Auteur Topic: Moeilijk verleden  (gelezen 5943 keer)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Moeilijk verleden
« Gepost op: 09-06-2011 14:28 »
Ik heb een moeilijk verleden gehad. Zo moeilijk dat ik nooit heb kunnen werken en een wajonguitkering ontvang. Mensen die mij kennen zeggen altijd dat ik totaal niet dom of gek overkom. Ik vind een dagactiviteit belangrijk en nu is vaak het enige wat ik doe sporten en een krantenwijk. Ik ben bezig met een reintegratietraject en hoop een baan te vinden die ik leuk vind, waar ik onder de mensen ben. Door mijn problemen heb ik nooit een goede relatie kunnen hebben met een vrouw. Ik zou graag willen loslaten. Ik zou graag uit me depressie willen komen en meer voor mezelf en andere willen zorgen. Ik zie dat de boeddhistische kant de meest wijze kant is die er is.

Waar zou ik een leraar kunnen ontmoeten die mij meer leer om los te laten.
too understand everything you have to forgive everything

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Re:Moeilijk verleden
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2011 14:46 »
Ik zou graag verlichting willen bereiken, ik zie eigenlijk in dat, dat het is.
too understand everything you have to forgive everything

Offline Lung

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2011 14:58 »
Iedereen heeft altijd wel slechte momenten in zijn leven.

Mij hebben ze al neergestoken, ben tijdens mijn jeugd naar een phygiater moeten gaan door pesten op school. Maar doorzetten en geduld is het sterkste wapen.

Daar kunnen messen en ..... niets tegen doen.
In jezelf geloven!

Vooral goed dat je erover praat!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2011 17:49 »
.
Ik zou graag willen loslaten. Ik zou graag uit me depressie willen komen en meer voor mezelf en andere willen zorgen. Ik zie dat de boeddhistische kant de meest wijze kant is die er is.

Beste Kooo,

Het lijkt erop of er toch wat beweging in de depressie zit.
In ieder geval ben je op een hoop fronten al aktief:
reintegratie,sporten en een krantenwijk.

Ben je ook nog in therapie en/of onder behandeling?

Een leraar die je leert loslaten
is niet een twee drie ontmoet...
Niet in de laatste plaats omdat iemand je
dat niet kan leren,
in de zin dat ie het je zou kunnen geven.

Maar ook is het van een aantal faktoren afhankelijk,
of een leerling iets met een bepaalde leraar op kan schieten.

Ga maar na  in je schooltijd of anderszins:
niet iedereen spreekt je evenzeer aan.

Wat het zoeken naar een leraar betreft is er eigenlijk
maar een manier:

je gaat hier en daar eens kijken,snuffelen,luisteren...

wees geduldig en  vriendelijk voor jezelf!

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2011 18:08 »
Beste Kooo, Op het moment dat je naar je leven en verleden van geconditioneerdheid kunt kijken alsof je een buitenstaander bent dan ben je aan het ontwaken.
Dat is een heel bijzondere ervaring.
Dan kom je eigenlijk aan in je spirituele bewuste wezen. De kunst is het om dat te versterken.
Het is belangrijk om je te realiseren dat je daarmee op weg gaat en dat je niet te hoog gespannen verwachtingen moet hebben over een doel dat je eventueel kunt verwezenlijken.
Want zolang je daar nog niet bent aangekomen ken je het doel niet, niet in ervaringen, niet in woorden.
De weg die je gaat als mens, als unieke oorspronkelijke geest, kijkend naar je ego zoals deze aanwezig is op aarde, is in eerste instantie een doel op zich.
Als je dat wezen verzorgt, dan wordt je innerlijk sterker, dan zul je ervaren dat je daarmee de meester wordt van jouw ego, en daarmee de meester van alle geconditioneerdheid.
Dan wordt je niet geleefd, dan leef je je eigen leven.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2011 21:53 »
Okay, terug naar Koo's basisvraag

Citaat

Ik ben bang dat het boeddhisme je niet snel een persoonlijk leraar zal laten 'toevallen'. Natuurlijk worden scholen en groepen geleid door leraren die je kunnen inspireren maar persoonlijk kontakt groeit langzaam; en je hebt ook meer aan pakweg een lokale leraar/res met 20 studenten dan aan een hoge Thera of Roshi of Lama met 1.000 die zich zijn/haar 'student' noemen.

Onderdeel van wat die groep c.q. leraar je zal leren, als hulp bij loslaten, is meditatie. Juist in een situatie als de jouwe echter is vrij strikte begeleiding nodig. Bij bepaalde geestelijke onstabiliteit, denk aan schizofrenie, kan meditatie het nl. verergeren en is eerst andere hulp nodig!

Zelf heb ik ook fors klemgezeten in m'n tienerjaren en een tijd erna, was onhandelbaar en explosief in groeps-situaties. Meditatie en daarna spirituele studie (aanvankelijk in iets anders dan boeddhisme) hielpen me toen rust te krijgen, zicht te hebben op m'n korte lontje en meer tot 10 te tellen, dat soort zaken; binnen enkele jaren een verschil van dag en nacht. Maar zoals gezegd, of meditatie bij jou hét middel gaat zijn? Eerst maar eens een meditatiegroep zoeken waar je les krijgt en ook begeleiding om te beslissen of dit wel werkt. Zie www.boeddhisme.nl, daar kun je per regio zoeken op groepen.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2011 22:12 »
In het wakker worden aan  jezelf, het 'ontdekken' van 'Boeddhisme', het kiezen van een 'leraar' , Een mens is als hij of zij ontwaakt altijd zijn of haar  eigen meester en leraar. ook jij KOOO.
Soms een gemakzuchtige, soms een energieke, soms een wakkere, soms een slapende.
Jij bepaalt dan uiteindelijk zelf hoe, langs welke weg, jij je basisvraag;  leven vanuit je eigen spirituele zelf, je spirituele centrum, de grond van jouw werkelijke bestaan, kunt bereiken.

Welke school je ook kiest, welke hulp je ook kiest, op jouw weg ben je en blijf je verantwoordelijk voor jouw zelf.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #7 Gepost op: 10-06-2011 08:19 »
Mindfulness meditatie kan helpen, maar ik zou er in jou geval voor kiezen dat niet via de boeddhistische weg te proberen, maar via de tharapeutische. Er zijn tegenwoordig ook psychologen en therapeuten die mindfulness training geven: die zijn wat meer bekwaam om je te helpen inschatten of dat voor jou een goede weg is, of dat je er juist zo snel mogelijk weer mee op moet houden.

Overigens zijn de indicaties dat het helpt om chronische depressie te verlichten, dus ik zou het je zeker niet afraden. Maar wel onder professionele begeleiding.

Verder zou ik je aanraden vrijwilligerswerk te zoeken: dat brengt je in contact met mensen en staat goed op je cv. Stapje voor stapje.

Avalokiteshvara

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10-06-2011 08:43 »
Ik denk dat Ujukarin, Lord Rainbow en Katinka het met name specifiek bij het juiste eind hebben. Het is niet gemakkelijk vanuit een situatie met méér dan “gewone” geestelijke problemen (in zoverre je van “gewone” moeilijkheden kunt spreken, ik bedoel hiermee de spankracht om met de moeilijkheden van het leven om te kunnen gaan zonder geïmmobiliseerd te raken) het spirituele pad te bewandelen. Er zijn gevallen bekend van mensen die met zichzelf in de knoop zaten, die, toen ze gingen mediteren, onvermoede ernstige psychische problemen kregen of dat de moeilijkheden die ze al hadden nog erger werden. Ik adviseer je erg voorzichtig te zijn en vooral eerst je geestelijke problemen grotendeels op te lossen (hanteerbaar te maken), alvorens te gaan zoeken of speuren in jezelf, al dan niet met behulp van een leraar. Een goede persoonlijk leraar is sowieso niet gemakkelijk te vinden, maar dat is een ander verhaal. Het is ook de vraag of een dergelijke leraar, indien hij echt goed is, je zal accepteren als leerling als je nog kampt met diverse blokkades en/of psychische knopen.

De grootste moeilijkheid met mensen die last hebben van geestelijke problematiek is dat ze vaak slecht in hun lichaam zitten en tevens niet goed geaard zijn. Het is belangrijk om lichamelijk bezig te zijn, wandelen is goed, maar (intensief) sporten nog veel beter. Aarden betekent een goed contact hebben met je lichaam en de aarde, met beide benen stevig op de grond aanwezig zijn. Als je een therapeut hebt, kun je misschien samen met hem of haar bekijken welke sport in dit geval goed voor je kan zijn. Ik herhaal: aarden is één van de allerbelangrijkste zaken op de spirtuele weg, dat wordt vaak ernstig onderschat, zeker door mensen die grotendeels in hun hoofd leven en het contact met het lichaam slecht is of onvoldoende.

Het lezen over het Boeddhisme kan natuurlijk geen kwaad, en ik denk dat je jezelf niet het etiket “gek” of “dom” moet laten welgevallen. Mensen passen zelden of nooit bij een etiket. Het is belangrijk om je eigen mogelijkheden te verkennen en te leren kennen. Dat je een Wajong-uitkering hebt, is niet zomaar iets, dat betekent dus dat de problemen die je hebt al (herleidbaar) geïndiceerd waren toen je ongeveer 17 jaar oud was. Zo te lezen (ook in je post in een andere topic hier) ben je wel bezig met evt. reïntegratie. Werk is belangrijk, omdat je dan ook sociaal contact hebt en ritme in je leven krijgt. Werken is echter niet het belangrijkste, want het belangrijkste dat ben je zelf. Wees uiterst voorzichtig met spirituele zaken en bespreek wat je van plan ben het liefst met een therapeut of met een coach. Wees ook altijd open over je problemen, verberg het niet, bijvoorbeeld ten opzichte van mensen die meditatiecursussen geven, anders kan – als je toch besluit om een cursus te volgen in de richting van het Boeddhisme die wat verder gaat dan lezen - je uiteindelijk toch nog voor onvermoedde en extra problemen komen te staan en dat is volstrekt onnodig.

Enne, Verlichting “willen” kun je denk ik het beste vooralsnog in de ijskast zetten; ik snap wel dat je helemaal van je problemen af zou willen, maar die verdwijnen doorgaans niet “zomaar” als sneeuw voor de zon. Dat vergt tijd, investering en energie en het kan wel meerdere jaren duren voordat je van sommige moeilijkheden verlost bent. Dus heb vooral veel geduld met jezelf, dat is de allerbelangrijkste weg. :)
« Laatst bewerkt op: 10-06-2011 08:46 door Avalokiteshvara »

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2011 09:46 »
Hey dag Kooo,
Ik heb heel wat heil gevonden in het beoefenen van yoga en meditatie. Toevallig heb ik een leraar (weliswaar hindoestisch), die heel wat verhalen en legendes vertelt en daar dan het dagelijkse leven aan koppelt terwijl we in yogahoudingen zitten. Ik kan op die manier mijn hele hoofd leegmaken, kan aan niets anders meer denken dan de correcte houding en luister heel geconcentreerd naar dat wat de leraar te vertellen heeft. De legendes en verhalen uit het hindoeisme zijn "zeer leuk" om naar te luisteren en ik haal er ook wijsheden uit waar ik dan een tijdje kan over nadenken.
Misschien moet je op zoek naar een dergelijke yogagroep in Nederland (ik denk zelfs dat onze yogagroep ook bij jullie actief is : Vedanta).
Alleszins veel succes in je zoektocht en je genezingsproces.
Nancy
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10-06-2011 11:40 »
Ik zou graag verlichting willen bereiken, ik zie eigenlijk in dat, dat het is.
Wees een licht voor jezelf, moet Gautama de Boeddha hebben geleerd.
En praktisch, maatschappelijk gezien word je al van diverse kanten geholpen, begrijp ik.
En... geloof niemand zomaar omdat ie toevallig aardig tegen je is, en wijs niemand zomaar af alleen maar omdat ie misschien niet zo vriendelijk is.