Auteur Topic: Wat is geluk  (gelezen 6161 keer)

lord rainbow

• Gast
Wat is geluk
« Gepost op: 18-12-2011 14:37 »
Boer en zijn paard

Er was eens een oude boer die een merrie had.
De merrie was het enige paard op de boerderij en was daarom hard nodig.
Op een dag liep de merrie weg.

“Wat een ongeluk voor jou,’ zeiden de buren, ‘nu heb je geen paard om de ploeg te trekken.’
‘Wie weet wat geluk of ongeluk is?’ antwoordde de oude boer.

De week erna kwam de merrie terug en bracht twee hengsten mee.
‘Wel,’ zeiden de buren, ‘je hebt wel geluk. Nu heb je drie paarden.’
‘Wie weet wat geluk of ongeluk is?’antwoordde de oude boer.

Toen de zoon van de boer een van de hengsten wilde temmen, viel hij op de grond en brak zijn hij zijn been.
De buren zeiden: ‘Jij hebt geen geluk, wie zal jou nu helpen bij het werk?’
‘Wie weet wat geluk of ongeluk is?’antwoordde de oude boer.

De dag erna kwam het leger voorbij en alle jonge mannen in goede conditie werden gerekruteerd. De zoon van de boer kon thuisblijven want zijn been was gebroken.
De buren zeiden: ‘Je hebt geluk, jouw zoon is tenminste nog in het dorp.’
En de boer zei …

onbekend
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 22:58 door lord rainbow »

Offline samten

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:wat is geluk
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2011 15:06 »
Das 'n geluk bie 'n ongeluk, dat zei de boer

Basho

• Gast
Re:Wat is geluk
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2012 23:22 »
Bovenstaand verhaal toont mijns inziens overeenkomsten met het volgende verhaal over Zenmeester Hakuin:

"Zenmeester Hakuin werd door de mensen in zijn omgeving gezien als iemand die een rein en onberispelijk leven leidde. Naast hem woonde een knap meisje, dochter van een kruidenier. Op gegeven ogenblik bleek het meisje ineens zwanger. De ouders waren daarover hevig ontsteld. Maar het meisje wilde niet zeggen wie de vader van het kind was. Haar ouders lieten het er niet bij zitten en zetten haar onder druk. Uiteindelijk zwichtte het meisje en wees Hakuin als vader aan, hoewel hij niets met deze toestand te maken had.
    De ouders van het meisje maakten woedend hun opwachting bij de meester. "Schande, dat een man als u zich zo onberispelijk voordoet, en ondertussen de vader van het kind van onze dochter blijkt te zijn!"
    "Is dat zo?", was alles wat de Zenmeester antwoordde.

Toen het kind geboren was, werd het naar Hakuin gebracht. De Zenmeester had bij iedereen zijn goede naam verloren, maar hij bekommerde zich daarom niet in het minst en nam de zorg voor het kind op zich. Melk en alwat het kindje nodig had kocht Hakuin bij zijn buurman, de kruidenier.
    Na een jaar kreeg de jonge moeder last van gewetenswroeging. Ze vertelde haar ouders wat er werkelijk gebeurd was en wees de echte vader van haar kind aan. Onmiddellijk maakten haar ouders hun opwachting bij Hakuin. Zij vroegen hem allernederigst om vergeving en putten zich uit in verontschuldigingen. "U bent een zeer heilig man, dat u, ondanks uw onschuld, niettemin zó voor het kind van onze dochter hebt gezorgd!", zeiden zij.
    Het enige wat de Zenmeester antwoordde, was: "Is dat zo?"

(Bron: Paul Reps: "Zen-zin, Zen-onzin")

Offline Lung

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2012 12:56 »
Beide zijn dit mooie en inspirerende verhalen.

Al zou ik graag weten waarvan dat eerste verhaal komt. :)

Thx

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2012 17:25 »
Ik ook.
Op zich voldoet het zo wel,
maar ik heb toch het idee
dat het nog verder gaat,
dat verhaal...

