Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Bodhiboom

Pagina's: [1]
1
Humor en afleiding / Het vliegtuig
« Gepost op: 14-09-2019 18:48 »
President Jimmy Carter, former President Ford, Henry Kissinger, a priest and a hippy were in a plane together. There was a storm, and the pilot rushes into the passenger cabin. He says, “we’ve been hit by a lightning bolt and the plane is going down. The co-pilot and crew are dead. Here are four parachutes, sort out among yourselves who gets them.” With that he bails out. Jimmy Carter speaks first. “As President the fate of the free world is on my shoulders. I’m sure you’ll agree I should survive”, and he dons a parachute and jumps. Ford speaks next, “well I never did anyone any harm, and I have a golf date next week,” and he bails out with a parachute. Then Kissinger says, “I am the smartest man in the world, I should live”, and he jumps out. The priest then says to the hippy “I have had a fulfilled life and am not afraid to meet my maker, go ahead my son”, to which the hippy replies, “but father, there are two parachutes left, because the smartest man in the world just jumped with my rucksack.” Intellectuals are not always the smartest after all.
— Osho

2
Algemeen / Euthanasie en wedergeboorte
« Gepost op: 07-09-2019 14:11 »
Beste allen,

Gisteren hoorde ik dat een bekende van mij een euthanasie vraag had gesteld aan zijn doctor. Dat deed mij denken aan de gevolgen voor de wedergeboorte van iemand die euthanasie of zelfmoord pleegt, is daar ooit iets over gezegd?

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom

3
Algemeen / Verhalen en het boeddhisme
« Gepost op: 05-09-2019 13:59 »
Beste allen,

Ik heb een lange geschiedenis met verhalen, zoals denk ik de meeste mensen in het Westen. Stripverhalen, boeken, tv series, films. Al die dingen bestonden niet in de tijd van de Boeddha, en ze dragen wel bij tot hoe onze gedachten zich vormen.

Dus ik vroeg mij af, hoe denkt het boeddhisme over verhalen? Ik herinner me de Bahiya Sutta, die iets zegt als..

Citaat
In het zien, alleen dat wat gezien is. In het horen, alleen dat wat gehoord is. In het gevoelde, alleen dat wat gevoeld is. In het gekende, alleen dat wat gekend is. Op die manier moet je jezelf trainen.

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/ud/ud.1.10.than.html

Verhalen zijn iets dat de verbeelding aanspreekt, niet iets waarvan je kan zeggen dat in hetgeen dat gezien is, er alleen het geziene aanwezig is. Zeker kom je in films dingen tegen die niet in de echte wereld bestaan, kijk bijvoorbeeld naar iets als Avatar, waar het echte word gemengd met het computer gegenereerde.

Ik heb er nog nooit met een monnik of geestelijke over gesproken, maar verhalen zijn wel iets wat ons weghaalt bij de echte wereld, terwijl ze ons tegelijk ook aanspreken en iets kunnen leren.

Met heldere groet,
Bodhiboom


4
Ik kwam vandaag dit interview tegen, en ik moet zeggen ik was wel onder de indruk. Om onafhankelijk de realisatie te bereiken van niet-zelf, zowel als een diepgaand begrip van lijden en compassie, dat is niet niks, het lijkt veel op boeddhisme.

Het is overigens een hele goede site, The Talks, met veel interessante interviews met allerlei iconische figuren. Ai Wei Wei, Al Pacino, Wim Wenders, fantastisch...

https://the-talks.com/interview/jim-carrey/

5
Humor en afleiding / The Egg
« Gepost op: 02-09-2019 19:30 »
Een leuke video naar een kort verhaal van Andy Weir, die ook het verhaal van The Martian schreef (een sci-fi film met Matt Damon). Gaat over het hiernamaals en de zin van het leven, eerder Hindu dan Boeddhistisch maar toch wel grappig.

https://youtu.be/h6fcK_fRYaI

6
Het gewone leven / Loslaten van drijfveren
« Gepost op: 27-08-2019 17:48 »
Beste allen,

Ik wou het even hebben over motivatie. Als je alle verlangens loslaat, en merkt dat je ergens onderin het verlangen hebt om verlicht te worden, en dat pardoes ook laat gaan, wat blijft er dan over van je drijfveren? Je staat opeens op losse schroeven, je gaat nergens meer naar toe, je hebt geen motivatie meer.

Het ontwikkelen van een geest die neigt tot loslaten is een schone zaak, maar kan men te ver gaan?

