Auteur Topic: Borderline en monnik  (gelezen 6387 keer)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Borderline en monnik
« Gepost op: 06-10-2011 10:25 »
zou iemand met borderline monnik kunnen worden. Monnik zijn lijkt mij de ultieme rust en dat is waar ik zo ontzettend naar verlang. Als je doorzet zou het dan mogelijk zijn?
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:18 door lord rainbow »
too understand everything you have to forgive everything

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re:borderline en monik
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2011 14:13 »
Ik meen dat die vraag al eerder aan de orde is geweest.
Puur theoretisch kan een Borderliner natuurlijk een monnik worden, dan is hij of zij een monnik met een borderlinesyndroom.
Dan kun je je zelf kleden als een monnik,  je zelf als zodanig -laten- benoemen, maar of je daarmee de rust en de vrede hebt die je zoekt is maar de vraag.
Het lijkt me niet belangrijk om iets te worden wat dan verder alleen maar buitenkant is.
Het lijkt me veel belangrijker om iets te doen of te laten wat  je de rust en de innerlijke balans en vrede geeft.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2011 14:32 »
Ja, maar zou iemand met borderline die innerlijke vrede kunnen bereiken op de boeddhistische manier.

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2011 16:27 »
Ik heb veel nare dingen meegemaakt en dat komt ook deels door mijn eigen impulsieve gedrag van voorheen.
Nu verlang ik naar rust zoveel rust. Een leven als monnik zou voor mij een uitweg zijn. Ik zou het niet geworden zijn als ik niet ziek was. Ik zou er alles voor over hebben om dit doel te bereiken en zo een zinvol bestaan te lijden.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2011 17:19 »
Hallo Kooo,

Je kunt je af blijven vragen of het mogelijkerwijs wellicht misschien iets voor jou zou kunnen zijn om een monnik te worden in een boeddhistische gemeenschap of klooster,daar kun je heel lang mee doorgaan.
Maar er is een andere manier: je kunt het gewoon doen,probeer het uit.
Onderneem het experiment van monnik zijn.
Als dat is wat je nu wilt,geef daar dan gehoor aan.

Neem een besluit,
ga er naar handelen en
zet zo de dingen in werking.

sukses op je pad!
« Laatst bewerkt op: 06-10-2011 17:20 door lord rainbow »

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17-10-2011 09:41 »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17-10-2011 17:26 »
ik heb op je vraag gestemd.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2011 10:19 »
In dit geval ben ik het met Chan eens - borderline verdwijnt niet zomaar door monnik te worden. Logischer is gewoon onder een Boeddhistische leraar het pad te gaan: eerst maar eens de lekegeloften nemen, gaat dat dan kun je altijd nog monnik worden.

Zie ook: http://www.katinkahesselink.net/boeddha/pancha-sila.html

Offline yuri74

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09-11-2011 16:47 »
De ultieme rust vinden door monnik te worden, ik denk dat dat op dit moment je alleen maar van de regen in de drup zou helpen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat monniken voordat ze die rust vinden, een heel proces van inenrlijke worstelingen met zichzelf moeten doorstaan dat vaak vele jaren duurt voordat ze die innerlijke rust vinden waarop jij doelt. Vergeet niet dat het opgeven van al je verlangens (die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor jouw onrust als borderliner, maar ook voor de onrust bij mensen zonder borderline) geen gemakkelijk stap is en wat je niet zomaar ff doet door simpelweg monnik te worden. Probeer met kleine stapjes te werken. Zoek een goede therapeut die je kan helpen rust in je leven te krijgen. Er bestaat zelfs zoiets als boeddhistische psychotherapie. Of er ook zulke (en betrouwbare) psychotherapeuten in Nederland zijn, weet ik niet. Als je grip weet te krijgen op je borderline en daarna nog altijd een intense wens hebt om monnik te worden, dan kun je het dan nog altijd doen.
http://www.theravadaboeddhisme.nl/

Theravadaboeddhisme

Informatie over boeddhisme in het algemeen en Theravada boeddhisme in het bijzonder.

Offline Menachem

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12-11-2011 20:15 »
Een interessant boek over dit onderwerp, vind ik, is Gedachten zonder denker van Mark Epstein.

"Beschrijving
Nu zowel patiënten al;s therapeuten uitzien naar nieuwe oplossingen voor hun problemen, vervagen de traditionele grenzen tussen psychologie en spiritualiteit. Dit is het eerste boek over dit onderwerp dat is geschreven door een klassiek opgeleide psychoanalyticus die zich heeft verdiept in de boeddhistische traditie.
Deel 1 van het boek geeft een oriëntatie op het boeddhistisch perspectief.
Deel II behandelt verschillende meditatiepraktijken: het beoefenen van zuivere aandacht, concentratie, opl... "

Ik heb het enkele malen gelezen en zou het de topic starter zeker aanraden.

M.

garuda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21-11-2011 20:07 »
beste koo,

Voordat je verder leest besef dat ik dit in de beste bedoelingen schrijf het is slechts mijn visie of goed bedoelde raad.

Ik denk dat je het probleem borderline niet kan oplossen door de rol van monnik aan te nemen.
De rust die jij zoekt en denkt te vinden is niet te verkrijgen door meteen het celibitaire en juist onrustige leven van de monnik aan te nemen.
Denk je dat het makkelijk is om bijvoorbeeld slechts 2 keer per dag net genoeg te eten, de onthoudingen van genotsmiddelen, geestverdovende middelen of seksuele gedachtes en bedrijven van liefde.
Het dagelijks stellen van levensvragen en daarop mediteren...
Nee begrijp me niet verkeerd maar ik ben van mening dat een leven als monnik je meer onrust zal brengen en je meer in verwarring zal brengen.

daarentegen zal het misschien wel goed zijn om eerst te starten met de basis beginselen voor jezelf zoals.
Het niet liegen, niet slecht praten over anderen, en vooral niet jezelf, het niet onzinnig doden van levende organisme tenzij als zinvol voedsel genuttigd kan worden, je niet laten leiden door tijdleijke lusten, emoties en frustraties.
Probeer situaties die zich voordoen vanuity meerdere opzichten te bekijken en jezelf een spiegel voor te houden.

Zelf ben ik geen voorstander van medicijnen die je rustig maken, maar misschien vind je al wat meer rust door te praten met mensen die je vertrouwd over je probleem dit kan natuurlijk ook een goede psycholoog zijn. Nogmaals.. Bordline en monnik lijkt me in eerste instantie niet de juiste combinatie.

Wat bij mezelf werkt om tot rust te komen is een flink stuk gaan wandellen en een mooie plek opzoeken en dan gewoon te luisteren kijken en voelen wat er om me heen gebeurd. Bijvoorbeeld de wind die waait de vogels en de algehele energie van de natuur.
En even de alledaagse hektiek te vergeten.

Stapje voor stapje zul je dan wel verder komen denk ik. Je zoekt een zinvol bestaan nou die heb je al je moet alleen je weg nog een beetje zien te vinden maar loop niet te snel je bent hier om te leren.

greetsz Jeroen :D
« Laatst bewerkt op: 21-11-2011 20:13 door garuda »