Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - ekayano maggo

Pagina's: [1] 2 3 ... 9
1
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 16:06 »
Ik zou het eerder schouwen van het schouwen noemen.

In het schouwen van het schouwen wordt het object het subject en wordt het subject het object, ...

Ik weet het niet.
Het verlangen is nog erg sterk op zijn tijd.
Het kan zo maar op poppen.
Of sluipenderwijs toenemen.

2
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 09:28 »
Ja. Niet geschoten
is altijd mis.
Ik nu naar mijn broer.
Ik ga hem helpen
de kerstverlichting rond huis
te verwijderen.
Maar eerst gaan
we cappuccino drinken.

3
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 09:16 »
Het proberen
is een
sta in de weg

4
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 21-01-2019 08:52 »
....Jaja....
....zoiets als schouweloos
schouwen.....

5
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 20-01-2019 11:29 »
Ik heb wel ervaring
met sterke verlangens.

Zien gebeuren is belangrijk.
Maar niet altijd genoeg.

Soms helpt het
de geest te verzetten.
Dat is niet altijd voldoende.

Soms moet ik mezelf ernstig toespreken.
Dat is ook niet altijd voldoende.

Soms haal ik me motivaties voor de geest. 
(waarom ik beter niet toe kan geven)
Dat is ook niet altijd voldoende.

Soms moet er wat gedaan worden.
Wandelen,douchen, afwas doen.

6
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 19-01-2019 07:01 »
Ik heb je topic over onwetendheid al wel gelezen.
Je schrijft meestal wel zeer lezenswaardige topics en vertalingen.

Onderstaand citaat vind ik kernachtig gesproken:

Wezens worden belemmerd door onwetendheid en ze worden geketend door begeerte  (MN43§16). .

Voorop stel ik dat ik je uitleg vanuit de soetra's goed kan volgen.
Dat onwetendheid ook een bezoedeling is, evenals begeerte.

Echter,de visie dat onwetendheid verwijst naar
het niet zien/beseffen hoe personen en verschijnselen
werkelijk bestaan, de verwarde geest,
vind ik dan toch ook niet verkeerd.
Past  wel in het plaatje van de pratitya sammutpada, vind ik.

Vanuit onwetendheid, het niet zien hoe personen en verschijnselen werkelijk bestaan, vanuit de verwarde/begoochelde geest,
ontstaan de karmische formaties  enz.

Verder maakt het voor de praktijk allemaal
niet zo bijzonder veel uit allemaal,
daar ben ik het zeker mee eens.

[...] Ik neig het met Lal eens te zijn, en eerwaarde Maha Boowa, we hoeven ons daar niet druk over te maken. Deze zaak lost zich vanzelf op wanneer men geleidelijk vordert op het Pad.[...]

Als dat tenminste is wat je in bovenstaand citaat wilt zeggen...
De rest is een beetje academisch,
voor mij dan toch.
Ik kan zeg maar met beide visies uit de voeten.

Siebe in de lees stand,
een nirwanische vrede
daalt neder op het forum

7
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 18-01-2019 18:40 »
Insgelijks.

8
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 18-01-2019 18:20 »
Ik kan het verhaal goed volgen.
Behalve de laatste alinea.
In mijn universum is onwetendheid
een ander woord voor
de eigenwaan = een solide ik-bestaan,
met de hele santekraam van haat, hebzucht en
zichzelfversterkende verwarring
die daar weer allemaal uit volgt.

Maar ja...als de soetra's anders zeggen.....

.....Overigens.....??
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2630.msg20156#msg20156

9
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 18-01-2019 18:00 »
Als je het zo formuleert suggereert het
dat we het allemaal over hetzelfde hebben,
maar daar verschillende woorden voor gebruiken.
Alwaar ieder dan weer eigen associaties bij heeft.
Waardoor het lijkt alsof we het over
verschillende dingen hebben.
Ik weet niet of dat aan de hand is.

10
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 18-01-2019 13:23 »
Ach weet je,
af en toe doe ik hier
een duit in het zakje,
maar eigenlijk gaat
het mijn petje te boven.

Ik ben als puntje
bij paaltje komt
een simpele ziel
die geleerd heeft
ingewikkeld te doen.

11
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 18-01-2019 06:36 »
Ik denk dat de sutta's wel heel duidelijk maken dat het realiseren van een niet voorlopig Nibbana betekent dat een cognitief proces dat op een bepaalde plek en op een bepaald moment ergens ontstaat, voorgoed opgeschoond is van lobha, dosa, moha, asava, tanha en anusaya. Wat vinden jullie?

Ik weet het niet.
Maar ik zou eerder formuleren dat
de (individuele) geestesstroom
gezuiverd wordt van het hele
cognitieve proces in grovere zin.

Verder blijf ik er bij. Als gewaarzijn dat zichzelf gewaar is, een soort natuurlijke toestand is, ongeboren, ons ware zelf, waarom zou die dan herkend moeten worden? Je kan daar sowieso nooit uitvallen als je dat bent. Iedereen zou tijdens diepe droomloze slaap, bij het wegvallen van "Ik ben" zelf-gewaarzijnd gewaarzijn moeten zijn. Maar zoiets betekent in de praktijk toch niks? Mensen zijn niks gewaar, en er is ook geen situatie van een gewaarzijn dat zichzelf gewaar is.

