Auteur Topic: Verliefdheid en egocentrische motivaties  (gelezen 3696 keer)

snicker

• Gast
Verliefdheid en egocentrische motivaties
« Gepost op: 04-10-2011 23:58 »
Ik heb een persoonlijk vraagstuk over iets waar ik al een tijdje mee worstel. Ik ben nu een midtwintiger en heb nog nooit echt een liefdesrelatie gehad heb. Soms heb ik het daar een beetje moeilijk mee. Gevolg is dat ik merk dat ik redelijk snel gevoelens van verliefdheid ontwikkel als ik vrijgezelle dames ontmoet van mijn leeftijd. Dit leidt weer tot een egocentrisch cultiveren van mezelf om mezelf als aantrekkelijk te presenteren. En dit leidt vaak weer tot teleurstelling omdat ik ofwel moe wordt van het cultiveren van mijn ego (dat ik geleid wordt door het motief wat zij wel van mij zou denken / angst dat ze misschien iemand anders leuk vind), of omdat de persoon in kwestie niet degene is die ik op haar projecteer. Ook betwijfel ik op rationeel niveau wel aan de oprechtheid van mijn "verliefdheid": beschouw ik de ander niet als een middel om mij geluk te verschaffen? Is die liefde niet een subtiele vorm van hebzucht? Is verliefdheid die niet gebaseerd is op samsarische motivatie mogelijk? Kan ik mijn egocentrische verliefdheidsbuien op de een of andere manier te boven komen?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re:Verliefdheid en egocentrische motivaties
« Reactie #1 Gepost op: 05-10-2011 09:30 »
Beste Snicker. Heb je enig idee wat jouw 'probleem' allemaal inhoudt?
Lees je eigen bijdrage eens goed na, dan zul je zien dat je vooral bezig bent met een oplossing.
Maar ken je de essentie van het probleem al?
Is de essentie van het probleem nu voor jou niet vooral het feit dat je je ongelukkig voelt bij deze situatie en je deze situatie zo snel mogelijk in het tegendeel wilt omzetten?

Het leven van Boeddha kan in deze heel inspirerend zijn.
Er wordt nergens geschreven of hij verliefd was , maar hij had een  vrouw en op een gegeven moment zelfs een kind en hij had een leven waar schijnbaar niets aan tekort was. (!) Ook op sexueel gebied wordt verteld dat hij eerder een overvloed dan een tekort had, want het verhaal gaat dat hij zo ongeveer na een orgie in het paleis het paleis verliet. (Getrouwd, een kind, en deelnemer aan orgieen ???)

Wat is Boeddha gaan doen?
Hij is geen oplossingen gaan zoeken, hij is inzicht gaan zoeken.
Je zou wellicht kunnen stellen dat hij intuitief het idee had dat inzicht de oplossing zou kunnen zijn.
Met andere woorden als je de waarheid hebt gevonden over het leven dan tast je niet meer in het duister.

Als je nu naar je probleem kijkt, waar zou je dan inzicht over kunnen krijgen, een inzicht welke je de waarheden over de werkelijke essentie van je 'probleem'  (jouw huidige situatie in het leven)  kan verschaffen?

Dan zou je dus niet direct met een oplossing bezig moeten zijn maar je de volgende vragen moeten stellen om inzicht te verkrijgen:
-Wat is het verschil tussen man en vrouw, zeg maar, vanuit de schepping en de ontwikkeling van mens zijn.
-Waarom is dit verschil ooit ontstaan?
-Wat is de betekenis, de zin van het (niet toevallige?) verschil tussen man en vrouw?

-Wat is liefde?
-Wat is verliefdheid?

-Wat is Karma en welke relatie  heeft ieder mens die jij werkelijk 'ontmoet' tot jouw Karma en jij tot zijn of haar Karma?

-Is een relatie hebben een soort van mechanisch proces, een proces wat je kan hanteren zoals je  een maaltijd kunt 'organiseren' in relatie tot dat waar je waar je op dat moment zin in hebt?
Of is een relatie een spiritueel proces met spirituele bestanddelen die zich vooral afspelen op spiritueel niveau en die alleen maar gekend worden met een spiritueel bewustzijn?

Je zou het zo kunnen zien, dat als iemand je een stuk gereedschap geeft waarvan je absoluut de betekenis niet kent dat je er dan ook weinig mee kunt, maar op het moment dat je de betekenis van het gereedschap kent dan bezit je ook de  -vrije - mogelijkheid om er zinvol mee te werken. Daarvoor had je die vrijheid niet.

Inzicht Snicker, inzicht is de sleutel en als er iets is wat Boeddha de mensheid heeft voorgeleefd dan is het wel dat een mens tot inzicht kan komen.
De hoogste staat van inzicht wordt Verlichting genoemd, dat is de staat waarin de mens in directe ervaring voorbij het denken tot de waarneming van de levende waarheid kan komen met betrekking tot die aspecten van leven waar hij of zij zijn of haar aandacht op richt.

Daarvoor hoef je overigens  helemaal geen celibataire monnik voor te zijn, wellicht juist niet.

De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

snicker

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05-10-2011 12:42 »
Citaat
Lees je eigen bijdrage eens goed na, dan zul je zien dat je vooral bezig bent met een oplossing.
Maar ken je de essentie van het probleem al?
Is de essentie van het probleem nu voor jou niet vooral het feit dat je je ongelukkig voelt bij deze situatie en je deze situatie zo snel mogelijk in het tegendeel wilt omzetten?
Al tijdens het opstellen van de vraag merkte ik dit inderdaad al enigszins, maar ik heb het toch maar zo laten staan. Ik sta aan het begin. Bedankt voor het antwoord. Ik zal erover denken.

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2011 13:06 »
Moest ik van jou zijn, ik zou die verliefdheid gewoon "z'n gang laten gaan" : er is niets zo mooi als een verliefd gevoel. Ik zou mij daar verder geen vragen bij stellen - het gaat sowieso al zo snel vanzelf voorbij, ...
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2011 16:02 »
'.....waarbij verliefdheid iets vertelt over een kwaliteit in jezelf, namelijk dat er in jou, in relatie tot een ander mens, gevoelens van liefde mogelijk zijn. Liefde voelen, verliefd zijn lijkt, heel veel over een ander te vertellen, namelijk die persoon waar je je liefde op richt, maar het 'vertelt' vooral  iets over jouw zelf.

'Love is in the Eye of the Beholder' en , zoals Nancy aangeeft, zeker iets om van te 'genieten'.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn