Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Tipi

Pagina's: 1 [2] 3
52
Leuk!
Als we Sybe toch niet hadden...
Heel erg bedankt!

53
Dag mensen,

Deze korte toespraak van een monnik heb ik al een aantal keren bekeken.
Het duurt 8:50 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=G3u4JEEdK1Y

Kan iemand mij vertellen waar ik meer te weten kan komen over magayana en sotapatipala, waar de man over vertelde? Of wat de naam is van de zestien stadia waar hij over praatte?

54
Kán gewaarzijn wel bestaan los van de hersenen?

Ja.

Zo ja, hoe dan?

Gezichtsherkenningssoftware is gezichten gewaar.

Wat is gewaarzijn exact?

Informatieverwerking.

Kán gewaarzijn wel bestaan los van de hersenen?

Nee.

Zo ja, hoe dan?

We kunnen ons gewaar zijn van de classificaties die gezichtherkenningssoftware maakt, echter de software zelf is terug te brengen tot georganiseerde elektronenstromen. In zoverre is gezichtherkenningssoftware net zo min gewaar van gezichten, als dat een lichtschakelaar gewaar is van een aan/uit-toestand.

Wat is gewaarzijn exact?

Wat bedoel je met 'is'?

55
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 10-10-2018 23:37 »
maggo'k wel, een keer een foutje
of drie

56
Wijsheden / Re: Dagelijkse Gedachten
« Gepost op: 08-10-2018 22:50 »
Nieuwe lotgevallen in ouwe frakken?

Ja, vele malen beter.
Ik zeg: laten we er een mooie tegel van maken voor boven de schoorsteenmantel.

57
Meditatie / Inzichten van de afgelopen dagen
« Gepost op: 07-10-2018 23:08 »
Hoi lieve allen,

Hier zomaar wat inzichten die ik opdeed:

- Als ik mijn Indiase linzencurry eet, dan is dat eten poep. De linzen in de curry bestaan letterlijk uit getransformeerde poep. Ik besta daardoor uit getransformeerde linzen en getransformeerde poep. Alles bestaat uit poep: jij, ik, onze houten meubels, aardewerk, de bloemetjes, de bijtjes. Zelfs plastic bestaat uit poep, want plastic is getransformeerde fossielen van ooit levende wezens.

- In mijn Indiase linzencurry zit de hele geschiedenis van het universum, en in diezelfde linzencurry zit ook de toekomst van het hele universum. Als jij linzencurry eet, dan zit de hele geschiedenis van het universum in jou, en ook de toekomst van het hele universum.

- Als ik een drol op de weg zie, dan ga ik dat toch maar niet opeten. Ik gun mezelf en de drol een andere toekomst van het universum dan dat.

- Er is een zekere begeerte in de geest, die continu waarnemingen in het bezit wil nemen. "Deze visuele waarneming van de linzencurry is van mij, en ook de geurwaarnemingen." "Het opmerken van het feit dat ik afgeleid ben tijdens meditatie, dat opmerken komt van mij." "Deze inzichten, deze gedachten, komen van mij - ze zijn van mij." Ik voel aan mijn tenen dat die begeerte er is, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan herkennen. Het is alsof ik mijn hele leven alles in verschillende tinten van de kleur paars zie, waardoor ik de kleur paars moeilijk kan herkennen. Het ligt vlak onder mijn neus, dat weet ik zeker, maar hoe herken ik het? Is dit waarom een kensho-moment zo belangrijk is? Zeg maar: je ziet tijdens kensho ineens andere kleuren dan paars, waardoor je ineens weet "verdraaid, dus DAT werd de hele tijd bedoeld met de kleur paars." En dan zou het voor mij fijn zijn "verdraaid, dus DAT is die begeerte naar het in bezit nemen van waarnemingen."

58
Wijsheden / Inzichten van de afgelopen dagen
« Gepost op: 07-10-2018 23:05 »
.

59
Het gewone leven / Re: een gooi naar realisatie
« Gepost op: 07-10-2018 22:49 »
Maar goed, stapje bij stapje...

Inderaad, een grote moeilijke klus bestaat uit meerdere makkelijker klusjes.
Het is ook geheel in lijn met de Dharma om te concentreren op de huidige stap.

60
Het gewone leven / Re: een gooi naar realisatie
« Gepost op: 07-10-2018 22:41 »
Volgens mij geven de sutta's wel aan dat als er veel drift in je zit, zoals bij mij, sterke drift, dan gaat de beoefening niet makkelijk worden. Dat kan ik beamen. Maar goed, stapje bij stapje...

Als het niet makkelijk is, dan zal het wel de moeite waard zijn om te beoefenen. ;-)

Iemand heeft me eens iets heel moois meegegeven: het ego hebben wij nodig om het ego te kunnen doorzien en los te laten. Toegepast op jouw woorden is dat: de drift om de driften te doorzien en los te laten, die kan je nog eens heel erg van pas komen. Niet alle driften hoeven meteen tegelijkertijd als eerste overboord gegooid te worden. Sommige zijn heel nuttig als het gaat om te kunnen doorzetten in de beoefening.

61
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 07-10-2018 22:26 »
Dorje daarentegen, dient met 'ge' en 'gij' aangesproken te worden.

Nou moe.

"U" vind ik anders ook niet slecht, wel steeds met een hoofdletter svp! In belgië is dat gewoon hoor.
:D

Wat u zegt.

62
Dag beste mensen,

Gewaarzijn en bewustzijn (lees: aandacht) zijn afzonderlijk te lokaliseren in het menselijk brein.
Gewaarzijn begint bij de sensorische zenuwcellen (bijvoorbeeld miljoenen gespecialiseerde lichtsensoren op ons netvlies) eindigt op de plekken in het brein die ervoor verantwoordelijk om van die brij aan sensorische data iets begrijpelijks te maken (bijvoorbeeld achterin ons brein zitten speciale centra in het zg. occipitale cortex, zonder welke wij geen gezichten, dagelijkse voorwerpen, eten kunnen herkennen).

Aandachts-bewustzijn is als een vergrootglas die bepaalde waarnemingen eruit pikt en waar je je op focust. Ik zit nu achter mijn bureau, waar van alles op staat waarvan het weerkaatste licht op mijn netvlies valt, maar mijn focus ligt op de woorden die ik nu aan het typen ben. Aandacht heeft weer een speciale functie in het zg. anterior cyngulate gyrus, onder het neocortex achter de prefrontaalkwab maar boven de brug die de twee hersenhelften met elkaar verbindt.

Dit zijn van die dingen waarvan ik het geweldig vind dat Sakyamuni Boeddha zijn tijd millennia ver vooruit was. Hij had analyses over de geest die heel erg veel overlappen met hoe, anno nu, neurologen en geesteswetenschappers over de functies van de geest denken.

Het enige waar ik het niet mee eens ben, zijn neurologen die menen dat wij onze hersenen 'zijn'. Dat vind ik een voorbarige conclusie. We kunnen wel concluderen dat onze hersenen onmisbaar zijn voor onze dagelijkse beleving, maar niet dat onze hersenen voldoende zijn voor onze dagelijkse beleving.

We kunnen concluderen dat onze hersenen onmisbaar zijn, omdat schade in specifieke gebieden van de hersenen heel specifieke geestes-functies verloren gaan. Als je schade oploopt in de achterkant van je brein, dan word je geheel of gedeeltelijk blind. Als je schade oploopt in de brug tussen de twee hersenhelften, dan gaat de helft van je lichaam die het minst dominant is, uit zichzelf bewegingen maken zonder tussenkomst van het 'ik-bewustzijn'.

We kunnen niet concluderen dat onze hersenen voldoende zijn voor onze dagelijkse beleving, simpelweg omdat er geen apparatuur bestaat waarmee we kunnen bewust zijn van andermans bewustzijn. En dan kunnen we ook geen conclusies trekken over of andermans bewustzijn invloed heeft op de hersenen of andersom. Daar komt bij: roepen dat onze geest ontstaat uit onze hersenen, zonder specifiek uit te leggen hoe dit kan, klinkt mij in de oren dat bepaalde wetenschappers geloven in magie: uit materie zou dan magischerwijs bewustzijn en vrije wil ontstaan.

Niemand kan wetenschappelijk aantonen dat hij/zij zelf bewustzijn heeft.

63
Wijsheden / Re: Dagelijkse Gedachten
« Gepost op: 07-10-2018 21:49 »
Het is vandaag weer
een leerzame dag.
Fantastisch.
Nieuwe avonturen in oude jasjes.

Maar goed dat je het verkleinwoord van de meervoud van 'jas' hebt gebruikt.
Anders zou Dorje hier rode oortjes van krijgen.

Dat terzijde: leergierigheid is een heel waardevol middel op het Dharma pad.

64
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 07-10-2018 21:47 »
Hoi Sybe,

Heb er een heel weekend op kunnen broeden, dus ben ik nu beter in staat om je vraag te beantwoorden.

Geluk is voor mij:
- Kalmte en helderheid van geest. In tegenstelling tot het soort geluk bij bijvoorbeeld verliefdheid zie ik dit soort geluk als kalm helder water. In kalm helder water kun je helder zien, maar bij verliefdheid is dat water een storm in een glas, waardoor je dingen niet helder ziet.
- Alleen mogelijk bij niet teveel verlangen of afkeer. Meer bij een soort nuchterheid, flexibiliteit van geest. Mingyur Rinpoche noemde dit 'when the mind is pliable, workable' na een periode van meditatie-training.
- In staat kunnen zijn om verschillende mogelijke meningen over iets te kunnen inzien, en daar vervolgens één uit kiezen. Dit in tegenstelling tot als een aap achter de eerste de beste gedachte of gevoel aan gaan, wat in mij opkomt. Nee. Wat is mijn tweede gedachte/gevoel, de derde, de vierde...? En dan vervolgens een mening kiezen, of liever gezegd: een standpunt of houding innemen die ik vind passen.
- Geluk gaat voor mij dus samen met een vrijheid van geest, ofwel: bevrijd zijn van de monkey mind. Ik zie het ook als een soort fitheid van de geest.

Geluk is voor mij niet:
- Op een roze wolk zitten vanwege het vooruitzicht op bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dit noem ik niet gelukkig zijn maar genot voelen, wat mijn helderheid van geest tijdelijk kan vertroebelen. Daarbij maakt een roze wolk dat ik gehecht raak aan een bepaalde verwachting of uitkomst hoe dingen zullen lopen.
- De roes van een heel leuke date te hebben gehad. Ik vind verliefd zijn verschrikkelijk: obsessief aan een bepaald persoon moeten denken, en dan vooral de pluspunten zien en niet de minpunten. Dwangmatig iemand op een voetstuk zetten. Doet me denken aan een verslaving, en ik zou het liefste de verliefdheidsfase willen overslaan. Doorgaan naar het houden-van.
- Obsessief denken aan steeds dezelfde hele mooie of hele lelijke verwachtingen over de toekomst. Als ik zo'n periode heb, dan weet ik dat ik niet vrij ben, maar slaaf ben van de monkey mind. En dan wil ik zo snel mogelijk weer terug een 'pliable, workable mind' hebben.

Voorbeeld van wat voor mij geluk is:
- De realisatie die ik had, toen ik tijdens een meditatiesessie heel veel pijn in mijn been had. Ik was oprecht nieuwsgierig naar die sensatie, en toen ik met volle aandacht de sensatie observeerde, was de afkeer tegen de pijn weg. Er was dus wel een pijnsensatie, maar geen lijden. Dat was voor mij een openbaring. Ik dacht precies te weten wat lijden was, namelijk: een op zichzelf staande, onafhankelijke rotgevoel. Maar het is vooral de relatie met het geobserveerde dat invulling geeft aan het lijden.

Soms dan hecht ik me wel bewust aan een obsessieve verwachting of genot. Dat probeer ik niet te vaak te doen. Maar misschien doe ik dat wel vaker dan ik me realiseer, omdat ik nog niet al mijn onbewuste verwachtingen of drijfveren heb doorzien.

65
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 07-10-2018 21:07 »
Waar wil u dan over praten op dit forum Old Bhikkhu?

Gewoon over alle facetten van het boeddhisme, net als de anderen hier... Enne, je hoeft geen "u" tegen mij te zeggen hoor, gewoon je en jij is prima. Misschien heb ik al grijze haren, maar ik ben een zelfde mens als iedereen. Geen verschil...  :)

Vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]

Dorje daarentegen, dient met 'ge' en 'gij' aangesproken te worden.

66
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 21:33 »
Althans voor de duur van de retraite, daarna moet het weer business as usual zijn ;-)

En dan ben je niet meer in het zijn?
Als ik het goed begrijp ga je tijdens de retraite eindelijk tijd hebben om te zijn, waar je al die andere tijd geen tijd voor lijkt te hebben?

???

Tijdens de retraite kan er van alles gebeuren wat invloed gaat hebben op de periode daarna.
Door na de retraite een dag vrij te nemen, geef ik mezelf de mogelijkheid om weer te wennen aan de prikkels van het dagelijks leven.

67
Mahayana Boeddhisme / Re: Stelling over dukkha
« Gepost op: 04-10-2018 21:27 »
Maar kan je wel iemand anders wekken, als je zelf nog in de droom zit?

Dat wellicht niet.
Ik maak als niet-arhat meer kans om fijnere hersengolven op te wekken dan om iemand volledig wakker te maken.

68
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 21:24 »
Als je je gelukkig voelt wat ervaar je dan echt?

Hopelijk, en als het goed is, iedere keer iets anders.
En ben ik totaal niet bezig met het ervaren van geluk, maar bezig er iets mee te doen.

je antwoordt ook vanuit je intellect, net als Dorje, maar de vraag is, wat ervaar je als je gelukkig bent?
Kijk er eens rechtstreeks naar is de uitnodiging.


Siebe

Goed punt, Sybe.
Echter nu moet ik je mijn antwoord (zonder tussenkomst van intellect) schuldig blijven.
Ik kan op dit moment namelijk geluk niet herkennen zonder er een label op te plakken.

69
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 21:19 »
Als je je gelukkig voelt wat ervaar je dan echt?

Hopelijk, en als het goed is, iedere keer iets anders.
En ben ik totaal niet bezig met het ervaren van geluk, maar bezig er iets mee te doen.

70
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 21:16 »
Herhaling is een krachtig middel, zoals druppels water een steen kan uithollen.

Maar misschien moest ik de oorspronkelijke vraag in de topic starter anders formuleren:
Citaat van: Borobudur2
Wat is nu je intentie zijn om anders te handelen dan nu, als je eenmaal volledig bevrijd bent van dukkha?

71
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 21:09 »
Je bent helemaal klaar voor je retraite zo te zien, zelfs voor de manengeur en de rozenschijn.

Verschrikkelijk, die geurende manen en schijnende rozen.
Ik krijg er als stinkend rijke Europeaan met baan en modaal inkomen al genoeg van voor de kiezen.
Zwoegen in het zijn, wil ik.
Althans voor de duur van de retraite, daarna moet het weer business as usual zijn ;-)

72
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 04-10-2018 21:00 »
.

73
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 20:57 »
Briljant.

Ach, het is niet mijn verdienste, alle eer gaat naar mijn leraar (2 eigenlijk ;)) hier op het forum, die mij leerde(n) loslaten. Zonder dat was ik even heftig mee naar mijn eigen gelijk aan het streven en had ik dus nooit op dit zinnetje kunnen komen.
:)

Zie je wel, verhitte discussies en daarbij gepaarde zelf-verdediging zijn niet per sé iets slechts.
Het is het lot van elke verhitte discussie om te vergaan tot niets en ruimte te maken voor iets anders.
Daarbij bevatten sommige discussies, zoals in deze topic, een zaadje voor iets moois.
En als dat zaadje uitgroeit, zal dat bloeien en vervolgens vergaan.

74
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 04-10-2018 20:43 »
Dank je!
Ik hoop eigenlijk dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn wordt.
Voor de zekerheid heb ik de dag na de retraite een dag verlof gepland staan.

75
Algemeen / Re: andere kijk op kamma meenmen naar volgende levens
« Gepost op: 04-10-2018 20:35 »
Beste allen,

Het lijkt me verschrikkelijk om miljoenen jaren genot te beleven als deva, en geen pijn.
Dat is een ontzettend effectieve manier om junk te worden.

Dat gezegd hebbende, ben ik het met Remie eens over dat je eigen handelen de levens van volgende generaties beïnvloedt.
Stel je voor, je laat de wereld bij je overlijden achter als een grote puinhoop.
Word je weer als mens op aarde geboren, word je geconfronteerd met de puinhoop die je hebt achtergelaten.

76
Algemeen / Re: de zes rijken hoe werkt het , een invalshoek
« Gepost op: 04-10-2018 20:32 »
Het verhaal van de aap vind ik heel inspirerend.
Laten we vooral inzien dat we dit leven als mensen kunnen aangrijpen om te oefenen.
Om niet door het menselijk leven te gaan als een aap.
Wie weet staan we dan ook gezonder in het leven als deva, asura, dier, hongerige geest, hellewezen.

77
Mahayana Boeddhisme / Stelling over dukkha
« Gepost op: 04-10-2018 20:18 »
Beste mensen,

Hier volgt een stelling:
Citaat
De reden voor het bestaan van dukkha is zodat het verminderd en uiteindelijk beëindigd kan worden bij alle wezens inclusief jezelf.

Ik vind deze stelling waar, wat jullie?

P.S.: Deze stelling staat onder het onderwerp Mahayana, vanwege het bodhisattva-achtige ervan.

78
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 04-10-2018 20:11 »
.

79
Algemeen / Re: Je ergens in verliezen
« Gepost op: 02-10-2018 21:23 »
Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Stel je voor zeg, geboren worden als Vlaming. Dan leef je in een wereld waar je niet kan spreken over "jassen" of "ik ga de piepers jassen" zonder dat hoon en fronzende blikken je ten deel vallen. Verschrikkelijk.

Zo erg is het niet hoor, het is allesinds beter dan in Nederland geboren te worden, nou moe!
;)

`

80
Theravada Boeddhisme / Sutta MN 117 over de juiste visie
« Gepost op: 01-10-2018 23:23 »
Hallo allen,

Vanavond toonde Siebe mij deze Engelse vertalingen van de MN 117 sutta: https://suttacentral.net/mn117/en/bodhi . Dat las ik vrijwel geheel instemmend door, tot ik bij een bepaald punt kwam over 'right livelihood':

Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
And what, bhikkhus, is wrong livelihood? Scheming, talking, hinting, belittling, pursuing gain with gain: this is wrong livelihood.

