Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Tipi

Pagina's: 1 2 [3]
101
Theravada Boeddhisme / Re: Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 01-09-2018 12:54 »
Nog een filmpje over Sotapanna/stroom-intrede, voor de geinteresseerden.
Deze man komt legitiem en betrouwbaar over in zijn toespraak over Ariya's en Sotapanna's:
https://www.youtube.com/watch?v=VI3dT4aXkfM

102
Theravada Boeddhisme / Re: Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 01-09-2018 01:39 »
Beste Borobudur,

Oppervlakkig gezien klopt het allemaal wat je zet als een zwerende vinger. Om even flauw te doen: waarom ben je dan nog geen stroom-intreder? (Of misschien ben je dat al; dat kan ik natuurlijk niet weten.)

1) Hoe breed vat je het woord 'rituelen' op? Ik geloof direct dat jij er niet van overtuigd bent dat je .. laten we zeggen tienduizend prostraties moet doen of vaak naar een tempel moet gaan om verlicht te worden. Maar je gelooft vast wel dat je wat moet doen. Wat mankeert er nog volgens jou? Wat zou je hier nog kunnen loslaten?

2) Heb je een volkomen en rotsvast vertrouwen in de buddhadhamma? Twijfel je op geen enkele manier, voor geen moment ook, dat deze goed is in het begin, goed in zijn voortgang en goed aan zijn einde en direct tot Verlichting leidt? Met alles wat daarbij hoort? Heb je de dhamma om te beginnen 'gezien'? (Ook dat is een kenmerk van sotapanna.)

3) Dat is waar ieder mens het moeilijk heeft, niet alleen Westerlingen.

Ik correct je niet omdat ik niet denk dat je wrong bent. Het is juist een schitterende gelegenheid om eens te bespiegelen over wat dit alles nou echt betekent.

Met warme groet,

Maarten

Hoi Maarten,

1) Een antwoord op je vragen hier moet ik je vooralsnog schuldig blijven. Het punt is dat het mij niet helder is welke soorten rituelen en regels hier bedoeld worden, dus tast ik in het duister welke dan losgelaten dienen te worden. Is geleide meditatie met muziek ook zo'n ritueel? Of een Japanse thee-ceremonie? Sutra's reciteren? Koanstudie?

2) De dhamma zien. Als ik overvallen word door verdriet en spijt als ik de tekst lees "...maar je moet niet toelaten dat een wezen voor je gedood wordt," is dat dan de dhamma zien? Als ik schrik van als ik verliefd begin te worden, inzie hoe dat leidt tot hechting, onvrijheid en lijden, is dat dan de dhamma zien?

3) Het zelf is een definitie van zichzelf. Een concept die een opeenhoping van indrukken en neigingen bij elkaar houdt. Het zelf is een communicatiemiddel. En communicatie is heel belangrijk.

103
Algemeen / Re: De zes concilies
« Gepost op: 01-09-2018 00:00 »
Geweldig hoe grondig je hier te werk gaat, Nico.
En ook aansluitend op de actuele topics op het forum.
Mijn dank!

104
Meditatie / Re: Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 31-08-2018 23:29 »
Ik ga er van uit dat elke Boeddha hetzelfde ontdekt en onderwijst aan wezens.

Be-grijpen is ook grijpen. Grasping. Leidt tot wedergeboorte.
Daarom vind ik het gezond om op commando te kunnen nergens-van-uit-gaan.
Datgene wat ik vind loslaten en teruggaan naar de meditatie-oefening.

Ik vind het fantastisch als ik tijdens meditatie weer een persoonlijke aanname ontdek, wat helemaal niet waar hoeft te zijn. Wat overigens ook niet onwaar hoeft te zijn. Het geeft vrijheid om de onzekerheid te kunnen dragen.

Een goed wereldbeeld KAN maken dat je de juiste keuzes maakt, maar je kan ook totaal de verkeerde keuzes maken ondanks een goed wereldbeeld. Daarom is het hebben van een goede houding belangrijker dan het hebben van een goed wereldbeeld, naar mijn bescheiden mening.

105
Het gewone leven / Re: Werkelijkheidsbeleving
« Gepost op: 31-08-2018 23:01 »
Hoi EM, Siebe,

Kunnen jullie je bewust zijn van je bewustzijn?
Dat wil zeggen: bewustzijn los van denken, zien, horen, proeven, voelen, ruiken, motivatie, etc...
Dus: je bewust zijn van pure bewustzijn.
Dat heb ik geprobeerd, en ik kan bewustzijn niet los waarnemen van het waargenomene.
Iemand hier die het wel lukt of is gelukt?

106
Meditatie / Re: Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 31-08-2018 22:53 »
Je raakt niet verlicht door geloof in karma.
Je raakt niet verlicht door ongeloof in een schepper.
Je raakt verlicht door het Achtvoudig Pad te volgen, als een doktersvoorschrift.

Sterker nog, ik denk dat te sterk hechten aan bepaalde interpretaties/vertalingen van de Tipitaka net zo goed een vorm van verlangen of afkeer is, wat je persoonlijke weg naar verlichting alleen maar blokkeert.

De vraag is eigenlijk, waarom vind ik het ene verhaal geloofwaardiger dan de ander?
Hoe kan ik die vraag zo beantwoorden, dat ik dichterbij verlichting kom?

P.S.: volgens de overlevering is de 31e bestaansvorm: Noch Perceptie Noch Non-Perceptie. De wereld is veel vreemder dan wij mensen ons kunnen bevatten, en we moeten ons daarom niet te sterk blindstaren op denkbeelden. Een denkbeeld is niet hetzelfde als de Dharma.

107
Theravada Boeddhisme / Re: Pāsādikasuttaṃ
« Gepost op: 31-08-2018 22:32 »
Mijn eerdere punt blijft echter staan. Elke willekeurige stroming of andere religie kan zeggen dat de authentieke teksten juist moeten worden gereciteerd (gelezen, of wat dan ook) en dat de juiste uitleg moet worden onthouden. Toch ontstaan er links en rechts stromingen, scholen en schisma's, het boeddhisme niet uitgezonderd.

Wie zegt dat uit al die stromingen er maar eentje is die het bij het rechte eind heeft?
Waarom zou het niet kunnen dat alle stromingen juist zijn?

Houd ook rekening met de geografische afstand tussen groepen monniken, en het feit dat gedurende de eerste 2400+ jaar er geen mogelijkheid was om met elkaar op grote afstand te communiceren. Een schisma is niet de enige oorzaak van een stroming, een stroming kan ook ontstaan puur door geografische locatie en de moeilijkheid om met andere groepen monniken contact te houden. Dan ontstaat op natuurlijke wijze een stroming met eigen typische gebruiken en innovaties.

Is het overigens niet zo, dat de eerste officiele breuk plaatsvond 70 jaar na het overlijden van Siddhartha Gotama? En dan niet eens over de kern van de Dharma, maar over welke kloosterregels prioriteit hebben boven andere. 70 jaar eenheid in de gemeenschap, dat is bijna hoe oud de Boeddha werd voor zijn parinibbana. Dat vind ik een hele prestatie. Ik kan ook geen boeddhistische gemeenschappen opnoemen die elkaar ooit naar het leven stonden.

108
Theravada Boeddhisme / Re: Pāsādikasuttaṃ
« Gepost op: 29-08-2018 00:12 »
De hele sterke uitspraak blijft staan. Tweedracht is het teken van een niet goed uitgelegde of imperfecte leer, volgens de Verhevene zelf. Persoonlijk pleit ik steeds voor de levende Dhamma en niet voor letterknechterij. En toch..

In de verdediging van de Boeddha, de Dharma en de Sangha, het volgende...
Vers 17 van diezelfde Pasadika Sutta (DN29) bevat een aantal lijsten die de leer omvatten.
Het lijkt mij veilig om te interpreteren dat dit juist de zaken zijn waarover (volgens exact dezelfde sutta) geen meningsverschillen over zouden mogen zijn.
Kan iemand hier bevestigen dat boeddhistische leraren van alle tijden unaniem zijn over de genoemde punten in vers 17 van de Pasadika Sutta?

