Auteur Topic: Iemand is zijn eigen toevlucht.  (gelezen 29436 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re:Iemand is zijn eigen toevlucht.
« Reactie #50 Gepost op: 01-07-2011 22:53 »
Als we het hebben over  : Iemand is zijn eigen toevlucht.

Mogen we niet het doel,  de taak, de opdracht  uit het oog verliezen. En dit is Nobelheid.
Iemand die zijn nog te zeer gevangen zit in zijn eigenwaan, begrijpt "iemand is zijn eigen toevlucht" te zeer als luisteren naar zichzelf, maar het probleem is en blijft leugens en zelfbedrog. Een mens beliegt en bedriegt zichzelf. De leugenachtige en zelfbedriegende "ik" kan een mens niet schenken wat hij zoekt.

Er zijn echter nog andere geestesgesteldheden, hartscondities.

Het is deze Geest van het Hart waarvan je zult ontdekken dat het inderdaad jou schenkt wat je zocht.

een 'Ariya' (Pali; een nobele) 

heeft de Dhamma zelf gezien of gerealiseerd, en weet daardoor wat verlichting is.
Echter :

Een Arahant (een graad van ... ) en een Boeddha zijn echter de enigen wiens hart compleet met de Dhamma in overeenstemming is gebracht, en zij hebben daardoor het Nibbana behaald.

Kenmerken van een Arahant

Van een  (een Boeddha of een Arahant) kan het volgende gezegd worden:

hij heeft het achtvoudig pad belopen tot aan het eind
hij heeft de vier nobele waarheden in al haar (12) aspecten begrepen
hij ziet en begrijpt de Dhamma
zijn hart en geest zijn in overeenstemming met de Dhamma
hij is volledig ontwaakt aan de werkelijkheid
hij heeft geen fout beeld van 'zichzelf' meer
hij is vrij van het lijden
zijn geest is volledig gepurificeerd, helder en vredig in zichzelf
hij weet welke acties goed zijn en doet geen acties die slecht zijn voor hemzelf, voor anderen of voor beiden
hij heeft het Nirvana behaald en ervaart geen begeerte (verlangen), aversie (haat) en verwarring (ignorantie) meer
hij is vrij geraakt van de tien ketens
hij is vrij van het leven in samsara
na zijn overlijden (parinibbana) vindt er geen wedergeboorte plaats

en dit is het objectief, het doel  alsook de maatstaf (mocht je denken dat je al verlicht bent.)
« Laatst bewerkt op: 04-07-2011 07:03 door nova »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 02-07-2011 19:12 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:49 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #52 Gepost op: 02-07-2011 19:26 »
Hoe weten we wat het doel is?
Hoe kan iemand weten wat het doel is?
En hoe kan je weten dat het doel Nobelheid is?
Is het doel Nobelheid of is Nobelheid ten opzichte van de werkelijkheid zijnde de waarheid, de weg om tot de werkelijkheid, de waarheid,  te komen wat te beleven is als de essentie van de Al-Geest?
Het lijkt mij dat Nobelheid eerder een soort van subdoel is en niet HET doel.
Het doel van de mens is vergeestelijking, totale vergeestelijking van het tijdelijke bestaan, het opheffen van het tijdelijke, de eenwording met de Al-Geest.

Wat is dat: de geest van het hart welke jou iets schenkt? Is dat de geest binnen in jou, is dat de geest buiten jou, is dat de geest welke een oorzaak heeft, is dat de geest welke geen oorzaak heeft?
Of zijn het allemaal slechts woorden welke we herhalen omdat ze zo mooi klinken zonder dat we eigenlijk wete waar we het over hebben?
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #53 Gepost op: 02-07-2011 20:02 »
Beste B A . Ik heb er niets op tegen dat je met je bijdrage je innerlijke denkwereld projecteert. Het wordt natuurlijk wel wat anders als je die projectie dan ook ziet als het denken van een ander, want hoe weet je wat een ander denkt of waar een ander niet tegen kan?
Maar ik neem je dat niet kwalijk, het is nou eenmaal een menselijk trekje in onze moderne tijd dat we eigenlijk niet zo goed kunnen accepteren dat er iemand om ons heen leeft die welicht toch wijzer zou kunnen zijn dan we zelf zijn.
Dat is nu eenmaal een aspect van het individualisme in de moderne tijd waarin we leven.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar je het over hebt als je het hebt over chaos?
Ik zie geen chaos in het heelal, ik zou zo zeggen 100% het tegendeel.
Alles wat ik zie is wetmatigheid, organisatie.
Dat ik dat alles niet begrijp is een gegeven maar dat zie ik als een uitdaging omdat ik weet dat de mens het gegeven is om alwetend te zijn.
Dat we dat hier op aarde niet (al) zijn is ook een gegeven, maar eenmaal gereincarneerd, we leven hier als geest binnen in een tijdelijk lichaam, leven we nu eenmaal binnen in het fysieke bestaan en kunnen we daarin niet zonder meer weten van het geestelijke bestaan en van de oergrond daarvan , het gegeven dat al het tijdelijk bestaande een manifestatie is van de geest.

Maar dat is nu juist de uitdaging, de vraag aan de mens om door vergeestelijking van het bestaande, het doorgronden van ons physieke bestaan en de betekenis daarvan, tot een vergeestelijking te komen van dat bestaande. Daartoe moet de mens zich vergeestelijken.
Ik zou zo zeggen dat daarin wat 'te bereiken valt' hebben bijvoorbeeld Krishna en Boeddha wel laten 'zien'

IK begrijp uit je bijdrage dat je eigenlijk vertelt dat je van jezelf weet dat je het allemaal niet snapt en ook nooit zult snappen. Dat is dan ook weer zo'n theorie die je dan zelf hebt bedacht zoals al die andere theoriëen waar je het over hebt bedacht worden in jouw manier van kijken, maar hoe weet je DAAR dan eigenlijk schijnbaar wel de waarheid over?
Over dat je het nooit zult weten of kan weten. Dat is zo ongeveer het filosofische "grapje"van de Kretenzer die zegt dat all Kretenzers liegen.

Ik kan je vertellen dat mijn bewust zijn waar is, Ieder moment dat ik er ben in bewustzijn  is mijn bewustzijn waar. Ik heb helemaal niets nodig om mijn bewustzijn te laten weten dat mijn bewustzijn waar is want dat is namelijk directe actuele ervaring.
Ik hoef dat niet eens te noteren want op het moment dat ik dat noteer worden de woorden als woorden minder waar als de ervaring van bewustzijn als voortdurende transformerende beweging in een voortdurend en in die zin onveranderlijk zijn.
Het feit dat ik mijn bewustzijn in bewustzijn waarneem leen ik bepaald niet van anderen, ik zou haast zeggen integendeel, want in absolute eenzaame meditatie neem ik mijn mediterende bewustzijn nog steeds waar.
Dat werkelijkheidsgegeven van werkelijkheid, het bewustzijn dat zichzelf als werkelijkheid waarneemt in ervaring is werkelijkheid voor ieder mens, ongeacht cultuur, religie, educatie enzovoort.
Zo zie je maar, er is geen reden om niet tegen de organisatie van het heelal te kunnen er zal dan ook geen reden zijn om niet tegen de eventuele chaos van het - tijdelijke - heelal te kunnen want de mens die zijn toevlucht weet in de werkelijkheid van de Geest is zijn eigen toevlucht.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 02-07-2011 20:40 »
.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #55 Gepost op: 03-07-2011 22:40 »

...

Jij stelt dat de eenheid met het goddelijke bewustzijn het doel is.

Maar ook in eenheid met het goddelijke bewustzijn hebben de intenties een geest.

Stel dat het goddelijke bewustzijn een kwaadaardige geest zou zijn, dan is die eenheid met het goddelijke bewustzijn van geen belang.
« Laatst bewerkt op: 03-07-2011 23:32 door nova »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #56 Gepost op: 04-07-2011 08:15 »
Hebben intenties Geest of zijn intenties - deel van - Geest?
Als Boeddha zegt dat al het stoffelijke een manifestatie is van Geest, en dus ook de mens leeft in een tot materie geworden geestelijkheid en als zodanig geest is welke leeft in een tot materie geworden geestelijkheid, denk je dan dat er zoiets bestaat als een kwaadaardige Geest of een goedaardige Geest?
Geest is Al-Geest er is geen scheiding in Al-Geest.
De vraag is dus eerder: wat is Kwaadaardig?
Als het juiste gebeurt op een verkeerde tijd en op een verkeerde plaats, is dat dan goedaardig of kwaadaardig?

lord rainbow

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 04-07-2011 17:28 »
als het juiste gebeurd,
gebeurd dat op een juiste tijd en een juiste plaats,
anders is het niet juist.

als het juiste op een verkeerde tijd
en op een verkeerde plaats gebeurd,
is het onjuist
immers: de tijd en plaats zijn verkeerd

maar ik blijf benieuwd naar een voorbeeld
van een juist gebeuren dat plaats vind op een verkeerde tijd
en op een verkeerde plaats.
« Laatst bewerkt op: 04-07-2011 17:49 door lord rainbow »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #58 Gepost op: 04-07-2011 21:18 »
het communisme

lord rainbow

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 04-07-2011 21:41 »
das geen gebeurtenis

das een leer

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #60 Gepost op: 04-07-2011 22:56 »
Ik zou zo zeggen vertel dat de mensen die geleden hebben en lijden onder het communisme. Dat was een gebeurtenis, dat is ervaring geweest en in Noord Korea is dat nog steeds ervaring.
Dan is het ook nog zo dat een leer in wezen ook een gebeurtens is.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 05-07-2011 06:47 »
wanneer je het hebt over de communistische revoluties,
spreek je dus van juiste gebeurtenissen
op verkeerde tijd en verkeerde plaats?

ik zou zeggen: gezien het leed en ellende dat eruit voortgekomen is,
zijn dat gewoon ''onjuiste'' gebeurtenissen.

wanneer je ''het kommunisme''  als een juiste gebeurtenis beschouwd,die plaatsvond op een verkeerde tijd en plaats vanwege het leed en de ellende welke aangericht zijn,
wat zegt dat dan over bv ''het christendom..'',
gezien het leed en de ellende die het heeft voortgebracht...
« Laatst bewerkt op: 05-07-2011 07:28 door lord rainbow »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #62 Gepost op: 05-07-2011 08:32 »
dat is een interessante vraagstelling.
In het verlengde daarvan dan natuurlijk ook de vraag wat dat zegt over het Boeddhisme en de ellende die dat heeft voortgebracht en momenteel nog voortbrengt in bijvoorbeeld Thailand. Daaraan vast zou men dan ook kunnen kijken wat het een en ander nog aan  ellende voort zal brengen.
Bij het communisme zou men kunnen spreken van een situatie die geen ervaring was, als systeem, maar een idee dat opkwam in het denken van de mens.
Christendom, Boeddhisme en Islam schijnen in de eerste plaats voort gekomen te zijn uit de ervaring en niet uit het denken.
Wat 'fout' is aan de genoemde religies is niet zo zeer tijd en plaats, hoewel de Islam het weer tot leven brengen is geweest van het oud-Abrahamistische geloof lang nadat dit zijn rol voor het westen al had gehad, wat 'fout' is bij die religies is dat het machtsaspect de boventoon is gaan spelen in de geinstitutionaliseerde 'afleidingen van die religies'. Daarin ging het steeds minder om de ervaring maar steeds meer om de macht die mensen over andere mensen konden verkrijgen.
De geinstitutionaliseerde religies gaan allemaal verdwijnen als cultuurbepalende factor, omdat het anachronismes zijn geworden. Hier zou men kunnen stellen dat het oorspronkelijk op de juiste tijd en juiste plaats samenkwam, maar, zoals ik al vaker vermelde, het is niet meer de tijd voor dit soort cultuurbepalende 'geloofs 'of denkvormen. Het is onjuist geworden.
Als ik in Thailand ben dan kan ik op allerlei manieren zien dat het voortzetten van het traditionele Boeddhisme van 2500 jaar geleden niet meer juist is.
Communisme is te vroeg gekomen in de tijd en dus op een vervormde manier, en de religies zijn op een traditionele manier te lang blijven bestaan.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 05-07-2011 17:00 »
op deze wijze geformuleerd
heb ik geen weerstand

ik denk wel dat of het nu over geinstitutionaliseerde religies gaat
of over de manier waarop het kommunisme zich hier en daar in de tijd heeft gemanifesteerd,
de gemeenschappelijke 'fout' factor is gelegen in het machtsaspekt,
en niet zozeer in tijd en plaats aspekt.

Beiden zijn op basis daarvan vervormd geraakt en hebben leed veroorzaakt.
Het kommunisme raakt niet vervormd doordat het vorm krijgt in een verkeerde tijd,
maar raakt evenals het christendom of boeddhisme,vervormd door macht en corruptie ed.

Voor wat betreft het plaatselement zou je van het kommunisme  nog wel kunnen zeggen
dat karl marx de revolutie eigenlijk in de kapitalistische geindustrialiseerde
samenleving zag gebeuren en niet in een plattelandssamenleving
als toendertijd rusland en china.
« Laatst bewerkt op: 05-07-2011 17:08 door lord rainbow »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #64 Gepost op: 05-07-2011 19:24 »
Het Boeddhisme en Christendom zijn persoonlijke ervaring geweest van - reeds daarvoor voorbereide - realiteiten, menselijke ervaringen.
Dat het Boeddhisme, als een soort van vervolg op het Hindoeisme, en de Christus impuls het juiste was op de juiste tijd en de juiste plaats, mag blijken uit de response die beiden hebben gekregen.
In eerste instantie is de verspreiding daarvan gebaseerd geweest op het gegeven dat mensen dat vanuit intuitie in vrijheid opnamen, beiden zijn dan ook ieder op een eigen wijze zeer vruchtbaar geweest. Later hebben de vervormende machtsinvloeden daar steeds meer en meer grip op gekregen.
Het communisme is oorspronkelijk gebaseerd op het idee dat de mens in gelijkheid en gezamenlijkheid met zorg voor elkaar en zonder persoonlijk bezit zouden samen leven.
Eigenlijk zo ongeveer als de praktijk van een goed georganiseerde kloosterorde.

Dat is eigenlijk alleen maar een idee geweest en als idee: namelijk wanneer mensen daar uit vrije wil aan toe zijn, zou dat ook een haalbare optie zijn ergens in de toekomst.
Het is eigenlijk net zo'n goed idee als het verplaatsen van mensen en andere materie door middel van teletransport.
Feit is dat de voorwaarden die nodig zijn om een dergelijk idee realistisch te laten zijn op het moment niet aanwezig waren.
Communisme is in haar basis dus geen slecht idee maar omdat de voorwaarden om dat te realiseren nog niet aanwezig waren en zijn, en ook nooit zijn geweest, voorlopig geen haalbaar idee.
Daarom is ook al heel snel gebleken dat communisme op geen enkele manier haalbaar was en het zich gekenmerkt heeft als een historische tragedie van de aantasting van de vrije wil van de mens.
Dat machten zich heel snel meester van dit idee konden maken door de idee als middel te gebruiken voor andere doeleinden was mogelijk omdat het idee zelf niet was gevuld met realiteit.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 05-07-2011 20:06 »
.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #66 Gepost op: 05-07-2011 21:28 »
Voor iemand die geen ideëen heeft heb je meestal een hoop te vertellen.
Ik heb verder niets gelezen wat ik nog niet wist, maar dat zou voor een ander zo maar anders kunnen zijn.
We raken overigens steeds verder of Topic.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
« Reactie #67 Gepost op: 06-07-2011 11:55 »
Het probleem ligt niet in "het communisme", "het kapitalisme" of "het Christendom" of...

(De reden voor de aanhalingstekens is dat het nogal vage begrippen zijn die een hele lading dekken en meestal niet echt duidelijk gedefinieerd worden: wat is kapitalisme? of communisme? Maar goed, das dan weer een andere discussie)

Het probleem ligt in de mens: zowel in het kapitalisme als het communisme of Christendom zul je altijd mensen hebben die verslaafd geraken aan hun macht of bezit of... en die steeds "meer" willen, of die verstrikt geraken in een "wij versus zij" denken. Het is m.i. nogal naïef en "wishful thinking" om te denken dat het probleem in een systeem of filosofie zit. Net als dat het nogal naïef is om bijvoorbeeld alle nazi's af te doen als 'onmensen' en hiermee dus te ontkennen dat "het probleem" in de mens zit, ongeacht welk systeem of tijd...

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 06-07-2011 12:59 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:50 door Buddha Amitabha »

Offline yuri74

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 11-07-2011 20:03 »
Een zeer goed boek over dit onderwerp is "Be an Island" van Ayya Khema:

http://www.amazon.com/Be-Island-Buddhist-Practice-Inner/dp/0861711475

Voor degenen die liever Duits lezen bestaat hetzelfde boek ook onder de titel "Sei dir selbst eine Insel".

De boeken van Ayya Khema zijn trouwens allen stuk voor stuk zeer het lezen waard!
http://www.theravadaboeddhisme.nl/

Theravadaboeddhisme

Informatie over boeddhisme in het algemeen en Theravada boeddhisme in het bijzonder.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 11-07-2011 20:09 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:50 door Buddha Amitabha »

Offline yuri74

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 11-07-2011 20:18 »
Ik ken dat boek wat je noemt niet, maar Ayya Khema heeft nog één boek wat (nog) in het Nederlands te verkrijgen is onder de titel: "Geen zelf geen ander", over Boeddhistische meditatie. ISBN 9789062710515.

Ik vermoed dat dat de NL versie is van Who is my self?

http://www.amazon.com/Who-My-Self-Buddhist-Meditation/dp/0861711270/ref=pd_bxgy_b_text_c
http://www.theravadaboeddhisme.nl/

Theravadaboeddhisme

Informatie over boeddhisme in het algemeen en Theravada boeddhisme in het bijzonder.