Auteur Topic: Teksten in het nederlands  (gelezen 11492 keer)

lord rainbow

• Gast
« Laatst bewerkt op: 30-01-2013 10:14 door lord rainbow »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Teksten in het nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2011 21:17 »

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2012 19:27 »
« Laatst bewerkt op: 15-11-2013 20:32 door Dirk Knol »

Offline Gen Dragpa

• Geïntresseerde
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
    • Kadampa boeddhisme in Nederland
Re:Teksten in het nederlands - GRATIS E-BOEK
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2012 20:06 »
este mensen,

hier een Gratis e-Boek, Modern Boeddhisme, van Geshe Kelsang Gyatso

Het eBook Modern Boeddhisme - Het pad van mededogen en wijsheid, in drie delen, wordt gratis verspreid op verzoek van de auteur Geshe Kelsang Gyatso. De auteur zegt: “Door de instructies die gegeven worden in dit boek te lezen en te beoefenen, kunnen mensen hun dagelijkse problemen oplossen en de hele tijd een gelukkige geest handhaven.” Opdat deze voordelen de hele wereld kunnen doordringen, wenst Geshe Kelsang dit eBook gratis aan iedereen te geven.

Deel 1 – Soetra is een praktische gids naar de gewone spirituele paden die ons leiden naar het vervullen van onze gewone wens – om zowel blijvende bevrijding van lijden te bereiken alsook zuiver en eeuwigdurend geluk.

Deel 2 – Tantra is een praktische gids naar de ongewone spirituele paden die ons leiden naar de verworvenheid van volledige verlichting, het uiteindelijke doel van menselijk leven. Door de instructies van dit deel te lezen en te beoefenen, leren we om deze diepgaande leringen te integreren in onze dagelijkse activiteiten, en kunnen we op deze manier genieten van een buitengewoon zinvol leven.

Deel 3 – Gebeden voor dagelijkse oefening is een verzameling gebeden voor onze dagelijkse training in Boeddha's Soetra- en Tantraleringen. Deze gebeden zijn een bijzondere methode om onze geest te zuiveren; om een grote collectie aan geluk en wijsheid te verzamelen; en om de zegeningen van de verlichte wezens te ontvangen. Door deze innerlijke condities te voltooien, kunnen we gemakkelijk de realisaties van de gewone en ongewone spirituele paden bereiken.

Om het boek te downloaden, ga naar www.modernboeddhisme.com

veel plezier,

Dragpa
OM TARE TUTTARE TURE SOHA

Offline Gen Dragpa

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Teksten in het nederlands - Acht verzen -Geshe Langri Tangpa
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2013 13:31 »
ACHT VERZEN VOOR HET TRAINEN VAN DE GEEST
(Geshe Langri Tangpa 1054-1123)

Met de intentie 
Om het uiteindelijke, verheven doel te bereiken
Dat zelfs het wensvervullende juweel overtreft,
Moge ik voortdurend alle levende wezens koesteren.

Wanneer ik omga met anderen,
Moge ik mijzelf als de laagste van allen zien;
En met een volmaakte intentie,
Moge ik anderen als verheven koesteren.

Mijn mentaal continuüm bij al mijn handelingen onderzoekend,
Moge ik, zodra een misleiding zich ontwikkelt,
Waardoor ik of anderen ongepast zouden handelen,
Hem moedig tegemoet treden en hem afweren.

Wanneer ik onfortuinlijke wezens zie,
Onderdrukt door het kwaad en door groot lijden,
Moge ik hen koesteren
Alsof ik een zeldzame en kostbare schat heb gevonden.

Zelfs als iemand die ik heb geholpen
En van wie ik grote verwachtingen had
Me niettemin kwaad doet zonder enige reden,
Moge ik hem zien als mijn heilige Spirituele Gids.

Wanneer anderen uit jaloezie
Mij kwaad doen of me beledigen,
Moge ik de nederlaag op mijzelf nemen
En hen de overwinning schenken.

In het kort, moge ik direct of indirect
Hulp en geluk schenken aan al mijn moeders,
En in het geheim
Al hun kwaad en lijden op mijzelf nemen.

