Auteur Topic: Eigen wijsheid  (gelezen 10131 keer)

Nathan

• Gast
Eigen wijsheid
« Gepost op: 10-07-2011 06:52 »
We weten diep in ons hart wat liefde is.
En bij het woord 'liefde' krijgen we dan verbinding met deze ervaring diep in ons hart.
We worden door het woord 'liefde' direct verbonden met liefde zelf.
Hier deze interventie:
In het Nederlands: http://youtu.be/DgjaTaf4Flk
English: http://youtu.be/97Z833T8F_0

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re:Eigen wijsheid
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2011 10:04 »
Wat is liefde?
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10-07-2011 10:12 »
Wat is liefde?
Dat weet je wanneer je hart zich opent.
Liefde kun je niet leren. Het gebeurt, overkomt je.
Dan... krijgen woorden betekenis, en kunnen dan ergens naar verwijzen. Mijn interventie gaat daarover.

Nathan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2011 10:57 »
Liefde Interventie - praktijk voorbeeld:

Je komt iemand tegen die worstelt met gevoelens van haat. En daar vanaf zou willen komen.
Je zit naast elkaar en je luistert naar zijn of haar verhaal. Je weet toevallig van deze persoon, dat ie ook weet wat liefde is. Deze persoon kan heel zachtaardig zijn en vergevensgezind. Maar op dat moment lijkt ie helemaal vast te zitten in zijn gevoelens van haat. Toch staat ie nog open voor advies.
En dat advies geef je hem:
Neem het woord 'liefde' in je mond en spreek het in stilte uit voor jezelf, herhaal dit net zolang dat je haat is verdwenen.
Liefde, liefde, liefde, liefde,...
Als de persoon weer begint tijdens of na het uitspreken over zijn probleem, hoe afschuwelijk hij die persoon vindt of die en die situatie, en dergelijke. Onderbreek dit en laat hem zonder nadenken gewoon het woord innerlijk hard op zeggen, het woord voelende in de mond. Gewoon laten doen. Uiteindelijk gaat de aandacht weg van het vechten en komt de aandacht volledig te zitten op liefde zelf.
Hierna kun je vragen, hoe het dan gaat. Dat ie er wat aan heeft gehad en zal ie er ook gebruik van maken, wanneer hij/zij weer klem komt te zitten? 

Offline Lung

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2011 11:45 »
Wat is liefde?
Dat weet je wanneer je hart zich opent.
Liefde kun je niet leren. Het gebeurt, overkomt je.
Dan... krijgen woorden betekenis, en kunnen dan ergens naar verwijzen. Mijn interventie gaat daarover.

Moet je inderdaad tegenkomen, iedereen heeft het in zich.
Maar het komt er op het moment zelf uit.

Nathan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2011 09:06 »
Mijn stap voor stap uitleg bij het filmpje:

Beeld 1. ‘Liefde Interventie.'

Beeld 2, ‘Ongewenst.'
‘Aan je plotseling opkomende dominante haat, kun je wat doen.'

Verdere uitleg: Iemand zou het kunnen hebben over zijn of haar haat, woede, irritatie dat zo opeens kan opborrelen.
Je zou dan kunnen reageren met, daar kun je iets aandoen.

Beeld 3, ‘Gewenst.'
‘Liefde is sterker dan haat.
Liefde kun je nu toelaten,
zonder eerst een strijd te moeten aangaan met haat.'

Verdere uitleg: Deze interventie kan alleen werken volgens mij als de persoon ook ervaring heeft met wat liefde is.
Je zou jezelf of de ander kunnen vragen: Wat versta je onder liefde? Is het antwoord bijvoorbeeld: harmonie, geduld, rust, vergevingsgezindheid, e.d. Dan weet je volgens mij wat liefde is.
Deze liefde kun je - opnieuw - toelaten, bewust zijn. En dan hoef je daaraan vooraf niet eerst de haat proberen weg te moffelen. Je doet verder helemaal niets met die haat, die daar dan plotseling in je leven kan opduiken, bijvoorbeeld na een bepaalde gebeurtenis of na een bepaalde opmerking van iemand.

Beeld 4, ‘Actie.'
‘Neem het woord "liefde" in je mond, spreek het in stilte uit!
Herhaal dit zoveel dit nodig is om de haat te doen verdwijnen.
Denk enkel aan liefde.'

Verdere uitleg: Omdat je de ervaring met liefde hebt, heb je er ook een woord voor, die verwijst naar die specifieke ervaring. Als je geen ervaring met liefde hebt, zal het woord hol zijn.
Nu neem je dat woord ‘liefde' letterlijk in je mond zonder daarbij een geluid te maken, niemand anders zal het kunnen horen. Neem het in je mond op het moment dat er iets aan haat borrelt, anders niet.
Herhaal dit woord tot dat dat opborrelen helemaal is verdwenen en je je okee voelt.
Tijdens dit innerlijk (je tong beweegt!) uitspreken, hoef je niet 1x te denken aan haat. Denk enkel aan liefde. Dan zal je vanzelf beseffen dat er weer rust in je leven is gekomen.

Beeld 5, ‘En nu?'
‘Enkel door het woord ‘liefde' letterlijk in je mond te nemen verander je je leven. Gebruik het bij opkomende haat.'

Verdere uitleg: Je kunt het op ieder moment toepassen.

Het filmpje nu opnieuw zien?:
http://www.youtube.com/watch?v=DgjaTaf4Flk&feature=youtu.be

Nathan

• Gast
Geluk - video
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2011 17:11 »
Misschien denk je bij jezelf, wat moet ik nog allemaal doen om me gelukkig te voelen, om gelukkig te zijn?

Hier dan mijn antwoord, in beeld en geluid, 40 sec:
http://youtu.be/xXZJuxBtsLY

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2011 18:02 »
Sorry, maar als het zo simpel zou zijn, was alle haat inmiddels uit de wereld verdwenen. We zijn gewend aan de droomstaat, aan een verkeerd en egoïstisch zicht op de werkelijkheid. Dus beschouw ik het herhalen van een woord als liefde als een goedbedoelde mantra, maar feitelijk kan het je hooguit tijdelijk in slaap wiegen. Dat is de slaap van de droomstaat, waarin liefde en geluk worden voorgesteld als datgene waar naar gestreefd zou kunnen worden. Dit appelleert aan zoekers die liever in slaap vallen of in de droomstaat willen verblijven. Ieder heeft natuurlijk het volste recht om daarvoor te kiezen. Als je werkelijk ziet hoe walgelijk het ego kan werken en hoe dit je in de weg zit, je in de droomstaat houdt, dan probeer je eerder dat ego te doorzien, laag voor laag te ontleden en met het messcherpe scalpel (van de zelfontleding, figuurlijk bedoeld) je hoofd er als het ware vanaf te snijden.

Ik besef heus dat het bovenstaande keihard klinkt, maar als je uit de slaap wilt komen waarin je door de wereld en door jezelf bent gebracht, werkt het niet om zomaar mooie woorden te gaan zitten herhalen. Let wel, ik ben hier behoorlijk rebels in. Je moet keihard op je bek gaan, wil je de schil van het ego eventueel kunnen breken. Ik stel niet dat je het ego moet vernietigen, maar de enige weg tot jezelf is dat je het “ik” snoeihard pootje haakt, ontleedt en dat het op die manier op den duur transparant wordt. Wil je blijven pitten, herhaal dan de hypnotische mantra: liefde, liefde, liefde. Misschien slaap je er beter door, maar het zal je geen stap dichter brengen tot een werkelijk ontwaken.

Mijn excuses dat ik zo compromisloos stelling neem, maar dit is immers zoals ik er over denk. Ontwaak of slaap verder… 8)

Nathan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01-08-2011 18:33 »
Wil je blijven pitten, herhaal dan de hypnotische mantra: liefde, liefde, liefde. Misschien slaap je er beter door, maar het zal je geen stap dichter brengen tot een werkelijk ontwaken.
Natuurlijk heb je niets aan het herhalen van het woord liefde.
Het gaat erbij mijn stelling om, wanneer je haat ervaart en je weet wat liefde is, omdat je daar ook ervaring mee hebt. Deze dan op te roepen door simpel het woord 'liefde' letterlijk in je mond te nemen en stilletjes het voor jezelf te herhalen totdat er geen sprake is meer van haat. Je hoeft op dat moment in het geheel geen worsteling aan te gaan met je nare gevoel van verwoesting.

