Auteur Topic: Nichiren boeddhisme, de soka gakkai en de Nichiren Shu  (gelezen 8963 keer)

Offline jacintha

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Nichiren boeddhisme, de soka gakkai en de Nichiren Shu
« Gepost op: 10-01-2012 13:29 »
Hallo allemaal,

een tijdje terug kwam ik in kontakt met een vrouw die het Nichiren boeddhisme beoefent. op mijn verzoek heeft ze mij geintroduceerd en heb ik een introductiemeeting bijgewoond en inmiddels ook enkele andere meetings . Daarnaast ben ik begonnen dagelijks Nam myo ho renge kyo te chanten. Inmiddels ben ik ongeveer een maand, anderhalve maand verder, en het bevalt mij wel, alleen... sommige aspekten bevallen wat minder. Bijvoorbeeld de nadruk die er ligt op het doen van Shakubuku (het bekeren van anderen tot de 'ware' leer, wat mij erg dogmatisch en een beetje eng lijkt. wat ik ook niet begreep is de verering van President Ikeda, als 'leraar'. op een gegeven moment vertelde ze me dat er ook wat negatieve verhalen rond gingen over Ikeda en over de Soka gakkai, en dat er een ruzie was geweest tussen Ikeda en de meer traditionele priesters van Nichiren Shu - volgens haar was de inhoud van die ruzie dat de priesters zich volgens Ikeda verrijkten ten koste van de geleovigen, dat zij hypocriet en elitair waren. Omgekeerd beschuldigden de priesters van de Nihiren Shu Ikeda van het belasteren van hun leer en zou hij uit zijn op macht. Dit conflict heeft er uiteindelijk toe geleid dat Ikeda werd geexcommuniceerd en dat de  Soka Gakkai zich helemaal heeft afgesplitst. Beide groepen claimen in het bezit te zijn van het origineel van de Gohonzon (het voorwerp van devotie waartoe gelovigen zich richten bij het doen van de Gongyo, het chanten en  reciteren van de Lotus soetra; iedere gelovige die zich verbindt aan het boeddhisme vgl Nichiren ontvangt een Gohonzon, een soort replica dus, en belooft de Gohonzon te beschermen) .
Er is veel hierover te lezen op internet, maar wat is waar? wat zijn jullie ervaringen, meningen hierover?

lord rainbow

• Gast
Re:Nichiren boeddhisme, de soka gakkai en de Nichiren Shu
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2012 13:40 »
Hallo,

Ik heb me ook enige tijd begeven in kringen van sokko gakkai,dat toen ook nog nicherin soshu genoemd werd.
De termen waren toen nog uitwisselbaar.
De shakubuku sprak mij ook niet aan.
Wat mij helemaal tegen is gaan staan is dat men zichzelf als 'het ware boeddhisme' beschouwd.
Dat vind ik dus helemaal niet kunnen.

dit is een schrijven wat ik enige tijd geleden ontving:

''Dat wil ik heel graag doen hoor. Dit heeft de maken met de priesterkwestie,Toen de SOka Gakkai (SGI) in 1930 door haar eersten twee presidenten Tsunesaburo Makiguchi en Josei Toda werd opgericht, sloot zij zich aan bij de traditie van de Fuji-school die door Nikko, de opvolger van Nichiren Daishonin, was gesticht en die werd vertegenwoordigd door NICHIREN SHOSHU, een kleine verpauperde priesterorde van het Nichiren Boeddhisme. Gedurende de daaropvolgende zestig jaar deed de vooruitstrevende lekenbeweging van de Soka Gakkai (SGI) haar uiterste best om een harmonieuze relatie met de priesterorde van Nichiren Shoshu in stand te houden. Maar vanaf het begin was het duidelijk dat hun prioriteiten tegenstrijdig waren. De priesters van Nichiren Shoshu waren er met hun bijna 700-jarige geschiedenis in de eerste plaats op gericht hun orde in stand te houden. De Soka Gakkai (SGI), geïnspireerd door haar oprichters, was gericht op de opdracht van Nichiren Daishonin: het verwezenlijken van Kosenrufu (wereldvrede), de wereldwijde verspreiding van zijn leerstellingen.
het was het voorstel van president Makiguchi om een vorm te bedenken voor het reciteren van de Lotus Soetra als onderdeel van de dagelijkse beoefening van lekengelovigen. Een proactieve lekengroep die de levensopdracht om Kosenrufu (wereldvrede) te verwezenlijken in haar hart sloot, verschilde hemelsbreed van de instelling van de vroegere volgelingen van Nichiren Shoshu. In de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw was Nichiren Shoshu erg rijk geworden dankzij de ondersteuning van de lekengelovigen van de Soka Gakkai (SGI). Uiteindelijk begrepen de priesters dat de zelfredzame beoefening van Nichiren Boeddhisme voortkwam dat zij ooit en hun bezittingen in hun macht zouden kunnen krijgen, en zij namen daarom hun toevlucht tot een wanhoopsdaad.

