Auteur Topic: Leegte en individueel bewustzijn  (gelezen 9615 keer)

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • Geslacht: Man
  • ...is dat zo...?
Leegte en individueel bewustzijn
« Gepost op: 28-04-2006 19:35 »
"De leerstellingen over leegte en zelfloosheid impliceren niet dat dingen geen bestaan hebben.Verschijnselen bestaan weldegelijk.Als we zeggen dat ze leeg zijn van van inherent bestaan,betekent dat niet dat we ietas als non-existentie verkondigen en het bestaan van dingen ontkennen.We ontkennen dat ze vanuit zichzelf bestaan zonder afhankelijk te zijn van andere dingen.Omdat verschijnselen in hun bestaan afhankelijk zijn van oorzaken en omstandigheden en onderdelen,wordt er gesteld dat ze geen onafhankelijk,inherent bestaan kennen.
Met andere woorden,als we een object grondig onderzoeken en het aan een logische analyse onderwerpen,blijkt het onvindbaar te zijn.Wat voor object we ook nemen,geestelijk of stoffelijk van aard,we zullen nooit vinden wat we zoeken als we het object onderwerpen aan onderzoek op basis van logica.
Als we ons afvragen waar het 'ik' is, of waar het 'zelf' van de dalai lama is,dan zouden we in de verleiding kunnen komen - vanwege het feit dat het 'zelf' bij logische analyse onvindbaar is - om te zeggen dat het 'zelf' dus helemaal niet bestaat.Maar dat klopt niet.
Als 'ik' helemaal niet bestond,hoe zou ik dan de eigenaar kunnen zijn van mijn lichaam en geest? Hoe zouden die van mij kunnen zijn? Het lichaam en de geest behoren iemand toe en die iemand is het "ik."
Omdat het lichaam toebehoort aan het zelf,kunnen we zeggen 'ik ben ziek',wanneer het lichaam ziek is.Daar bedoelen we werkelijk iets mee.En vanwege die relatie tussen lichaam en zelf zeggen we ook'ik voel me een stuk beter',als we een aspirientje hebben genomen.
Dit soort siuaties en uitdrukkingsvormen maken deel uit van ons leven en hebben wel degelijk betekenis.Daaruit kunnen we concluderen,dat er iets als een concventioneel of relatief 'ik' moet bestaan.

Goed,het 'ik' kan niet buiten de geest of het lichaam zijn.Maar als we in onze geestelijke en lichamelijke componenten gaan zoeken,is er geen 'ik' te vinden.Waar het nu om gaat is het volgende: er bestaat een 'ik',maar uitsluitend in de vorm van een aanduiding die afhankelijk is van het lichaam en de geest.
Als we nu naar het lichaam kijken,zien we dat het stoffelijk is, het is een eenheid die samengesteld is uit een heleboel delen en relaties.Net als bij het 'zelf' gaat het ook hier om een aanduiding die afhankelijk is van de delen, en die ook onvindbaar is als we er in die delen naar zoeken."

Dalai Lama

rb
« Laatst bewerkt op: 03-05-2006 20:08 door lord rainbow »
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
Re: Leegte
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2006 19:47 »
En dan nu individueel bewustzijn:

"Bewustzijn blijft altijd voortbestaan,ook al zal een bepaald deel van het bewustzijn verdwijnen.Bijvoorbeeld het specifieke deel dat in het lichaam van de mens aanwezig is,het taktiele bewustzijn,dat houdt op te bestaan als het lichaam dood gaat.Hetzelfde geldt voor bewustzijnsvormen die onder invloed staan van onwetendheid,van woede of gehechtheid.En ook de gewone nivo's van bewustzijn verdwijnen allemaal.
Maar het basis bewustzijn,het uiteindelijke bewustzijn in zijn aller subtielste vorm,zal altijd blijven bestaan.Dat heeft geen begin gehad en zal ook geen einde kennen.Als je de boeddhastaat bereikt,wordt dat bewustzijn verlichte alwetendheid.Tegelijkertijd blijft het zijn individuele karakter behouden.Het bewustzijn van Boeddha Sakyamuni en dat van Boeddha Kasyapa bijvoorbeeld,zijn afzonderlijke en individuele dingen.Het individuele karakter van bewustzijn gaat niet verloren wanneer de boeddhastaat bereikt wordt.Maar van alle boeddha's kunnen we wel zeggen dat hun geest dezelfde kwaliteiten bezit,dus in dat opzicht zijn ze wel gelijk.Ze hebben dezelfde kwaliteiten en behouden toch hun individualiteit."