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2012 09:33 »
De essentie van beide verhalen is 'impermanence' oftewel 'niet-blijvendheid' of 'veranderlijkheid'.

In het eerste verhaal heeft de boer eerst 'geluk', daarna 'pech', daarna 'geluk', daarna 'pech' en daarna 'geluk'.
In het tweede verhaal wordt de Zen-meester eerst gezien als een heilige, daarna niet meer en daarna weer wel.

Als je het inzicht hebt dat alles veranderd dan houdt je ook minder aan dingen vast. Zoals de boer en Zen-meester in de bovenstaande verhalen.
Mensen kunnen je nu goed en slim vinden omdat je een hoog cijfer voor een tentamen hebt gehaald maar de volgende tentamenweek kan je opeens lage cijfers halen en dan vinden mensen je opeens niet meer zo slim.
Alles veranderd voortdurend en zo ook de meningen van andere mensen. Mensen die er alles aan doen om bij iedereen in de smaak te vallen worden dan ook doodongelukkig omdat
1) het lukt je nooit om door iedereen leuk gevonden te worden
2) mensen veranderen hun mening dus degene die je leuk vonden, hoeven dat niet hun hele leven te vinden. Sterker nog morgen kan het alweer veranderd zijn.
3) je leeft niet meer je eigen leven maar wordt geleefd door anderen.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2012 09:35 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Lung

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2012 08:16 »
Op een website gevonden dat het een verhaal zou zijn uit het taoïsme.

Maybe (Taoist story)

There is a Taoist story of an old farmer who had worked his crops for many years. One day his horse ran away. Upon hearing the news, his neighbors came to visit. "Such bad luck," they said sympathetically.

"Maybe," the farmer replied. The next morning the horse returned, bringing with it three other wild horses. "How wonderful," the neighbors exclaimed.

"Maybe," replied the old man. The following day, his son tried to ride one of the untamed horses, was thrown, and broke his leg. The neighbors again came to offer their sympathy on his misfortune. "Maybe," answered the farmer. The day after, military officials came to the village to draft young men into the army. Seeing that the son's leg was broken, they passed him by. The neighbors congratulated the farmer on how well things had turned out. "Maybe," said the farmer.

Offline Mathijs

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2012 19:50 »
Erg mooie verhalen.
Laat zien dat het leven 'verandering' is. Als een wildwaterstroom van gedachten, meningen en veronderstellingen die je het beste kan bevaren i.p.v. te ankeren.

Borobudur

• Gast
Re: Wat is geluk
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2018 21:34 »
Dit is 1 van mijn favoriete zen-verhalen, en inspireert me nog steeds vaak.
Inderdaad, alles is continu in verandering.
Dat is de aard van het leven.
Het heeft geen zin om je vast te pinnen aan een bepaalde uitkomst.
In plaats van te vechten tegen het eb en vloed, kun je beter leren surfen op de golven.

moesa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2018 10:11 »
Beste forumleden,

Deze topic is van een tijdje terug. De topic viel mij op, want inderdaad: wat is geluk? Geluk ( denk ik) is een emotie, omdat het subjectief is, want niet iedereen ervaart hetzelfde.

Zelf heb ik gemerkt dat geluk niet zonder lijden kan, klopt dit, of is dit mijn overtuiging? Heb al dingen onder de loep genomen en de oorzaak van het lijden onderzocht, wat geen fijn proces is. Zo kwam ik erachter dat streven naar geluk ook een lijden is. Wel merk ik op dat het soms fijn is om gedachten die lijden veroorzaken te vermijden. Soms lukt het mij niet om de emotie lichamelijk te ervaren. De emotie is te 'glibberig" en is dan moeilijk te pakken en deze te zien zoals de emotie ( gevoel) is.

Zo ben ik ook minder gaan oordelen wat ook het leven lichter maakt.

Wat vinden jullie?

Liefs

Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2018 11:34 »
Beste Moesa,

Kortweg zou je inderdaad moeten zeggen dat alle geluk dat afhankelijk is van ervaringen ook weer gewoon dukkha is. Er is, volgens de tripitaka, echter een vorm van volkomen of waar geluk dat niet afhankelijk is: nirvana. Dit komt vanzelfsprekend niet overeen met wat wij normaal bedoelen met het woord geluk.. Wat betekent het woord? Het universum is niet afhankelijk van wat wij in woordenboeken zetten en soms is een woord vaag gedefinieerd of dekt het zelfs helemaal geen lading.

Als begeerte de wortel is van lijden dan doen we er in het algemeen goed aan om begeerte op te merken en los te laten. Boeddhisme zoals ik het begrijp is niet bedoeld om gelukkig te worden maar wel, onder meer, om onheilzame gemoedstoestanden kwijt te raken. Elke boeddhist is een loser, dus.  ;D

moesa

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2018 12:05 »
Lieve Maarten,

Ja inderdaad, ben het met je eens. Het universum kent bijvoorbeeld ook geen humor, dus kijk ik wel uit ( bewust) waarom ik lach. Het gaat om het gevoel wat je voelt, het gaat om het verlangen wat er onder die andere emoties zit, denk ik. Onder elke emotie zit weer een laag andere emoties etc etc.

Ja, inderdaad wat een losers  ;D, dat voelen, denken over het denken, denken en dat denken en voelen over het voelen en voelen en voelen  ;D. Dat brein joh......

Liefs Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2018 20:03 »
Geluk in de wereld is volgens mij meestal een vorm van roes. Het is denk ik meestal de roes van jeugdigheid, de roes van gezondheid, de roes van kracht en vitaliteit, de roes dat je alles onder controle hebt, de tijdelijke roes van de lente en diens schoonheid, de roes van lekker eten, een mooi concert, mooi weer, comfort dat soort zaken. Het zijn allemaal een soort bevliegingen en ergens ook een soort vormen van overmoed. Toch, dat kan een heel fijn gevoel zijn, geluk :D

In de wereld is tussen mensen altijd een soort competitie gaande in wie het gelukkigst is, vind ik. Geluk is iets waar je mee kan pronken. Kijk mij nou!

Siebe

Dorje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2018 23:12 »
Hey Moesa, zeer boeiende vraag!

De topic viel mij op, want inderdaad: wat is geluk? Geluk ( denk ik) is een emotie, omdat het subjectief is, want niet iedereen ervaart hetzelfde.

Ik wil er mij ook wel aan wagen, aan een definitie van geluk. Ik zou in de eerste plaats onderscheid maken tussen veranderlijk geluk, en duurzaam geluk.

Geluk als emotie is inderdaad iets dat door iedereen anders ervaren wordt, het is zelfs zo dat de ene zijn ongeluk, de ander zijn geluk kan zijn ("de ene zijn dood, is de ander zijn brood"), dus heel relatief. Het is ook iets dat steeds verandert, zoals in dat verhaal van de boer en die paarden, het geluk, kan ongeluk worden en omgekeerd. Dit is het veranderlijk geluk, en juist omdat het verandert (niet blijvend is), houdt het altijd lijden in zich.

Zelf heb ik gemerkt dat geluk niet zonder lijden kan, klopt dit, of is dit mijn overtuiging? Heb al dingen onder de loep genomen en de oorzaak van het lijden onderzocht, wat geen fijn proces is. Zo kwam ik erachter dat streven naar geluk ook een lijden is.

Zoals je zelf helder vaststelt: dat soort geluk, het veranderlijk geluk, kan nooit zonder lijden zijn. En het streven ernaar al helemaal niet. 

Er is echter ook een ander soort geluk, een onveranderlijk geluk, duurzaam geluk, iets dat niet in de verschijning, niet in de uiterlijkheden kan gevonden worden (want daar is er altijd verandering en dus altijd ook lijden), maar enkel in dat waarin het verschijnt, waarin het steeds verandert, m.a.w. in het bewustzijn waarin alles verschijnt en dat zelf onveranderlijk is. Enkel daar is blijvend geluk te vinden. En eigenlijk kan je het verhaal van die boer en die paarden zo ook interpreteren. De buren (wij, gewone mensen) zoeken het geluk en het ongeluk steeds in de uiterlijke omstandigheden, maar de boer (de wijze) weet dat die uiterlijke omstandigheden niet absoluut als geluk of ongeluk aan te duiden zijn, dat deze begrippen relatief en veranderlijk zijn, de boer blijft dit alles aanschouwen zonder er in mee te gaan, zonder er in op te gaan, zoals de buren wel doen, en dat is zijn duurzaam geluk, dat is zijn stabiliteit, een geluk dat onafhankelijk is van uiterlijke omstandigheden.

Dat is wat ik er van vind.

Wil je echt duurzaam geluk vinden, zoek het dan niet in veranderlijke dingen (gedachten, meningen, gevoelens, omstandigheden, auto's, relaties, kinderen, huizen, tuinen, ...), zoek het dan in dat wat onveranderlijk is (dat waarin al die gevoelens, omstandigheden, auto's, relaties, kinderen, huizen, tuinen... in of aan verschijnen: bewustzijn zelf). Het is niet zozeer kwestie van ergens naar streven, het is eerder een kwestie van ontdekken: dat ontdekken waarin alles steeds verandert, maar dat zelf niet verandert.

remie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24-05-2018 08:39 »
Citaat
In de wereld is tussen mensen altijd een soort competitie gaande in wie het gelukkigst is, vind ik. Geluk is iets waar je mee kan pronken. Kijk mij nou!
Citaat

dit is volgens mij precies waar social media op drijft. fototjes kijk mij toch eens een gelukkig en geweldig leven lijden. ja lijden met de lange ij want in mijn beleving lijden veel van deze mensen, continue bewijsdrang.
volgens mij is dit ook geen geluk, maar meer een vorm van ik moet laten zien dat ik gelukkig ben misschien gelooft men het wel.
precies de reden waarom ik geen enkele vorm van social media heb.

iemand zei ooit tegen mij, geluk is geen pech hebben.  :)
remie

moesa

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 27-05-2018 15:30 »
Beste remie,

Nou, soms is pech hebben een weg naar geluk. Soms lijkt het dat je niet zonder die 2 kunt. Pech is eigenlijk ervoor om ons te laten groeien/ontwikkelen...Zo denk ik erover

De kunst van het leven is denk ik ook: om alles te omarmen wat er op je pad komt....nou poeh zeg, dat is iets wat mijn ego totaal niet wil

Grt Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 28-05-2018 07:59 »
Zelf heb ik flink wat baat gehad bij de gedachte dat woorden vaak niet best gedefinieerd zijn. Mensen praten over "houden van" en gaan er voetstoots vanuit dat het duidelijk is omdat ze er een bepaald gevoel bij hebben. Dat is dan heel prettig.

Maar van je ouders houd je op een andere manier (hopelijk) en van je eventuele kinderen ook weer anders.

Je kunt relatief simpel uit zo'n mallemolentje stappen door te vragen: wat wordt hier exact bedoeld? Welke ervaring(en) worden verwacht? Dit zijn uiterst praktische vragen waarvan de antwoorden helder kunnen zijn en zelfs kunnen worden geverifieerd.

"Wat is geluk?" Tja. Welk gat in je kennis of begrip zou ik moeten vullen met mijn antwoord? Wat heb je precies nodig als je die vraagt stelt? (Dit vraag ik in het algemeen, niet aan de topic-starter direct.)

In mijn ervaring is het zo dat als iemand deze vragen over een 'grote vraag' weet te beantwoorden, dat het hele kwestie eigenlijk al zo goed als opgelost is.

Met warme groet,

Maarten

remie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 31-05-2018 15:02 »
Beste maarten,

Ik denk dat geluk niet te omschrijven is omdat dit waarschijnlijk voor een ieder anders is.

Zoals bijv het gezegde, een zieke heeft 1 wens een gezond mens 1000.

Tja wat is geluk???

Grt remie