Auteur Topic: Meditatie op grote compassie deel 1  (gelezen 5818 keer)

jim_hunabku

• Gast
Meditatie op grote compassie deel 1
« Gepost op: 19-01-2006 16:29 »
De zeven oorzaken en effect persoonlijke instructies

Deze meditatie-instructie is een wel zeer globale en vrije samenvatting van hoofdstuk 3, The Seven Cause-and-Effect Personal Instructions, uit het tweede deel van The Great Treatise on the Stages of the Path to Enlightenment, van Je Tsong Khapa.
(http://www.snowlionpub.com/search.php?in_item_id=6022)
Vergeef me daarom voor eventuele fouten en tekortkomingen. Zou je je erin willen verdiepen, wat ik ten zeerste hoop, raad ik je aan het boek aan te schaffen. Het is een investering, maar dan heb je ook een van de absolute hoogtepunten uit de boeddhistische literatuur in huis en een meditatie instructie waar je nog jaren genoeg aan hebt. Het is de studie-basis voor iedere tibetaans boeddhistische monnik.

1.   Het trainen van de geest om gericht te zijn op het welzijn van anderen

De training bestaat uit twee delen:
1.a.   Het vormen van een basis voor het ontwikkelen van deze houding (volgt hieronder)
1.b.   Het ontwikkelen van de houding, die gericht is op het welzijn van anderen. (komt een volgende keer)

1.a.   Het vormen van een basis voor het ontwikkelen van deze houding

Het vormen van deze basis bestaat uit twee delen:
1.a.a.   Het ontwikkelen van onpartijdigheid t.o.v. levende wezens
1.a.b.   Het hebben van affectie voor alle wezens

1.a.a. Het bereiken van onpartijdigheid t.o.v. levende wezens

Het doel van deze training (het ontwikkelen van onpartijdigheid) is het overkomen van gehechtheid aan sommige wezens en aversie voor andere, opdat je uiteindelijk in staat zult zijn liefde en compassie te voelen zonder voor- of afkeur. De hier bedoelde onpartijdigheid betreft niet zozeer uitvoering of het gevoel ervan, maar onmetelijke onpartijdigheid, die ernaar streeft zowel alle levende wezens als jezelf te bevrijden van gebreken als gehechtheid en aversie en het lijden dat hier het gevolg van is.

Richt je daarom in medititatie eerst op een neutraal iemand die jou nog nooit heeft geholpen noch geschaad en voel de gelijkmoedigheid in je geest.
Als je dit gelukt is, probeer dan vervolgens dezelfde gelijkmoedigheid te bereiken bij concentratie op een vriend. Je zult zien dat je eigen gehechtheid aan die persoon dat erg moeilijk maakt.
Heb je dit eenmaal bereikt, probeer dan gelijkmoedigheid te bereiken bij het concentreren op een vijand. Ook dit zul je bemoeilijkt vinden door heftige gevoelens van afkeer onacceptabelheid.
Heb je eenmaal gelijkmoedigheid bereikt voor alle drie, breidt dan deze gelijkmoedigheid uit naar alle levende wezens.

In deze meditatie kun je aantal hulpmiddelen gebruiken:
-   Bevestig voor jezelf dat uiteindelijk alle levende wezens op zoek zijn naar geluk. Hoezeer je het ook eens of oneens bent met de inhoud of uitvoering van dit geluk. Als alle levende wezens dan op zoek zijn naar exact hetzelfde, hoe eerlijk is het dan de een dichtbij te houden en te helpen en de ander op afstand te houden en te schaden.
-   Volgens de Boeddha is er aan het cyclische bestaan geen begin en geen einde. Omdat we dus eindeloos vaak herboren zijn, moeten alle levende wezens al vaak onze vrienden zijn geweest. Hoe kun je dan tegen de een vriendelijk en tegen de ander vijandig zijn.
-   Of zoals in een Sutra staat:
Formerly I have killed all of you
and you have slashed and dismembered me.
All of us have mutual enemies and killed one another
How could you be attached?
-   Hiermee in samenhang, mediteer op het feit hoe vrienden soms plots vijanden kunnen worden en vijanden soms vrienden. Probeer hiermee gehechtheid en vijandschap te be?indigen.

Bedenk tenslotte dat het niet zozeer de notie van ?vrienden? en ?vijanden? is die je hoeft te stoppen, alswel het vooroordeel, partijdigheid, door gehechtheid en vijandschap dat zich hierop baseert.

1.a.b.   Het hebben van affectie voor alle wezens

Met de hier besproken liefde wordt een affectie bedoeld als ware alle levende wezens je eigen dierbare kinderen. Door de hiervoor ontwikkelde gelijkmoedigheid is je geest geworden als een goed veld. Na het bewateren ervan met de liefde die alle levende wezens beziet met affectie, kun je het beplanten met de zaden van compassie opdat je de grote compassie kunt oogsten.

I   Cultiveer de herkenning dat alle levende wezens je moeder zijn

Omdat het cyclische bestaan zonder begin is, zijn je geboorten ook zonder begin. Je bent eindeloos vaak geboren en gestorven en er is dus geen lichaam dat je niet ooit hebt aangenomen, geen plek waar je niet geboren bent en er is geen persoon die nooit je moeder is geweest. Niet alleen zijn ze allemaal ooit je moeder geweest, maar ze zullen dat eveneens nog ontelbare malen zijn in de toekomst. Mediteer hierop totdat je overtuigd bent, zodat je de vriendelijkheid kunt herkennen die ze aan jou hebben gegeven.