Dalai Lama.

Hoe kan bovenstaande in overeenstemming worden gebracht met het thema van zelfloosheid,dat er geen essentie is,anatman???

Wie helpt mij?

rb

jim_hunabku

• Gast
Re: Leegte en individueel bewustzijn
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2006 15:29 »
Anatman betekent niet dat er geen 'zelf' bestaat, maar dat er geen permanent inherent-bestaand zelf is. Het zelf bestaat in samengesteldheid en afhankelijkheid van factoren (de 5 skandha's: vorm/lichaam, gevoelens, perceptie, mentale formaties (wilsactiviteiten) en bewustzijn). Er bestaat dus wel degelijk een conventioneel zelf, maar geen ultieme. Die laatste is tenslotte 'leeg'.

Dit punt, zoals eveneens nirvana en dukkha zijn door de Boeddha uitgelegd aan een gehoor met vedische achtergrond; vaak in de vorm van 'het is niet dit', het is niet atman'. Toen het Boeddhisme begon door te sijpelen naar het Westen werden termen vaak letterlijk overgenomen zodat ze hun diepte van betekenis en context verloren. Daarom wordt anatman vaak vertaald met het woord 'ziel', terwijl het daar slechts gedeeltelijk mee overeenkomt.

http://www.fpmt.org/teachings/more/nobletruths_rabten.asp
http://www.katinkahesselink.net/theosofie_nl/skandhas.html
« Laatst bewerkt op: 04-05-2006 15:34 door jim_hunabku »

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2006 18:42 »
Atman is het hindoeistische zelf.Boeddha spreekt toch juist over an-atman,in de betekenis zoals jij omschreef van zonder essentie,niet inherent bestaand.Maar het rare is dat er wel "iets" doorgaat en dat dat individueel is,dus op de een of andere manier afgebakend moet zijn en dan toch een soort inherent bestaan lijkt te hebben...
Wat doorgaat verandert dan wel voortdurend maar er is weldegelijk sprake van een bewustzijnscontinuum.

Theosofische links sla ik tegenwoordig bij voorkeur over.Het is een mengelmoes,een hutspot,waar geen touw aan vast te knopen is.

groet

rb
« Laatst bewerkt op: 07-11-2016 08:54 door DirkJan »

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2006 08:18 »
Zeker continueren zaken zich na je dood; dat is de wet van karma - oorzaak en gevolg. Er gaat een basisbewustzijn verder (wat ze citta noemen in theravada) en natuurlijk de materie die je lichaam opmaakte. Deze componenten tezamen vormen een individu.

Maar het feit dat iets niet-inherent bestaat betekent niet dat het een begin of einde moet hebben. Zo bestaan ruimte en tijd volgens het boeddhisme ook sinds 'beginloze tijden', maar desondanks zijn ze leeg. Leegte betekent hier 'niet permanent zijn, maar onderhevig aan verandering en afhankelijk bestaand.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2007 08:45 »
Zeker continueren zaken zich na je dood; dat is de wet van karma - oorzaak en gevolg. Er gaat een basisbewustzijn verder (wat ze citta noemen in theravada) en natuurlijk de materie die je lichaam opmaakte. Deze componenten tezamen vormen een individu.

Maar het feit dat iets niet-inherent bestaat betekent niet dat het een begin of einde moet hebben. Zo bestaan ruimte en tijd volgens het boeddhisme ook sinds 'beginloze tijden', maar desondanks zijn ze leeg. Leegte betekent hier 'niet permanent zijn, maar onderhevig aan verandering en afhankelijk bestaand.

"Rebirth in Buddhism is the doctrine that the consciousness of a person (as conventionally regarded), upon the death or dissolution of the aggregates (skandhas) which make up that person, becomes one of the contributing causes for the arising of a new group of skandhas which may again be conventionally considered a person or individual. The consciousness arising in the new person is neither identical to, nor different from, the old consciousness, but forms part of a causal continuum or stream with it. The basic cause for this persistent re-arising of personality is the abiding of consciousness in avidya (ignorance); when ignorance is uprooted, rebirth ceases."
http://en.wikipedia.org/wiki/Rebirth_(Buddhism)

Kijk ook eens op http://www.buddhanet.net/e-learning/reincarnation.htm waar ze niet precies zeggen wat en hoe wedergeboorte werkt maar ze je toch de juiste weg opleiden.

Kijk over de wetten van kamma ook eens naar: http://www.sleuteltotinzicht.nl/m136.htm, http://www.sleuteltotinzicht.nl/m057.htm, http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn36/sn36.021.than.html en http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn42/sn42.008.than.html

Met metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2007 10:49 »
Ik heb me in de loop der jaren al suf gelezen op dit thema.
En uiteraard mondelinge uitleg gevraagd aan geshe's.
Kweet niet meer waar,maar winnetou had het over een beeld van een ridder dat ie ooit waarnam en dat hij zich later herinnerde als jongetje veel met kastelen te hebben....Dat kan natuurlijk ook informatie zijn uit het zeropointfield of de akashakronieken.
Ik heb zelf wel eens spiegelmeditaties gedaan in het halfduister.Ik veranderde,althans in de spiegel,in een romeins soldaat,een of andere indonesier en een aap.Deze zijn mij bij gebleven.
Ook heb ik toen ik 18 jaar was mijn toen beste vriend verloren(was overleden).
In een droom verscheen hij in zijn mij bekende gedaante en zei me dat ik me niet druk hoefde te maken want dat alles toch gewoon doorging.Op de vraag aan hem waarom hij dan zo aan mij verscheen luidde zijn antwoord:"anders zou je me niet herkennen."
Best wel verbluffend.Vooral omdat ik toen helemaal niet met reincarnatie bezig was.

Maar ja,of het nou echt zo is......

« Laatst bewerkt op: 07-11-2016 08:52 door DirkJan »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2007 21:39 »
Ik heb me in de loop der jaren al suf gelezen op dit thema.
Kweet niet meer waar,maar winnetou had het over een beeld van een ridder dat ie ooit waarnam en dat hij zich later herinnerde als jongetje veel met kastelen te hebben....Dat kan natuurlijk ook informatie zijn uit het zeropointfield of de akashakronieken.
Ik heb zelf wel eens spiegelmeditaties gedaan in het halfduister.Ik veranderde,althans in de spiegel,in een romeins soldaat,een of andere indonesier en een aap.Deze zijn mij bij gebleven.
Ook heb ik toen ik 18 jaar was mijn toen beste vriend verloren(was overleden).
In een droom verscheen hij in zijn mij bekende gedaante en zei me dat ik me niet druk hoefde te maken want dat alles toch gewoon doorging.Op de vraag aan hem waarom hij dan zo aan mij verscheen luidde zijn antwoord:"anders zou je me niet herkennen."
Best wel verbluffend.Vooral omdat ik toen helemaal niet met reincarnatie bezig was.

Maar ja,of het nou echt zo is......

Het beste is om dit thema los te laten. Daden hebben ook in het nu al hun resultaten, doen we nu goed, dan zullen we ons nu al beter voelen. Wat dit te zeggen heeft over een volgend leven is eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Met metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2016 09:01 »
Het is me
inmiddels
helder

post 3,4 en 5 in deze thread verwoordden dit reeds 10 jaar geleden...

theeft toch een jaar of tien moeten rijpen kennelijk....

trage leerling
« Laatst bewerkt op: 07-11-2016 10:34 door DirkJan »

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #9 Gepost op: 19-10-2019 06:29 »
...wat is tien jaar