Moge ik bovendien, door al deze methode oefeningen,
Samen met een geest onbezoedeld door de smetten van de opvattingen van de acht uitersten
En die alle verschijnselen als illusie ziet,
Bevrijd worden van de slavernij van foutieve verschijning en opvatting.

Geshe Langri Tangpa

Uit het boek "Acht stappen naar het Geluk" van Geshe Kelsang Gyatso
Nederlandstalige versie op A4 formaat te verkrijgen bij de Nederlandse NKT centra. © Copyright Geshe Kelsang Gyatso, Tharpa Publications, NKT-IKBU

lord rainbow

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2013 16:32 »
Staat al op het forum...

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1407.msg10632.html#msg10632

maar mag er best twee keer staan vind ik.

is toch mooie offerande.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013 17:11 door lord rainbow »

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2013 17:58 »
ACHT VERZEN VOOR HET TRAINEN VAN DE GEEST

Moge ik anderen als verheven koesteren.

Dit komt volgens mij niet uit de leer van de boeddha.
Hij had het over dat iedereen gelijk is en dus ook dat jij jezelf als gelijke ziet ten opzichte van anderen.
Dit lijkt mij niet echt met wijsheid handelen, op deze manier wordt je gewoon belazerd, bedrogen en kan je zelfs uiteindelijk de dood vinden, ligt eraan hoever je hier in gaat.
De boeddha zei dat je altijd wijsheid nodig hebt bij compassie.

Zo was er een verhaaltje dat er een boer was die een gewonde cobra zag liggen in het bos.
De cobra had een diepe snee in zijn lichaam en je zag hem duidelijk bloeden.
Deze boer had heel veel compassie en wilde deze cobra graag helpen maar hij had niks bij zich.
Hij besloot deze cobra mee naar huis te nemen en zijn wond te behandelen. Hij maakte de wond schoon en verbond de wond met verband. De cobra was erg verzwakt en voelde koud, daarom nam de boer hem mee naar bed. De boer sliep dus met een cobra in zijn bed. De volgende ochtend was de boer dood.
De cobra had de boer namelijk in zijn slaap gebeten.

Dit geeft aan dat je wijsheid nodig hebt om verstandig om te gaan met je compassie.
De boeddha zei dat het belangrijk is om je lichaam goed te beschermen zodat je verder kan gaan met meditatie en de spirituele reis. Als je niet goed voor jezelf zorgt dan kan je jezelf niet verlossen van het lijden en de werkelijkheid ervaren. En dit was het doel van de leer van de boeddha.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Gen Dragpa

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2013 18:21 »
''ACHT VERZEN VOOR HET TRAINEN VAN DE GEEST

Moge ik anderen als verheven koesteren.''

Dit komt volgens mij niet uit de leer van de boeddha. etc etc etc

Ik heb niet echt de tijd nu om de tekst uit te leggen. Wat ik merk uit de reactie is dat u waarschijnlijk meer het Theravada pad volgt, in ieder geval niet het Mahayana pad. In bijna alle Tibetaanse tradities wordt het Bodhisattva pad gezien als het pad naar de verlichting waar we onszelf niet meer belangrijk achten en anderen erg belangrijk. Dit wordt echter gedaan MET wijsheid en niet op een wereldvreemde manier. Dus als we dit gaan beoefenen gaan we geleidelijk de nadruk veranderen van ONS geluk dat veel belangrijker is dan dat van anderen naar het geluk van anderen, eerst zijn we EVEN balengrijk and later zijn anderen belangrijker.

Dit kan na jaren training bereikt worden.

Voor een uitgebreide uitleg is het nodig Mahayana leringen te volgen of Modern Boeddhisme van Geshe Kelsang Gyatso lezen.

een uittreksel uit Modern Boeddhisme ;

TRAINEN IN KOESTERENDE LIEFDE

Deze training heeft twee stadia: 1. zelf en anderen gelijkstellen; en 2. zelf met anderen verwisselen.

