Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Borobudur2

Pagina's: [1] 2 3
1
Media en Nieuws / Re: boeddhisme les 1 van 2
« Gepost op: 17-02-2019 23:53 »
Hallo allen,

Mooi film en het geeft een goed beeld van waar het bij dharma beoefenaars om gaat.
Ik las ooit ergens dat Shakyamuni Boeddha, vlak na zijn Nirvana-moment, zijn ontdekking te subtiel vond om het aan de gewone mens over te brengen.
##understatement alert###
Toch fijn dat ie heeft doorgezet.
###einde understatement###
Binnen die context snap ik wel de reacties van mensen in de eerste minuten van het filmpje.

2
Hallo allen,

Inzien dat hetgeen wij ons 'ik' noemen, niet werkelijk ons ik is.
Het zelfbeeld is ook maar een verhaal waarin wij zelf geloven.
Dat idee begrijpen en doorleven, werkt heel bevrijdend.
Volgens mij is dat hetgeen Sakyamuni Boeddha bedoelde met anatman.

De laatste decennia beginnen hersenwetenschappers dat ook te geloven:

https://youtu.be/MASBIB7zPo4

Wat is jullie visie op het volgende:
1) Wat is het 'ik'?
2) Is dat iets wat begrensd ofwel afgescheiden is is? Zo ja, waarin zit hem die grens of afscheiding?
3) Welke eigenschappen moet een ervaring hebben, om je ermee te mogen identificeren?
4) Welke associatie, gedachte en/of gevoel kreeg je bij het woord 'moet' in de vorige zin?
5) Waarom identificeer je je met ervaringen, en in hoeverre identificeer je je met niet-ervaringen?

3
Het gewone leven / Dag in het ziekenhuis
« Gepost op: 10-02-2019 21:56 »
Begin november werd een familielid van me acuut heel ziek. Was er zelf bij toen het gebeurde, ging naar het ziekenhuis, hoorde bepaalde horrorverhalen van artsen. Deed heel erg mijn best om de moed en de humor erin te houden, en mijn familielid deed dat ook. Wat dat betreft staken wij elkaar aan.

Die eerste dag in het ziekenhuis was heel stressvol, met onzekerheid over de toekomst, huilende mensen aan de telefoon, een overvloed van meningen van mensen hoe dit aangepakt moest worden. Maar ook heel veel liefde en dankbaarheid, steun van mensen. Het was een van de mooiste dagen van mijn leven, had nergens anders willen zijn dan op die plek waar alle stress was, daar waar ik nodig was. Aan het einde van de dag mediteerde ik gedurende een uur, en wat ik toen intens voelde: wat is het leven toch prachtig. Ik voelde dankbaarheid voor deze dag.

Denk dat voor mij de gevolgen van oefening zijn:
- Leren te surfen op de energieen en emoties van het moment, als ware het golven van de zee.
- Juweeltjes herkennen in shit-situaties (zonder mest geen bloemetjes).
- Leren te luisteren naar het hele zachte stemmetje in mij, die me vertelt wat nodig is om het goed te laten komen. En vaak is het goed zoals het is, ook al lijkt de situatie heel shit tijdens het moment. Dan zitten er zaadjes van 'het is goed' in het moment, en het zachte stemmetje in mij leert mij dat te herkennen. Ik voelde die dag dat de komende tijd zwaar zou worden, maar ook nodig om lichamelijk en geestelijk te genezen. Ik voelde dat de genezing zou gaan gebeuren, en die genezing verloopt inmiddels heel voorspoedig: in lichaam en hart.

4
Media en Nieuws / Re: Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 10-02-2019 21:34 »
Heej Dorje,

Zeg maar gewoon 'pinda-kaas' of 'rijsteplukker' hoor :-P

Waar ik op doel is: Wat als verlangen/willen/trishna/chanda de rivier is?
Bijvoorbeeld vanavond had ik de hele avond trek in chocolade, alhoewel ik het niet in huis heb.
Als ik me ervan bewust ben dat die trek er is, dan zit ik niet in de rivier van trishna naar chocolade.
Vervolgens gebruik ik de chanda om maar geen snelle hap inclusief choco-ijs te bestellen bij de lokale pita-tent.

Hoe ik het zelf doe:
- valt me op dat ik hunker naar chocolade
- denk 'prima die hunkering mag er zijn'
- laat het los
- terug naar de orde van de dag

Ik maak graag onderscheid tussen trishna (dorst/hunkering) en chanda (intentie/energie tot actie).
Trishna kun je maar beter op een laag pitje zetten of houden, terwijl chanda heel goed ingezet kan worden.
Elders op dit forum heb ik al iets gezegd als: het is gezond om niet te veel / te intens te willen, maar ook om juist wel heel gefocust, bewust en intens intenties te hebben.
Ofwel: gewoon doen - waar nodig met volharding, zoals tijdens intensieve meditatie retraites - zonder al te zeer gehecht te zijn aan een specifiek idee over het eindresultaat.

In dat opzicht vind ik het werkwoord 'willen' helaas te onspecifiek en te ongenuanceerd.

En inderdaad, het kan heel lollig zijn om je bewust te identificeren met de rivier nadat je ervan onthecht hebt. Beetje het achtbaan idee. Of zoals ik het soms heel gaaf vind om naar een horror film te kijken met zo'n ongemakkelijk sfeertje en schrikmomenten.

5
Media en Nieuws / Re: Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 10-02-2019 11:19 »
Hey Dorje, (ouwe mayo-vreter :-p)

Het kan heel nuttig zijn om onderscheid te maken, al zou het denken over onderscheid dualistisch kunnen aanvoelen.

Bijvoorbeeld hebben wij het werkwoord willen, terwijl het daarmee niet meteen helder is of daarmee trishna, chanda, intentie of iets anders bedoeld wordt.

Mingyur Rinpoche zei "If you see the river, you are no longer in the river."
Wat zullen wij, van moment tot moment, gaan zien om er niet door meegesleept te worden in haar stromen?
Willen, verlangen, trishna, chanda of intentie?

Veel plezantheid toegewenst bij je volgende frietkot bezoek ;-)

6
Meditatie / Inzicht over samsara
« Gepost op: 09-02-2019 23:28 »
Het lijkt wel alsof:
- de wereld bestaat
- mijn bewustzijn bestaat
- er energie stroomt

7
Media en Nieuws / Re: Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 09-02-2019 23:20 »
Dank voor de welkom, Dorje :-)
Bij mij mag je aaarghen wat je wil hoor.
Maar voor jezelf is het wellicht beter om niet te hard te willen, willen aarghen of ohmmen of iets anders.

Ja heerlijk helder omschrijft hij het streven om niet te streven.

Hier is nog eentje. Noem het karma, noem het synchroniciteit, noem het het werk van een Google algoritme die mij goed kent, noem het de magie van quantum fysica, noem het willekeurige toeval, maar het nu volgende filmpje volgde bij mij op het bovenstaande, precies op het moment dat ik er open voor stond:

https://www.youtube.com/watch?v=0d8rv49LwiA

8
Filosofie en Metafysica / Re: De aard van stilte?
« Gepost op: 09-02-2019 22:51 »
Hoi Sybe,

Met vragen stellen over perceptie kun je allerlei kanten op.
Als je dit onderwerp interessant vindt, zijn de volgende filmpjes de moeite waard.
Elders op dit forum heb ik al gezegd dat Sakyamuni met zijn ideeen ver vooruit was.
Daarbij denk ik niet alleen over tolerantie, loslaten en het verband tussen verlangen en lijden, maar ook over zijn analyse in termen van skhanda's.

Zien jullie hier stilte of onderbrekingen tussen de afbeeldingen? Of zie je beweging?
https://www.youtube.com/watch?v=SGw6VREYkLE

Over een man die geen gezichten ziet maar onsamenhangende vormen vlees bovenop de nek:
https://www.youtube.com/watch?v=unWnZvXJH2o

Voor de duidelijkheid. Mijn standpunt is: het brein is keihard nodig voor cognitie, maar niet genoeg. Ik vind het ook best dubbel dat sommige wetenschappers het brein als een machine zien, en tegelijkertijd in het dagelijks leven wel verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid (vrije wil? bewustzijn?) toekennen aan levende wezens die in het bezit zijn van een functionerend menselijk brein. Ze durven de stap niet te maken richting een meer 'magische' beleving van wetenschapsbeoefening.

Maartens post raakt aan tijdsbeleving. Wat is nu? Wanneer is nu begonnen, en wanneer eindigt het? Waar ligt de grens tussen verleden en nu, en tussen nu en de toekomst?

Sinds de uitvinding van fotografie werd het heel makkelijk voor mensen om voor te stellen wat 'een moment in de tijd' is, een visueel tafereel zonder tijd. Op een familiefoto staat alles stil, alsof je een oneindig klein puntje tijd hebt vastgelegd op de foto.

Neem nu een foto van de zon, met ook wat bomen op de voorgrond. Wat mensen zich niet realiseren, dat het 8 minuten duurt voordat het licht van de zon de aarde bereikt, veel en veel langer dan het licht wat weerkaatst wordt van de bomen om de lens van de fototoestel te bereiken.

Eigenlijk kijken we op de foto 8 minuten verder terug in de geschiedenis wat de zon betreft, maar niet wat betreft de bomen die op diezelfde foto staan.

En zelfs als we naar een levensecht boom kijken, kijken we terug in de geschiedenis. Het kost immers tijd voor licht om van de boom op je oog terecht te komen.

Dan nog is het de vraag of je bewuste beleving van de boom begint op het moment dat de eerste licht-foton op de lichtsensoren op je oog terecht komen. Want zonder de verwerking die je brein doet om de informatie van je ogen begrijpelijk te maken, zou je de boom niet zien. Er zit een enorm netwerk aan zenuwen achter de ogen die hiervoor werken, overdracht van informatie van de ene zenuw naar de volgende zenuw kost ook tijd. Je zou je kunnen afvragen tussen welke twee van de miljarden zenuwen het daadwerkelijke bewust-zijn van de boom dan gebeurt.

Onder normale omstandigheden kost het geluid 1 seconde om 330 meter af te leggen. Ga maar op een muziekconcert op 330 meter afstand naar het grote scherm kijken dat naast de enorme speakers staat, dan zul je enige dukkha bespeuren in je beleving van het concert. Of tel eens de seconden tussen een bliksemflits en een donderslag.

Dus perceptie van de buitenwereld is per definitie perceptie van het verleden.

Zonder bepaalde zenuwen zouden we misschien groene en bruine vormen zien, maar geen boom. Of misschien zien we dan helemaal niks, zijn we pure bewustzijn zonder iets om bewust van te zijn. Is dat wel mogelijk, bewustzijn zonder iets om bewust van te zijn?

Zou het zinvol zijn om een 'snapshot' te maken van 1 uit de enorme reeks momenten dat je de boom bewust ziet? Een oneindig klein puntje in de tijd waarin je de boom ziet? Net zoals dat je een foto zou maken van de buitenwereld, maar dan dat je een 'snapshot' maakt van jouw perceptie van die boom?

Zelf heb ik geen definitief antwoord op die vraag, maar mijn intuitie is dat denken over een snapshot van een beleving van een boom wel heel erg gelaagd en indirecte beleving van de wereld is. Er zit een stap tussen denken en snapshot, een stap tussen snapshot en beleving, en een stap tussen het bewust zijn van de boom en de boom zelf. En dan heb je ook nog de stap tussen deze tekst en het denken over de snapshot. In welke stap zou de stilte zitten? Zit de stilte wel in een stap?

Maar terug naar je oorspronkelijke onderwerp. Fundamentele stilte. Ik heb ooit in de leegte van een klinkende Japanse klankschaal gekeken, en het kwam bij mij op dat het geluid niet de trillende lucht is, maar dat het geluid niet los stond van mijn bewustzijn. Het 'geluid' in de lucht is geen geluid, het is slechts beweging, vloeiende energie. Het geluid en mijn bewustzijn, kunnen niet zonder elkaar. En de beweging, vloeiende energie, bestaat niet in de lucht, maar als concepten die niet los staan van mijn bewustzijn.

En tegelijkertijd, ik denk ook dat stilte en niet-stilte niet zonder elkaar kunnen, net zoals je in een muziekstuk zowel noten nodig hebt als stilte tussen de noten.

Of, Sybe, bedoel je stilte niet als een moment tussen momenten van niet-stilte? En doel je meer op een stilte als achtergrond, een soort podium of blauwe lucht, waarbinnen/waarvoor gebeurtenissen zoals denken, voelen en zien plaatsvinden? Wat is de stilte als er niemand is om het waar te nemen?

9
Media en Nieuws / Vier edele waarheden volgens Alan Watts
« Gepost op: 09-02-2019 21:38 »
Dag lieve mensen,

Bij deze ben ik terug van weggeweest.
Had een aantal maanden de rol als mantelzorger voor een ziek familielid.
Het leven is nu iets meer mellow.

Ik kwam een oud opname tegen van Alan Watts.
Echt geweldig hoe hij abstracte dingen zo simpel weet te verwoorden.
Hier is zijn interpretatie van de Vier Edele Waarheden:
https://youtu.be/y7YXGf7R0Ls

Zijn commentaar over het Achtvoudig Pad is zeker de moeite waard om te horen als je van lachen houdt.

Hopelijk tot gauw!



10
Algemeen / Re: Boeddhisme
« Gepost op: 16-11-2018 19:55 »
Hoi Kundalini,

Eerder zei je op dit forum: "We zien onszelf weerspiegeld in de wereld en in andere wezens."

Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat wij op het nieuws zien, hoe wij naar anderen kijken, dat zijn allemaal weerspiegelingen van onszelf.

Daarom is het belangrijk dat we goed opletten wat wij op het nieuws en in het nieuws zien, wat wij in anderen zien. Want feitelijk zien wij onszelf in hun.

11
Algemeen / Re: Mantra's ontdekking
« Gepost op: 16-11-2018 19:48 »
De wereld van mantra's zit vol betekenis.
Laat je een betekenis los, dan ontstaat er een nieuwe.
Houd je aan een betekenis vast, dan verliest de stroom zijn kracht.

Je goed voelen is een kwestie van goed voelen.

12
Mahayana Boeddhisme / Re: juist gevoeliger na meditatie
« Gepost op: 16-11-2018 19:41 »
Wat ik zelf een 'ziekte' vind in onze westerse cultuur, is dat het leven per sé leuk, mooi, gezellig, fijn moet zijn.
Alsof de wereld alleen maar leuk mag zijn als het aan onze positieve verwachtingen voldoet, of voldoet aan onze verlangens.
En dan staan we er niet eens bij stil wat precies onze verwachtingen en verlangens zijn.

We willen allemaal zo veel, en we hebben niet eens een idee van hoeveel we allemaal wel niet willen.

13
Het gewone leven / Re: zomaar
« Gepost op: 16-11-2018 19:22 »
Heel mooie insteek.
Je richt je gedachten op iets positiefs.
En wat je denkt, zijn zaadjes die later in je leven uitkomen in wat je zegt en doet.

14
Het gewone leven / Re: mens zijn
« Gepost op: 16-11-2018 19:20 »
Hoi Moesa,

Ananda, de slimste volgeling van de Boeddha, was de laatste van zijn volgelingen die Verlichting bereikte.
Hij onthield hele gesprekken en preken van de Boeddha, zijn hele leven lang.
Zo slim, maar hij was de laatste van zijn volgelingen die Verlichting bereikte.

Mens zijn is eigenlijk heel simpel: je hoeft er letterlijk niks voor te doen om mens te zijn.
Alleen gewaar zijn.
Wees lief voor jezelf, accepteer jezelf volledig.
Dat is net zo belangrijk als lief zijn voor die vriend van je, en die vriend van je volledig accepteren.

15
Het gewone leven / Re: Hoogtevrees
« Gepost op: 16-11-2018 19:10 »
André Kuipers heeft hoogtevrees op deze planeet, maar in de ruimte niet. Dat vind ik ook interessant. Zwaartekracht en gewichtloosheid misschien?

Als ik zo de ruimte inkijk via you tube dan wordt ik angstig. Ik heb zowiezo angsten om naar beneden te kijken, omdat ik gewoon dan niet naar beneden wil vallen. Mijn vader zei altijd: Die daar is zo bang dat die nog niet in een diep bord durft te kijken. Heerlijk

Groet Moesa

Deze vind ik heel mooi, Moesa.
Ik hoop dat jij hem ook mooi vindt:
https://www.lionsroar.com/mirabai-bush-and-ram-dass-on-bringing-fear-close/

Voor wie wil, kan ik dit artikel ook vertalen hier.

16
Het gewone leven / Re: mijn kind
« Gepost op: 16-11-2018 19:09 »
Hoi Kundalini,

Leuk om weer van je te vernemen.

Wat vindt je dochter van mediteren?
Als ze zo'n streber is, dan kan ze vast ook doorzetten met mediteren.
Ervaren dat die gedachten over de cijfers op school eigenlijk alleen maar gedachten zijn.
En dat ze niet haar gedachten is.
Gedachten hebben geen substantie.

En ook leren te voelen.
Niet voelen hoe ze zich voelt, want dat kan ze al heel goed.
Maar meer voelen wat ze voelt, en dat te benoemen.

Vroeg of laat in een mensenleven worden we geconfronteerd met onszelf.
Voor sommigen is dat rond hun dertigste, sommige veel later, sommige veel eerder.
Ik vind het zelf heel gezond om zelf stil te zitten met onszelf, te ervaren hoe dat is.

Maar het hoeft ook niet, met jezelf stil zitten, en dat is helemaal niet erg.
Zorgen om je kind en afkeer tegen school horen ook bij het leven.
Het zou juist apart zijn als een kind school helemaal geweldig vindt.

Voor mij heeft liefde niet zo veel met afkeer of verlangen te maken.
Liefde is wat overblijft als iemand minder wil (minder verlangen) en minder niet-wil (minder afkeer).
Het zit er al, in ieder van ons.

Je kan ervaren dat dat soort liefde het veel te maken heeft met vertrouwen: vertrouwen dat het goed komt.
Vertrouwen dat je kind haar draai in het leven zal vinden.
Soms is er afkeer tegen een situatie, soms is er verlangen, maar altijd is er dat vertrouwen en liefde.
Die vertrouwen en liefde is wat je ervaart als je je eigen gedachten, verlangen, afkeer laat zijn voor wat ze zijn.
Dat is ook liefde: loslaten, en dat kun je oefenen door los te laten tijdens meditatie.

17
Algemeen / Re: Tinnitus en hyperacusis.
« Gepost op: 01-11-2018 20:22 »
Graag gedaan Zumbido :)
Onthoud dat het niet alleen de boodschap is die telt, maar ook de manier waarop het wordt gebracht.
Het beste is om je woorden af te stemmen op de ontvanger van je boodschap.
En dat afstemmen komt op hetzelfde neer als het luisteren, zoals Thich Nhat Hanh dat uitlegde in het filmpje hierboven.

Luisteren met oprechte aandacht = genezen, daar ben ik van overtuigd.
Of dat nu oprechte aandacht is voor elkaar of oprechte aandacht tijdens meditatie.

18
Algemeen / Siebe, kom je terug?
« Gepost op: 01-11-2018 20:16 »
Siebe, kom je nog eens hier buurten?
Ik mis de interacties die je hier doet ontstaan.

19
Algemeen / Re: Tinnitus en hyperacusis.
« Gepost op: 31-10-2018 22:29 »
Beste @Zumbido,

Ik heb je net het aangekondigde PM gestuurd, met het advies van de mediteerder-met-pieptoon waar ik over sprak.

20
Algemeen / Re: Tinnitus en hyperacusis.
« Gepost op: 25-10-2018 20:15 »
Beste Zumbido,

Wat betreft het lijden van anderen, kan ik de volgende methode van Thich Nhat Hanh beamen uit eigen ervaring:
https://www.youtube.com/watch?v=lyUxYflkhzo

Komende week spreek ik de mediteerder weer, waar ik over sprak.
Als er nieuws is, stuur ik je een PM.

21
Mooie citaten, Dorje.
Mee eens :-)

22
Het gewone leven / Re: Hoogtevrees
« Gepost op: 22-10-2018 22:20 »
Dit herken ik! Zelf heb ik veel succes gehad door mezelf te vertellen dat er een verschil is tussen vertigo en hoogtevrees (nadruk op -vrees). Vertigo is volkomen natuurlijk en zit in je zenuwgestel ingebouwd in meerdere of mindere mate. De vrees is een gevolg in de geest en dat kun je leren herkennen en iets aan doen.

Veel plezier met oefenen.

Met warme groet,

Maarten

Precies, Maarten. En dan komt de vraag op: zit de angst hem in het zien van de hoogte, of zit de angst hem in de interpretatie van de lichamelijke sensaties, o.a. vertigo? Mijn ervaring is: hoe nieuwsgieriger je zoekt, hoe kleiner de kans dat de angst hem ergens in zit. Want dan is er namelijke meer sprake van nieuwsgierigheid dan van angst.

23
Wat ik van deze toespraak mooi vind, is het wetenschappelijke karakter van hoe hij vertelt: elk concept wordt helder en ondubbelzinnig gepresenteerd, alsook de verbanden daartussen. Het heeft ook de elegante eenvoud van een goede wetenschappelijke visie op bepaalde fenomenen. Tegelijkertijd besef ik me dat achter elk woord een complete wereld vol betekenis wacht om ervaren te worden. In dat opzicht hoef je alleen maar verder te zoeken achter de woorden op de oppervlakte, en je kan op ontdekkingsreis gaan.

We leven in een schitterend tijdperk, waarin we de vruchten kunnen plukken van zo veel stromingen. De leringen ligt bijna letterlijk onder onze vingertoppen, we kunnen ze vanuit de verste uithoeken van de wereld oproepen op ons beeldscherm.

Kun je voorstellen hoe het al die duizenden jaren was, waarbij je als monnik beperkt was tot de leringen uit de sangha waar je je toevalligerwijs op dat moment verbleef. Logisch dat er zoveel stromingen waren: een sangha in Sri Lanka was vele maanden reizen verwijderd van een sangha in Beijing. Gescheiden door muren van reistijd, evolueerden de tradities van iedere lokatie zich op een andere manier.

En vandaag de dag hoeven we maar te klikken met de cursor of we krijgen leringen van verschillende tradities.

24
Zen / Chan Boeddhisme / Re: Just two words
« Gepost op: 19-10-2018 22:33 »
Die monnik was wel erg volhardend in zijn geklaag. Dertig jaar lang. Onder al die lagen van negativiteit huist een bron van doorzettingsvermogen en draagkracht. Maar de monnik erkende het niet van zichzelf.

25
Zen / Chan Boeddhisme / Just two words
« Gepost op: 19-10-2018 22:32 »
Zen-verhaal, ge-copy-pasted van: http://truecenterpublishing.com/zenstory/twowords.html

Citaat
There once was a monastery that was very strict. Following a vow of silence, no one was allowed to speak at all. But there was one exception to this rule. Every ten years, the monks were permitted to speak just two words. After spending his first ten years at the monastery, one monk went to the head monk. "It has been ten years," said the head monk. "What are the two words you would like to speak?"

"Bed... hard..." said the monk.

"I see," replied the head monk.

Ten years later, the monk returned to the head monk's office. "It has been ten more years," said the head monk. "What are the two words you would like to speak?"

"Food... stinks..." said the monk.

"I see," replied the head monk.

Yet another ten years passed and the monk once again met with the head monk who asked, "What are your two words now, after these ten years?"

"I... quit!" said the monk.

"Well, I can see why," replied the head monk. "All you ever do is complain."

26
Leuk, he.

Ik heb sterk de indruk dat de dikke buik
in het tweede filmpje niet alleen maar
een overtuiging is...

;-) :-D

27
Het gewone leven / Hoogtevrees
« Gepost op: 16-10-2018 23:02 »
Beste allen,

Enkele jaren geleden daagde ik mijn eigen hoogtevrees uit door elke dag over een hoge loopbrug te lopen. De eerste keer ervaarde ik direct een snellere hartslag, duizeligheid, de waan dat ik direct zou gaan vallen, spanningen in diverse plekken in het lichaam. Maar elke dag werden al die dingen minder, totdat ik na een aantal weken rustig over de loopbrug kon wandelen. Toen dacht ik: "Wat zou mijn leven toch saai zijn als er geen angsten meer zijn, of geen dukkha."

Fast forward naar nu. Als ik op treinstations bovenaan een hoge trap sta, dan ervaar ik weer iets van de weerstand van mijn hoogtevrees. Fijn. Innerlijke weerstand om mee te oefenen.

28
Tibetaans Boeddhisme / Meditatie houding en de vruchten daarvan
« Gepost op: 16-10-2018 22:49 »
Beste allen,

Deze topic is voor de lezers die nieuwsgierig zijn over mediteren, en nog niet helemaal zeker zijn over mediteren.

Elders op dit forum heb ik al kennis laten maken met Mingyur Rinpoche, die abstracte boeddhistische termen op een heel toegankelijke en praktische wijze weet te verwoorden. Dat doet ie wel eens met humor.

Ik wil graag drie korte lessen van hem met jullie delen, zodat jullie een idee krijgen wat je kan verwachten van (boeddhistische) meditatie.

De eerste les gaat over welke houding effectief is als het gaat om beginnen met meditatie:
https://www.youtube.com/watch?v=GYYuFnJXLPU

De tweede les geeft een praktisch voorbeeld over omgaan met een specifieke negatieve emotie. De Rinpoche is hier overigens in een melige bui:
https://www.youtube.com/watch?v=pJs9Y2eqLuE

De derde les gaat over één van de inzichten die je kunt ervaren, als je al wat langer regelmatig mediteert:
https://www.youtube.com/watch?v=Utx-9dn9sj0

Ik hoop dat de lezers hier de vruchten van kunnen plukken.

29
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Gepost op: 16-10-2018 22:38 »
Mooie ontwikkelingen op dit forum.
Chapeau, Siebe en Dorje :-D

Het oefenen van het midden-pad kan voorkomen als een ontdekkingstocht vol waardevolle inzichten voor degenen die het bewandelen.

30
Algemeen / Re: Tinnitus en hyperacusis.
« Gepost op: 16-10-2018 22:29 »
Beste Zumbido,

Welkom terug!
Het is mogelijk om ware juwelen uit het onaangename te halen, daar ben ik van overtuigd, net zoals jij zegt dat sommigen tinnitis en hyperacusis 'waardevol' kunnen noemen.
Vele actieve forumleden hier, zijn niet onbekend met lijdenswegen, en een heel aantal is het gelukt om juwelen daaruit te halen.

Ik heb regelmatig contact met een zeer ervaren mediteerder die me een keer vertelde continu een luide piep te horen.
Als je wil, kan ik die persoon vragen hoe die ermee omgaat of om is gegaan.
Heb je specifieke vragen die ik aan die persoon zou kunnen stellen?

31
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 16-10-2018 22:19 »
-"Degenen die vrij willen worden van dukkha, maar toch bang zijn door de dukkha die in hun ontstaat, en zo weigeren het te onderzoeken, zullen nooit in staat zijn vrij te worden van dukkha".
Ajaan Maha Boowa

Siebe

Eens.
Contact maken met dukkha, om het te kunnen loslaten.
Beseffen dat wat we denken te weten over dukkha, niet het zelfde is als wat dukkha daadwerkelijk is.
Die besef van onwetendheid over dukkha, leidt (hopelijk) tot een neiging tot onderzoek over dukkha.

Dat vraagt van ons de bereidheid om contact te maken met dukkha, ofwel de fenomenen niet uit de weg gaan, die vol zijn van dukkha.
Daarvoor vind ik de oefening van meditatiesessies tijdens periodes waarin het niet zo lekker gaat, een uitstekend middel.
Maar dan wel met mate: een zekere mate van gezondheid van geest is nodig om te kunnen onderzoeken.

32
Die laatste twee citaten zijn heel herkenbaar.
Wat die tweede citaat betreft: laten we in de dagelijkse praktijk vooral oog hebben op de relatie tussen de subject en het object.
Oftewel, hoe de observerende zich verhoudt tot het geobserveerde.

33
Humor en afleiding / Re: Belgenmop
« Gepost op: 14-10-2018 00:18 »
*bump*

34
Okay, de laatste nu, en dan houd ik op.
Nu gesproken fragmenten van een taal uit de gordel van smaragd, zoals dat in de 14e eeuw gesproken werd.

Hier twee scene's uit de computerspellen Civilization 5 en Civilization 6.
Het eerste toont Gadjah Mada, een legendarische generaal/premier uit de Majapahit-tijdperk.
Het tweede koningin Gitarja, waar Gadjah Mada voor werkte.
Beide leefden in de 14e eeuw.

De scenes, daar herken ik vaag iets van Javaans in.
Volgens mijn moeder klinken ze inderdaad Javaans, maar dan zoals dat vroeger in de paleizen gesproken werd.
Ze voegde eraan toe dat ze ook behoorlijk Sanskriet klinken.
Het tweede filmpje eindigt met het woord 'mudra'.

https://www.youtube.com/watch?v=bsUOYRC6ksA
https://www.youtube.com/watch?v=JWzflRgLc5o

35
'Uttara' uit de Pali-taal schrijf je in het Indonesisch 'utara', en betekent tegenwoordig alleen 'noord', 'het noorden', of 'noordelijk'.

36
Ook leuk om te weten, 'pancasila' betekent (letterlijk genomen) hetzelfde, alleen wordt in het moderne Indonesië anders toegepast:
https://bit.ly/2Cc5liy

37
Opvallend genoeg heeft 'cinta' een andere betekenis in het Indonesisch.

bedoel je hier het pali woord citta? is dat nog terug te vinden in het indonesisch?

'Citta' ken ik niet in het Indonesisch. Wel 'cerita' (spreek uit: tchrie-ta), dat betekent 'verhaal' of 'vertellen'.
Het woord 'cinta' kwam ik gisteren tegen op die webpagina over de zestien stadia.

38
En 'nama' betekent 'naam' in het Indonesisch.

39
Humor en afleiding / Belgenmop
« Gepost op: 13-10-2018 21:23 »
In Klazienaratjebeek (West-Vlaanderen) werd het stoffelijk overschot gevonden van een monnik uit een nabijgelegen boeddhistische klooster.
In de oren van het lichaam werden oordopjes aangetroffen, aangsloten op een MP3-speler.
Uit nader onderzoek bleek, dat er slechts een enkel MP3'tje op het apparaat stond, dat de batterij leeg was geraakt enkele minuten voor het moment van overlijden, en dat de persoon aan zuurstoftekort was overleden.
De MP3 bevatte een geluidsfragment van twee zinnen, die in een oneindige loop werden herhaald: "adem in, adem uit, adem in, adem uit, adem in, adem uit..."

40
In onze beoefening moeten we er dus rekening mee houden en er vanuit gaan dat er allerlei automatische formaties ontstaan (mano sankhara's) zoals gevoelens bij wat wordt waargenomen en neigingen en emoties. Daar kunnen we niks aan doen. Wat we kunnen doen is mindfullness (sati) plaatsen bij de geest poort en dit alles gadeslaan terwijl het ontstaat, en dan wijsheid (panna) gebruiken om op een wijze manier om te gaan met wat op automatische wijze ontstaat. Dit is satipatthana.

Als afkeer ontstaat, bijvoorbeeld, kunnen we dat opmerken en dit niet erder voeden, niet zo ver laten komen dat het ons denken, spreken en doen gaat beheersen. Als we dit heel consequent beoefenen, satipatthana, dan zullen op een bepaald moment ook die automatische reacties veranderen. Op een dag merken we, 'he, er ontstaat niet meer automatisch afkeer', of we merken dat afkeer minder intens wordt.

Dus, er is geen controle over de automatische formaties (gevoelens, emoties etc) die ontstaan bij waarnemingen, maar als we ons inspanning en wijs daar mee omgaan, dan kunnen we met de tijd toch ook die automatische reacties veranderen. Dus totaal controleloos over die automatisch opkomende formaties zijn we niet.

Mee eens!

Er circuleren onderzoeksresultaten van een neurowetenschappelijk artikel op het internet, waarbij gezien werd dat het beoefenen van acht weken meditatie leidde tot structurele veranderingen in de hersenen, ten opzichte van een controlegroep die in die acht weken niet mediteerde. Bijvoorbeeld de amygdala, een piepklein hersendeeltje dat actief wordt als je tegenover een beer of slang komt te staan (stress) wordt zichtbaar kleiner. En de linker hippocampus, geassocieerd met cognitieve functies zoals emotie regulatie en geheugen, groeide gedurende die acht weken.

Wat betreft de beleving van pijn, die verandert ook door meditatie ervaring. Mensen met genoeg meditatie ervaring op zak, zeggen minder pijn te beleven bij exact dezelfde stimuli vergeleken met mensen die nooit of weinig hebben gemediteerd. Gek genoeg is er juist meer activiteit in de hersengebieden die geassocieerd worden met pijnbeleving. Dat is omdat ze niet zozeer minder pijn beleven, maar juist minder lijden of afkeer bij de pijn beleven. Hersengebieden die te maken hebben met aandacht en hersengebieden die te maken hebben met stress/lijden, worden van elkaar losgekoppeld door meditatie beoefening, soort van slijtage in de verbindingen en ook het ontstaan van verbindingen die de stress-hersengebieden onderdrukken.

Publicaties hierover zijn makkelijk te vinden, je hoeft alleen maar te googlen op "meditation and the brain" en je vindt talloze relevante treffers. Maar niet alles geloven wat op internet staat, ervaar het vooral zelf.

De relatie tussen geest (nama) enerzijds en lichaam/hersenen (rupa) anderszijds, vind ik heel interessant en mysterieus. Maar ik vind de praktijk van het beoefenen, plus de vruchten daarvan, belangrijker.

41
Voorstellen / Re: ekayano maggo
« Gepost op: 12-10-2018 22:32 »
Heeej, Maggo, jij hier?

42
Guilty pleasure: ben dol op Belgisch bier.
Prachtige uitvinding.
Het zal nog vele trappisten duren eer ik de bodhisattva gelofte afleg en me aan de vijfde precept ga houden.

43
Mahayana Boeddhisme / Re: Stelling over dukkha
« Gepost op: 12-10-2018 22:09 »
Leuk dat hierop gereageerd wordt, waarbij het woordje 'is' in de zinsnede 'de reden voor...' afwisselend vanuit relatief perspectief wordt benaderd (subjectief), en ook vanuit absoluut perspectief (objectief / nonduale eye view). Ik ben als zennie opgevoed met het idee dat de vaardigheid om te kunnen switchen tussen die twee perspectieven, een indicatie is van de mate van verlichting.

44
Meditatie / Re: Inzichten van de afgelopen dagen
« Gepost op: 12-10-2018 21:49 »
Interessant, wat de confrontatie met het fenomeen 'poep' allemaal kan losmaken in deze topic. Het zegt veel over je relatie met je eigen afkeer, en zo te lezen is die relatie bij alle reageerders hier wel gezond.

Overigens zal het bij elkaar mikken van willekeurige voedingswaren net zo'n goed medicijn tegen afkeer zijn als tegen begeerte.

Voor mij was de laatste bullet-point uit de topic starter juist net zo interessant, zo niet nog interessanter, dan allerlei gedachten over poep.

- Er is een zekere begeerte in de geest, die continu waarnemingen in het bezit wil nemen. "Deze visuele waarneming van de linzencurry is van mij, en ook de geurwaarnemingen." "Het opmerken van het feit dat ik afgeleid ben tijdens meditatie, dat opmerken komt van mij." "Deze inzichten, deze gedachten, komen van mij - ze zijn van mij." Ik voel aan mijn tenen dat die begeerte er is, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan herkennen. Het is alsof ik mijn hele leven alles in verschillende tinten van de kleur paars zie, waardoor ik de kleur paars moeilijk kan herkennen. Het ligt vlak onder mijn neus, dat weet ik zeker, maar hoe herken ik het? Is dit waarom een kensho-moment zo belangrijk is? Zeg maar: je ziet tijdens kensho ineens andere kleuren dan paars, waardoor je ineens weet "verdraaid, dus DAT werd de hele tijd bedoeld met de kleur paars." En dan zou het voor mij fijn zijn "verdraaid, dus DAT is die begeerte naar het in bezit nemen van waarnemingen."

45
Hierbij nog een duit in de zak...

Het is typisch iets van de westerse cultuur, heel diep in Europese persoonlijkheden geworteld, om te vinden dat het bewustzijn het 'ik' is. De bewustzijn als de zetel van het ego, het denken, de vrije wil, de ratio, en dit geheel zou bovendien niet alleen alles zijn wat we zijn, maar ook zeer duidelijk afgebakend ten opzichte van de buitenwereld. Terwijl oosterse tradities zoals Taoisme, Confucianisme, en Dharma, laten zien dat de oosterse persoonlijkheden vinden/vonden dat het bewustzijn ook niet alles is. Veel processen van wat onze nama-rupa behelst, vinden buiten het bewustzijn plaats.

46
Als je niks forceert via mindfulness, via concentratie, via alertheid, maar de geest eigenlijk ontspant en toestaat zich nergens op te richten of mee bezig te houden, zeker niet leegte herkennend of zo, dan meen ik te zien dat geest niet constant helder of waarnemend of gewaar is.

Als ik de zestien stadia van inzicht uit dat artikel mag geloven, is het een proces vol verandering, die mindfulness beoefening. Net zo min als dat wij zelf een zelf hebben, hebben andere dingen niet een zelf. Een zelf in de zin van: onveranderlijk en onafhankelijk.

Het is juist een terechte constatering van je dat de geest (nama) niet constant helder of waarnemend of gewaar is, wat de geest heeft/is immers geen onveranderlijk, onafhankelijk zelf.

47
Algemeen / Re: Met welke religie ben jij opgevoed?
« Gepost op: 12-10-2018 21:04 »
....kwacht maar af.....

wil ik bij deze beantwoorden met

Citaat van: laadscherm van het jaren 80 computerspel 'Sid Meier's Sword of the Samurai'
Cultivate a stoic calmness

48
Algemeen / Re: Met welke religie ben jij opgevoed?
« Gepost op: 12-10-2018 21:02 »
Vader had overtuigd protestante ouders en werd zelf later overtuigd in de wetenschappelijke wereldbeeld, moeder ging afwisselend naar islamitische en christelijke scholen (afhankelijk van waar het gezin woonde) en gaat tegenwoordig wekelijks naar de kerk.
Zelf ben ik opgegroeid in de bible belt, waar men relatief veel bezig is met het protestante geloof.

Mijn hele leven bezien, past de dharma, in al zijn verschijningsvormen, het beste bij mijn intuïtie over hoe dingen zijn.
Hier benoem ik specifiek mijn intuïtie vanaf mijn geboorte tot op heden, want in de momenten waar ik het moeilijk had, kwamen er soms ideeën bij mij op over het 'gevaar' van hechting en het nut van compassie. En het waren juist die ideeën die mij uit die moeilijke momenten brachten.

49
De algemene vraag zou kunnen zijn, moet je eerst zien dat je ongeboren gewaarzijn bent om de stroom te betreden? Dan moeten we ons verdiepen in de vraag wat sotapanna magga precies is.

Ik zie niet waarom dat een voorwaarde zou moeten zijn.

Deze conversatie zou ik ongeveer rond dit punt willen koppelen aan het artikel wat Sybe vandaag presenteerde in: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2747.msg22334.html . In het derde stadium 'Sammasana nana' worden tien imperfecties genoemd, waarbij diverse verschijningsvormen van kennis van (of begrip van) de dhamma worden uitgelegd als valkuilen tijdens de meditatie. In de zin van: een inzicht komt op tijdens het gewaarzijn in de meditatiesessie, en het denken kaapt dat inzicht vrij snel en automatisch ("hey, maar dat is een heel belangrijk inzicht!"), waardoor er geen zuiver gewaarzijn meer is. En volgens mij zegt dat artikel juist dat niet het overpeinzen over de inzichten, maar het oefenen in het gewaarzijn, leidt tot de realisaties van de zestien stadia.

Zoals ik het zie, is juist het denken in termen van 'de dharma is niet zus maar zo' een manier van het identiteitsbesef om zichzelf in stand te houden.

Kortom, het is heel interessant om deze topic te lezen, en persoonlijk vind ik de wisselwerking van visies in deze topic heel boeiend, maar uiteindelijk zullen we echt moeten gewaarzijn om verder te komen. Gewoon gewaarzijn, that's it. En, in ieder geval gedurende het oefenen, alles loslaten wat we denken te weten over sunyata, sotapanna, dharma, buddha, sangha, wedergeboortes, kamma, anatta, dukkha, sukha, bhaya, cinta, enzovoorts.

Zo sta ik erin, en terwijl ik dit schrijf, besef ik me ineens dat dit net zo goed een vorm is van denken in termen van 'de dharma is niet zus maar zo'. Denk dat ik wat dat betreft bevooroordeeld ben in de zen-traditie. Het is wat het is.

[TOEVOEGING 20:48] Anderen kunnen je proberen uit te leggen hoe het is om iets te ervaren, maar dat blijft toch iets kwalitatief totaal anders dan het zelf ervaren. Puur ervaren, puur gewaarzijn, gewoon gewaarzijn.

50
Interessante feitjes:
In de Indonesische taal en in de taal van de sutta's, kan de wisselwerking van culturen in de geschiedenis te vinden zijn.
Bijvoorbeeld lees ik dat 'sukha' vertaald kan worden als 'bliss', en het Indonesische woord 'suka' betekent 'leuk vinden'.
Opvallend genoeg heeft 'cinta' een andere betekenis in het Indonesisch.
Terwijl dat in de sutta's vertaald kan worden als 'denken' of 'overpeinzen', betekent het in het Indonesisch 'liefde'.

[TOEVOEGING 20:13] 'Bahaya' is Indonesisch voor 'gevaar'. Terwijl 'bhaya' in de sutta's 'angst' betekent.
[TOEVOEGING 21:22] En 'buaya' is Indonesisch voor 'krokodil'.

Pagina's: [1] 2 3