Met zwetende groet,
Bodhiboom

7
Controverse en verandering / De verlichting van de Boeddha
« Gepost op: 24-08-2019 13:05 »
Beste mensen,

Dus ik zat te lezen in Buddhist Scriptures van Edward Conze, en daarin kwam ik het verhaal van de verlichting van de Boeddha tegen. Dit boek is een vertaling van verschillende bronnen, en doet zijn best om zo dicht mogelijk bij het originele bron materiaal te blijven. Er zitten dus ook veel erg kleurrijke verhalen in. Zo ook deze, waarin Mara bijvoorbeeld word weergegeven als een bestaand, denkend persoon, wiens dochters proberen de Boeddha te verleiden, en wiens legers oprukken naar de mediterende Boeddha, alleen om allemaal te vervagen als de Boeddha de grond aanraakt.

Waar ik dus aan zat te denken is dat zulke dingen best voor kunnen komen in het binnenste van de mens terwijl je mediteert. Maar door de kleurrijke weergave van verhalen in de rest van het boek, bijvoorbeeld over het Pure Land van Boeddha Amitabha, kan je niet zeker weten waar die dingen precies vandaan komen.

Het staat in sterk contrast met bijvoorbeeld de zin “ik heb gehoord...” die veel van de sutra’s inleid, en die toch getuigt van een bepaalde zorgvuldigheid en afstand van de bron. Een verhaal zoals dat over het Pure Land moet ook uit iemand’s mond zijn voortgevloeid, die zegt het persoonlijk te hebben meegemaakt in een visioen of dergelijks.

Ik vind het jammer dat de bronnen van het boeddhisme wat dit soort verhalen betreft niet wat duidelijker zijn over wat waar vandaan komt.

Met zwoele groet,
Bodhiboom

8
Controverse en verandering / Wat is een westerse boeddhist?
« Gepost op: 19-08-2019 13:52 »
Beste allen,

Ik zat in een boek van Edward Conze te lezen, en kwam deze passage tegen:

Citaat
Ten slotte kan de fundamentele verdeling van de gemeenschap in leken en monniken, volgens hun respectieve verworvenheden en taken, worden verduidelijkt uit de 'Vragen van koning Milinda'. Uit de tweede van deze uittreksels wordt duidelijk dat geloof en toewijding, naast moraliteit, de speciale provincie van de leek zijn. In het algemeen kunnen alleen de monniken hopen van moraliteit naar hogere dingen te gaan, eerst naar meditatie en vervolgens naar wijsheid.

Dat spreekt toch een beetje de westerse boeddhist tegen. Wij nemen geen monniken geloftes af, maar bestuderen wel de dharma en mediteren en volgen het Achtvoudige Pad. Waar passen wij in het geheel?

Het zorgt er wel voor dat wij veelal niet precies weten waar wij staan. Bijvoorbeeld met eten: de monniken eten een keer per dag, en dat helpt ze om zich los te maken van de processen van het lichaam, het is onderdeel van de leer. De leken eten wanneer ze honger hebben. Waar bevinden westerse boeddhisten zich in dat proces?

Met winderige doch heldere groet,
Bodhiboom

9
Het gewone leven / Spirituele kostwinning
« Gepost op: 18-08-2019 23:42 »
Beste mensen,

Ik vroeg mij af, is het jullie gelukt om door middel van jullie interesse in boeddhistische onderwerpen de kost te verdienen? Ik bedoel maar, misschien zijn er hier mensen die yoga leraar zijn geworden, of spiritueel onderwijs geven voor Dana, wie weet...

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

10
Humor en afleiding / BuddhaLand pretpark?!
« Gepost op: 10-08-2019 12:07 »
Ik kwam dit tegen op het internet en moest er toch wel om lachen. Blijkbaar bestaat het echt, het heet Suoi Tien en het is in Vietnam. Bekijk de video maar.

https://youtu.be/eVOQq1jSRtQ

Met opklarende groeten,
Bodhiboom

11
Kunst en cultuur / De boeddha hal in Leiden
« Gepost op: 08-08-2019 09:45 »
Beste allen,

Ik ga graag wel eens naar de boeddha hal van het Museum van Volkenkunde in Leiden. Het is een prachtig zacht belichte hal waar vijf grote metalen boeddha beelden tentoon zijn gesteld, met wat kussens voor diegenen die hier even willen gaan zitten om van de uitzonderlijk rustige atmosfeer te genieten.

Best een bezoekje waard...



Met ietwat grijze groet,
Bodhiboom

12
Algemeen / Boeddhistische poëzie
« Gepost op: 02-08-2019 18:10 »
Beste allen,

Ik wou jullie vragen of het voor jullie ook zo is dat boeddhistische poëzie een speciale lading heeft. Vaak is het zo dat men zegt dat de woorden slechts een vinger zijn die wijst naar de maan. Bij poëzie is dat dubbel waar, want niet alleen zijn de woorden een vinger, maar de mening wijst ook naar de maan.

Een klein stukje van de Hsin Hsin Ming van Sengtsan,

Het juiste pad volgen is niet moeilijk
voor degene die geen voorkeuren heeft.
Alleen wanneer liefde en haat afwezig zijn
wordt alles helder en duidelijk.
Zodra je echter ook maar enig oordeel hebt
worden hemel en aarde van elkaar gescheiden.
Als je de waarheid wilt leren kennen
wees dan nergens voor of tegen.
Een oordeel hebben over iets
is de ergste ziekte van de geest.
Als je de ware aard der dingen
niet hebt begrepen
wordt je naar rust verlangende geest
nodeloos verstoord.

De vertaling is sowieso lastig want het is poëzie in het oorspronkelijke Chinees, maar het geeft mij een ruimtelijk gevoel van binnen. Het is alsof het tegen mij spreekt op een mythisch niveau wat voor gewone woorden niet toegankelijk is. Het heeft ook iets van een puzzel, iets waar je lang op kan kauwen. Weinig woorden maar van grote waarde.

Met heldere groet,
Bodhiboom

13
Het gewone leven / Dicht bij de bron
« Gepost op: 30-07-2019 18:18 »
Beste allen,

Ik zit nog steeds te lezen in Eckhart Tolle, en ik vraag mij af hoe de meeste boeddhisten tegen zo iemand aankijken. Hij had duidelijk een verlichtingservaring, en is een vaardig spiritueel leraar, en hij heeft best wel veel te zeggen over zijn ervaringen.

De boeddha was eens ook gewoon een mens. Zijn traditie is aan ons overgeleverd in de Pali Cannon, na vele jaren mondelinge overlevering en vertalingen en transcripties. Het is ook iets van die tijd, het lost de vraagstukken op van die tijd en vertoont sporen van mengeling met de andere (bij)geloven van die tijd.

Dus is het niet iets om dicht bij de bron te komen? Om te kijken naar de leraren van vandaag die de wijsheid opnieuw uitdragen maar in een moderne vorm. Er zijn natuurlijk ook wel boeddhistische leraren die de leer in een moderne vorm gieten, zoals Thich Nhat Hanh, maar het zijn er niet veel.

Met verkoelende groet,
Bodhiboom

14
Mahayana Boeddhisme / Maya — de wereld is illusie
« Gepost op: 23-07-2019 16:42 »
Beste mensen,

Ik kwam vandaag wat referenties tegen in het Wikipedia artikel over Maya waarin staat “de zelf is māyā zoals een magische illusie en ook zo zijn objecten in de wereld”. Op een bepaald niveau resoneert dat wel met mij, het zien van de wereld als illusie en het zien van de innerlijke wereld als echt.

Zulke dingen heb ik ook wel gelezen in Eckhart Tolle’s De Kracht van het Nu, maar ik ben ze in het boeddhisme nog niet zo veel tegen gekomen. Weten jullie of dit verder besproken word in de sutra’s?

Met enigszins hete, smeltende groeten
Bodhiboom

15
Algemeen / De drie deuren van de bevrijding
« Gepost op: 04-07-2019 20:24 »
Beste mensen,

Ik kwam dit artikel tegen van Thich Nhat Hanh in Lion’s Roar, en het sprak mij erg aan, dus ik dacht ik deel het hier. Kort gezegd, de drie deuren van de bevrijding, die in elke boeddhistische traditie worden onderwezen, zijn leegte, tekenloosheid en doelloosheid.

https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=auto&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.lionsroar.com%2Fthe-doors-of-liberation-may-2014%2F

Elk van die drie tekens, als je er maar een tijdje op mediteert, zorgt ervoor dat je weer meer dingen los kan laten. Vooral de laatste, doelloosheid, laat mij veel zien van binnen, plaatsen waar ik mij nog krampachtig vasthoud aan doelen en dingen die ik wil doen en hoe het in de toekomst moet zijn.

Vasthouden aan het doel van gelukzaligheid — bliss — kwam vooral naar voren. Ik voelde me opeens een stuk minder gelukkig, het was alsof iets dat gelukkig was, en mij gelukkig maakte, mij verliet. Het was moeilijk te categoriseren, iets ergens tussen plezier, genot en geluk.

Mooi geschreven hoor dat artikel door Thich Nhat Hanh...

Met warme groet,
Bodhiboom

16
Het gewone leven / Weggedragen door muziek
« Gepost op: 28-06-2019 11:05 »
Beste allen,

Ik zat gistermiddag op mijn balkon, en ik was in een niet al te beste stemming. Ik was wat somber vanwege mijn financiële situatie en al de dingen die niet konden, en daardoor projecteerde ik nogal wat donkere gedachten op vreemdelingen die ik in het dorp was tegen gekomen. Het kleurde mijn hele wereld een beetje donker. Maar: ik was me bewust dat het projecties waren. Desalniettemin kon ik mij er niet van los schudden.

Toen ben ik maar naar wat muziek gaan luisteren, en terwijl ik daar in de zon zat werd ik weggedragen door de stem van Donny Hathaway naar de ghetto’s van New York in de jaren ‘70. Toen ik weer een beetje bijkwam werd ik me ervan bewust dat mijn innerlijke wereld was verfrist en veranderd. Ik voelde mij een heel stuk beter.

Dus ik vraag mij af: is bewustzijn niet altijd het antwoord? Is het soms gewoon noodzakelijk om even afstand te nemen, de geest te bevrijden van het hier en nu en in vogelvlucht ergens anders naar toe te gaan?

Met warme groet,
Bodhiboom

17
Meditatie / Hoe ga je om met buitengewone ervaringen?
« Gepost op: 25-06-2019 15:29 »
Hallo allen,

Ik heb nog een vraag over hoe je omgaat met buitengewone ervaringen tijdens het mediteren. De volgende zijn dingen die ik allemaal heb meegemaakt:

- een gevoel van oneindige ruimte in een deel van je hoofd
- het gevoel los te komen van de gevoelens van je lichaam
- het gevoel aangeraakt te worden door een lichtende massa
- een stem horen die je vraagt hoe je poging tot communicatie is verlopen
- een gevoel dat er een massa is bij je voorhoofd die zegt, ik weet alles dat hij niet weet
- verschillende stromingen in delen van je lichaam
- ... vele anderen

Dit soort dingen past niet echt in de beschrijvingen van de jhana’s, en ik heb het geen plaats kunnen geven binnen een duidelijk kader. Sommige dingen zijn wel bemoedigend en een indicatie van vooruitgang, alhoewel je je er natuurlijk niet aan moet gaan hechten, heb ik me laten vertellen. Ik heb er wel eens een monnik over gevraagd, maar kreeg geen antwoord op mijn email, dus dacht dat ik de vraag hier nog eens zou stellen.

Met warme groet,
Bodhiboom

18
Meditatie / Boeken over meditatie
« Gepost op: 23-06-2019 13:07 »
Ik kwam laatst een mooi boek over meditatie tegen, Mindfulness, Bliss and Beyond geschreven door de Australische monnik Ajahn Brahm, dat in duidelijk gewoon Engels een boeddhistisch meditatie proces uitlegde tot in detail. Je kan het gratis downloaden als een pdf, dus ik dacht ik deel het met jullie.

http://theravadins.org/master/master-western/ajahn-brahm/brahm-mindfulness-bliss-and-beyond/at_download/file

Met warme groet,
Bodhiboom

19
Filosofie en Metafysica / Wat is een mens?
« Gepost op: 15-06-2019 13:53 »
Als het boeddhisme zegt dat je geen individu bent, geen zelfstandige individualiteit heeft, wat ben je dan precies? In mij kwam het antwoord op dat zo lang als je leeft schrijft je bewustzijn een levenslang relaas van gedachtes in het universele zijn. Het zijn sprankjes van originaliteit en inzicht die vloeien van ons fysieke zijn naar het cosmische, universele zijn.

Misschien niet helemaal boeddhistisch maar wel een interessante visie.

Met warme groet,
Bodhiboom

20
Algemeen / Voor internet boeddhisten
« Gepost op: 06-06-2019 15:31 »
Ik kwam een artikel tegen op Buddha Weekly dat ging over de voor- en nadelen van het zijn van een internet boeddhist. Een internet boeddhist, let wel, is een iemand die dharma voor zichzelf heeft geleerd van het internet, beginnend bij Wikipedia en andere bronnen.

Een van de nadelen is vaak een gelimiteerde kennis van het boeddhisme, want artikeltjes gaan vaak over een onderwerp en er zijn weinig goede overzichten van bijvoorbeeld de verschillende stromingen binnen het boeddhisme. Zelfs een goed beginners boek zoals Boeddhisme voor Dummies geeft een betere indruk van wat je waar moet zoeken.

Een ander nadeel is de tendens om aan DIY te gaan doen, dat wil zeggen dat men stukjes van de leer oppikt en gebruikt naarmate men voelt dat het bij je past, zonder een systematische aanpak of verkenning. Hiervoor zou ik mensen toch echt aanraden naar een lokaal centrum te stappen en te zien of er niet lokale cursussen worden gegeven.

Als je toch op het Internet bezig blijft, dan zou ik zeggen kijk eens naar accesstoinsight.org, die een hele goede introductie hebben naast Engelse vertalingen van de sutta’s, en naar lionsroar.com, een heel goed boeddhistisch magazine met een grote hoeveelheid van goede artikelen.

Hebben jullie nog tips voor internet boeddhisten?

21
Algemeen / Het vinden van een leraar
« Gepost op: 05-06-2019 11:42 »
Hallo geachte mensen,

Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het vinden van een boeddhistische leraar in Nederland? Reizen jullie veel? Zien jullie zo’n persoon vaak? Is er ergens een register te vinden?

Met warme groet,
Bodhiboom

22
Controverse en verandering / Ehipassiko en de eigen ervaring
« Gepost op: 10-05-2019 20:42 »
Hallo beste mensen,

Bij mijn ervaringen met het boeddhisme blijft het een stekelig punt: de boeddha heeft gezegd ehipassiko, oftewel kom en zie voor jezelf. Daar ben ik eigenlijk heel blij om, het strookt mooi met mijn wetenschappelijke training en eigengereide opvoeding, maar het plaatst mij wel voor een dilemma.

Er zijn namelijk gebieden van de boeddhistische leer die niet makkelijk te verifiëren zijn. Bijvoorbeeld:

  • karma
  • wedergeboorte
  • dependant arising (vergeeft u mij het Engels)
  • een spirituele dimensie naast de fysieke

Dus in hoeverre zou men zich bezig moeten houden met dat soort onderwerpen. Als men kijkt naar sommige bronnen van het vroege boeddhisme, zoals de Athakavagga oftewel het Boek van Achten, dan komen die dingen helemaal niet voor in de leer.

In feite staan de twee lijnrecht tegen over mekaar. Aan de ene kant ehipassiko en het geloof in wat je kan waarnemen, en aan de andere kant het dogma van bepaalde onzichtbare dingen. Jullie zien mijn conundrum, dat denk ik word gedeeld door veel westerse boeddhisten.

Met warme groet,

Bodhiboom

23
Het gewone leven / Waar de logica tekort komt...
« Gepost op: 26-04-2019 14:50 »
Ik zit al een paar dagen na te denken over de rol van de logica in de werking van de geest. Ik ben zo langzaam tot de conclusie gekomen dat de logica zo zijn limieten heeft. Het is een hele veilige mode van denken, maar vraag het om je te vertellen over een oneindigheid, een Zen koan, of een interpretatie van kunst of poëzie, en je ontdekt dat het helemaal zo capabel nog niet is.

Er zijn andere faciliteiten van de geest, zoals de instincten van het lichaam en de intuïties van ons super bewustzijn, waarnaar men kan leren luisteren. Vele van onze emotionele reacties zijn aangeleerd, en die moet men toch verkennen en mee om leren gaan. Het is ironisch dat ik het logische denken gebruik om de limieten van de logica te ontdekken  :)

Watvoor soorten denken zijn niet logisch: associatief, creatief, chaotisch, intuïtief... maar als je kijkt naar wat er is geschreven over denk stijlen dan zijn veel van die dingen, zoals analytisch of aesthetisch denken, toch eigenlijk een vorm van logische deconstructie. Er zijn verschillende stijlen die je kan ontwikkelen, die je denken kunnen verrijken.

Maar ik denk dat veel mensen toch vast zitten in het logische denken, en dat het kijken naar vooral het intuïtieve en het creatieve of geïnspireerde daar een goede aanvulling op is.

24
Meditatie / Zonder woorden zijn
« Gepost op: 10-04-2019 09:43 »
Beste mensen,

Ik wou met jullie delen een mooie ervaring die ik had tijdens het mediteren een paar dagen geleden. Ik zat, en gedachten kwamen en gingen, en opeens kwam er de gedachte “dat dit toch allemaal alleen maar woorden zijn”. Dus daar heb ik even de nadruk op gelegd, gedachten beantwoord met het zinnetje, “dit zijn toch alleen maar woorden”, en na verloop van tijd werd alles stil en leek het alsof ik in een mooie woordenlose ruimtelijkheid terecht kwam. Heel fijn.

Mediteren jullie wel eens op het zonder woorden zijn?

Met warme groet,

Bodhiboom

25
Meditatie / Verbeelding
« Gepost op: 30-03-2019 13:24 »
Ik kwam laatst een zinnetje tegen, “verbeelding is Mara’s speeltuin”. En dat zette mij een beetje aan het denken, want op het eerste gezicht lijkt het wel een korrel van waarheid te bevatten. Als je je dingen verbeeld, dan heb je geen terugval op een bepaalde waarheid die in de realiteit schuilgaat. En ook, je bent niet bezig om je faculteiten te gebruiken om het echte en het ware te benaderen.

Dus vanuit een boeddhistisch standpunt zie ik de verbeelding niet als een positief iets. Veel van de boeddhistische leer heeft te maken met inzicht, met uitpluizen van wat er van binnen gaande is. De verbeelding is een vijand van dat process, het kan makkelijk een plaatje schilderen maar het heeft vaak geen onderliggende betekenis.

Zeker in meditatie is verbeelding niet helpvol, het brengt eerst de ene en dan de andere impuls naarboven die je allemaal voorbij ziet gaan voordat de geest kalmeert. Het beteugelen van de verbeelding is iets dat we misschien wel graag zouden willen, maar lijkt niet praktisch.

Ook als je kijkt naar bijvoorbeeld verwarde mensen, die volgen vaak invallen vanuit de verbeelding, dat ze doelwit zijn van een complot of de georganiseerde misdaad. De verbeelding staat vaak ten grondslag aan een delusie, die dan door tijd en overtuiging hardnekkiger is geworden.

Toch is de verbeelding ook mooi. Het zet aan tot het creëren van fraaie kunst, muziek, een geest die helemaal rechtlijnig en logisch dacht zou zichzelf die vrijheid niet kunnen geven. En als je denkt aan hoe je uit de slaap komt dan is dat ook verfrissend en verstillend, als op de een of andere manier slaap en dromen ruimte hebben gegeven aan allerlei innerlijke impulsen die anders problemen hadden veroorzaakt.

Hoe denken jullie dat de verbeelding zich verhoud tot de geest? Is een flexibele en getrainde verbeelding een waardevol iets? Of zou je actieviteiten met een hoog verbeeldingsgehalte moeten vermijden?

Met warme groet,

Bodhiboom


26
Algemeen / Is de Boeddha te pessimistisch?
« Gepost op: 27-03-2019 19:15 »
Ik denk dat het een legitieme vraag is, gezien de eerste en tweede Nobele Waarheden, “er is lijden” en “er is een oorzaak van lijden”. Als je kijkt naar wat Siddhartha ertoe bewoog om een asceet te worden — ouderdom, ziekte en dood — die dingen gebeuren nog steeds met iedere mens, en het probleem van een waardig levenseinde is voor het merendeel van mensen nog niet opgelost.

Maar er zijn ook andere aspecten van het leven. Voor de overgrote meerderheid van mensen die nu leven in een ontwikkeld land is gezondheid de norm tot een jaar of 65, je kan lang rondrennen en dingen doen, feesten, het leven vieren, naar muziek luisteren, dansen, creatief zijn, de liefde bedrijven, kinderen maken.

Dus is er wel zo een grote noodzaak om pessimistisch te zijn en je van alles te onthechten? Het lijkt een drastische oplossing voor een probleem waar de meesten zouden hebben gezegd, ik leef mijn leven voor nu en als ik oud word dan word ik maar oud.

27
Het gewone leven / Het opgaan in een film
« Gepost op: 25-03-2019 13:15 »
Ik wou het er even over hebben wat er precies gebeurt als je opgaat in een film. Ik ben wel een beetje filmliefhebber en heb dus ook een flinke dvd verzameling (hechtingen...) maar ik heb me er altijd over verbaasd dat je zo totaal je lichaam en je omgeving kwijt kan raken bij het kijken naar een film. Je concentratie word zo totaal dat er niks over blijft dan het zien van de plaatjes en het horen van het geluid. Je komt er dan ook verfrist en voldaan uit vandaan.

Dus ik vraag mij af, die concentratie, is dat soortgelijk met wat er in meditatie hoort te gebeuren? Dat je helemaal opgaat in het object? Is het iets goeds? Of is het juist slecht dat je de aandacht voor het lichaam verliest, dat je je als het ware terugtrekt van een deel van de belevenis van onze aanwezigheid op deze aarde.

Ik denk dat dit een ervaring is die vrijwel iedereen wel heeft gehad met films. Soms merk je dat je aandacht speciaal word gepakt door een deel van de film dat heel spannend en dramatisch is, vaak is er dan een hevig verlangen aanwezig of een grote bedreiging, wat je als het ware even meezuigt de wereld van de film in. Dat lijkt mij toch een aanwijzing dat het misschien geen goed mechanisme is dat je meeneemt...

Warme groet,

Bodhiboom

28
Het gewone leven / Boeddhisme en computer games
« Gepost op: 23-03-2019 16:16 »
Ik heb lang nagedacht over computer games en het boeddhisme, en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat er maar weinig games zijn die het boeddhisme echt ondersteunen, en veel meer die er tegen in gaan. Hier is een korte samenvatting van mijn gedachten over de negatieve impact van games...

Het zijn tijdsverdrijven, dingen die afleiden van de echte wereld. Ze bevorderen vaak gehechtheid, door te spelen met thema’s zoals gouden munten en schatten die je word geacht te achtervolgen. Ze zijn verslavend. Ze vormen onreele gewoontes.

In het zetten van speler tegen speler, achter maskers, leiden ze tot het dehumaniseren van de tegenstander. Ze leiden vaak tot woede en wrok. Ze leiden tot onvriendelijkheid, en het zien van dieren en mensen als onvriendelijke wezens.

Dat is zo’n beetje wat ik in mijn persoonlijke omgeving heb geobserveerd. Games hebben ook wel wat positieve eigenschappen, zoals een vaardigheid aanleren en reactievermogen aanscherpen, maar er schijnen toch meer negatieve te zijn.

Wat denken jullie erover?

Met warme groet,

Bodhiboom

29
Meditatie / Vragen over afleiding
« Gepost op: 19-03-2019 15:59 »
Ik mediteer al een paar jaar op de shamatha en vipassana manieren, niet echt dagelijks maar toch meerdere keren per week, maar heb een paar vragen... ik mediteer gewoonlijk 50 minuten per sessie.

1. Mijn aandacht wil nog wel eens verbreden naar meerdere dingen, dan ga ik tijdens de meditatie gedachten of gevoelens volgen terwijl ik ook nog de ademhaling volg op de neus of op de buik. Is dit iets goeds of iets slechts? Moet ik proberen mijn aandacht een-puntig te houden op alleen de ademhaling?

2. Ik kom soms kloppingen tegen in mijn tast-zin, soms een soort geruis dat lijkt op tinnitus bijvoorbeeld op de tong of in de voeten, soms een sterkere serie tikjes in een bovenbeen. Dit is alleen een afleiding en ik kan het laten komen en gaan, maar ik vroeg me af of het gewoon is? Moet ik hiermee naar een neuroloog?

Ik heb wel een aantal topics gelezen in dit forum, en heb wel wat gehad aan opmerkingen over milde openheid en vriendelijk zijn voor jezelf en je eigen gedachtes. Het is heel fijn dat mensen hier hun ervaringen kunnen delen, en diegenen van ons die nog wat minder ervaren zijn help kunnen bieden. Bravo!

Met warme groet,

Bodhiboom

30
Het gewone leven / De samenleving en conditionering
« Gepost op: 14-03-2019 14:37 »
Beste mensen,

Waar ik zo af en toe last van heb zijn de patronen die onze samenleving in ons conditioneert. Het idee dat dingen waarde hebben, dat je handel moet bedrijven, dat je geld moet verzamelen, dat je in je levensonderhoud moet voorzien, dat je moet werken... het geeft allemaal zo een zware vertekening aan de wereld om ons heen.

Als je kijkt naar de Thaise bosmonikken dan leven die zonder al die lasten. Betekent dat dat ik hier zit te kijken naar het verschil tussen de wereld van de leek en de wereld van de monnik? Misschien is dat een bijkomstigheid maar het was niet de oorsprong van de gedachte.

Het gaat er meer om dat de gedachtenwereld die wij meekrijgen van onze samenleving toch bepaalde lasten op ons legt, en soms wegen die best zwaar want er komen zorgen en plichten uit voort. De samenleving probeert allerlei dingen op ons te leggen naast die basis lasten... je moet stemmen, je moet belasting betalen, je moet een verantwoordelijk burger zijn. Er zijn meer lasten dan je weet.

Als je eenmaal aan de gang gaat met het kijken naar al de dingen die je “moet” doen, dan stapelt het zich al gauw op. Sommige dingen kan je negeren, sommige niet. Maar waar het op neer komt is dat jouw word gevraagd om attentie te geven aan al die dingen.

En dat slijpt zich als het ware in jouw brein. Bij mij is het altijd typerend wat er boven komt drijven als ik ga slapen. Dan komen de dingen waar ik me zorgen over heb gemaakt naar boven. En dan is het ook lastig om mindfulness te beoefenen want dan word je weer wakker.

Hebben jullie een goede methode gevonden om met de gewone dingen om te gaan?

Met warme groet

Bodhiboom

31
Algemeen / Favoriete beoefening of leer
« Gepost op: 06-03-2019 11:08 »
Enkele dagen geleden zat ik met mijn vader te praten over het boeddhisme, en wat er ter sprake kwam was welke beoefening mij nou het meeste had gebracht. Ik heb er even over nagedacht, en ik denk dat het inzicht meditatie is geweest, het kijken naar de oorsprong van de dingen om specifiek te zijn.

Wat ik merkte is dat als je je bewust word van waar je emoties vandaan komen, de wortels ervan, dat veel van je negatieve emoties ook verdwijnen, of sterk verminderd worden. Dus het loont om specifiek die dingen te gaan onderzoeken. Het is niet iets wat veel besproken word in de boeddhistische leer.

En toen vroeg ik me af wat voor andere bijzonderheden ik wel niet had gemist van het boeddhisme. Wij hebben waarschijnlijk allemaal verschillende beoefeningen waar wij veel aan hebben gehad, die niet noodzakelijk tot de hoogtepunten uit een standaard beginners boek zouden behoren.

Heb jij een favoriete beoefening of leer die je zou willen delen?

32
Controverse en verandering / Het Westerse Boeddhisme
« Gepost op: 01-03-2019 15:22 »
Beste mensen,

Wat ik bij veel Westerse boeddhisten ben tegen gekomen is een bepaalde manier van kijken naar de meer kleurrijke aspecten van het boeddhisme. Vaak is er een soort spectrum van opinie aanwezig, dat mensen bijvoorbeeld meditatie wel aanvaarden, maar moeite hebben met wedergeboorte en de boeddhistische cosmologie. Hoe meer gelovig bepaalde aspecten aandoen, hoe meer moeite men ermee heeft.

Daarnaast zijn er ook spraakmakende boeken verschenen zoals Confession of a Buddhist Atheist van Stephen Batchelor dat een poging doet om het boeddhisme apart te zien van zijn religieuze aspecten, en meer te richten op die gebieden waar het boeddhisme zich verdiept in de wetenschap van de geest.

Ik zou ook even het zeer populaire boeddhisme van Thich Nhat Hanh aanhalen, die zich vrijwel geheel richt op de mindfulness in eerste instantie. Deze zijn allemaal indicatief van een stroming naar een meer seculiere visie op het boeddhisme, die misschien beter aansluit bij het Westerse denken omtrent wetenschap en de geest.

Toch blijft er dan bij mij de vraag hangen in hoeverre begrippen zoals karma en wedergeboorte deel zijn van de kern van het boeddhisme. Het concept van samsara zoals dat bestaat in een leven is een ding, en aantoonbaar juist, maar wat weten wij nou werkelijk van andere levens en wat er gebeurt tussen levens?

De boeddha zei ehipassiko, zie voor jezelf de waarheid van de leer, maar deze aspecten zijn moeilijk te verifiëren door ons of door andere mensen. Op zijn hoogst zou je zeggen dat misschien in diepe meditatie iets waargenomen kan worden, maar die dingen zijn niet te bewijzen of makkelijk aan andere mensen door te geven.

Het westerse boeddhisme zoals het nu bestaat is een veelvoud aan organisaties die op veel verschillende locaties zich proberen te vestigen, met ook een veelvoud aan verschillende leren. Het negatieve daarvan is dat als je je voegt bij een bepaalde stroming dan moet je er vaak een stukje voor reizen voordat je bij gelijkgezinden komt.

Hoe zien jullie het westerse boeddhisme? Zal zoiets over tien jaar nog bestaan?

Namasté

Bodhiboom

33
Media en Nieuws / Oude BOS uitzendingen beschikbaar op YouTube
« Gepost op: 27-02-2019 17:14 »
Ik kwam er laatst achter dat er een YouTube kanaal is dat heet “St. Nederlands Boeddhistisch Archief” dat veel van de oude uitzendingen van de nu-opgedoekte Boeddhistische Omroep Stichting heeft. Ik vond het heel plezierig om programma’s zoals Modern Monks en Zentuin in de Zuidas nog eens terug te zien.

Het gaat allemaal een aantal jaren terug, zo was er bijvooreeld nog een interview met Niko Tydeman Roshi uit 2007. Maar misschien vinden mensen er nog plezier aan.

34
Voorstellen / Bodhiboom stelt zich voor...
« Gepost op: 23-02-2019 17:03 »
Hallo beste mensen,

Een korte introductie, ik ben 46 maar als boeddhist toch nog vrij jong. Ik heb wel een vrij lang pad bij de Oosterse religies gehad, mijn ouders verlieten de gereformeerde kerk nog voor ik geboren was en zijn een tijdje hippies geweest, dus als kind heb ik al de leer van guru’s en wijsgeren meegekregen.

Nadat ik een flinke tijd in Engeland had gewoond ben ik een jaar of vijf geleden naar Nederland teruggekeerd, en in deze turbulente periode ben ik me ook in het Boeddhisme gaan verdiepen. Ik heb een aantal boeken erover gelezen, Thich Nhat Hanh, Gil Fronsdal en anderen, en heb een aantal cursussen gevolgd bij de nabij gelegen Tibetaans Boeddhistische tempel.

Dus toen ik het boeddhaforum ontdekte en even had verkend, dacht ik, hier zijn toch vrij veel posts waar veel gedachten achter schuilgaan, en ik vond iets waar ik toch op wou reageren, dus vandaar dat ik mij aanmeld.

Namasté

Pagina's: [1]