Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Mahayana Boeddhisme / Re: Maya — de wereld is illusie
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Vandaag om 12:42 »
oke, maar ben jij niet geboeid door het weten dat je niets bent?
2
Algemeen / Re: Verlichting in dit ene leven
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Vandaag om 12:36 »
Er is zintuiglijke inkomende data en die wordt voor-verwerkt door het brein tot signalen die het mentale lichaam ook kan verwerken in een serie cognitieve momenten genaamd citta vithi. Bepaalde waarnemingen wekken automatisch begeerte op, of activeren neigingen, zoals wellust of wellicht afkeer, en bij andere waarnemingen gebeurt dit niet. Dit is deels soortgebonden en deels persoonlijk. Er is geen Ik die deze automatische reacties aansticht.

Paticca samuppada zegt het zo: met (zintuiglijk) contact als voorwaarde ontstaat gevoel. Dus bij elk zintuiglijk contact of gewaarwording komt gevoel kijken, aangenaam of onaangenaam of neutraal. Met die gevoelens als voorwaarde ontstaat begeerte, bepaalde wilsformaties of neigingen. Voelen leidt willen in, zeg maar. Maar bedenk, in eerste instantie gaat dit allemaal puur instinctief. Er komt al wil op gang voordat je dit eigenlijk goed en wel beseft. Er komt geen Ik aan te pas. 

Als het gevoel onaangenaam is, ontstaat meestal meteen iets van afkeer. Als het aangenaam iets van wellust. Als het neutraal is de neiging om het te negeren. Er wordt gezegd dat deze neigingen samen met die gevoelens optrekken, als het ware, sinds beginloze tijden. Gevoelens ontlokken reacties.
In eerste instantie gebeurt dit allemaal volautomatisch. We zijn zo geconditioneerd.

Dus er is geen wie of wat dat begeert. Begeerte komt gewoon op in de geest op geconditioneerde wijze.
Wie of wat het begeren doet, is dus een misleidende vraag, zou de Boeddha waarschijnlijk duidelijk willen maken, en Paticca Samuppada onderwijzen aan die vragende persoon. 

Als eenmaal begeerte op volautomatische wijze ontstaat als een reactie op gevoelens, is er ook een geconditioneerd gebeuren dat naar deze opkomende reacties grijpt en ze van-mij maakt. Ook dat gebeurt niet door een Ik. Het is niet een Ik wat grijpt, maar met gevoelens als voorwaarde ontstaat begeerte en met begeerte als voorwaarde ontstaat grijpen/er in opgaan, mijn-maken, er in betrokken raken. Hier komt  ook geen Ik aan te pas.

Het mijn-maken en Ik-maken gebeurt ook niet door een Ik maar ook voorwaardelijk. Asmi mana, de eigenwaan Ik ben, ontstaat ook niet door een Ik maar omdat een neiging wordt getriggerd de mana-anusaya. Als een neiging wordt getriggerd is dat volgens mij een manier om te zeggen dat er bij een waarneming begeerte ontstaat. Dit zorgt er voor dat het bewustzijn, als het ware, aan die waarneming kleeft en er geen onthechting/vrijheid is. De teksten spreken in dat geval over een gevestigd bewustzijn.

Als onwetendheid helemaal verdwenen is, betekent dit dat begeerte ook bij jezelf volledig verdwenen is. Afwezig. Ook bij onwetendheid bestaan echter niveaus. Gaandeweg het Pad wordt onwetendheid gereduceerd en dus ook begeerte. Die gaan altijd hand in hand. In dit geval is er geen gevestigd bewustzijn.




3
Het gewone leven / Re: Onbegrip
« Laatste bericht door Moesa Gepost op Vandaag om 11:07 »
Beste Maarten, laten we voorop stellen, dat als iemand beweert dat een ander iets niet begrijpt, deze persoon zijn uitleg zo zou moeten veranderen zodat je gesprekspartner je wel begrijpt. De opmerking je begrijpt het niet zou beter vervangen kunnen worden door, ik kan het je niet uitleggen. Misschien iets voor jou, als iemand tegen je zegt je begrijpt het niet, maak jij er voor jezelf van jammer dat je het mij niet beter uit kan leggen  ;) dit verlicht misschien de opmerking.
Grt Remie
4
Het gewone leven / Re: mijn tante is overleden
« Laatste bericht door Moesa Gepost op Vandaag om 10:55 »
Gecondoleerd Maarten
5
Het gewone leven / Re: mijn tante is overleden
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Gisteren om 22:08 »
Maarten,

Fijn dat je zo goed met verlies om kan.
Dat maakt dat de tekst die je opstelde doorleefd zal overkomen, in de doorleefdheid zit de belangrijkste boodschap. Mooie tekst. Ik heb er niets aan toe te voegen.

6
Algemeen / Re: Verlichting in dit ene leven
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Gisteren om 22:03 »
wie/wat dat begeert??

Ja, precies, onderzoek dat eens: wie of wat doet het begeren? Wat voor iets is dat toch? Is het er altijd of komt en gaat het ook? Waarom stelt het zichzelf toch altijd zo centraal? En wat is het gevolg hiervan?

7
Mahayana Boeddhisme / Re: Maya — de wereld is illusie
« Laatste bericht door Leegte Gepost op Gisteren om 21:35 »
Maar datgene wat er niet is dat ben je zelf.

extreme visie

Het is niet eens een visie, Sieb.
Het zijn de 'anderen' die een visie (beeld) hebben.  Ze zijn geboeid door de beelden die ze waarnemen.
Geboeid mag je best letterlijk nemen.
8
Mahayana Boeddhisme / Re: Maya — de wereld is illusie
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Gisteren om 20:55 »
Maar datgene wat er niet is dat ben je zelf.

extreme visie
9
Over dit forum / Re: Interesse en ontvankelijkheid
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Gisteren om 20:53 »
het is zinloos te luisteren naar anderen, behalve naar Siebje, dat is zinvol
10
Algemeen / Re: Verlichting in dit ene leven
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Gisteren om 20:50 »
wie/wat dat begeert??
Pagina's: [1] 2 3 ... 10