Ik weet het niet.
Ik denk niet dat die nog herkend moet worden.
Dat zou hernieuwde introductie van dualiteit betekenen.
En toch zal er op de een of andere manier notie van
moeten worden kunnen genomen
om vast te stellen:
er is gedaan wat gedaan moest worden, het is gebeurd o.i.d.

Ik denk dat het vergelijken van de toestand van coma of de diepe droomloze staat, met de 'natuurlijke toestand',
niet deugdelijk is.  Het lijkt mij appelen met peren vergelijken.

12
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 17-01-2019 18:26 »
Voor mij zijn het rozijnen. Ik kan er een heel pakje van leegeten op een dag. Overdag kan ik tegenwoordig vrij aardig volhouden maar traktaties van een collega zijn meteen een uitdaging om maat te houden. Ik vind persoonlijk dat ik best iets mag nemen als iemand jarig is. De Middenweg, toch?

Gek genoeg vind ik mezelf niet eens hebberig. Het is een werktuigelijke kwestie, nauwelijks bewust maar vol spanning

Ervaar je het echt als een probleem?
Ik bedoel: er lijkt geen urgentie.


Waar zit hem de spanning in dit werktuiglijk gebeuren?

13
Varia / Re: Maarten de Hongerige Geest
« Gepost op: 17-01-2019 18:13 »
Eigenlijk zou je dit uit elke simpele mindfulness-cursus kunnen halen maar ik ben blij weer eens herinnerd te zijn.

Tuurlijk, mindfulness is de voorbereiding op Dzogchen.

Het enige wat iets specifieker is als in minfulness (vermoed ik, ik ben niet zeker) is dat het zich niet enkel op de inhoud gaat richten, maar ook (en op den duur zelfs vooral) op dat waar de inhoud in verschijnt. Wanneer het beschouwen zelf ook beschouwt wordt, begint het te smaken naar Dzogchen.

Op die manier is het einde zoek Dorje.
Dan kun je ook weer het beschouwen
van het beschouwen
gaan beschouwen ad infinitum.

14
....misschien door beoefenen
van het achtvoudig pad.......?

15
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 16:54 »
Echt wel

16
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 14:43 »
Ik ben niet tegendraads.

17
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 13:53 »
Voor mij ook.

Zo was perfect geweest
Maar ja, das dan weer
mijn tegendraadsheid

Dat je er anders over denkt
Is niemand kunnen ontgaan.

18
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 12:36 »
Voor mij helder.

19
Ja, niet alleen bij dzogchen he....💪
Ik ervaar gelukkig steeds meer
vertrouwen zonder meer.
Dat geeft wat stabiliteit in het hele gebeuren.
Een licht, een eiland voor mezelf.
Ik waai inmiddels niet meer zomaar om. 
🙏🙏🙏

20
Dzogchen is geen religie, filosofie, systeem  of een leer.

Hoewel dit gezegd wordt,
volgt een heel verhaal over leer, onderricht en methode.

21
Toen hij slechts zeven jaar was zei het jongetje tegen zijn moeder dat hij met boeddhistische geleerden in debat wilde gaan. Veel leraren waren verbaasd en nieuwsgierig en hoorden tot hun verbijstering aan hoe het jongetje een tantra reciteerde die ging over iets voorbij oorzaak en gevolg en de ware natuur. Sommige leraren waren ook wel verontrust, want dit week nogal af van de boeddhistische weg van geleidelijkheid, oorzaak en gevolg, geloften en de beheersing van het dagelijks leven. Het moge duidelijk zijn dat het hier niet ging over een doorsnee jongetje.
Hij heette Garab Dorje en wordt beschouwd als een manifestatie van Boeddha Shakyamuni.

De Boeddha heeft aanwijzingen gegeven dat er in de toekomst een leraar zou verschijnen die onderricht zou geven over de staat voorbij oorzaak en gevolg.  Dit wordt dzogchen-onderricht genoemd.


Geen religie, systeem of leer

Dzogchen is geen religie, filosofie, systeem  of een leer. Dzogchen is een staat van zijn.
 Niet zomaar een staat van zijn zoals verblijf in de leegte of een andere meditatieve ervaring, maar de perfecte staat van zijn van elk individu.  De werkelijke, natuurlijke staat van zijn, die iedereen al bezit en die alleen nog maar ontdekt hoeft te worden, een staat voorbij alle concepten. ‘Wat is dat, die perfecte staat van zijn? Beschrijf het eens?’ vraagt een ieder die dit voor de eerste keer hoort. Antwoord: ‘Iets wat de normale menselijke begrippen te boven gaat. Iets wat niet valt uit te leggen met woorden. Zelfs Boeddha kon geen woorden vinden toen hij deze staat ontdekte. Het is een beetje alsof je aan iemand die het totaal niet kent uit zou moeten leggen wat de smaak van suiker is. Je kunt er dikke wetenschappelijke verhandelingen over laten lezen, of films over vertonen. Dan nog weet je niet waar het over gaat. Hooguit op een intellectuele manier, maar de essentie van suiker kent hij nog steeds niet. Eén korreltje suiker op de tong maakt hem dat ‘instant’ duidelijk. Hij proeft suiker en heeft een flits van een inzicht brengende ervaring. Degene die hem het korreltje suiker op de tong legde introduceerde de proever in de smaak van suiker.  De proever twijfelt niet over die ervaring en leeft verder in de wetenschap dat de essentie van suiker – ongeacht de overige eigenschappen – de zoete smaak is en integreert die kennis in zijn leven.  Het bovenstaande is een sterk vereenvoudigde weergave van wat Garab Dorje aan het eind van zijn leven kernachtig en eenvoudig samenvatte in de Drie Verklaringen:

    Directe introductie
    Niet in twijfel verblijven
    Verblijven in de staat van contemplatie

 
Drie series van onderricht

In relatie tot deze drie uitspraken volgde later een classificatie van het dzogchen-onderricht in drie volstrekt gelijkwaardige series: de serie van Semde, de serie van de Geest die zich richt op het basisbegrip van de staat van dzogchen. Dan de serie van Longde, de serie van de Ruimte: het overwinnen van twijfel over de staat. Tenslotte de Upadesha-serie, ook wel Mennagde genoemd. Dit is de Essentiële of Geheime serie, methodes tot het integreren van de kennis in alle aspecten van het bestaan. Integratie is een zeer belangrijk begrip in dzogchen. Het volgen van elke serie is een op zichzelf staand pad.
Drie hoofdmethodes van onderricht

Om nog even in de drie-cijfers te blijven: Er zijn in dzogchen drie hoofdmethodes van transmissie, n.l. de mondelinge, de symbolische en de directe introductie. 1. Mondeling, met behulp van symbolen en de directe transmissie. Bij de mondelinge overdracht vertelt de leraar iets over de basis, wat werkelijke kennis  is en hoe we aan die kennis kunnen komen. 2. Symbolen: de leraar kan hierbij gebruik maken van symbolen, waarvan de spiegel wel een hele belangrijke is. Wat is een spiegel? In dzogchen-termen kijken we niet zozeer naar het voorwerp, maar vooral naar de aard  van een spiegel. De aard van een spiegel is dat hij weergeeft wat er voor verschijnt. Even makkelijk reflecteert de spiegel een berglandschap als een speldenknop. Even makkelijk een gouden Boeddhabeeld als het kadaver van een rat. Zonder oordeel, zonder analyse, zonder afwijzen of accepteren. De symboliek is een analogie voor de waarnemende, menselijke geest. De student leert om naar verschijnselen (samsara) te kijken met een geest als de aard van een spiegel. Niet-dualistisch, zonder oordeel of analyse. Hierdoor bevrijden die verschijnselen zichzelf en geven geen karma meer. 3. Directe Introductie: bij de derde methode gaat de leraar ervan uit dat de student al kennis heeft van de mondelinge en symbolische transmissie. De student kan dan, op hetzelfde moment als de leraar, in zijn ware natuur verblijven en dan ontstaat de mogelijkheid om directe introductie te ontvangen. Een belangrijke beoefening in dit verband is de Guru Yoga, waarbij de student in dezelfde staat komt als de leraar. Guru Padmasambhava , die een leerling van Garab Dorje was en dzogchen in Tibet introduceerde, zei: “Alle verlichte wezens in deze werkelijke staat zijn van hetzelfde principe; in wijsheid zijn alle verlichte wezens hetzelfde.”

Lichaam, Spraak en Geest

Alweer het cijfer drie; volgens de dzogchenleer bestaat elk individu uit drie aspecten: lichaam, spraak en geest. Deze drie aspecten vormen onze relatieve staat van zijn, dus het fysieke bestaan in de wereld,  die onderworpen is aan leven in de tijd en aan de dualistische scheiding van subject en object (ik en het of ik en de ander).  Wanneer we aan onszelf denken is de eerst opkomende  gedachte aan die van ons lichaam, ons fysieke bestaan en het gevoel van een ‘ik.’ Vanuit die materiële dimensie van het lichaam kunnen we de energie begrijpen, oftewel de Spraak, het tweede aspect van het individu. De trilling, de klank, oftewel de energie van de stem is subtieler dan de grovere dimensie van het lichaam en moeilijker te begrijpen. De spraak is verbonden met de ademhaling en de levensenergie van het individu. Deze energie kan bijvoorbeeld tot uiting komen in het reciteren van mantra’s. De geest is het meest subtiele en verborgen aspect van het individu. Je zou de geest kunnen zien als het ‘administratiekantoor’ van ons samsarisch bestaan. Op een subtieler niveau is de geest de zetel van ons bewustzijn. Om voorbij de beperkingen van onze dualistische staat te gaan, kunnen we beginnen met ons bewust te worden van het lichaam, de stem en de geest. Hier inzicht in verkrijgen betekent inzicht hebben in onze relatieve staat van zijn.  Die relatieve staat van zijn is alles wat we doen in samsara. Overdenken, oordelen, afwijzen of accepteren; zelfs het doen van praktijk is relatief. We kunnen leren om deze staat van zijn in diens ware aard te integreren zodat we weer worden als een spiegel die alles helder reflecteert .

De Drie Paden

Vanuit dzogchenperspectief zijn er (alweer) drie paden die een persoon die verlichting zoekt kan volgen: 1. Het Pad van Opgeven of afstand doen. Om een halt toe te roepen aan de oorzaken van lijden en wedergeboorte moet de beoefenaar afzien van daden die negatief karma voortbrengen. Hierbij volgt men de sutra-onderrichtingen zoals de Boeddha deze onderwees. Dit pad wordt wel het Hinayana of Theravada genoemd. 2. Het Pad van Transformatie. Dit pad wordt gevonden in de Tantra-leer. In deze leer wordt er van niets afgezien, maar de energie wordt gebruikt om negatieve daden om te zetten in wijsheid. Ik ben me ervan bewust dat de bocht hier wel erg kort wordt afgesneden, maar een nadere uiteenzetting gaat verder dan het doel van dit artikel: iets over dzogchen en dzogchen in Nederland vertellen. 3. Het Pad van Zelfbevrijding. Hierbij valt er niets op te geven of te transformeren, maar alle daden en verschijnselen, positief of negatief bevrijden zichzelf door er geen bijzondere aandacht aan te besteden, niet anders dan door onszelf gade te slaan als met de aard van een spiegel. De Drie Paden passen bij verschillende individuen met verschillende capaciteiten. Voor alle duidelijkheid: capaciteit heeft hier niets met intelligentie of verstandelijke vermogens te maken.

Rinpoche vertegenwoordigt een traditie van meesters die teruggaat tot de tijd van Garab  Dorje en Guru  Padmasambhava en is een van de grootste – voor mij de grootste – dzogchenmeesters van deze tijd.  Hij werd in 1938 geboren in Derghe in Oost-Tibet. In zijn vroegste jeugd ontving hij veel onderricht en initiaties van meesters uit verschillende tradities. Hij heeft daarnaast als gereïncarneerde leraar op traditionele wijze volledige opleiding ontvangen. Dit maakt rinpoche tot een geleerde op het gebied van de boeddhistische leer. In 1960 kwam hij op uitnodiging van professor Tucci naar Italië om te assisteren bij wetenschappelijk onderzoek. Hij doceerde Tibetaanse en Mongoolse taal en literatuur aan de universiteit van Napels. Eind 1976 begon hij dzogchenonderricht te geven. Eerst in Italië en later in andere landen over de hele wereld. Zijn stijl van onderricht geven kan gerust uniek genoemd worden. Veel van dit onderricht is te volgen via open Webcasts. Steeds weer benadrukt hij de ware natuur van elk individu en hoe deze te ontdekken.  Voortdurend reist hij de hele wereld rond en bereikt duizenden studenten.  Daarnaast heeft rinpoche vele boeken over dzogchen en methodieken geschreven en is er bijzonder veel geluids- en filmmateriaal beschikbaar.

Dzogchen Community Nederland

Behalve de International Community, verspreid over de wereld in meer dan veertig landen met duizenden deelnemers, is er ook in Nederland een Dzogchen Community.

Ter afsluiting. Na de twee goede artikelen van Robert Hartzema over dzogchen leek het mij goed om te proberen wat eenvoudige informatie over dzogchenbeoefening en in het bijzonder dzogchenbeoefening in Nederlandte verstrekken. Dit gebaseerd op het onderricht van de grote dzogchenmeester Namkhai Norbu Rinpoche. Natuurlijk heb ik ook geprobeerd om in bescheiden mate iets inhoudelijks over dzogchen in het algemeen te vertellen. Een artikel is hiertoe niet werkelijk toereikend. Misschien dat de lezer toch voldoende aanknopingspunten vindt of is er in voldoende mate belangstelling gewekt om zich verder te informeren.

bron

22
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 08:27 »
ja, die interpretatie is bekend.

23
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 16-01-2019 07:41 »
[...]En zo kunnen we het denk ik met elkaar eens zijn dat Dhamma geen oplossing is voor ziekte, ouderdom en dood, maar wel degelijk voor het verdriet, weeklagen, pijn en benauwdheid die het normaal doet oprijzen. Dat is de essentie en daar doet het toe, al de rest is mekaar verliezen in interpretaties van woorden.

Das nog  maar de vraag.

Want dan ben ik nog wel geinteresseerd in
hoe Siebe de hierboven ( in post 208)
beschreven inzichtelijke ontwikkeling,
relateerd aan zijn onderstaand verwoordde
inzicht betreffende het lijden....

Kortweg:
Leed de Boeddha nu wel of niet
na realisatie (van nirwana)?
Of is het alleen een kwestie van
visie en/of benoeming ?

Ik denk dat de Boeddha met de eerste edele waarheid duidelijk maakt dat  hij de waarheid van lijden niet zag als enkel iets mentaals.

Wat is de eerste edele waarheid van het lijden?

-"Dit, monniken, is de Edele Waarheid over het lijden: geboorte is lijden, ouderdom is lijden, ziekte is lijden, dood is lijden, verdriet, treuren, pijn, droefheid en ellende zijn lijden, vereniging met het ongeliefde is lijden, scheiding van het geliefde is lijden, niet krijgen wat men wilt is lijden. In het kort: de vijf groepen waar men aan hecht zijn lijden."

De Boeddha zag dus geboorte, ziekte en verouderen en sterven ook als lijden. Het kan best zijn dat iemand prima kan omgaan met ziekte en ouderdom maar betekent dit dat de Boeddha dit dan niet ziet als lijden?

Wat zijn meer de mentale vormen van lijden in de eerste edele waarheid? Verdriet, treuren, pijn, droefheid, vereniging met het ongeliefden, scheiding van het geliefde, niet krijgen wat men wilt. Daar  kan men als mens afstand van doen, niet van ziekte, verouderen en sterven.[...]

[...]
Wat de Boeddha ons lijkt te willen tonen is dat de verlangens van een mens om niet te lijden niet overeenstemmen met diens situatie. Wat is die situatie? Eenmaal als mens geboren zitten we nou eenmaal in de situatie van lijden. We gaan ziek worden, verouderen en moeten sterven. En dat gaat zo door na dit leven, opnieuw en opnieuw lijkt de Boeddha te hebben gezien. Geen wezen in samsara is vrij van moeten sterven en dus geen wezen is ook vrij van de eerste edele waarheid. Het is juist een illusie dat dit bereikt kan worden in dit leven. Een mens wil het onmogelijke. Zelfs een Boeddha wordt nog ziek, heeft pijn, gaat sterven. De beeindiging van geboorte, ziekte, verouderen en sterven wordt gerealiseerd als men niet meer opnieuw geboren wordt in samsara.

Dat er geen sprake is van lijden als iemand zich helemaal kan overgeven aan ziekte, verouderen en dood, zonder weerstand, zonder verzet, dat betekent dat ie het lijden van ....vereniging met het ongeliefde, scheiding van het geliefde, niet krijgen wat men wil...heeft overwonnen maar niet de eerste edele waarheid van lijden, volgens mij.

Misschien stuit dit op protest omdat lijden wordt gezien als enkel iets mentaals, maar ik geloof dat de eerste edele waarheid toont dat de Boeddha het zo niet zag. Zijn visie was juist dat eigenlijk overal lijden is, alles-doordringend, inherent aan elke bestaansvorm, alleen al vanwege het feit dat elke bestaansvorm krijgt te maken met de dood. Wil je lijden voorgoed beeindigen dan moet je zorgen dat je de oorzaak van het oppakken van weer een nieuwe bestaansvorm wegneemt, tanha. Als iemand een einde heeft gemaakt aan tanha in diens persoonlijke geestesstroom, en daarin geen hebzucht, haat en begoocheling meer verrijst, dan heeft iemand Nibbana gerealiseerd. Dan zit iemands taak er op. Dan is geboorte beeindigd.

Ik zag het vroeger ook meer esoterisch allemaal maar ik geloof dat het bovenstaande echt de strekking is van de pali sutta's.


....En deze onderstaande......

[...]
7. ziekte, verouderen en de dood worden beschreven als de eerste edele waarheid van lijden. Een arahant en Boeddha worden nog gewoon ziek, verouderen en sterven. Zij zijn dus nog niet definitief bevrijd van lijden. Dit gebeurt na de dood, want dan volgt er geen weder geboorte meer in samsara en wordt men dus niet meer ziek, oud en sterft niet meer. In welke geboorte ook, daar is lijden, bijvoorbeeld altijd het lijden van sterven. Geen bestaansvorm is eeuwig. Het einde van lijden kan niet gerealiseerd worden bij leven...of je moet ziekte verouderen en dood niet zien als lijden...maar dat deed de Boeddha niet. Lees de eerste edele waarheid.

8. De Boeddha had ook nog rugpijnen en ontlaste die door even te gaan liggen. Dit betekent dat een Boeddha nog altijd wel een last kan ervaren.
In MN144 wordt beschreven hoe de eerwaarde Channa zelfmoord pleegde, blamelessly. Wat betekent blameslessly? Dat hij al een arahant was. De sutta maakt duidelijk dat hij niet meer weder geboren zou worden na die zelfmoord. Vandaar blamelessly, vandaar arahant. De eerwaarde Channa pleegde zelfmoord want hij had ernstige pijnen die niet verminderden. Waarom zou een arahant zelfmoord plegen bij zoveel pijn als pijn voor een arahant geen last meer zou zijn? Zie je dat die gedachte niet klopt.
Kortom, er zijn aanwijzingen dat voor volledig verlichten, zowel arahants als een Boeddha er nog wel degelijk een last wordt ervaren. Dit blijft volgens mij ook zo zolang er niet sprake is van parinibbana. Elke geboorte komt met een last. Alleen al het zien, ruiken, voelen beschrijft de Boeddha ook als een last.

9. een lijdensloos bestaan als mens is onmogelijk en verlangen en streven daarnaar precies de oorzaak van nog meer lijden. Het is een onmogelijke opgave die de mens zichzelf stelt. Precies dat is wat de Boeddha zag. Want eenmaal geboren als mens is er het lijden, het lijden van ziekte, verouderen en dood. De Boeddha heeft lijden nooit gedefinieerd als louter en alleen een mentale zaak, zie eerste edele waarheid. De enige mogelijke uitweg uit lijden is beeindiging van geboorte in samsara.

Nou Sieb,
ik ben geinteresseerd in waar  nu precies
de nuance zit  ...

24
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 15-01-2019 17:32 »
Als dat geoorloofd is,
gooi ik er deze in:

1 soort pijn
2 soort pijn

tis de pijn
van het zijn

auw ow auw
wat een mooi refrein

1 soort pijn
2 soort pijn
tis de pijn
van het zijn

auw ow auw
wat een mooi refrein

1 soort pijn
2 soort pijn
tis de pijn
van het zijn

pijn
zijn
pijn

wat een mooi refrein

ook leuk om te zingen
als je samen met de bus
op vacantie gaat

daar gaat ie agati para agati parasam agati ye soha

25
Algemeen / Re: De drie wentelingen
« Gepost op: 15-01-2019 14:58 »
[knipperdeknip]

26
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 14-01-2019 18:50 »
Ik ben er ook
behoorlijk los van


27
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 17:15 »
Hoe het precies komt weet ik niet,
maar ik wordt er
een beetje chagrijnig van.

Ik heb zin om het bijltje
erbij neer te gooien.
Gewoon niet zoveel nadenken.
altijd maar opletten

Het is nooit klaar,
het houdt niet op.
Leidt het wel ergens toe.

Als zelfs de Boeddha nog leed....
Krishnamurti had veel pijnen
en overleed aan alvleesklier kanker...
Nisargadatta aan longkanker enz...

Het is zo'n gedoe allemaal
En dat alleen maar om na de dood
overal van af te zijn.

Dat slaat toch nergens op

Dan maar dorst
Gewoon doorgaan
en komt
wat er komen mag

wat is het probleem eigenlijk
vergankelijk,
nou en
ongemakkelijk,
nou en
onpersoonlijk,
nou en

ik ga eens
lekker douchen

28
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 14:22 »
...ach...

af en toe bedenk ik:

is dit nu
dharma beoefening
of
dharma neurose....

29
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 14:14 »
....ach....

30
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 13:09 »
ja

hebben de hellewezens
een grover lichaam dan?

31
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 12:46 »
Nee, ik spreek over tegenspoed dat ik hier en nu tegenkom, bijvoorbeeld pijnen, mentale brand, maagproblemen, stress, slaapproblemen, vermoeidheid. Ik weet zo onderhand dat er een relatie is tussen het ontstaan daarvan en mijn eigen onzuivere gedrag, onzuivere intenties. Bijvoorbeeld doorslaan in discussies, de balans kwijtraken, geirriteerd raken, iemand de les willen lezen, te vurig bezig zijn, onzuiver.

Ik zie het als doorlopende les om negativiteit om te buigen naar iets positiefs. Ik wil ook niet alles uit de weg gaan.

Dat had ik wel gelezen.
Dat is nog niet zo heel ver weg natuurlijk.
Vandaar mijn toevoeging over het gladde ijs.
Dat gaat natuurlijk over karmische oorzaken
in een dusdanig ver verleden (vorige levens)
dat het voor een gewone sterveling 
niet te duiden is tot huidige ervaringen.

32
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 14-01-2019 07:01 »
Dat klopt.
Ujukarin ziet dat
ook wel zo
als ik goed lees.

Punt is dat je hierbij karma
van de andere kant benadert.

Dwz: je spreekt nu niet over
voorspoed en tegenslag die
je tegenkomt, maar die je
wellicht
tegen gaat komen.

Anders gezegd:
Je bent  niet
(achterwaarts)
aan het duiden,
het gladde ijs,
maar
(voorwaarts)
aan het werk.

33
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 13-01-2019 20:05 »
Dat het niet zo eenvoudig is
om te bepalen wat de rol van
karma is in onze ontmoeting
met voorspoed en tegenslag.

34
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 13-01-2019 15:52 »
Ja,

Andersom
is denk ik
ook zo

35
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 13-01-2019 08:26 »
Top!
Dank je!

36
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 13-01-2019 07:59 »
Ujukarin zegt her en der wel dat ze overal te vinden zijn,
maar ik kom alleen maar steeds uit bij patanjali en yoga voorschriften

37
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 12-01-2019 22:26 »
- Ergens onder deze links staan de vijf niyama's vermeld.
Boeddhistische bronnen ontbreken.
Wel de website van Nico : de vijf systemen van wetten.
zie hier

- Tevens staan ergens citaten van jou uit de soetra's,
waarin de Boeddha aangeeft dat niet alles wat men meemaakt,
de gevolgen van karma hoeven zijn. Ik heb alleen niet de drive gehad om een en ander exact uit te filteren.

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1652.msg12336#msg12336

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1026.msg7965#msg7965

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=596.msg4411#msg4411

38
Algemeen / Re: geloven jullie allemaal in Reïncarnatie?
« Gepost op: 12-01-2019 21:34 »
Beste forumleden.

Dat ge-karma daar vind ik wat van. Wat zeg je tegen een moeder die een kind heeft met een terminale ziekte? ga je dan zeggen: ja, dat is het karma in een vorig leven. Ik heb hier moeite mee, want ik zou dat verhaal ook niet kunnen accepteren, als moeder zijnde.

Op het moment lees ik boeken over boeddhisme en daar wordt gezegd dat het beter is om niet te geloven. Dat begrijp ik.

Karma is dan ook een stukje begoocheling, want dan komt er weer dat stukje magie aan te pas.

Want, hoe komt karma dan? Wie stuurt jou karma?

Grt Moesa

Er worden op dit moment voor zoiets verschillende verklaringen gegeven, bijvoorbeeld:
-het is gewoon toeval;
-het is de wil van God of Allah;
-het is kamma.

Volgens mij kunnen mensen uit alle verklaringen wel ergernis en troost putten. Het is volgens mij heel subjectief. De één zal walgen bij het idee dat die ziekte en sterfte van een jong kind Gods wil is, en een ander put juist kracht en troost uit zo'n verklaring. De één heeft vrede met de gedachte dat het toeval is, en een ander kan daar er geen vrede mee hebben dat het verliezen van een kind, puur toeval is.
Er zijn denk ik ook mensen voor wie het wel helpt en steunend is om te denken dat het kindje jong sterft als gevolg van diens kamma. In ieder geval, kamma als verklaring, is op zich heus niet voor iedereen onacceptabel en vervreemdend. Bovendien, zijn de verklaringen 'Gods wil' of 'puur toeval' dan zo logisch, zo redelijk, zo niet-magisch?

Volgens de overlevering, tenminste zover ik die ken, hield de Boeddha zich niet bezig met de verklaringen van "puur toeval" en "de wil van God". Hierbij had hij juist kritiek.

groet,
Siebe

..en de niyama's niet te vergeten...toch...

39
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 12-01-2019 21:07 »
Hoe kan er sprake zijn dat de Boeddha eigenlijk niet wilde onderrichten omdat hij bang was of het niet zag zitten dat mensen zijn leer niet zouden begrijpen. Hij wilde die vermoeienis niet ervaren. Hoe kan dat als niks meer aanleiding is tot lijden? (wie weet trouwens de sutta waarin dit zou staan, want ik meen dit ergens te hebben gelezen, maar wil dit niet uit de duim zuigen).

  MN I 26: Ariyaparyesena soetra [168]

  DN II14: Mahapadana soetra [36]
  (Over vroegere Boeddha Vipassi)

40
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 12-01-2019 07:16 »
[...]De strekking van de sutta's is toch ook dat als iemand de zaken ziet zoals ze werkelijk zijn, dan keert ie zich vanzelf af van het het geconditioneerde, van de wereld.[...]

Dat lees ik er ook.
Kernwoorden denk ik: ook en vanzelf
Voeg ik toe dat ik niet
een heel bedreven soetra lezer ben.

Uit de sutta's begrijp ik ook dat de Boeddha niet eerst een leven-pessimist was en later een reuze optimist werd, een levensgenieter, die bezong hoe geweldig samsara eigenlijk is als je maar volledig verlicht bent.
Of dat na volledige verlichting samsara opeens nibbana blijkt. Welnee, dat is echt onzin. Dat de Boeddha het zo beleefd heeft, blijkt nergens uit.

Dat blijkt inderdaad nergens uit in de soetra's.
Voeg ik toe dat ik niet
een heel bedreven soetra lezer ben.

Wat er denk ik wel uit blijkt is
dat Nirwana  de moeite waard is.
En dat het in dit lichaam ( van 1 vadem hoog e.d)
verwezenlijkt kan worden. In dit samsarisch bestaan,
Dat het (mensen)leven in ieder geval
in die zin waardevol is.
Verder houd ik als richtlijn steeds:

middenweg en geweldloosheid.

En hoewel er in de soetra's  sprake is
van het afkeren van het
gekonditioneerde bestaan,
het losweken daarvan,
het onthechten daaraan,
kan dat in mijn ogen dus niet betekenen
dat het dan allemaal  waardeloos is.
Dat zou immers een ekstreem zijn.

Hoe zit het ook alweer met
de 32 factoren van verlichting?

Wat ik af en toe een beetje vreemd vind
is dat de Boeddha zomaar ineens verdwijnt.
En dat er dan na tig eeuwen of aeonen
weer eens eentje komt kijken.

Wat is dat voor klets.
Was tie zo moe, verlangde hij zo erg naar rust?
Waarom blijft ie  niet gewoon?
Of wordt ie niet opnieuw wedergeboren?

Omdat Ananda het hem niet
op het juiste moment gevraagd had?
Dat is toch een beetje gewauwel.

Maar goed, dit geheel terzijde ....

41
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 19:29 »
Volgens mij is in het latere boeddhisme meer de wens geslopen om te genieten van dit leven, levenslustig te kunnen zijn en toch de boeddha-dhamma te kunnen beoefenen. Er is een wens gekomen om een dhamma te ontwikkelen die het leven omarmt.

Hierbij zijn andere dingen centraal komen te staan zoals: de heiligheid van leven, de heelheid, het wonder, de genade, de goedheid, de schoonheid etc.

Mijn gevoel hierbij is dat de Pali sutta's zelfs daaraan voorbij gaan. Levenslust betekent alleen maar verlenging van samsara. Het bezingen van het leven, het vieren, het omarmen, het verwonderen, ik bespeur het niet in de Pali sutta's.

Het is niet zozeer levens-vijandigheid in de Pali sutta's, denk ik, maar dezelfde lust voor het leven brengt wezens constant weer in nood, ziekte, verouderen en dood. Dat is volgens mij wel wat de Boeddha zag. Begeerte houdt dit alles steeds gaande.

Er mobiliseert zich nou eenmaal verzet, opstandigheid in de geest als de levenslust in gevaar komt. Is het wijsheid of is het Mara's greep? Is het Mara's manier om wezens gebonden te houden aan de kringloop van bestaan?

Zenners zijn dol op levenslust, vind ik. Dat is wat ik proef. Ik zie dat ook bij christenen. Men omarmt het leven, en wil getuigen van heelheid, heiligheid, eenheid, schoonheid, het wonder. Ik denk dat het eigenlijk godsdienst is.

Misschien zo gek nog niet, maar of het echt is wat de boeddha met zijn leer bedoelde en beoogde?

Das lastig te bepalen.

Het is ook een beetje wat je met
omarmen van het leven bedoeld.

Ik denk dus dat de Boeddha
zeg maar werkelijk tot leven is gekomen

Dat kun je uitdrukken
in een term als omarmen,
denk ik.
Een term als levenslust
vind ik minder daarbij passen.

Maar dat is natuurlijk niet het omarmen van
een leven in verwarring en genietingen
niet het leven van kicks en trips
van liefdes en carieres,
van rijkdom en succes
van aanzien en macht of noem maar op

Misschien wel het omarmen van een leven
in helderheid en vreugde
van gelijkmoedigheid en mededogen
van vriendschap en verbondenheid
van vrede en inspiratie
van respect en edelmoedigheid en noem maar op.

Een dergelijk leven is denk ik de moeite waard.
En zo'n leven kan goed volgen uit het naleven
van de instructies zoals verwoord in de palicanon,
denk ik.

Als het leven zo geleefd wordt
denk ik dat het na de dood
ook wel goed komt.

(Het ontwortelen of afnemen van
lobha, dosa en moha zijn in zo'n leven
impliciet.)

42
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 13:37 »
Kzal de komende
weekeinden
wat tijd vrijmaken
om een en ander
door te nemen.

Heb het vast gelezen.
Ben ik het weekeinde
lekker vrij.

Referentie kader hebben
Ik op onze sgool
nog niettie niettie gehat.
Op welke sgool
heb jij dan gezeten................................................

43
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 13:29 »
Naar aanleiding van je
voorlaatste post:

Lijkt mij allemaal correct.
Nirwana en klaar.
Daar kan niemand overheen.

Tenzij Nirwana verschillende
betekenissen wordt gegeven.
Dan kun je gaan discussiëren.

44
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 13:01 »
Het zou best eens
zo kunnen zijn.....
Ik kan je in ieder geval
heel goed volgen
in je argumentatie.

45
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 10:32 »
Angiluma kwam tot inzicht.
Angiluma betuigde spijt.
Angiluma nam toevlucht.
Dat zijn toch zuiverende
activiteiten?

Channa heb ik geen
heldere gedachten over.
Vanuit (mijn) eerder begrip:
(karmisch) overblijfsel.

Boeddha’s rug:
Wel pijn
geen lijden

Boeddha’s vooruitzicht
op vermoeienis bij
niet begrijpen door anderen
heb ik nooit begrepen

Ik dacht altijd dat de Boeddha
een soort supermens was
en die wordt toch niet moe
van een beetje uitleggen....


46
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 11-01-2019 07:38 »
Ik begreep van nirwana met overblijfsel,
dat overblijfsel slaat op karma.
Dus karma residue.
Karma dat nog niet gezuiverd
dan wel
nog niet uitgewerkt is.

47
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 10-01-2019 18:37 »
ik vermoed dat het  draait om:

wat is samsara....

48
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 10-01-2019 16:49 »
ja

het leven is mooi
als je er van
kunt genieten

49
Nog even de smaak
van topic



Tot besluit nog dit.
Hij die beslist diep doordrong tot de kern van het denken was als mens –naar onze gebruikelijke normen- allesbehalve volmaakt.
Dat blijkt uit het onthullende boek van Radha Rajagopal Sloss:
Lives  in the Shadow with J. Krishnamurti, verschenen na het overlijden van de betrokkene.
Radha is de dochter van de al eerdergenoemde Rosalind Williams, Krishna‟s minnares tijdens haar ongelukkig huwelijk met diens terzijde ge-schoven zakenbehartiger Rajagopal. De stilgehouden affaire, het inconse-quente gedrag en de kleingeestige grillen van Krishnamurti hebben veel
(nochtans gewaarschuwde) dwepers ontgoocheld.
Aanvankelijk teleurgesteld en gefrustreerd door zijn vrijwel onrealiseerbare idealen, verwierpen sommigen hem postuum zelfs als een overbeschermde, hypocriete en werkschuwe  woordzwendelaar.
Vrijwel zeker zullen anderen ook irrelevante conclusies trekken uit het feit dat de man bij nader inzien hier consequent genoeg nauwelijks waarde hechtte aan cultuur of intellectualisme.
Jiddu Krishnamurti voelde zich als mens aangetrokken tot auto's, merkkleren, bokswedstrijden(!), detectives en westerns. Hij was een fan van Clint Eastwood en... de onsterfelijke film-hond Lassie.

Bron

Het is allemaal al behoorlijk gedateerde informatie, maar in het kader van dit topic wel actueel vind ik.

Er zijn ook wel mensen die menen dat Krishnamurti een medium was. Das weer een ander oordeel.

50
Controverse en verandering / Re: Nibbana is Samsara?
« Gepost op: 10-01-2019 16:11 »
..ben ik weer te snel...

kga tot 10 tellen...

wachten op siebe...

Pagina's: [1] 2 3 ... 9