In november 1991 excommuniceerde Nichiren Shoshu, geleid door de hogepriester Nikken Abe, alle meer dan tien miljoen SGI-leden. Zij hoopten dat ze een groot percentage van de leden naar de tempels konden lokken, maar dat was niet het geval. Van één kant bekeken was de kern van het conflict de hardnekkigheid waarmee de geestelijke volhielden dat priesters de noodzakelijke bemiddelaars zijn tussen lekengelovigen en de kracht en leerstellingen van het Nichiren Boeddhisme, Met hun nadruk op rituelen en formaliteiten , die geen deel uitmaken van de leer van Nichiren Daishonin, werden verering van een gehoorzaamheid aan henzelf en met name aan hun hogepriester het belangrijkste aspect van het geloof van een beoefenaar.Al vanaf de begin jaren van de Soka Gakkai (SGI) verwierf de priesterorde enorm veel materiële welvaart en aanzien. Desondank bleef de Priesterorde autoritair gedrag vertonen terwijl de lekenorganisatie uitgroeide tot een wereldwijd lichaam van miljoenen gelovigen. Elke keer dat de leden van de Soka Gakkai (SGI) de priesters ter verantwoording wilden roepen vanwege hun onverantwoordelijke gedrag, probeerden de priesters nog hardnekkiger de Soka Gakkai -leden aan zich te onderwerpen. In 1991 excommuniceerde de priesterorde de hel organisatie in de veronderstelling dat de leden gedwongen waren de SGI te verlaten en zich rechtstreeks te verbinden aan een plaatselijke tempel om de gohonzon (voorwerp van toewijding) te ontvangen.

Dit is maar een fractie van wat er allemaal is gebeurd, en wat voor vreselijke dingen Nichiren Shoshu nog heeft uitgehaald. De SGI-Nederland heeft zich volledig terug getrokken en losgekoppeld van deze priesterorde en stel dat het Boeddhisme van Nichiren Daishonin voor iedereen is en dat ieder mens een boeddha-natuur bezit en een gohonzon mag en kan ontvangen. Dit was een korte uitleg, ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden.''
« Laatst bewerkt op: 10-01-2012 13:45 door lord rainbow »

Offline jacintha

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2012 13:48 »
Hallo,

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee. 

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2012 14:25 »
Citaat
Er is veel hierover te lezen op internet, maar wat is waar? wat zijn jullie ervaringen, meningen hierover?

Als een stroming zichzelf "boeddhisme" wil noemen, zou ze eigenlijk minstens het Edele Achtvoudig Pad moeten bevatten. Dit is nu eenmaal het pad dat de Boeddha heeft verkondigd om ons te leiden naar inzicht en vrijheid. Dus de verschillende factoren van dit pad zouden op een geïntegreerde manier aan bod moeten komen en ontwikkeld worden in een "boeddhistische" leer.

Als je nog maar nieuw bent in het boeddhisme, kan het misschien goed zijn om nog wat meer rond te kijken. Volgens wat ik hier hoor over dat "Nichiren" Boeddhisme, zijn er zeker betere Boeddhistische "stromingen", kloosters, leraars, meditatiecentra... te vinden. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan zullen de mensen op dit forum je graag helpen in je zoektocht.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2012 14:27 door frederik »

Basho

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2012 14:32 »
Ik heb van deze stroming(en) geen kaas gegeten, ik reken mezelf tot de tak van Zen. Als ik dit allemaal zo lees, komt wat u beschrijft in de startpost neer op misbruik van de religie, althans, ik ga ervan uit dat de informatie volledig en juist is (aangevuld door Lord Rainbow, e.a.). Ik vind het moeilijk om over een andere religie te oordelen, maar als er sprake is van een machtstrijd lijkt me dat de spiritualiteit zijn recht op religie verliest. Dit soort gedoe zagen of zien we eigenlijk terug in de meeste godsdiensten of religies: men gaat elkaar bestrijden als de organisatie groter wordt en er sprake is van een strikte hiërarchie. Mijns inziens kan iemand zich slechts een Meester (in Zen: Roshi) noemen, als hij de leerling met respect benadert en uitsluitend tot het geven van daadwerkelijke “hulp” bereid is. En die “hulp” kan slechts bestaan uit het geven van specifieke adviezen wat de leer aangaat, hoe men de meditatie kan beoefenen en welke geschriften men eventueel kan bestuderen. Er dient mijns inziens geen sprake te zijn van een autoritaire benadering en zeker niet van het prediken dat “deze vorm van spiritualiteit de absoluut enige juiste” zou zijn, omdat dit over het algemeen niet getuigt van respect, ook niet voor andere religies of godsdiensten. Het enige wat de Meester mag doen, is de leerling bijstaan om op hetzelfde “niveau” te komen als de Meester. Vergeef me dit rare woord “niveau”, omdat het een hoogteverschil zou impliceren maar ik weet even geen andere term. Vingerwijzingen die leiden tot meer inzicht bij de leerling zijn welkom, maar verder moet de Meester zich afzijdig houden en zijn eigen persoonlijke wensen dienen niet in het spel te verschijnen. Dat vereist een zeer groot en minutieus bewustzijn en gewaarzijn. Is men daar niet toe in staat, is men geen Leraar of Roshi en mag men eerst gaan werken aan het eigen inzicht in de persoonlijke conditioneringen en dergelijke.