Geef gerust je kritiek maar lees alles eerst voortaan goed door.
Het is geen wiegeliedje namelijk.
Het gaat over de realiteit van haat in je leven: mocht die er zijn.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 01-08-2011 18:55 »

Ik heb alles goed doorgelezen en wat er staat lijkt wat mij betreft erg op de Transcendente Meditatie (TM) van de Maharishi Mahesh Yogi. :)

In de TM-technieken gebruikt men een bepaalde woordklank, een mantra die men gaat herhalen. Deze mantra zou specifiek van een leraar moeten worden ontvangen. Het in gedachten herhalen van die persoonlijke mantra zou er op den duur voor zorgen dat het denken stiller en stiller wordt, tot zelfs de herhaalde mantra verdwijnt en bewustzijn overblijft. Gedachten zouden dan zijn verdwenen.

Het zien van de woede en vervolgens het tegendeel gaan herhalen, liefde, liefde, liefde, is mijns inziens dus een soort yoga-mantra. Beter zou volgens mij zijn, om de haat diep in de ogen te kijken, te realiseren dat jij dit op het moment bent, dat woede deel uitmaakt van je systeem, dat je bezig bent met zelfrechtvaardiging. Dat je probeert via je woede een schuldgevoel op te roepen bij de ander. Want dat is alles wat je ego via de haat wil bereiken: dat de ander zich schuldig voelt en dat jij immers gelijk hebt. Misschien zie je dan in dat je jezelf voor de gek aan het houden bent. Als je haat probeert te overgieten met een sausje van TM-liefde, leer je mijns inziens in wezen niets over de werking van de haat.

Ik heb hier echt helemaal niks aan, sorry. Als een ander er wel wat aan heeft, prima! ;)
« Laatst bewerkt op: 01-08-2011 19:29 door Buddha Amitabha »

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01-08-2011 20:22 »

Ik heb alles goed doorgelezen en wat er staat lijkt wat mij betreft erg op de Transcendente Meditatie (TM) van de Maharishi Mahesh Yogi. :)

In de TM-technieken gebruikt men een bepaalde woordklank, een mantra die men gaat herhalen. Deze mantra zou specifiek van een leraar moeten worden ontvangen. Het in gedachten herhalen van die persoonlijke mantra zou er op den duur voor zorgen dat het denken stiller en stiller wordt, tot zelfs de herhaalde mantra verdwijnt en bewustzijn overblijft. Gedachten zouden dan zijn verdwenen. 

Het zien van de woede en vervolgens het tegendeel gaan herhalen, liefde, liefde, liefde, is mijns inziens dus een soort yoga-mantra. Beter zou volgens mij zijn, om de haat diep in de ogen te kijken, te realiseren dat jij dit op het moment bent, dat woede deel uitmaakt van je systeem, dat je bezig bent met zelfrechtvaardiging. Dat je probeert via je woede een schuldgevoel op te roepen bij de ander. Want dat is alles wat je ego via de haat wil bereiken: dat de ander zich schuldig voelt en dat jij immers gelijk hebt. Misschien zie je dan in dat je jezelf voor de gek aan het houden bent. Als je haat probeert te overgieten met een sausje van TM-liefde, leer je mijns inziens in wezen niets over de werking van de haat. 

Ik heb hier echt helemaal niks aan, sorry. Als een ander er wel wat aan heeft, prima! ;)
Je overgiet niet haat met een sausje van liefde.
Je bent volkomen bewust van wat je wel wil en dat is geen haat.
Waarom zou je je bezighouden met wat je niet wil?

Als het goed is weet je diep in je hart wat liefde is.
Deze liefde is belangrijk voor je en niet de eventueel opkomende haat.
Omdat je diep in je hart weet wat liefde is, is het woord 'liefde' niet hol!
Het woord verbindt je met de werkelijkheid van liefde.
Liefde is wat je wil, dus vergeet de haat in je leven.

Je kunt voor eeuwig in je eigen stront roeren maar je kunt daar ook gewoon mee ophouden.
Woede is niet interessant voor iemand die intelligent is, woede zoekt enkel zichzelf.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01-08-2011 20:31 »
Jij zit op een ander spoor, Nathan, geen enkel probleem.
Ik zit op een ander spoor, geen enkel probleem.

Het gaat er helemaal niet om voor eeuwig in de stront te roeren, dat is gewoon een extreem voorbeeld.
Het gaat er om jezelf eerlijk te zien voor wat je bent, als dat door de ellende heen moet, okee dan.

Maar voor eeuwig? Dat is eerder verbittering en geen eerlijkheid.

Dus volg gewoon je eigen spoor, ik zit ook op mijn trein. En dat is een andere trein dan die van jou. Misschien is het een oude locomotief, misschien rijdt de mijne nog op kolen, maar de bestemming staat vast. :)

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01-08-2011 23:24 »
Nou dacht ik helemaal niet bij mij zelf: wat moet ik nog allemaal doen om me gelukkig te voelen, om gelukkig te zijn?
Daarvoor ben Ik met mijn bewustzijn - mijn werkelijke Ik - inmiddels al wakker genoeg - bewust genoeg - geworden en doorzie ik daardoor al heel veel van de werkingen van mijn ego.

Nathan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02-08-2011 07:34 »
Nou dacht ik helemaal niet bij mij zelf: wat moet ik nog allemaal doen om me gelukkig te voelen, om gelukkig te zijn?
Daarvoor ben Ik met mijn bewustzijn - mijn werkelijke Ik - inmiddels al wakker genoeg - bewust genoeg - geworden en doorzie ik daardoor al heel veel van de werkingen van mijn ego.
Waarom praten over een ego (ik)? Er is immers maar Een 'zelf'.
Je bent boos of niet, je hebt liefde of niet, je hebt haat of niet, je bent gelukkig of niet.

Met andere woorden: Het ego bestaat niet, het ego is een uitvinding van het denken, het excuus voor bepaalde daden maar ik zeg je, je bent gewoon alles wat je doet en of laat.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2011 18:43 »
En zo is het cirkeltje weer rond? Of er een ego “bestaat” of “niet-bestaat”, toon maar aan, zou ik zo zeggen. Lijkt me echter een andere dissussie, maar goed...

Het ging mij er echter om, of de hier aangeboden techniek wat mij betreft enige waarde heeft, of het je kan helpen te ontwaken uit de droomstaat. Die waarde zie ik niet, maar zoals gezegd moet iedereen zelf maar bepalen wat hij of zij wil en of de techniek werkt. Ik noem het een “techniek”, omdat het beoefening vereist, voor zover ik dat kan bepalen. En als je het uitprobeert en het werkt ook nog, dan kan ik niets anders zeggen dan dat ik dan verder mijn mond houdt. Maar mij past het hierboven gebodene in ieder geval niet, ik heb het gevoel dat het eerder de droomstaat van het individu zal versterken. Dat geldt echter voor mij persoonlijk. Ik herhaal dat als het voor anderen wél werkt, dat heel goed nieuws is.

Niemand kan tenslotte zomaar voor een ander uitmaken wat werkt, dat moet je immers zelf ervaren. Ik spreek dus voor mijzelf en niet voor anderen. :)

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 02-08-2011 19:22 »

Je bent boos of niet, je hebt liefde of niet, je hebt haat of niet, je bent gelukkig of niet.

Met andere woorden: Het ego bestaat niet, het ego is een uitvinding van het denken, het excuus voor bepaalde daden maar ik zeg je, je bent gewoon alles wat je doet en of laat.

Beste Nathan,

Hoe weet je dat je boos bent? Hoe weet je of je liefde hebt of niet? Hoe weet je of je haat hebt of niet? Hoe weet je of je gelukkig bent of niet?

Als ik aan een paard vraag hoe hij zich voelt, want daar hebben we het hier over, dan blijft hij me rustig met zijn grote ogen aankijken en geeft me geen antwoord.
Een paard voelt wat een paard voelt maar hij heeft daar geen (zelf)bewustzijn over.
Nu zullen er wellicht mensen zijn die dat ook rustig in twijfel trekken, vanuit sommige visie's hebben soms stenen zelfs een gevoel en een ziel, maar we kunnen toch in ieder geval stellen dat jij, omdat je het hier verwoordt, hier op het forum schrijft, er weet van hebt en de vraag dus terecht is: Hoe weet je dat allemaal?

Is het niet zo, dat net zoals je als mens op de een of andere manier weet hebt van wat je schrijft dat je er ook weet van kunt hebben dat je een ego hebt of een zelf, of een Ik.
Waarbij dat laatste natuurlijk een probleem is voor mensen die  het Ik niet als ervaring in hun bewustzijn hebben - omdat ze daarin voor dat deel nog 'slapen' -  en het begrip/woord Ik constant gebruiken voor hetzelfde als waarvoor ze het woord ego gebruiken.

Het is voor iemand die zichzelf niet alleen maar als een voelend wezen maar ook als een kennend  en denkend wezen ervaart vanuit observatie heel duidelijk wat dat wil zeggen: ego.

Het ego van sommige fundamentalistische religeuze fanatiekelingen voelt zich verheugd, gelukkig als de bomaanslag op de markt een succes is geweest. En dan hebben we het dus nu niet over de slachtoffers.

Het ego van de militairen die een week daarna een drone in hun huis kan laten exploderen terwijl onze 'fanatiekelingen' daar net zo gelukkig zaten te zijn, voelen zich vanwege hun succes ook gelukkig. Uiteindelijk kost z'n drone een paar centen en moet het de gebruikers ook wat ' opleveren'.

Er zit een verschil tussen de verschillende ego's, maar ook een grote overeenkomst. Ze zijn allen het product van oorzaak en gevolg, karma, opvoeding, cultuur, scholing, ontwikkeld of onderontwikkeld bewustzijn, enzovoort.
Ik dacht dat de leer van Boeddha daar kristalhelder informatie over geeft.

Het lijkt mij dat het ego niet wordt uitgedacht door het denken maar dat het wordt gevormd door een eenzijdig, geindoctrineerd cultureel denken.
Voor mensen met een ontwikkeld bewustzijn is het het denken dat dit waarneemt, het denken dat dus waarneemt, als een spiritueel oog, dat ego's wel degelijk bestaan en dat deze hetzelfde zijn als wat mensen het zelf noemen zolang ze met dat zelf niet het hoger spiritueel IK bedoelen.
Dat Ik dus wat actief is in persoonlijk onafhankelijk bewustzijn.
Dus ik denk dat je alleen maar kunt weten wat je weet door bewust(te)zijn.

Nathan

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 02-08-2011 20:57 »

Beste Nathan,

Hoe weet je dat je boos bent? Hoe weet je of je liefde hebt of niet? Hoe weet je of je haat hebt of niet? Hoe weet je of je gelukkig bent of niet?

Als ik aan een paard vraag hoe hij zich voelt, want daar hebben we het hier over, dan blijft hij me rustig met zijn grote ogen aankijken en geeft me geen antwoord.
Een paard voelt wat een paard voelt maar hij heeft daar geen (zelf)bewustzijn over.
Nu zullen er wellicht mensen zijn die dat ook rustig in twijfel trekken, vanuit sommige visie's hebben soms stenen zelfs een gevoel en een ziel, maar we kunnen toch in ieder geval stellen dat jij, omdat je het hier verwoordt, hier op het forum schrijft, er weet van hebt en de vraag dus terecht is: Hoe weet je dat allemaal?

Is het niet zo, dat net zoals je als mens op de een of andere manier weet hebt van wat je schrijft dat je er ook weet van kunt hebben dat je een ego hebt of een zelf, of een Ik.
Waarbij dat laatste natuurlijk een probleem is voor mensen die  het Ik niet als ervaring in hun bewustzijn hebben - omdat ze daarin voor dat deel nog 'slapen' -  en het begrip/woord Ik constant gebruiken voor hetzelfde als waarvoor ze het woord ego gebruiken.

Het is voor iemand die zichzelf niet alleen maar als een voelend wezen maar ook als een kennend  en denkend wezen ervaart vanuit observatie heel duidelijk wat dat wil zeggen: ego.

Het ego van sommige fundamentalistische religeuze fanatiekelingen voelt zich verheugd, gelukkig als de bomaanslag op de markt een succes is geweest. En dan hebben we het dus nu niet over de slachtoffers.

Het ego van de militairen die een week daarna een drone in hun huis kan laten exploderen terwijl onze 'fanatiekelingen' daar net zo gelukkig zaten te zijn, voelen zich vanwege hun succes ook gelukkig. Uiteindelijk kost z'n drone een paar centen en moet het de gebruikers ook wat ' opleveren'.

Er zit een verschil tussen de verschillende ego's, maar ook een grote overeenkomst. Ze zijn allen het product van oorzaak en gevolg, karma, opvoeding, cultuur, scholing, ontwikkeld of onderontwikkeld bewustzijn, enzovoort.
Ik dacht dat de leer van Boeddha daar kristalhelder informatie over geeft.

Het lijkt mij dat het ego niet wordt uitgedacht door het denken maar dat het wordt gevormd door een eenzijdig, geindoctrineerd cultureel denken.
Voor mensen met een ontwikkeld bewustzijn is het het denken dat dit waarneemt, het denken dat dus waarneemt, als een spiritueel oog, dat ego's wel degelijk bestaan en dat deze hetzelfde zijn als wat mensen het zelf noemen zolang ze met dat zelf niet het hoger spiritueel IK bedoelen.
Dat Ik dus wat actief is in persoonlijk onafhankelijk bewustzijn.
Dus ik denk dat je alleen maar kunt weten wat je weet door bewust(te)zijn.
Beste Chan,

Hoeveel zelven zijn ervoor nodig om een breuk in een kopje te zien?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 02-08-2011 23:57 »
Hoeveel 'zelven' zijn  er voor nodig om te zien dat je geen antwoord geeft op de vragen die ik stel?
Twee is al genoeg zou ik zo zeggen maar het zouden er best wel meer kunnen zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om er op te antwoorden hoor, maar dan is er alleen wezenlijk geen gesprek.

Nathan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 03-08-2011 07:35 »
Hoeveel 'zelven' zijn  er voor nodig om te zien dat je geen antwoord geeft op de vragen die ik stel?
Twee is al genoeg zou ik zo zeggen maar het zouden er best wel meer kunnen zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om er op te antwoorden hoor, maar dan is er alleen wezenlijk geen gesprek.
Je moet behoorlijk gespleten zijn om in een ego te kunnen geloven.

En het vraagt gevoel om je in te kunnen leven in het leven van een paard. Het fysiek lijden betreft alle levende wezens.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 03-08-2011 09:52 »
Maar we hebben het nu niet over lijden Nathan, maar over bewustzijn - bijvoorbeeld met betrekking tot het lijden.
Dat is ook wat we kennen uit de leer van Boeddha, Hij heeft niet het lijden gebracht maar het bewustzijn  ten aanzien van het lijden.
Verder hoeft men niet in een ego te geloven, ik geloof ook niet in onze koningin. Die bestaat gewoon op de een of andere manier.

Nathan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 03-08-2011 12:50 »
Maar we hebben het nu niet over lijden Nathan, maar over bewustzijn - bijvoorbeeld met betrekking tot het lijden.
Dat is ook wat we kennen uit de leer van Boeddha, Hij heeft niet het lijden gebracht maar het bewustzijn  ten aanzien van het lijden.
Verder hoeft men niet in een ego te geloven, ik geloof ook niet in onze koningin. Die bestaat gewoon op de een of andere manier.
Fysieke pijn heeft niets met wel of geen zogenaamd ik-bewustzijn te maken.
Jouw verhaal over het ego is volslagen krankzinnig.
Je haalt regelmatig de Boeddha aan, ben soms dan een echte boeddhist?