Auteur Topic: Beginnende Boeddhist  (gelezen 3998 keer)

rikkzzz

• Gast
Beginnende Boeddhist
« Gepost op: 06-09-2011 16:06 »
Boeddhisme een duidelijke maar toch veel vragende term.

Ik ben een 22-jarige student en altijd al bezig geweest met mijn eigen denkwijze, veel omschrijven mij als down-to-earth maar toch anders/apart. Sinds kort ben ik wat om mij heen gaan zoeken en zo kwam ik bij het Boeddhisme uit. Veel van mijn eigen denkwijzen lijken sterk op de filosofie van Boeddha, toch heb ik een paar vragen hierover, waar een gevorderde boeddhist mij verder kan helpen.

- Is leergierig zijn ook een verlangen? (Er wordt veel omschreven over zelfontwikkeling en eventueel studie, maar de drang naar zelfverrijking is dat geen verlangen?) Zo vraag ik mij dit ook af met de term ambitieus zijn.

- Ik heb veel gelezen en gezocht over het boeddhisme, maar is het nou een filosofische levensloop/overtuiging of een religie?

- Laatste vraag over de Sangha, vaak omschreven als geestelijk gemeenschap, hoe wordt dit toegepast in ons hedendaags tijdperk, bedoel ik gericht op Nederland?

Ik ben verder nog niet zo thuis in de verschillende stromen van het Boeddhisme maar ik richt deze vragen voornamelijk op het hedendaags tijdperk binnen Nederland.

Extra info en links verstrekken doet nooit kwaad.

Alvast bedankt voor de reacties.

lord rainbow

• Gast
Re:Beginnende Boeddhist
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2011 17:24 »

- Is leergierig zijn ook een verlangen? (Er wordt veel omschreven over zelfontwikkeling en eventueel studie, maar de drang naar zelfverrijking is dat geen verlangen?) Zo vraag ik mij dit ook af met de term ambitieus zijn.

Het zijn  verlangens.
Net zoals het verlangen naar bevrijding en verlichting.

- Ik heb veel gelezen en gezocht over het boeddhisme, maar is het nou een filosofische levensloop/overtuiging of een religie?

Elk antwoord staat of valt natuurlijk met wat je onder deze begrippen verstaat...