"Scheming": M-hm, geen vriendelijke gewoonte, ben ik mee eens dat het wrong livelihood is.
"Talking": Ehm... wil iemand hier een alternatieve vertaling van geven? Het kan me niet voorstellen dat Sakyamuni alle beroepen in de ban deed, waarbij er verbaal gecommuniceerd werd.
"Hinting": Hoezo hinting? Wilde Sakyamuni hier zeggen dat ook presentatoren van quiz-programma's en van Hints verkeerd bezig zijn? Kan iemand dit toelichten?
"Belittling": Overduidelijk wrong livelihood, en wrong ongeacht of het bij een beroep hoort.
"Pursuing gain with gain": Wil dit zeggen dat het doen van investeringen ook bij de verkeerde beroepen hoort? En als ik nou mijn tijd in iemand investeer zodat die ander beter wordt in zijn vak, is dat dan ook 'pursuing gain with gain'? En als ik nou 'gain' krijg door 'good results' te pursuen, wat nooit zonder eerdere 'gain' had gekund, zit ik dan ook in het verkeerde beroep?

Hier ben ik dus nogal in de war. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Even later kwam ik elders nog een Nederlandse vertaling tegen in http://www.suttas.net/suttas/majjhima-nikaya/mn117-mahacattarisaka-sutta.php :

Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
En wat, monniken, is fout levensonderhoud? Misleiden, wauwelen, waarzeggen, bedrog en het nastreven van winst met winst — dit is fout levensonderhoud [voor monniken].

In een andere Engelse vertaling lees ik nog wat werkelijk subtiele verschillen (https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.117.than.html) :
Citaat van: Sakyamuni Boeddha en Ananda
And how is right view the forerunner? One discerns wrong livelihood as wrong livelihood, and right livelihood as right livelihood. This is one's right view. And what is wrong livelihood? Scheming, persuading, hinting, belittling, & pursuing gain with gain. This is wrong livelihood.

'Talking' vs 'persuading' voelt toch heel anders aan in betekenis.

Dit zijn subtiele doch wezenlijke verschillen in vertaling. Sommigen zouden zelfs kunnen stellen dat de verschillen helemaal niet zo subtiel zijn. De oorspronkelijke Pali termen moeten wel iets anders betekenen dan de Engelse of Nederlandse woorden, en dan doel ik met name op 'belittling' vs 'bedrog' en 'talking' vs 'persuading' vs 'wauwelen'. Welk Pali woord kan alledrie betekenen? (Mijn excuses voor het feit dat mijn Pali niet goed genoeg is om dit zelf te vinden in de online Romaniseringen van de Pali teksten.)

81
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 01-10-2018 22:41 »
Zoiets groots als het wegvallen van het referentiepunt. Of zoiets groots als het absolute kennen of zien. Of zoiets groots als zelfloosheid. Of zoiets groots als totaal leeg worden.

Wat kan ik daar op zeggen, anders dan je aan te geven dat het niet zo groots, niet zo onbereikbaar is dan je denkt. Het "totaal" wegvallen van het referentiepunt, het "voortdurend" het absolute kennen, het "steeds" zelfloos zijn, het alles inclusief jezelf "steeds blijven" als leeg zien, dat is groots, en voor mij althans op dit moment, onbereikbaar. 

Maar de leegte kan herkend worden in een moment. Het wegvallen van referentie kan bewust worden in een moment door het tijdelijk wegvallen van de toeschouwer. Het absolute kan gekend worden in een moment door te zien dat het relatieve er in verschijnt en weer verdwijnt. Dit is niet blijvend, dit zijn geen realisaties, dat heb ik nooit beweerd. Maar het is wel ervaarbaar, als de ervaarder en wat ervaren wordt en het ervaren zelf samenvallen. Dat is niet te beschrijven, dat is niet mentaal te vatten, het is gewoon te herkennen en ook dat is teveel gezegd.

Wat Dorje hier schrijft over leegte herkennen in een moment, is voor mij als zennie niet iets kleins. Ik ben wat dat betreft opgevoed met het zen-idee dat zo'n moment in een soort 'nibbana light' variant elke dag vaak voorkomt. Bijvoorbeeld als we geconcentreerd (en dus met volle overgave) bezig zijn met iets. De oplettende lezer zal inzien, dat er in zulke momenten geen ervaring van lijden of verlangen is: eenmaal uit de concentratie kan er weer lijden en verlangen zijn. Maar pin je niet aan deze woorden van mij vast, ik sta wat mijn begrip van 'nibbana light' betreft nog net na de startblokken. Als iemand hier meer over kan vertellen, zou ik dat waarderen.

82
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 01-10-2018 22:27 »
Waarom onderwees de Boeddha niet: "En dit, monniken, is de Edele Waarheid over de oorsprong van het lijden: het is het geloof in een zelf/ego?"

Of waarom onderwees de Boeddha niet: "En dit, monniken, is de Edele Waarheid over de oorsprong van het lijden: het is onwetendheid (avijja)".

Waarom wordt als de tweede edele waarheid begeerte/verlangen, tanha als de oorsprong van lijden onderwezen?

Goed punt. Ik kan echter wel didactische redenen verzinnen waarom verlangen centraal staat in Sakyamuni's onderricht. Avijja en anatta zijn moeilijk toegankelijke begrippen, die ook een heel grote rol spelen in het ontstaan van lijden. Maar het begrip verlangen snapt iedereen, en beter uit te leggen aan verschillende wezens: rijk, arm, slim, minder slim, man, vrouw, mens, deva...

Om te beginnen aan het Pad van het Midden is het herkennen van verlangen een toegankelijker startpunt dan het herkennen van avijja en anatta. En dan zijn we nog niet eens uitgeleerd over hoe we verlangen herkennen. Of hoe we lijden herkennen, want in bijvoorbeeld het verlangen naar een mooie ervaringen (lekker eten, goed gezelschap, kunnen ademen) zit ook iets van lijden. Maar misschien spreek ik nu te veel over mijn eigen situatie.



[EDIT 10:44] Zin over lijden herkennen beter leesbaar gemaakt.

83
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 01-10-2018 22:16 »
hallo wedergeborene Borobudur2,

Haha! Ik kan hier een lach nauwelijks onderdrukken, waarde mede-arhat-in-spé.

Ik denk dat we behoorlijk goed weten, niet perfect natuurlijk, hoe zaken in elkaar steken. We kunnen tegenwoordig ontzettend veel voor elkaar krijgen. Dat is niet omdat het leven zo principieel ondoorgrondelijk is of zo totaal wetteloos of zo ongrijpbaar of fundamenteel onkenbaar, lijkt me.
Het is weer dat Midden. Niet totaal controleerbaar is het leven maar totaal oncontroleerbaar is ook niet waar.

