Auteur Topic: OFF Topic gaan  (gelezen 8588 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
OFF Topic gaan
« Gepost op: 16-06-2011 22:07 »
Wat is jullie standpunt(en)  omtrent  OFF topic gaan in een topic ?

Hoe zien jullie eventueel de taak van een Moderator   binnen dit OFF topic gaan ?
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:OFF Topic gaan
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2011 22:20 »
Mja, moeilijk. M.i. mag je als moderator wel "streng maar rechtvaardig" zijn. En dus ofwel verwijderen of afsplitsen naar ander onderwerp. Waarschijnlijk wel liefst afsplitsen; verwijderen brengt dan mss weer andere problemen met zich mee.

Als dit gaat over mijn recente bericht in de veggie-topic, wil ik het gerust aanpassen...?

In ieder geval mooi dat je dit zo op een democratische manier wil bespreken. Respect voor die openheid ;)

EDIT: Ik heb in ieder geval m'n berichtje in de veggie-topic aangepast. Niet zozeer omwille van dit topic, maar omdat het echt wel off-topic ging. Ik was me daar zelf van bewust en moet dan ook maar zelf de moeite doen om een nieuw onderwerp te starten en dit niet aan de mod overlaten.

mvg
« Laatst bewerkt op: 16-06-2011 22:40 door frederik »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2011 22:31 »
sja,

moeilijk om daar echt tips over te geven.

het is sterk afhankelijk van de persoon van de moderator,
en van de ontwikkeling van het topic.
Soms komt men toch weer
bij het oorspronkelijke topic terecht,na wat omwegen.
En de ene moderator laat eerder van zich horen dan een ander.

Veel dingen hangen wel samen natuurlijk...

Vaak wordt het vanzelf duidelijk wanneer
het bevoordelijk is om in te grijpen.

wanneer het gaat over inhoudsaspekten
en betrekkingsaspekten,geld dat ook wel.
Je merkt vanzelf wanneer het niet meer constructief is,
en dan is het eventjes wachten nog en afkijken
en wachten...en dan is het ingrijpen

althans: zo zou ik het doen.
« Laatst bewerkt op: 05-07-2012 16:33 door lord rainbow »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2011 22:48 »
Er zitten een aantal aspecten aan of-topic gaan.
Enerzijds lijkt het me niet verkeerd om met logische argumenten of illustrerende opmerkingen wat rond het topic heen te draaien.

Anderzijds denk ik dat het topic ook een soort van aandachtsoefening, een soort van complentatie-oefening kan zijn.

Vroeger kon ik moeilijk met mijn gedachten bij een en het zelfde onderwerp blijven en associeerde de ene gedachte zich aan de andere gedachte vast. Als je dit proces goed observeert bij jezelf dan zie je dat de gedachten zich denken in je hoofd en dat je daarbij vaak passief beleeft hoe dat dan gebeurt. Dan krijg je een soort van situatie als: ja , zo denk ik nu eenmaal.  Of: ik moet de hele tijd eraan denken dat, of denken dat..... Door meditatie oefeningen ben ik nu vrijwel altijd meester van mijn gedachten en bepaal ik waar ik mijn gedachten in aandacht op richt en waar ik over denk waarbij ik me concentreer op het gekozen aandachtspunt. Dit gaat dan zover dat ik ook steeds meer duidelijke structuur in mijn  droomwereld krijg - een heel bijzondere ervaring - en ook mijn dromen steeds mee bewust kan gaan 'sturen'
Dit is allemaal het gevolg van meditatie en van oefeningen. Deze oefeningen versterken dit gebeuren steeds meer.
Het is dus ook een soort van oefening om zo dicht mogelijk bij een topic te blijven en daarmee de overmacht van de asociatie te gaan beheersen met beheerst geconcentreerd en aandachtig denken.
Het is me vanaf mijn begin hier opgevallen dat sommige bijdragen laten zien dat de contributant regelmatig uitgebreid associeert en het er soms op kan lijken dat het topic aleen maar een aanleiding is om een aantal andere dingen te gaan vertellen.

Nu kunnen we wel met zijn allen zeggen dat dat mag, maar de consequentie is dat de kracht van het denken daarmee niet wordt versterkt wat dan weer afbreuk doet aan het verkrijgen van inzicht.

Dit waren zo wat gedachten naar aanleiding van dit Topic.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2011 22:58 »

Als dit gaat over mijn recente bericht in de veggie-topic, wil ik het gerust aanpassen...?

mvg

neen, het was naar aanleiding van een opmerking van Chan, nu toch al een tijd geleden.
In dit forum gaat men snel OFF topic. en als je weinig deelnemers hebt met korte teksten maakt het niet zoveel uit.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je hier voor info komt dat dit wel storend kan zijn als het niet on-topic blijft. Zeker als er zeer lange teksten bij zitten.

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2011 23:10 »
Mja, moeilijk. M.i. mag je als moderator wel "streng maar rechtvaardig" zijn. En dus ofwel verwijderen of afsplitsen naar ander onderwerp. Waarschijnlijk wel liefst afsplitsen; verwijderen brengt dan mss weer andere problemen met zich mee.

mvg

persoonlijk zou ik eerder kiezen voor  verwijderen,  niet dat dit mijn hartskeuze zou zijn, maar gewoon omwille van de tijd,   deleten gaat sneller.

-- ik zou  dit kunnen laten afhangen van de topicstarter.
           Als de topicstarter (in het algemeen) liever heeft dat topics ontopic blijven,  dan verwijder ik de off-topic elementen.

Als de topicstarter het eigenlijk niet uitmaakt, tja, dan mag het topic naar alle richtingen waaieren.

-- Ik zou ook kunnen ingrijpen  op een later tijdstip,
    als het topic niet meer aktueel is, en de off topic elementen eruit filteren, om een meer coherent en leesbaar geheel te krijgen.

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17-06-2011 11:10 »
Misschien is deleten een te drastische beslissing. Kan een moderator niet even "tussenkomen" als er wordt afgedwaald en gewoon laten weten dat we bij het topic moeten blijven ? Als er dan toch nog off-topic wordt gepraat, kan het eventueel gesloten worden.
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17-06-2011 21:48 »
Misschien is deleten een te drastische beslissing. Kan een moderator niet even "tussenkomen" als er wordt afgedwaald en gewoon laten weten dat we bij het topic moeten blijven ? Als er dan toch nog off-topic wordt gepraat, kan het eventueel gesloten worden.

Zo te lezen zijn er niet zoveel mensen die een probleem hebben met OFF topic gaan, kan dus gerust dingen laten waaien.

Misschien dat ik dan achteraf wat ga snoeien om een topic  voor het nageslacht wat meer ontopic te houden.
Wie dat niet wil dat ik zijn/haar berichten snoei, moet het maar laten weten, dan blijf ik eraf.

Ik heb zo'n overtuiging dat een moderator een meerwaarde moet betekenen voor een forum, zeker omdat mensen omwille van diverse motieven berichten lezen, en niet alleen naar een boeddhaforum komen om te lullen. (wat ook mag, maar daar moet men dan maar van verdragen dat ik er eventueel in snoei)

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17-06-2011 22:05 »
Dat klinkt me wat verwarrend, het is dan niet zo een probleem om of topic te gaan, maar later  dan wel snoeien om het overzichtelijk te houden voor het nageslacht? Ik zou zo zeggen dat, omwille van het gegeven dat juist het asocieren niet bijdraagt aan het ontwikkelen van meditatiekrachten, (concentratie, contemplatie) de mensen in eerste instantie zelf moeten proberen om zo dicht mogelijk bij het topic te blijven. Als dat niet gebeurt dan gebeurt hier wat overal gebeurd, dan starten we bij een aan Boeddhisme gerelateerd onderwerp om daarna te eindigen bij de apk keuring van de auto. On topic blijven is eigenlijk een oefening zoals ik die ken van het Boeddhisme, klinkt eenvoudig maar is moeilijk, Daar kunnen we elkaar in helpen.

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17-06-2011 22:18 »
Dat klinkt me wat verwarrend, het is dan niet zo een probleem om of topic te gaan, maar later  dan wel snoeien om het overzichtelijk te houden voor het nageslacht? Ik zou zo zeggen dat, omwille van het gegeven dat juist het asocieren niet bijdraagt aan het ontwikkelen van meditatiekrachten, (concentratie, contemplatie) de mensen in eerste instantie zelf moeten proberen om zo dicht mogelijk bij het topic te blijven. Als dat niet gebeurt dan gebeurt hier wat overal gebeurd, dan starten we bij een aan Boeddhisme gerelateerd onderwerp om daarna te eindigen bij de apk keuring van de auto. On topic blijven is eigenlijk een oefening zoals ik die ken van het Boeddhisme, klinkt eenvoudig maar is moeilijk, Daar kunnen we elkaar in helpen.

Is dat een statement en een toestemming ?
Dat topics die jij start, bij voorkeur on-topic horen te blijven ?
En dat ik , indien nodig, eventueel een aanpassing mag maken ?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17-06-2011 23:03 »
Ik schrijf niemand iets voor, maar leg iets voor ter overdenking. De moderator beslist als moderator wat te doen in de situatie die zich voordoet, daarvoor is deze ook de moderator en ik laat het aan de moderator over om te handelen overeenkomstig de doelstelling van het forum.

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17-06-2011 23:23 »
Ik schrijf niemand iets voor, maar leg iets voor ter overdenking. De moderator beslist als moderator wat te doen in de situatie die zich voordoet, daarvoor is deze ook de moderator en ik laat het aan de moderator over om te handelen overeenkomstig de doelstelling van het forum.

Mijn voorkeur gaat uit, om enkel in te grijpen bij topics waarvan de topicstarter klaar en helder er voor kiest om ingrijpen toe te staan.

Wanneer de topicstarter geen keuze maakt of dit liever niet heeft, dan laat ik dat topic met rust,  behalve in een latere fase  om het topic te verfraaien.
« Laatst bewerkt op: 17-06-2011 23:28 door nova »

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #12 Gepost op: 20-06-2011 08:40 »
Persoonlijk ben ik geneigd er alleen maar wat van te zeggen, dus niets te DOEN. Vooral niets weg gooien dus ook, omdat je daarmee de bijdrage van mensen ontkracht.

Splitsen zou ik alleen doen in gevallen waarin het nieuwe onderwerp een eigen thread verdient. En dat kan je ook doen door gewoon zelf een nieuw topic te starten en een link te plaatsen in het oude topic.