Auteur Topic: Bekeerd tot het Boedhisme  (gelezen 5119 keer)

Lukas

• Gast
Bekeerd tot het Boedhisme
« Gepost op: 07-10-2011 18:52 »
Hallo,

Mijn naam is Lukas en ik ben een student aan The Design Academy in Eindhoven.
Ik probeer in contact te komen met mensen die bekeerd zijn tot het Boedhisme, of hierin hebben geloofd.

Ik ben me aan het verdiepen in verschillende religies in verband met een project voor school, hiermee probeer ik meer inzicht te krijgen in manieren waarop mensen geloven.

Zijn er mensen die hun ervaring willen delen met mij over het Boedhisme?
Ik ben benieuwd naar hoe u leven eruit is gaan zien nadat u bent gaan geloven. Keuzes die u maakt in het dagelijks leven. In welke religie u hiervoor hebt gelooft.

Als u geinterreseerd bent om dit met mij te delen of misschien meer vragen hebt kunt u reageren op dit topic. Of mij een persoonlijk bericht sturen.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Met vriendelijke groet,
Lukas

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re:Bekeerd tot het Boedhisme
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2011 10:48 »
Ik denk Lukas dat er op internet, maar ook in boekvorm, al heel wat te vinden is over mensen die 'Boeddhisten' geworden zijn en waarom.

Op basis van mijn ervaring  heb ik de indruk dat heel veel mensen zich aangetrokken voelen tot het boeddhisme omdat dit - oppervlakkig bekeken - wordt geasocieerd met begrippen als  (innerlijke) vrede, geweldloosheid, onthechting van het - vooral materiele -  leven enzovoort.

Dat Boeddhisme als religie in zijn algemeenheid niet overeenstemt met deze begrippen, (de leer van Boeddha overigens wel) blijkt uit de geschiedenis van de verschillende religieuze boeddhistische stromingen.
Neem alleen al Japan, in wezen een Boeddhistisch land, wat heeft Japan niet - als cultuur - op zijn geweten met betrekking tot de tweede wereldoorlog???
Niet zolang geleden hebben monniken in Korea een conflict met bezettingen en honkbalknuppels proberen uit te vechten....tegen elkaar. In Tibet zijn er in het verleden ook Lama's vermoord....door wie? Enzovoort.

Dus boeddhisme moet je op verschillende manieren bestuderen, in de leer van Boeddha, en in de geschiedenis van het maatschappelijke fenomeen dat - boeddhistische -  religie wordt genoemd.
Trevor Ling heeft dat in zijn werk - 'Boeddha'- behoorlijk objectief uiteengezet.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Lukas

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2011 18:54 »
Beste Chan,
Bedankt voor je reactie. Wat je wilt zeggen is dat mensen vooral bekend zijn met de leer van Boeddha?

Ik ben op dit moment ook boeken aan het lezen over het Boeddhisme alleen ben ik vooral geinterreseerd in wat geloof voor die mensen heeft opgeleverd in een sociale of persoonlijke context.

Mensen die zijn bekeerd hebben op een gegeven moment voor de keuze hebben gestaan om te gaan geloven, ze hebben wellicht ook andere religies bekeken. Het moet een bewust moment in hun leven zijn geweest en daar ben ik vooral nieuwsgierig naar. Hoe ze dit moment hebben ervaren en hier nu op terugkijken. Misschien dat ik dit logisch nadenkend met een boek zou kunnen bereiken maar dan is er geen context waarin het is gebeurt.

Op welke manier verhoud jij je tot het Boeddhisme?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2011 22:33 »
Ik zou bepaald niet beweren Lucas dat mensen bekend zijn met de leer van Boeddha.
Het is eigenlijk eerder zo, als je de informatie mag geloven die te vinden is , dat mensen Boeddhist worden of willen worden voordat ze er echt mee bekend zijn geraakt. In de meeste gevallen is keuze voor boeddhisme een tegenreactie op basis van hoe andere religies in hun (uit)werkingen worden beoordeeld en vooral een sympathie naar wat er zoal oppervlakkig over Boeddhisme vermeld wordt.
Daarin speelt onder andere de Dalai Lama een belangrijke rol, maar insiders hebben zo hun eigen opinie over de Dalai Lama. en wie weet er  in het westen nu bijvoorbeeld dat er zo in het verleden een paar Dalai Lama nogal onfris aan hun einde zijn gekomen?