Tuurlijk, er zijn patronen waar we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk mee kunnen voorspellen. Wat ik in het Westerse denken juist bespeur is een zekere afkeer tegen oncontroleerbaarheid en toeval. En afkeer is wat mij betreft een soort verlangen en hechting. Dat zie je terug in de wetenschap, in organisaties, en hoe de gemiddelde Westerling denkt over de toekomst. Ik probeer juist een goede relatie te krijgen met de oncontroleerbaarheid, te leren daar een gezonde houding aan te geven. Daarnaast kan ik nog steeds zaadjes planten, om de kans te vergroten dat er mooie dingen gebeuren. Maar ik kan niet 100% voorspellen of er altijd mooie dingen uit die zaadjes komen.

Je vroeg naar een referentie naar de twee soorten juiste visie, de wereldlijke soorten juiste visie en de juiste visie van het Pad. Die worden beschreven in MN117: https://suttacentral.net/mn117/en/bodhi

Een kort fragment: §6. "And what, bhikkhus, is right view? Right view, I say, is twofold: there is right view that is affected by taints, partaking of merit, ripening on the side of attachment; and there is right view that is noble, taintless, supramundane, a factor of the path"

Dit tweevoudig karakter geldt ook voor de andere factoren van het pad.

Geweldig, ik ben helemaal fan van die Sakyamuni Boeddha, echt een genie. Ananda ook trouwens. Mijn leven en dat van vele anderen was zonder hun minder mooi geweest.

Ja, ik hou me bewust niet teveel bezig met wat de juiste visie op meditatie is of wat nu precies de juiste beoefening is. Ik weet het niet. Ik kan uit ervaring hier ook niks stelligs over zeggen. Men kan wel zeggen dat je proefondervindelijk vanzelf wel merkt wat werkt en niet werkt. Maar wat is dan je maat? Als je gelukkiger wordt werkt het dan? En als je het zwaarder krijgt, lastiger, werkt een methode dan niet?

Het laatste lijkt me visieloos. Het is een beetje als een sporter die een schema krijgt waardoor ie het erg zwaar krijgt. Maar is het daarmee slecht en kan het niet leiden tot het doel? En is een licht trainingsschema, wat het die persoon makkelijk maakt, wel doeltreffend? Zeg het maar wat wijs is.

Ik lees wel eens teksten van de Thai Forest masters Maha Boowa. Nou, als je die leest dan kun je horen dat die man heel wat geleden heeft en dat zijn gevecht met de kilesa's hem aan de rand van uitputting brachten. Toch, hij volhardde en realiseerde (waarschijnlijk) arahantschap. Dus, ja, wat neem je nou precies als maat voor wat werkelijk doeltreffende beoefening is? Komt het ook hierbij niet aan op visie, veel meer dan op ervaringen die toch wisselend zijn?

Leren lijden is ook een kunst. Het lijkt me dat Sakyamuni Boeddha daar meester in is geworden in zijn jaren als asceet, voordat hij begon aan de middenweg. De Maha Boowa lees ik nu van jou voor het eerst over. Maar als ze zijn wat ik denk wat ze zijn, dan zou ik zeggen: mensen als de Maha Boowa en Thich Nhat Hanh verdienen heel veel lof, omdat ze heel veel shit hebben meegemaakt en nog steeds compassievol in het leven staan.

Wat je als maat neemt wat een werkelijk doeltreffende beoefening is... Ik denk dat voor mensen die nog niet het arahantschap hebben bereikt, het een ontdekkingsreis is. We zullen moeten proberen: wat in onze ervaring niet leidt tot minder dukkha op lange termijn, laten we los, en wat wel leidt tot minder dukkha op lange termijn, gaan we mee door. Ik verwacht dat dat van persoon tot persoon kan verschillen.

Verder is het gezond om in te zien dat zowel lijden als genot aan geboorte, verandering en vergankelijkheid onderhevig zijn. Dit zen-verhaal inspireert mij nog steeds: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1354.msg20730.html .

Van de verhalen van mensen die op langdurige meditatie-retraites zijn geweest, hoor en lees ik dat ze momenten krijgen van intens geluk en ook van intense pijn. Puur door vele uren per dag stil te zitten. Daardoor ben ik retraites gaan zien als een trainingskamp om echt heel diep te leren door ervaring. (Binnenkort ga ik naar mijn eerste retraite, maar dan voor een weekend. Ik kan daarna gaan beslissen of ik toe ben aan een retraite van een week of langer.)


[EDIT 22:30] Quotes opgefatsoeneerd.
[EDIT 22:32] Zin toegevoegd over afkeer = verlangen & hechting.

84
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 30-09-2018 01:01 »
Wat mij betreft zit het leven op een bepaalde manier in elkaar.

Ah, daarin verschillen wij denk ik van elkaar.
Ben me bewust van de beperkingen van onze menselijke geest om de werking van het universum te bevatten.

Bijvoorbeeld mijn beperkingen om anatta te bevatten, of sunyatta. Het valt me soms op tijdens meditatie, dat het idee dat 'ik' degene ben die mijn aandacht terug brengt naar mijn ademhaling, eigenlijk ook maar een idee is. Het komt me op zo'n moment over dat de keuze om de aandacht te sturen, niet alleen 'mijn' keuze is, maar tegelijkertijd ook iets wat spontaan gebeurt zonder een 'ik'. Dat gaat mijn verstand soms ook te boven, als ik eraan terugdenk.

Wat ook mijn bevattingsvermogen te boven gaat, is quantumfysica, die stelt dat een materieel deeltje zich tegelijkertijd in meerdere kanten op kan draaien.

Het beste wat ik kan doen is om denkbeelden te zien als sjablonen (of blauwdrukken) om mijn eigen gedrag en keuzes te bepalen, in plaats van werkelijke weergaves van de werkelijkheid.

Taal is ook per definitie beperkt, terwijl het wel onze gedachten structureert.

Citaat van: Wikipedia
De Sapir-Whorfhypothese (ook wel de hypothese van linguïstische relativiteit genoemd) stelt dat de specifieke taal die we spreken invloed heeft op de manier waarop we denken over de werkelijkheid. Zo zouden lichtblauw en donkerblauw door Nederlandstaligen als varianten van één kleur worden waargenomen, terwijl ze voor Russischtaligen, die voor lichtblauw een ander woord (голубой (goloeboj)) hanteren dan voor donkerblauw (синий (sini)), beide even fundamenteel verschillend zijn als rood en roze dat voor Nederlandstaligen zijn.

Wat is een waanidee?

Voor mij is elk idee in beginsel een waanidee, vooral als we niet beseffen hoe gehecht en afhankelijk we aan een idee zijn. Ik merk zelf dat ik iedere keer met een andere bril rondloop waar ik de wereld doorheen bekijk. Zou ze allemaal wel eens willen afzetten en rechtstreeks de wereld willen zien. Dat lukt me niet. Het enige wat ik kan doen, is flexibel en verstandig zijn in het wisselen van brillen, al naar gelang wat het huidige moment vraagt. "Dat ik dit en dit heel belangrijk vind, wat zegt dat over mij?" vraag ik me wel eens af.

Altijd is er de mogelijkheid dat de monkey mind bezit wil nemen van ideeën en gedachten, wat mij uit mijn concentratie haalt. Daarom probeer ik ideeën en gedachten losjes vast te houden. Laat de monkey mind zich maar focussen op de beleving van het hier en nu.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat de manier waarop de sutta's het leven beschrijven waar is, maar ik heb er wel vertrouwen in, ook omdat er nog altijd mensen zijn die bevestigen dat het waar is wat er staat beschreven, bijvoorbeeld over kamma, wedergeboorte, rijken van bestaan, Nibbana, oorzaak van lijden, etc.

Ik heb ook vertrouwen in de sutta's, omdat ik zelf bepaalde dingen daaruit zelf heb ervaren hoe gezond en nuttig ze zijn. Soms is het ook puur intuitie, bijvoorbeeld over wedergeboortes. Maar ik houd wel rekening met de mogelijkheid dat mijn intuitie daarover geen intuitie is, maar een trucje van de monkey mind om mij te laten hechten aan bepaalde gedachtes over wedergeboortes. Over het algemeen heb ik wel vertrouwen in wat de sutta's staat, net zoals ik vertrouwen heb in de boeddha-natuur in iedereen, alhoewel ik wel nog wat vraagtekens heb bij bepaalde sutta-passage's hier en daar (anders zou ik nu zeker weten dat dit mijn laatste wedergeboorte is).

Ik heb ook het idee dat wat de sutta's onderwijzen over het belang van visie klopt, namelijk, dat verkeerde visie ook leidt tot verkeerde intentie, verkeerde spraak, verkeerd handelen etc. Juiste visie leidt tot juiste intentie etc. Visie is heel direct verbonden met de kwestie van lijden en de opheffing er van.

Ik zie het daarom ook als een soort taak of verantwoordelijkheid juiste visie te verwerven. Niet door de sutta's uit het hoofd te leren hoor. Ik ben wel gek maar zo gek nou ook weer niet.

De sutta's beschrijven duidelijk wat juiste en onjuiste visie is. Ze sommen die op.
De visie dat je bijvoorbeeld je ouders niet ziet als speciale personen is onjuiste visie. Dat kan ik wel aanvoelen als waar. Het bestaan ontkennen van deze en een andere wereld is onjuiste visie. Zo worden er meer opgesomd.

Dit zijn allemaal visies verbonden met verdienste als het juiste visie betreft en onjuiste visies zijn onverdienstelijk. Je kunt ook zeggen,  deze  visies behoren tot de relatieve werkelijkheid of conventioneel begrip van de werkelijkheid. Het is kennelijk wel belangrijk daar een juist begrip van te hebben.

Een zen beoefenaar zou zeggen, dat het een juiste visie is, om in te zien dat het hele multiversum inclusief alle wezens, zich in het kopje thee bevindt wat je aan het drinken bent. Een zen beoefenaar zou ook een juiste visie vinden: individuele wezens kunnen niet onafhankelijk van elkaar bestaan.

Daarnaast is er de juiste visie die ontstaat als je de stroom-intreedt, visie van het boven-wereldlijke-pad. Dit is de soort juiste visie die vrijmaakt, dus die niet zorgt voor hogere wedergeboorte zoals de eerste serie juiste visies maar die bevrijdt van samsara.

Nu ben ik nieuwsgierig. Welke sutta of sutta's kan ik dat nalezen over het boven-wereldlijke-pad van stroom-intreders?

Ik denk dat het best mogelijk is respect voor mensen op te brengen en mensen in hun waarde te laten,  maar hun verkeerde visies niet. Ik hoop ook dat andere mensen zoveel respect voor mij hebben en mij zo liefhebben dat ze me niet laten doormodderen en in de soep lopen met mijn verkeerde visies.

Wat ik me wel eens afvraag, is waarom bepaalde onderwerpen uit de sutta's jou meer aanspreken dan andere. Bijvoorbeeld worden er in sommige sutta's richtlijnen gegeven voor juiste visie op meditatie (zie bijvoorbeeld: http://suttas.net/suttas/majjhima-nikaya/mn10-satipatthana-sutta.php ), en in andere worden beschrijvingen gedaan over de diverse bestaansvormen. Het laatste neig je vaak te bespreken op dit forum, het eerste niet. Dat viel mij wel op, en ik vroeg me af waarom dat zo was. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik voorkeur geef aan aandacht voor het eerste boven het tweede.

85
Het gewone leven / Re: Na Nirvana
« Gepost op: 29-09-2018 23:58 »
Beste mensen, ik vind deze topic over 'Na Nirvana' een regelrecht lachertje, met alle respect. Pure tijdverspilling, omdat het zuiver speculatief is. Je kunt je net zo goed afvragen wat je na de dood zult gaan uitspoken.

De grote vraag is echter, of we wel echt leven vóórdat we sterven.
[Old Bhikkhu]

Klopt, de vraag of we in het hier en nu echt leven is een heel belangrijke.
Daarom is het ook zinvol om je af te vragen wat je motivatie is om het Dharma pad te beoefenen.
Zoals bijvoorbeeld de vraag die ik stelde aan het begin van deze topic.
Een variatie op die vraag is eigenlijk: waarom zou je eigenlijk uberhaupt verlicht willen worden?

Wat betreft de perfecte leraar vinden, en iemand vinden die minstens sotapanna heeft bereikt: zijn we er zelf toe in staat om dat te kunnen herkennen als we van mening zijn een perfecte leraar nodig te hebben die minstens sotapanna heeft bereikt? Deze vraag was oorspronkelijk rethorisch bedoeld, maar als iemand er een beargumenteerd antwoord op heeft, ben ik daar heel benieuwd naar.

