Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Borobudur2

Pagina's: [1]
1
Hallo allen,

Inzien dat hetgeen wij ons 'ik' noemen, niet werkelijk ons ik is.
Het zelfbeeld is ook maar een verhaal waarin wij zelf geloven.
Dat idee begrijpen en doorleven, werkt heel bevrijdend.
Volgens mij is dat hetgeen Sakyamuni Boeddha bedoelde met anatman.

De laatste decennia beginnen hersenwetenschappers dat ook te geloven:

https://youtu.be/MASBIB7zPo4

Wat is jullie visie op het volgende:
1) Wat is het 'ik'?
2) Is dat iets wat begrensd ofwel afgescheiden is is? Zo ja, waarin zit hem die grens of afscheiding?
3) Welke eigenschappen moet een ervaring hebben, om je ermee te mogen identificeren?
4) Welke associatie, gedachte en/of gevoel kreeg je bij het woord 'moet' in de vorige zin?
5) Waarom identificeer je je met ervaringen, en in hoeverre identificeer je je met niet-ervaringen?

2
Meditatie / Inzicht over samsara
« Gepost op: 09-02-2019 23:28 »
Het lijkt wel alsof:
- de wereld bestaat
- mijn bewustzijn bestaat
- er energie stroomt

3
Media en Nieuws / Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 09-02-2019 21:38 »
Dag lieve mensen,

Bij deze ben ik terug van weggeweest.
Had een aantal maanden de rol als mantelzorger voor een ziek familielid.
Het leven is nu iets meer mellow.

Ik kwam een oud opname tegen van Alan Watts.
Echt geweldig hoe hij abstracte dingen zo simpel weet te verwoorden.
Hier is zijn interpretatie van de Vier Edele Waarheden:
https://youtu.be/y7YXGf7R0Ls

Zijn commentaar over het Achtvoudig Pad is zeker de moeite waard om te horen als je van lachen houdt.

Hopelijk tot gauw!



4
Algemeen / Siebe, kom je terug?
« Gepost op: 01-11-2018 20:16 »
Siebe, kom je nog eens hier buurten?
Ik mis de interacties die je hier doet ontstaan.

5
Zen / Chan Boeddhisme / Just two words
« Gepost op: 19-10-2018 22:32 »
Zen-verhaal, ge-copy-pasted van: http://truecenterpublishing.com/zenstory/twowords.html

Citaat
There once was a monastery that was very strict. Following a vow of silence, no one was allowed to speak at all. But there was one exception to this rule. Every ten years, the monks were permitted to speak just two words. After spending his first ten years at the monastery, one monk went to the head monk. "It has been ten years," said the head monk. "What are the two words you would like to speak?"

"Bed... hard..." said the monk.

"I see," replied the head monk.

Ten years later, the monk returned to the head monk's office. "It has been ten more years," said the head monk. "What are the two words you would like to speak?"

"Food... stinks..." said the monk.

"I see," replied the head monk.

Yet another ten years passed and the monk once again met with the head monk who asked, "What are your two words now, after these ten years?"

"I... quit!" said the monk.

"Well, I can see why," replied the head monk. "All you ever do is complain."

6
Het gewone leven / Hoogtevrees
« Gepost op: 16-10-2018 23:02 »
Beste allen,

Enkele jaren geleden daagde ik mijn eigen hoogtevrees uit door elke dag over een hoge loopbrug te lopen. De eerste keer ervaarde ik direct een snellere hartslag, duizeligheid, de waan dat ik direct zou gaan vallen, spanningen in diverse plekken in het lichaam. Maar elke dag werden al die dingen minder, totdat ik na een aantal weken rustig over de loopbrug kon wandelen. Toen dacht ik: "Wat zou mijn leven toch saai zijn als er geen angsten meer zijn, of geen dukkha."

Fast forward naar nu. Als ik op treinstations bovenaan een hoge trap sta, dan ervaar ik weer iets van de weerstand van mijn hoogtevrees. Fijn. Innerlijke weerstand om mee te oefenen.

7
Tibetaans Boeddhisme / Meditatie houding en de vruchten daarvan
« Gepost op: 16-10-2018 22:49 »
Beste allen,

Deze topic is voor de lezers die nieuwsgierig zijn over mediteren, en nog niet helemaal zeker zijn over mediteren.

Elders op dit forum heb ik al kennis laten maken met Mingyur Rinpoche, die abstracte boeddhistische termen op een heel toegankelijke en praktische wijze weet te verwoorden. Dat doet ie wel eens met humor.

Ik wil graag drie korte lessen van hem met jullie delen, zodat jullie een idee krijgen wat je kan verwachten van (boeddhistische) meditatie.

De eerste les gaat over welke houding effectief is als het gaat om beginnen met meditatie:
https://www.youtube.com/watch?v=GYYuFnJXLPU

De tweede les geeft een praktisch voorbeeld over omgaan met een specifieke negatieve emotie. De Rinpoche is hier overigens in een melige bui:
https://www.youtube.com/watch?v=pJs9Y2eqLuE

De derde les gaat over één van de inzichten die je kunt ervaren, als je al wat langer regelmatig mediteert:
https://www.youtube.com/watch?v=Utx-9dn9sj0

Ik hoop dat de lezers hier de vruchten van kunnen plukken.

8
Humor en afleiding / Belgenmop
« Gepost op: 13-10-2018 21:23 »
In Klazienaratjebeek (West-Vlaanderen) werd het stoffelijk overschot gevonden van een monnik uit een nabijgelegen boeddhistische klooster.
In de oren van het lichaam werden oordopjes aangetroffen, aangsloten op een MP3-speler.
Uit nader onderzoek bleek, dat er slechts een enkel MP3'tje op het apparaat stond, dat de batterij leeg was geraakt enkele minuten voor het moment van overlijden, en dat de persoon aan zuurstoftekort was overleden.
De MP3 bevatte een geluidsfragment van twee zinnen, die in een oneindige loop werden herhaald: "adem in, adem uit, adem in, adem uit, adem in, adem uit..."

9
Dag mensen,

Deze korte toespraak van een monnik heb ik al een aantal keren bekeken.
Het duurt 8:50 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=G3u4JEEdK1Y

Kan iemand mij vertellen waar ik meer te weten kan komen over magayana en sotapatipala, waar de man over vertelde? Of wat de naam is van de zestien stadia waar hij over praatte?

10
Meditatie / Inzichten van de afgelopen dagen
« Gepost op: 07-10-2018 23:08 »
Hoi lieve allen,

Hier zomaar wat inzichten die ik laatst opdeed, ook tijdens mijn eerste retraite:

- Als ik mijn Indiase linzencurry eet, dan is dat eten poep. De linzen in de curry bestaan letterlijk uit getransformeerde poep. Ik besta daardoor uit getransformeerde linzen en getransformeerde poep. Alles bestaat uit poep: jij, ik, onze houten meubels, aardewerk, de bloemetjes, de bijtjes. Zelfs plastic bestaat uit poep, want plastic is getransformeerde fossielen van ooit levende wezens.

- In mijn Indiase linzencurry zit de hele geschiedenis van het universum, en in diezelfde linzencurry zit ook de toekomst van het hele universum. Als jij linzencurry eet, dan zit de hele geschiedenis van het universum in jou, en ook de toekomst van het hele universum.

- Als ik een drol op de weg zie, dan ga ik dat toch maar niet opeten. Ik gun mezelf en de drol een andere toekomst van het universum dan dat.

- Er is een zekere begeerte in de geest, die continu waarnemingen in het bezit wil nemen. "Deze visuele waarneming van de linzencurry is van mij, en ook de geurwaarnemingen." "Het opmerken van het feit dat ik afgeleid ben tijdens meditatie, dat opmerken komt van mij." "Deze inzichten, deze gedachten, komen van mij - ze zijn van mij." Ik voel aan mijn tenen dat die begeerte er is, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan herkennen. Het is alsof ik mijn hele leven alles in verschillende tinten van de kleur paars zie, waardoor ik de kleur paars moeilijk kan herkennen. Het ligt vlak onder mijn neus, dat weet ik zeker, maar hoe herken ik het? Is dit waarom een kensho-moment zo belangrijk is? Zeg maar: je ziet tijdens kensho ineens andere kleuren dan paars, waardoor je ineens weet "verdraaid, dus DAT werd de hele tijd bedoeld met de kleur paars." En dan zou het voor mij fijn zijn "verdraaid, dus DAT is die begeerte naar het in bezit nemen van waarnemingen."

11
Wijsheden / Inzichten van de afgelopen dagen
« Gepost op: 07-10-2018 23:05 »
[VERPLAATST NAAR ANDERE LOCATIE OP DIT FORUM]

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2746.msg22234.html#msg22234

12
Mahayana Boeddhisme / Stelling over dukkha
« Gepost op: 04-10-2018 20:18 »
Beste mensen,

Hier volgt een stelling:
Citaat
De reden voor het bestaan van dukkha is zodat het verminderd en uiteindelijk beëindigd kan worden bij alle wezens inclusief jezelf.

Ik vind deze stelling waar, wat jullie?

P.S.: Deze stelling staat onder het onderwerp Mahayana, vanwege het bodhisattva-achtige ervan.

13
Theravada Boeddhisme / Sutta MN 117 over de juiste visie
« Gepost op: 01-10-2018 23:23 »
Hallo allen,

Vanavond toonde Siebe mij deze Engelse vertalingen van de MN 117 sutta: https://suttacentral.net/mn117/en/bodhi . Dat las ik vrijwel geheel instemmend door, tot ik bij een bepaald punt kwam over 'right livelihood':

Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
And what, bhikkhus, is wrong livelihood? Scheming, talking, hinting, belittling, pursuing gain with gain: this is wrong livelihood.

"Scheming": M-hm, geen vriendelijke gewoonte, ben ik mee eens dat het wrong livelihood is.
"Talking": Ehm... wil iemand hier een alternatieve vertaling van geven? Het kan me niet voorstellen dat Sakyamuni alle beroepen in de ban deed, waarbij er verbaal gecommuniceerd werd.
"Hinting": Hoezo hinting? Wilde Sakyamuni hier zeggen dat ook presentatoren van quiz-programma's en van Hints verkeerd bezig zijn? Kan iemand dit toelichten?
"Belittling": Overduidelijk wrong livelihood, en wrong ongeacht of het bij een beroep hoort.
"Pursuing gain with gain": Wil dit zeggen dat het doen van investeringen ook bij de verkeerde beroepen hoort? En als ik nou mijn tijd in iemand investeer zodat die ander beter wordt in zijn vak, is dat dan ook 'pursuing gain with gain'? En als ik nou 'gain' krijg door 'good results' te pursuen, wat nooit zonder eerdere 'gain' had gekund, zit ik dan ook in het verkeerde beroep?

Hier ben ik dus nogal in de war. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Even later kwam ik elders nog een Nederlandse vertaling tegen in http://www.suttas.net/suttas/majjhima-nikaya/mn117-mahacattarisaka-sutta.php :

Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
En wat, monniken, is fout levensonderhoud? Misleiden, wauwelen, waarzeggen, bedrog en het nastreven van winst met winst — dit is fout levensonderhoud [voor monniken].

In een andere Engelse vertaling lees ik nog wat werkelijk subtiele verschillen (https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.117.than.html) :
Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
And how is right view the forerunner? One discerns wrong livelihood as wrong livelihood, and right livelihood as right livelihood. This is one's right view. And what is wrong livelihood? Scheming, persuading, hinting, belittling, & pursuing gain with gain. This is wrong livelihood.

'Talking' vs 'persuading' voelt toch heel anders aan in betekenis.

Dit zijn subtiele doch wezenlijke verschillen in vertaling. Sommigen zouden zelfs kunnen stellen dat de verschillen helemaal niet zo subtiel zijn. De oorspronkelijke Pali termen moeten wel iets anders betekenen dan de Engelse of Nederlandse woorden, en dan doel ik met name op 'belittling' vs 'bedrog' en 'talking' vs 'persuading' vs 'wauwelen'. Welk Pali woord kan alledrie betekenen? (Mijn excuses voor het feit dat mijn Pali niet goed genoeg is om dit zelf te vinden in de online Romaniseringen van de Pali teksten.)

14
Het gewone leven / Na Nirvana
« Gepost op: 27-09-2018 21:33 »
Hoi allen,

Om maar met de deur in huis te vallen: wat zouden jullie anders willen gaan doen dan wat jullie nu doen, als jullie eenmaal Nirvana hebben bereikt?

Ik zou eerlijk gezegd liever 'net niet Arahant' willen worden, dat zo lang mogelijk blijven, in plaats van om het Nirvana te bereiken en het hele multiversum voorgoed achter me te laten. Denk dat ik me nuttiger kan maken als ik me onder de wezens in de 31 werelden verblijf, dan erbuiten.

15
Zen / Chan Boeddhisme / "Ik heb Verlichting bereikt"
« Gepost op: 27-09-2018 21:15 »
Citaat
Leerling: "Sensei, ik heb vanmorgen Verlichting bereikt."
Meester: "Heb je je rijst-lunch al op?"
Leerling: "Ja, sensei."
Meester: "Was dan je rijstkom af."

16
Zen / Chan Boeddhisme / Het strontstokje van het klooster
« Gepost op: 27-09-2018 21:02 »
Citaat
In de zenkloosters in het middeleeuwse Japan hadden ze geen toiletpapier. De bewoners van zo'n klooster deelden een stokje met z'n allen, waarmee ze hun achterwerk schoonmaakten.

Op een dag riep de abt van zo'n klooster een leerling tot zich. De leerling moest een examen afleggen. Aldus bij de abt aangekomen, gaf de leerling de gebruikelijke respectvolle buiging richting de abt. Toen hield de abt het strontstokje omhoog in zijn hand, en vroeg aan de leerling: "Wat is dit?"

Waarop de leerling antwoordde: "Dat is Boeddha." En de abt was verrukt van blijdschap over dit prachtige antwoord van de leerling, die dus geslaagd was voor dit examen.

17
Hallo allen,

Deze maand ging ook ik naar de Dalai Lama event in de Ahoy Rotterdam.
Toen het afgelopen was, ging ik met een warm gevoel naar huis.

Wat ik letterlijk en figuurlijk van de event heb meegenomen, is een klein boekje met verzen.
Daar lees ik nog dagelijks uit, om het warme gevoel levend te houden.
Deze verzen wil ik met jullie delen.

### TRANSFORMATIE VAN DE GEEST IN ACHT VERZEN ###

1. Om het hoogste doel te verwezenlijken
zal ik alle wezens koesteren
en ze beschouwen als kostbaarder
dan een wensvervullend juweel

2. Waar ik ook ga en met wie ik ook ben,
ik zal mijzelf zien als de minste van allen.
En uit de grond van mijn hart
zal ik anderen koesteren als meest verheven.

3. Bij alles wat ik doe, bewaak ik mijn geest.
En zodra verstorende emoties opkomen,
die mij en anderen bedreigen,
zal ik ze krachtig en resoluut afwenden.

4. Wanneer ik wezens zie van kwade wil,
overheerst door negativiteit en lijden,
zal ik heb koesteren als een kostbare schat,
die ik met grote moeite gevonden heb.

5. Wanneer anderen mij uit jaloezie
aanvallen, krenken en kleineren,
zal ik de nederlaag accepteren
en anderen de overwinning gunnen.

6. Wanneer iemand die ik geholpen heb
of van wie ik veel verwacht,
mij slecht behandelt of diep kwetst,
zal ik hem als kostbare leraar zien.

7. Kortom, direct of indirect zal ik
voorspoed en vreugde schenken aan allen
en in stilte alle pijn en lijden op mij nemen
van alle moederwezens.

8. Moge dit alles niet bezoedeld worden
door de smetten van de acht wereldse houdingen.
En moge ik - in het besef dat alles een illusie is -
zonder gehechtheid van mijn ketenen worden bevrijd.

###########################

Elke keer dat ik dit lees, wordt er een spiegel voorgehouden: boek ik vooruitgang in mijn inzicht in de Dharma?

Wat roepen de verzen bij jullie op?

18
Het gewone leven / Prachtig artikel over compassie
« Gepost op: 13-09-2018 00:00 »
Hallo allen,

Dit artikel wilde ik met jullie delen.
Een prachtig (lang) stuk over compassie.
Het bevat een hoop dingen die leerzaam zijn (in elk geval voor ondergetekende).

https://www.lionsroar.com/she-who-hears-the-cries-of-the-world/

19
Meditatie / Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 28-08-2018 01:01 »
Hallo allen,

Deze Nepalese lama kan met humor en heel treffend omschrijven wat een goede meditatie-houding is.
Zoals in deze filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=une3UM9k21s
https://www.youtube.com/watch?v=XSU6AooM4yk

Veel kijkplezier!

20
Het gewone leven / Het willen en de intentie
« Gepost op: 24-08-2018 00:51 »
Hallo allen,

Deze topic begin ik kort:
Wezens zouden er goed aan doen om minder bezig te zijn met wat ze willen, en meer bezig te zijn met hun intenties.
Volgens mij zou dat geheel in lijn met de Dharma zijn.

21
Theravada Boeddhisme / Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 24-08-2018 00:07 »
Hallo allen,

Geinspireerd door posts van Nico en Siebe, ben ik me gaan verdiepen in iets uit de Pali-canon: sotapanna ofwel stroom-intrede(r).

Ik lees en hoor er verschillende versies van, elk met net een andere nuance, maar alle bronnen zijn het eens over het volgende:
- een stroom-intreder is vrij van de eerste drie bezoedelingen: (1) geloof in zelfbeeld, (2) geloof dat rituelen leiden tot verlichting, (3) skeptische twijfel in de drie juwelen (de boeddha, de dharma, de sangha)
- een stroom-intreder wordt gegarandeerd binnen zeven wedergeboortes verlicht
- een stroom-intreder zal niet meer wedergeboren worden in 1 van de bestaansniveau's met meer lijden dan de mensenwereld

Mijn vragen hierover zijn:
1) Hoe herken je bij een ander of jezelf of diegene stroom-intreder is of heeft bereikt?
2) Kun je aan een peuter herkennen of die tot de stroom was ingetreden in een vorig leven?
3) Hoort geloof in een zelfstandige, waarnemende bewustzijn ook tot het geloof in zelfbeeld?
4) Zijn er hedendaagse, westerse versies van het geloof in rituelen? Het westerse geloof dat genieten gelijk staat aan geluk? Het westerse geloof dat er iets heel erg mis is als je een keer niet kan genieten.
5) Kan skeptische twijfel ook zijn dat je meer een Mahayana of zen type bent dan een Theravada type?

Pagina's: [1]