Auteur Topic: offtopic IK  (gelezen 5448 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: offtopic IK
« Reactie #50 Gepost op: 06-11-2018 20:06 »
Ik kan er wel wat mee Dorje, volgens mij zitten we wel op dezelfde lijn. Ik wil alleen benadrukken dat realisatie in boeddhisme eigenlijk heel duidelijk beschreven wordt aan de hand van concrete persoonlijke zaken, zoals neigingen die afzwakken en zelfs verdwijnen. Nibbana is gerealiseerd als al die neigingen van hebzucht, haat, begoocheling bij jezelf merkbaar afwezig zijn.

Mensen kunnen wel te koop lopen met kennis van een oerstaat, van het ongeconditioneerde, rigpa, ware zelf, boeddha-natuur, hun mond er vol van hebben, stralend en enthousiast er over sprekend, met het publiek ademloos aan hun lippen, als diezelfde mensen nog gewoon neigingen vertonen van trots, ijdelheid, haat, vijandigheid, hebzucht, lusten, dan is Nibbana niet gerealiseerd, misschien wel nog niet eens stroom-intrede.

In de leer van de Boeddha zie ik een duidelijke nadruk dat je realisatie echt moet zien als iets wat ons als persoon aangaat. Realisatie gaat om wat we hier belichamen en doen en laten op deze Aarde.
Je kunt misschien wel het ongeconditioneerde zien, maar als dat niet het effect heeft dat je vrij wordt van hebzucht, haat en begoocheling, dan is er nog zeker geen sprake dat Nibbana is gerealiseerd.

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 06-11-2018 20:42 »
..op die manier
blijft er dus niets over..
dat ruikt niet naar bevrijding,
dat riekt naar nihilisme....

ik proef in die formulering dat
bewustzijn iets ietsigs is,
iets dat wezenlijk bestaat.

:D

Is het nu ietsig of nietsig, of beiden, of geen van beiden?
Zoek het zelf maar uit.
:)

Ik kan alleen maar zeggen dat taal altijd een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid, hoe je je best ook doet.

Ietsige of nietsige groeten, kies maar,

Dorje.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 06-11-2018 20:47 »
Twee vliegen in een klap
Daar houd ik wel van. 🙏
« Laatst bewerkt op: 07-11-2018 05:15 door ekayano maggo »

maak er geen punt van

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 06-11-2018 20:58 »
Ik kan er wel wat mee Dorje, volgens mij zitten we wel op dezelfde lijn. Ik wil alleen benadrukken dat realisatie in boeddhisme eigenlijk heel duidelijk beschreven wordt aan de hand van concrete persoonlijke zaken, zoals neigingen die afzwakken en zelfs verdwijnen. Nibbana is gerealiseerd als al die neigingen van hebzucht, haat, begoocheling bij jezelf merkbaar afwezig zijn.

Helemaal mee eens.

Mensen kunnen wel te koop lopen met kennis van een oerstaat, van het ongeconditioneerde, rigpa, ware zelf, boeddha-natuur, hun mond er vol van hebben, stralend en enthousiast er over sprekend, met het publiek ademloos aan hun lippen, als diezelfde mensen nog gewoon neigingen vertonen van trots, ijdelheid, haat, vijandigheid, hebzucht, lusten, dan is Nibbana niet gerealiseerd, misschien wel nog niet eens stroom-intrede.

Helemaal mee eens.

In de leer van de Boeddha zie ik een duidelijke nadruk dat je realisatie echt moet zien als iets wat ons als persoon aangaat. Realisatie gaat om wat we hier belichamen en doen en laten op deze Aarde.
Je kunt misschien wel het ongeconditioneerde zien, maar als dat niet het effect heeft dat je vrij wordt van hebzucht, haat en begoocheling, dan is er nog zeker geen sprake dat Nibbana is gerealiseerd.

Helemaal mee eens.

om tot wijsheid te komen je van de ander afwenden (retraite, de latente werkelijkheid), om dan deze wijsheid te belichamen door je te richten tot de ander (terug naar de marktplaats, de manifeste werkelijkheid). Afwisselend tot het onderscheid tussen beiden vanzelf wegvalt en je zowel leeg (wijs) als vorm (mededogend) kan zijn, tegelijkertijd.

...

Zo ook, als we maar aandacht geven aan de ontwikkeling van één vleugel, zullen we nooit boven samsara heen kunnen vliegen.

Ook hier weer, maggo: het zijn steeds twee vliegen in één klap.
;)

Ik hoop dat ik niet over kom als zo iemand die te koop loopt met kennis van een oerstaat, want zelf heb ik nog niets gerealiseerd, ik vind het gewoon heerlijk om er over uit te wisselen, en de grenzen van het begripsvermogen af te tasten. Ik hou me hier gewoon niet in, kan raar overkomen, het zij zo.

Prettige avond allemaal, en laat de vliegen maar gewoon vliegen.
:D

Dorje.