86
Algemeen / Re: Je ergens in verliezen
« Gepost op: 27-09-2018 21:58 »
Ik vermoed dat er veel pijn is. Maar waarom is er veel pijn? Omdat een mens droomt van beter, is er pijn. Waarom droomt een mens van beter? Waarom wordt een mens geboren als idealist? Waarom is ie zo slecht afgestemd op de realiteit van die menselijk bestaan? Je komt hier op Aarde toch eigenlijk heel slecht voorbereid? Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Siebe

Stel je voor zeg, geboren worden als Vlaming. Dan leef je in een wereld waar je niet kan spreken over "jassen" of "ik ga de piepers jassen" zonder dat hoon en fronzende blikken je ten deel vallen. Verschrikkelijk.

87
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 27-09-2018 21:56 »
Zelfs al zou men als deva worden wedergeboren, daarna kan men wel weer in de hel kukelen voor weet ik hoe lang. Dus geluk is zo bezien heel relatief. De kern van de leer is toch dat we de geest in zoverre moeten zuiveren dat we niet meer worden wedergeboren in lagere rijken, DAN is er heel veel toekomstig lijden geelimineerd, maar anders niet.

Dit was mijns inziens de schaal waarop de Boeddha naar lijden en geluk keek.

Die schaal is denk ik toch erg belangrijk bij de beoordeling of iets nou echt bijdraagt tot geluk of lijden, op lange termijn.

Siebe

Ik kan me totaal geen voorstelling maken van het leven als deva of als hellewezen.
Het enige wat ik kan doen is me voorbereiden op het onvoorstelbare door open te staan voor het onvoorstelbare.
Dat oefen ik bijvoorbeeld door steeds weer in te zien dat onbegrijpelijke zienswijzen van andere wezens net zo waar (of net zo onwaar) zijn als de mijne.
Maar ik probeer ze wel te begrijpen, voor zover dat mogelijk is.
Lukt lang niet altijd, maar ach, ik heb nu eenmaal de kans in dit mensenleven om ermee te oefenen dus doe ik dat.
Met vallen en opstaan, door schade en schande.

Wie weet kun je als deva quantum-deeltjes horen maar niks ruiken, of heb je als hongerige geest een onverzadigbare honger naar gamma-straling terwijl je een (voor mensen) overheerlijke Indonesische rijsttafel met alle macht vermijdt.

Wie weet zijn er wezens in de diepste diepten van de hel, die hebben geleerd om pijn volledig te waarnemen zonder te lijden. Van Sakyamuni Boeddha gaat er ook een verhaal rond, dat hij als slachtoffer in het hellerijk leefde vlak voordat hij zijn laatste wedergeboorte had als Siddhartha Gautama in de Sakya clan. Er wordt gezegd dat zijn laatste daad in de hel was: opkomen voor zijn mede-hellewezens, waarvoor een cipier hem als straf neerstak met de dood tot gevolg. En vervolgens zijn laatste wedergeboorte.

88
Het gewone leven / Na Nirvana
« Gepost op: 27-09-2018 21:33 »
Hoi allen,

Om maar met de deur in huis te vallen: wat zouden jullie anders willen gaan doen dan wat jullie nu doen, als jullie eenmaal Nirvana hebben bereikt?

Ik zou eerlijk gezegd liever 'net niet Arahant' willen worden, dat zo lang mogelijk blijven, in plaats van om het Nirvana te bereiken en het hele multiversum voorgoed achter me te laten. Denk dat ik me nuttiger kan maken als ik me onder de wezens in de 31 werelden verblijf, dan erbuiten.

89
Zen / Chan Boeddhisme / "Ik heb Verlichting bereikt"
« Gepost op: 27-09-2018 21:15 »
Citaat
Leerling: "Sensei, ik heb vanmorgen Verlichting bereikt."
Meester: "Heb je je rijst-lunch al op?"
Leerling: "Ja, sensei."
Meester: "Was dan je rijstkom af."

90
Algemeen / Re: Je ergens in verliezen
« Gepost op: 27-09-2018 21:08 »
Waarom wil een mens zich ergens in verliezen? Kunnen we de realiteit niet aan? Is die zo gruwelijk? Is het onmacht?

Mijn advies: Bewaar (het beantwoorden van) deze vragen voor later en wees verbaasd over de hoeveelheid vragen die (als vanzelf) bij je kunnen opkomen tijdens meditatie. Elke vraag die in je opkomt, laat zien hoe goed je erin bent om iets vanuit verschillende perspectieven te zien.

[TOEVOEGING 21:08] Geef ook de kleintjes goed de kost. Ik ben ervan overtuigd dat er tijdens meditatie ook gedachten bij je opkomen over dingen als tanden poetsen, afwassen, lekker eten, het weer, etc. Iedereen heeft dat soort gedachten nodig om de dag door te komen, net als het kunnen stellen van vragen.

91
Zen / Chan Boeddhisme / Het strontstokje van het klooster
« Gepost op: 27-09-2018 21:02 »
Citaat
In de zenkloosters in het middeleeuwse Japan hadden ze geen toiletpapier. De bewoners van zo'n klooster deelden een stokje met z'n allen, waarmee ze hun achterwerk schoonmaakten.

Op een dag riep de abt van zo'n klooster een leerling tot zich. De leerling moest een examen afleggen. Aldus bij de abt aangekomen, gaf de leerling de gebruikelijke respectvolle buiging richting de abt. Toen hield de abt het strontstokje omhoog in zijn hand, en vroeg aan de leerling: "Wat is dit?"

Waarop de leerling antwoordde: "Dat is Boeddha." En de abt was verrukt van blijdschap over dit prachtige antwoord van de leerling, die dus geslaagd was voor dit examen.

92
Dank u, dank u, Dorje, Ekayanno Maggo en Old Bhikkhu.

Werd me pas ervan bewust hoeveel tekst ik geproduceerd had toen ik het had gepost.

In het echt kom ik eigenlijk niet zo energiek over hoor.
Eerder lui  :D

93
Wisten jullie trouwens dat Sybe een toekomstige arahant is?
Misschien wel een toekomstige Boeddha.

Dat geldt ook voor Dorje, Nico, Maarten, Ekayano Maggo, Old Bhikkhu, Moesa, Remie, Donald Trump, Adolf Hitler, onze huisdieren, de dieren die nu in megastallen opgesloten zitten, en ook alle wezens in de hellerijken.

94
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Gepost op: 27-09-2018 20:48 »
Hoi Sybe,

Klopt, ons vermogen om te beoordelen is er niet voor niets.
Zonder dat zouden we in volledige verwarring door het leven gaan.
Dus laten we vooral dankbaar zijn voor dat vermogen.

Dat Sakyamuni Boeddha vaak oordeelde in termen van 'gevaar', zie ik ook het nut van in.
Toch geef ik zelf liever de voorkeur aan 'helpend' en 'niet-helpend', omdat dat minder snel onheilzame (stressvolle) toestanden in mensen oproept dan het woord 'gevaar'.

Denken aan 'gevaar' kan ertoe leiden dat je in de stress schiet.
Stress is heel nuttig als je tegenover een beer staat, of een giftige slang ziet.
De stress maakt dat je tunnelvisie krijgt, je denkt maar aan 1 ding: het gevaar moet afgewend of geneutraliseerd worden.
Maar dat is bij acuut, urgent gevaar zo.

Bij Dharma beoefening vind ik de tunnelvisie van stress juist gevaarlijk (niet-helpend), omdat de tunnelvisie een beperkt en vertekend beeld geeft van de werkelijkheid.
Er zijn dan alleen onmogelijkheden, en geen mogelijkheden.
Er zijn dan hele grote problemen, en heel weinig oplossingen.
Althans, dat zijn dingen die stress je kan doen geloven.

Toch vind ik dat stress niet koste wat kost vermeden moet worden.
Ten eerste wordt de stress daardoor sterker.
Maar ook: door (af en toe) te kiezen voor stressvolle situaties, stap je erin met de regie in eigen handen.
En zo krijg je ook de gelegenheid om in te zien dat een stressvolle situatie niet altijd de hel op aarde is.
Als stress je dan een keer overkomt, kun je vervolgens putten uit die ervaringen waarbij je de regie had en dingen tot een goed einde bracht.

Ergens las ik een citaat van Sakyamuni Boeddha over het tegenovergestelde van tunnelvisie.
Helaas kan ik niet zeggen of het uit een Nikaya Sutta kwam of ergens anders.
Maar het ging in elk geval zoiets:
Citaat van: Sakyamuni Boeddha
Elke ideologie, leer, levensbeschouwing of religie die leidt tot minder dukkha, die mag je beschouwen als mijn ideologie, leer, levensbeschouwing of religie.
Er zijn dus meerdere wegen naar nibbana dan wat er in de Pali canon staat, voor wie ervoor open staat.

95
[EDIT: auteur bewaart deze voor zichzelf]

96
Bedankt. Ik maak me te druk.

Siebe

Dat druk maken is ook een bhava die je meeneemt naar je volgende leven.
Lijkt me zeer de moeite waard om dat bij jezelf te onderzoeken.
Transformatie van de geest is een logische manier om nuttig bhava te ontwikkelen.

97
Hallo allen,

Deze maand ging ook ik naar de Dalai Lama event in de Ahoy Rotterdam.
Toen het afgelopen was, ging ik met een warm gevoel naar huis.

Wat ik letterlijk en figuurlijk van de event heb meegenomen, is een klein boekje met verzen.
Daar lees ik nog dagelijks uit, om het warme gevoel levend te houden.
Deze verzen wil ik met jullie delen.

### TRANSFORMATIE VAN DE GEEST IN ACHT VERZEN ###

1. Om het hoogste doel te verwezenlijken
zal ik alle wezens koesteren
en ze beschouwen als kostbaarder
dan een wensvervullend juweel

2. Waar ik ook ga en met wie ik ook ben,
ik zal mijzelf zien als de minste van allen.
En uit de grond van mijn hart
zal ik anderen koesteren als meest verheven.

3. Bij alles wat ik doe, bewaak ik mijn geest.
En zodra verstorende emoties opkomen,
die mij en anderen bedreigen,
zal ik ze krachtig en resoluut afwenden.

4. Wanneer ik wezens zie van kwade wil,
overheerst door negativiteit en lijden,
zal ik heb koesteren als een kostbare schat,
die ik met grote moeite gevonden heb.

5. Wanneer anderen mij uit jaloezie
aanvallen, krenken en kleineren,
zal ik de nederlaag accepteren
en anderen de overwinning gunnen.

6. Wanneer iemand die ik geholpen heb
of van wie ik veel verwacht,
mij slecht behandelt of diep kwetst,
zal ik hem als kostbare leraar zien.

7. Kortom, direct of indirect zal ik
voorspoed en vreugde schenken aan allen
en in stilte alle pijn en lijden op mij nemen
van alle moederwezens.

8. Moge dit alles niet bezoedeld worden
door de smetten van de acht wereldse houdingen.
En moge ik - in het besef dat alles een illusie is -
zonder gehechtheid van mijn ketenen worden bevrijd.

###########################

Elke keer dat ik dit lees, wordt er een spiegel voorgehouden: boek ik vooruitgang in mijn inzicht in de Dharma?

Wat roepen de verzen bij jullie op?

98
Het gewone leven / Prachtig artikel over compassie
« Gepost op: 13-09-2018 00:00 »
Hallo allen,

Dit artikel wilde ik met jullie delen.
Een prachtig (lang) stuk over compassie.
Het bevat een hoop dingen die leerzaam zijn (in elk geval voor ondergetekende).

https://www.lionsroar.com/she-who-hears-the-cries-of-the-world/

99
Humor en afleiding / Re: Meneer van Dalen
« Gepost op: 10-09-2018 17:49 »
 ;D ;D :D

100
Meditatie / Re: Meditatie uitleg van Mingyur Rinpoche
« Gepost op: 01-09-2018 15:07 »
Metafysica en de vraag wat De Waarheid is... ik vind het allemaal eerlijk gezegd lastig te peilen en daarom ook heel erg voor Siddhartha spreken dat hij niet al te veel uitweidde over deze onderwerpen. Er is lijden en dat lijden kan met wortel en al opgehefd worden. Die nuchtere, haast wetenschappelijke benadering vind ik heel mooi aan de Dharma. Vooral zo beperkt mogelijk aannames maken over het bestaan, en blijven oefenen.

Pagina's: 1 [2] 3