboom

35
Controverse en verandering / Re: De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 25-08-2019 13:00 »
Jullie hebben natuurlijk gelijk in dat alleen het bewandelen van het pad alle twijfel weg zou nemen. Maar toch, er zijn mensen die het letterlijk op zullen vatten, wanneer zo een verhaal vanuit de hoogte beschreven word. Het lijkt mij beter als er een kleine inleiding was geweest waarin stond, deze monnik had een visioen en toen hij wakker werd beschreef hij... De wetenschappelijk ingestelde mensen zouden van nature al een gezonde scepsis hebben, het zijn de niets-wetende rijst boeren in Vietnam die je wilt beschermen.

Helaas is de wereld vol met verhalen vertellers, con-men en bullshit-artiesten.

Met zonovergoten groet,
Bodhiboom

36
Controverse en verandering / De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 24-08-2019 13:05 »
Beste mensen,

Dus ik zat te lezen in Buddhist Scriptures van Edward Conze, en daarin kwam ik het verhaal van de verlichting van de Boeddha tegen. Dit boek is een vertaling van verschillende bronnen, en doet zijn best om zo dicht mogelijk bij het originele bron materiaal te blijven. Er zitten dus ook veel erg kleurrijke verhalen in. Zo ook deze, waarin Mara bijvoorbeeld word weergegeven als een bestaand, denkend persoon, wiens dochters proberen de Boeddha te verleiden, en wiens legers oprukken naar de mediterende Boeddha, alleen om allemaal te vervagen als de Boeddha de grond aanraakt.

Waar ik dus aan zat te denken is dat zulke dingen best voor kunnen komen in het binnenste van de mens terwijl je mediteert. Maar door de kleurrijke weergave van verhalen in de rest van het boek, bijvoorbeeld over het Pure Land van Boeddha Amitabha, kan je niet zeker weten waar die dingen precies vandaan komen.

Het staat in sterk contrast met bijvoorbeeld de zin “ik heb gehoord...” die veel van de sutra’s inleid, en die toch getuigt van een bepaalde zorgvuldigheid en afstand van de bron. Een verhaal zoals dat over het Pure Land moet ook uit iemand’s mond zijn voortgevloeid, die zegt het persoonlijk te hebben meegemaakt in een visioen of dergelijks.

Ik vind het jammer dat de bronnen van het boeddhisme wat dit soort verhalen betreft niet wat duidelijker zijn over wat waar vandaan komt.

Met zwoele groet,
Bodhiboom

37
Controverse en verandering / Re: Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 20-08-2019 13:13 »
Net als Triratna doen ze zo min mogelijk 1 op 1 kopieeren van Aziatische gewoonten en regels en proberen dat stuk van het wiel voor het Westen nieuw uit te vinden, doch allen wel weer leunend op wat zij essentieele Dharma vinden...

En dat vind ik nou zo interessant, wat is essentiële dharma? Je kan zo het boek Buddhist Scriptures van Edward Conze downloaden en lezen, en daarin kom je fantastische verhalen tegen van de Boeddha als superman, die de dharma verkondigd aan goden zowel als mensen. Dat is een vroege vertaling van wat er precies in verschillende oude bronnen staat. Het is compleet het tegenovergestelde van wat je vind in Stephen Batchelor, die veel meer weergeeft een visie op de Boeddha als echt mens.

Je zou kunnen denken, die oude verhalen zijn erop beducht om nieuwe luisteraars te overrompelen, om ze te overtuigen van de bovennatuurlijke kwaliteiten en kennis van de boeddha en zijn monniken. Maar in een wetenschappelijk ingesteld westen werkt die strategie niet, en dus is er een versimpeling nodig, een stap terug naar iets dat dichter bij de realiteit staat. Echter, wat gebeurt er dan met de dharma?

En dat is nou juist zo fascinerend, want elke selectie die je maakt uit de leer is een anthologie, een samenvatting van delen van de leer, en die kan wel of niet in een nieuw jasje zijn gestoken om hem te ‘moderniseren’.

38
Het gewone leven / Re: Spirituele kostwinning
« Gepost op: 20-08-2019 12:54 »
Een mooi artikel over de levenswandel van een ander... een Nederlander met Vietnamese wortelen die Aziatische Studies heeft gestudeerd in Leiden, een flink aantal jaren boeddhistisch monnik is geweest bij Thich Nhat Hanh, als geestelijk begeleider heeft gewerkt in de gevangenis, en nu leraar is aan zijn eigen school.

https://www.trouw.nl/nieuws/de-boeddha-in-de-bajes-een-interview-met-geestelijk-verzorger-cuong-lu~beaeef55/

39
Controverse en verandering / Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 19-08-2019 13:52 »
Beste allen,

Ik zat in een boek van Edward Conze te lezen, en kwam deze passage tegen:

Citaat
Ten slotte kan de fundamentele verdeling van de gemeenschap in leken en monniken, volgens hun respectieve verworvenheden en taken, worden verduidelijkt uit de 'Vragen van koning Milinda'. Uit de tweede van deze uittreksels wordt duidelijk dat geloof en toewijding, naast moraliteit, de speciale provincie van de leek zijn. In het algemeen kunnen alleen de monniken hopen van moraliteit naar hogere dingen te gaan, eerst naar meditatie en vervolgens naar wijsheid.

Dat spreekt toch een beetje de westerse boeddhist tegen. Wij nemen geen monniken geloftes af, maar bestuderen wel de dharma en mediteren en volgen het Achtvoudige Pad. Waar passen wij in het geheel?

Het zorgt er wel voor dat wij veelal niet precies weten waar wij staan. Bijvoorbeeld met eten: de monniken eten een keer per dag, en dat helpt ze om zich los te maken van de processen van het lichaam, het is onderdeel van de leer. De leken eten wanneer ze honger hebben. Waar bevinden westerse boeddhisten zich in dat proces?

Met winderige doch heldere groet,
Bodhiboom

40
Het gewone leven / Spirituele kostwinning
« Gepost op: 18-08-2019 23:42 »
Beste mensen,

Ik vroeg mij af, is het jullie gelukt om door middel van jullie interesse in boeddhistische onderwerpen de kost te verdienen? Ik bedoel maar, misschien zijn er hier mensen die yoga leraar zijn geworden, of spiritueel onderwijs geven voor Dana, wie weet...

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

41
Over dit forum / Re: Een spammer online
« Gepost op: 16-08-2019 23:37 »
Een nieuw trucje wat ze toepassen, ze maken een account en zetten in de handtekening een link. Verder doen ze niks, ook geen posts. Maar omdat de handtekening zichtbaar is in de profiel informatie komt hun link toch op de site te staan en hebben ze hun werk volbracht... met als resultaat dat voor elke site die ze willen aanprijzen er een nieuw account word aangemaakt en je honderden fantoom-leden krijgt.

42
Meditatie / Re: Meditatie en opgezwollen gevoel
« Gepost op: 15-08-2019 20:18 »
Het klinkt een beetje als een makyo, oftewel hallucinatie of zintuigelijke vervorming die voor kan komen tijdens meditatie.

Toch wel vreemd, Baba heeft gisteren gepost maar het forum geeft aan dat het een Gast account is.

43
Humor en afleiding / BuddhaLand pretpark?!
« Gepost op: 10-08-2019 12:07 »
Ik kwam dit tegen op het internet en moest er toch wel om lachen. Blijkbaar bestaat het echt, het heet Suoi Tien en het is in Vietnam. Bekijk de video maar.

https://youtu.be/eVOQq1jSRtQ

Met opklarende groeten,
Bodhiboom

44
GM&DWN, je zou misschien het boek van Stephen Batchelor geheten Confession of a Buddhist Atheïst interessant vinden, hij gaat er tot in vrij grote diepte op in wie de historische Buddha nou echt is geweest.

Met regenachtige groet,
Bodhiboom

45
Kunst en cultuur / De boeddha hal in Leiden
« Gepost op: 08-08-2019 09:45 »
Beste allen,

Ik ga graag wel eens naar de boeddha hal van het Museum van Volkenkunde in Leiden. Het is een prachtig zacht belichte hal waar vijf grote metalen boeddha beelden tentoon zijn gesteld, met wat kussens voor diegenen die hier even willen gaan zitten om van de uitzonderlijk rustige atmosfeer te genieten.

Best een bezoekje waard...



Met ietwat grijze groet,
Bodhiboom

46
Voorstellen / Re: Stel eens de Leegte voor.
« Gepost op: 06-08-2019 15:18 »
De meeste kennis van het boeddhisme heb ik opgedaan bij een cursus basisbegrippen bij een Tibetaans boeddhistisch centrum. Ook wel een beetje uit een Boeddhisme voor Dummies boek.

Zeker een gestructureerde aanpak bij het leren van begrippen en termen is wel aan te raden  ;) Maar kijk rustig rond op het forum, er is hier een weelde aan informatie en links, en behulpzame mensen, alhoewel het gespreks tempo vaak niet al te hoog ligt.

