Auteur Topic: offtopic IK  (gelezen 5099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lord rainbow

  • Gast
offtopic IK
« Gepost op: 11-06-2011 07:58 »

En ik zou zo zeggen, als het om het fundamentele Boeddhisme gaat, het Boeddhisme dat heden ten dage het Ik van de mens niet als realiteit erkent, dan is dat maar goed ook, want anders zou het een ramp zijn, cq worden.

Het Ik van de mens wordt in het boeddhisme  helemaal niet ontkend.
Boeddhisten verwoorden dat met ''bewustzijns  continuum'',
of ''subtiel mentaalbewustzijn.''

boeddhisten ontkennen het bestaan van
een konkreet ik.

(wegens teveel offtopic een topic van gemaakt)
« Laatst bewerkt op: 13-06-2011 14:34 door nova »

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
offtopic IK
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2011 08:20 »
Maar het 'Ik' waar ik het over heb is het PERSOONLIJK bewustzijnscontinuum, dat is dus de voortzetting van het persoonlijk bewustzijn nadat men het fysiek lichaam heeft afgelegd,  en dat is wat in het fundamenteel 'Boeddhisme' wordt ontkend.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

lord rainbow

  • Gast
offtopic IK
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2011 09:11 »
...wat is het dan dat er wedergeboren wordt,
volgens de fundo's?

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 642
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
offtopic IK
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2011 10:31 »
...wat is het dan dat er wedergeboren wordt,
volgens de fundo's?

Okay, laat ik dan maar weer eens de rol van fundo-advocaat op me nemen. 'Uju' is een kwaliteit die wel eens met rechtlijnigheid en fundamentalisme geassocieerd wordt tenminste, al is mijn klup in andere opzichten weer erg liberaal.

De wedergeboorte (de term reïncarnatie geldt niet voor boeddhisme, dat is eerder hindoe- en New Age achtig) is zoals een vrijwel opgebrande kaars die een nieuwe kaars aansteekt. Het is geen 2e Ujukarin maar ook weer niet geheel de niet-Ujukarin, want het karma vipaka dat ie opgebouwd heeft (+ of -) gaat door.
Het is veelal 1-op-1 maar dat hoeft niet. Kijk maar naar het script van de 'Little Buddha' film, zo'n situatie van 1 dode lama die 3 wedergeboorten kent bestaat echt in Tibetaans boeddhisme. Het hele tulku-gebeuren van 'herkenbare' wedergeboortes is overigens een erg opgerekte interpretatie van hoe de Boeddha zelf wedergeboorte beschreef. Voor een echte 'bodhisattva' (vrijwel verlicht wezen) zou ik me er wat van kunnen voorstellen om de wedergeboorte (welke kaars aan te steken) te gaan sturen, voor gewone mensen lijkt het me een zelden spiritueel nuttige beoefening en kun je dicht bij je dood beter gewoon 'loslaten' en vertrouwen op de werking van karma. Je bent het immers niet 'zelf' wat er overblijft na de dood...

With folded palms,

<Ujukarin>
PS Weekendje weg zometeen, maandag eventuele vervolg-bijdragen aan de discussie

Avalokiteshvara

  • Gast
offtopic IK
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2011 17:23 »


Wat blijft er constant in de kringloop der wedergeboorten, welk deel van onszelf zou dan worden wedergeboren? Dit is wat de traditionele zielzoekers in de geest van de Upanishaden aan Boeddha vroegen (het is de vraag of ze de Upanishaden eigenlijk wel juist interpreteerden, maar dat is een ander verhaal). Want het woord “wedergeboorte” impliceert namelijk dat er iets opnieuw tot een levend bestaan zal komen nadat de dood is ingetreden. De volgers van de Upanishaden namen aan dat het Atman, de eeuwige ziel,  via wedergeboorten steeds bestaansvormen zou aantrekken, zoals bijvoorbeeld als dat je kleding aantrekt. Boeddha zei destijds tegen hen dat de leer van de eeuwige ziel die via reïncarnatie telkens opnieuw tot een bestaan zal komen een leer der zotten was.

De combinatie van de vijf skandha’s of geledingen (het lichaam met de zintuigen, gevoelens (positief, negatief of neutraal), cognitie (de verwerking van wat de zintuigen de geest ter verwerking aanbieden), drijfveren (intenties) en de gewaarwording (bijvoorbeeld het opmerken van een object)) die de empirische persoon vormen, heeft namelijk geen enkele eeuwigheid in zich besloten. Er is namelijk geen enkele geleding die de dood overleeft, dus is de aanname van een bestaan van een eeuwig verhuizende ziel van lichaam tot lichaam, van bestaan tot bestaan, een Atman, volgens Boeddha onzinnig. Via de karmische uitwerking van bepaalde intenties tot goede of slechte daden bestaat er hooguit een wedergeboorte, maar dan zonder die ziel. Er is dus géén sprake in het Boeddhisme van de zielsverhuizing zoals de volgers van de Upanishaden dat aannamen.

Het lijkt oppervlakkig gezien een tegenspraak: spreken over wedergeboorte en tegelijkertijd aangeven dat er geen “constante” (ziel) is die steeds wedergeboren wordt. Dit komt, omdat de mens geneigd is om in substanties te denken, en niet in functionaliteiten. Als men aanneemt dat een totale identiteit verhuist van bestaan naar bestaan, dan bedient men zich van substantiedenken en lijkt de leer van Anatta of Anatman (niet-zelf) van Gautama de Boeddha tegenstrijdig. In het substantiedenken doet men net alsof een onafgebroken rode draad (de ziel of Atman) loopt door een aantal parels (reïncarnaties) van een parelsnoer, terwijl de vergelijking met bijvoorbeeld op elkaar gestapelde dobbelstenen eerder functioneel van aard is. De dobbelstenen hebben geen identiteit, maar door de opstapeling zijn ze onderling wel afhankelijk. Er loopt immers geen rode draad (de ziel of Atman) door deze dobbelstenen. Let wel dat dit een metafoor is om iets te verduidelijken.

De wedergeborene is niet als zodanig volledig identiek aan het “vorige” bestaan, maar ook niet totaal verschillend. Het gaat namelijk om de uitwerking en voltrekking van het karma, dat via de intenties van de persoon in kwestie opnieuw tot bestaan komen. In concreto vormen dus de intenties tot het verrichten van goede en slechte daden het karma, dat functioneel opnieuw tot een bestaan kan komen.
« Laatst bewerkt op: 14-06-2011 22:36 door nova »

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
offtopic IK
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2011 18:46 »
De leer van het Boeddhisme gaf 2500 jaar geleden de werkelijkheid aan van dat moment. Waar Boeddha niet over sprak, - geen vragen inhoudelijk over beantwoordde - is de essentie van het Ik, zijnde de Geest van de mens.
De individuele mens treedt weer in het fysieke lichaam in de aanleg van een ongeboren kind na zijn verblijf in de geestelijke wereld. Dat intrekken, dat incarneren, is maar een gedeeltelijk gebeuren, want pas op driejarige leeftijd ongeveer begint het IK van de mens in het fysieke lichaam in te trekken. Dat laatste weerspiegelt het gegeven dat in de menselijke ontwikkeling op aarde het IK bewustzijn pas in een veel latere fase, ongeveer 2500 jaar geleden,  haar intrede deed in  het menselijke bestaan. Zoals bekend rond die tijd bij bijvoorbeeld Socrates, Plato, Arostoteles en Siddhartha Gautama. Zij hoorden bij de eerste mensen waar het zelfstandig denken zich in de mens als ervaring manifesteerde.

Aan de ontwikkeling van het kind is de gehele evolutie van de mensheid af te lezen.
De mens is in eerste instantie alleen maar Geest, (geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dat wil zeggen geschapen naar het beeld en de gelijkenis van de AL-GEEST) daarna ontstaat er een soort van chaos - dat is het allereerste moment van de bevruchting van de eicel waarvan de wetenschap nog steeds niets weet, daarna ontstaat de eerste celdeling. De mens wordt van een eencellig wezen een levend meercellig wezen en in grote stappen, welke allemaal te zien zijn in de ontwikkeling van het embryo waarin de mens door de verschillende gestalten van dierenembryo's (ook die van vissen en amfibiëen) zich tot de mensengestalte ontwikkeld. Dat is de 'verste' ontwikkeling van een embryo behalve dan die van een aap.  Want het is de hogere aapsoort die zich degenererend door ontwikkeld. Waarmee duidelijk wordt dat de mens niet van de aap afstamt maar dat de aap een degeneratie van menselijke ontwikkeling is.
 
   Het fysieke ontstaan van de mens is een distillatieproces, (wat dus in de embryonale ontwikkeling goed is te zien) de andere entiteiten vallen in fysieke manifestaties af en de mens blijft als laatste en als hoogste, meest zuivere wezen over. Er staat dan ook geschreven dat de mens als laatste uit de Al-Geest werd 'geschapen'.

Aan het eind van zijn fysieke bestaan, als de mens zijn stoffelijke bestaan aflegt, legt de mens ook zijn mogelijkheid tot fysiek waarnemen af, ook zijn mogelijkheid tot cognitief denken , omdat dit aan het lichaam is gebonden. Alles wat aan het fysieke is gebonden, wat dus tijdelijk is, wordt afgelegd. Ook de ziel lost in wezen op omdat de ziel deel is van het lichamelijk bestaan. De ziel is  namelijk de mediator in de mens, het denken, voelen en willen, waarin de Geestelijke essentie van de mens, het IK de fysieke existentie ontmoet in denken, voelen en willen. De hoedanigheid van de ziel bepaalt het ego van de individuele mens. En ook het ego van de mens lost dus op bij het afleggen van het fysieke bestaan.
Wat zich voortzet tot over de dood is het bewustzijn omdat dit niet verbonden is aan, niet afhankelijk is van een lichamelijk bestaan. Het bewustzijn van de mens is de levende Geest, en als Geest is ze dat wat werkelijkheid is namelijk dat wat bestaansgrond heeft in zichzelf en van niets anders afhankelijk is buiten zichzelf om te bestaan. Zoals er in de Bijbel staat geschreven; IK ben de Alpha en de Omega, IK ben het begin en het einde –  en alles wat is ontstaan is uit de Geest ontstaan want er is niets ontstaan wat niet uit God, de Al-Geest, is ontstaan.

Geest zijn is geestelijke substantie zijn, geestelijke substantie welke bestaat zonder afhankelijkheid, zonder oorzaak. Functionaliteit is – deel van –  werking van het geestelijke.
Wedergeboorte is een volgende  vleeswording van de individuele Geest van een mens die met Karma, waarin intenties zijn opgesloten, ontwikkeld in het bestaan tussen dood en wedergeboorte, welke worden uitgeleefd in een nieuw lichaam, en een nieuwe ziel en een nieuw ego. De Geest van de mens is als 'substantie' de rode draad welke van de ene 'dobbelsteen' manifestatie doorwerkt naar de volgende 'dobbelsteen' manifestatie in een proces dat tot doel heeft om het fysieke menszijn compleet te vergeestelijken en daarmee het gehele aardebestaan.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2011 19:26 door chan »
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

  • Gast
offtopic IK
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2011 20:00 »
Heren, zijn we niet hier te metafysisch bezig?
We kennen toch allemaal het verhaal van de Boeddha over iemand die door een gifpijl is geraakt... Die zich dan niet bezig moet gaat houden met vragen als: van welk hout is de pijl gemaakt; van welke vogel is de veer?...