II   Het cultiveren van herkenning van hun vriendelijkheid

Visualiseer je moeder recht voor je. Bedenk je dat zij niet alleen nu je moeder is, maar dat reeds ontelbare keren is geweest. Als jouw moeder beschermde ze je en voorzag je met alles wat je nodig had en geluk. Ze heeft je lang in haar baarmoeder gedragen en eenmaal geboren hield ze je tegen haar warme lichaam en liet je wiegen in haar handen. Ze voedde je aan haar borst en maakte je met haar handen schoon als je neus vuil was of je luier vol. Op zoveel manieren verzorgde ze je zonder aan haar eigen moeheid te denken.
   Als je honger en dorst had, gaf ze je eten en te drinken, kleren als je het koud had. Als je geen geld had, gaf ze om jou te voorzien alles van zichzelf weg, waar ze had moeten ploeteren, soms met grote moeite, negatieve daden of lijden en zonder oog te hebben voor haar reputatie.
   Als jij ziek was, pijn had of stervende was wenste ze vanuit het diepst van haar hart dat zij het op zich zou kunnen nemen, zodat zij ziek zou zijn, pijn zou lijden of zou kunnen sterven in jouw plaats. Met dat gevoel deed ze alles wat nodig was om jouw lijden te verlichten. Kortom mediteer erop hoe je moeder met alles wat ze in zich had haar best deed voor je te zorgen en je te beschermen.
   Voel dit in het diepst van je hart  en niet slechts in woorden. Laat daarop de gedachte opkomen dat je vader, je vrienden, familie en bekenden allen eens je moeder zijn geweest en hoe zij vol goedheid en vriendelijkheid voor jou hebben gezorgd. Laat dan neutrale mensen in je geest opkomen en ontdek ook van hen hoe ze eens met hart en ziel alles voor jou hebben gedaan en herken het tenslotte ook van je vijanden. Besef uiteindelijk dat alle levende wezens in dit universum ooit je moeder zijn geweest.

III   Cultiveer de wens je moeders goedheid terug te geven

Al deze wezen, je lieve moeders, lijden en hebben geen schuilplaats. Dus er kan niets beschamenders zijn dan dat je op zoek zou gaan naar je eigen geluk en bevrijding, terwijl je deze wezens, je moeders, onbelangrijk acht en hun in de steek laat. Sterker nog; deze wezens die zich zo vaak met hart en ziel voor jou hebben gegeven, heb jij in vele levens pijn gedaan, belogen, bedrogen en gedood. Wat zou er zwaarder op je schouders kunnen rusten dan jouw verplichting hun liefde en vriendelijkheid te vergoeden.
In het kort, je moeder is waanzinnig, niet in staat zichzelf in de hand te houden (door gebrek aan controle over haar geest is ze zonder vrede). Ze is blind, zonder gids en struikelt bij iedere stap terwijl ze afstevent op een afgrond (het onbreekt haar aan inzicht hoe een hogere geboorte of Verlichting te bereiken of een leraar/gids om haar te helpen, daarom is ze als een kreupele, die afloopt op een wedergeboorte in een lagere wereld of hel). Als ze niet kan hopen op haar kind om haar te helpen, waar kan ze dan wel op vertrouwen? Als haar kind niet de verantwoordelijkheid neemt om haar te verlossen uit deze ellende, wie zal dan de verantwoordelijkheid op zich nemen? Is het niet haar kind dat haar moet verlossen.
Mediteer daarom op elkanders hulpeloosheid en probeer eenieder te helpen en te gidsen naar bevrijding.
« Laatst bewerkt op: 06-02-2011 21:11 door Katinka - Boeddha hoekje »

lord rainbow

• Gast
Re: Meditatie op grote compassie deel 1
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2006 06:52 »
Deel twee?

groet

rb

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2006 08:43 »
Je hebt helemaal gelijk; ik ga eraan werken. Maar ik heb het de afgelopen weken behoorlijk druk gehad hier in het klooster. Met werk omdat ik als office manager de boekhouding moest afronden; met studie en meditatie en omdat we de afgelopen weken precies deze tekst aan het bediscussieren zijn. Dat laatste gebeurd met alle deelnemers aan de lessen van onze tibetaanse Geshe (op het moment ik en de monniken) om de tekst goed te leren kennen en te zien waar er vragen zijn. Verder is het vertalen behoorlijk veel werk en omdat er eigenlijk nauwelijks reacties op de tekst waren gekomen begon ik me af te vragen hoezeer hij deelnemers van het forum inspireerde. Het kan natuurlijk zijn dat de zeer uitgebreide meditatiebeschrijvingen van Je Tsong Khapa zonder verdere uitleg worden ervaren als te ingewikkeld. Maar ik zal ik de loop van de komende week het toetsenbord en de LamRim Chenmo weer eens ter hand nemen.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2006 08:45 door jim_hunabku »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2006 12:43 »
OK Jim,

Haast je langzaam he....

Groet

rb

Offline Rinus

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • We zullen doorgaan......
    • Oostersekunst.com
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2006 20:29 »
Alles wordt vanaf deze kant gelezen hoor :), ik reageer alleen niet overal op omdat ik denk dat de reacties die ik plaats weinig zullen toevoegen :P
Verder vind ik bijna alles wat hier op het forum geplaatst wordt zeer leerzaam en lees het dan ook aandachtig!

Dank daarvoor!

Offline Darius

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Helder & Wakker
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2006 15:46 »
ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.

vriendelijke groet,

Darius
Zolang de ruimte bestaat,
Zolang er gewaarwordende wezens bestaan,
Zal ook ik blijven bestaan,
Om te helpen, om te dienen,
Om mijn bijdrage te leveren.