P.S.: Ik zie in die lijsten niets genoemd staan over anatta, 31 bestaansvormen, reincarnatie, sotapanna, en andere zaken die de gemiddelde westerling hocus-pocus zou noemen. Of zitten ze er toch ergens in verstopt?  "Five spiritual faculties", "five mental powers", die lijsten kom ik hier in DN29 voor het eerst tegen.

109
Meditatie / Re: Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 28-08-2018 16:53 »
Goed opgelet, Sybe!

110
Theravada Boeddhisme / Re: Pāsādikasuttaṃ
« Gepost op: 28-08-2018 12:39 »
Hoi Maarten,

Goed punt.
Na het overlijden van Siddhartha Gotama splitste de sangha ook al op, inderdaad.
Als je dan ook nog leest wat hij zelf zei over het opsplitsen en de verhitte discussies van de Jains, dan is het logisch dat je gaat twijfelen.

Dat is jammer, want als elke stroming iets anders zegt over anatta, dan leggen ze ook identiteitsvisie anders uit onderling.
En dan weet ik ook niet meer wat de definitie van stroom-intrede is.

Wat betreft volledig verlicht zijn en een goede leraar zijn...
Ik moet de eerste volledig verlichte in mijn dagelijks leven nog herkennen, maar volgens mij kan hier wel een vergelijking gemaakt worden met professioneel voetbal.
Een ster-voetballer is niet per sé een goede trainer, en ik verwacht ook niet dat elke arahant per sé een goede leraar is.
Het uitdoven van de passies heeft in mijn ogen niet automatisch het gevolg dat iemand goed is in het overbrengen van de subtiliteiten van de weg naar nibbana.

111
Voorstellen / Re: Old Bhikkhu
« Gepost op: 28-08-2018 08:28 »
Welkom, Old Bhikkhu!

112
Meditatie / Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 28-08-2018 01:01 »
Hallo allen,

Deze Nepalese lama kan met humor en heel treffend omschrijven wat een goede meditatie-houding is.
Zoals in deze filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=une3UM9k21s
https://www.youtube.com/watch?v=XSU6AooM4yk

Veel kijkplezier!

113
Controverse en verandering / Re: de juiste religie
« Gepost op: 28-08-2018 00:16 »
Misschien is het wel heel vredig als niks je meer persoonlijk raakt, maar dat is toch niet aan mij besteed.
Dat ligt mijlenver van mij. Dat wordt nooit wat. Ik zoek dat ook niet echt.

Neem niet aan dat vredig zijn hetzelfde is als dat niets je persoonlijk raakt. Hoe kun je daar zo zeker van zijn? Als Boeddha al zei dat je niks van hem moet aannemen zonder zelf op onderzoek uit te gaan, zul je ook niks van jezelf moeten aannemen zonder zelf op onderzoek uit te gaan.

Ik ken de verhalen van mensen die op 7-daagse of 10-daagse retraite zijn gegaan. Retraites met minimaal 8 uur per dag meditatie, vaak nog meer. Wat deelnemers ervaren gedurende die dagen, is een rollercoaster van emoties. Van intense rust tot intens lijden/afzien. Van intense vrede tot intens verdriet/boosheid/irritatie/angst/haat. En dan heb je nog de fysieke pijnen van het langdurig en veelvuldig stilzitten. Het ziet er van de buitenkant allemaal heel vredig uit, maar van binnen gebeurt er van alles. En er wordt van deelnemers verwacht dat ze hun emoties alleen observeren, en verder niets. Niet ernaar handelen, niet uitspreken (behalve tijdens persoonlijk onderhoud met de leraar), zeker niet uitschreeuwen, niet vechten tegen de emoties, niet meegaan met de emoties. Alleen observeren, die emoties en neigingen.

114
Echt een prachtige 'uitvinding', die anapanasati.
Je adem heb je altijd bij je, anapanasati-meditatie doet wonderen.

115
Theravada Boeddhisme / Re: Identiteitsvisie, sakkaya ditthi
« Gepost op: 27-08-2018 23:37 »
Wat betekent het, praktisch gezien, als sakkaya ditthi eindigt?

Dat wordt mijns inziens uitgelegd in SN22.1.
https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn22/sn22.001.than.html

Prachtige sutta, Siebe! Mijn dank voor het delen.

Wie kan nou zeggen dat ie bij bijvoorbeeld veranderingen in het lichaam; ziekte, pijnen, ouderdom etc. niet geestelijk aangedaan raakt? Kun je niet makkelijk angstig worden als je ergens pijn voelt? Onaangedaan blijven bij veranderingen van het lichamelijke, gevoelens, waarnemingen, mentale formaties en bewustzijn, dat is nogal wat toch?

Wat is er, denken jullie, voor nodig?

Siebe

Volgens mij verwees Sariputta ook naar het niet geestelijk aangedaan worden als er angst opkomt. Ga maar na, wat is angst eigenlijk? Angst kan gezien worden als zoveel dingen: het verwijst naar iets waar je je aan hecht, het zijn fysieke sensaties in het lichaam, het is een emotie die 1 of meer richtingen ingaat, het is een bron van gedachten. Angst kun je als nog meer andere dingen zien, zoals: "ik ben de angst" of "de angst is van mij" of "de angst is in mij" of "ik ben in de angst". Neem aan dat je angst-visie slechts 1 van de ontelbare mogelijke visies is, en ontwikkel de nieuwsgierigheid om andere visies te ontdekken. Een andere visie kan bijvoorbeeld zijn "gezonde spanning die je scherp houdt". Een andere visie kan zijn "een object waar ik toeschouwer van ben".

116
Theravada Boeddhisme / Re: Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 27-08-2018 23:16 »
Beste allen,

Terugkomend op de topic...

Als ik de drie losgekomen bezoedelingen op een rijtje zet, de definitie van een sotapanna, dan lijkt het allemaal heel gemakkelijk. Te gemakkelijk:
1) Loskomen van het geloof dat je nibbana kan bereiken door middel van rituelen. Het lijkt mij dat bijna geen westerling nog gelooft in de abacadabra van rituelen, dus dan is bijna elke westerling op zijn minst 1/3 sotapanna.
2) Loskomen van skeptische twijfel over de Dharma. De meeste westerlingen hebben veel sympathie voor de Dharma, en het boeddhisme over het algemeen. Dan zou je hier al zeggen dat de meeste westerlingen 2/3 sotapanna zijn.
3) Loskomen van identiteitsvisie. Dit is waar bijna elke westerling het moeilijk heeft, vanwege een individualistische cultuur die bovendien een millennium lang geloofde in het bestaan van een onsterfelijke ziel.

Dus het lijkt erop dat westerlingen nog maar 1 bezoedeling los hoeven te laten om stroom-intreder te worden.

Correct me if I'm wrong.

117
Theravada Boeddhisme / Re: Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 24-08-2018 23:24 »
Dank voor jullie input, allemaal!

3) Hoort geloof in een zelfstandige, waarnemende bewustzijn ook tot het geloof in zelfbeeld?

Wat bedoel je precies?

Laat ik het anders formuleren.
Als iemand van mening is "Ik ben mijn bewustzijn, of mijn bewustzijn is van mij." of op een andere manier zijn identiteit aan zijn bewustzijn toekent, is dat dan nog een geloof in een zelf? Of is dat nog een zelf-visie wat bedoeld wordt als 1 van de bezoedelingen van de geest?

118
Het gewone leven / Re: Het willen en de intentie
« Gepost op: 24-08-2018 23:14 »
Hoi Maarten,

Misschien mag ik je woorden iets anders uitdrukken en zeggen 'Wezen doen er goed aan om te zoeken naar de intenties achter wat ze willen.'

Zodra de achterliggende intenties duidelijk zijn kunnen we verder aan het werk.

Zo zou je het inderdaad ook kunnen zien.
Ik dacht zelf meer aan: laat het willen bewust los, en doe dingen meer bewust.
Maar inderdaad, als je niet weet wat je allemaal wil, kun je het ook niet loslaten.

Hoe ik het ook zag toen ik het bovenstaande schreef: steek minder energie in het willen van dingen, en meer energie in je wilsactiviteit.

119
Het gewone leven / Re: Boeddhisme in Hoevelaken
« Gepost op: 24-08-2018 23:10 »
.

120
Het gewone leven / Het willen en de intentie
« Gepost op: 24-08-2018 00:51 »
Hallo allen,

Deze topic begin ik kort:
Wezens zouden er goed aan doen om minder bezig te zijn met wat ze willen, en meer bezig te zijn met hun intenties.
Volgens mij zou dat geheel in lijn met de Dharma zijn.

121
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 24-08-2018 00:48 »
(

122
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 24-08-2018 00:46 »
Ik waardeer jouw bijdragen Borobudur. Voelt goed.

Siebe

Deze woorden doen mij weer goed, Siebe! :)

123
Theravada Boeddhisme / Re: de centrale rol van de brahmavihāra
« Gepost op: 24-08-2018 00:42 »
Prachtig geschreven, Maarten!
Vooral wat je zegt over dat karma (ook) is dat alles een spiegel is van je wilsactiviteiten, vind ik heel mooi.
Ik zie dat vooral in het hier en nu ook eigenlijk: de innerlijke wereld ziet in de uiterlijke wereld, zoals de innerlijke wereld is.
Heeft voor mij vooral met houding te maken, wat mijns inziens een vorm van wilsactiviteit is.

En als we die houding mee kunnen nemen naar volgende levens, kunnen we het lijden van anderen en onszelf verminderen. Ook als we in lagere werelden leven.

124
Theravada Boeddhisme / Sotapanna ofwel stroom-intrede(r)
« Gepost op: 24-08-2018 00:07 »
Hallo allen,

Geinspireerd door posts van Nico en Siebe, ben ik me gaan verdiepen in iets uit de Pali-canon: sotapanna ofwel stroom-intrede(r).

Ik lees en hoor er verschillende versies van, elk met net een andere nuance, maar alle bronnen zijn het eens over het volgende:
- een stroom-intreder is vrij van de eerste drie bezoedelingen: (1) geloof in zelfbeeld, (2) geloof dat rituelen leiden tot verlichting, (3) skeptische twijfel in de drie juwelen (de boeddha, de dharma, de sangha)
- een stroom-intreder wordt gegarandeerd binnen zeven wedergeboortes verlicht
- een stroom-intreder zal niet meer wedergeboren worden in 1 van de bestaansniveau's met meer lijden dan de mensenwereld

Mijn vragen hierover zijn:
1) Hoe herken je bij een ander of jezelf of diegene stroom-intreder is of heeft bereikt?
2) Kun je aan een peuter herkennen of die tot de stroom was ingetreden in een vorig leven?
3) Hoort geloof in een zelfstandige, waarnemende bewustzijn ook tot het geloof in zelfbeeld?
4) Zijn er hedendaagse, westerse versies van het geloof in rituelen? Het westerse geloof dat genieten gelijk staat aan geluk? Het westerse geloof dat er iets heel erg mis is als je een keer niet kan genieten.
5) Kan skeptische twijfel ook zijn dat je meer een Mahayana of zen type bent dan een Theravada type?

125
Het gewone leven / Re: Boeddhisme in Hoevelaken
« Gepost op: 23-08-2018 23:46 »
Dat is voor mij allemaal makkelijk te bereizen.
Lijkt me leuk om af te spreken.

126
Hoi Stefanie,

Welkom hier!
Ik was ook niet-intentioneel wedergeboren hier.
Hoop dat je je opnieuw inschrijft net als ik.

Zelf zie ik het boeddhisme niet zozeer als een religie, maar als een trainingsmethode richting duurzaam geluk.
De ene boeddhist vindt 'duurzaam geluk' nogal zacht uitgedrukt en benoemt het liever als 'verlichting' of 'uitdoving van de bron van het lijden'.
Maar ik ben denk ik nuchter ingesteld waardoor 'duurzaam geluk' voor mij ook goed is.

Je zult hier volop discussies vinden over wereldse en meer spirituele aspecten van de leer van Gotama Boeddha.
Informatie over verschillende stromingen ook.
Je hoeft je niet per se ergens op vast te pinnen, veranderingen in en om je heen omarmen hoort ook bij het boeddhisme.

128
je bent technisch gezien nu immers een wedergeboorte ;-)

ROFL! :D:D

Ik dacht ik kom terug uit het land der doden na een aantal weken afwezigheid.
Wist niet dat daar een kern van waarheid in zat. :D

Pagina's: 1 2 [3]