Verder is het heel vreemd om Boeddhisme als een religie te zien want in wezen is Boeddhisme dwz de leer van Boeddha geen religie als je onder religie verstaat het zoeken van een zinvolle verbinding met een hogere onzichtbare macht. Boeddha heeft het in zijn leer niet echt over een hogere bovenzintuiglijke macht. Hij heeft het juist in het bijzonder over leven op aarde in een stoffelijk bestaan.
Als je de leer van Boeddha goed beschouwt en bestudeerd dan is deze in wezen zeer wetenschappelijk en zeer filosofisch. Ik kan me niet zo goed herinneren dat Boeddha ergens zoiets gezegd heeft als ; Geloof me nou maar....!

Het is interessant om naar een belangrijke overeenkomst te kijken tussen de leer van Christus en Boeddha.
Een zeer belangrijke overeenkomst is dat ze beiden aansporen tot eigen onderzoek en het zoeken naar waarheid. Daarbij richt Boeddha zich in hoofdzaak tot het bestaan van de mens op aarde in een stoffelijk omhulsel en wat daar mee verbonden is en probeert de mensen duidelijk te maken dat dat allemaal vergankelijk is. Met andere woorden: richt je daar niet teveel op, hecht je daar niet aan, DAT is niet wat de werkelijke essentie van het bestaan is.

Ik heb de indruk dat je vooral op zoek bent naar wat  mensen aanzet  tot 'geloven' ?
Ik denk dat het in principe zo is  dat mensen tot geloof komen omdat ze HET vanuit zichzelf niet weten.
Verder denk ik dat heel veel mensen heel subjectief tot een geloof in een bepaalde religie komen.
Er is iets dat iemand aantrekt in een bepaald geloof, en dat is van mens tot mens verschillend.
Ik zie het zo dat het vaak zo is dat iemand bijvoorbeeld denkt; "dat eten daar lijkt me wel lekker want ik meen dat ik er allemaal bestanddelen in zie die ik ken (soms alleen maar van horen zeggen) en die mij wel bevallen".
Wat die mensen dan vaak niet weten is hoe dat eten dan bereid is en wat voor andere bestanddelen er nog meer aan toegevoegd zijn en hoe dat dan uiteindelijk allemaal bij elkaar smaakt.
Dus nadat ze bekeerd zijn moeten ze dat dan allemaal nog gaan ervaren. En eigenlijk ben je dan pas  bijvoorbeeld "Boeddhist" als je dat hebt geleerd en dan nog voor Boeddhisme kiest. In de praktijk blijkt dat nogal wat belangrijke 'Westerse Boedhisten' dan nogal wat moeite met de religie boeddhisme krijgen. Niet met de leer van Boeddha.

Onderzoeken wat het psychologische fenomeen is van geloven en bekeren lijkt me zinvoller als religies onderzoeken, want religies worden geinterpreteerd naar de kleur van de cultuur die er mee in aanraking komt. Juist Boeddhisme is daar een goed voorbeeld van in tegenstelling to bijvoorbeeld het joodse geloof..

Het fenomeen van geloven en bekeren is een bijzonder interessant fenomeen.

Wat mij betreft is mijn Ć­nteresse in het boeddhisme gebaseerd op filosofie.
Boeddha was een ongelooflijk belangrijk en hoogontwikkelde Geest/persoon in AziĆ« op het zelfde moment dat wij in het Westen Geesten hadden als Plato, Aristoteles enzovoort. Het was de tijd dat het zelfstandige en persoonlijke denken intradt in de ontwikkeling van de mensheid. Daarvoor werd de mens hoofdzakelijk geleid door een groepsdenken. Het is de overgang van de mensheid van groepsziel (die kennis verkreeg door openbaringen van zieners) naar  persoonlijkheid, het IK van de mens dat (door) zelfstandig (denken) via een individuele ziel in de mens (als persoonlijk bewustzijn)  begon te werken.
Dat was allemaal al ingeleid  ten tijde van de oorsprong van de Bhagavad Gita waarin Krishna dit aan Arjuna uitlegt. En dan hebben we het over het Hindoeisme.

In de toekomst zullen alle religies verdwijnen, wie daar oog voor heeft ziet dat daar al een begin mee is gemaakt. In de toekomst komt het dan ook meer op een 'weten' aan dat ook voeten heeft in de spiritualiteit en niet alleen maar in materialiteit, als dat het aankomt op een 'geloven'.

Juist daarom is Boeddha zo belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de mensheid.

« Laatst bewerkt op: 09-10-2011 22:40 door chan »
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

garuda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2011 20:17 »
Ben benieuwd???

Ben benieuwd wat het met design te maken heeft?
Anyway ik sta vrij en open om je vragen te beantwoorden en je er eventueel verder mee te kunnen helpen. Laat maar een PB achter.

greetsz

jeroen