Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Koenraad

Pagina's: [1]
1
Filosofie en Metafysica / Re: Wat is transformatie?
« Gepost op: 07-05-2015 08:59 »
Mooie verbeelding :)

Namasté.


2
Filosofie en Metafysica / Re: Wat is transformatie?
« Gepost op: 06-05-2015 15:39 »
Stupid as a cow?

Je bent geen vegetariër.

Jij zegt het :) Maar die conclusie van jou over mij gaat voorbij aan het bericht  ;)

3
Filosofie en Metafysica / Re: Wat is transformatie?
« Gepost op: 30-04-2015 12:28 »
Doet mijn leeftijd er toe? Maakt het uit of ik 40, 35, 20 of 1 ben... of vele eonen of kalpa's oud. Hetzelfde of pijn echt of onecht is... Ik kreeg een mooie tekst pasgeleden: you're as stupid as a cow if you think that phenomana exist, you're even more stupid if you think they don't.

Echt of onecht is hetzelfde.

4
Filosofie en Metafysica / Re: Wat is transformatie?
« Gepost op: 28-04-2015 19:04 »
Ik ben geen geleerde en zeker geen expert. Ik kan dan ook geen psychologisch of metafysische uitleg geven hierover. Iets in mij ervaart pijn, wat ik dan maar het ik noem. Bijvoorbeeld zere kniëen na lang mediteren, jeuk aan mijn neus etc. Als je met je volle bewustzijn dan die jeuk, pijn etc beleefd en voelt, dan lost het op. Is het dan echt of onecht? Doet er niet toe, die categorie of indeling zorgt voor een tweedeling en redeneren. Ervaren is het enige. Dit is mijn ervaring in meditatie: ervaar het ten volle en het lost op. Ervaar het zelf: mediteer en focus op je adem, vanzelf komt er iets voorbij als jeuk of zo, krab dan niet maar ervaar het en het lost op. Lost het niet op, dan heb je het nog niet ervaren. Betere uitleg dan je te wijzen op het zelf ervaren heb ik helaas niet.

5
Meditatie / Re: Mediteren
« Gepost op: 17-04-2015 13:51 »
Voordat je een wandeling buiten maakt, leer je eerst binnen lopen. Voor je gaat werken, leer je op school eerst de beginselen. Meditatie in het dagelijks leven is de kunst, maar zonder oefening ook geen vooruitgang  ::)

6
Filosofie en Metafysica / Re: Wat is transformatie?
« Gepost op: 16-04-2015 09:49 »

Angst verdwijnt niet als je je bewust wordt van je angst, net zomin als pijn verdwijnt als je je bewust wordt van de pijn.
Dacht je dat het wel zo zou zijn?


Mijn ervaring is dat als je je echt bewust wordt van angst, die angst oplost en echt verdwijnt. Hetzelfde met pijn, jeuk etc. Als het niet oplost, dan is er geen echte ervaring/bewustwording is mijn ervaring. Wel komt die angst weer terug op een later moment met minder kracht (overigens ook niet altijd, is hij helemaal doorleeft dan komt hij niet meer terug). Dit komt volgens mij door de neiging van de geest om vast te houden en teruggrijpen.

7
Tibetaans Boeddhisme / Subtle body
« Gepost op: 19-01-2015 16:56 »
Er zijn tantra's die spreken over 72.000 "channels". Weet iemand waar ik die tantra's kan vinden?

8
Het gewone leven / Re: hoe weet je nou wat goed en slecht is?
« Gepost op: 05-01-2015 19:26 »
Onderzoek je motivatie en intentie, dat staat aan de basis. Als die positief is, zijn de gevolgen positief. Hoe weet je of die positief zijn? Kijk naar de 6 wholesome en unwholesome mindstates. Is je motivatie vanuit vrijgevigheid, liefde en wijsheid, dan zijn de gevolgen ook positief.

9
Theravada Boeddhisme / Re:Leegte in de Pali-Canon
« Gepost op: 18-09-2014 16:54 »
Wellicht niet zozeer omdat het over de leegte zelf gaat, maar over de wijze waarop die leegt zich ontwikkeld.

Ik blijf nog moeite houden met die wortel vergelijking. Hij komt bij mij binnen als een mogelijkheid tot het in één keer elimineren van die afflictie, waarbij ik gelijk de gedachten krijg waar de wortel is en waar de bijl. Ook in deze sutra wordt niet over direct halen gesproken, maar over een proces: stap voor stap. Dus bijvoorbeeld beginnen met het niet opzettelijk doden. Is dat geïntegreerd kun je de volgende stap pakken enz.

