Auteur Topic: Teleur gesteld in de Sanga en de mensen !  (gelezen 3109 keer)

Offline evaluna

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Teleur gesteld in de Sanga en de mensen !
« Gepost op: 17-01-2014 12:47 »
 Op deze wereld kom ik vaak mensen tegen die graaien om hun Ego of portemonnee groter te maken .
Ik probeer met dit alles zo goed mogelijk om te gaan en te begrijpen.

Maar ik ben er net achter dat de grootste Zen Sanga van Nederland  een "meester" (Rients Ritskes) heeft die als zijn "titels"zichzelf heeft gegeven ! Japan moet niets van hem weten en andere meester in Nederland ook niet.

Dan ben ik even van mijn stuk gebracht en mededogen is dan ver bij mij te zoeken voor zo'n persoon en volgers.
Al die mensen die net Zen hebben ontdekt en dan met open ogen in een toneelspel lopen Jammer !

Ik moet vertrouwen hebben en me niet laten meesleuren in boosheid en woede  ......Vertrouwen  dat het goed komt ....

Namaste.

Basho

• Gast
Re:Teleur gesteld in de Sanga en de mensen !
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2014 18:51 »
Wat u hier schrijft, was eigenlijk al wat langer bekend. Het is de vraag in hoeverre u zelf bent benadeeld door de sangha van Rients Ritskes. Mij zijn geen verhalen van leerlingen bekend die ernstig hebben geleden onder zijn leiding als leraar. In principe hebben wij als buitenstaanders geen bemoeienis met andere sanghas, omdat elke sangha onafhankelijk is. We weten eigenlijk helemaal niet hoe de sangha van Rients Ritskes functioneerde en functioneert, feitelijk horen en lezen we slechts wat in de (Boeddhistische) media en in de sensatiemedia wordt rond gestrooid over deze man. Het hele gedoe rondom Rients Ritskes is denk ik helemaal geen kwestie van of voor ons als buitenstaanders, maar eerder iets tussen Rients Ritskes en zijn leerlingen. En wat betreft zijn autorisatie als zenleraar is dit een kwestie tussen Ritskes en zijn leraar of leraren.

De hele autorisatie-kwestie rondom Rients Ritskes lijkt een papieren gedoe te zijn. Het is mijns inziens zeer de vraag of de autorisatie als leraar slechts af zou hangen van papieren documenten, omdat het eerder een zaak is wat iemand zelf heeft ervaren in de training van leerling tot leraar. Voorts is de overdracht (transmissie) iets wat zich afspeelt in de relatie tussen de meester en de discipel. Eigenlijk is dat een besloten gemeenschap, waar niemand bij is of getuige van is. Dit is gebaseerd op het vertrouwen van de leerling in de leraar en omgekeerd. Onze samenleving is gegrondvest op papieren en ondertekende papieren, maar in hoeverre speelt dat een rol in de relatie tussen leerling en leraar in het Boeddhisme en in Zen? Het is zelfs zo dat de leerling op eigen titel en onder de eigen verantwoording gewoon een Zen-school kan openen en les kan geven in meditatie. Of iemand al dan niet Verlicht is of kan rondzwaaien met een gedocumenteerde autorisatie, is dat nou iets wat zo belangrijk is?

Feitelijk dient de leraar af te wachten totdat de leerling vanzelf op zijn of haar pad komt, eerder is er geen sprake van een vertrouwensrelatie. Leraren die leerlingen ronselen, daarvan kan men zich afvragen of het zuivere koffie is. Maar dan nog: wat hebben wij er mee van doen? Niets. Verder dient de leerling zichzelf steeds terdege af te vragen of het onderricht hem of haar verder helpt, of het aanslaat en of het de eigen onafhankelijkheid als authentiek wezen ondersteunt. Als het onderricht van een leraar niet werkt, is het beter om op te stappen. Wat niet automatisch betekent dat een bepaalde leraar niet goed genoeg zou zijn. Misschien heeft de leerling gewoon een andere leraar nodig. De Dharma is geen kwestie van bewijsstukken of argumentatie in kennis.

Er wordt nogal geschopt tegen het gegeven dat Rients Ritskes zijn zakken zou hebben gevuld. Ik vraag me dat af. Volgens mij is zijn school heus niet zo slecht en worden er hoogstwaarschijnlijk goede resultaten geboekt. Of Ritskes zou hebben gelogen over zijn meesterschap, dat is een vraag waarop in mijn optiek geen eenduidig antwoord op mogelijk is. Slechts zijn leerlingen kunnen getuigen over het feit of hij een goede leraar is, of niet. En of hij zich fatsoenlijk houdt aan de ongeschreven regels omtrent het discipelschap. Voor de rest verwijs ik alle roddel en achterklap over Ritskes naar het rijk der fabelen. Ik hoef hem niet te verdedigen, ik ken zijn school niet. Maar ik ben gewoon van mening dat het onjuist is dat Rients Ritskes zomaar in een zeer kwaad daglicht wordt gesteld, terwijl de meeste mensen die over hem denken te kunnen oordelen eens bij hunzelf zouden moeten nagaan of ze niet een foutieve weg begaan. In het Achtvoudige Pad van de Boeddha vinden we het volgende advies:

3. juist spreken (pali: samma vaca).
-   Onthouding van het vertellen van leugens (musavada veramani).
-   Onthouding van het spreken van lasterende taal (pisunaya vacaya veramani).
-   Onthouding van het spreken van harde woorden (pharusaya vacaya veramani).
-   Onthouding van onzinnig gepraat (samphappalapa veramani).”

Dat lijkt me voldoende om zelf te kunnen bepalen of het eigenlijk wel juist is om Ritskes in het openbaar via de media zo zwart te (willen) maken. Aan de vruchten kent men immers de boom. Laten we uiterst voorzichtig zijn met een oordeel over de ander.

Met beleefde groet,

Basho Roshi :)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014 18:57 door Basho Roshi »

Y1010

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2014 19:20 »
Ja dat is waar Basho
en als er inderdaad mensen bedrogen worden
dan zou dat best onderzocht worden

als er geen vertrouwen in hem is (vanuit japan, andere meesters) dan is dus iedereen hiermee gewaarschuwd

dankjewel eva en basho

lord rainbow

• Gast

Offline evaluna

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2014 09:43 »
Bedankt allemaal voor het reageren !

Fijne dag !  :)