Met stralend zonnige groet,
Bodhiboom

47
Voorstellen / Re: Stel eens de Leegte voor.
« Gepost op: 06-08-2019 08:59 »
Goedendag Leegte,

Het klinkt zo alsof die dingen zeker raakvlakken hebben met het boeddhisme. Leegte zelf is een welbekende term vooral in het Mahayana boeddhisme, je zult er wel achter komen dat veel termen een vrij specifieke betekenis hebben in het boeddhisme.

Met koele doch heldere groet,
Bodhiboom

48
Het gewone leven / Re: Dicht bij de bron
« Gepost op: 02-08-2019 19:23 »
Ietwat dreiging is dus niet nodig.
:P

Mijn groeten hebben sinds kort met het weer te maken, en er was een grote donkere wolk op de horizon, dus vandaar.

49
Algemeen / Boeddhistische poëzie
« Gepost op: 02-08-2019 18:10 »
Beste allen,

Ik wou jullie vragen of het voor jullie ook zo is dat boeddhistische poëzie een speciale lading heeft. Vaak is het zo dat men zegt dat de woorden slechts een vinger zijn die wijst naar de maan. Bij poëzie is dat dubbel waar, want niet alleen zijn de woorden een vinger, maar de mening wijst ook naar de maan.

Een klein stukje van de Hsin Hsin Ming van Sengtsan,

Het juiste pad volgen is niet moeilijk
voor degene die geen voorkeuren heeft.
Alleen wanneer liefde en haat afwezig zijn
wordt alles helder en duidelijk.
Zodra je echter ook maar enig oordeel hebt
worden hemel en aarde van elkaar gescheiden.
Als je de waarheid wilt leren kennen
wees dan nergens voor of tegen.
Een oordeel hebben over iets
is de ergste ziekte van de geest.
Als je de ware aard der dingen
niet hebt begrepen
wordt je naar rust verlangende geest
nodeloos verstoord.

De vertaling is sowieso lastig want het is poëzie in het oorspronkelijke Chinees, maar het geeft mij een ruimtelijk gevoel van binnen. Het is alsof het tegen mij spreekt op een mythisch niveau wat voor gewone woorden niet toegankelijk is. Het heeft ook iets van een puzzel, iets waar je lang op kan kauwen. Weinig woorden maar van grote waarde.

Met heldere groet,
Bodhiboom

50
Het gewone leven / Re: Dicht bij de bron
« Gepost op: 02-08-2019 17:06 »
De eerste komt wel vaker voor en wordt soms gehouden voor verlichting, maar dat is het dus niet, de tweede is geen ervaring meer maar een blijvend inzicht, maar ook dat is nog geen Boeddhistische verlichting. De echte boeddhistische verlichting is niet alleen ontwaakt zijn (hetgeen nog steeds zelf-gerichte neigingen kan voortbrengen indien het zelf niet tot in de verschijning ervan wordt opgegeheven/uitgezuiverd), maar vanuit dit inzicht ook effectief al deze neigingen met wortel en al verwijderd zijnde.

Dit laatste ontbreekt meestal bij de "verlichten" van tegenwoordig. Waardoor zij nog steeds een onvolledige verlichting voorspiegelen en er ook altijd het risico is dat neigingen zich nog gaan mengen in wat ze voorspiegelen.

Veel boeddhisten zijn daarom, terecht, achterdochtig t.o.v. zulke zelf-geclaimde "verlichten".

Het is wel zo van Tolle dat hij niet zelf claimt verlicht te zijn, maar enkel zijn ervaringen heeft beschreven en daar anderen woorden voor heeft laten vinden. Hij noemt zichzelf gewoon een ‘spiritueel leraar’. Maar ik denk dat zelfs die weg voor boeddhisten moeilijk begaanbaar is, omdat men gewoonlijk word gezegd niet over dit soort ervaringen te praten behalve tegen men’s leraar.

Maar ik begrijp best goed dat vanuit een boeddhistisch standpunt veel zelf-geclaimde verlichten niet uit het echte kleed gesneden zijn. Vooral in het westen hebben veel van hun zelf niet echt de leraren gehad die hun kunnen gidsen via een verlichtings ervaring of inzicht naar een meer volledige openbaring.

Echte verlichten zijn dan ook zeer zeldzaam, maar om te zeggen dat ze niet voorkomen in een wereldbevolking van 7 miljard lijkt mij onwaarschijnlijk. Er zijn nu zoveel meer mensen op de wereld dan in de tijd van de boeddha, je zou toch zeggen dat sommigen van hun die ervaringen moeten hebben gehad.

Met ietwat-dreigende groet 8)
Bodhiboom

Pagina's: [1] 2 3 ... 5