Op die manier loop je verder en kom je na heel wat bijschaven tot de kern-afflictie die dan dooft nadat je er geen gehoor meer aan gegeven hebt (geef een plant geen water en hij gaat dood). Nadat alles geëlimineerd is kom je tot een punt dat er niets meer is. Misschien is dat wat hier bedoeld wordt? Niet rome zelf, maar een weg erheen?

10
Theravada Boeddhisme / Re:Leegte in de Pali-Canon
« Gepost op: 18-09-2014 14:56 »
Wellicht dat er verschillende wegen zijn in de tradities. Eigenlijk hoor ik je zeggen dat na leegte de zuivering begint (nou ja begint... groot woord, maar miste een betere) en daarmee zou bij volledige zuivering ook het boeddhaschap bereikt zijn. Dit past binnen de Theravada traditie. Wel hoor ik je de 2 elementen aangeven: zuivering en leegte realiseren. Zuivering volgt vanuit inzicht en leegte vanuit concentratie.

Het realiseren van één van die 2 elementen maakt je tot een groot persoon alleen nog geen volledig gerealiseerde boeddha.... Aangezien het 2 elementen zijn kun je ook meer focus leggen op zuivering en erna pas leegte realiseren. Je kunt altruïstisch zijn en daarmee zuiveren zonder leegte gerealiseerd te hebben. Dit wordt volgens mij weergegeven in de Boddhisatvacaryavara. De boddhisattva's in de mahayana traditie leggen meer nadruk op zuivering en ego-loosheid terwijl leegte min of meer daaruit volgt.

mm, nu ik dit zo schrijf besef ik ook eens te meer dat hierin ook een mooie keuze ligt. Twee wegen met hetzelfde eindpunt, kun je vrij kiezen wat bij je past. Alle wegen leiden tot roma. Logischerwijs komt hier ook geen antwoord op aangezien het voor de één makkerlijker/belangrijker is altruisme op te wekken en voor een ander is de weg inzicht. Uiteindelijk komen beide bij elkaar. Wat mooi en diep is dat.

11
Theravada Boeddhisme / Re:Leegte in de Pali-Canon
« Gepost op: 18-09-2014 09:22 »
Staat het Getemde Stadium (alleen) voor volledige zuivering? Dan zou de stap van leegte realiseren nog volgen. Als met het Getemde Stadium het Boeddhaschap wordt bedoeld dan zouden zowel leegte als verdiensten gerealiseerd zijn. De weg van concentratie is zuivering, de weg van inzicht is leegte. Beide zijn nodig om het Boeddhaschap te realiseren. Binnen de boddhisatva's wordt dit onderscheid namelijk ook gemaakt. Er zijn boddhisatva's die alles gezuiverd hebben, maar nog niet de leegte gerealiseerd. Daarmee is volledig boeddhaschap niet gerealiseerd. Los van dat ze alle eer verdienen voor dat enorme feit, want als ik naar mezelf kijk dan is er behoorlijk wat karma opgebouwd en voor ik dat allemaal gezuiverd heb.... kan ik alleen maar hopen en wensen ook op een dag nog maar op de helft te komen.

12
Theravada Boeddhisme / Re:Leegte in de Pali-Canon
« Gepost op: 17-09-2014 14:48 »
leegte is niet niets, maar ook weer niet iets. Staat dat niet ergens, leegte is vorm en vorm is leegte.

Als je kijkt, zie je heel veel dingen. Gelijk komen er van binnen allerlei meningen op: mooi, ugh lelijk enz. Op het moment dat dat wegvalt, dus die mentale meningen, blijft het kijken. Bijvoorbeeld, je ziet een bloem. Dat komt binnen en je denkt "mooi" en krijgt een goed gevoel. Bij leegte blijft het ding wat je ziet, maar de termen "bloem" en "mooi" komen niet meer en het goede gevoel valt dan ook weg. Uiteindelijk is denken de basis van het gevoel. Betekent nog niet dat de "bloem" er niet meer is of niet meer bestaat, het is gewoon.

Daarmee dan verder, als er dus geen denken meer opkomt, valt er niets meer te temmen. Temmen is alleen nodig bij mij, de ongetrainde mind. Het boeddhisme uit dit in een heel mooi plaatje van een olifant en aapje. Eerst rent je achter de olifant aan, zelfs als die gevangen is... dan langzamerhand ga je ervoor lopen (de mind leiden, de olifant) om uiteindelijk gewoon samen te rusten. Dan is het mogelijk om de olifant te bereiden zonder moeite en ook vooral zonder touw. Beiden zijn vrij en gaan toch samen. Leegte is dan voor mij het laatste, Getemde Stadium klinkt voor mij meer op het laatst, als je samen rust. Er volgt nog wat na. mmm, ik hoop dat dit duidelijkheid geeft....

13
Theravada Boeddhisme / Re:Leegte in de Pali-Canon
« Gepost op: 17-09-2014 09:59 »
Daarnaast wordt ook genoemd dat in dit specifieke geval er eerst concentratie wordt ontwikkeld om erna het inzicht te ontwikkelen. Daarmee is er geen directe benadering van leegte, maar via concentratie enerzijds en inzicht anderzijds.

Ik zou meer willen benaderen dat leegte via het Getemde Stadium loopt en niet Getemde Stadium gelijk stellen aan leegte. De term suggereert namelijk dat het een stadium is, dat er iets voor komt maar vooral ook iets na. Daarnaast suggereert het woord "Getemde" alsof er nog iets te temmen is. Wat is er nog te temmen als er niets meer is.

14
Meditatie / Re:Meditatie vragen
« Gepost op: 15-09-2014 13:17 »
praktijk: nog veel "werk" te verzetten om te onthechten ;-)

Zoals je zegt, als er nog maar een sprankje hechting is, dan moet je daarvan ook nog onthechten. Dus ook aan de "nirvana-ervaring" hechten betekent het "niet-nirvana". Lama Olé zei mij eens: ervaringen hebben geen betekenis, alleen de sprankelende spiegel erachter.

15
Meditatie / Re:Meditatie vragen
« Gepost op: 12-09-2014 16:13 »
Ik zie het scherper na meditatie dan normaal. Maar ik hecht er geen waarde aan aangezien het mijn ogen zijn.

Heeft de Boeddha ook niet aangegeven dat je ook de hechting van Nirvana voorbij moet gaan? Het zijn volgens mij allemaal ervaringen van voorbij gaande aard, ik moet de eerste ervaring nog krijgen die blijft ;-)

16
Theravada Boeddhisme / Re:Tanha, deel I
« Gepost op: 11-09-2014 13:18 »
De vraag is dan hoe je ontworteld... klinkt alsof het in een seconde is gebeurt, maar ik heb het idee dat het een proces is.

17
Voorstellen / Re:Verklaar je naam
« Gepost op: 27-08-2014 16:34 »
Dit is wat mijn overleden opa mij altijd noemde, afgeleid van mijn echte naam.

De betekenissen spreken mij wel aan, wijze raadsheer. Mijn echte naam betekent dapper of "die wie bekwaam is".

Lange weg te gaan nog  ;)

18
Filosofie en Metafysica / Re:Geen goddelijke schepper
« Gepost op: 27-08-2014 16:20 »
ik ben niet zo geleerd als de meesten van deze site. Zoals ik het interpreteer zou de leegte van het boeddhisme, of het universeel bewustzijn van Tolle, of de God van het Christendom uitdrukkingen zijn van hetzelfde fenomeen en niet-fenomeen. Voor mij betekent God niet een entiteit of persoon, maar zie ik Jezus als een verlicht persoon die aan de leegte een meer tastbare term God geeft.

Voor mij zijn er geen religie's die allemaal hun eigen god of goden hebben, maar uitdrukkingen of manieren tot duiden voor hetzelfde. Of je nu tot God bid, Allah aanbid of in meditatie gaat, zijn voor mij manieren van mensen, ieder op hun eigen wijze, om tot hetzelfde te komen. De tekst "De Vader en ik zijn één" of "het koninkrijk Gods is in u ieder" wijzen in mijn wereld daarop.

Ik voel zelf dat er niets mis is om boeddha of Jezus te "eren" om hun daden en wat ze bereikt hebben. Maar ik zou zelf niet de persoon zelf aanbidden. Voor mij is het meer eer betonen om wat ze bereikt hebben en voor mezelf als wens om hetzelfde te mogen bereiken.

Ik druk het misschien niet zo gelukkig uit, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Misschien wel volledig naast de plank.... alsof er een plank is  :D

19
Algemeen / Re:"Dwazen"
« Gepost op: 25-08-2014 10:06 »
mooie woorden, zelfs voor de hopelozen is er hoop. Zelfs al is de nacht nog zo donker, een kaarsvlam overwint het al. Het aangaan van de vlam duurt wat langer, een lontje wat nat is zie ik zo voor me. 

Mijn tekst was gericht op mijn automatisch handelen. Hoeveel ik ook in aanraking kom met de boeddha dharma en sangha, op dit moment zie ik veel automatismen. Zodra ik bijvoorbeeld commentaar krijg, schiet ik gelijk in "mijn gevoel erover" en mijn automatisch handelen. Daarop sloeg mijn "doorgaan waar ik gebleven ben".

De dwaas ziet ze dan niet? En daarmee ziet zijn ondergrond niet, zijn basis waaruit zijn drijfveren komen?




20
Algemeen / Re:reïncarnatie
« Gepost op: 22-08-2014 14:22 »
Op sommige vragen wil ik het antwoord weten
Dit is er zo één
Alleen maar om het zeker te weten
Zodat mijn ego zegt: daar ga je heen.
Dit is niet belangrijk voor het nu
want de toekomst is niet nu.

21
Algemeen / Re:"Dwazen"
« Gepost op: 22-08-2014 14:18 »
Ik ben een dwaas,
Eeuwen in onwetendheid
Mijn tenen stotend
Vallend en proberen te blijven staan...
Zelfs nu alle wijsheid voor het grijpen ligt,
Ga ik door waar ik gebleven ben.

Onderscheid maken in de onwetende dwaas en de "echte dwaas" is iets wat je moet kunnen. De motivatie en intentie zien van de mens. Dit is iets wat ik niet kan in samsara's verblijf, alleen erover speculeren. Om te kunnen reizen naar het niveau om te kunnen helpen, zul je eerst de dwazen links moeten laten liggen. Als je het juiste niveau hebt, kun je helpen.

22
Voorstellen / Re:zen meester
« Gepost op: 20-08-2014 13:16 »
Hallo, welkom.

De teachings van Tilopa geven aan je beschikbaar te houden, in mijn vertaling: naar teachings te gaan, waarna je hem vanzelf tegenkomt. Als je hem tegenkomt, weet je het. Het is dus ook niet erg om ook verschillende richtingen te proberen door naar teachings te gaan. Dan ervaar je vanzelf waar je je goed bij voelt. 

23
Algemeen / Re:Het Obstakel Menselijkheid
« Gepost op: 01-08-2014 09:38 »
Classificaties binnen een systeem, maar dat is menselijkheid ook. Een fixatie om "menselijk" te worden of op menselijkheid is een beperking in je bewustzijnsstroom. Hetzelfde geldt voor de fixatie op de Dharma, kennis, geloof, meditatie etc. Zelfs een fixatie op het verblijven in nibbana is een hindernis en valkuil, zou het dan anders zijn met menselijkheid?

24
Algemeen / Re:Het Obstakel Menselijkheid
« Gepost op: 31-07-2014 09:00 »
Ik ben geen grote geleerde op dit gebied. Ik denk zelf omdat hij zocht naar verlossing van het lijden hij wist dat als hij dit vond, hij het lijden van het gemis ook kon oplossen. Meer een gelijkstelling van zijn vrouw en kind met de andere mensen, universele mededogen. Niet het lijden wegnemen van enkelen, maar van allen.

Is het niet de paradox dat je je menselijkheid moet loslaten om je menselijkheid te vinden?

25
Het gewone leven / Re:boeddhisme en relaties
« Gepost op: 26-07-2014 21:56 »
Dan maggie zo, ik had die regel eens gehoord....


26
Het gewone leven / Re:boeddhisme en relaties
« Gepost op: 26-07-2014 21:47 »
Whats in a name, would a rose be still a rose if it had another name?

goed, fout, gelukservaring, lijdenservaringen. Kwalificaties binnen hetzelfde domein. Ook goed of fout zijn ervaringen... is er nog meer dan de roos?

Terug on-topic: wat is de ervaring van een relatie? En kun je daaraan voorbij gaan? en is een relatie dan nog wel zo belangrijk?

27
Het gewone leven / Re:boeddhisme en relaties
« Gepost op: 25-07-2014 09:08 »
Mooie woorden van allebei.

Als het vanzelf gaat, gaat het dus goed of fout? Of goed en fout? zou ook nog goed fout kunnen  ;D

28
Voorstellen / Intro
« Gepost op: 24-07-2014 17:38 »
Hoi allemaal,

Mijn naam is Coen, 36 jaar uit de regio Veenendaal. Ik ben een tijdje aan het mediteren en heb vipassana-retraites gevolgd. Ik ben Christelijk opgevoed, gebroken met de kerk en toen nergens wat aan gedaan. Na een aantal jaar eigenlijk zoekend naar wat bij mij past, heb ik geloof ik nu weer een stukje van mijn weg gevonden.

Ik kijk ernaar uit om jullie te ontmoeten.

Namasté

29
Het gewone leven / Re:boeddhisme en relaties
« Gepost op: 24-07-2014 17:28 »
Is dit ook niet een verlangen of gehechtheid om op te geven? Wel een gehechtheid die bij mij nog leeft, dus ik herken je vragen goed. Wat mij voorlopig nog steun geeft zijn de woorden van Mooij: je hoeft nergens voor te zorgen, als je er klaar voor bent komt het vanzelf in je leven. Misschien kan je dit ook tot steun zijn tot je de hechting hebt losgelaten :)

Pagina's: [1]