ZELF EN ANDEREN GELIJKSTELLEN

Deze oefening wordt ‘zelf en anderen gelijkstellen’ genoemd omdat we leren te geloven dat het geluk en de vrijheid van onszelf even belangrijk zijn als die van andere levende wezens. Leren anderen te koesteren is de beste oplossing voor onze dagelijkse problemen, en het is de bron van al ons toekomstige geluk en voorspoed.

Er zijn twee niveaus van het koesteren van anderen: (1) anderen evenveel koesteren als we een goede vriend of familielid koesteren; en (2) anderen evenveel koesteren als onszelf. Het tweede niveau is diepgaander. Door alle levende wezens zoveel te koesteren als we onszelf koesteren, zullen we het diepgaande universele mededogen ontwikkelen dat functioneert als het snelle pad naar verlichting. Dit is een van de essentiële punten van Kadam Lamrim ...........(einde citaat)

en

ZELF MET ANDEREN VERWISSELEN

Deze training heeft drie stadia: 1. de nadelen van zelfkoestering overdenken; 2. de voordelen van het koesteren van anderen overdenken; en 3. de werkelijke training in het verwisselen van zelf met anderen.

DE NADELEN VAN ZELFKOESTERING OVERDENKEN

Wat is zelfkoestering precies? Wanneer we ‘ik’ en ‘mijn’ denken, nemen we een inherent bestaand ik waar en koesteren we het en geloven we dat zijn geluk en zijn vrijheid het allerbelangrijkst zijn. Dit is zelfkoestering. Voor onszelf zorgen is geen zelfkoestering. We moeten voor onszelf zorgen om dit menselijke leven te onderhouden, zodat we voortdurend inspanning kunnen aanwenden om werkelijke zin ervan tot stand te brengen.

Zelfkoestering en zelfgrijpen zijn verschillende aspecten van één geestestoestand. Zelfgrijpen grijpt naar een inherent bestaand ‘ik’, en zelfkoestering gelooft dat zo’n ik kostbaar is en dat zijn geluk en vrijheid van het hoogste belang zijn. Zelfkoestering is onze normale zienswijze die gelooft: “Ik ben belangrijk” en “Mijn geluk en vrijheid zijn belangrijk”, en die het geluk en de vrijheid van anderen verwaarloost. Ze is een deel van onze onwetendheid omdat er in werkelijkheid geen inherent bestaand ik is. Onze zelfkoesterende geestestoestand koestert dit ik niettemin en gelooft dat dit het  allerbelangrijkst is. Ze is een domme en misleidende geestestoestand die altijd onze innerlijke vrede verstoort, en ze is een groot obstakel tot het bereiken van de werkelijke zin van ons menselijk leven. (einde citaat)

Dragpa
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013 18:43 door lord rainbow »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2013 18:46 »
Beste Dragpa,

Deze  methode om de verlichtingsgeest te trainen staan ook al op het forum....
Traingsmethode B.
Zal hem hier ivm de dialoog laten staan..

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1636.0.html
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013 18:48 door lord rainbow »

Prullarius

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2013 20:25 »

Niet om kritiek te leveren op de verzen maar om de reactie te omschrijven die in mij ontstaat als ik dit lees: Dit komt op mij over als je eigen wijsheid overboord zetten. Kan iemand daar op reageren?

Ik denk dat het bedoeld is als dat je het leven als een (soms harde) leermeester moet zien en geen tijd verspillen aan het normatief beoordelen van handelingen van anderen, maar toch komt het in deze verwoording en door de verzen eromheen erg op me over als jezelf en je eigen inzicht minderwaardig achten. Het heeft ook een soort afwachtende weerklank voor mij, die me doet denken aan het soort twijfel dat juist gezien wordt als obstakel op het spirituele pad.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2013 23:01 »

Niet om kritiek te leveren op de verzen maar om de reactie te omschrijven die in mij ontstaat als ik dit lees: Dit komt op mij over als je eigen wijsheid overboord zetten. Kan iemand daar op reageren?

Ik denk dat het bedoeld is als dat je het leven als een (soms harde) leermeester moet zien en geen tijd verspillen aan het normatief beoordelen van handelingen van anderen, maar toch komt het in deze verwoording en door de verzen eromheen erg op me over als jezelf en je eigen inzicht minderwaardig achten. Het heeft ook een soort afwachtende weerklank voor mij, die me doet denken aan het soort twijfel dat juist gezien wordt als obstakel op het spirituele pad.

Ik lees  het niet op de manier, dat  je je eigen wijsheid overboord zet ,
dat zou natuurlijk niet verstandig zijn.
Maar dat je veeleer een deemoedige houding  ontwikkeld.
En dit doe je juist vanuit  wijsheid.
Dit In tegenstelling tot het reageren vanuit een egocentrische houding.

Immers:
Vanuit een egocentrische,zelfkoesterende houding, de manier waarop we in het algemeen geneigd zijn te reageren, zouden we onze eigen gemoedsrust  verstoren door reakties als teleurstelling of afkeer van die persoon. We zouden verongelijkt of zelfs boos kunnen worden.
Onze geest zou zelfs zodanig verstoord kunnen worden dat we er niet van kunnen slapen.
Het vergt dus enig inzicht hoe een en ander werkt.

Ik denk dat het bedoeld is als dat je het leven als een (soms harde) leermeester moet zien en geen tijd verspillen aan het normatief beoordelen van handelingen van anderen,

Lijkt mij dat je daar een punt hebt.

maar toch komt het in deze verwoording en door de verzen eromheen erg op me over als jezelf en je eigen inzicht minderwaardig achten. Het heeft ook een soort afwachtende weerklank voor mij, die me doet denken aan het soort twijfel dat juist gezien wordt als obstakel op het spirituele pad.

Ik lees het niet als jezelf minderwaardig achten, maar als een vanuit wijsheid/inzicht
ontwikkelde houding van een krachtige deemoedigheid.

Het 'spirituele gids'  aspect zit hem er dan in dat een dergelijke situatie een kans is voor beoefening , in dit geval zou je dan kunnen denken aan beoefening van geduld (de derde paramita) , gelijkmoedigheid,geweldloosheid.

Je laat je geestelijke houding en beoefening er niet door verstoren.
Dat is geen zwaktebod maar vergt.voor de meeste mensen dan toch,
enige oefening en is een krachtige vorm van bescheidenheid, gebaseerd op het inzicht dat oude reakties weliswaar voor de hand liggen, maar niet constructief zijn.
Constructief met betrekking tot onze eigen geestelijke ontwikkeling.

@ JG888

Het is natuurlijk niet de bedoeling om je te laten misbruiken door anderen.
Wanneer iemand bijvoorbeeld 100 euro van je leent en hij betaald dat niet terug, dan ga je hem natuurlijk niet nog eens geld lenen.
Tenzij je daar goede redenen voor hebt,
dan doe je het natuurlijk weer wel.

De verzen zijn een methode van gedachten transformatie.
Het aankweken van een houding die in wezen tegengesteld is aan
dewelke die ons zoveel problemen brengt.

Niet iedere methode is geschikt voor iedereen.

« Laatst bewerkt op: 30-01-2013 12:07 door lord rainbow »

Basho

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2013 23:13 »
Het is van belang om uw eigen subjectieve reactie op de geciteerde verzen die hierboven staan vermeld te onderzoeken. Wat stoort u het meest? Dat iemand zichzelf helemaal weg lijkt te cijferen in verhouding tot anderen? U vraagt zich misschien af of dat wel in overeenstemming is met de leer van de Boeddha? Is hier wellicht sprake van zinloze overgave? Stop bij uw reactie en kijk die reactie eens in het gelaat? Met alle respect: wat zegt uw reactie eigenlijk over uzelf? Let wel: ik wil het niet beter weten dan de ander, ik maak eerder een diepe buiging vol respect voor u. Het gaat niet om mij, namelijk…

Ik schrijf over het algemeen lange verhandelingen op dit forum, ik reageer echter op het bovenstaande met het volgende Zen-verhaal, ter contemplatie:

“Ryokan, een Zenmeester, leidde een uiterst eenvoudig leven in een hut aan de voet van een berg. Op een avond drong een dief de hut binnen, om te ontdekken dat er niets te stelen viel. Ryokan kwam juist thuis en betrapte hem. ‘U bent misschien van heel ver gekomen om mij te bezoeken,’ zei hij tegen de insluiper, ‘u moest niet met lege handen weer weggaan. Neem alstublieft mijn kleren als geschenk aan.’ De dief wist niet hoe hij het had. Hij nam de kleren en sloop weg.
Naakt zat Ryokan naar de maan te kijken. ‘Arme kerel,’ peinsde hij, ‘ik wou dat ik hem deze prachtige maan kon geven.’”

(citaat uit: Paul Reps: “Zen-zin, Zen-onzin”, Ankh Hermes Deventer 1979, blz. 22-23).

Let op uw innerlijke reactie! ;)

Met beleefde groet,

Basho :)

Offline Gen Dragpa

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2013 12:37 »

Beste JB888 en Prullaria,

om een kort antwoord te geven. Het is geenszins de bedoeling om onze eigen wijsheid overboord te zetten, misschien onze "eigenwijsheid" maar niet onze eigen wijsheid.

Wie is belangrijker 1 persoon of ontelbare anderen ? Logischerwijs zijn anderen belangrijker omdat ze met zovelen zijn. 1 persoon is niet belangrijker dan ontelbare levende wezens. Dat besef is echter niet vaak aanwezig, we denken dat we erg belangrijk zijn . We denken zelfs dat we belangrijker zijn dan anderen. Dat noemen we zelfkostering en dat is een misleiding.

Onze auto vinden we belangrijker dan de auto van de buurman, onze familie vinden we belangrijker dan de familie van de buren, onze baan vinden we belangrijker dan de baan van een kennis.We willen voortdurend het beste hebben voor onszelf of ONZE familie, niet voor anderen.

We koesteren onszelf veel meer dan we anderen koesteren. De persoon die het Bodhisattva pad volgt probeert met wijsheid en inzicht deze verkeerde zienswijze te veranderen. Dat duurt jaren of misschien wel vele levens, maar is zeer de moeite waard aangezien we met een egoistische houding nooit verlichting kunnen bereiken.

En mbt het vers hierboven, dit is een methode om onze boosheid te overwinnen. We hebben de neiging om aggressief en boos te reageren wanneer de dingen niet gaan zoals we willen, of wanneer we menen onjuist bejegend te worden. Om een kalme en gelukkige geest te kunnen handhaven in die situaties is het nodig om de situatie volledig anders te gaan zien. In plaats van een vervelende situatie kunnen we nu de situatie zien als een kans om geduld te beoefenen (geduld= in staat zijn om alle situaties volledig en met een gelukkige geest te accepteren.) We houden een gelukkige geest en als we direct wat kunnen doen aan de situatie doen we dat (met een kalme geest) en zoniet dan accepteren we dat.

Dit is een uitleg volgens het Mahayana boeddhisme, wellicht denken Theravadins en niet-boeddhisten er anders over.

Dragpa

Prullarius

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 30-01-2013 23:13 »
Zelf heb ik het idee dat ik meer een Theravadin ben, maar een echte "keuze" heb ik daar nog niet in gemaakt :)

Wie is belangrijker 1 persoon of ontelbare anderen ? Logischerwijs zijn anderen belangrijker omdat ze met zovelen zijn. 1 persoon is niet belangrijker dan ontelbare levende wezens. Dat besef is echter niet vaak aanwezig, we denken dat we erg belangrijk zijn . We denken zelfs dat we belangrijker zijn dan anderen. Dat noemen we zelfkostering en dat is een misleiding.

Daar stip je inderdaad een herkenbaar en relevant punt aan, maar let wel dat dat hier niet helemaal opgaat, aangezien er ook staat: "Wanneer ik omga met anderen, Moge ik mijzelf als de laagste van allen zien" - en dus ben je zelf lager niet alleen dan het geheel, wat heel redelijk is (ik geloof heilig in de Lotto Weekend Miljonairs wet: het publiek heeft altijd gelijk  ;)), maar ook zelfs lager dan ieder ander op zich. Ik denk dat dit meer de zin was waar ik moeite mee had.

