Auteur Topic: Drie nivo's van bestaan  (gelezen 2391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lord rainbow

  • Gast
Drie nivo's van bestaan
« Gepost op: 15-04-2011 18:31 »
ik heb gelezen:

"De drie nivo's van bestaan kunnen op twee manieren uitgelegd worden:

- in termen van Gewaarzijn,als de universele aard van zijn.

- in termen van het proces waarin verschijnselen uit de universele
  grond van Gewaarzijn ontstaan."


ze duizelen mij....


nb:

de drie nivo's van zijn:

- het zijn van verlangen: werelds,zintuigelijk bestaan.

- het rijk van vorm: wereld van ideeen,concepten.

en het vormloze bestaan: de nivo's van eenpuntige concentratie.



en dan hetzelfde stukje:

"Wanneer je een duidelijk onderscheidt hebt gemaakt
in de manier waarop de drie dimensies van Zijn
volmaakt zijn in het tijdloos Gewaarzijn als universele basis,
en de manier waarop deze drie zijnsdimensies volmaakt zijn
als de pure verschijnselen die uit het Gewaarzijn
als universele basis ontstaan,zul je je
realiseren dat zowel samsara als nirwana de bevrijde
verschijningsvormen zijn van de drie zijnsdimensies."


...er staat wat er staat...
« Laatst bewerkt op: 08-01-2012 23:38 door lord rainbow »

Avalokiteshvara

  • Gast
Re:ik heb gelezen
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2011 22:55 »
De drie nivo’s van bestaan kunnen op twee manieren uitgelegd worden:

- in termen van Gewaarzijn, als de universele aard van zijn.

- in termen van het proces waarin verschijnselen uit de universele
  grond van Gewaarzijn ontstaan.

ze duizelen mij....

Kijk eens aan... Lord Rainbow verdiept zich in de Abhidhamma! Dat is pittige kost. De drie dimensies van zijn worden ook wel de drie rijken van bestaan genoemd in het Boeddhisme. Deze drie dimensies met 31 bestaansrijken zouden een zeer bepaalde en zelfs soms ontzettend lange levensduur hebben en worden bevolkt door Samsara-wezens: het begeerterijk (zintuiglijk bestaansgebied); het rijk der vormen (fijnstoffelijk bestaansgebied) en het vormloze rijk (onstoffelijk bestaansgebied). Volgens de Boeddhistische kosmologie van de Abhidhamma zijn het rijk der vormen en het vormloze rijk het domein van zeer bepaalde goden. Deze goden hebben speciaal de zogeheten meditatieve absorptie gerealiseerd. De levende wezens van het begeerterijk vallen uiteen in zes categorieën: helwezens; hongerige geesten; dieren; mensen en diverse (lagere?) goden. Mensen vallen dus in het laagste begeerterijk, dat weer bestaat uit een zogeheten ellendig gebied en zintuiglijk gelukzalig gebied.

Wat gewaarzijn betreft...

Nagarjuna schreef (en misschien kan dat behulpzaam zijn):

“Er is geen nirvana dat hoeft te worden voortgebracht
En er is geen samsara dat uit de weg geruimd hoeft te worden.
Welk samsara is er in de essentiële werkelijkheid?
Wat is er dat nirvana genoemd kan worden?”

En:

“Niets om op te geven, niets om te bereiken,
Niets dat er niet is, niets dat permanent is,
Geen ophouden, geen ontstaan –
Zo wordt onderwezen wat nirvana is.

Samsara is niet in het minst verschillend van nirvana.
Nirvana is niet in het minst verschillend van samsara.

De ware aard van nirvana
Is de ware aard van samsara,
En tussen deze twee
Is er niet het minste of geringste verschil.”

En:

”Als het zelf de aggregaten* zou zijn,
Dan zou het iets zijn dat ontstaat en ophoudt.
Als het zelf iets anders dan de aggregaten zou zijn,
Dan zou het niet de kenmerken hebben van de aggregaten.

Als er om te beginnen al geen ‘ik’ is,
Hoe zou er dan iets kunnen zijn dat ‘mij’ toebehoort?
Zodra wordt ingezien dat ‘ik’ en ‘mijn’ volmaakte harmonie zijn,
Houdt het zich vastklampen aan ‘ik’ en ‘mijn’ op.

Degenen die niet vasthouden aan ‘ik’ of ‘mijn’
Bestaan ook niet.
Degenen die niet vasthouden aan ‘ik’ of ‘mijn’ zien het juist
Vandaar dat zij geen zelf zien.

Als men ophoudt over de inwendige en uitwendige
aggregaten in termen van ‘ik’ of ‘mijn’ te denken,
Verdwijnen alle onjuiste zienswijzen,
En zodra ze verdwenen zijn, houdt geboorte in
de kringloop van het bestaan op.

Als karmische handelingen en mentale aandoeningen
ophouden, dan is dat bevrijding.

Niet te kennen door middel van een vergelijking;
vrede;
Niet gemaakt van gedachtenconstructies;
Non-conceptueel; vrij van onderscheid –
Dit zijn de kenmerken van de juiste aard.”

*Skandhas

Citaat uit: Khenpo Tsultrim Gyamtso Rinpoche: “De Zon van Wijsheid”, Asoka Rotterdam 2006, blz. 204, 205 en 208.

EDIT: ik heb nog wat gevonden, denk ik.

De universele grond van Gewaarzijn van samsara en nirvana zijn zuivere bestaansvormen van de drie bestaansrijken, zoals hierboven genoemd. Ik denk dat dit kader van toepassing zijn de volgende drie aspecten:

1.   Nirmanakaya (Wanneer een verlichte boeddha bevrijd is van karma, dan realiseert het essentiële lichaam sunyata en afwezigheid van dualiteit, bron: Wikipedia),

2.   Sambhogakaya (sambhogakaya verwijst naar de lichtgevende vorm of helder lichtdimensie, die bodhisattva's zouden bereiken na excessieve methodes van training. Vertellingen van ervaringen van deze hoog-mystieke dimensies zijn daarom ook zeldzaam. Daarnaast wordt de kennis ervan niet openlijk onderwezen, bron: Wikipedia) en

3.   Dharmakaya (dharmakaya wordt ook wel beschreven als de intrinsieke leegte van de geest en staat synoniem voor de ultieme waarheid. Verlichte boeddha's worden gezien als een manifestatie van de dharmakaya. Dharmakaya kent geen vorm en verschilt van activiteit. Het is van een boeddha de uiteindelijke toestand, waarbij het alle begrenzingen, eigenschappen en vormen voorbij is, bron: Wikipedia).

Het oorspronkelijk Gewaarzijn bevat deze drie “aspecten”, maar valt er niet mee samen, noch is er van onderscheiden. Dit is mijns inziens duidelijk een deel van het Mahayana Boeddhisme. Vandaar dat ik hierboven ook Nagarjuna citeerde. Zowel de zuivere uitstraling van de Boeddha als de verwarring van de verschijningsvormen van alle levende wezens en verschijnselen zijn in wezen “leeg” (shunyata) en vallen in essentie samen met Nirmanakaya, Sambhogakaya en Dharmakaya.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2011 23:10 door Avalokiteshvara »

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 284
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re:ik heb gelezen
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2018 10:21 »
Kijk eens aan... Lord Rainbow verdiept zich in de Abhidhamma.

Nou het komt uit het boekje: de vlucht van de Garuda...


maak er geen punt van