Auteur Topic: Het ego dat neemt en het IK dat geeft.  (gelezen 2652 keer)

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Het ego dat neemt en het IK dat geeft.
« Gepost op: 29-05-2011 20:58 »
Ik denk dat het verschil tussen het Ik van de mens en de egoïteit van de mens is dat het IK gevend is en de egoïteit neemt.
Ik denk  dat het Ik dat aktief bewustzijn is, geestelijk is en daarin zichzelf als bewustzijn herkend  het bewustzijn is dat al waarnemend denkend kennis neemt van de objectieve waarheid en daar niets van neemt voor zichzelf. Zo denk Ik dat het Ik, de Geest van de mens welke aktief leeft in het IK,  dat deel is in de mens dat van de kennis – en uiteindelijk van het voelen en willen – niets terughoudt, niets voor zichzelf behoudt. Daarmee is voor mij het IK van de mens  in haar zuivere geestelijk waarnemen het geestelijk oog van de mens en net als het fysieke oog zelfloos. Zou het oog in het fysieke waarnemen iets van het zien terughouden dan zouden wij niet zien. Het oog kan zichzelf in haar activitiet  niet zien, offert zich als het ware zelf op om het licht door te laten.
Ik denk dat de mens welke zelfloos is zijn ego offert,. zijn zelf, om in de helderheid van de bewuste Geest het licht van de waarheid door te laten.
Ik denk dat het ego van de mens dat laatste niet kan. Want voor mij is alle activiteit – denken, voelen en willen/doen –  waarin de mens  voor zichzelf neemt ego activiteit en deze werkt verduisterend, verhindert, blokkeert (Ver) licht (ing)

Dus voor mij is  activiteit waarin de mens bewust geeft zonder zelfzucht, bewuste IK activiteit, en het IK is daarmee in haar bewuste, zelfloze activiteit een met de Al-Geest en daarmee een met waarheid en laat zo het licht door haar heen schijnen over de wereld.

Zo sprak Christus volgens de Bijbel: IK BEN …........het licht van de wereld.

Het IK BEN  is het  LICHT VAN DE WERELD ?
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re:Het ego dat neemt en het IK dat geeft.
« Reactie #1 Gepost op: 30-05-2011 09:23 »
Ik denk dat een van de eerste IKken die waarnemend denkend dacht, inzichten kreeg en deze doorgaf zonder ook maar iets daarvan voor zijn ego te behouden Boeddha was.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn