Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - MaartenD

Pagina's: [1] 2 3 4
1
Het gewone leven / Re: de gevolgen van oefening
« Gepost op: Vandaag om 16:51 »
Vanmiddag merkte ik wat opkomende ergernis op bij een mailtje van een collega dat in eerste instantie wat scherp overkwam. Toen bedacht ik dat die mogelijk wat emotie mee liet gaan in een tekst, wat erg begrijpelijk is. Toen begreep ik dat we dit allemaal doen. Toen begreep ik dat dit ook niet anders kan. Toen voelde ik opeens als het ware alle tientallen processen in en tussen geesten tegelijk gebeuren.

Dat was best een moment van inzicht, geloof ik. Dit gebeurt eigenlijk constant, we zijn ons er hooguit niet van bewust.

2
Media en Nieuws / Re: boeddhisme les 1 van 2
« Gepost op: Vandaag om 16:39 »
De reacties van mensen aan het begin waren grappig. Het toont wel wat oefening als je hier neutraal naar kan luisteren zonder er meteen de 'fouten' uit te gaan halen of je te ergeren. De vraag was waarschijnlijk 'wat zegt boeddhisme jou?', trouwens, dus elk eerlijk antwoord is goed.

Ik zag de kalama sutta langskomen en vond dat wel wat smalletjes uitgelegd: de Boeddha zei niet echt dat je maar moet doen wat echt goed voelt. Dat is reclame voor new age spiritueel fladderen zolang je gevoel maar ja zegt. Dat is ook niet wat de kalama sutta zegt. Maar ach.. als korte reclamespot is het wel okay.

De uitleg vond ik zelf wat fragmentarisch. Alle verschillende mensen door elkaar waren wel interessant om te zien, het toont wat kleur en ik zag weer eens stromingen die ik niet zo goed ken.

Al met al aardig. Ik ga deel twee maar eens kijken.

Met warme groet,

Maarten

3
Media en Nieuws / boeddhisme les 1 van 2
« Gepost op: Gisteren om 10:27 »
Dit kwam ik gisteravond tegen in de suggesties van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Zjiir5awvfk


Boeddhisme les 1 van 2, van St. Nederlands Boeddhistisch Archief. Het staat er sinds 2016, trouwens, maar voor mij is het nieuw.

Wat vinden jullie hiervan? Hoe ga je om met de reacties in het filmpje, de reacties eronder?

Met warme groet,

Maarten

4
Media en Nieuws / Re: Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 12-02-2019 14:47 »
Borobudur, welkom terug! Wat fijn om je weer terug te zien.

Mantelzorg, sadhu sadhu sadh.

Ik zal proberen om vanavond te luisteren naar het filmpje wat je doorstuurde.

Met warme groet,

Maarten

5
Het gewone leven / Re: de gevolgen van oefening
« Gepost op: 12-02-2019 14:01 »
Met enige (on-)regelmaat loop ik tegen vermoeidheid en overprikkeling aan. Asperger speelt daar een redelijke rol in.

Wat ik merk is dat ik de staat van mijn lichaam/geest kan opmerken zonder er direct iets van te vinden. Of, als dat toch gebeurt, dat dan weer op te merken. Zodra ik dat gedaan heb kan ik kiezen om rust te nemen of juist door te doen. Zelfs intern energie opwekken werkt af en toe! Het besef dat sensatie niet 'van mij' zijn, begint ook te groeien en dat helpt met dingen in perspectief zetten.


6
Het gewone leven / Re: de gevolgen van oefening
« Gepost op: 10-02-2019 10:51 »
Fietsen zonder stress.. Ik fiets iets meer dan 30 km per dag voor woon-werkverkeer en kom genoeg mensen tegen die geen licht voeren en/of geen richting aangeven. Regelmatig is dat gevaarlijk. Zelf maak ik trouwens ook wel eens een fout, hoewel ik serieus m'n best doe.

Tegenwoordig wind ik me niet of nauwelijks meer op over verkeersgedrag van anderen. Het gebeurt, het is.

7
Het gewone leven / de gevolgen van oefening
« Gepost op: 10-02-2019 10:47 »
Beste iedereen,

Boeddhistische oefening kent als het goed is geen doel. Oefenen om een doel te bereiken lijdt maar tot teleurstelling en frustratie. Tot zover de overbekende theorie. Oefening heeft echter wel gevolgen, resultaten. Wat zijn die resultaten?

Ik ben benieuwd naar merkbare resultaten van oefening in het dagelijkse leven. Van iedereen. Zonder oordeel erbij, gewoon delen. Negatieve gevolgen zijn ook welkom. Voel je in dat geval ook welkom om een apart topic erover te openen of een persoonlijk bericht te sturen.

Lid van dit forum? Eenmalig op bezoek? Dat maakt niet uit. Jouw ervaring is welkom.

Met warme groet,

Maarten

8
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 07-02-2019 17:48 »
Beste lieve Dorje,

Taal en communicatie zijn ook beoefening. Tegenover een ander staan die het moeilijk heeft, of juist niet, die wil helpen of juist niet, is allemaal oefening. Ik vrees dat ik je wat van me af heb geduwd en dat was geenszins de bedoeling.

Er zijn mensen die vooral getroost willen worden als ze het zwaar hebben en ik was voor even in die modus. Geduldige uitleg over de Drie Kenmerken van het Bestaan is dan enorm correct en juist maar vervulde niet de overheersende behoefte op dat moment.

Is je dat te verwijten? Nee, natuurlijk niet. Hoe kon je dat weten over het internet heen met alleen maar platte tekst op een forum?

Me dunkt dat we nu met zo weinig zijn dat we alle variëteit, alle rijkdom, elke ervaring en elk spatje wijsheid moeten koesteren als een gloeiend strootje dat misschien ooit een vuur kan doen ontbranden.

Is dit ook weer een hongerige geest? Nou, nee, ik denk het niet. Het is best een kundig verlangen om over boeddhistische beoefening te willen spreken en een platform te willen blijven bieden om ook anderen op welkom te heten.

Ik sluit deze draad maar af. We gaan het ergens anders over hebben. Een laatste toevoeging is uiteraard welkom, schroom vooral niet.

Met warme groet,

Maarten

9
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 06-02-2019 15:11 »
Dorje en Gouden Middenweg, dank voor de geschreven woorden.

Ik ben ernstig gecharmeerd van het beeld van de held die valt over rozijnen. Noem mij maar zo, het is een grappige bijnaam.

Inmiddels gaat het weer beter met de stemming. Uitleg over de leer is me nu (weer) welkom. Toen ik in de put zat had ik niks aan die theorie. Soms - en ik heb het nu niet over dit forum - lijkt het alsof we het als boeddhisten niet meer zwaar mogen hebben. Nou, het is gewoon toch zo. We worden ziek, we worden ouder en soms gaat het allemaal even niet meer.

Ook dat is van voorbijgaande aard.

Gelukkig maar.

Met warme groet,

Maarten


10
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 27-01-2019 19:52 »
Even pauze, mensen.. Ik ben door m'n geestelijke energie heen op het moment. Ik ben ook best aan het kanen geweest vandaag, tussendoor. Op zich is het niet erg, het hoort er blijkbaar allemaal bij. Ik ben wel moe. Het gemis aan echte spirituele vrienden begint te knagen... ook dit hoort bij het groeiproces, dat soort dingen gaan zien. Het is alleen niet altijd leuk.

Moet dat? Moet het leven leuk zijn? Nou nee, natuurlijk niet. Het helpt wel, om eerlijk te zijn. Ook ik ben niks anders dan een mens, met alle mooie en minder mooie kanten van dien.

Ik heb alleen even niet meer. Geen energie meer om mensen bij elkaar proberen te brengen, geen energie meer om te helpen, te willen begrijpen. Het is nu - voor even- gewoon mij-tijd.

Ik twijfel sterk over dit forum.. Wat hebben wij met ons gezaag over minutiae nou te bieden aan nieuwsgierige (be-)zoekers? Ik ontken niet wat ik hier heb geleerd, overigens, maar ik ben niet direct normaal. Ik ben dankbaar voor wat ik heb verkregen maar voel me ook licht gefrustreerd over hoe weinig ik heb kunnen brengen, ondanks pogingen daartoe.

Laat me maar even. Als het weer voorbij is dan klaart het vast ook wel weer op.

Met warme groet,

Maarten

11
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 25-01-2019 16:13 »
Ik ben weer terug op strak drie maaltijden per dag en m'n twee stuks fruit natuurlijk. Het kan me niet heel veel meer schelen eigenlijk op het moment, merk ik. Het is genoeg.

Vanochtend las ik in het BD weer een stukje van Edel Maex. Weer een aspect dat ik wat kwijt was geraakt: alles is welkom. Elke impressie, elk gevoel, elke gedachte.. Mildheid is iets anders dan verdragen, merk ik weer eens.

Als ik Dorje's verhaal zo lees dan valt me de gedachte in dat het Hongerige ook kan zitten in geestelijke discipline. Tjonge!

Met warme groet,

Maarten

12
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 23-01-2019 19:35 »
Het lijkt wel mediteren. Je moet dan ook niet stil willen zijn. Je kan je geest aan het begin zeggen dat het tijd is voor het hier-en-nu maar dan moet je los laten. Blijven sturen is alleen maar activiteit.

Vandaag heb ik maar weer eens toegegeven, gewoon om te kijken hoe het voelde. Nou, niet heel bijzonder eigenlijk. Ik voel wat meewarigheid.

Ik denk opeens aan de doṇapāka sutta (SN 3.13) waarin koning Doṇapāka op dieet gaat. Het vers dat de Boeddha spreekt vind ik mooi in z'n simpelheid.

Mijn eigen poging:
Als men steeds gewaar is,
en weet wanneer genoeg voedsel genomen is,
dan worden alle (hun) aandoeningen slanker -
zij verouderen gracieuzer, hun levens beschermend.

De derde regel is volgens bhikkhu Sujato 'zijn ongemak vermindert' maar ik vind mijn versie leuker.

Ik ga eens kijken of dit te reciteren valt.

“Manujassa sadā satīmato,
Mattaṃ jānato laddhabhojane;
Tanukassa bhavanti vedanā,
Saṇikaṃ jīrati āyupālayan”ti.

(Weet iemand waarom je zo vaak een " aan het eind van een citaat net voor 'ti' ziet staan en niet aan het eind??)

Met warme groet,

Maarten

13
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 22-01-2019 14:54 »
en beschouwen?

14
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 22-01-2019 10:56 »
Misschien begin ik dat nu pas in te zien: een opwelling wegleiden is niet hetzelfde als 'm beschouwen. Tjonge! Vooral omdat die processen zo snel gaan is het lastig om opkomen en vergaan te beschouwen want je bent om te beginnen maar al te vaak te laat.

Niks te melden verder behalve dan dat het goed gaat. Geen extra's genomen.

Met warme groet,

Maarten

15
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 15:33 »
Dorje, bedankt voor de uitleg over beschouwen.

Fietsen kan ik goed. Straks weer naar m'n 15 kilometers. Ik kijk er nou al naar uit.

16
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 07:54 »
EM vroeg:
Citaat
Citaat
Voor mij zijn het rozijnen. Ik kan er een heel pakje van leegeten op een dag. Overdag kan ik tegenwoordig vrij aardig volhouden maar traktaties van een collega zijn meteen een uitdaging om maat te houden. Ik vind persoonlijk dat ik best iets mag nemen als iemand jarig is. De Middenweg, toch?

Gek genoeg vind ik mezelf niet eens hebberig. Het is een werktuigelijke kwestie, nauwelijks bewust maar vol spanning

Ervaar je het echt als een probleem?
Ik bedoel: er lijkt geen urgentie.

Er is geen urgentie voor wat lichamelijke gezondheid betreft. Ik ervaar het wel als een soort verslaving en in die zin is dit dus voor mij wel urgent.

Misschien helpt dit geschrijf. Gisteren was weer een redelijk rustige dag met alleen 's avonds een serie aanvechtingen. Ik probeerde ze geen geweld aan te doen maar ze te laten zijn. Dat voelde lastig aan, alsof ze bleven aandringen. Doe nou eens niet! - had ik kunnen denken. Maar goed, het ging weer over.

Met warme groet,

Maarten

17
Varia / anattā bij Iain M. Banks
« Gepost op: 20-01-2019 17:36 »
Iain M. Banks is, wat mij betreft, een uitstekende auteur van 'space opera'. Het is geen harde SF maar toch zeer realistisch beschreven en van een hoog literair gehalte. Een mooi voorbeeld daarvan is Use of Weapons, waar het volgende lange citaat uit komt. Banks is voor zover ik weet geen boeddhist (geweest). Dat weerhield hem er natuurlijk niet van inzichten te hebben. Hieronder een langere passage met niet alleen een soort van beeld van anattā maar zelfs van een zekere sammādiṭṭhi over zelf. Ik plaats het ter contemplatie en ter vermaak.

“Let me tell you a sort of story.”
“Must you?”
“No more than you must listen.”
“Yeah . . . okay, then. Anything to pass the time.”
“The story is this. It’s a true story, by the way, not that that matters. There is a place where the existence or non-existence of souls is taken very seriously indeed. Many people, whole seminaries, colleges, universities, cities and even states devote almost all their time to the contemplation and disputation of this matter and related topics.
“About a thousand years ago, a wise philosopher-king who was considered the wisest man in the world announced that people spent too much time discussing these things, and could, if the matter was settled, apply their energies to more practical pursuits which would benefit everybody. So he would end the argument once and for all.
“He summoned the wisest men and women from every part of the world, and of every known persuasion, to discuss the matter.
“It took many years to assemble every single person who wished to take part, and the resulting debates, papers, tracts, books, intrigues and even fights and murders took even longer.
“The philosopher-king took himself off to the mountains to spend these years alone, emptying his mind of everything so that he would be able, he hoped, to come back once the process of argument was ended and pronounce the final decision.
“After many years they sent for the king, and when he felt ready he listened to everyone who thought they had something to say on the existence of souls. When they had all said their piece, the king went away to think.
“After a year, the king announced he had come to his decision. He said that the answer was not quite so simple as everybody had thought, and he would publish a book, in several volumes, to explain the answer. “The king set up two publishing houses, and each published a great and mighty volume. One repeated the sentences ‘Souls do exist. Souls do not exist,’ time after time, part after part, page after page, section after section, chapter after chapter, book after book. The other repeated the words ‘Souls do not exist. Souls do exist,’ in the same fashion. In the language of the kingdom, I might add, each sentence had the same number of words, even the same number of letters. These were the only words to be found beyond the title page in all the thousands of pages in each volume.
“The king had made sure that the books began and finished printing at the same time, and were published at the same time, and that exactly the same number were published. Neither of the publishing houses had any perceivable superiority or seniority over the other.
“People searched the volumes for clues; they looked for a single repetition, buried deep in the volumes, where a sentence or even a letter had been missed out or altered, but they found none. They turned to the king himself, but he had taken a vow of silence, and bound up his writing hand. He would still nod or shake his head in reply to questions concerning the governing of his kingdom, but on the subject of the two volumes, and the existence or otherwise of souls, the king would give no sign.
“Furious disputes arose, many books were written; new cults began.
“Then a half-year after the two volumes had been published, two more appeared, and this time the house that had published the volume beginning, ‘Souls do not exist,’ published the volume which began, ‘Souls do exist.’ The other publisher followed suit, so that theirs now began, ‘Souls do not exist.’ This became the pattern.
“The king lived to be very old, and saw several dozen volumes published. When he was on his deathbed, the court philosopher placed copies of the book on either side of him, hoping the king’s head would fall to one side or the other at the moment of death, so indicating by the first sentence of the appropriate volume which conclusion he had really come to . . . but he died with his head straight on the pillow and with his eyes, under the eyelids, looking straight ahead.
“That was a thousand years ago,” Ky said. “The books are published still; they have become an entire industry, an entire philosophy, a source of un-ending argument and —”
“Is there an ending to this story?” he asked, holding up one hand.
“No,” Ky smiled smugly. “There is not. But that is just the point.”
He shook his head, got up and left the Crew Lounge.
“But just because something does not have an ending,” Ky shouted, “doesn’t mean it doesn’t have a . . .”
The man closed the elevator door, outside in the corridor; Ky rocked forward in the seat and watched the lift-level indicator ascend to the middle of the ship. “. . . conclusion,” Ky said quietly.

Zeer aan te raden: Use of Weapons, Iain M. Banks

Met warme groet,

Maarten

18
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 20-01-2019 10:59 »
Interessant.. gisteravond had ik m'n eerste grote worsteling weer. Ik wist zelfs al nauwkeurig wat ik wilde gaan pakken en de impuls op te staan bleef m'n concentratie verstoren. Ik stond op enig moment zelfs al in de keuken. Ik  heb éénmaal toegegeven - één sprits en nog zelfgebakken ook - en heb dat beschouwd. Althans, ik merkte op dat na consumptie de opwellingen nog even sterk waren. Daarna heb ik volgehouden.

Al met al een aardig succes, lijkt me. Vanochtend was ik bijna een uur alleen thuis en stond weer in de keuken.. en stopte. Beschouwen wil nog steeds niet lukken omdat de neigingen zelf niet bestand lijken te zijn tegen aandacht.

Wie heeft er ervaringen met sterke verlangen bekijken?

Met warme groet,

Maarten

19
Theravada Boeddhisme / upajjhatthana sutta
« Gepost op: 19-01-2019 14:05 »
Vanochtend viel me, onder de douche want waarom niet, de volgende gedachte in. De Leringen om vaak te overdenken zeggen: "Van alles dat dierbaar is en prettig/aantrekkelijk voor mij, ik zal verschillen en gescheiden worden." Dit zien we/ik vaak als leren omgaan met verlies. Het kan echter ook andersom gelden: een geest die ophoudt een zelf te identificeren met bezit of situatie wordt ook als het ware gescheiden van dat was dierbaar en prettig is/was. De vergelijking is niet helemaal zuiver maar iets waar je niet langer aan hecht wordt daarmee niet minder prettig.

Zit hier iets in?

De upajjhatthana sutta vervolgt met de reden dat die overwogen moet worden door zowel gewijde als leek: "Now, based on what line of reasoning should one often reflect... that 'I will grow different, separate from all that is dear and appealing to me'? There are beings who feel desire and passion for the things they find dear and appealing. Because of that passion, they conduct themselves in a bad way in body... in speech... and in mind. But when they often reflect on that fact, that desire and passion for the things they find dear and appealing will either be entirely abandoned or grow weaker... (in de vertaling van accesstoinsight)

Komt de uitspraak zo niet uit of je nou wel of niet overweegt?

Ik vond het intrigerend. Op het forum vind ik niks verder over de sutta. Als er interesse in is dan wil ik proberen er een verhaal van te maken.

Met warme groet,

Maarten


20
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 19-01-2019 13:49 »
Hier ben ik weer met een melding over gisteren. Een dag weer zonder overtredingen. Geen transgressionele smetten, zeg je dat zo? Ik heb wel wat chips gehad 's middags om vier uur. Dat is bij ons op het werk zo'n beetje de traditie en het voelt zo heerlijk vertrouwd naar de vrijdagmiddag. Afijn, ik wil ook niet per se gewicht kwijt maar smetten.

Succes dus. Vanochtend een chocolaatje bij de koffie maar niet bij het tweede kopje. Ik taalde er niet eens naar.

Wat me enorm opvalt is hoe moeilijk het is om de opkomende neiging tot 'nemen' te lokaliseren. Ik merk het nu razendsnel op maar du moment dat mijn aandacht zich vestigt is het alweer weg. Zou ik het onbewust toch wegdrukken in plaats van beschouwen? Daar moet ik nog achter komen.

Geen rozijnen dus. Ach ja, één. Ik vond er eentje op het laken vanochtend. Ik snoep graag in bed: echt een combinatie van geborgenheidskwesties, vermoed ik.

Tot morgen weer!

Warme groet, Maarten

21
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 19-01-2019 13:44 »
Lieve mensen,

Louter reagerend op de uitspraak dat theravada en mahayana weliswaar verschillen maar ook van elkaar kunnen leven wil ik wijzen op de ontstaansgeschiedenis van wat wij 'het boeddhisme' noemen zelf. De laatste tijd heb ik daar het een en ander over gelezen bij Jayarava en ik begin te zien dat er veel te leren valt. Het boeddhisme is niet alleen begonnen te midden van en is schatplichtig aan het toenmalige hindoeïsme, het was zelfs voortdurend in gesprek of discussie met allerlei stromingen. Eén van de verschillen is dat theravada discussieerde en zelfs polemiseerde over andere stromingen dan het wat latere mahayana, zeker vajrayana.

Als dat gewenst is wil ik proberen het een en ander uit te werken maar dat is in dit topic niet op z'n plaats. Ik verwijs wel naar het boek How Buddhism began van Gombrich, wat zeer inzichtelijk schijnt te zijn. https://www.bol.com/nl/p/how-buddhism-began/1001004011555950/?country=NL Ik heb het op mijn verlanglijstje staan.

Met warme groet,

Maarten

22
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 18-01-2019 08:55 »
Citaat van Dorje:
Citaat
Waar ik op aanstuurde is onderzoeken wat er gebeurt als je iets accepteert zonder daarbij verwachtingen te gaan koesteren (want dat is dan weer niet meer helemaal met rust  laten). Het is een schijnbaar subtiel verschil, maar een heel belangrijk verschil. Als er nog enige verwachting is, enig vertrouwen, enig idee er bij hoe het best zou verder evolueren, dan is er geen volledige acceptatie zoals het is en zoals het zichzelf spontaan zal ontwikkelen. Dat is nu juist het onderzoek.

Ik schrijf hier wat kortaf. Mogelijk hebben jullie meer tijd om het allemaal goed uit te werken. Het is juist wat je aanstipt over het verschil tussen verwachten dat een neiging of verlangen vanzelf weer verdwijnt en het onderzoeken om dan te constateren dat het verdwijnt. Ik handel vanuit een rotsvast vertrouwen in het karakter anicca als het gaat om fenomenen. Gedachten zijn toch al geen feiten, emoties zijn geen feiten, leerde mijn psycholoog me indertijd bij de cognitieve gedragstherapie. Wees gerust, ik onderzoek eerder dan dat ik ga staan wachten tot het een keer weggaat.

Om eerlijk te zijn.. het viel me gisteren op hoe snel dat gaat! Ik probeerde bij opkomende ideeën/verlangens te lokaliseren waar in mijn lichaam ze voelbaar zijn - wat altijd een leuke oefening is. Te laat! Het was al weer weg. Kun je nagaan.

Gisteren was een succesvolle dag. Niks extra gegeten, op een koekje na dat mijn aardige nieuwe teamleider me aanbood. Sociale argumenten zijn er ook nog, natuurlijk. Ik wil niet alles afslaan en zeker niet nu ik haar net ken. Een mooie start dan uiteindelijk. Jullie fungeren toch wel een beetje als een stok achter de deur want ik weet dat ik gezegd heb dat ik er elke dag iets over schrijf. Afijn, het kan best een kundig middel zijn in het begin.

Met warme groet,

Maarten

23
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 17-01-2019 12:57 »
Siebe,

Bedankt voor je persoonlijke verhaal. Ik herkende MN14 overigens direct, bedankt voor de verwijzing.

Wat je zegt over het genotscentrum is zeer herkenbaar en ik denk direct waar.

De methode.. de gevaren zien is heel direct boeddhistisch en komt voor in de soetta's. Mijn methode van mildheid die ik nu op het moment volg is dat ook, hoewel ik even geen los citaat ken. Het zal een mengeling moeten zijn, net van wat op een bepaald moment kundig is.

Deze zin viel me opeens in vanochtend en die prevel ik nu zachtjes voor me uit, net nog toen ik weg liep bij de lunch en eigenlijk nóg iets wilde pakken: yaṃ kammaṃ karissāmi, kalyānaṃ vā pāpakaṃ vā,
tassa dāyādo bhāvissāmī. Mijn vertaling tot nu toe: "Welke wilsacties ik ook zal doen, goed of kwaad, deze zal ik beërven." Ze komen uit de Leringen om vaak te overdenken, de abhinham paccavekkhitabba dhamma. Ik reciteer die tekst toch al iedere ochtend. Mooi toch, hoe zo'n tekst opeens kan gaan leven voor je als het ware.

Met warme groet,

Maarten

24
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 17-01-2019 09:05 »
Goedemorgen heren.

Het goede nieuws is dat ik nu wat langer beschouw.

Wat heb je aan theorie, vraagt Dorje, als je het al wel wist maar er niks mee doet? Niet veel. Intellectueel begrijpen is natuurlijk wel de eerste stap, dan volgt een voorzichtige vorm van realisatie. Dat begint nu zo ongeveer.

De tip van beschouwen en dan vervolgens, als het niet gelukt is, het directe gevolg te beschouwen en de percepties en gevoelens daarbij.. dat is een hele goede. Eigenlijk zou je dit uit elke simpele mindfulness-cursus kunnen halen maar ik ben blij weer eens herinnerd te zijn.

Mij valt nu trouwens in dat een flinke dosis mildheid waarschijnlijk een goed idee is. Mildheid jegens de activerende verlangens. Ze wegduwen - zoals Dorje zo goed opmerkte eerder - is intiem zijn met, net als ze zich uit laten leven. Aangezien ze niet ik, mij of van mij zijn en opkomen door oorzaken past eigenlijk alleen mildheid tegenover zo'n verschijnsel. De geactiveerde smet mag er zijn, die kun je accepteren. Dan, zo vertrouwen we, zal hij op een gegeven moment weer verdwijnen.

Gisteravond heb ik toch de rozijntjes van de vorige avond maar opgemaakt. Afijn, positief is dat ik eergister maar de helft van het zakje had weggepeuzeld. Nu kan ik mooi vandaag proberen vol te houden.

Mildheid en beschouwen. Dank voor het meedenken, mensen.

Met warme groet,

Maarten

25
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 16-01-2019 16:20 »
Dorje,

Bedankt voor de lange theoretische duiding. Gelukkig was ik zelf wel terecht gekomen bij de idee van een opkomend verlangen, idee, emotie, wat al niet, te beschouwen zonder meer. Het zit 'm er in de praktijk echter in dat die gedachteprocessen uiterst sterk zijn en razendsnel. Ik kan ze opmerken en even met rust laten maar ze blijven aandringen.

Eigenlijk heb ik nog maar pas geleden min of meer door dat gedachten ook niet van mij zijn. (Ik kende de theorie natuurlijk wel maar ja.) Hopelijk helpt dit de komende tijd.

Voor mij zijn het rozijnen. Ik kan er een heel pakje van leegeten op een dag. Overdag kan ik tegenwoordig vrij aardig volhouden maar traktaties van een collega zijn meteen een uitdaging om maat te houden. Ik vind persoonlijk dat ik best iets mag nemen als iemand jarig is. De Middenweg, toch?

Gek genoeg vind ik mezelf niet eens hebberig. Het is een werktuigelijke kwestie, nauwelijks bewust maar vol spanning.

Ik doe de komende dagen wel weer verslag. Eigenlijk hoop ik dat het forum een tijdelijke stok achter de deur kan zijn. :)

Met warme groet,


Maarten

26
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 15-01-2019 14:29 »
Hmm.. dit vind ik nou eens een flink inspirerend bericht.

Tja... wil ik dit wel, ben ik wel boeddhist? Tegenvraag: wie wil dit weten? Wie ben ik?

Veroudering, ziekte en dood kunnen we niet uit de weg gaan... nee, natuurlijk niet. De natuurwetten zijn spijkerhard. Waarom zou je dat ook willen? Zie met die wil dukkha ontstaan, overigens!

Misschien dat wrijving voor glans kan zorgen.. prachtig!

Ik neem me voor om bij het lezen te kijken naar mijn eigen gedachten en daar juist weer stil bij te staan. Wie ergert zich? Wie voelt zich geïnspireerd? Wie is het eens of oneens? Alleen al daarom werken jullie over en weer zuiverend.

Met warme groet,

Maarten

27
Varia / Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 15-01-2019 08:20 »
Lieve mensen,

Op zoek naar een nieuw onderwerp kwam ik op mijn nog voortdurende worsteling met mijn eigen neiging tot emotie-eten. Ik heb er geen moeite mee dat te bekennen. Hoe ik het ook wend of keer, ik blijf grijpen naar eten bij spanning, onrust, mezelf-zielig-voelen en zo voort.

Voor mijn gezondheid.. hoef ik het eigenlijk niet op te geven. Er zijn mensen die serieus lijden aan bulimia of iets dergelijks en erg dik worden. Dat is niet mijn probleem. De 30+ kilometers fietsen die ik per dag voor woon-/werkverkeer doe zullen hier vast bij helpen. Ik voel me gezond, voor mijn 42 jaar is mijn kleine buikje niet eens gek.. dat zal wel.

Echter.. zelfs nu mijn dagelijkse meditatie echt een keer wat verdiept bij vlagen en ik zo mindfull ben als het gaat, lukt het me toch niet om te stoppen. Ik heb daarom besloten om er elke dag (geen harde belofte!) iets over te schrijven aan jullie. Vragen en tips zijn op zich best welkom maar lopende de dagen vertel ik denk ik toch wel het een en ander.

Met warme groet,

Maarten

28
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 15-01-2019 08:13 »
Misschien is de discussie ook wel klaar.

We hoeven hier geen eindantwoord te bereiken. Dat is de geleerden niet gelukt dus waarom zou het ons wel lukken? Leent de Leer zich wel tot een catechismus op detail-niveau? Vragen, vragen.

Ieder heeft de ideeën voor het voetlicht kunnen brengen en elkaar en zichzelf kunnen verrijken in gesprek. Dat ging niet altijd makkelijk maar ieder heeft zo te zien echt geprobeerd rustig en begripvol te blijven. Dat is allemaal winst.

Goed gedaan!

Met warme groet,

Maarten

29
Media en Nieuws / Re: Urne gestolen
« Gepost op: 14-01-2019 13:16 »
Door de Duitstalige spam kom ik toch weer op dit topic. Hoe dit ook weer gaat, hè?

Urne gestolen.. natuurlijk is dat niet goed te keuren. Het is diefstal en daarmee een onkundige handeling. Echter.. wie ervaart er verlies? Wie is er gekwetst, beledigd? Wat doen we bezoekers van bezoekers en bewoners van de tempel, in hun gedachten, in hun gevoel, in hun handelen?

Dat zijn aardige vragen om jezelf te stellen voordat je reflexmatig reageert.

Met warme groet,

Maarten

30
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 14-01-2019 10:23 »
Een kleine bijdragen tussendoor, met nadruk niet bedoeld om het lopende gesprek te onderbreken. Het is interessant om te zien hoe de beeldvorming van de verschillende stromingen elkaar/zichzelf ontmoet.

Ik ben blijven steken bij de Boeddha die een tijdje ging liggen toen hij rugpijn had. Ik had zelf vorige week behoorlijke rugpijn, misschien dat het daarom zo opviel. Mij viel de simpele gedachte in dat rust nemen simpelweg lichamelijk een goed idee is. Als je jezelf forceert bij pijn dan worden je spieren alleen maar stijver. Alleen al om te kunnen blijven functioneren is het dus verstandig. Dat wil niet zeggen dat hij ook leed. Wat mij sterkt in die overtuiging is dat ik zelf niet of nauwelijks meer leed ondervind bij pijn, thans geen leed in de zin van 'ach en wee, waarom moet dit nu mij gebeuren?!'

De Boeddha sliep ook, wat domweg een functie is van het lichaam. Ik betwijfel sterk of we hele theoretische vragen kunnen beantwoorden met behulp van deze prozaïsche gebeurtenissen.

Siebe schrijft inzichtelijk over de waanidee van maakbaarheid. Ik reciteer iedere ochtend de doctrines om regelmatig te overdenken. Nu heb ik inmiddels zelfs plezier bij het ontdekken van mijn eerste grijze haren. Kijk, anicca! #dhammavoordespiegel  :D

Met warme groet,

Maarten

31
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 10:14 »
ekayano, je haalt me de woorden uit de mond.

Karma is makkelijk te misbruiken, ongeveer op dezelfde manier als mensen zeggen dat iets straf van God is. Zo zeg je alles en zeg je tegelijkertijd niets. Maar, wat veel belangrijker is, je zegt iets onkundigs! Het is niet een uitspraak die vervuld is van medelijden of liefdevolle vriendelijkheid. Zelfs gelijkmoedigheid is niet aanwezig want upekkha is niet een schouderophalende matheid.

Persoonlijk ervaar ik de wet van karma - voor zover ik die begrijp - als iets wat heel troostend is en licht en lucht gevend. We kunnen namelijk altijd en op ieder moment zelf kiezen hoe we tegenover de omstandigheden staan. De omstandigheden nu zijn er nou eenmaal, daar veranderen we niks aan. Ons daartegen verzetten is vergelijkbaar met het wereldsysteem vertellen dat het anders moet wezen. Zoals jij zo mooi dichterlijk opmerkt kunnen we nu wel kiezen wat voor nieuw karma we ontwikkelen. Ik heb hier zelf eens een stukje over geschreven op het forum.

Ik heb me laten vertellen dat de persoon die kundig en positief tegenover het leven staat en handelt in lijn met de brahmavihara als het ware oud licht karma voorrang geeft bij het rijpen. Ik weet alleen niet waar dat zou staan.

Met warme groet,

Maarten

32
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 09-01-2019 08:17 »
-- tekst van Nico, die door computerbeperkingen geen lange teksten kan plaatsen --


Enige tijd geleden heb ik hier de vraag gelezen of samsara en nibbana gelijk zijn.

Ik wil graag met de volgende overwegingen bijdragen om een beter begrip van nibbana te krijgen.

Iets leren is soms moeilijk. Iets afleren is in veel gevallen nog moeilijker.
Vooroordelen, vastgeroeste meningen over iets, die opgeven en vervangen door iets heel anders, het kan jaren duren eer men zover is om de nieuwe manier van denken te aanvaarden.
De Boeddha en de heiligen spraken vroeger en spreken ook tegenwoordig uit eigen ervaring.

In het Sutta Nipata staan meerdere teksten die goed gebruikt kunnen worden om enig licht in de schemerduisternis rond nibbana te laten schijnen.

Sn.i.12, vers 210
   "Wie elk oord van bestaan heeft begrepen,
(nl als ontstaan, als veranderlijk en vergankelijk)
wie naar geen ervan verlangen koestert
(juist vanwege het feit dat alles vergankelijk is, niet vastgehouden kan worden)
wie vrij is van begeerte en zonder wens,
hij of zij hoeft niet meer te strijden
(hoeft zich niet meer in te spannen om het einddoel, nibbana, te bereiken).
Aangekomen is die persoon aan de oever."

          Dit wordt ook uitgelegd in Sn.iii.5, verzen 490-499.
   "Zij die zonder hechten zijn, vol zelfbeheersing,
Die alle boeien hebben verbroken,
die bedwongen zijn, vrij, onverstoorbaar en wensloos,
zij die begeerte en haat hebben opgegeven,
en ook onwetendheid en meningen,
onzelfzuchtig, zonder wens;
zij die geen verlangen koesteren
naar wat dan ook in de wereld,
naar meervoudig* bestaan hier of elders,
zij die stil werden, ontkomen aan hartstochten,
zonder kwaadwil, vrij van toekomstig bestaan,
zij zijn offergaven waard."
(m.a.w. zij hebben nibbana al in dit leven bereikt).

* meervoudig:  het bewustzijn dat samengaat met iets anders wordt aangeduid als 'meervoudig bestaan'.
Het enkelvoudig bewustzijn is het bewustzijn dat zich nergens aan hecht. Omdat het geen begeerte en geen kwaadwil als 'metgezel' heeft, is het vrij. En omdat het niet is samengesteld, blijft het vrij.

          In Sn.iii.6, verzen 548-573 stelt de asceet Sabhiya vragen die door de Boeddha bevredigend beantwoord worden.
    "Een ware bhikkhu is iemand die naar uitdoving, kalmering is gegaan, die geen twijfel meer heeft, die niet-bestaan en bestaan heeft opgegeven, wiens hernieuwd bestaan vernietigd is. Als men de asavas, de smetten heeft afgesneden en gehechtheden, en onwetendheid, komt men niet meer in een moederschoot. Wie elke daad die een slecht resultaat heeft, vermeden heeft, overal, wie een einde heeft gemaakt aan illusie, eigenwaan en ook aan begeerte, woede en aan naam-en-vorm (d.w.z. als men lichaam en geest niet meer als 'eigen' beschouwt), dan heeft men het hoogste doel verkregen."

   "Maar als men het vroegere nalaat en zich weer hecht aan iets nieuws, de hartstochten volgt, dan ontgaat men niet aan het zich-binden." (Sn.iv.4, vers 791)

   "Wie de drank van afzondering, van alleen vertoeven heeft gedronken en de smaak van innerlijke vrede, van rust heeft geproefd, hij of zij wordt vrij van angst en droefenis, is zonder kwaad, zonder slechte dingen, en ondervindt vervoering in de leer."  (Sn.ii.3, vers 257).

        "Wie het lage en het hoge in de wereld onderzoekt, wie niet bewogen wordt door iets in de wereld, wie stil is en helder, onverstoorbaar en wensloos, hij heeft geboorte en dood overwonnen." (Sn.v.3, vers 1048).

   
          In Sn.iv.11, verzen 862-877  wordt verder uitgelegd:
   "Door onderscheid te maken in 'gewenst'  en 'ongewenst', daarop gebaseerd komt verlangen tot ontstaan. Dan bepaalt de mens wat de waarde van iemand of van iets is. Dan zijn er ook woede, leugens en twijfel. Door lichaam en geest wordt de indruk veroorzaakt, uit wensen ontstaat het vastgrijpen (aan de wereld). Wanneer er geen wensen zijn, zijn er geen 'mijn'-gedachten. Wanneer de lichamelijke wereld** verdwenen is, kan indruk geen contact maken. Een dergelijk iemand heeft niet het gewone bewustzijn, noch is het ziekelijk. Hij is niet onbewust, noch heeft hij een ontlichaamd bewustzijn.*** Bij iemand die zo geaard is, wordt de lichamelijke wereld opgeheven."

          ** De hier bedoelde lichamelijke wereld wordt omschreven als de vier grondstoffen of elementen (aarde, water, vuur, lucht) en de daarvan afhankelijke dingen (die ook de zinsobjecten insluiten). - Lichamelijkheid verdwijnt als men weet dat ze bestaat in de elementen. Of als men de vergankelijkheid ervan, de onbevredigdheid ervan, de onpersoonlijkheid ervan onderzoekt.
          *** Hij heeft niet deel aan de onstoffelijke meditatieve verdiepingen

       "Iemand wiens geest zo bevrijd is, maakt gebruik van de gebruikelijke taal, maar hij hecht er niet aan." (M.74 = MN viii.4).

     De volmaakte heilige eigent zich niets meer toe. Bij hem of haar komen geen gedachten meer op van "dat ben ik" of "dat behoort mij toe, dat is van mij."  Hij heeft alle naamgeving opgegeven. (A.iii.47-48).
          Naam-en-vorm, dwz het geestelijke en het lichamelijke, is oorzakelijk ontstaan. De oorzakelijk ontstane dingen zijn niet blijvend. Wie dit met juist inzicht doorziet, die vraagt niet: "Ben ik nu, was ik vroeger, zal ik in de toekomst zijn."  - Oorzakelijk ontstaan is dat alles, ook lichaam en geest, alles wat als "ik"  en "mijn" aangeduid wordt.
          Bij degene die zich niets meer toe-eigent, verbleken de dingen; ze verven niet meer af op de geest (het denken). Dat heet : de wereldlijke dingen verdwijnen.
          Door het overdenken en inzien van oorzakelijk ontstaan begrijpt men dat er geen zelfstandig iets bestaat. Er zijn alleen oorzakelijk ontstane dingen, zonder een blijvende kern.
          Het hechten aan het veranderlijke en vergankelijke wordt opgegeven. Vreugde is maar tijdelijk; kiespijn is maar tijdelijk. Noch het aangename noch het onaangename is het waard zich er druk over te maken. Laat het los; trek het je niet aan. 'Dat is niet van mij,' dus laat die jas van vergankelijkheid in de garderobe hangen.
          Als men niet meer aan iets gehecht is, als men nergens een afkeer van heeft, dan is het gemoed vrij. En het gemoed dat bevrijd is van elke soort van haat, van elke soort van verlangen, van elke soort van onwetendheid, dat gemoed is de ware eenzaamheid. Het gewaarzijn is dan zonder de 'metgezellen' begeerte, verlangen, voorkeur, haat, kwaadwil, afkeer, en zonder onwetendheid. Het is vrij van de mening "ik ben".
          Het vrije bewustzijn, het vrije gewaarzijn stelt niet meer samen en is niet samengesteld. Het kan dus niet uiteenvallen. En wat niet uiteenvalt, is blijvend.
          Dat is de ware vrijheid. Die toestand heet ook het doodloze omdat de mening "ik ben" er niet aanwezig is; er is geen geboorte van een "ik" en waar geen geboorte is, kan ook geen sterven volgen.
          Die toestand heet ook Nibbana, de uitdoving van de vuren van begeerte, haat en onwetendheid. Degene die Nibbana verwerkelijkt heeft, is bevrijd van benoeming, bevrijd van uitleg. Daarom zijn er geen namen meer voor hem of haar. Alle naamgeving heeft de volmaakte heilige opgegeven. (Zie A.iii.33, 47 en 48)

          Zoals de lotusbloem onbevlekt blijft door het water waarin de bloem staat, evenzo zijn in de Verhevene de neigingen overwonnen. Zoals de lotus onbevlekt staat boven het water, zo is ook de Verhevene in de wereld geboren en opgegroeid, maar hij heeft de wereld overwonnen en vertoeft onbevlekt erdoor.

          We zien dus dat het Nibbana hier in dit leven gelijk is aan samsara wat betreft de leefomgeving. Maar HOE die omgeving ondervonden wordt, is een groot verschil. Het staat heel mooi omschreven in het Maha Mangala Sutta, Sn.ii.4, verzen 267-268.
"Wie zelfbedwongen is, een heilig en zuiver leven leidt, wie de vier edele waarheden inziet, wie Nibbana verwerkelijkt, diens gemoed wordt niet door de grillen van het leven bewogen. Diens gemoed is vrij van verdriet, is bevrijd van de smetten, is vrij van angst en is vol vrede."

---

Ook kwam ter sprake dat de Boeddha vroeg waar de vlam blijft als het vuur uitdooft. (M.72)  Zo uitdoven als een vuur wil men niet, vanzelfsprekend. Maar hier is een beter begrip van hoe in het oude India gedacht werd, van belang.
Als een vuur brandt, dan brandt het in afhankelijkheid van brandstof (stro, hout, olie etc). Als de brandstof opraakt, dooft het vuur.  Als er geen olie meer is, dooft de olielamp. Het uitdoven van het vuur gebeurt er niet door uitblazen of door een andere manier om zuurstof te onttrekken aan het vuur, maar door de brandstof zelf te verwijderen.
In het oude India dacht men dat een vlam zich hechtte aan de brandstof. Als er geen brandstof is, kan de vlam zich nergens meer aan hechten. De vraag was dus waarheen die vlam dan wel ging. En die vraag kon niet beantwoord worden.

Nibbana wordt uitdoving genoemd. De uitdoving van de vuren van begeerte, haat en illusie. Wat gebeurt er met een arahant
een "uitgedoofde", na de dood? Dat is niet uit te leggen.
Net zo min als men kan zeggen waar de vlam naartoe ging, net zo min kan iets gezegd worden over de "uitgedoofde mens".
Een antwoord op die vraag zou betekenen het onuitlegbare uit te leggen. (Zie A.iv.174).
     
---

         Als men nergens meer vastgehecht is aan de wereld, bereikt men persoonlijk Nibbana. Wanneer men dan een aangenaam gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan." Wanneer men een pijnlijk gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan." Wanneer men een noch pijnlijk noch aangenaam gevoel voelt, begrijpt men: "Het is vergankelijk, er is geen vasthouden aan."
        Wanneer een volmaakte heilige een aangenaam gevoel voelt, of een pijnlijk gevoel voelt, of een noch aangenaam noch pijnlijk gevoel voelt, dan voelt hij het als bevrijde. Dit is de hoogste, edele wijsheid, namelijk het weten van de bevrijding van alle dukkha. Zijn bevrijding is onwrikbaar.  (M.140)

    《Alle termen zijn slechts conventionele symbolen. Zij onthullen de werkelijkheid niet. Er is geen verschil tussen de gewone mens van de wereld, de gedisciplineerde mens die nog moet leren, de in de stroom getredene en de arahant wat betreft het gebruik  van woorden in de dagelijkse betekenis ervan. Het verschil ligt in het feit dat de mens van de wereld ze als werkelijkheid beschouwt, terwijl de arahant de ware natuur ervan heeft verwerkelijkt als leeg, verstoken van een eigenheid. Daarom is de eerste eraan gehecht en de laatste niet. Ook de heiligen van de verschillende niveaus zijn in staat er niet aan gehecht te zijn in overeenstemming met het niveau van hun geestelijke ontwikkeling.》(Kashyap, Bhikkhu J. (Gen. Ed.). The Majjhima Nikaya (I. Mula pannasakam). [s.l.] 1958, p. ix.

         Hier ziet men duidelijk dat samsara als wereld met dukkha en Nibbana als sfeer zonder dukkha naast elkaar kunnen bestaan.
         Vergeet niet: de leer is een vlot, een middel om van de wereld met dukkha te geraken naar de sfeer zonder dukkha. De leer van de Boeddha is niet bedoeld om het leven af te schaffen, maar wel om ons van dukkha te bevrijden.

Met vriendelijke groet


Nico

33
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 09-01-2019 08:16 »
De Boeddha heeft gezegd dat hij de Leer niet heeft gegeven met een gesloten vuist. Dat wil echter niet zeggen dat alles simpel te begrijpen is, veeleer dat er geen initiaties nodig zijn om achter bepaalde ideeën te komen.

Mijns inziens is de Boeddha geen filosoof maar een redder of een dokter. De hele prediking (ik bedoel niet de Dhamma zelf) moet dus vooral en eerst soteriologisch worden gezien. De prediking duwt onze geesten een bepaalde kant uit en met kundige beelden maakt het zaken helder. (Of.. toont juist dat ze niet helder zijn!)

Met alle respect voor jullie enorme kennis en inzichten stap ik uit dit topic. Ik kan het niet volgen op het tempo dat aangelegd wordt. Dat is niet erg. Ik lees met belangstelling wat ik kan volgen.

Met warme groet,

Maarten

34
Filosofie en Metafysica / Re: De aard van stilte?
« Gepost op: 08-01-2019 15:39 »
Dat is prachtig uitgedrukt, Sybe. Eén van mijn recente inzichten in meditatie is dat stilte ook niet iets is dat je hoort of moet willen horen. Stilte bestaat in jezelf. Ik verbind dat ook met 'concentratie' uit het nobele achtvoudige pad.

Ik ken het verhaal over de stukjes stilte tussen gewaarwordingen in. Het is wel eens vergeleken met lopen over een zandstrand dat aaneengesloten lijkt en vast. Je kunt er inderdaad op lopen maar als je heel erg goed kijkt dan zie je dat er afzonderlijke zandkorreltjes bestaan en als je nog veel beter kijkt dan zie je de ruimte er tussen.

Met warme groet,

Maarten

35
Het lijkt erop dat je niet kan voorkomen erop verkikkerd te raken.. :)

De Boeddha zegt niet 'omdat het leven plezierig is én mensen zich niet in kunnen houden'; uit het één komt simpelweg het andere voort.

Gelukkig kunnen we het verkikkerd zijn ontstijgen en veranderen in een prinses.

Met warme groet,

Maarten

36
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 08-01-2019 14:56 »
Hmm.. dit zijn interessante concepten.

Gevoelsmatig was ik het direct met Sybe eens, misschien ook wel omdat ik me zeer bewust ben van mijn neiging de Leer te benaderen via mijn eigen staande concepten. Aan de andere kant.. los komen van concepten gaat misschien wel heel goed door ze juist in een soort koan in combinaties te zetten waar je zelf niet op komt. We zien dan ook de beperking van.. ja, van welk concept dan ook.

Ik zal een nieuwe vraag stellen: is nibbana/nirvana een sankhara? Of kan het dat worden in de niet-verlichte geest?

Met warme groet,

Maarten

37
Varia / Re: tentoonstelling Nieuwe Kerk
« Gepost op: 28-12-2018 18:08 »
Niemand? Nou, ik ben er vandaag geweest met echtgenoot J. Hieronder een impressie.

Het was een mooie tentoonstelling met behoorlijk unieke en oude objecten, boeddhabeelden in allerlei soorten en algemene uitleg op grote wanden. Werkelijk schattig waren de gebedsmolens gemaakt door kinderen met de meest diverse wensen. Ik wens dat ik miljonair wordt. Ik wens dat papa en mama heel lang leven. Eén kind deed een meta-wens: dat alleen goede wensen uitkomen. Al met al hebben we er een uur zeker geboeid rondgelopen.

Er is een groot oranje kleed met zitkussen waarop je kan zitten en mediteren als je dat wilt. Op vrijdag, zaterdag en zondag is er op bepaalde uren een mindfulness-sessie met begeleiding.

De Nieuwe Kerk is hoe dan ook een interessant gebouw dat zelf zeker niet vergeten mag worden. Het Paleis op de Dam is er net naast en met een museumkaart zelfs gratis te bezoeken. Een buitenkans als je toch helemaal naar Amsterdam bent gekomen.

De Boeddhatentoonstelling is nog tot begin februari te bezoeken. Als mensen hier een dagdeel willen organiseren om samen te gaan dan ga ik van harte nog een keer. We zouden samen even kunnen mediteren zelfs of gewoon even stil zijn.

Met warme groet,

Maarten













38
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerd en Juist Levensonderhoud
« Gepost op: 21-12-2018 13:44 »
Citaat
...juiste dit,
juiste dat...
...
de boeddha krijgt zo al met al wel iets
van een ontiegelijke  zuurpruim,
een ordinaire dominee,
er spreekt weinig levensvreugde

Zo kan het inderdaad overkomen, ekayano maggo! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Sybe's samenvattingen niet uiterst kundig en nuttig zijn.

Als we het hebben over het woord sammā dan vertaal ik zelf liever niet met 'juist'. Het woord lijkt sterker dan dat. 'Volkomen' spreekt mij erg aan en dat gebruik ik in mijn eigen teksten. Juist inzicht wordt zo volkomen inzicht, zonder smet, zonder twijfel.. inderdaad een hoog doel maar wel iets positiefs om naar te streven. En je kunt er in stapjes naartoe. (Allemaal dingen die Sybe niet ontkent, overigens.)

Met warme groet,

Maarten

39
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerde en Juiste Spraak
« Gepost op: 19-12-2018 10:19 »
Citaat
Citaat van: MaartenD op 17-12-2018 15:40
Ik weet niet of de letterlijke tekst van de Boeddha "wat gezegd wordt is waar;" die nuance wel bevat. Het staat er niet.

Wat bedoel je hier Maarten?
Siebe

Precies wat ik zeg. De tekst zelf eist dat de uitspraken waar zijn. Er staat niet bij dat je wel mag liegen als het heel heel belangrijk is.

Ik ben het niet oneens met je, overigens. In tegendeel.

Met warme groet,

Maarten

40
Voorstellen / Re: Old Bhikkhu
« Gepost op: 19-12-2018 10:17 »
Daar voeg ik me van harte bij. Welkom terug, Old Bikkhu!

41
Theravada Boeddhisme / Re: Verkeerde en Juiste Spraak
« Gepost op: 17-12-2018 15:40 »
Zeer mee eens, Sybe.

Misschien kunnen we aantekenen dat deze regels niet in eerste instantie bedoeld zijn voor leken. Als wij ze als leken toch gebruiken dan lijkt me dat de context van de vijf oefenregels de juiste is. We oefenen ermee. Natuurlijk nemen we ze wel erg serieus en doen flink ons best.

Ik weet niet of de letterlijke tekst van de Boeddha "wat gezegd wordt is waar;" die nuance wel bevat. Het staat er niet.

Het is natuurlijk zo dat we niet te wet-boekerig moeten doen - leuke term! - maar daar schuilt ook weer een gevaar. Als je op je eigen manier gaat bepalen wat wel en niet onder de regels valt dan kun je net zo goed je eigen ethiek beginnen.

Mijns inziens betekent, in elk geval voor de leek, deze tekst dit: Schroom! Schroom met onwaarheid spreken. Houd jezelf automatisch tegen. Aarzel. Ben je volkomen zonder twijfel dat onwaarheid spreken nu het meest heilzame is wat je kunt doen...  Doe het dan maar. En accepteer de gevolgen.

Met warme groet,

Maarten

42
Varia / tentoonstelling Nieuwe Kerk
« Gepost op: 17-12-2018 08:18 »
Is iemand al naar de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk geweest, Het leven van Boeddha, de weg naar nu?

Mijn man en ik zijn van plan om de laatste vrijdag van het jaar er naartoe te gaan. Wat kunnen we verwachten? Ik vind er weinig informatie over online.

Zijn er workshops of lezingen? Kun je nog mediteren daar, bijvoorbeeld?

Ik ben benieuwd. Anders zullen we het gewoon gaan beleven.

Met warme groet,

Maarten

43
Theravada Boeddhisme / Re: Vertaling Sumanabuddhavaṃso
« Gepost op: 17-12-2018 08:16 »
Hallo Dominique,

De Pali Tekst Society heeft een vertaling, samen met de opvolgende Cariyāpitaka. Die kost 30 dollar, weliswaar.

https://store.pariyatti.org/Buddhavamsa-and-Cariyapitaka_p_1929.html

Er is een Engelstalige pdf-scan van het boek The Great Chronicle of Buddhas (volume one, part two) online te vinden met de sumanabuddhavamsa erin, op pg. 164. Het is een fors bestand, wifi aan. Ik weet niet in hoeverre dit legaal is of, belangrijker, kundig om te downloaden.

Ik ben wel benieuwd waar je interesse voor deze hagiografie vandaan komt. Wil je dat misschien toelichten?

Met warme groet,

Maarten


44
Voorstellen / Re: Verklaar je naam
« Gepost op: 16-12-2018 10:38 »
Welkom!

45
Dat is een aardige gedachte. Mijn interpretatie is dat dukkha ook niet werkelijk bestaat als ding maar een ervaringsfeit is. Het is de bezoedelde geest die dus als het ware dukkha schept omdat die nu eenmaal niet anders kan vanwege het onbegrip over de andere twee kenmerken.

47
Het gewone leven / Re: Onjuist spreken
« Gepost op: 28-11-2018 16:14 »
Juist spreken kennen we uit het Achtvoudige Pad. Het wordt kernachtig door de Meester zelf besproken in de vaca sutta, het Welgesproken Woord, AN5.198.

Even snel vertaald uit het Engels:

"Monniken, een uitspraak voorzien van vijf eigenschappen is welgesproken, niet verkeerd gesproken. Hij is onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen. (door zij die inzicht hebben)

Welke vijf?

Hij is uitgesproken op het juiste moment/als de tijd rijp is,
hij is waarachtig gesproken,
hij is gesproken met toegenegenheid, met zachtheid,
hij is gesproken in verband met het doel van de Verlossing,
hij is gesproken met een geest vervuld van liefdevolle vriendelijkheid.

Door deze factoren is een uitspraak welgesproken, niet verkeerd gesproken, onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen."

Een alternatieve vertaling maakt er van "waardig voor de wijzen". Ook goed, dat maakt in de praktijk niet uit.

Hoge eisen, inderdaad. Gelukkig kunnen we er naartoe groeien. Ik denk persoonlijk dat we er goed aan doen om opmerkzaam te zijn op wat er gebeurt, ook bij oude bekendes die misschien een oud 'programma' laten draaien in ons. Er is een retraitecentrum met overal bordjes aan de muur: "Ben je gewaar?"

Hopelijk helpt dit een beetje.

Met warme groet,

Maarten

48
Algemeen / Re: walging
« Gepost op: 27-11-2018 08:13 »
Het nobele negenvoudige pad, nu met 'juiste walging'!

Het klinkt goed. Nou ja, persoonlijk spreek ik liever van meewarigheid maar dat is maar net de emotionele kleur die je eraan geeft.

Goed gezegd, Siebe! Dat stemmetje hebben bijna alle mensen. Ergens snappen we het eigenlijk toch al. We hoeven er alleen maar naar te luisteren.

Dank!

Met warme groet,

Maarten

49
Over dit forum / Re: plaatjes/gifjes plaatsen
« Gepost op: 27-11-2018 08:11 »
Persoonlijk gebruik ik imgur voor plaatjes, als het een keer nodig is. Je kunt een link laten genereren zonder in te loggen. Zolang het je niet echt uitmaakt hoe lang zo'n plaatje blijft staan, lijkt me dit een simpele manier.

Aangaande het verdienmodel van tinypic c.s... je waardeert de volkomen gratis service waarbij iemand betaalt om een server neer te zetten en voor de stroom en voor het internet en alle techniek die erbij hoort zodat jij met enorm gemak een plaatje kun tonen op het forum maar reageert verbaasd en zelfs met walging als de beheerder een andere manier heeft gevonden om er wat aan over te houden.

Met warme groet,

Maarten

50
Controverse en verandering / Re: atman is anatman
« Gepost op: 27-11-2018 08:06 »
Zoals Sybe het uitdrukt lijkt het me inderdaad beter te kloppen. anicca is niet hetzelfde als vergankelijk. We hebben hier mogelijk nog steeds last van de platonische idealen rond essentie die nog wel in de Westerse culturen rondwaren. Een goed essay over anicca wil nog wel eens helpen.

Ondanks het CV wat ekayano maggo plaatst - wat ruimhartig indrukwekkender is dan het mijne - weten we nog niet wat atman dan is volgens de upanişads. Totdat deze informatie arriveert houd ik het er persoonlijk op dat Boeddha het woord op een iets andere manier gebruikte dan dat in de culturele achtergrond normaal was, wellicht om het nieuwe aan het idee eruit te laten springen en dat er hoogstwaarschijnlijk geen sprake is van een nieuwe idee maar van een andere kijk op hetzelfde concept. We weten dat de Boeddha met enige regelmaat ideeën in een nieuw daglicht zette. Een voorbeeld is het Advies aan Sigalaka.

Het nut, zogezegd, van het oorspronkelijke bericht is voor mij de herinnering eraan dat de Leer ingebed ligt in een serie aan toen gemeenschappelijke ideeën en voorstellingen. Het is goed dit in gedachten te houden. Het voorkomt dat we arrogant worden over onze religie, het helpt ons dieper begrijpen wat er precies wordt gezegd en we krijgen en passant een les in anicca.

Dat laatste wil ik nog even toelichten. De ware, levende Dhamma is in zekere zin eeuwig omdat ze niets anders is dan een volkomen inzicht in hoe het universum en alles erin werkt, op een zeker niveau. De Dhamma in de zin van de overgeleverde leer is echter gewoon een sankhara en net zo anicca als alle andere zaken. Koenraad Elst doet het voorkomen - althans in het korte stukje dat wij hebben - alsof er één hindoeïstisch begrip is van 'atman'. Dat is ook niet zo. Ook dat begrip ontstaan en geëvolueerd.

Met warme groet,

Maarten

Pagina's: [1] 2 3 4