Auteur Topic: Iemand is zijn eigen toevlucht.  (gelezen 29380 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Iemand is zijn eigen toevlucht.
« Gepost op: 15-06-2011 23:31 »
http://www.sleuteltotinzicht.nl/s22-059.htm

alle  fenomenen zijn onwezenlijk
                                                   en dat we er daarom niet aan moeten hechten.

Iets dat onwezenlijk is,
dat wat niet blijvend is,                  dat is niet onze ware natuur,
                                                       dat is niet onze eindbestemming (Nibbana).

Alle verschijningsvormen zijn vergankelijk (anicca);
 alle dingen die vergankelijk zijn strekken tot leed (dukkha);
alles is instabiel, zonder blijvende essentie (anatta).

Dit zijn de drie karakters (ti lakkhana) van het bestaan.

Alle dingen,
                                    alle verschijningsvormen hebben de aard van opkomen in zich,
                                                                           dus ook de aard van vergaan.

Dergelijke dingen
                                      die in lijden moeten eindigen,
                                      die geen vaste essentie in zich hebben,
 dat zijn niet de dingen waar wij naar op zoek zouden moeten gaan
 om de bevrijding van lijden te realiseren.

Mensen hebben vaak ideeën over een ziel
                                          of over een zelf,
maar aangezien alle opkomende dingen weer moeten vergaan,
kan er geen sprake zijn van een blijvend of onveranderlijk 'zelf', 'ik', 'mij' of 'mijn'.
Alle ideeën en gehechtheid daaromtrent, zijn obstakels voor je verdere mentale ontwikkeling.

Zelfidentificatie met en honger naar
                                                        onvergankelijkheid (aniccata)
                                                   en zegen
 vormen de principiële manifestaties  van hunkering,
 wat ondersteund wordt door een verkeerd inzicht
omdat dit niet in overeenstemming is met diepe waarheid.

Wanneer men geconfronteerd wordt met het in tegenspraak zijn en de onmogelijkheid van zelfidentificatie met elk van de vijf groepen van hechten (pañca upadana kkhandha), zoekt begeerte naar het bevredigen van deze behoefte door de voorstelling van een ziel of een zelf.
 Maar omdat er, hoe men het ook bekijkt, niet zulk een ziel buiten de vijf aggregaten kan zijn, is een dergelijke 'oplossing' altijd gedoemd tot mislukken.

Om dezelfde reden loopt iedere poging om een 'zelf' te identificeren met Nibbana dan ook uit op een mislukking. "Nibbana dat beschouwd wordt als identiek zijnde (met 'zelf' of als 'zelf') als los staande van het (de verheven staat) of er binnenin (binnenin het innerlijke), of Nibbana begrepen als 'mijn' is verkeerd begrepen." (M001).

Dit voorkomt niet dat de Boeddha, gangbare spraak gebruikt die in de wereld gehanteerd wordt om te kunnen communiceren. Hij doet dat bijvoorbeeld in de Dhammapada en men moet voorzichtig zijn om dat niet verkeerd te begrijpen:

Iemand is zijn eigen toevlucht. Wie anders kan die toevlucht zijn? Zichzelf volledig bedwongen, bereikt men de verheven toevlucht, die zeer moeilijk te bereiken is.

--------------------------------------------------------------------------------------------

« Laatst bewerkt op: 16-06-2011 05:07 door nova »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

• Gevestigde Sangha
Re:Iemand is zijn eigen toevlucht.
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2011 05:31 »
Menig zoekende komt naar dit forum omdat hij/zij het wat men zoekt denkt te kunnen vinden in het boeddhisme of op een boeddhaforum.

Maar alleen jij kunt jezelf schenken wat men zoekt.
omdat jij het ook bent die de oorzaak van jou onvrede is

een mens is pas dan in staat om zichzelf die vrede te schenken wat men zoekt
wanneer men tot op de diepste bodem van zijn lijden is doorgestoten
voorbij de leugen en zelfbedrog
wanneer men klaar en helder ziet waar het schoentje knelt

« Laatst bewerkt op: 16-06-2011 16:45 door nova »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2011 05:34 »
Stil worden is niet het doel
stil worden is een noodzakelijke voorwaarde

Nathan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2011 06:56 »
hmm, hoe geraak ik voorbij mijn eigen leugens en zelfbedrog
Door eerlijk te zijn met jezelf?

• Gevestigde Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2011 14:48 »
Per definitie is de basis van smart , ongenoegen omtrent zichzelf.
Een pogen te zijn wie men niet is.

En tegelijkertijd zoeken waar het niet gevonden kan worden.
Wat zoeken ?
het verdwijnen van het ongenoegen omtrent zichzelf.

Niets of niemand is in staat om dat ongenoegen omtrent zichzelf weg te nemen, dan jezelf.

----------
Er is een kloof tussen "wie men is" en"het idee omtrent zichzelf".

Schaamte en angst omdat men zo naakt staat,
Ik wil ook zo groot zijn als ... en het wil maar niet lukken.

Hoe dichter de bedreiging om de ballon van eigenwaan te doorprikken,
- hoe bozer een mens kan worden.
- Of men slaat op de vlucht, in totale paniek, radeloosheid, en men is in staat om zichzelf dodelijk te verwonden.
- Of men gaat zichzelf nog verder en nog beter perfectioneren, zodat niemand nog kan zien dat je helemaal niet zo groot bent als je probeert te vertellen.

-------------------------------------
Is eerlijk zijn met jezelf voldoende ?

Eerlijkheid is een noodzakelijkheid.

Maar moed ook, en begrip ook, en en en en

Het ontwaken  in de waarheid omtrent zichzelf
is een lijdensweg.
« Laatst bewerkt op: 16-06-2011 16:35 door nova »

Nathan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2011 15:03 »
Het ontwaken  in de waarheid omtrent zichzelf
is een lijdensweg.
We kunnen lering trekken uit het leven van Gautama, het uiterste te vermijden. Bijvoorbeeld jezelf niet gaan uithongeren.

Heb je niets met de Boeddha, dan geniet je vast wel onderweg naar je verlichting. Misschien neem je je tijd om te stoppen met roken, te stoppen met vlees eten, te stoppen met alcohol, te stoppen met...

Misschien zijn zij die niet zoeken gelukkiger, dan zij die wel zoeken. Alleen zij die hebben gevonden, zijn het gelukkigst. Hahaha.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #6 Gepost op: 16-06-2011 16:41 »

Misschien zijn zij die niet zoeken gelukkiger, dan zij die wel zoeken. Alleen zij die hebben gevonden, zijn het gelukkigst. Hahaha.
8)

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18-06-2011 08:58 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:46 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2011 18:13 »
Ontwaken is ontwaken in bewustzijn. Waar zou een mens anders in kunnen ontwaken zonder - eerst -  te ontwaken in bewustzijn? Alleen een mens kan nu op aarde ontwaken in bewustzijn. Dat is een Ik gebeuren. Een ander mens kan niet voor jou ontwaken, dat doe je zelf. Doorreizen naar de Geest is doorreizen naar bewustzijn, direct en volledig bewustzijn.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #9 Gepost op: 18-06-2011 19:14 »
In de menselijk taal communiceren we met begrippen, begrippen welke een inhoud hebben.
Het niets wordt omschreven als afwezigheid van materieel bestaan en dat wat in het materieel bestaan afhankelijk is. Zoals een mens  'nul ' kan zijn als fysiek lichaam na het sterven, het lichaam lost weer op en in haar elementaire bestanddelen,  zo kan het fysiek nul zijn na het terugkeren tot haar oorsprong.
De leegte die is na het oplossen van al het fysieke heet Pralaya. Deze leegte is daadwerkelijk leeg van materie, leeg van bestaan. Deze leegte is niet waarneembaar voor materiële wetenschappers die alleen maar in termen van fysiek bestaan kunnen denken.
In het Pralaya heeft de geest zich in zichzelf teruggetrokken en is in rust.
Na de rust komt er een nieuw begin, dat wil zeggen een nieuw begin van fysiek bestaan.
Voor wat betreft het begin van onze fysieke toestand staat er bijvoorbeeld in de Bijbel bij Johannes geschreven: “In het Begin was het Woord (Gedachte) en het Woord was bij God. En het Woord was God. En al wat is ontstaan is door het Woord ontstaan”.

Zo is ook de mens ontstaan, en wel ontstaan naar beeld en gelijkenis van God, het Woord , de Gedachte, de Geest. Dat is geen dogma dat is ervaring.
Het is de mens en alleen de mens die door het denkend begrijpen de schepping als het ware terug kan vertellen in het Woord (als Gedachte) waardoor de dualiteit wordt opgeheven en de wereld uiteindelijk vergeestelijkt. De mens (be)grijpt met het denkend waarnemen in bewustzijn de levende gedachten achter de fenomenen van de Schepping, de gedachten vanwaaruit de wereld is ontstaan.
Het ik is daarin geen door het denken uitgedacht speculatief niveau maar ervaring, werkelijkheids ervaring.
En dan hebben we het over het Ik dat zichzelf in bewustzijn als bewustzijn ervaart.
Het bewustzijn veranderd niet. Alleen de inhoud van het bewustzijn veranderd.
De 'breedte , de 'diepte', de 'inhoud' van het bewustzijn kan 'veranderen'  en staat daarmee in relatie tot de werkelijkheid waarin ze verkeerd.
Bewustzijn zelf kan niet veranderen omdat ze in haar bestaan nergens van afhankelijk is, nergens door bestaat, omdat ze in en door zichzelf bestaat.
Het bewustzijn is op aarde onderworpen aan de wetten van het fysieke bestaan, dat wil zeggen op aarde komt de mens – meer en meer – als fysieke existentie tot bewustzijn door de fysieke zintuigen en het denken naar aanleiding van de fysieke zintuiglijke waarnemingen.

Het begrip geweten zegt dat dat wat gebeurd wordt ge- weten. Zo kun je ook tegen iemand zeggen:
“dat heb je ge-weten, je kunt je daar niet aan onttrekken, je hebt het ge-weten maar je hebt dat wat je in je bewustzijn hebt opgenomen in bewustzijn ontkent “.
Het weten, het opnemen van en omgaan met kennis in het bewustzijn verschilt van mens tot mens. Dat opnemen begint vanaf het moment dat we in denkend bewustzijn op aarde gaan leven. Dat leven van ieder mens verschilt van mens tot mens omdat de Karma's zeer verschillend zijn.
Aan de manifestatie van ieders mens zijn en menswording kunnen wij dat Karma voor een deel aflezen.
Naarmate de mens zuiverder kan denken kan de mens ook 'zien' wat dat deel van zijn mens-zijn is wat ego wordt genoemd. In het ego leven de subjectieve verlangens die zich richten naar het tijdelijke bestaan. Dat is het lagere Ik van de mens.
Zo kan de mens zich ook bewust worden van dat deel in hem, dat zich richt naar het eeuwige bestaan, naar de Geest. Dat is het hogere IK van de mens.
Het is de Geest van de mens, dat deel van de mens dat onafhankelijk is van het tijdelijk bestaande, dat als inspiratie inwerkt op het aardse bestaan via de tijdelijke ziel. Voor de mens is dat zijn toevlucht. De Geest van de mens ontwaakt, komt tot bewustzijn in de communicatie met de fysieke wereld.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2011 22:13 »
Het Pralaya is voor ons als mens het onbekende maar ik kan me dat wel voorstellen. Ik kan me dat voorstellen omdat ik enigzins weet heb van het ontstaan van de aarde.
Dat wil zeggen ik heb dat bestudeerd zoals anderen bijvoorbeeld Boeddhisme hebben bestudeerd.

Er is nog zoveel voor mensen onbekend.
Als ik Boeddhistische teksten lees dan merk ik dat er zoveel is waar mensen niet bekend mee zijn, ook Boeddhisten niet.
Wij zelf zijn ons bijvoorbeeld in dat zelf nauwelijks met ons zelf bekend.
In een ander Topic schrijven we over het celibaat, over sexualiteit, maar ik heb hier - vanuit het Boeddhisme - nog nergens gelezen wat bijvoorbeeld man zijn betekent, wat vrouw zijn betekent, wat de zin is van het verschil man / vrouw, wat de betekenis is van sexualiteit.
Wat ik wel kan lezen zijn leringen, regels , voorschriften maar wat is daar de betekenis van als de mens niet tot inzicht komt, tot een zelf denken komt, tot zuiver denken.
Er is zoveel wat nog algemeen onbekend is.
En dan is het ook nog zo dat de ene mens met meer bekend is dan de andere mens.
Verder is het zo dat ik nogal eens kies om stellig te reageren op stellige bijdragen.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #11 Gepost op: 19-06-2011 07:27 »
Het Pralaya is voor ons als mens het onbekende maar ik kan me dat wel voorstellen. Ik kan me dat voorstellen omdat ik enigzins weet heb van het ontstaan van de aarde.
Dat wil zeggen ik heb dat bestudeerd zoals anderen bijvoorbeeld Boeddhisme hebben bestudeerd.

Er is nog zoveel voor mensen onbekend.
Als ik Boeddhistische teksten lees dan merk ik dat er zoveel is waar mensen niet bekend mee zijn, ook Boeddhisten niet.
Wij zelf zijn ons bijvoorbeeld in dat zelf nauwelijks met ons zelf bekend.
In een ander Topic schrijven we over het celibaat, over sexualiteit, maar ik heb hier - vanuit het Boeddhisme - nog nergens gelezen wat bijvoorbeeld man zijn betekent, wat vrouw zijn betekent, wat de zin is van het verschil man / vrouw, wat de betekenis is van sexualiteit.
Wat ik wel kan lezen zijn leringen, regels , voorschriften maar wat is daar de betekenis van als de mens niet tot inzicht komt, tot een zelf denken komt, tot zuiver denken.
Er is zoveel wat nog algemeen onbekend is.
En dan is het ook nog zo dat de ene mens met meer bekend is dan de andere mens.
Verder is het zo dat ik nogal eens kies om stellig te reageren op stellige bijdragen.

Mensen kunnen
een façade optrekken,
door zich bv. te schuilen achter hun belezenheid,
of zichzelf willen roemen omwille van hun authentiek zijn in hun denken,
maar  deze façade kan  hun zucht naar erkenning  niet verhullen.

Deze erkenning zoeken ze ergens anders dan bij zichzelf.
En zolang ze dat blijven doen, blijven ze zoeken, want niemand kan hun die erkenning schenken dan zichzelf.

Toch kan niemand zichzelf die erkenning schenken, want de wens is onvervulbaar, en zo lijkt een mens gedoemd te zijn om te moeten verder leven met dat immer knagende zoeken.
Toch is er een uitweg, namelijk door te leren leven met de realiteit zoals ze is, door vrede te sluiten met de kleinheid van zichzelf.

Een mens is een verschijnsel van iets groters dan wat ie als zichzelf ervaart, en nooit of te nimmer, hoe graag een mens het ook zou willen, kan ie het verschijnsel zijn ontsnappen.

Een mens kan nog zoveel leren als ie wil.
Een mens kan nog zoveel authentiek zijn in zijn denken als ie wil.
Een mens kan nog zoveel mediteren als ie wil.
Een mens kan nog zoveel bidden als ie wil.

Nooit zal ie meer zijn dan een verschijnsel.
En dat kun je ontkennen, of kwaad over worden, of over huilen.
Dat verandert niets aan de realiteit.

Maar zodra je stopt met iets te willen zijn wat je niet bent, namelijk groter dan je bent.
Wanneer je terugkeert en verder leeft in die eenvoud
 keert de magie van jezelf terug.
De magie van jezelf die je zocht in de erkenning van je groot zijn, daar ergens, waar het niet te vinden is.
De magie van deel uit te maken van het grote,
het grote dat immer een raadsel en onbevattelijk is,hoeveel je er ook over weet
en stiekem ben je dan  toch wel groots namelijk  onbevattelijk en een  raadsel
enkel niet zo groot maar gewoon klein.

Maar één ding is zeker,
de vriendschap met jezelf verspillen was een makkie, maar terugkeren is een lijdensweg.
Een gewaarschuwd man telt voor twee, en vrouwen voor drie.

« Laatst bewerkt op: 19-06-2011 08:06 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #12 Gepost op: 19-06-2011 09:55 »
Ik begrijp dat je het met erkenning het over het ego hebt Nova.
Ik heb het echter over het 'IK' , de spirituele essentie van de mens dat zichzelf als bewustzijn zijnde in bewustzijn ervaart en daarmee staat in de werkelijkheid die niet afhankelijk is in zijn bestaan van iets buiten zichzelf.
Door meditatie, en dan bedoel ik de meditatie die verder getransformeerd is als wat ik tot nu toe tegenkom als de oude Boeddhistische vorm van meditatie, kan men dat bewust zijn verder ontwikkelen en dat is ook wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.
Dus meer en meer mensen zullen in de toekomst toevlucht vinden in het bewustzijn dat zij een IK zijn die als bewust zijn zijnde de onafhankelijke staat van bewustzijn kunnen ervaren.
Een staat die niet afhankelijk is van Katholicisme, Boeddhisme, Islam enzovoort.

Het is verder helemaal geen probleem dat mensen met hun denken denken wat ze denken.
Waar het om gaat is wat vruchtbaar is, de realiteit van het leven laat zien wat vruchtbaar is.
Geinstitutionaliseerde religies zijn niet vruchtbaar, de afbraak is al in volle gang en ze zal in flink tempo doorgaan.
De toevlucht van de mens ligt in zijn hogere zelf, zijn kracht van bewustzijn.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19-06-2011 10:56 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:48 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #14 Gepost op: 19-06-2011 13:34 »
En nu het vervolg, wat is voor jou de betekenis van dit citaat van Batchelor? Wat zegt het jou?

• Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 20-06-2011 07:00 »
Hoewel mensen in het algemeen het liever anders zien.

Er is een kenbare werkelijkheid en een niet te bevatten werkelijkheid.
Het boeddhisme beperkt zich tot de kenbare werkelijkheid.

Wil dat zeggen dat er geen werkelijkheid buiten het kenbare ligt ? Neen, dat niet, maar zolang ze nog in het onbekende ligt, is er iets zinnigs over zeggen vrijwel onmogelijk. Wat zelfs niet wil zeggen dat het misschien niet correct is, maar men kan het niet weten. Het zijn dan hypothesen en veronderstellingen.

Echter,  een probleem is intelligentie.
Ik kan zo diep over informatie beschikken dat bepaalde zaken voor mij wel kenbaar zijn, maar voor iemand anders niet.
Kijk bv. naar einstein.
Sommige zaken zijn dus wel kenbaar en ook aantoonbaar en bewijsbaar. Maar jammer genoeg niet voor een grote groep mensen maar slechts voor enkelen.

Gautama beperkte zich tot het kenbare en tot datgene dat voor een grote groep mensen kenbaar is.
Er is een sutra die duidelijk zegt, bij mij geen geheime (leer), slechts voor inwijdelingen, alles is open.
Wat niet wil zeggen dat je er geen moeite voor moet doen of over een normale intelligentie te beschikken.

De leer van boeddha is op de Aarde gegrondvest, in de kenbare realiteit.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #16 Gepost op: 20-06-2011 08:49 »
Die mensen die het werkelijk liever anders willen zien, en dan niet overeenkomstig wat ze wensen te zien maar overeenkomstig wat 'zienbaar' is in waarheid, die mensen zoeken verder en de grondhouding die daarvoor nodig is is verwondering. Leven met vragen.
Boeddha deed ook niet anders.

Zoals al vaker vermeld, materie is gemanifesteerde geest.
Dat wil zeggen er is de wereld van de fysiek gemanifesteerde geest en er is een wereld van Geest.
Niet alle Geest manifesteert zich als materie.
De mens is een Geest die leeft in de materie door de inspiratie van de ziel in het lichaam.
De ziel wordt gevoed door zintuiglijke waarnemingen waar de mens met intelligentie het begrip in kan waarnemen. Het idee dat zich daarin manifesteert. En zo kan de Geest,  de Geest beginnen te 'ontmoeten' en wordt uiteindelijk de dualiteit opgeheven.
Zo kan de mens met fysieke zintuigen de fysieke wereld waarnemen en is deze zintuiglijke wereld werkelijkheid in haar verschijning en waarneming.
De mens blijft echter staan bij die - subjectieve - werkelijkheid omdat ze zich identificeert met het lichamelijke bestaan.
De mens moet echter ontdekken dat ze Geest is.

Om de wereld van de Geest te kunnen waarnemen heeft men Geestelijke zintuigen nodig. Alleen met geestelijke zintuigen kan men de geestelijke wereld waarnemen.
Het denken is al geestelijke activiteit.
Dat de mens al met het denken tot aan de onzichtbare werkelijkheid kan komen  heeft de filosofie laten zien door bijvoorbeeld Paul Asmus.
Dat is een belangrijke stap verder dan Kant, waar de meester mensen blijven steken in hun illusie van 'eigen gedachten', de meeste mensen denken alsof het zo door Kant is voorgeschreven.

Wat onzichtbaar is is bewustzijn. Bewustzijn is niet fysiek en niet afhankelijk van materie, bewustzijn is Geest. De mens die met bewustzijn het eigen bewustzijn waarneemt is Geest en in geestelijke activiteit. Bewustzijn is ervaring, zelfbewustzijn is ervaring, zelfbewustzijn is de ervaring van de onzichtbare Geestelijke wereld.

Voorzover ik weet beperkte Boeddha zich niet tot de zichtbare wereld. Verlichting betekent dat een mens dan niet meer met zijn Geest buiten de dingen staat, wat gebeurt in de denkactiviteit, Verlichting betekent dat men een wordt met de fenomenen, en dat betekent dat men met bewustzijn aanwezig is in de scheppende Geest die leeft en weeft in de Kosmos. Dan ziet men het licht niet met de fyieke ogen, dan is men in het licht met bewustzijn aanwezig in de Kosmos. Vandaar wellicht  de uitdrukking Verlicht zijn.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2011 14:05 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:48 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #18 Gepost op: 20-06-2011 19:27 »
Is dit een 'Batchelor' tegenstelling?  Er is een kenbare werkelijkheid en een onkenbare werkelijkheid , maar de onkenbare werkelijkheid is kenbaar voor Verlichten???
Please make up your mind, is de zogenaamde onkenbare werkelijkheid voor mensen nu kenbaar of niet, vanuit de Boeddhistische interpretatie??

Laten we verder duidelijkheid hebben over het feit dat iemand alleen maar kan spreken vanuit zijn ervaringen. Dus zeg maar referentiekader.
Dus voor iemand die het 'onkenbare' niet kent is het onkenbaar.
Voor iemand die het 'onkenbare' wel kent is het dus niet  - meer - onkenbaar.
En waar hebben we het dan over?
Te veel om op te noemen, maar om toch wat te noemen, zaken als;  Karma, wedergeboorte, reincarnatie, oorsrprong van het verschil tussen man en vrouw, verlichting, het ontstaan van de wereld, demonen, Brahman, Nirvana, Abhina, Boeddhi, Apsara's, Asoera's, Deva's, Ghandharva's, Nimittam, Petaloka. enzovoort.

Een mens is zijn eigen toevlucht, dat wil zeggen dat een mens zich niet alleen geborgen kan voelen in dat wat voor hem of haar kenbaar is geworden, maar vooral dat de mens zich geborgen kan voelen in zijn kennende geest, in zijn bewustzijn.
Voor een mens die zijn bewustzijn verbreed zijn zaken als Karma, wedergeboorte en reincarnatie, het ontstaan van de wereld - inmiddels - kenbaar geworden.
Dat dat voor andere mensen - die klaarblijkelijk niet zoeken - maar het gevonden menen te hebben in bijvoorbeeld de boeddhistsiche leer, niet zo is,  zegt alleen maar iets over dat deel van die 'werkelijkheid'.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2011 20:14 »

- materie is gemanifesteerde geest.
- er is de wereld van de fysiek gemanifesteerde geest
- er is een wereld van Geest.
- Niet alle Geest manifesteert zich als materie.
- De mens is een Geest 
- De mens is een Geest  die leeft in de materie .
- De mens is een Geest  die leeft in de materie door de inspiratie van de ziel in het lichaam.
- De ziel wordt gevoed door zintuiglijke waarnemingen
- De ziel wordt gevoed door zintuiglijke waarnemingen waar de mens met intelligentie het begrip in kan waarnemen.
- De ziel wordt gevoed door zintuiglijke waarnemingen waar de mens met intelligentie het begrip in kan waarnemen.  Het idee dat zich daarin manifesteert.
- En zo kan de Geest,  de Geest beginnen te 'ontmoeten' en wordt uiteindelijk de dualiteit opgeheven.

- Zo kan de mens met fysieke zintuigen de fysieke wereld waarnemen en is deze zintuiglijke wereld werkelijkheid in haar verschijning en waarneming. De mens blijft echter staan bij die - subjectieve - werkelijkheid omdat ze zich identificeert met het lichamelijke bestaan.

- De mens moet echter ontdekken dat ze Geest is.

-  Om de wereld van de Geest te kunnen waarnemen heeft men Geestelijke zintuigen nodig.
-  Alleen met geestelijke zintuigen kan men de geestelijke wereld waarnemen.
- Het denken is al geestelijke activiteit.
- Dat de mens al met het denken tot aan de onzichtbare werkelijkheid kan komen  heeft de filosofie laten zien door bijvoorbeeld Paul Asmus.
- Wat onzichtbaar is is bewustzijn.
- Bewustzijn is niet fysiek
- Bewustzijn is niet fysiek en niet afhankelijk van materie
- bewustzijn is Geest.
- De mens die met bewustzijn het eigen bewustzijn waarneemt is Geest
- De mens die met bewustzijn het eigen bewustzijn waarneemt is Geest en in geestelijke activiteit.
- Bewustzijn is ervaring,
- zelfbewustzijn is ervaring,
- zelfbewustzijn is de ervaring van de onzichtbare Geestelijke wereld.
- Verlichting betekent dat een mens dan niet meer met zijn Geest buiten de dingen staat
- Verlichting betekent dat men een wordt met de fenomenen,
- Verlichting betekent dat men aanwezig is in de scheppende Geest
- Verlichting betekent dat men aanwezig is in de scheppende Geest die leeft en weeft in de Kosmos.
- Verlichting betekent   in het licht met bewustzijn aanwezig in de Kosmos.

Na de opsommingen, van allemaal zeer interessante onderwerpen voor een topic waarin jij op een begrijpbare en aannemelijke wijze boven elke twijfel verheven de stellingen aantoont .

Staat er een mooi woord.

Wellicht

Ik wil gerust aannemen dat er zoiets bestaat als een "van zichzelf bewust zijnde scheppende geest die leeft en weeft in de kosmos"

Maar verder dan een aanname kom ik niet. Ik kan moeilijk gaan beweren, " zo is het en niet anders", dus op grond van wat  kun jij beweren "zo is het en niet anders".

Wil dat daarom zeggen dat de hypothese niet waar is ?
Neen, maar wat weet ik er zinnigs over te vertellen.

Ik kan wel beweren, op grond van het feit dat ik intelligent bent kan ik ook veronderstellen dat de intelligentie in potentie in het ongeborene, ongeschapene aanwezig is, (want er kan alleen maar uit de potentie komen wat er ook in potentie aanwezig is)  maar wil dat daarom zeggen dat het ongeborene, ongeschapene ook intelligent is ?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #20 Gepost op: 20-06-2011 21:45 »
Op grond van persoonlijke ervaring kan ik dat beweren.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #21 Gepost op: 20-06-2011 21:59 »
Meditatie, ik zou wellicht moeten zeggen, moderne meditatie, heeft niet het doel om de mens persoonlijke  rust en vrede te geven, maar heeft als doel de mens te brengen tot de directe ervaring van de geest.

De meditatie richt zich dan ook eerst op het ontwikkelen van voorwaarden zoals aandacht en concentratie om daarna in bewustzijnsactiviteit in de meditatie los te komen van iedere verbinding met het tijdelijke bestaan. Dat is de activiteit van toevlucht zoeken bij je - hogere - zelf.

Door in de meditatie tot een zuiver denken te komen ten op zichte van de geestelijke wereld, wat inhoudt dat men zich in de meditatie dan richt op geestelijke waarheden, zal de wereld van de geest zich openbaren in directe ervaring, zoals ook de wereld van de stof zich onder dezelfde condities, aandacht en concentratie, aan de wetenschapper openbaart. 

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 20-06-2011 22:50 »
Op grond van persoonlijke ervaring kan ik dat beweren.

Dat is m.i. toch geen voldoende grond om te bewijzen dat je stellingen waarheid zijn. Als iemand in een persoonlijke ervaring een ontmoeting heeft met God, is dit ook nog geen bewijs voor het bestaan van een God.

Voor zover ik weet zegt de wetenschap dat er geen onderscheid is tussen materie en geest. Onze geestelijke ervaring (gedachten, emoties, bewustzijn etc.) bestaat eigenlijk uit een materiële realiteit, namelijk ons brein.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #23 Gepost op: 20-06-2011 23:23 »

Door in de meditatie tot een zuiver denken te komen ten op zichte van de geestelijke wereld, wat inhoudt dat men zich in de meditatie dan richt op geestelijke waarheden, zal de wereld van de geest zich openbaren in directe ervaring, zoals ook de wereld van de stof zich onder dezelfde condities, aandacht en concentratie, aan de wetenschapper openbaart.
Laat je vooral niet tegenhouden om een volledig en nauwkeurig ooggetuige verslag te posten.

(Ik veronderstel dat er in de woorden zeer veel symboliek verscholen gaat en dat er jammer genoeg geen volledig en nauwkeurig ooggetuige verslag zal volgen. Want anders had je het al gegeven. Want ik vraag toch niets minder dan een boven elke twijfel verheven concrete en verifieerbare informatie, en niet een opsomming van stellingen en een waas. Maar zoals een wetenschapper het in een model giet zodat anderen het kunnen controleren. )

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #24 Gepost op: 21-06-2011 07:36 »
Ja, ik begrijp dat je het liefste de Geest, Verlichting, Nirvana,  wellicht ook Boeddha, zou willen vasthouden, met je ogen zou willen zien, zou willen meten, wegen, ruiken, voelen, horen enzovoort.
Want zonder die  fysieke tijdelike eigenschappen is dat voor een materieel denkend bewustzijn niet werkelijk en niet waar.
De moderne mens.

Verwacht geen nauwkeurig verslag van de Geest, de Geest is persoonlijke ervaring en meer dan de gehechtheid aan de  - zintuiglijke -  meetbare tijdelijke Fysieke wereld.
Maar met zoiets waren we toch al bekend door het boeddhisme?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #25 Gepost op: 21-06-2011 07:52 »
Beste frederik, als iemand een boven-zintuiglijke ervaring heeft, zonder dat nu direct een Engel, God, of wat dan ook te noemen, dan is die ervaring voor die persoon werkelijkheid.
Dat die ervaring voor een ander persoon dan geen werkelijkheid is dat is waar, maar dat maakt de ervaring voor de ander niet minder waar.

Als je denkt dat al onze geestelijke ervaring gebaseerd is op de aanwezigheid van ons stoffelijke brein, wat een uitgesproken materiële denkwijze is, dan zou het ook zo zijn dat het Boeddhisme weinig betekenis heeft, dan is alles wat het Boeddhisme zegt over hetgeen uitgaat boven de zintuiglijke waarneming, subjectieve toevoeging.
Dan is de interpretatie dat van de mens niets anders overblijft dan 'energie', wat dan ook nog eens een 'niets' wordt genoemd niet meer en minder dan geloof.
Als mensen dat vinden, het zij zo.

Of de geest afhankelijk is van het brein, of het brein ontstaan is uit de geest ( alle materie  is verdichte, zichtbaar geworden geest, zoals ijs zichtbaar drijft als water op water) is nu juist iets wat je in je leven kan onderzoeken.
De antwoorden die je daar op vindt zijn persoonlijke ervaring, hoewel je daar met gedachten over kunt communiceren met anderen.
Dat laatste is geen kwestie van geloof, maar van verwondering en ervaring.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #26 Gepost op: 21-06-2011 19:22 »
Ja, ik begrijp dat je het liefste de Geest, Verlichting, Nirvana,  wellicht ook Boeddha, zou willen vasthouden, met je ogen zou willen zien, zou willen meten, wegen, ruiken, voelen, horen enzovoort.
Want zonder die  fysieke tijdelike eigenschappen is dat voor een materieel denkend bewustzijn niet werkelijk en niet waar.
De moderne mens.

Verwacht geen nauwkeurig verslag van de Geest, de Geest is persoonlijke ervaring en meer dan de gehechtheid aan de  - zintuiglijke -  meetbare tijdelijke Fysieke wereld.
Maar met zoiets waren we toch al bekend door het boeddhisme?

Nu, ik kan niet zeggen dat het voor mij een verrassing is dat er geen verdere informatie dan waas volgt.

En de reden is ook simpel, het woord onbevattelijk zegt het eigenlijk al, namelijk dat het niet door de mens te bevatten is. Je kunt perfect een relatie met dat onbevattelijke opbouwen, en inderdaad dan kan je spreken over verwondering.

Kun je zeggen "ik ben dat onbevattelijke" ? Tuurlijk kun je zeggen "ik ben dat onbevattelijke" en tegelijkertijd ook niet.

Maar het is wel niet dat je de bedoeling hebt om het te grijpen of toe te eigenen. dat is mijn. Want zodra je het onbevattelijke in je beperktheid probeert te vangen ben je bezig je eigen verhaal te schrijven.
 En wanneer begin je het toe te eigenen. Dat is wanneer je het begint te labelen.
Het is geest. Het is bewustzijn. het is dit, het is dat.

Dat is de zucht naar erkenning dat er begint mee weg te lopen. de zucht naar erkenning dat roept "ik weet". en je weet niets.

En opeens is het voorbij, dat moment, vluchtig, die ervaring, een fantasie, een sensatie.

En de zucht naar erkenning blijft verweest achter. ik was even groot en nu niet meer, ik wil meer.

« Laatst bewerkt op: 21-06-2011 19:24 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #27 Gepost op: 21-06-2011 19:37 »
Als je de boeken zou lezen , de verslagen van bijeenkomsten waar hier uitvoerig van verslag wordt gedaan, dan zou je over twee weken nog lezen.
Een mens kan alleen maar praten over het denken wat zich binnen zijn denkkader bevindt, alleen maar praten over het ervaren wat in zijn ervaringswereld ligt, en hetzelfde geldt voor het gevoel.

Ik begrijp je scepsis.
Maar ik heb niet het idee dat ik hier verslag zou moeten gaan doen van kennis die voor iedereen die werkelijk onbevangen zoekt en zich verwonderd vrij bereikbaar is.
Dat valt naar mijn idee niet binnen het forumkader hier
Kennis van de Geest opdoen vraagt bovendien ook nog de wil om te zoeken, de wil om te vinden.
Het is geen zaak van entertainment of het bevredigen van passieve nieuwsgierigheid.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #28 Gepost op: 21-06-2011 21:52 »

Kennis van de Geest

Als je echt kennis van de Geest zou hebben dan zou je onmiddellijk vertellen dat jij er niets over weet.
En dat is het enige zinnige antwoord, je kunt er alleen maar over zwijgen, niet omdat het zwijgen één of ander mystiek weten is, maar gewoon dat je eerlijk bent tov jezelf en zegt "goh, wat weet ik er nu van".

Zelfs het woord Geest is al verkeerd gekozen. Niet dat ik er iets over weet, want het zou best kunnen dat het wel juist is.
« Laatst bewerkt op: 21-06-2011 22:21 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #29 Gepost op: 21-06-2011 22:41 »
en zo kan een mens nog dagen lang doorgaan. om te vertellen dat hij weet dat hij niets weet, waarmee de mens niet alleen voortdurend  in tegenspraak is met zichzelf maar bovendien zeer onvruchtbaar is in het denken.
Het toppunt daarvan is dat een mens van zichzelf vertelt dat hij een illusie en een onwerkelijklheid is, alsof een illusie een illusie zou kunnen voortbrengen en een onwerkelijkheid een werkelijkheid.
Jij hoeft niet onmiddellijk te vertellen dat je je niet bewust bent van de werkelijkheid van de Geest.............laat staan dat je dat voor een ander invult.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #30 Gepost op: 21-06-2011 23:16 »
en zo kan een mens nog dagen lang doorgaan. om te vertellen dat hij weet dat hij niets weet, waarmee de mens niet alleen voortdurend  in tegenspraak is met zichzelf maar bovendien zeer onvruchtbaar is in het denken.
Het toppunt daarvan is dat een mens van zichzelf vertelt dat hij een illusie en een onwerkelijklheid is, alsof een illusie een illusie zou kunnen voortbrengen en een onwerkelijkheid een werkelijkheid.
Jij hoeft niet onmiddellijk te vertellen dat je je niet bewust bent van de werkelijkheid van de Geest.............laat staan dat je dat voor een ander invult.

Wat jij probeert te insinueren is dat het mogelijk is om kennis te hebben van het mysterie, of Geest, of het onbekende, of God of  geef het maar een naam.
Wat namelijk nonsens is, en totnutoe heeft nog niemand boven elke twijfel verheven dit kunnen bewijzen.

Wat echter wel mogelijk is, dat is er een relatie mee aan te gaan. Dat is wat de Katholieken in weze doen.  toch beperken ze zich, namelijk door het te labelen,  nl. God, waarheid, liefde;
Maar ze beweren wel niet dat ze kennis hebben, maar wel vertrouwen.

Maar zijn die labels correct ? Men kan inderdaad via bepaalde ervaringen zo'n label als terecht ervaren, en ja, ik begrijp waarom dit label er werd opgeplakt.
Maar iemand plakt er een ander label op en ervaart het ook als terecht.

Boeddha snijdt de labels volledig weg. Laat het zijn wat het is. elk label is een product van de menselijke geest fantasie verbeelding . Treedt dat wat niet in labels te vatten is niet tegemoet met labels.

Wil het zeggen dat een mens niets weet ? Neen, maar wel dat er altijd een gebied is waar een mens niets over weet. En dat is de realiteit waar de mens in leeft, de wetenschap dacht alle raadsels opgelost te hebben of te kunnen oplossen en uiteindelijk bleek dit toch niet zo te zijn.

Je hoeft als mens niet te gaan doen of je er wel iets over weet als het niet zo is.
Nu kun je natuurlijk blijven volhouden dat je er wel iets zinnigs over te vertellen hebt, doe dat dan.
Bewijs het maar boven elke twijfel verheven.

Pinokkio geloofde in lui lekkerland en kwam uiteindelijk door scha en schande tot ontdekking dat het een droom was.
En jij mag nog zoveel beweren als je wilt en ik zeg gewoon, blijf met je beide voeten op de grond staan.

En als het toch mogelijk zou zijn, zoals jij beweert, dan zal met je beide voeten op de grond blijven staan geen enkele belemmering zijn.

Je bent toch wel in staat om meer informatie te verschaffen dan je nu doet ? (En ik weet dat je dit niet zult doen en je zult alweer wel een argument hebben dat totaal niet relevant is om gewoon te vertellen.)
De omstandigheden, de voorbereiding, welke innerlijke processen heb je waargenomen,
een gewoon en volledig verslag.
En ik weet ook waarom je de informatie niet zult meedelen en dat heeft met ene woordje te maken dat je op het einde van die opsomming toevoegt  "wellicht".

Want dat wil zeggen   misschien is het zo, maar misschien is het zo ook niet.
Want dat wil zeggen,  heb ik wel goed gezien, is het wel correct.
Je bent uiteindelijk niet zo zeker van je stuk.

En zo is het ook, de menselijke geest vertoeft voor een stuk in mentale verwarring, onzekerheid.

En dan heb je een ervaring, maar dat vervaagt allemaal, de herinnering eraan vervaagt. Je zag het allemaal zo klaar en helder en duidelijk en dat vervaagt, het is weg, het is slechts een vage herinnering.

« Laatst bewerkt op: 22-06-2011 03:59 door nova »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 22-06-2011 06:26 »

Dat valt naar mijn idee niet binnen het forumkader hier

er is volgens mij geen ban op mededelingen
met betrekking tot inzichten in  geest
en mentale processen.
« Laatst bewerkt op: 22-06-2011 07:11 door lord rainbow »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #32 Gepost op: 22-06-2011 07:21 »
Nog eventjes op een andere manier uitleggen wat ik wil zeggen :

Er is  zelfkennis

en er is ook altijd  zelf onwetendheid

en als er bij iemand geen, nul, niets   zelf onwetendheid  meer is
 dan is er al-wetendheid  en dat kun je toch wel boven elke twijfel verheven aantonen dat dit zo is.
Maar als er geen al-wetendheid aanwezig is bewijst dit dat er onwetendheid is.

En ik zeg dat je moet leren leven met je   zelf onwetenheid, dat je meer en groter bent dan alleen dan dat waar men zelfkennis over heeft.  Maar dat je niet naast je schoenen moet  gaan lopen en proberen te verkopen dat er geen zelfonwetendheid in jou aanwezig zou zijn.

Hoewel je groter bent dan dat wat je ervaart als zelf, zul je jammer genoeg, hoewel je dit graag zou willen, nooit aan kunnen ontsnappen. Je zult dus moeten leren leven met dit gegeven dat je kleiner zult zijn. Terwijl de zucht naar erkenning, juist op alle mogelijke manieren uitdrukking wil geven aan dit groter zijn dan.

En nu kan je wel geloven dat Al-wetendheid tot de mogelijkheden behoort maar zeker weten doe je dat niet. In het leven van een mens speelt dus altijd die onzekerheidsfactor. En dat een mens daar dus ook mee dient mee leren te leven.
Geloof maakt de onzekerheidsfactor niet teniet.

----------------
Een mens heeft drie fundamentele relaties

de relatie met zichzelf
de relatie met de ander, het levende, de medemens
de relatie met de kosmos, het universum, het al,

in dit topic gaat het over de relatie met zichzelf

in relatie tot zichzelf dient een mens tot berusting aanvaarding te komen
in relatie tot de ander, het levende  dient een mens tot liefde te komen
in relatie tot de kosmos, het onbekende dient de mens tot geloof, vertrouwen te komen. (wat nog iets anders is dan kennis)

zitten de drie relaties goed dan is een mens tot vrede in betrekking met zijn relaties gekomen
« Laatst bewerkt op: 22-06-2011 07:37 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #33 Gepost op: 22-06-2011 08:39 »
Als er bij iemand geen onwetendheid meer bestaat, er dus een toestand is van alwetendheid,  dan is dat ervaring van die persoon en dat is dan geen ervaring voor iemand die nog wel in onwetendheid verkeerd.

Als je weet dat er een toestand is van al-wetendheid, terwijl je zelf nog voor een groot deel in onwetendheid leeft dan weet je in ieder geval dat het zeer gerechtvaardigd is door de aanwezigheid van al hetgeen kenbaar is, maar door jou nog niet gekend wordt, om te streven naar het alweten. Dat is dan ook iets heel anders als sterven naar erkenning.

Als je weet dat er alwetendheid is, als je weet dat je  - ten aanzien van heel veel zaken - onwetend bent, dan weet je dat leven voor een mens betekent: wetend te worden.
Zo voeden we om te beginnen al onze kinderen op en zo zijn we zelf opgevoed.

Als mensen blijken meer te weten dan dat je zelf weet dan wil dat niet zeggen dat die mensen daar mee alwetend zijn.
Als een mens zegt dat hij weet dat het 'IK' het bewustzijn van de mens, dat in het denkend waarnemen van de wereld, de fenomenen van de wereld, zowel zintuiglijk als in begrip (begrijpen), in zijn bewustzijn opneemt, en met dat zelfde bewustzijn dat zelfde bewustzijn in bewustzijn kan waarnemen alsof dat bewustzijn en het denken, de geestelijke activiteit van het bewustzijn, objecten in de buitenwereld zijn, dan zegt de mens daarmee niet dat hij alwetend is en dus ook niet dat hij naar erkenning streeft.

Wat naar erkenning streeft is het bewustzijn dat door het bewustzijn wordt gekend, oftewel wat van de mens gevraagd wordt is een zelfbewust bewust denken, voelen en willen.

De mens kan in zuiver denken als subject objectief ten opzichte van de fenomenen in de buitenwereld staan, zo kan de mens met het bewustzijn in zuiver denken objectief ten opzichte van zijn eigen bewustzijn en denken staan, waarin de Geest zichzelf als dynamische transformerende Geest waarneemt, en  waarin de mens tot zelfbewustzijn komt. Dat kan alleen maar persoonlijke ervaring zijn.
Zelfbewustzijn is erkenning van de Geest, is erkenning van het IK door het IK.
Dat is de toevlucht van de mens.
Als de mens tot alwetendheid wil komen, ook op het moment dat hij dat nog niet is, dan is bovenstaande zijn of haar toevlucht.
Het lijkt mij dat hier de schoenen van de mensen geen rol spelen.