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
offtopic IK
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2011 21:16 »
Nee dat zijn we niet aan het doen Nathan, maar we zijn wel aan  het doen wat de persoon doet die door een giftige pijl is geraakt, anmelijk: DENKEN over hetgeen aan de orde is en niet wachten op een of ander wonder van 'boven'.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

  • Gast
offtopic IK
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2011 21:52 »
Nee dat zijn we niet aan het doen Nathan, maar we zijn wel aan  het doen wat de persoon doet die door een giftige pijl is geraakt, anmelijk: DENKEN over hetgeen aan de orde is en niet wachten op een of ander wonder van 'boven'.
Wie bijvoorbeeld getroffen is door een depressie, maakt het bestaan van reïncarnatie e.d. dan wat uit?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 552
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
offtopic IK
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2011 21:57 »
Heren, zijn we niet hier te metafysisch bezig?

Het klopt dat boeddha in hoofdzaak geen leraar metafysica was.

Maar wel dat hij de weg (en moet ik zeggen  :  van  of naar ? ) Nirwana toonde.

Een mooie omschrijving van Nirwana vind ik  "zonder woud", het hart en geest van de mens dat vrij is van het "woud". Iedereen kent en weet wat het "woud" is .

Soms (voor sommigen) zijn de metafysische vraagstukken "het woud".
Dat is wanneer het denken gefixeerd is op die vraagstukken, er geen antwoorden gevonden worden en er die machteloosheid naar boven komt.

Het is niet zo dat een mens zich niet mag bezighouden met metafysische vraagstukken. Maar als je naar het boeddhisme komt of kijkt om antwoorden te krijgen op metafysische vraagstukken dan zul je toch teleurgesteld worden want dit is niet wat het boeddhisme te bieden heeft.

En wat heeft het boeddhisme wel te bieden ? Dat is de weg (moet ik nu zeggen "van" of "naar") Nirvana.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Achtvoudige_Pad
« Laatst bewerkt op: 11-06-2011 22:07 door nova »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Avalokiteshvara

  • Gast
offtopic IK
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2011 22:51 »
De leer van het Boeddhisme gaf 2500 jaar geleden de werkelijkheid aan van dat moment. Waar Boeddha niet over sprak, - geen vragen inhoudelijk over beantwoordde - is de essentie van het Ik, zijnde de Geest van de mens.
De individuele mens treedt weer in het fysieke lichaam in de aanleg van een ongeboren kind na zijn verblijf in de geestelijke wereld. Dat intrekken, dat incarneren, is maar een gedeeltelijk gebeuren, want pas op driejarige leeftijd ongeveer begint het IK van de mens in het fysieke lichaam in te trekken. Dat laatste weerspiegelt het gegeven dat in de menselijke ontwikkeling op aarde het IK bewustzijn pas in een veel latere fase, ongeveer 2500 jaar geleden,  haar intrede deed in  het menselijke bestaan. Zoals bekend rond die tijd bij bijvoorbeeld Socrates, Plato, Arostoteles en Siddhartha Gautama. Zij hoorden bij de eerste mensen waar het zelfstandig denken zich in de mens als ervaring manifesteerde.

Aan de ontwikkeling van het kind is de gehele evolutie van de mensheid af te lezen.
De mens is in eerste instantie alleen maar Geest, (geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dat wil zeggen geschapen naar het beeld en de gelijkenis van de AL-GEEST) daarna ontstaat er een soort van chaos - dat is het allereerste moment van de bevruchting van de eicel waarvan de wetenschap nog steeds niets weet, daarna ontstaat de eerste celdeling. De mens wordt van een eencellig wezen een levend meercellig wezen en in grote stappen, welke allemaal te zien zijn in de ontwikkeling van het embryo waarin de mens door de verschillende gestalten van dierenembryo's (ook die van vissen en amfibiëen) zich tot de mensengestalte ontwikkeld. Dat is de 'verste' ontwikkeling van een embryo behalve dan die van een aap.  Want het is de hogere aapsoort die zich degenererend door ontwikkeld. Waarmee duidelijk wordt dat de mens niet van de aap afstamt maar dat de aap een degeneratie van menselijke ontwikkeling is.
 
   Het fysieke ontstaan van de mens is een distillatieproces, (wat dus in de embryonale ontwikkeling goed is te zien) de andere entiteiten vallen in fysieke manifestaties af en de mens blijft als laatste en als hoogste, meest zuivere wezen over. Er staat dan ook geschreven dat de mens als laatste uit de Al-Geest werd 'geschapen'.

Aan het eind van zijn fysieke bestaan, als de mens zijn stoffelijke bestaan aflegt, legt de mens ook zijn mogelijkheid tot fysiek waarnemen af, ook zijn mogelijkheid tot cognitief denken , omdat dit aan het lichaam is gebonden. Alles wat aan het fysieke is gebonden, wat dus tijdelijk is, wordt afgelegd. Ook de ziel lost in wezen op omdat de ziel deel is van het lichamelijk bestaan. De ziel is  namelijk de mediator in de mens, het denken, voelen en willen, waarin de Geestelijke essentie van de mens, het IK de fysieke existentie ontmoet in denken, voelen en willen. De hoedanigheid van de ziel bepaalt het ego van de individuele mens. En ook het ego van de mens lost dus op bij het afleggen van het fysieke bestaan.
Wat zich voortzet tot over de dood is het bewustzijn omdat dit niet verbonden is aan, niet afhankelijk is van een lichamelijk bestaan. Het bewustzijn van de mens is de levende Geest, en als Geest is ze dat wat werkelijkheid is namelijk dat wat bestaansgrond heeft in zichzelf en van niets anders afhankelijk is buiten zichzelf om te bestaan. Zoals er in de Bijbel staat geschreven; IK ben de Alpha en de Omega, IK ben het begin en het einde –  en alles wat is ontstaan is uit de Geest ontstaan want er is niets ontstaan wat niet uit God, de Al-Geest, is ontstaan.

Geest zijn is geestelijke substantie zijn, geestelijke substantie welke bestaat zonder afhankelijkheid, zonder oorzaak. Functionaliteit is – deel van –  werking van het geestelijke.
Wedergeboorte is een volgende  vleeswording van de individuele Geest van een mens die met Karma, waarin intenties zijn opgesloten, ontwikkeld in het bestaan tussen dood en wedergeboorte, welke worden uitgeleefd in een nieuw lichaam, en een nieuwe ziel en een nieuw ego. De Geest van de mens is als 'substantie' de rode draad welke van de ene 'dobbelsteen' manifestatie doorwerkt naar de volgende 'dobbelsteen' manifestatie in een proces dat tot doel heeft om het fysieke menszijn compleet te vergeestelijken en daarmee het gehele aardebestaan.

Allemaal leuk en mooi beschreven, maar met Boeddhisme, wedergeboorte zoals dat in de leer van Gautama de Boeddha is geduid en hoe die wedergeboorte in Boeddhistisch perspectief wordt beschreven - want daar hadden we het hier tenslotte over - heeft dit allemaal mijns inziens niets van doen. ;)
« Laatst bewerkt op: 14-06-2011 22:37 door nova »

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: offtopic IK
« Reactie #11 Gepost op: 10-10-2018 06:54 »
Dat weet ik niet.
Reinkarnatie of voor anderen wedergeboorte is
een van de inzichten die de Boeddha in zijn verlichting konstateerde. En ook later onderwijst.

Te zeggen dat er geen onveranderlijke ziel door verhuist is een.
Te zeggen dat alleen het karma door verhuist is twee.
Maar er is onmiskenbaar ook een individuele factor.
Zoals Siebe elders verwoord:
de Boeddha herinnerde zich zijn vorige levens en niet die van bijvoorbeeld ekayano.

