Auteur Topic: Leegte en mededogen  (gelezen 2051 keer)

Offline samten

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Leegte en mededogen
« Gepost op: 15-12-2011 10:46 »
een van de Absolute waarheden, Sunyata, de leegte, de afwezigheid van enig werkelijk bestaan in alle
verschijnselen kan niet worden waargenomen door de misleide geest, die denkt immers dat Samvriti
satya, de relatieve waarheid, de schijnbare waarheid, de enig echte is.
De Absolute waarheid kan alleen maar worden waargenomen door wijsheid, zonder mentale
verzinsels. Haar kenmerk is 'voorbij geest, ondenkbaar, onverwoordbaar. Even voor alle duidelijk, als
ik het over wijsheid heb, heb ik over Prajna, het vermogen om op correcte wijze te begrijpen, in het
Boeddhisme wordt daar dan meestal het inzicht in de Leegte bedoelt.

Vanuit het inzicht in de Leegte zijn er geen belemmeringen meer. Mededogen onstaat er als vanzelf.
Wijsheid en mededogen ze zijn je ware aard. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik
weet een hele hoop 'Westerse Boeddhistische wijzen' zitten verveeld en gapend om zich heen te
kijken, wanneer een gerealiseerde monnik als de Dalai Lama het grappend en grollend, 'alleen' maar
over mededogen heeft...heb ik hier 60Euro voor neergeteld? Is dit nu die Oceaan van Wijsheid? De
Dalai Lama heeft, om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken, de leringen van Boeddha ook tot de
essentie teruggebracht. Leegterealisatie en cultivatie van Mededogen dus.

Ik kwam in een van mijn sprookjesboeken hierover het volgende tegen:

Zonder mededogen zal het zicht van Leegte
je nooit naar het verheven pad leiden.
Maar door alleen op mededogen te mediteren,
blijf je binnen samsara; hoe zou je dan vrij kunnen zijn?
Hij die er echter in slaagt deze beide te bezitten
zal noch in samsara, nog in nirvana verblijven

Het summum van al het onderricht is leegte, waarvan mededogen de pure essentie is. Het is als een
krachtig medicijn, een wondermiddel dat iedere ziekte in de wereld kan genezen. En net als dat zeer
krachtige medicijn is realisatie van de waarheid van Leegte, de natuur van de werkelijkheid, de
remedie tegen alle verschillende negatieve emoties.
Jezelf alleen al afvragen of alle dingen al dan niet van nature leeg zijn maakt dat samsara uiteenvalt.

bron: Woorden van mijn Volmaakte Leraar - Patrul Rinpochee