« Laatst bewerkt op: 22-06-2011 14:19 door chan »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #34 Gepost op: 22-06-2011 18:34 »
Als er bij iemand geen onwetendheid meer bestaat, er dus een toestand is van alwetendheid,  dan is dat ervaring van die persoon en dat is dan geen ervaring voor iemand die nog wel in onwetendheid verkeerd.

Als je weet dat er een toestand is van al-wetendheid, terwijl je zelf nog voor een groot deel in onwetendheid leeft dan weet je in ieder geval dat het zeer gerechtvaardigd is door de aanwezigheid van al hetgeen kenbaar is, maar door jou nog niet gekend wordt, om te streven naar het alweten. Dat is dan ook iets heel anders als sterven naar erkenning.

Als je weet dat er alwetendheid is, als je weet dat je  - ten aanzien van heel veel zaken - onwetend bent, dan weet je dat leven voor een mens betekent: wetend te worden.

Als mensen blijken meer te weten dan dat je zelf weet dan wil dat niet zeggen dat die mensen daar mee alwetend zijn.
Als een mens zegt dat hij weet dat het 'IK' het bewustzijn van de mens, dat in het denkend waarnemen van de wereld, de fenomenen van de wereld, zowel zintuiglijk als in begrip (begrijpen), in zijn bewustzijn opneemt, en met dat zelfde bewustzijn dat zelfde bewustzijn in bewustzijn kan waarnemen alsof dat bewustzijn en het denken, de geestelijke activiteit van het bewustzijn, objecten in de buitenwereld zijn, dan zegt de mens daarmee niet dat hij alwetend is en dus ook niet dat hij naar erkenning streeft.

Wat naar erkenning streeft is het bewustzijn dat door het bewustzijn wordt gekend, oftewel wat van de mens gevraagd wordt is een zelfbewust bewust denken, voelen en willen.

De mens kan in zuiver denken als subject objectief ten opzichte van de fenomenen in de buitenwereld staan, zo kan de mens met het bewustzijn in zuiver denken objectief ten opzichte van zijn eigen bewustzijn en denken staan, waarin de Geest zichzelf als dynamische transformerende Geest waarneemt, en  waarin de mens tot zelfbewustzijn komt. Dat kan alleen maar persoonlijke ervaring zijn.
Als de mens tot alwetendheid wil komen, ook op het moment dat hij dat nog niet is, dan is bovenstaande zijn of haar toevlucht.
Ik heb het bovenstaande nog niet gelezen, kom er nog op een later tijdstip op terug.

Even iets anders.

Het woord geest verwijst ook naar klimaat, sfeer, mentaliteit.
Dat kan kun je als volgt zien :
Iedere leraar op school weet dat iedere klas zijn eigen dynamiek, oftewel geest oftewel mentaliteit heeft.
Geest verwijst dus ook naar geestelijk klimaat.  Het innerlijke geestelijke klimaat. Of ook attitude, levensattitude.

Mijn levensattitude is een weerspiegeling van mijn "innerlijk geestelijk klimaat".

Het woord "heilige geest" vind ik hierin een mooi woord als verwijzing naar "het heilige innerlijke geestelijke klimaat".  Wat een ander woord is voor "goedheid".
De goedheid die binnen in de mens wortel heeft geschoten. En dat is hetgene dat uiteindelijk het lijden overwint.

Het (innerlijke) kwaad dat verdampt is, tot rust is gekomen. Want lijden is ook relatief, een mens activeert voor een (groot) deel zijn eigen lijden, zijn eigen smart.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #35 Gepost op: 22-06-2011 19:00 »
Dat is een mooie toevoeging Nova, we mogen echter niet uit het oog verliezen dat er ook zaken bestaan die geestelijk zijn en die niet 'goed ' zijn.
Een mens kan een ruimte binnen stappen, met of zonder mensen daarin, en dan zonder dat er een woord gesproken is, direct voelen dat daar geen goede sfeer aanwezig is.
Ook een groep teroristen, een eenheid moordende soldaten, een maffia familie kunnen onderling met elkaar een goede sfeer hebben en een bij tijd en wijle zeer vriendlijk klimaat.
'Geest' omvat alles, zowel het goede als het kwade. 

• Gevestigde Sangha
« Reactie #36 Gepost op: 22-06-2011 20:46 »

Als je mij vraagt, wil je al-wetendheid als dat binnen de mogelijkheden valt, tja dan is het antwoord hierop niet moelijk hé.
Als je mij vraagt, valt al-wetendheid binnen de mogelijkheden van een mens, dat zeg ik dat er geen enkele aanwijzing is dat dit zo is.
Als er mensen zijn die beweren dat al-wetendheid binnen de mogelijkheden van een mens behoort en dat je dit als strevenswaardig dient te zien, dan zeg ik dat die mensen naast hun schoenen lopen.

Als er mensen zijn die beweren dat het ultieme doel van het bestaan is " de van zichzelf bewuste alwetendheid" en dat het dus een ontwikkelings/transformatie proces is met als einddoel "de van zichzelf bewuste alwetendheid".  Dan kan ik dat noch tegenspreken noch beamen.

De vervulling van het ultieme doel van het bestaan rust echter niet op mijn schouders alleen en als mens dien ik tot een menselijke invulling te komen.
Dat ik naar kennis en weten dien streven is geen knelpunt omdat dit gewoonweg een innerlijke drijfveer is.  Door te streven naar kennis en weten volgt men de innerlijke stuwing.
Maar het feit dat kennis en weten voor een mens slechts tot op bepaalde hoogte mogelijk is komt tot uiting in het lijden wanneer een mens niet op het antwoord komt.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #37 Gepost op: 22-06-2011 22:23 »
Als je mij vraagt dan kan de mens alwetend worden met betrekking tot het aardse bestaan. Alwetend met betrekking tot de manifestatie van de Geest zoals deze tot uitdrukking komt in de fenomenen in de fysieke wereld. Dat blijkt ook al uit de enorme wetenschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen 120 jaar, zowel op het gebied van de natuurwetenschappen als de geesteswetenschappen.
Waarom weten wij nu dat we zonnecellen kunnen maken van het sillicium in het zand, terwijl de oude Egyptenaren in al hun geopenbaarde wijsheid daar al 5500 jaar geleden onder andere al in leefden?

Werkelijk al-wetend kan de mens niet worden omdat de mens niet kan weten van de oorsprong van de Al-Geest.
Zoals ik al eerder schreef, de mens kan niet alwetend zijn met betrekking tot datgene waar de mens volledig in zit en dat is de Geest.
Alles waar de mens buiten staat, en juist omdat hij er buiten staat, en dat daarom dus kan objectiveren , daar kan de mens al van weten.

Boeddha kwam tot Verlichting, wat betekent dat hij wetend werd met betrekking tot hetgeen waar hij zijn aandacht op richtte in Verlicht bewustzijn, waardoor hij kon weten wat er 2500 jaar geleden geweten kon worden. Boeddha heeft zich met zijn bewustzijn vooral gericht op het aardse bestaan en vooral het psychische lijden wat daarin plaats vindt.
Voor Boedhisten is Boeddha dus een voorbeeld om na te streven.

Bewustzijn en lijden horen bij elkaar. Een dier lijdt niet zoals een mens omdat een dier leeft in zelfgevoel en niet in zelfbewustzijn.
Wij kunnen lijden door kennis van de toestand in Libië, door kennis over dierbaren die een ernstig ongeluk is overkomen tijdens een verre vakantie, lijden door de verslaving van een - eigen - kind. Wij kunnen lijden door kennis van het verleden en van de toekomst.

Hoe meer bewustzijn we verwerven hoe meer we door het lijden zullen moeten gaan.
Een mens met zeer hoog bewustzijn lijdt met de hele mensheid.
Als we al-weten van al op aarde dan weten we ook van al het lijden op aarde.
Wellicht is dat ook de reden waarom de volgende Boeddha - over ongeveer 2500 jaar - de Maitreya Boeddha zal zijn, de Boeddha van het mededogen. 

• Gevestigde Sangha
« Reactie #38 Gepost op: 23-06-2011 06:06 »
En dan sta je daar als mens, helemaal naakt, alleen,
de één zegt dit, de ander zegt dat,
wat is waar ? wat is zeker waar ?

je lijden is waar, je lijden daar ben je zeker van.
sttt. sta stil, blijf bij het lijden,
zie hoe het werkt,

loop er niet van weg, verbloem het niet,

Duizend en één vragen en geen antwoorden
dat is waar

wat zie je als je bij je lijden blijft ?
je ziet je adem die ademt.
een vogeltje dat fluit
willen weten en geen antwoorden is lijden.

sta stil, blijf erbij
knip
ik wil
door
zie voor jezelf wat er overblijft

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #39 Gepost op: 23-06-2011 08:29 »
Als ik daar sta als mens, stil en geheel aan mijn zelf overgeleverd
in alleen zijn
en mij zelf afvraag wat is waar , wat is werkelijkheid
Wat is niet veroorzaakt maar wat bestaat in werkelijkheid zonder veroorzaken

Dan is mijn lijden soms waar
maar ik lijd maar af en toe en dan áltijd nog door een oorzaak
Ik lijd als mens levend in een niet boeddhistische, niet religieuze, samenleving in het westen
bij lange na niet zo vaak en zo intens als de gemiddelde Thai in 'Boeddhistisch Thailand

Kijk ik dan verder
dan is er een ding waar ik absoluut zeker van kan zijn
wat werkelijkheid is
omdat haar oorzaak niet buiten zich zelf bevind
en dat is mijn bewustzijn

Mijn bewustzijn is altijd aanwezig
Mijn bewustzijn heeft mij zelfs gebracht tot aan het weten van en over pijn
want zonder dat bewustzijn zou ik pijn en lijden niet kennen maar slechts gevoelsmatig ervaren in actualiteit, zoals een dier dat doet.

ik zie hoe mijn bewustzijn werkt
Ik loop er niet van weg
Ik verbloem het niet met abstacte, afgeleide theoriëen
welke notabene uit datzelfde bewustzijn komen dat het subject wil ontkennen
Duizend en een vragen
en de antwoorden komen in het bewustzijn
Bewustzijn is geen kwestie van willen
dat ben je gewoon
Als je dat niet wilt
dan grijp je naar drugs , drank, enzovoort

Waar wordt je bewust van als je met je bewustzijn leeft?
van de wereld om je heen
de bloemen , de vogels, de schepping, je eigen bewustzijn
En in de bewuste eenwording met dat alles in bewustzijn
in dat toppunt van menszijn
bevindt zich de toestand van Verlichting.
Welke je kunt ervaren met en zonder schoenen aan.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #40 Gepost op: 24-06-2011 00:53 »
Ja, er zijn natuurlijk zaken waar ik op een ander manier antwoord op geef als mensen soms graag zien.
Dat de uitleg van de werking en constructie van een polshorloge een aantal A-4tjes in beslag zal nemen begrijpt iedereen, dat de manual van het nieuwste mobieltje pocketformaat aan het worden is, begrijpt ook iedereen.
Maar alles wat te maken heeft met de vragen waar we hier mee te maken hebben zou bij voorkeur op 1 A-4 tje uitgelegd mogen worden.
Ik heb al een paar keer verwezen naar bijvoorbeeld het boek :' Das Ich und das Ding an sich' van Paul Asmus, heeft iemand hier dat al gelezen?
Ruim 141 pagina's voorbij Kant.

Goed , op grond van observatie en nadenken, studie en meditatie kan ik bepaalde dingen hier schrijven.
Verder is het niet zo moeilijk, iedereen kan voor zichzelf vaststellen dat hij pas over pijn kan schrijven nadat hij het begrip van pijn in denkend ervarend waarnemen heeft waargenomen.
En dan hebben we het nog niet eens over oorzaak en gevolg, iedereen kan zien dat je pas over oorzaak en gevolg kunt spreken of schrijven nadat je dat met je geestelijke activiteit hebt waargenomen, en dus doordat je het denkend in bewustzijn hebt waargenomen en in woorden kan terugdenken.

Mocht ik ergens geschreven hebben dat het bewustzijn veranderlijk is dan bij deze een correctie , dat is ze niet, de inhoud van het bewustzijn kan veranderen, het bewustzijn zelf veranderd zover ik weet niet.
Verder is het bewustzijn in de ervaring persoonlijk, dus een mijn-bewustzijn, een zelfbewustzijn, een IK bewustzijn. Je kunt niet voor een ander bewust zijn.

De ervaring van bewustzijn ligt binnen in het bewustzijn, de inhoud van het bewustzijn ligt buiten het bewustzijn.
Het innerlijk ervaren bewustzijn kan het bewustzijn van wat er buiten ligt innerlijk bewust zijn en het innerlijk bewustzijn kan het bewustzijn zelf bewust zijn alsof het er buiten ligt terwijl het binnen ligt.
Daarmee is het bewustzijn deel van het al-bewustzijn.
De mens kan objectief tegenover het bewustzijn staan dat dus niet buiten zichzelf ligt maar in zichzelf besloten, en zo kan de mens het bewustzijn objectiverend op het bewustzijn richten en daarmee het bewustzijn over het bewust zijn verbreden en verdiepen. Zoiets moet je doen om het te ervaren.

Dat gebeurt bij uitstek in de moderne meditatie, waarbij en waarin de mens, in zijn innerlijk verzonken, mediteert over die zaken die op generlei wijze een verbinding hebben met een tijdelijk fysiek fenomeen of een verbinding daarmee.
Een zin om te mediteren zou kunnen zijn:
Het denken is het geestelijk oog dat de levende gedachte kan waarnemen in geestelijke activiteit

• Gevestigde Sangha
« Reactie #41 Gepost op: 25-06-2011 00:03 »

Het innerlijk ervaren bewustzijn kan het bewustzijn van wat er buiten ligt innerlijk bewust zijn en het innerlijk bewustzijn kan het bewustzijn zelf bewust zijn alsof het er buiten ligt terwijl het binnen ligt.
Daarmee is het bewustzijn deel van het al-bewustzijn.

Ik zie het logische gevolg niet.

Het bewustzijn kan zich van zichzelf bewust zijn
net alsof het inhoud betreft dat ook buiten het bewustzijn ligt maar eigenlijk is het in dit geval geen inhoud dat buiten ligt maar binnen omdat het van zichzelf bewust is.

Maar wat het al-bewustzijn daar opeens komt doen dat zie ik niet.

De mens kan objectief tegenover het bewustzijn staan dat dus niet buiten zichzelf ligt maar in zichzelf besloten, en zo kan de mens het bewustzijn objectiverend op het bewustzijn richten en daarmee het bewustzijn over het bewust zijn verbreden en verdiepen. Zoiets moet je doen om het te ervaren.

ok

Maar uiteindelijk geen antwoord op de vraag

Op grond van wat heb je gezien dat de oorzaak van bewustzijn niet buiten zichzelf ligt ?
Dit moet je kunnen beargumenteren, ook als je dit in meditatie gezien hebt.

« Laatst bewerkt op: 01-07-2011 00:31 door nova »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #42 Gepost op: 27-06-2011 22:00 »
Nibbana

'Nirvana' vormt de hoogste en ultieme einde van alle boeddhistische aspiraties, dat wil zeggen, het volledig 'geblust' in hebzucht, haat en bedrog zijn
de finale vrijheid van alle toekomstige wedergeboorte, ouderdom en dood, lijden en ellende.

uitputting van hebzucht, (lobha)
uitputting  van haat (dosa)
Uitputting van  waan (avija)

Dit heet Nirvana.  (Samyutta Nikaya,.38,1-16)

------------------------------------------------------
"Voorwaar, monniken, dit is de vrede, dit is het sublieme, namelijk het tot rust komen van alle karmavorming, het vrij worden van alle bestaansfundamenten . Uitputting van hebzucht, het verdwijnen ,verlossing, Nirvana. "  (A.III.32)

"Gedreven door hebzucht, monniken, woedend door haat, door waan verleid en overmeesterd, vastgebonden in de geest, ...  zowel gericht op eigen schade als op schade der anderen, ervaart men geestelijke kwelling en psychische nood.
Echter zijn  hebzucht, haat en bedrog verdwenen. ... Richt men zich  niet op eigen schade of op schade der anderen , ervaart men geen kwelling en psychische nood.
Op deze manier is het Nirvana niet aan tijd gebonden, herkenbaar, uitnodigend, aantrekkelijk en begrijpelijk voor de wijze. "  (A.III.56)”

"Er is, monniken, een gebied waar geen vaste- of vloeistoffen zijn noch warmte noch beweging, noch deze wereld, noch andere wereld, noch de zon noch de Maan. Dit, monniken, noem  ik noch komen, noch gaan, en ook geen stilstaan, geen  geboren worden  noch een sterven. Het is zonder (bestaans)fundament, zonder (karma) vorming,  ... dat is precies het einde van Lijden.  (Ud.VIII.3) 

------------------

Nibbana is een ontwikkeling van de geest. Dit stadium kan alleen worden bereikt door middel van een moreel leven, en door middel van mentale training, door (Vipassana-) Meditatie, dat wil zeggen door mindfulness oefeningen, zoals bijvoorbeeld in Satipatthana-sutta beschreven.

Twee aspecten van Nibbana :

'Complete uitsterven van de passies' (kilesa-Nibbana) Heiligheid/Arahant

'volledige stopzetting van het bestaan van groepen' (khandha-Nibbana) (zelf-niet-meer-voortzetting van de mentale en fysieke levens processen: dit gebeurt bij de dood van Arahant.
« Laatst bewerkt op: 27-06-2011 23:14 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #43 Gepost op: 27-06-2011 23:43 »
Gerekend naar de huidige kennis over de wereld van de geest na het overlijden is er tegenwoordig, 2500 jaar na Boeddha inmiddels heel wat meer bekend over die wereld, in het boedhisme Nirvana genoemd.
Voor die mensen die hun toevlucht zoeken in bewustwording en bewustzijn is die kennis bereikbaar.

Als de mens onmogelijk objectief kan zijn dan zou daarmee ook de leer van Boeddha een rondcirkelen zijn in een heel erg subjectief ervaringswereldje opgekleurd met oranje geel.

De wereld om de mens heen kan objectief waargenomen worden want wat we van veel zaken objectief waarnemen is dat ze andere gedachten nodig hebben om verklaard te kunnen worden en die andere gedachten hebben ook weer andere gedachten nodig....... ik zou zo zeggen dat is objectieve waarneming dat dat zo is.
Echter dat een ieder van ons die hier schrijft zijn eigen bewustzijn direct kan waarnemen met dat zelfde bewustzijn is een objectieve waarneming waar helemaal geen andere gedachten voor nodig zijn. Want hier neemt de denker het denken, als activiteit van het bewustzijn, geestelijke activiteit dus,  direct zelf waar  met het bewustzijn en dat is absolute levende werkelijkheid. Niks geen dode kennis, echo,  of herhaling van het verleden. Een werkelijkheid die niet afhankelijk is van enige oorzaak buiten zichzelf. En hoe vaak heb ik dat al op dit forum geschreven???

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #44 Gepost op: 27-06-2011 23:53 »
Ik heb het in mijn bijdrage van even geleden niet gehad over de oorzaak van het bewustzijn.
Het ging daarin over het ervaren van bewustzijn.
Wij kunnen de oorzaak van het bewustzijn niet kennen omdat we er niet buiten kunnen staan, we zitten namelijk in het bewustzijn oftewel in de geest.
Dat de inhoud van het bewustzijn zich buiten het bewustzijn bevindt heeft in dat geval  betrekking op de zintuiglijke waarnemingen van de fysieke wereld, daarmee refereerde ik naar een vorige bijdrage.
Het bewustzijn kan echter ook het eigen bewustzijn tot onderwerp van bewustzijn maken, en dat is persoonlijke ervaring. Het is dus door bewustzijn van mijn bewustzijn als persoonlijke ervaring dat ik me hier bewust van ben en dat dan ook hier kan schrijven.

Bewustzijn is Geest, en net zoals materie van welke aard dan ook (als manifestatie van de geest) deel is van de al-materie, is mijn bewustzijn deel van het al-bewustzijn oftewel de al-Geest.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #45 Gepost op: 27-06-2011 23:57 »

Echter dat een ieder van ons die hier schrijft zijn eigen bewustzijn direct kan waarnemen met dat zelfde bewustzijn is een objectieve waarneming waar helemaal geen andere gedachten voor nodig zijn.

Want hier neemt de denker het denken, ...  direct zelf waar  met het bewustzijn en dat is absolute levende werkelijkheid. Niks geen dode kennis, echo,  of herhaling van het verleden. Een werkelijkheid die niet afhankelijk is van enige oorzaak buiten zichzelf.

Behalve dan een lichaam met zintuigen en hersenen ?
En als dat niet zo is, dus dat bewustzijn op zichzelf bestaat, nergens van afhankelijk is, hoe kun je dat dan te weten komen ?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #46 Gepost op: 28-06-2011 14:12 »
De mens die denkt dat zijn bewustzijn gebaseerd is op lichamelijke, physieke, stoffelijke, chemische, electrische, enzovoort, processen is gewoon een materialist pur sang. Ieder denken, katholiek, protestant bahai, boeddhistisch, enzovoort, is in dat denken dan niet meer en minder als een uitkomst van een physiek proces.
Een dergelijk denken benaderd de mens alsof deze een organische robot is en alle denkbeelden over verlichting zijn, in die visie,  dan ook slechts de uitkomst van tijdelijke organische processen en komen daar niet bovenuit. Het grootste deel van het menselijk denken tegenwoordig is bewust of onbewust bovenstaande gedachte toegedaan. Heel erg onvruchtbaar zou ik zo zeggen, maar dat is mijn ervaring.

Echter, het bewustzijn van de mens staat los van de organische tijdelijkheid. Ze werkt daar wel op in, inspirerend, wat intuitief wordt waargenomen, maar is daar niet afhankelijk van.
Hoe komt een mens daarachter?
In ieder geval op het moment dat een mens werkelijk overlijd en tot op zekere hoogte ook in de tijd daarna.
Maar goed, dat is voor de meeste mensen tegenwoordig geen ervaring, alleen voor Verlichte mensen is dat ervaring.

Als een mens te weten wil komen hoe het nu zit met het bewustzijn wat niet oorzakelijk verbonden is aan de tijdelijkheid van het bestaan, dan kan de mens daar achter komen door het bewustzijn van de mens tot onderwerp van het bewustzijn te maken en zo dus kennis te verwerven, inzicht, over het bewustzijn.
Als dit dan ook nog gebeurt als de mens oefenend met het bewustzijn aan het werk is dan zal dit ook leiden (met een korte ei) tot een versterking van het bewustzijn en de vermeerdering van inzicht.
Onder andere de moderne meditatie is daartoe een geschikte weg.

In wezen is het zo dat als een mens in de fysieke wereld de beenspieren tot onderwerp van zijn aandacht maakt, (daar worden boeken vol over geschreven)  hij door observatie en studie heel veel te weten kan komen over de vorm, inhoud en werking van die spieren en door oefening ook tot een hoog ervarings en functionaliteitsgebeuren van die spieren kan komen.
In die zin is het zeker ook zo dat een mens die alleen maar studeert over die spieren door de studie alleen nooit zal leren lopen of de maximale functionaliteit ervan zal behalen.
Dat alles is niet veel anders als we kijken naar de Geest, de inhoud, haar werking en ontwikkeling.

Maar het is maar de vraag of de mens die door zijn gerichtheid op het lijden voortdurend gehecht blijft aan het fysieke bestaan (met haar lijden) tijd heeft om de aandacht te richten op het bewustzijn zoals ik dat hierboven heb omschreven.
« Laatst bewerkt op: 28-06-2011 20:04 door chan »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #47 Gepost op: 29-06-2011 08:33 »
Dus , als ik het goed begrijp rammelen mijn argumenten omdat jouw 'argumenten ' van meer inzicht getuigen?
Het eerste argument is voor jou een verwijt, voor mij een observatie, ik maak daar geen verwijt van.
Het tweede argument is net zo geldig als de Kennis die Boeddha gaf over zijn Karma en zijn kennis over zijn eerdere levens, waar hij verder overigens niet veel over uitweidde. Ook hij was op dat moment nog niet gestorven en ten aan zien van nogal wat zaken gaf  Boeddha 'halvelingse' mededelingen.

Als laatste; ik begrijp wel wat ik beweer anders zou ik het niet beweren.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #48 Gepost op: 29-06-2011 18:34 »
Dus , als ik het goed begrijp rammelen mijn argumenten omdat jouw 'argumenten ' van meer inzicht getuigen?

We hoeven niet te discussiëren.

Jij stelt dat bewustzijn  op zichzelf staat en nergens van afhankelijk is.

Je bent wel expert bij je dood en na je dood maar je kunt er niets over vertellen dat relevant is, dat aantoont dat dit ook zo is.

Doe dat en discussie is toch afgelopen.
« Laatst bewerkt op: 01-07-2011 00:27 door nova »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #49 Gepost op: 30-06-2011 00:12 »
Wat is het voor een 'discussie' als je van een waarnemingsoordeel een waarderingsoordeel maakt, met andere woorden als je van de feitelijke constatering van materieel denken pur sang een verwijt maakt? Dan breng je, met het inbrengen van je waarde-oordeel je subjectiviteit in.
Ik denk dat het ook niet helpt door een stukje uit mijn bijdrage uit zijn context te halen en dit in een ander verband weer te reproduceren.
Ik heb  nergens , maar dan ook nergens geschreven: De mens die denkt.........is een materialist
Als je mij wilt citeren citeer dan de hele tekst maar niet een subjectieve verkorting daarvan, dat is niet bepaald een 'hygienische' manier van discussieren.

Ik begrijp dat je graag concrete, physieke, materialistische, tastbare en meetbare bewijzen wilt, daar hebben we het al eerder over gehad, maar je zult je moeten realiseren dat jij zelf niet eens  kunt bewijzen wat je op 26 maart in je zesde levensjaar deed tussen 10 uur smorgens en 2 uur smiddags.
Moet ik daar uit afleiden dat je toen eigenlijk niet eens bestond?

Als ik zou gaan bewijzen, zoals middels de leringen van Boeddha zaken voor de mens zijn 'bewezen' , wat ik over de dood weet en het leven na de dood , wat ik over het bewustzijn weet en vorige levens, dan zou je over twee weken nog aan het lezen zijn. Dag en nacht.

Maar ik prefereer het dat de mens zelf vragen stelt, zich verwonderd en zelf op zoek gaat naar de antwoorden.
Het is wat al te gemakkelijk en ook bepaald niet vruchtbaar om de antwoorden op de een of ander manier voorgeschoteld te krijgen.
Dus dan is wellicht het gesprek daarover hiermee be-eindigd.