Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - ekayano maggo

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: Gisteren om 15:00 »

Ik heb op het forum niemand gelezen die zoiets beweert.

Maar misschien is het een algemene opmerking van je.
Wellicht ter ondersteuning van je enthousiasme...

...hmmm...Siebe...misschien had ik niet
zo goed opgelet...

2
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: Gisteren om 14:31 »
Ja, op dit punt van weder geboorte en die rijken van bestaan denk ik ook dat een metaforische en letterlijke uitleg de beste is. Ik heb hier zelf een ontwikkeling in doorgemaakt. Eerst zag ik het ook metaforisch. Later ben ik gaan inzien dat dit:

1. niet aansluit bij de Pali overlevering. Die teksten laten er toch echt geen misverstand over bestaan dat wedergeboorte en de rijken van bestaan (ook) letterlijk genomen moet worden. Ik heb die overlevering hoog, neem die serieus. Dus dit bracht me in verlegenheid. Ook al vond mijn Tibetaanse leraar het geen probleem dat ik het metaforisch bekeek, ik kon hier zelf geen rust en vrede mee vinden, juist omdat het zo botst met de Pali overlevering.

2. Later kreeg ik zelf enkele inkijkjes in een andere wereld en dat moedigde me aan nog meer vertrouwen te ontwikkelen in de Pali sutta's

3. Door het bestuderen van puredhamma-net viel alles op zijn plaats.

Ik ben gaan inzien dat de beste uitleg zowel metaforisch en letterlijk is. Beide. Het is juist het zien van die samenhang dat eigenlijk de leer van de Boeddha vormt.

Het zegt...(in mijn eigen woorden): welke sfeer we in dit leven als mens al overwegend ervaren, waarin we makkelijk en snel terecht komen op basis van onze hoogste persoonlijke intenties en neigingen, dat zal waarschijnlijk ook de sfeer worden waarin we na de dood terecht komen. Zo binnen zo buiten. Ze beneden zo boven. Zo in het klein (in 1 mens) zo in het groot (in samsara, de wereld). Wat zich in een mens afspeelt dat speelt zich ook af op een grotere schaal. Als in een hologram, waar in de delen ook het geheel zit. Dus, de hemel zit in elk wezen maar er is ook een andere hemel. De hel zit in elk wezen maar er is ook een andere hel. Ik denk dat de Boeddha dit heeft gezien.

Mijn leraar in Huy vond het geen probleem dat ik destijds de rijken van bestaan metaforisch begreep. Nu, denk ik hierover zelf anders.

Ik ga niet voor anderen bepalen hoe ze het moeten zien maar ik denk dat het geen kwaad kan als ik mijn ontwikkeling op dit punt deel. Ik ben er zelf ook nogal enthousiast over. Ik ben blij dat ik dit mag zien.
Ik geloof inderdaad dat het de beste uitleg is.

Ok. laat dat nog een keer gezegd zijn.

Ik ga verder niet uit de weg dat ik niet achter het moderniseren van de leer sta. Bepaalde ontwikkelingen vind ik kwalijk, zoals de ontwikkeling om weder geboorte en die rijken van bestaan te zien als Aziatisch saus. Ook de ontwikkeling om de Boeddha enkel te zien als een groot strateeg, zonder dat hij feitelijk kennis had van hoe het leven in elkaar steekt, vind ik niet goed.

Ik heb op het forum niemand gelezen die zoiets beweert.

Maar misschien is het een algemene opmerking van je.
Wellicht ter ondersteuning van je enthousiasme...

3
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 14:45 »
Dag Dorje,

Die opmerking was gericht aan Ujukarin.

4
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 12:27 »
Verder begrijp ik niet zo goed
dat op grond van het gebruik
van een andere metafoor, voor hetzelfde
waarnaar verwezen wordt,
iemand een ander kan diskwalificeren.

De bijdragen van Siebe herken ik althans als 'boeddhistisch'.
Maar wellicht spoor ik dan ook niet helemaal...

5
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 24-06-2019 12:16 »
Dag Siebe:

herhaling....?

...ik bedoel het niet kwaad....

6
Dag Siebe,

ter verwijzing:

herlees tip

7
Meditatie / Re: Boeken over meditatie
« Gepost op: 23-06-2019 19:01 »
Vind het een goede tip!

8
Het gewone leven / Re: loslaten
« Gepost op: 15-06-2019 09:04 »
Zeg tegen je ego:
“ stil maar ego, je krijgt dalijk wel een ijsje.”

9
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 14-06-2019 15:59 »


Je bent vergeven, Siebe. Ook dat is heilzaam, voor ons beiden overigens.

Ik kan jullie gesprek niet volgen door het tempo ervan. Ik kan niet genoeg tijd maken om alles goed door te lezen. Ik houd het daarom bij een korte opmerking of wat.

Mijn visie op dood en wedergeboorte heeft veel te maken met mijn visie over 'zelf'. Aangezien ik toch al de idee van een zelf dat van mij is heb losgelaten (voor een deel dan toch), ben ik veel minder geïnteresseerd in wat er met 'mij' gebeurt later. Ik weet dat er levens zullen zijn hierna - van wie doet voor mij niet ter zake - en die komende levens gun ik het beste en wens ik geluk toe. Alleen dat al is voor mij reden voldoende om me in te spannen voor wat betreft de bhavana en de maatschappij is het algemeen.

Ik voel niet direct weerstand tegen deva's en andere werelden. Ik ben alleen zelf niet in staat om op eerlijke wijze te zeggen dat ik hun letterlijke bestaan zie. Daarom zal ik dat ook niet beweren want dat zou liegen zijn.

Als ik zeg dat het belangrijk is om samsara in dit leven nu en hier te zien dan bedoel ik dat dit een kundige manier is van leven en van de oefening. Als je een stevig dhammakaya hebt dan zal de wijsheid wel komen. Daar heb ik vertrouwen in. Beter nu vooral oefenen dan al meteen puzzelen over deva's en andere werelden. Als anderen die overtuiging wel hebben én goed oefenen, mooi.. ik prijs het en ben er blij om.

De steekhoudende argumenten uit het artikel dat Siebe aanhaalde.. er is inderdaad sprake van behoorlijke redactie op sommige plaatsen in de tipitaka. Me dunkt dat als je zo'n artikel bespreekt dat dit toch ten minste even ter sprake komt. Hetzelfde geldt voor brahmanisering van bepaalde teksten en zelfs de woordenschat van het pali zelf. Je hoeft er niet in geïnteresseerd te zijn maar het kwam wat rauw op me over dat dit artikel even in een rij punten werd weggeserveerd zonder dat enige moeite werd gedaan iets van waarde eruit te halen. Dit riekt voor mij persoonlijk (en waarschijnlijk vanwege mijn persoonlijke verleden) naar hard conservatisme.

Ik wil vervolgen met een opmerking dat de levende dhamma nooit gelijk is aan de gesproken dhamma, noch aan de geschreven dhamma. De levende dhamma is weliswaar welgebracht maar ook hier en nu, tijdloos, onderzoekbaar, naar binnen leidend en te realiseren door de wijzen. Deze is aanwezig als je mindful in- en uitademt en daar geluk in kan vinden. Zo simpel kan het zijn! Wat maal ik dan om of Siebe of ik gelijk heeft over één of ander punt?

Voor ik nu juiste visie vergeet... sammaditthi is mijns inziens juist vertaald als 'volkomen visie'. Deze is alle visies voorbij. Waarom dan studeren en begrijpen? Ik vermoed.. omdat min of meer juiste intellectuele visie bijdraagt aan de oefening.

Ik geeft onmiddellijk toe dat ik wedergeboorte over het leven heen niet begrijp. Dat is mij best. Ik ben blij dat ik constante wedergeboorte in dit leven hier en nu kan zien zodat ik verder kom met oefening. Dat is voorlopig voor mij persoonlijk genoeg.

Met warme groet,

Maarten

Mooi stukje Maarten.
Herkenbaar.

10
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 16:39 »
Ik denk dat jouw perceptie zal veranderen als je zelf op de drempel van de dood staat.


Dag Maarten,
Toen ik bovenstaand stukje las fronste mijn wenkbrauwen zich enigszins.
Ik dacht ook dat het 'superieur' klonk.
Kon me niet voorstellen dat Sybe zoiets op zou schrijven.
Ik las het als: Ja, wacht maar mannetje, je komt er nog wel achter.
Gelukkig was het niet zo bedoeld.

11
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 06:41 »
Dit kwam op na het lezen van dit artikel:
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/128359-wedergeboorte-gewoon-een-feit/

Het artikel staat volgens mij vol misverstanden zoals het misverstand dat herinneringen aan vorige levens vereist dat er gedachten zijn en overwegingen. Maar het is veel meer een soort zien van beelden naar mijn eigen ervaring dan een denken en overwegen. Maar het is ook weer anders dan verbeelden, vreemd genoeg. Het is lastig uit te leggen maar het zogenaamde argument dat er gedachten en overwegingen moeten zijn om vorige levens te herinneren snijdt wat mij betreft geen hout. 

De schrijver zegt: "Ten eerste staat hier het schouwen van de eigen vorige levens en die van andere wezens op de plaats waar elders de vier meditaties op mededogen, mede verheugen en gelijkmoedigheid worden genoemd". ...Dat snap ik niet. Boeddha's ontwaken wordt in talloze sutta's beschreven en steeds ongeveer op dezelfde manier, namelijk, in de vierde jhana richtte de Boeddha zijn geest op de kennis van zijn eigen vorige levens en herinnerde zich vele...en dat niet alleen, ook vele perioden van evolutie van het heelal. Dit betekent ook dat het onzinnig is om het bestaan van de mens of Aarde of ons heelal te laten beginnen bij de evolutie waarin we nu zitten. Wat de Boeddha kennelijk zag is dat het cyclisch is.
Verder zag de Boeddha het heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma en visies.
Ook dit wordt consequent op dezelfde manier beschreven. Dus dat eerste argument begrijp ik niet.

Het tweede argument zou zijn dat het qua tijdsduur onmogelijk zou zijn om zoveel levens te herinneren. 0,1 seconde voor elk leven zou onvoldoende zijn. Niet als je weet dat de geest op een veel hoger tempo informatie kan verwerken. Dat je in een flits een vrijwel geheel leven voorbij kan zien trekken, is iets wat mensen meemaken, wat ze zeggen te ervaren.

Verder zegt de auteur:
"Ten derde wordt helemaal niet duidelijk gemaakt wat de zin is van deze exercitie. Er komt nergens anders in de Pali-Canon een dergelijke passage voor..."

dat snap ik niet. Welke passage komt nergens voor? Die vormen van ware kennis (vorige levens, heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma en visies) die de Boeddha opdeed tijdens zijn ontwaken, vanuit de vierde jhana, komen op best veel plekken voor.

Hij vervolgt: ..."en nergens wordt er ook gezinspeeld op mogelijke heilzame gevolgen van het zich herinneren van vorige levens. Bovendien zijn er geen verslagen van arhats hierover."

Dat klopt ook niet. In de fragmenten staat duidelijk dat door het herinneringen van vorige levens en door het zien van het heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma, duisternis werd verdreven bij de Boeddha, onwetendheid werd verdreven en licht kwam op. Het heilzame effect moet immens zijn geweest op de zoekende Boeddha omdat eindelijk de duisternis van niet-weten werd verdreven door ware kennis. Hoezo geen heilzaam effect? Hoe kun je ontwaken geen heilzaam effect noemen?

Dat er geen verslagen van arahant zijn over vorige levens begrijp ik niet. Zijn er nergens in de sutta pitaka verslagen van de vorige levens van sariputta, mahamogghalana. Als ik me goed herinner wel. Volgens mij komt dit ook voor in de Jataka's.

Dat demografie argument gaat nergens over wat mij betreft. Teveel misverstanden om aan te beginnen.

Dat de Boeddha alleen als mens is wedergeboren is ook niet waar. In de sutta's wordt bijvoorbeeld zelfs vermeld dat hij eens werd geboren als Maha Brahma, of in andere posities en volgens mij beschrijven de Jataka's ook dierlijke geboorten. Iemand anders weet dat vast beter.

Siebe

Top!

12
Controverse en verandering / Re: wedergeboorte
« Gepost op: 13-06-2019 06:40 »
[...]

13
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 20:46 »
Het is eenvoudig.
Het beoefenen van het viervuldig cultiveren van de aandacht
impliceert het opmerken van het manifest worden
van (bijvoorbeeld) begeerte. Dit kan  ook woede zijn
of angst of gekrenktheid of wat dan ook.
Voor gedachtes geldt hetzelfde.

Doordat het opgemerkt wordt
kan het geen eigen leven meer leiden.
En stink ik er niet zomaar in.

Zo is  er dan  ruimte voor "de juiste inspanning",
en het herinneren van hoe mijn geest verstoord wordt wanneer dat soort emoties wel een eigen leven gaan leiden.

Er ontstaat wat ontspanning en ruimte in mijn innerlijk leven.

Dit geeft weer ruimte voor bijvoorbeeld  sympathie of welk woord je daarvoor ook wilt gebruiken.

Om een lang verhaal kort te houden:
Op die manier ontstaat er een soort overgang van vernauwde zelf gerichtheid naar een meer open relatie met mijn omgeving
en met mezelf.

Als ik het zo teruglees lijkt het wel vlaamse abacadabra.
Toch kan ik het vandaag niet anders formuleren dan zoals gedaan...

14
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 18:34 »
Het is niet gezegd dat het makkelijk is.
Maar het gaat steeds beter.
Vroeger werd ik ,bij wijze van spreke,
al depressief als de krant een dag niet bezorgd was.
Nu haal ik daar mijn schouders bij op.

Is natuurlijk een summier voorbeeld.
Maar ik ga hier niet mijn levensloop op het forum zetten.
Neem van mij aan dat het werkt.

Veel heb ik op mijn pad aan het viervuldig cultiveren
van de aandacht.

Voor mij is dit steeds meer de basis van mijn praktijk geworden.
En het werkt.

Er zullen best nog hardnekkiger omstandigheden bestaan
die ik nog niet ben tegengekomen.
Maar dan maar weer gezien he.

Ik heb er vertrouwen in.

15
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 12-06-2019 16:09 »
Kweenie. Als ik me niet teveel aantrek
van begeerte heb ik er helemaal geen last van.

16
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 11-06-2019 14:23 »
Smakelijk!

Dank je.
Insgelijks.

17
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 10-06-2019 18:23 »
Dag Dorje,

Samenvattend wat ik niet begrijp:
In alina 1 schrijf je:

Bhavanga staat is zoals het woord het zegt een staat, m.a.w. iets dat komt en gaat. Het komt als er even geen waarneming is en het gaat als er weer waarneming is[...]

Dan in alinea 2:

[...] is de afwezigheid van waarneming niet nodig[...]

Nu is het onbegrijpelijk geworden voor mij.

Is er nu wel of niet sprake van afwezigheid van waarneming...

Dan in alinea 3:

Nl. door het zien verschijnen en weer verdwijnen van zowel waarneming[...]

Hoe kun je verdwijnen van waarneming zien, als er sprake is van geen waarneming...

Ik bedoel het niet slecht he. Ik kan er gewoon geen (hollandse) chocolade van maken...

Grammatikaal/begripsmatig zie ik niet wat je nu bedoelt.
Klopt het zoals je een en ander verwoordt hebt, heb je hier gezegd wat je wilde zeggen zeg maar?
Of schiet ik gewoon tekort in het begrijpen ervan?

18
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 10-06-2019 08:16 »
Wat is dat ook alweer, de bhavanga staat?

19
Algemeen / Re: Is Waarheid bevrijdend?
« Gepost op: 09-06-2019 15:19 »
hear hear

20
Het gewone leven / Re: Verdriet
« Gepost op: 31-05-2019 08:46 »
Gecondoleerd Siebe.

Sterkte.

21
Filosofie en Metafysica / Re: Het probleem lijden
« Gepost op: 28-05-2019 18:10 »

[...]Er is dus in mijn inzien geen sprake van een uitdoven als een kaars, er is sprake van uitdoven van de illusie een kaars te zijn,[...]

Dat is ook mijn vermoeden.

En wat er gebeurd als de illusie is doorzien....
das niet voor te stellen of te bedenken
zolang je in de illusie zit

Ik heb daar ( inmiddels)
vrede mee

22
Het gewone leven / Re: Verdriet
« Gepost op: 05-05-2019 14:57 »
Ik weet niet goed wat ik hierop zal schrijven,
maar wel dat ik iets wil schrijven.
Het lijkt me fijn dat het acute van
de situatie voorbij is.
Het lijkt me rot dat het uiteindelijk ongewis blijft...

sterkte maar weer


23
Het gewone leven / Re: Waar de logica tekort komt...
« Gepost op: 04-05-2019 12:49 »
Onder de schouw
staat
de kachel

24
Het gewone leven / Re: Waar de logica tekort komt...
« Gepost op: 03-05-2019 22:13 »
Woef

25
Het gewone leven / Re: Waar de logica tekort komt...
« Gepost op: 03-05-2019 19:00 »
Ok.

26
Het gewone leven / Re: Waar de logica tekort komt...
« Gepost op: 03-05-2019 15:57 »
Volgens mij gaat de abbhidhamma over de
geest en zijn functies.
Ik dacht niet dat de AD uitspraken doet over
het ongeconditioneerde. 

27
Filosofie en Metafysica / Re: geluk
« Gepost op: 02-05-2019 18:00 »
ja,
...van gelijkmoedigheid
wordt ik een
gelukkiger mens...



28
Filosofie en Metafysica / Re: geluk
« Gepost op: 02-05-2019 14:50 »

stelling: geluk gaat niet jezelf aan.


stelling, geluk gaat jezelf niet aan.

Over welke van de twee hebben we het?

29
Het gewone leven / Re: Verdriet
« Gepost op: 20-04-2019 16:50 »
Het lijkt nu hard te gaan....

Sterkte!

31
Theravada Boeddhisme / Re: Uit het Sutta Nipata
« Gepost op: 07-04-2019 09:35 »
Bedankt Nico.
Zijn aansprekende vertalingen.
Ik keer hier regelmatig terug.

32
Meditatie / Re: Verbeelding
« Gepost op: 02-04-2019 12:29 »
Wat mij opvalt is dat er sprake is van: wezens.
Het is dan niet alleen een proces van karma dat zich voortzet.
Het zijn wezens die op basis van karma wedergeboren worden.

Dit terzijde. 


33
Algemeen / Sila, Samadhi, Pañña
« Gepost op: 26-03-2019 14:00 »


Samatha meditatie is er op gericht je mind (bewustzijn) te zuiveren. Een zuivere mind is een voorwaarde voor het kunnen laten opkomen van wijsheid. Ahba vergelijkt het met een raam. Als het raam vies is zie je niet wat er buiten gebeurt. Maak je het raam wat schoner dan kun je er wat beter doorheen kijken. Pas als het raam helemaal schoon en zuiver is kun je precies zien wat zich buiten afspeelt. Door middel van samatha meditatie kalmeer en concentreer je je mind waardoor hij zuiver en helder wordt en je de werkelijkheid kunt doorgronden.

