Auteur Topic: Dilemma  (gelezen 11232 keer)

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Moge alle levende wezens gelukkig zijn.
    • Bekijk profiel
Dilemma
« Gepost op: 07-01-2012 11:06 »
Lieve mede forumleden,

Ik ben gisteren na een lange reis weer thuis aangekomen op Curacao .
Tot mijn schrik trof ik kakkerlakken aan in mijn keuken. Op zich is dat een veelvoorkomend verschijnsel hier in de tropen. Maar mijn dilemma bestaat hier uit , ik mag niet doden maar als deze beestjes hun gang gaan zullen ze mijn huis overnemen. Graag jullie raad , hoe moet ik hier nu mee omgaan. Wat betekent dit voor mijn karma , als ik deze beestje ga bestrijden.

Met liefdevolle vriendelijkheid

Irene :-\

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Dilemma
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2012 14:43 »
Dank je Frederik , voor het meedenken.
Ik zal er wat langer over nadenken, en mediteren.
Alle  tips zijn welkom.

Met metta Irene

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2012 17:45 »
Wat het precies betekent voor je karma kan denk ik
niemand zo met een natte vinger bepalen.
Daar komt erg veel bij kijken.
En daarnaast zien wij lang niet alles.

Maar je zou je kunnen orienteren op karma door er over te lezen.
Hier op het forum zijn er een aantal uitgebreide en minder uitgebreide
topics , die over karma gaan.

Ik kan wel zeggen wat ik zou doen
als mijn huis overlopen zou worden door kakkerlakken.
Ik zou de gemeentereinigings dienst bellen.

Een ander zal mischien verhuizen
en het huis aan de kakkerlakken laten.
« Laatst bewerkt op: 07-01-2012 18:00 door lord rainbow »

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2012 22:23 »
Ja zo ben ik er in het verleden ook mee omgegaan, de pest control bellen.
Inmiddels nu ik mij bewust ben geworden van de eenheid der levende wezens, is het een ander verhaal.
Bovendien als ik niet zelf dood , dan geef ik daar toch de opdracht toe.
En dat is in mijn opinie het zelfde. Het is wel een leerzaam moment om stil te staan bij het gewone leven , en hoe te dealen met dit soort dilemma's
Lord rainbow bedankt voor uw raad.

Met liefdevolle vriendelijkheid Irene

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2012 23:09 »
Het lijkt me  een goede zaak
bewust om te gaan met de situatie.

Ik ben benieuwd naar wat voor oplossing er van gaat komen.

sterkte!

Ik heb een tijdje terug last gehad van kleine vliegjes in de badkamer.
Doodmaken is dan ook meteen zoiets. Dus ik ving er wel wat en dan liet ik ze buiten los.
Maar op een gegeven moment kwam ik daar niet meer mee uit.
Elk vliegje wat ik toen tegen ben gekomen in de badkamer heeft het met de dood moeten bekopen.
Een vliegenplaag is ook geen optie.

Sindsdien is de badkamer al jaren vliegjes vrij.

Ik heb de vliegjes in een klap proberen te doden.
Zodat ze niet zouden lijden eraan.( dat hoop ik dan tenminste).

Ik had er geen lol in om ze te doden en ik had er ook niet echt een fijn gevoel bij.
Eerder een rot gevoel.

En tijdens het doden wenste ik dat ze goed terecht zouden komen.

Nu denk ik er zo over dat ik ze gedood heb en dat dat zeker gevolgen zal hebben voor mij.
Karma gaat immers over de relatie tussen onze handelingen en onze ervaringen.
Maar welke gevolgen precies is niet zo eenvoudig te duiden.

Misschien wordt ik  in dit leven of een volgend wel vermoord.
Of mischien is het een karma dat tot een griepje zal lijden.

Ik geef wel vaak brood aan de vogeltjes.

Er zijn allerlei invalshoeken die zeg maar de zwaarte van karma bepalen.

een manier om over karma na te denken is de volgende:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,272.msg1275.html#msg1275

(http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,460.0.html)
« Laatst bewerkt op: 07-01-2012 23:27 door lord rainbow »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2012 23:54 »
Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, zittende in een kakkerlakvrij huis, maar eventueel kan je het als meditatie-object nemen?

Wanneer je er één ziet, weet dan dat je ziet (en dat het dus slechts "zien" is). En kijk ook naar de gevoelens en gedachten die bij je opkomen. Wat is eigenlijk het probleem dat daar een beestje zit? Uiteindelijk is het slechts licht dat op je ogen valt... Het "probleem" zit hem dus in je afkeer (= één van de drie grote mentale "vervuilingen", naast voorkeur en delusie) van deze specifieke ervaring... En misschien ook in het idee dat het "ik" is die ervaar, en "mijn huis" dat bedreigd wordt etc.

Maar nogmaals, dit is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd en is waarschijnlijk meer voor de echte "die hard" mediteerders :)...

Succes ermee!

Op wikipedia vind ik nog dit:
Citaat
Een andere, zeer efficiënte en niet-giftige methode is de zogenaamde "Vegas roach trap". Deze bestaat eenvoudigweg uit een glazen pot met nauwere opening (bijvoorbeeld een groentepot), gedeeltelijk gevuld met koffiedik (en eventueel water). De buitenkant van de pot kan desnoods worden bedekt met ruw plakband, zodat de kakkerlakken makkelijker naar binnen kunnen klimmen. De "Vegas roach trap" is in zoverre insectvriendelijk, dat andere insecten niet aangetrokken worden. In kassen en op andere plaatsen met veel planten wordt tegenwoordig gebruikgemaakt van het kakkerlakkenlokdoosje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kakkerlakken

Daarin vermelden ze dus niet als het beestje er nu aan sterft of niet, maar de Engelstalige wiki is duidelijker:
Citaat
An inexpensive roach trap can easily be made from a deep smooth-walled jar with some roach food inside, placed with the top of the jar touching a wall or with sticks leading up to the top, so that the roaches can reach the opening. Once inside, they cannot climb back out. An inch or so of water or stale beer (by itself a roach attractant) will ensure they drown. The method works well with the American cockroach but less so with the German cockroach.[36] A bit of Vaseline can be smeared on the inside of the jar to enhance slipperiness. The method is sometimes called the "Vegas roach trap" after it was popularized by a Las Vegas-based TV station. This version of the trap uses coffee grounds and water.[37]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cockroach

Dus misschien kan je wat experimenteren met deze val? Als ik het goed begrijp, moet je deze val toch ook kunnen maken zonder water in, zodat ze niet verdrinken en je ze later kan vrijlaten. Aan de andere kant is dit dan waarschijnlijk weer heel erg omslachtig...

EDIT: Hier nog een link naar ongeveer hetzelfde middel, met wat meer uitleg:
http://www.ehow.com/how_8408151_rid-cockroaches-killing.html

Met betrekking tot dat karma: het is voor ons gewone mensen onmogelijk om de werking van karma te begrijpen en dus kunnen we geen antwoord geven over wat de specifieke gevolgen gaan zijn. Anderzijds is het wel zo dat, volgens een boeddhistisch perspectief, de mentale toestanden die samengaan met de intentie om een levend wezen te doden, onvermijdelijk een onheilzaam effect hebben op je geest. Volgens dit perspectief zou je jezelf er dan ook meer kwaad dan goed (door het fysiek van die beesten verlost te zijn) mee doen. Vandaar ook dat het niet zozeer is dat je niet "mag" doden; een boeddhist kiest ervoor om niet meer te doden, idealiter omdat hij beseft welke gevolgen dit zou hebben voor zichzelf...
« Laatst bewerkt op: 08-01-2012 00:04 door frederik »

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2012 14:49 »
Frederik bedankt voor de tip , ik ga het zeker proberen.
Het is gelukkig niet zo dat ik om kom in de beestjes, maar s' avonds met het opentrekken van een keukenla heb ik er een paar gezien.
Ik ga aan de slag met de potten, ik hou jullie op de hoogte.

Met metta Irene

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2012 16:34 »
Dat valt nog enigszins mee dan,begrijp ik.
Kmeende dat er sprake was van een soort plaag.

Dan is zo'n pot toch wel te verkiezen boven verdelgen denk ik.

Mooie middenweg weer van Frederic.

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2012 18:11 »
Hallo lord rainbow,

De potten zijn zeker het proberen waard, het is nog geen plaag maar als ik niets zou ondernemen , is het dat binnen een paar weken.
Het is de warmte die daar ook aan meewerkt , alle dagen minimaal 30 graden dus dat wil wel.

Ik ben blij met de tips en de reacties, bedankt

Met liefdevolle vriendelijkheid.  Irene

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2012 15:01 »
Al succes met je potten?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2012 02:35 »
« Reply #10 on: Yesterday at 15:01 »
Al succes met je potten?

Nog niet Tommy , maar ik hou je op de hoogte .

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2012 12:26 »
Nog niets gevangen, s'nachts retireren ze vrolijk over het aanrecht.
De potten staan er verlaten bij. Mijn man begint zijn geduld te verliezen, en heeft al een spuitbus kakkerlak verdelger gehaald.
Ik voel dat het niet goed is, en ik denk ook aan al die keren dat we met een spuitbus in de weer geweest zijn tegen wespen, mieren , bladluis en noem maar op.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2012 13:17 »
...lastig...

...dalijk hebben die kakkerlakken
nog een huwelijkskrisis op hun geweten...

Basho

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2012 13:30 »
Het is een goed streven om zo weinig mogelijk leven te nemen. Echter, hoeveel respect ik ook heb voor al het leven, wanneer insecten uw leven gaan beheersen is het de vraag wat het belangrijkste is. Het is verder de vraag in hoeverre insecten – in dit geval kakkerlakken – schadelijk zijn voor uw gezondheid. Voorts is het de vraag of de last die u ondervindt van deze dieren, die zich mijns inziens redelijk snel kunnen voortplanten, minder zwaar moet wegen ten opzichte van het normale leven wat u kunt leiden in uw eigen woning.

We kunnen allemaal mooi praten over hoe belangrijk het is om geen leven te nemen. Het is echter uw woning en u heeft het al geprobeerd om de beestjes op een alternatieve manier te vangen. Dit lukt blijkbaar niet. U maakt zich zorgen over of het wel juist is om de diertjes te verdelgen. Ik kan niet voor u spreken, maar helaas zou ik zelf de gemeente deze “plaag” toch laten aanpakken, hoe onaardig het ook lijkt. U heeft de intentie om de insecten niet te verdelgen, maar als dat geen effect heeft en u toch last blijft hebben van deze lastige wezens, wat dan?

Ik weet dat vergelijkingen maken moeilijk is en soms clichématig over kunnen komen. Maar dagelijks werkt u via uw eigen leven mee aan de verdelging van talloze bacteriën, sterven er dieren omwille van uw afwas, uw vaatwasser of wasmachine en anderszins. Ik zeg niet dat u deze apparaten allemaal in huis heeft, maar ik noem maar wat voorbeelden. Als we alles maar de gang laten gaan, belanden we terug in de middeleeuwen en naar de tijden daarvóór. Helaas kan dat niet, want toen stierven de mensen aan de meest vreselijke ziekten die wij nu hebben bestreden via de medische wetenschap. Dat heeft talloze levens gekost, van zowel mens als dier. Dit is een heel moeilijk thema, omdat er geen einde aan komt. Je weet nooit precies waar je goed aan doet.

Ik ben een Boeddhist, maar ik ben wat dit “probleem” aangaat vrij nuchter. De één zijn dood is de ander zijn brood, helaas. Het leven en de natuur op aarde hebben miljoenen jaren gestreden om wie de sterkste was. Wij leven nog immer in die natuur. We hebben de natuur zelfs zover weggedrongen, dat we niet meer het gevaar lopen onder de voet gelopen te worden door bijvoorbeeld roofdieren. We verschuilen ons achter de muren van de huidige beschaving. Er valt heel wat negatiefs te beschouwen aan de beschaving, maar het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen, dat is immers met alles zo.

Ik kan niet voor u kiezen, u zult dat zelf moeten doen. Maar maak het uzelf niet al te moeilijk, u heeft al van alles geprobeerd, wat helaas niet werkt. Het lijkt me niet de bedoeling dat de beestjes uw woning gaan domineren, uw leefsituatie moet immers leefbaar blijven. Probeer uzelf niet al te schuldig te voelen omwille van het verdelgen van deze insecten, zoals gezegd is uw intentie in aanleg zuiver. Ik weet dat mijn verhaal vrij paradoxaal klinkt, en misschien zullen andere Boeddhisten vinden dat ik er een tegenstrijdige zooi van maak, maar feit is dat ieder zelf zijn of haar verantwoordelijkheid in deze moet nemen. Maar laat het geen onoverkomelijk probleem worden, ik lees dat uw echtgenoot het eigenlijk al niet zo heel erg eens meer met u is, en al een verdelgingsmiddel heeft aangeschaft. Het is de insecten dus – zonder dat ze dat bewust doen – inmiddels al “gelukt” om door te dringen in uw gezinsleven. Is dat de bedoeling van uw leefsituatie?

Desnoods wil ik wel een stukje karmische uitwerking van u overnemen, wat de eventuele verdelging van dit kakkerlakkenprobleem aangaat. ;)

Veel vrede in uw hart toegewenst,

Basho :)

Basho

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 15-01-2012 15:45 »
In enig contrast met het vorenstaande… Ik kom net terug van sporten, en ik loop nog maar enkele honderden meters van mijn huis verwijderd op de stoep en zie daar een postduif liggen op de grond. Het dier was in zeer slechte toestand, waarschijnlijk aangereden op het kruispunt of zo. Er kan natuurlijk ook een andere oorzaak geweest zijn, maar zijn ene vleugel was geheel lam en hij lag maar een beetje te kruipen. Ik was helaas te voet en er waren geen andere mensen in de buurt die ik kon aanspreken voor hulp. Ik had mijn mobiele telefoon ook niet bij me. Omdat het slechts enkele minuten rennen was naar mijn woning, ben ik dus naar huis gerend, heb snel mijn mobiel gepakt om de dierenambulance te gaan bellen en ben meteen teruggerend naar het dier. Dit heeft hooguit enkele minuten geduurd.

Toen ik aankwam, bleek de duif helaas al te zijn overleden. :'( Behoorlijk aangeslagen over het voorval ben ik weer naar huis teruggekeerd. Ik ga er niet over of deze duif leeft of doodgaat in de natuur. Elke dag sterven er honderden en duizenden dieren door welke oorzaak dan ook. Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik niet zou hebben gehandeld. Sterker nog: het is zelfs mijn plicht om te handelen. Ik heb in ieder geval getracht om hulp in gaan te schakelen, zodat het dier niet urenlang op de koude straat zou hebben moeten creperen. Dat zou mijns inziens een ernstige en nodeloze vorm van lijden zijn en ik zou – als ik bijvoorbeeld niet terug was gegaan – er vannacht wakker van hebben gelegen. Nu weet ik dat het dier misschien niet op een erg leuke manier is gestorven, maar hij hoeft in ieder geval niet meer te lijden. Hoe dit karmisch voor mij persoonlijk uitwerkt, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Ik zit hier enigszins met een verslagen gevoel achter mijn bureau, maar heb toch uiteindelijk vrede met de situatie.

Met de intentie onnodig lijden te verlichten,

« Laatst bewerkt op: 15-01-2012 15:46 door Basho »

Y1010

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15-01-2012 23:47 »
Lieve mede forumleden,

Ik ben gisteren na een lange reis weer thuis aangekomen op Curacao .
Tot mijn schrik trof ik kakkerlakken aan in mijn keuken. Op zich is dat een veelvoorkomend verschijnsel hier in de tropen. Maar mijn dilemma bestaat hier uit , ik mag niet doden maar als deze beestjes hun gang gaan zullen ze mijn huis overnemen. Graag jullie raad , hoe moet ik hier nu mee omgaan. Wat betekent dit voor mijn karma , als ik deze beestje ga bestrijden.

Met liefdevolle vriendelijkheid

Irene :-\

Irene
Als daar kakkerlakken zitten zou ik een ander huis zoeken.
Verhuizen dus...
Veel geluk.

Offline samten

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2012 16:11 »
Ik denk dat de duif van geluk mag spreken...dat ie voordat de dierenambulance met allerlei levensreddende middelen zou hebben kunnen ingrijpen en daarmee dus het vredige stervensproces zou schaden, zijn laatste adem heeft kunnen uitblazen....

Basho

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16-01-2012 18:17 »
Misschien, misschien ook niet... De duif was er heel ernstig aan toe en dat is op zich al erg genoeg. Maar het ging er om welke rol ik in het verhaal speelde, ik had het dier niet aan het lot over kunnen laten. Die intentie had ik dus ook niet, ik wilde in ieder geval niet dat de duif nodeloos lang zou lijden in de kou op de grond in stervensnood. Dat was waar ik in beeld kwam, wat mijn menselijke plicht was. Het dier was er zo slecht aan toe, dat het een kwestie van minuten was. De dierenambulance had de vogel waarschijnlijk niet in leven proberen te houden, ik denk eerder dat ze hem netjes hadden laten inslapen als hij zelf nog niet ingeslapen was. Ik heb een beetje kijk op vogels wat dat betreft.

Maar goed, dat blijft ietwat koffiedik kijken.

Vriendelijke groet,

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21-01-2012 03:53 »
...lastig...

...dalijk hebben die kakkerlakken
nog een huwelijkskrisis op hun geweten...

Zo'n vaart loopt het niet gelukkig.  ;)

Ik kan niet voor u kiezen, u zult dat zelf moeten doen. Maar maak het uzelf niet al te moeilijk, u heeft al van alles geprobeerd, wat helaas niet werkt. Het lijkt me niet de bedoeling dat de beestjes uw woning gaan domineren, uw leefsituatie moet immers leefbaar blijven. Probeer uzelf niet al te schuldig te voelen omwille van het verdelgen van deze insecten, zoals gezegd is uw intentie in aanleg zuiver.

Desnoods wil ik wel een stukje karmische uitwerking van u overnemen, wat de eventuele verdelging van dit kakkerlakkenprobleem aangaat. ;)

Veel vrede in uw hart toegewenst,

In de tropen zijn kakkerlakken een volkomen normaal verschijnsel. Iedereen heeft er hier wel eens last van .
Ze vliegen namelijk je huis binnen leggen eitjes in b.v. de keuken , en dan heb je een probleem.
Ik vind het fijn dat jullie met mij mee denken.
Sinds vier maanden leef ik volgens de vijf voorschriften.
Achtereenvolgens gestopt met vlees eten , alcohol drinken, en als laatste gestopt met roken.
Voor de mensen om mij heen zijn dat nogal veranderingen,
en toch zeker voor mijn man met wie ik samen leef.
Ik ben echter zeer dankbaar hoe hij daar mee omgaat , en mij toch in mijn waarde laat.
Andersom moet ik hem natuurlijk ook in zijn waarde laten ,
en als hij overgaat tot verdelgen kan ik hem niet stoppen.
Het heeft mij wel aan het denken gezet over het gemak waarmee doorgaans allerlei leven wordt vernietigd.
het heeft weer een stuk bewustwording opgeleverd , en daar ben ik blij mee.

Toen ik aankwam, bleek de duif helaas al te zijn overleden. :'( Behoorlijk aangeslagen over het voorval ben ik weer naar huis teruggekeerd. Ik ga er niet over of deze duif leeft of doodgaat in de natuur. Elke dag sterven er honderden en duizenden dieren door welke oorzaak dan ook. Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik niet zou hebben gehandeld. Sterker nog: het is zelfs mijn plicht om te handelen. Ik heb in ieder geval getracht om hulp in gaan te schakelen, zodat het dier niet urenlang op de koude straat zou hebben moeten creperen. Dat zou mijns inziens een ernstige en nodeloze vorm van lijden zijn en ik zou – als ik bijvoorbeeld niet terug was gegaan – er vannacht wakker van hebben gelegen. Nu weet ik dat het dier misschien niet op een erg leuke manier is gestorven, maar hij hoeft in ieder geval niet meer te lijden. Hoe dit karmisch voor mij persoonlijk uitwerkt, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Ik zit hier enigszins met een verslagen gevoel achter mijn bureau, maar heb toch uiteindelijk vrede met de situatie.

Met de intentie onnodig lijden te verlichten,

Ja dit begrijp ik dus heel goed, het geconfronteerd worden met lijden, en het willen verzachten en dan soms de onmacht.
Basho, ik vind je een mooi mens met juiste intenties. Bedankt voor je wijze woorden.

Irene
Als daar kakkerlakken zitten zou ik een ander huis zoeken.
Verhuizen dus...
Veel geluk.

Hallo Y1010,

Het is een idee, maar het huis hebben we pas 4 jaar geleden laten bouwen.
Dus niet echt een optie, bovendien is het om dat het modern en strak is,  makkelijker vrij te houden van ongedierte dan een oud huis. Ik denk met 2 keer spuiten met een tussenperiode van 2 weken is het probleem"opgelost". Ik blijf het gewoon niet tof vinden, maar volgens mijn man is hij degene die dood en niet ik. Ja zo lusten we er nog wel één.

met liefdevolle vriendelijkheid

:-\  Irene

Nuria

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29-06-2012 16:37 »
Ik denk dat het er maar net aan ligt hoe je de voorschriften interpreteert en hoe letterlijk je ze opvat. Persoonlijk, bel ik zonder twijfel de insecten verdelver. Als we gaan zitten stressen om het doden van een paar kakkerlakken of insecten die een bedreiging vormen door je eigen hygiëne en iedereen die je huis betreed, kunnen we net zo goed geen stap meer buiten de deur zetten omdat je wellicht wel op een mier kunt staan.