Het is van belang om uw eigen subjectieve reactie op de geciteerde verzen die hierboven staan vermeld te onderzoeken. Wat stoort u het meest? Dat iemand zichzelf helemaal weg lijkt te cijferen in verhouding tot anderen? U vraagt zich misschien af of dat wel in overeenstemming is met de leer van de Boeddha? Is hier wellicht sprake van zinloze overgave? Stop bij uw reactie en kijk die reactie eens in het gelaat? Met alle respect: wat zegt uw reactie eigenlijk over uzelf? Let wel: ik wil het niet beter weten dan de ander, ik maak eerder een diepe buiging vol respect voor u. Het gaat niet om mij, namelijk…

Geen verontschuldiging nodig Basho :) Ik zie inderdaad in dat dat zeer gerechtvaardige vragen zijn en het is inderdaad goed voor mij om daar bij stil te staan. Als ik wat beter mijn reactie had geobserveerd, had ik ingezien dat ik eigenlijk de verkeerde passage citeerde, en het eigenlijk de volgende was die in mij een mentale onrust veroorzaakte waardoor ik even afhaakte:

Wanneer anderen uit jaloezie
Mij kwaad doen of me beledigen,
Moge ik de nederlaag op mijzelf nemen
En hen de overwinning schenken.

Wat er voor een deel speelt in mijn innerlijke reactie is ego: Ik zou helemaal niet zo graag gezien willen worden als iemand die nooit wint! Ik wil geen deurmat zijn! Maar toch speelt er ook iets mee dat misschien wat dieper gaat. Ik heb het geluk dat ik nauwelijks afkeer ervaar tegenover andere wezens (wel hun gedrag, maar niet henzelf). Ik wil graag dat iedereen wijs wordt. De denktrein die bij mij gaat is alsvolgt:
Als je op deze manier doet, hoe help je daar de ander mee? Hoe komt de ander tot het inzicht dat hij misschien beter kan stoppen met de negativiteit? Stel dat de hele wereld op één persoon na Boddhisattva zou zijn, hoe ondervindt die ene persoon dan nog de producten van zijn karma, waar hij van kan leren, als het compleet geabsorbeerd wordt door het begrip en de liefde van de verlichte geesten om hem heen?
Inderdaad, het zal zo zijn dat hij puur op het innerlijke niveau de zure vruchten van zijn karma plukt. Maar dan nog.. lees de bovenstaande passage nog eens. Is dit nou echt hetgene waar iedereen bij gediend is? Is het niet het belonen van misleid gedrag? Of is het omdat we alleen ons eigen gedrag op die manier mogen benoemen? En hoe is deze mentaliteit toepasbaar in het perspectief van een ouder of een leraar?

Ik vind het ontzettend inspirerend hoe Basho altijd allerlei mooie relevante citaten paraat heeft - bedankt daarvoor :) Het viel me op dat ik bij dit voorbeeld van binnen minder weerstand ervoer dan bij de verzen. En dat komt door deze zin: "De dief wist niet hoe hij het had." Dit geeft voor mij aan dat er een snaar geraakt wordt, iets onverwachts gebeurt voor de dief en er een potentiele leerervaring is, er iets positiefs in gang is gezet. Dat gevoel heb ik bij de verzen niet en daardoor is er iets in mij dat dan zegt "hela, dat gaat zomaar niet!"

En opnieuw: Als ik er ergens blijk van geef iets verkeerd te zien of een "verkeerde" instelling te hebben ben ik er dankbaar voor als iemand me er op wijst!  :)
« Laatst bewerkt op: 30-01-2013 23:15 door Prullarius »

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2013 09:00 »
Ik vind het ontzettend inspirerend hoe Basho altijd allerlei mooie relevante citaten paraat heeft - bedankt daarvoor :) Het viel me op dat ik bij dit voorbeeld van binnen minder weerstand ervoer dan bij de verzen. En dat komt door deze zin: "De dief wist niet hoe hij het had." Dit geeft voor mij aan dat er een snaar geraakt wordt, iets onverwachts gebeurt voor de dief en er een potentiele leerervaring is, er iets positiefs in gang is gezet. Dat gevoel heb ik bij de verzen niet en daardoor is er iets in mij dat dan zegt "hela, dat gaat zomaar niet!"

