Auteur Topic: anoniem of met verschillende accounts inloggen?  (gelezen 9435 keer)

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
anoniem of met verschillende accounts inloggen?
« Gepost op: 23-07-2011 13:14 »
Hoi allemaal,

Zoals veel van jullie door zullen hebben zijn er op dit forum mensen die, na conflicten of om andere redenen, hun account naam veranderen of zelfs een helemaal nieuw account creeren.

Tot nu toe is dit goed gevonden, maar de vraag is of we dat goed moeten blijven vinden.

Persoonlijk vind ik het gedrag van mensen belangrijker dan de naam waaronder ze zich hier voor stellen, maar het is wel verwarrend natuurlijk als mensen onder meerdere identiteiten hier verschijnen. De een heeft het door, de ander niet...

Wat vinden jullie?

Katinka

lord rainbow

• Gast
Re:anoniem of met verschillende accounts inloggen?
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2011 15:04 »
Wanneer iemand zijn of haar accountnaam wijzigt,en daarbij de avatar intakt laat,
zie ik geen bezwaar.We kunnen als forumlid dan weten, dat het een en dezelfde persoon betreft,
die met zijn naamswijziging wellicht een statement wil maken.

Wanneer iemand als personage geheel verdwijnt,en dan als zogenaamd iemand anders weer verschijnt,
lijkt mij dat niet toegestaan indien het iemand betreft die in de ban is gedaan.

Wanneer iemand anderszins  aanleiding ziet om  te verdwijnen en als nieuw personage
ten tonele te verschijnen  lijkt me dat geen direkte aanleiding om hier regels over op te stellen.
Men moet er geen potje van maken natuurlijk, in zo'n geval kan men de persoon daar op aanspreken.

Voor iemand die het niet doorheeft
zal het weinig uitmaken denk ik...
« Laatst bewerkt op: 23-07-2011 15:35 door lord rainbow »

• Administrator
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #2 Gepost op: 23-07-2011 15:46 »
Zo sta ik er ook in: ik heb er geen last van als mensen een nieuw account aan maken en het oude niet meer gebruiken.

Als iemand dat doet om een verbanning te vermijden is het natuurlijk een ander verhaal. Daar is echter nog geen sprake van, ook omdat we nog niemand verbannen hebben, voor zover ik weet.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2011 14:55 »
Wat ik mij afvraag is het volgende:
We communiceren hier over allerlei zaken die zich bewegen rondom de leer van Boeddha. Daarin komt met grote regelmaat het ego, het niet-zelf en het zelf aan bod. Daarover wil een ieder toch graag duidelijkheid , helder inzicht?
Is het dan niet vreemd als iemand dan een account be-eindigd en een nieuwe opent alsof hij of zij een geheel nieuw forumlid is, zonder duidelijk aan te geven, helder en open communicerend,  dat hij of zij dezelfde persoon is als die van de vorige account?
We zouden natuurlijk kunnen zeggen dat iedereen de vrijheid heeft om zoiets te doen, maar ik heb toch het gevoel dat de verwarring die dan bewust of onbewust ontstaat getuigt van weinig zorg voor de andere forumleden die door dergelijke veranderingen feitelijk in verwarring worden gebracht.

Ik zou er niet aan denken om zoiets te doen, waarbij komt dat ik de naam waarmee ik mij kenbaar maak op dit forum van geen ander belang vindt als dat ik daarmee steeds weer her-kenbaar ben voor de andere leden.
Stel je eens voor dat er een lid is die bij elke bijdrage met een nieuwe naam en nieuwe avatar komt (en waarom zou iemand dan zoiets doen?)
Als het aan mij zou liggen dan blijft iemand altijd bij dezelfde naam.
Het verwisselen van de Avatar lijkt me geen punt, er zijn mensen op een en hetzelfde forum die zelfs dezelfde Avatars gebruiken op een en het zelfde forum. Aan de naam blijft men herkenbaar.

Dat zijn mijn gedachten hierover.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2011 14:16 »
Ik ben nog niet zo superlang op dit forum en heb al kennisgemaakt met "warme" discussies, maar dit lijkt me nog niet voldoende om iemand van het forum te bannen (zoals dus blijkbaar nog niet is gebeurd). Wat ik anderzijds wel raar vind, is dat iemand zijn  "oude" naam inruilt voor een nieuwe, dat spreekt dan meer over de persoon in kwestie dan over de andere forumleden, vind ik Mij is het alleszins nog niet opgevallen (ik let er dan ook niet op), maar ik zou de raad geven aan iemand ide van naam wil veranderen, dan eventjes in zichzelf te kijken alvorens dat te gaan doen, ...
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

• Administrator
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2011 12:31 »
De vraag is o.a.: is het ernstig genoeg om sancties op te leggen? Moeten de beheerders werkelijk ip adressen e.d. gaan opzoeken alleen omdat ze vermoeden dat iemand een tweede account aan maakt?

Ja, het is verwarrend - dat is duidelijk. De vraag is of het zo veel uit maakt dat er iets moet gebeuren. Tot nu toe hebben drie mensen (waarvan een prive) zich uitgesproken tegen verandering van dit beleid en twee voor. Aangezien de beheerders bij die drie zitten, en hun stem zwaar weegt (ze moeten tenslotte het gemaakte beleid uit voeren) lijkt me voorlopig dat we mensen vrij laten al dan niet van account of account naam te veranderen.

Overigens vind ik wel dat in geval van wangedrag het gebruiken van meerdere accounts door de zelfde persoon (om het gesprek in een bepaalde richting te duwen bijvoorbeeld) zwaar weegt als reden om iemand te verbannen. Overigens is daar geen sprake van. De persoon die van account naam veranderd is, en meerdere accounts achter elkaar gehad heeft, heeft dit niet op die manier misbruikt. Het ging eerder om een manier van omgaan met meningsverschillen.

Ik vind dat mensen de vrijheid die hiertoe technisch is mogen gebruiken en dat het aan hen is om te bepalen met welk doel ze dit doen.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2011 18:54 »

We leven in een wereld dat mensen steeds meer "technische" vrijheden krijgen.
Daar is  dan natuurlijk op zich niets op tegen, integendeel zou ik zeggen.
De vraag is niet of wij wel of niet vrijheden hebben maar of we die ook op een juiste manier 'gebruiken'.
Zo kan het zijn dat iemand op "onaardige "gronden vrijheden gebruikt die de ervaring, beleving van waarheid geweld aan doen. Vervolgens is het op dit forum zo dat er het niet op prijs gesteld wordt, in een aantal situaties, dat iemand persoonlijk wordt aangesproken op dat gebruik. Dat dat dan wel gebeurd wordt dan "onaardig" gevonden en wordt dan ook afgekeurd.
Ik begrijp dat het wellicht technisch onhaalbaar is om niet toe te staan dat iemand zich regelmatig afmeld en met een andere accountnaam zich weer aanmeld, of zijn accountnaam onderweg veranderd, maar in mijn beleving is het wel de wereld op zijn kop zetten.

Laat ik het kort samengevat zo zeggen, het veranderen van naam, het zij bij verandering van account, het zij bij verandering in een account lijkt mij niet in het belang van een forum en niet in het belang van overige aangemelde forumleden, maar enkel in het belang van een ego die zulke keuzes maakt. Ik noem zoiets, normaal gesproken: manipulatie.

De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

lord rainbow

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2011 19:01 »
als er sprake is van manipulatie,
is er in ieder geval een ego dat denkt gemanipuleerd te worden.

« Laatst bewerkt op: 02-08-2011 19:03 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-08-2011 07:48 »
Ik ben ook geen voorstander dat iemand meerdere accounts heeft.
Zeker niet wanneer iemand met meerdere accounts reageert binnen een zelfde topic. Het vraagt soms al veel tijd en inleving om Een enkele bezoeker te antwoorden.

Je kunt als moderator best wel eens een check doen daarnaar, bij een vermoeden dat iemand dubbelspel speelt.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03-08-2011 17:06 »
Zeker niet wanneer iemand met meerdere accounts reageert binnen een zelfde topic. Het vraagt soms al veel tijd en inleving om Een enkele bezoeker te antwoorden.

Dit is helemaal niet aan de orde.

• Administrator
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #10 Gepost op: 05-08-2011 09:30 »

Dit is helemaal niet aan de orde.
Klopt. Was het wel aan de orde dan zouden we er uiteraard iets aan doen.

• Administrator
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #11 Gepost op: 05-08-2011 12:33 »
Nogal off topic, maar even ter verdediging van 'vreemde' manieren om met het internet om te gaan:

http://www.zephoria.org/thoughts/archives/2011/08/04/real-names.html - “Real Names” Policies Are an Abuse of Power