In het Westen wordt vaak wat laatdunkend over samatha gedacht. Het gaat in het boeddhisme toch immers om het bereiken van inzicht, daarom is vipassana (ook wel droge inzichtsmeditatie) veel beter. Vaak wordt in dat licht heel selectief naar de suttas (leerredes van de Boeddha) gekeken om aan te tonen dat de Boeddha ook enkel vipassana zonder samatha onderwees, en de beoefening van samatha eigenlijk helemaal niet nodig is. Maar wie de suttas goed bestudeert weet dat de Boeddha als het om meditatie gaat voornamelijk over samatha, en dan ook nog eens vaak over de jhana (zeer hoge en zuivere niveaus van concentratie) spreekt, daar hoef je niet selectief voor te zoeken.

artikel

34
Prof. dr. R.H.C. (Rob) Janssen (87) is overleden. Hij was al geruime tijd ziek. Rob Janssen was emeritus professor in de klinische psychologie en persoonlijkheidsleer. Nadat hij in Nederland bekend was geraakt met het boeddhisme, werd hij in 1974 in Bodhgaya, India, de plaats waar de Boeddha de verlichting verkreeg, boeddhist. Sindsdien volgde hij colleges Pali en Sanskriet, gegeven door prof. Tilmann Vetter aan de Universiteit Leiden.

Van 1982 tot 1998 was hij voorzitter van de Stichting Vrienden van het Boeddhisme (SVB), en bekleedde die functie opnieuw sinds februari 2007. Daarna was hij secretaris van de stichting.

Sinds het jaar 2000 verschijnt er in Nederland een serie vertalingen in het Nederlands van boeken die behoren tot de Pali-Canon, de canon van gewijde geschriften van de Theravada-boeddhisten van Zuid-Oost Azië, die lang geleden samengesteld werd in India. Deze vertalingen zijn van de hand van Rob Janssen, Jan de Breet en anderen, en werden gepubliceerd door Asoka, een uitgeverij in Rotterdam, gespecialiseerd in Nederlandstalige boeken over het boeddhisme.

Deze twee mensen observeerden dat er in het Nederlands alleen een paar kleine bloemlezingen uit de Pali-Canon bestonden en een vertaling van de beroemde Dhammapada, alle van de hand van wijlen dr. Tonny Kurpershoek-Scherft. Daar de Pali-Canon de oudste boeddhistische teksten bevat, de teksten die het dichtst bij de Boeddha staan, meenden zij dat, met het oog op de toenemende belangstelling voor het boeddhisme in Nederland en Vlaanderen, er mogelijk een behoefte bestond aan Nederlandse vertalingen van complete werken uit dit corpus.

Janssen en zijn partner Jan de Breet begonnen in 1997 met het vertalen van de Digha-Nikaya (de verzameling van lange leerredes) op basis van voorbereidend werk dat zij al gedaan hadden in de jaren 1989-90. Uiteraard annoteerden zij de tekst ook en schreven een inleiding tot het geheel en tot alle afzonderlijke leerredes. Toen zij deze taak bijna volbracht hadden, vonden zij uitgeverij Asoka bereid het boek te publiceren.

Door bemiddeling van prof. Vetter, die hun vertaling gunstig beoordeelde, slaagden zij erin een subsidie voor de publicatie te verkrijgen van het J. Gonda-Fonds, een fonds gecreëerd bij testament door wijlen prof. Jan Gonda, die lange tijd hoogleraar indologie in Utrecht was, en verbonden met de Koninklijke Nederlandse Academie van Kunsten en Wetenschappen (KNAW).

Aldus verscheen in november 2001 De verzameling van lange leerredes in één dik deel en werd aan het publiek gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de SVB in de Chinese tempel in Amsterdam.

Ondertussen was er in 2000, ook bij Asoka, een vertaling van de Theragatha en Therigatha verschenen onder de titel Verzen van monniken en nonnen. Deze was van de hand van inmiddels wijlen prof. Ria Kloppenborg, hoogleraar boeddhisme aan de Universiteit Utrecht.

Rob Janssen en Jan de Breet gingen door met het vertalen en toelichten van de Pali-Canon. In de loop van de jaren publiceerden zij een aantal boeken, waaronder ook een vertaling van een Sanskriet-werk, dus niet uit de Pali-Canon.

artikel

35
Het gewone leven / Re: Boeddhisme en computer games
« Gepost op: 23-03-2019 16:49 »
Ik ben niet bekend met games.
Ik heb er geen gedachten over.

36
Algemeen / Re: De drie wentelingen
« Gepost op: 15-03-2019 20:49 »
Volgens mij een Mahayana dingetje.
Als volgt:
1e wenteling: hertenpark, vier edele waarheden
2e wenteling: gierenpiek, prajnaparamita
3e wenteling: tantra's

Zoiets dacht ik.

De tweede wenteling en de derde wenteling kennen vele (mahayana) soetra's.

Zover weet ik.
Maar dit wist je waarschijnlijk al.

In de Palicanon denk ik niet dat dit als zodanig is terug te vinden

37
Religie, Mens en Maatschappij / Re: Verandering?
« Gepost op: 08-03-2019 17:21 »
mooi uitgelegd

38
Het gewone leven / Re: Retraite "in" het gewone leven
« Gepost op: 07-03-2019 14:20 »
Veel plezier.

39
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 05-03-2019 17:46 »
Allen dank.

@Dorje:  Ik waardeer je respect.
Leegte,als formulering voor afhankelijk ontstaan,
is nu voor mij even heel manifest. Wat mij betreft
hoef je je niet te beperken.
Het past allemaal.

40
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 05-03-2019 13:00 »
Dank je   
Het is gebeurd. 

41
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 21:35 »
[knip]

42
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 21:23 »
Dank voor je betrokkenheid.
Zulke situaties
zijn goede
leermeesters op zich.

Wat betreft de powa: die is me bekend.
Ik heb echter het gevoel dat ik niets moet doen.

43
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 20:19 »
[...] tot later[...]

...das niet zeker...

fijne avond.

44
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 20:11 »
allemaal waar

45
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 19:58 »
Dank je.

Ik vind het vooral rot voor hem.
Was juist lekker van zijn oude dag aan het genieten.
Komt ie drie weken geleden met galblaas ontsteking
in het ziekenhuis terecht.
En nu is het klaar.

Vechten en strijden
in eenzaamheid,
verzet, verwarring.
doorboort door allerlei
buizen en slangen.
Onrust vanwege delier.
Aan de beademing.
Handen  vastgebonden.





46
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 04-03-2019 19:46 »
Vandaag weer wreed ontwaakt.
Mijn vader ligt op de intensive care.
Morgen om 9.00 u
wordt de behandeling gestopt.
Einde verhaal.
Van leven ga je dood.
Onmiskenbaar.
Niets kan ie meenemen.
Alles laat ie achter.

47
[...]Methode van de Boeddha?

De meesten vipassana tradities van tegenwoordig, zoals Goenka, Mahasi, Pa-auk, Ashin Tejaniya, Sunlun, Mogok en nog meerderen komen uit Myanmar. Andere tradities zoals de Thaise woudmonniken, of Dhammakaya uit Thailand zijn ook te zien als vipassana tradities. Al deze stromingen, hoe groot de verschillen ook, erkennen een toepassing te zijn van de satipatthana sutta, ook wel vertaald als de vier gebieden, of funderingen van mindfulness. Dat zou volgens de Boeddha het pad naar ontwaken betekenen aan de hand van mindfulness, ofwel ‘’sati’’ op basis van 4 gebieden van de menselijke ervaring. Namelijk: lichaam, gevoel, geest en dhamma’s (principes, of wetmatigheden). Vele beoefenaars binnen deze stromingen zijn geneigd hun methodiek te zien, of presenteren als de juiste toepassing van de Satipatthana sutta. De Satipatthana omvat echter verschillende methoden en is vrij ruim toe te passen.

Belangrijk om te vermelden is dat vipassana meditaties als methodiek op basis van deze tekst eigenlijk vrij recent is ontstaan, begin vorige eeuw.
De meeste cursisten komen uit een Goenka cursus met de overtuiging dat dit de juiste techniek is die werd beoefend door de Boeddha, maar dat vereist enkele nuance. René van Oosterwijk van de Universiteit van Leiden, deed een uitvoerig onderzoek naar de theoretische basis van verschillende vipassanamethodes in de sutta’s en schreef het boek ‘Doctrinal backgrounds of vipassana-meditation’ (2012). Hij concludeerde dat de Goenka-methode als zijnde een soort lichaamsscan gericht op sensaties, niet is terug te vinden in de oude sutta’s (eerst gevonden boeddhistische teksten). Het is zelfs een van de vipassanamethodes die het minst door de teksten wordt onderbouwd. De beroemde monnik Analyo benadrukt ter verdediging de Dhynasamadhi sutta, waarin staat: ‘het waarnemen van het hele lichaam’ bij de adem. Dat zou een onderbouwing kunnen zijn. Al is het ook een onderbouwing voor vele andere vormen. Ook al zou de specifieke methodiek niet terug te vinden zijn, belangrijke principes die Goenka onderwijst zoals inzicht in vergankelijkheid, opmerkzaamheid, gelijkmoedigheid etc. wel. Het hoeft dat ook niet te betekenen dat het niet goed kan werken, want dat lijkt wel het geval. Duizenden mensen hebben er tegenwoordig profijt van.

Validiteit van methodiek:

Maar de indruk ontstaat wel dat het verhaal van Goenka over de validiteit van de methodiek niet helemaal klopt. Dat is een belangrijk punt van aandacht, want de waarheid spreken staat hoog in het vaandel binnen de boeddhistische visie. Binnen de organisatie van Goenka wordt gezegd dat Ledi Sayadaw, de grondlegger van de Goenka methode, begin vorige eeuw de methode leerde van een onbekende monnik in het bos en deze zo doorgaf tot de tijd van de Boeddha. Dat zou betekenen dat Ledi een methode simpelweg doorgaf (net als de talloze andere monniken waarvan ook geen bewijzen zijn), maar dat is zeer onwaarschijnlijk kijkende naar het leven van Ledi. Ten eerste is er vanuit de vele geschreven werken van Ledi geen bewijs dat hij deze monnik ontmoet zou hebben en ten tweede was hij niet iemand die simpelweg iets doorgaf, maar juist iemand die vernieuwend was en tradities doorbrak. Hij schreef zelf talloze werken, ook wel de ‘manuals van meditatie’ genoemd. Zijn biograaf Braun toont aan dat Ledi een revolutionair was die experimenteerde met- en onderwees in verschillende methodes. Waar komt de methode van Goenka dan precies vandaan?? Dat is een belangrijke vraag. Het meeste bewijs lijkt te wijzen op de leraar van Goenka: Sayagi U Ba Khin, als zijnde de mastermind van deze specifieke vipassana benadering.

U Ba Khin

U Ba kin had twee leraren, waarvan er een Webu Sayadaw in het Birma van die tijd werd beschouwd als een verlichte. Zeker is echter dat deze niet de lichaamsscan methode onderwees, maar alleen de adem bij de neus. De andere leraar van U Ba Khin werd niet beschouwd als een verlichte en was de boer Saya Thet Gyi, maar daarvan is weinig bekend omdat hij zover bekend niet veel geschreven werk publiceerde. Zelfs na bij dit kloostertje van Saya Thet Gyi geweest te zijn is me niet duidelijk geworden wat hij precies onderwees. Wel kwam ik er achter dat er enkele verschillen waren zoals dat hij ook staanmeditatie deed.

Belangrijke uitvinder

Analyo die het op dit moment leidende werk over de Satipatthana schreef zag U Ba Khin, de leraar van Goenka, als de belangrijke uitvinder en noemt de methodiek dan ook de ‘U Ba Khin-methode. Ook Jack Kornfield beschrijft in zijn klassieker ‘Living Dhamma’, the teachings of 12 Buddhist masters, dat slechts enkele jaren na het overlijden van U Ba Khin (1977) geschreven is (dus voordat Goenka zijn leer presenteerde): ‘U Ba Khin mastered the practise of a number of types of concentration meditation, or absorption and developed a most powerful technique for the practise of Vipassana insight meditation. U Ba khin’s teachings are primarly based on his own experience and therefore the terminology he employed to describe what he understood may seem imprecise in the most technical Buddhist sense or in modern scientific precision.’ (pagina 235). In de tijd van U Ba Khin was er veel weerstand vanuit de traditionele monnikenordes op zijn leer, omdat U Ba Khin erg zijn eigen ding deed. Er was sowieso al weerstand vanuit de boeddhistische gemeenschap dat hij les gaf, want U Ba Khin was geen monnik en in die tijd was het gebruikelijk dat alleen monniken les geven in meditatie. Ook al is deze traditie wereldwijd het grootst, in Birma waar het vandaan komt, is het nog steeds een ondergeschoven kindje dat door de meerderheid van de Birmese boeddhisten niet erg serieus wordt genomen.
Groot gemaakt

Goenka heeft de methode werkelijk groot gemaakt en daarom wordt het vaak de Goenka-traditie, of Goenka-methode genoemd. Goenka was voor hij met vipassana in aanraking kwam een geleerde Hindoe en een succesvolle zakenman die last had van een groot ego en heftige migraine. De methode onderwezen door U Ba Khin, bleek een praktische toepassing van wat hij voorheen alleen theoretisch kende en hielp hem bovendien van zijn migraine af. Iets waar gerenommeerde artsen niet in waren geslaagd. Goenka had zelf geen ervaring met andere vipassana methoden en had groot vertrouwen in U Ba Khin.

Ook Goenka heeft er echter lichtelijk een eigen draai aan gegeven. U Ba Khin sprak bijvoorbeeld nog over de nimita, als teken van concentratie, hielp studenten ‘een op een’ in cessation te komen (ook wel een dip in nirvana genoemd, dat de ingang zou zijn voor het eerste stadium van verlichting genaamd sotthapana). U Ba Khin was ook flexibeler in verschillende soorten concentratiemethoden en liet ook mensen toe die al vanaf het begin 20 dagen wilden mediteren. Dat zijn allemaal zaken die Goenka anders doet. Vooral omdat hij het voor een breder publiek toegankelijk wilde maken.

Goenka begon zijn succesverhaal in India dat vele religies kent. Hij liet steeds meer boeddhistische elementen weg om de beoefening zo toegankelijk mogelijk te maken: zoals een lege witte hal zonder boeddhabeelden (not done in Myanmar) en zonder veel van de terminologie uit de Abiddhamma – nog wel gebruikt door U Ba Khin –. Goenka heeft alles gestandaardiseerd. En dat moet misschien ook wel als je zo groot wordt.

Wat Goenka vooral is gaan benadrukken (naast de gevoeligheid voor sensaties) is de mentale houding, of attitude van het niet op zoek gaan naar speciale ervaringen, kijken naar jezelf en geen waarde te hechten aan ritueel. Dat is iets waar men zich bij Hindoe meditaties in India in die tijd wel erg mee bezig hield. U Ba kin was het niet altijd eens met Goenka. Enige tijd heeft hij zijn steun zelfs ingetrokken, maar dat is later goed gekomen. Toch heeft U Ba Khin Goenka niet aangewezen als opvolger, maar de vrouw Sayamagyi, die vanuit Engeland een andere organisatie oprichtte die ook retraites geeft in min of meer dezelfde methodiek. https://www.ubakhin.nl/ http://www.internationalmeditationcentre.org,. Feitelijk is Goenka dus niet de hoeder van de traditie. Goenka is mede dankzij zijn zakelijke verleden echter wel iemand die als geen ander de traditie leven in heeft geblazen en dankzij zijn welbespraaktheid een goede brug kan maken tussen de uitdagingen van deze tijd en oude boeddhistische principes inzichtelijk en praktisch weet te brengen. Hij lijkt een zeer zuiver en toegewijd persoon te zijn geweest.[...]

Methodiek

De eerste drie dagen wordt Anapanasati, opmerkzaamheid van de ademhaling bij de neus beoefent. De derde dag richt je de aandacht op de lichamelijke gewaarwordingen rondom de neusvleugels, als een soort brug tussen de adem en vipassana. Deze lichamelijke gewaarwordingen dienen de rest van de cursus door het hele lichaam waargenomen te worden door de ‘bodyscan’. Uiteindelijk dient de mediterende de hele dag de sensaties op te merken.

Continuity of practice is the secret of succes (Goenka).

De lichamelijke gewaarwordingen worden door Goenka ‘sensaties’ genoemd. Net als bij het kijken door een vergrootglas neem je na verloop van tijd meer waar. Het is vreemd om op een bepaald moment te merken dat het kan lijken of je neus groot en klein wordt en alle kanten op beweegt, gaat tintelen etc. Dat is geen mystiek, maar een directe ervaring die praktisch iedereen ervaart die meedoet aan de retraite. Voorbeelden van sensaties die rondom en geleidelijk ook meer in het lichaam gevoeld worden zijn: vibraties, warm/koud voelen, druk, jeuk, tinteling, of pijntjes en uiteindelijk ook emoties en intenties zijn in de basis alle sensaties volgens Goenka. Deze sensaties liggen grotendeels onopgemerkt aan de basis van onze waarnemingen en ons handelen. Het (onbewust) reageren op deze sensaties (prettige willen behouden en onprettige afwijzen) zou de reden zijn dat we reactief zijn en ons onhandig en ongezond gedragen en daardoor lijden we. Door deze meditatiemethode ga je meer zien en voelen wat je drijft en kun je een ongezond patroon van reactiviteit doorbreken door de sensaties te laten zijn voor wat ze zijn. Namelijk veranderlijke en zelfloos, niet goed, of slecht, niet positief of negatief. Het is niet aan jou deze sensaties te willen controleren, maar het is aan jou ze te zien voor wat ze zijn en dus niet te reageren met vasthouden of afwijzen.[...]

lees verder

48
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 02-03-2019 21:01 »

[...]Hetzelfde, volgens mij, het is een wederkerige relatie. In PS is het niet zo dat het soort eenrichtingsverkeer is.

Ok, maar in hoeverre is het dan oorzakelijk ontstaan. Als het een voorwaarde is voor het ontstaan van het ander,
dan kan het toch niet omgekeerd ook zo zijn?

Dat klopt denk ik. Het is volgens mij meer zo dat er verschillende soorten inter-relatie bestaan, verschillende soorten voorwaardelijkheid. Je hebt er meen ik wel 24. Ze worden beschreven in het Abhidhamma werk Patthana. Het beschrijft hoe dingen tot elkaar in relatie staan.

Neem een zaadje dat ontkiemt. Dat zaadje is duidelijk de hoofdoorzaak (root condition, hetu paccayo), als het ware de wortel voorwaarde, wil er een plantje ontstaan. Het is ondenkbaar dat er zomaar een plantje ontstaat zonder zaadje, zonder deze root condition. [...]

Ik beperk mij tot het zaadje en de boom.

Ik dacht:

Het zaadje is voorwaarde voor de boom.
Dan kan de boom natuurlijk niet
de oorzaak van het zaadje zijn.
Hij is er uit voortgekomen.
Het zaadje gaat vooraf aan de boom.

Maar nu bedenk ik me dat de boom op zijn beurt
weer voorwaarde is voor (nieuwe) zaadjes.


49
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 02-03-2019 19:48 »

[...]Hetzelfde, volgens mij, het is een wederkerige relatie. In PS is het niet zo dat het soort eenrichtingsverkeer is.

Ok, maar in hoeverre is het dan oorzakelijk ontstaan. Als het een voorwaarde is voor het ontstaan van het ander,
dan kan het toch niet omgekeerd ook zo zijn?

50
Het gewone leven / Re: Jezelf zijn
« Gepost op: 02-03-2019 17:34 »
[...]
. . . "Mind-and-body conditions the six sensebases". . . "Consciousness conditions mind-and-body." And then the Bodhisatta Vipassi thought: "With what being present, does consciousness occur. What conditions consciousness?" And then, as a result of the wisdom born of profound consideration, the realisation dawned on him: "Mind-andbody conditions consciousness."
DN14

"Consciousness conditions mind-and-body."
en dan meteen er achteraan:
"Mind-andbody conditions consciousness."

Zijn dit verschillende bewustzijnen of
gaat het hier over hetzelfde bewustzijn?

Pagina's: [1] 2 3 ... 10