En opnieuw: Als ik er ergens blijk van geef iets verkeerd te zien of een "verkeerde" instelling te hebben ben ik er dankbaar voor als iemand me er op wijst!  :)

Beste Prullarius,
Ik wil u graag vertellen wat ik zie of constateer als ik het bovenstaande lees. Hiermee wil ik u niet op de vingerstikken maar eerder bewust maken.
Ik merk dat bij u in het bovenstaande 'verwachtingen' en 'verlangen' een grote rol spelen. Doordat de dief niet wist hoe hij het had, heeft hij zoals u zegt een potentiele leerervaring gehad en is er iets positiefs in gang gezet. U zegt dat u hierdoor minder weerstand had omdat er iets positiefs in gang is gezet.
Als de dief nonchalant zou reageren en gewoon alles zou pakken wat hij wilde, dan concludeer ik uit uw verhaal dat u dan meer weerstand zou hebben. De vraag is waarom? Ik denk omdat u een verwachting/verlangen heeft dat als iemand zo liefdevol en vol met compassie is dat er dan als gevolg wel iets positiefs moet gebeuren. Gebeurd dit niet dan voldoet het niet aan uw verwachtingen/verlangen en ontstaat er weerstand.
Verwachtingen is het verlangen dat iets gaat zoals jij wilt, gebeurd dit niet dan wordt degene gefrustreerd en soms zelfs boos. Ik zie, maar dit kan onjuist zijn, een soort tegenprestatie hierboven. Iets van ik wil best liefdevol en vol met compassie zijn maar dan moet het wel positieve gevolgen hebben voor degene  of voor de mensheid. Hier komt het begrip 'onvoorwaardelijk' tevoorschijn. Iets doen zonder voorwaarden.
Ik zou graag een voorbeeld willen geven. Als je een relatie hebt met onvoorwaardelijke liefde en je vrouw/vriendin verlaat je voor een andere man/jongen. Dan ben je blij voor je vrouw/vriendin omdat je het beste voor haar wilt zonder voorwaarde. Er is geen voorwaarde gekoppeld zoals ik wil dat jij gelukkig bent maar wel met mij. Nee, ik wil dat jij gelukkig bent PUNT. Geen voorwaarde.
Dit is erg lastig en zelf heb ik dit ook nog niet bereikt maar ik wilde alleen even aangeven wat ik zie. Ik hoop dat je er misschien iets aan hebt en wens je al het beste toe! Metta!
« Laatst bewerkt op: 31-01-2013 09:04 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Prullarius

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2013 09:48 »
Daar heb je inderdaad een goed punt en de kans is groot dat er inderdaad sprake is van verlangen. Dan belanden we volgensmij in dat paradoxale gedeelte van het Boeddhisme, waarin je wel moet "willen" maar niet ervan afhankelijk moet worden.

Maar toch kun je het ook anders redeneren. Het is namelijk niet direct zo, dat er voor mij een tegenprestatie moet zijn, iedere keer weer. Wat ik alleen maar wil zien (en inderdaad, daar heb je toch weer dat verlangen) is dat er zo nu en dan tenminste een aanleiding is om te zeggen: Ik zie dat de keuze die ik maak tot iets goeds leidt. Je redenering is helemaal terecht, maar aan de andere kant is zoals ik het begrijp ook onderdeel van het Boeddhisme dat je aandachtig kijkt naar wat tot gewenste lange termijn effecten leidt en wat niet. Aan de ene kant is onvoorwaardelijke liefde goed, maar dat moet toch ook wel voortkomen uit een soort observatie dat het werkt, niet uit blind geloof. Maarja, je kunt ook zeggen dat wanneer je daarvan afhankelijk bent, het een teken van twijfel en afhankelijkheid is..... hmm, dit is erg lastig :)

In ieder geval, ik denk dat er niks mis is met de wens om goed te doen. En als we het als iets positiefs zien dat een moeder haar kind liefheeft zodat het kind een gezonde geest kan cultiveren, waarom kan het dan niet positief zijn dat we iemand op de vingers tikken vanuit diezelfde wens?

