Auteur Topic: Beginnende Boeddhist  (gelezen 3998 keer)

rikkzzz

• Gast
Beginnende Boeddhist
« Gepost op: 06-09-2011 16:06 »
Boeddhisme een duidelijke maar toch veel vragende term.

Ik ben een 22-jarige student en altijd al bezig geweest met mijn eigen denkwijze, veel omschrijven mij als down-to-earth maar toch anders/apart. Sinds kort ben ik wat om mij heen gaan zoeken en zo kwam ik bij het Boeddhisme uit. Veel van mijn eigen denkwijzen lijken sterk op de filosofie van Boeddha, toch heb ik een paar vragen hierover, waar een gevorderde boeddhist mij verder kan helpen.

- Is leergierig zijn ook een verlangen? (Er wordt veel omschreven over zelfontwikkeling en eventueel studie, maar de drang naar zelfverrijking is dat geen verlangen?) Zo vraag ik mij dit ook af met de term ambitieus zijn.

- Ik heb veel gelezen en gezocht over het boeddhisme, maar is het nou een filosofische levensloop/overtuiging of een religie?

- Laatste vraag over de Sangha, vaak omschreven als geestelijk gemeenschap, hoe wordt dit toegepast in ons hedendaags tijdperk, bedoel ik gericht op Nederland?

Ik ben verder nog niet zo thuis in de verschillende stromen van het Boeddhisme maar ik richt deze vragen voornamelijk op het hedendaags tijdperk binnen Nederland.

Extra info en links verstrekken doet nooit kwaad.

Alvast bedankt voor de reacties.

lord rainbow

• Gast
Re:Beginnende Boeddhist
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2011 17:24 »

- Is leergierig zijn ook een verlangen? (Er wordt veel omschreven over zelfontwikkeling en eventueel studie, maar de drang naar zelfverrijking is dat geen verlangen?) Zo vraag ik mij dit ook af met de term ambitieus zijn.

Het zijn  verlangens.
Net zoals het verlangen naar bevrijding en verlichting.

- Ik heb veel gelezen en gezocht over het boeddhisme, maar is het nou een filosofische levensloop/overtuiging of een religie?

Elk antwoord staat of valt natuurlijk met wat je onder deze begrippen verstaat...

Om het kort te houden: het is een religie,in de zin van ''herverbinden.''
het woord religie is afgeleid van het latijnse 'religare,'' wat herverbinden betekent.
Boeddhisme streeft naar het opnieuw in kontakt komen met onze ware,oorspronkelijke natuur.

Boeddhisme laat zich niet uit over het bestaan van God.
Dit behoort tot de zogenaamde ''onbesliste kwesties.''
Er zijn er nog een paar....
Het aksent van boeddhisme ligt op het inzicht krijgen
in de manier waarop wij zelf ons leven kreeeren.
(mentaal/geestelijk)
Persoonlijk vind ik de term: non-theistische religie erg duidelijk.

- Laatste vraag over de Sangha, vaak omschreven als geestelijk gemeenschap, hoe wordt dit toegepast in ons hedendaags tijdperk, bedoel ik gericht op Nederland?

Er zijn mogelijkheden om als monnik of leek tot een gemeenschap toe te treden.
De links zullen wel komen.....

bv deze: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,966.msg7435.html#msg7435

« Laatst bewerkt op: 06-09-2011 17:42 door lord rainbow »

rikkzzz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2011 17:47 »
Beste Lord Rainbow,

Ten eerste hartelijk bedankt voor de snelle reactie, ik had al even mijn oog laten vallen op de forum en kwam uw naam vaak boven komen drijven.

De reacties zijn erg duidelijk maar over de verlangens had ik nog een vraag. Hoe ziet men dan wel de zelfverrijking en zelfexpressie? Ik bedoel hiermee te zeggen de Dharma, de leer, maar ook verdere wijsheden ontwikkelen. Hoe kijkt men daar tegen aan? 

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06-09-2011 18:03 »
In het algemeen wordt gezegd dat men zich bekend maakt met de leer door:
studie  en door te luisteren. (naar de uitleg van de Dharma.)
En vervolgens ga je dan praktizeren.

In deze zin is er sprake van een proces,
naar het hoogste nivo van geestelijke evolutie,het Boeddhaschap.
In deze zin kun je spreken van 'zelf verrijking'.

Op een andere manier bekeken ligt de valkuil op de loer dat je het idee hebt dat je jezelf verrijkt en steeds slimmer wordt.
Dat je bij wijze van spreke de gehele boeddhistische leer met al haar vertakkingen,kommentaren en scholen enzovoorts steeds beter kunt verwoorden en begrijpen.
Zeg maar het gevaar dat de Dharma tot de categorie van opvattingen,overtuigingen gaat behoren.
De valkuil zit hem er natuurlijk in dat deze verrijking zich beperkt tot een intellektuele exercitie.
En dat het je bevestigt in je gevoel van dat je iemand bent,een soort figuur met een  vaste,solide
identiteit.

Weer anders bekeken kun je zeggen,dat boeddhisme streeft naar een 'zelfverarming'.
Het opgeven van onze opvattingen,oordelen,voorkeuren,afkeuringen en alle strategien die we
hanteren om die 'figuur' in zijn (solide,afgescheiden) bestaan te bevestigen.

« Laatst bewerkt op: 07-09-2011 17:02 door lord rainbow »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06-09-2011 22:08 »
Boeddhisme een duidelijke maar toch veel vragende term.

Ik ben een 22-jarige student en altijd al bezig geweest met mijn eigen denkwijze, veel omschrijven mij als down-to-earth maar toch anders/apart. Sinds kort ben ik wat om mij heen gaan zoeken en zo kwam ik bij het Boeddhisme uit. Veel van mijn eigen denkwijzen lijken sterk op de filosofie van Boeddha, toch heb ik een paar vragen hierover, waar een gevorderde boeddhist mij verder kan helpen.

Is er iets mis mee om leergierig te zijn als mens ? Is er iets mis mee om ambitieus te zijn als mens ?
Leergierig en ambitieus te zijn als mens heeft zijn kwaliteiten. (dat is mijn mening)

Maar als het gaat over het beoefenen van de dharma, spelen nog veel meer kwaliteiten dan alleen leergierig en ambitieus te zijn.

Het juiste inzicht is absoluut noodzakelijk. En juist hier knelt er een schoentje.
Want de vraag "hoe kom je tot het juiste inzicht" is niet zomaar te beantwoorden.

Toch is het juiste inzicht niet voldoende, want ook de inzet moet juist zijn. En de bedoelingen moeten juist zijn. enz.
Naast leergierigheid en ambitie is precisie, nauwgezetheid ook een kwaliteit die tot ontwikkeling dient te komen.

Wanneer je tot inzicht komt is moeilijk te voorspellen. Maar zodra je tot inzicht komt zijn alle kwaliteiten die je hebt ontwikkeld niet verloren. Meer zelfs, dan zijn ze nog belangrijker dan voorheen.
Het inzicht krijg je als het ware als een geschenk, maar de ontwikkeling van de kwaliteiten dat is jou harde werk. De ontwikkeling van de kwaliteiten die je hebt gedaan daar zal je geen spijt van krijgen.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2011 11:10 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:52 door Buddha Amitabha »