Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Wijsheden / Re: Inspirerende citaten
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Vandaag om 16:44 »
-"Degenen die vrij willen worden van dukkha, maar toch bang zijn door de dukkha die in hun ontstaat, en zo weigeren het te onderzoeken, zullen nooit in staat zijn vrij te worden van dukkha".
Ajaan Maha Boowa

Siebe
2
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Vandaag om 12:35 »
"Zelfs zij die zich in de tradities van de Mahamudra en Dzogchen weten
Zijn ingeperkt door hun eigen (beperkte) weten"
Patmasambhava

Dat gaat ook over mij. Dat weet ik. 

Ik ga door met onderzoek en beoefening Dorje en ik zie niet goed wat je nou eigenlijk zegt.

Siebe
3
Algemeen / Tinnitus en hyperacusis.
« Laatste bericht door Zumbido Gepost op Vandaag om 11:11 »
Deze oproep deed ik reeds afgelopen zondag rond 12 uur en ik heb toch echt op verzenden gedrukt ... maar vooruit nog maar een keer proberen.

Ik probeer op een forum mensen van dienst te zijn die in het beginstadium van hyperacusis en tinnitus zitten.
Zelf heb ik al 6 jaar ernstig te lijden onder die waardeloze kwaal, ´waardevol´ zullen sommige onder ons zeggen maar die lijden er waarschijnlijk niet aan. ;(
Toch, het inzicht in de leer heeft me toch wel iets gebracht dat me helpt om mijn kwaal te weerstaan of dan tenminste te begrijpen.
Echter, het is moeilijk onder woorden te brengen´hoe ik dat dan doe´?
Daarom vroeg ik me af of er op dit forum nog andere boeddhisten zijn die er ook aan lijden, aan één van de twee of allebei natuurlijk.
Misschien kunt u me van dienst zijn in het inzichtelijk maken van hoe die verbinding dan bij u werkt en de manier waarop ikzelf dat aan een niet-boeddhist zou kunnen uitleggen?
4
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Vandaag om 11:10 »
Toch, laten we onze situatie niet voorbij rennen.

Als die tekst van Padmasambava echt resoneert, moet je het volgende ook wel kunnen invoelen:

Je kan niet voorbijrennen bij wat er al is. Van wat er al is kan je niet wegrennen, noch kan je er naar toe rennen. Je kan alleen maar niet aflatend, steeds opnieuw, in verscheidene momenten opmerken dat het er al is.

Welke je situatie ook is op dit moment (op elk moment), is je bewustzijn reeds deze totaliteit, deze natuurlijke helderheid die door niets wordt ingeperkt. Zelfs de gedachte "ik ren mijn situatie best niet voorbij" verschijnt en verdwijnt in deze natuurlijke helderheid en kan aldus herkend worden in het moment dat het verschijnt en het moment dat het verdwijnt.

Dat op dit moment (elk moment) je bewustzijn deze totaliteit al is, simpelweg al Zo is, het je eigen Realiteit al altijd is en altijd zal zijn, doet je echter geen enkel goed, tenzij je dit niet aflatend, "telkens opnieuw" tracht op te merken, in zoveel mogelijk van de situaties waarin je je elk moment in bevindt, in kleine (bvb. het beschouwen wat het lezen van deze mayonaise met je doet en vooral het beschouwen van het beschouwen ervan), als in grote situaties (bvb. het beschouwen van wat het gedumt worden door je geliefde met je doet, het beschouwen van wat het verliezen van een dierbare met je doet en daarin, hoe moeilijk ook, ook tot een beschouwen van het beschouwen te komen).

M.a.w. wie niet oefent op het kleine, zal niet komen tot oefenen op het grote. Wie niet af en toe, al is het maar even, een fractie van een seconde, komt tot het realiseren dat je bewustzijn deze totaliteit al is in het kleine, zal dit nooit kunnen realiseren in het grote, waar het juist pas echt heel heilzaam wordt.

Vandaar: niet voorbijrennen aan, maar gewoon niet aflatend oefenen in onze situatie, niet aflatend onderzoeken, niet aflaten beshouwen (non-conceptueel).


Citaat
Of je 't nu leuk vindt of niet, schouw in dat bewustzijn.

En zo zou je intuïtieve weten, dat ruimtegelijk is,
Zou deze spontane bevrijding die ontstaan is door het schouwen niet méér te laten zijn dan schouwen,
Zou deze diepste realisering,
Het onderzoeksgebied moeten zijn waar je hele wezen naar tracht.
5
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Gisteren om 22:37 »
Toch, laten we onze situatie niet voorbij rennen.

Siebe
6
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Gisteren om 20:57 »
Ja, dat resoneert wel. Heel mooi, nog mooier als je dit hebt gerealiseerd.
siebe

Door je schouwen, door je Weten dat van alles ontdaan is, tot op het bot,
Realiseer je die perfectie die het Bewustzijn aangeboren is.

...

Op dit moment is je bewustzijn deze totaliteit,
Is ze deze natuurlijke helderheid die door niets wordt ingeperkt.

...

Kun je zeggen: Ik zie de aanwezigheid van het bewustzijn niet"
Terwijl diegene die denkt deze werkelijkheid is!

...

Kun je volhouden dat het ondanks al je streven aan je ontsnapt,
Terwijl je alleen maar in dat door niets ingeperkte hoeft te verblijven!

...

Terwijl de helderheid, je bewust zijn en het ruimtegelijke je eigen Realiteit zijn!
Kun je beweren dat de oefening geen vruchten baart

...

Terwijl je eigen bewustzijn simpelweg Zo is!
Hoe kun je voorwenden dat je 't niet weet!


...

Of je 't nu leuk vindt of niet, schouw in dat bewustzijn.
Wees ervan verzekerd dat alles dat verschijnt zich onmiddellijk bevrijdt,
Uit zichzelf voortgekomen, zichzelf voortbrengend,
Zoals je geest een wolk kan scheppen.
Of je 't nu leuk vindt of niet, schouw in dat bewustzijn.

...

En zo zou je intuïtieve weten, dat ruimtegelijk is,
Zou deze spontane bevrijding die ontstaan is door het schouwen niet méér te laten zijn dan schouwen,
Zou deze diepste realisering,
Het onderzoeksgebied moeten zijn waar je hele wezen naar tracht.

Eer aan dit diepste geheim.

Cadeau aan Siebe:

Het woord "Bewustzijn" in deze tekst is een vertaling van het woord Rigpa, dus niet te letterlijk nemen, hier wordt niet bedoelt "bewustzijn als functie", het gaat hier om de "aard van bewustzijn", soms beter vertaald als onpersoonlijk, subject-/objectloos Gewaarzijn:

Citaat
Eén van de belangrijkste termen in dzokchen en in deze tekst is Rigpa. In dzokchen verwijst deze term naar een volstrekt heldere, transparante geest - dat wil zeggen bewustzijn, zintuigen en gevoelens - waardoor alles in een volmaakte helderheid gekend kan worden, en er geen scheidingen zijn tussen binnen en buiten, subjekt en objekt, emoties en denken. Dit woord wordt vaak op vele manieren vertaald, soms als Kennis, staat van inzicht, bewust-zijn, alertheid, aanwezig-zijn of gewaar-zijn. Hoewel het op een persoonlijk vlak ervaren wordt als een bewustzijnsstaat, is het op geen enkele manier aan een persoon of ego gebonden. Het heeft een kwaliteit van openheid en helderheid die vaak symbolisch voorgesteld wordt door een helderblauwe lucht: zonder plaats, zonder tijd, bodemloos, allesdoordringend. Vaak wordt het vertaald met Gewaarzijn'. Het woord 'kennis' verwijst teveel naar het denken, 'bewustzijn' te veel naar het ik dat zich bewust is.

Bron: Inleiding op de vlucht van de Garoeda.

Meer over Rigpa heb ik hier ook al gepost (citaat):

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2743.msg22287#msg22287


7
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Gisteren om 20:25 »
sorry dat ik er tussendoor schiet,
misschien nu toepasselijk...

het heldere schouwen dat bevrijding brengt

Heel mooi, bedankt!

8
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Dorje Gepost op Gisteren om 19:57 »
De citta is de onveranderlijke realiteit waarin alles in de wereld ontstaat en eindigt. Omdat de citta niet verandert, bestaat het niet- maar het is echt/reeel. Zijnde gewaarzijn (awareness) zelf, is het die allesomvattende aanwezigheid waarin ontstaan en eindigen gekend worden".

Het ongeboren wordt nooit verlaten, kan nooit verlaten worden. Er verschijnen gewoon door kilesa's gewichten in, identiteiten. De identiteiten verschijnen en verdwijnen voortdurend (elke nacht), maar er blijft een heel subtiel weten over die het verschijnen en verdwijnen er van opmerkt (meestal onbewust), dit is de wetende essentie, Citta, die het verschijnen en verdwijnen van verschillende identiteiten aan elkaar breidt tot één schijnbare identiteit, en het is deze die, doordat er zelfs op dit niveau gehechtheid is, onbewust van het feit dat het niet afgescheiden is van de rubber (gewaarzijn), zich steeds opnieuw sequentieel gaat binden aan verschillende lichamen, sequentieel nieuwe gewichtjes vormt, zo eindeloos door totdat deze Citta niet enkel ontwaakt uit identificatie met die stroom veranderende identiteiten in een leven, maar ook uit het afgescheiden zijn van de rubber, Gewaarzijn, waardoor ook de hechting aan steeds nieuwe gewichtigheid, steeds nieuwe levens, weg kan vallen.

In Dzogchen wordt dit ontwaken van Gewaarzijn/Clearlight, uit geest-zijn en zelfs uit leegte-zijn, voorbereid door het steeds opnieuw te doorlopen.

"Onze beoefening dient gericht te zijn op het zien van dat wat gedachten en gewaarwordingen kent terwijl ze ontstaan en verdwijnen. We moeten de geest trainen om alle aspecten van mentale activiteit te kennen, zonder dat we in enige verdwalen. Door dat zo te doen zal de natuurlijke vredevolheid van de citta duidelijk in het oog springen en onverstoord blijven door geluk, lijden, blijdschap of smart. Als we dit onderscheid helder kunnen ervaren, kunnen we alle aspecten van bestaan loslaten en ze hun eigen gang gaan. Dit is uiteindelijk het doel van boeddhistische beoefening".

Cadeau aan de Belg ;)
en mezelf, en anderen.

Bedankt!
Dat is hetzelfde als in Dzogchen: dat ontdekken wat het verschijnen en verdwijnen van gedachten gewaarwordingen (object) en van het ik (subject), opmerkt.

Citaat van: Sybe
Ik denk dat ook dzogchen in wezen uitgaat van het al aanwezige ongeconditioneerde.

Klopt!

9
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door Sybe Gepost op Gisteren om 16:55 »
proost
10
Theravada Boeddhisme / Re: De citta en het Doodloze
« Laatste bericht door ekayano maggo Gepost op Gisteren om 15:01 »
awel

bier met mayo
Pagina's: [1] 2 3 ... 10