Dus te zeggen dat de persoon die wedergeboren wordt
niet dezelfde is en ook niet verschillend....
of te zeggen dat het  karma is dat wedergeboren wordt...
doet vooralsnog niets af aan mijn intuitie dat het daarnaast iets individueels is dat door dat proces heen gaat.

Het is  het karma van 'mezelf' , van mijn voorgangers die 'ik' was
waar ik in dit leven mee zit te kijken.
Het is niet het karma van Avalokiteshvara en diens voorgangers waar ik mee van doen heb.( ja, in het sociale verkeer natuurlijk wel, maar das niet het punt hier).

Interessante aansluiter

« Laatst bewerkt op: 10-10-2018 07:10 door ekayano maggo »

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Online Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2288
    • Bekijk profiel
Re: offtopic IK
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2018 12:36 »
je kunt dit denk ik wel vergelijken met de cyclus van een vlinder. De vlinder legt een uit. Het eitje wordt een rups. De rups wordt een pop. Uit de pop komt weer een vlinder. De vlinder legt een ei, etc.

Het ei, de rups, de pop, de vlinder zijn hele andere beesten/vormen eigenlijk maar toch is het ook 1 causaal verbonden levenslijn. De ene ontstaat niet als de andere niet ontstaat. Er is duidelijk een causale relatie tussen ei, rups,pop, vlinder.

Kun je dit niet vergelijken met weder geboorten? De sutta's beschrijven dat er verschillende vormen kunnen ontstaan, deva, mens, hellewezen, dier etc. maar binnen 1 levenslijn zijn die ook causaal met elkaar verbonden. Ons leven nu als mens is causaal verbonden met een vorig leven. Ja, dit is een individuele lijn, volgens mij, in zoverre jouw kamma zal bestemmen welke volgende geboorte er ontstaat.

De levenslijn van de rups-pop-vlinder-ei is 1 bepaalde unieke levenslijn. Het lijkt er op dat de sutta's zo spreken over weder geboorten. Causaal vormen weder geboorten 1 rode draad.

Als iemand ontwaakt, zoals de Boeddha, dan is het volgens mij niet zo dat weder geboorte een illusie blijkt of altijd al een illusie was. Nee, weder geboorte vond en vindt plaats zolang er oorzaken en voorwaarden zijn die dit mogelijk maken. Het eindigt wanneer die oorzaken verdwijnen.

Dorje lijkt aan te geven dat omdat we niet zien wie/wat we in essentie zijn (een ongeboren soort wetende aanwezigheid/gewaarzijn) zijn er ook de drijfveren die horen bij een perceptie van een sterveling te zijn, een mens, een lichaam en geest, iemand op een bepaald moment geboren, op een bepaalde lokatie en tijd.

Maar als die perceptie ons ontvalt door de openbaring van de waarheid over ons bestaan dan ontvallen ons ook die diepere drijfveren die passen bij het idee een sterveling, mens te zijn etc. .... zoals de begeerte naar zintuiglijke verlangens, naar bestaan en niet-bestaan.
Die begeerten zorgen voor weder geboorte in dit en volgende levens. Eindigt deze begeerte dan eindigt ook begeerte in dit leven en na de dood.

Maar volgens mij blijft gewoon de kennis van vorige levens zoals ie is. Spiritueel ontwaken leidt volgens mij niet tot de conclusie dat weder geboorte een illusie is of in werkelijkheid niet plaatsvindt. Het leidt tot de conclusie dat het er is zolang er oorzaken zijn en het eindigt als die oorzaken verdwijnen.

Niet?

Siebe





« Laatst bewerkt op: 10-10-2018 12:39 door Sybe »

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: offtopic IK
« Reactie #13 Gepost op: 10-10-2018 13:15 »
Mijn gedacht.

         
het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving