Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - yuri74

Pagina's: [1]
1
Het gewone leven / Re:borderline en monik
« Gepost op: 09-11-2011 16:47 »
De ultieme rust vinden door monnik te worden, ik denk dat dat op dit moment je alleen maar van de regen in de drup zou helpen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat monniken voordat ze die rust vinden, een heel proces van inenrlijke worstelingen met zichzelf moeten doorstaan dat vaak vele jaren duurt voordat ze die innerlijke rust vinden waarop jij doelt. Vergeet niet dat het opgeven van al je verlangens (die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor jouw onrust als borderliner, maar ook voor de onrust bij mensen zonder borderline) geen gemakkelijk stap is en wat je niet zomaar ff doet door simpelweg monnik te worden. Probeer met kleine stapjes te werken. Zoek een goede therapeut die je kan helpen rust in je leven te krijgen. Er bestaat zelfs zoiets als boeddhistische psychotherapie. Of er ook zulke (en betrouwbare) psychotherapeuten in Nederland zijn, weet ik niet. Als je grip weet te krijgen op je borderline en daarna nog altijd een intense wens hebt om monnik te worden, dan kun je het dan nog altijd doen.

2
Als we het Tibetaans Boeddhisme gaan bespreken in een gesprek over Thich Nhat Hanh dwalen we een beetje af.

Maar ik kan toch niet laten te zeggen dat hoewel ik je aarzeling over het Tibetaans Boeddhisme begrijp - ik heb ook niet zoveel met de rituelen - ik wel deze zomer in Emst Tibetaans Boeddhist geworden ben. En er is geen sprake van dat mij gevraagd is om mijn voorouders te vereren, of dat het doen van ingewikkelde rituelen verplicht is (al kom je er in Emst zelf niet echt om de rituelen heen).

Het enige dat een beetje aan voorouder verering doet denken is dat er gemediteerd wordt op dankbaarheid aan bijvoorbeeld je moeder: omdat ze zoveel voor je gedaan heeft, alleen al toen je een baby was 's nachts opstaan om je te voeden of te verschonen. Persoonlijk vind ik het een goede 'reminder' dat de regel van respect voor je ouders wel ergens op gebaseerd was. Maar ze zeggen er gewoon bij dat als je relatie met je ouders zo slecht is dat je weinig dankbaarheid op kunt brengen, dat je dan vooral andere positieve mensen in je omgeving als centrale persoon in deze meditatie moet gebruiken.

We gaan idd afdwalen, hihi, maar je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt:
Niet dat ik in een welles-nietes situatie verzeild wil raken over welke boeddhistische stroming nu de juiste is, (al heb ik daar uiteraard mijn gedachten over;-) Als je schrijft dat je niet zoveel met rituelen hebt, waarom kies je dan juist voor het Tibetaans boeddhisme? Qua rituelen zijn de Tibetaans boeddhisten de katholieken onder de boeddhisten in mijn ogen.

Iets anders: Bhante Henepola Gunaratana (theravada boeddhisme) schrijft in één van zijn boeken min of meer dat zelfs als je relatie met je ouders slecht was, je toch moet proberen compassie (loving kindness) te voelen voor je ouders, voor alles wat ze wel voor je (goed) gedaan hebben. In loving kindness meditation wordt niet voor niets gemediteerd door achtereenvolgens geliefde, neutrale en zelfs "vijandige" personen in gedachten te nemen en proberen er metta (loving kindness) voor te voelen. Alleen op die manier doen we onzelf recht en brengen we onze eigen geest tot kalmte.
Soms is het misschien beter om idd even een ander object voor dankbaarheid te nemen, maar als we slechte gevoelens voor onze ouders alleen maar proberen te ontlopen, schieten we niet op in onze eigen ontwikkeling.

3
Theravada Boeddhisme / Re:Boekenlijst
« Gepost op: 11-07-2011 20:35 »
Meestal lees ik het liefst rechtstreeks in het Engels de originelen; de Nederlandse boeken zijn vaak vertalingen.
Bovendien zijn die vertalingen soms peperduur: zo kost bijvoorbeeld " De verzameling van middellange leerredes", 44,95 euro per deel en er zijn drie delen van. In het Engels bestaan die drie delen uit 1 boek en kost het maar 36 dollar (voor de drie delen samen dus). Dat scheelt nogal.

Wat de Pali-canon betreft, ik las dat de totale inhoud wel 11x de bijbel is qua omvang...;-) maar als je begint met de majjhima nikaya, de digha nikaya en de samyutta nikaya bijvoorbeeld, dan kun je al een hele lange tijd toe;-)
Ter bestudering van de Majjhima Nikaya is deze link (Engels) heel interessant:

http://bodhimonastery.net/bm/about-buddhism/dharma-talks-in-audio/20-audio/15-a-systematic-study-of-the-majjhima-nikaya.html

De Pali Canon vind ik van de ene kant heel erg interessant om te bestuderen, en dat is ook nodig vind ik, om dieper te kunnen wortelen in het boeddhisme, maar van de andere kant vind ik de boeken van boeddhistische monniken en nonnen die ons rechtsreeks de boeddhistische levenswijze willen leren, minstens even interessant en belangrijk. Zoals bijvoorbeeld de boeken van Ayya Khema en Ajahn Chah, van wie ik van beiden een groot "fan" ben door de heldere en nuchtere manier waarop zij de dhamma uitleggen.



4
Theravada Boeddhisme / Re:Iemand is zijn eigen toevlucht.
« Gepost op: 11-07-2011 20:18 »
Ik ken dat boek wat je noemt niet, maar Ayya Khema heeft nog één boek wat (nog) in het Nederlands te verkrijgen is onder de titel: "Geen zelf geen ander", over Boeddhistische meditatie. ISBN 9789062710515.

Ik vermoed dat dat de NL versie is van Who is my self?

http://www.amazon.com/Who-My-Self-Buddhist-Meditation/dp/0861711270/ref=pd_bxgy_b_text_c

5
Theravada Boeddhisme / Boekenlijst
« Gepost op: 11-07-2011 20:05 »
Welke boeken/auteurs in het theravada boeddhisme spreken jou aan, vind jij goed?

6
Theravada Boeddhisme / Re:Iemand is zijn eigen toevlucht.
« Gepost op: 11-07-2011 20:03 »
Een zeer goed boek over dit onderwerp is "Be an Island" van Ayya Khema:

 http://www.amazon.com/Be-Island-Buddhist-Practice-Inner/dp/0861711475

Voor degenen die liever Duits lezen bestaat hetzelfde boek ook onder de titel "Sei dir selbst eine Insel".

De boeken van Ayya Khema zijn trouwens allen stuk voor stuk zeer het lezen waard!

Pagina's: [1]