Maar even terug naar dat vers. Moeten we dan iemand een "nederlaag" schenken? Dat is ook weer niet de bedoeling, dat klinkt inderdaad schadelijk. Wat er misschien bedoeld wordt is dat je helemaal niet mee hoeft te gaan in het schadelijke gedrag van anderen (een dief spullen geven) maar dat je gewoon niet diegene moet vernederen. De overwinning hoeft misschien wel niet per se te zijn dat de dief met een mediabox naar huis gaat, het kan ook zijn dat hij constateert dat zijn poging zinloos was... Ik blijf in ieder geval het beeld houden dat als iemand schadelijk gedrag vertoont en je bevestigt die persoon positief, je die persoon niet van dienst bent.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2013 09:50 door Prullarius »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2013 11:43 »
.En dat komt door deze zin: "De dief wist niet hoe hij het had." Dit geeft voor mij aan dat er een snaar geraakt wordt, iets onverwachts gebeurt voor de dief en er een potentiele leerervaring is, er iets positiefs in gang is gezet. Dat gevoel heb ik bij de verzen niet en daardoor is er iets in mij dat dan zegt "hela, dat gaat zomaar niet!"

Ik lees niet dat de dief tot enig besef kwam anders
dan dat het stelen hem nog nooit zo gemakkelijk was afgegaan.
En hij is onderweg naar zijn volgende klus.

Kern van het verhaal is volgens mij de houding van de kluizenaar en
niet een of ander bekeringsmoment van de dief.
Dat moet je er echt met de haren bijslepen.

Prullarius

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2013 13:55 »
Kern van het verhaal is volgens mij de houding van de kluizenaar en
niet een of ander bekeringsmoment van de dief.
Dat moet je er echt met de haren bijslepen.

Vind ik eigenlijk niet. Geen mens kan dit meemaken en niet hoogstens een klein beetje verbaasd zijn. En de verbazende ontknoping is wel iets dat centraal staat hier. Verbazing zie ik als iets dat ook tot inzicht leidt.. vroeg of laat. Maar het is inderdaad geen "bekering".

Maar even iets anders, even heel concreet, iets wat nu speelt in mijn leven. (Sorry als dit wat off topic gaat..)
Ik heb iets besteld in een webwinkel, was niet tevreden en heb het netjes teruggestuurd. Nu krijg ik mijn geld niet terug en geen reactie via de mail. Ik kan twee dingen doen: De verkoper bezoeken/bellen om aan te geven dat ik recht heb op mijn geld, of het gewoon helemaal laten. Het is maar weinig, ik heb het niet nodig.

Wat zouden jullie doen? Ik vraag dit niet om een punt door te drijven. Ik zelf ga uit van optie 1, maar dit topic is voor mij een mooie inspiratie om ook andere visies te beschouwen.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2013 14:14 »
Je vraag omtrent de webwinkel heeft inderdaad niets met het topic te maken.
Dat heet : teksten in het Nederlands.
Er is al enigszins sprake van wijdlopigheid van het topic,
maar dit gaat wel wat al te ver.

Het topic is er om teksten, dan wel vermeldingen van bronnen naar teksten in het Nederlands van mahyana geschriften aan te bieden.

Om een en ander enigszins overzichtelijk te houden wil ik je vragen
om het webwinkel vraagstuk elders te plaatsen..
« Laatst bewerkt op: 31-01-2013 14:24 door lord rainbow »

Prullarius

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 31-01-2013 14:47 »
Excuus.

Voor wie de discussie wil voortzetten;

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1650.0.html  :)

lord rainbow

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 11-05-2014 13:09 »