En wat het “bekeren” aangaat, dit is mijns inziens een achterhaalde, zo niet walgelijke vorm van mensen proberen te strikken voor een bepaalde leer. Ik ben zelf gedoopt als Christen, als baby, ik weet er dus niets van. Feitelijk is dat tegen mijn zin in gebeurd, niet dat er iets tegen de doop is of tegen het Christendom, maar ik ben van mening dat een mens zelf in de gelegenheid gesteld zou moeten worden om de eigen spiritualiteit te kiezen. Dat is helaas in de huidige wereld nog immer niet het geval, integendeel. Want slechts een volwassene kan mijns inziens bewust kiezen voor bijvoorbeeld het Christendom, waarbij de doop immers hoort. Dan is het dus een keuze in volledig bewustzijn, in plaats van een baby die een slokje water over het bolletje krijgt en zich dat later niet eens kan herinneren. “Bekeren” (mensen strikken voor een bepaalde leer) is dus mijns inziens altijd fout en heeft volgens mijn inzicht totaal niets van doen met waarachtige religie. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor het Zenboeddhisme, dat is wat ik beoefen. Niemand heeft mij daartoe aangezet, of me er in opgevoed. Ik ben opgevoed als Christen. Ik heb een diep respect voor het Christendom, maar het is mijn weg niet. Als men mij gewoon vrij had gelaten om zelf een religie te kiezen, had ik die hele opvoeding tot Christen niet hoeven doormaken. Niet dat ik er nu zo heel erg onder geleden heb, maar toch… Het principe lijkt me duidelijk: de mens moet zelf de gelegenheid krijgen om een religie te kiezen. Ziet hij of zij Mohammed en de Islam als de weg, laat die persoon dan gewoon zijn of haar gang gaan. Hinder de mens niet. Wil iemand uit eigen beweging Christen worden, prima. Hinder de mens niet. Kiest u voor het Boeddhisme, goed. Hinder de mens niet. Probeer niet anderen in het straatje te krijgen wat u zelf het mooiste of zelfs het “beste” vindt. U weet namelijk niet wat u doet…

Vriendelijkheid en mededogen,

Basho :)

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2012 15:11 »
.... zijn er zeker betere Boeddhistische "stromingen", kloosters, leraars, meditatiecentra... te vinden..

...andere stromingen...

zou ik zeggen.

Men legt sterk de nadruk op oorzaak en gevolg. Maar op zo'n manier dat men zich doelen stelt en die ondersteund door het chanten van nam myo horenge kyo en de lotus soetra.

Het leek wat mij betreft een beetje op de latere 'secret' benadering: je kun je leven vormgeven zoals je wilt,als je er maar je best voor doet.

Ik vond dat er te weinig( zeg maar : geen) aandacht was voor het an-atman gedeelte van het boeddhisme.
Wat je toch van zo'n lotus soetra zou verwachten.

Maar dat waren mijn ervaringen destijds..voor wat ze waard zijn..

« Laatst bewerkt op: 12-01-2012 20:13 door lord rainbow »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2012 17:17 »
Citaat
...andere stromingen...

Inderdaad, sorry.

lord rainbow

• Gast
Soka Gakkai - voorheen ook Nicherin shoshu - boeddhisme.
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2012 13:24 »
Soka Gakkai - voorheen ook Nicherin shoshu - boeddhisme:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1399.0.html
« Laatst bewerkt op: 18-08-2012 14:47 door lord rainbow »

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Re: Nichiren boeddhisme, de soka gakkai en de Nichiren Shu
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2016 16:35 »
Het Shakabuku zoals ik het heb ervaren in mijn tijd bij de SGI, was vooral maar proberen mensen erbij te krijgen . dit werkt niet in een maatschappij als de onze.

Andere Nichiren scholen houden zich hier in mindere mate mee bezig.

Wat mij eveneens niet zo aansprak binnen de SGI was de mate van verering van Ikeda.. Alles moest maar in de geest van Ikeda en als er zaken niet duidelijk waren dan lag dat vooral aan jezelf als persoon .

Ik heb begrepen dat er zelfs sprake was van het plaatsen van een foto van "sensei"om de beoefening nog krachtiger te maken .. dit lijkt in mijn optiek wel heel erg op een cultus ..
Daar heb ik niets mee ...
Het kan nooit de bedoeling zijn dat beoefening afhankelijk is van je leraar .. in welke stroming of school dan ook .. Dat je een aanspreekpunt hebt is natuurlijk prima.. maar wanneer de leraar belangrijker wordt dan de beoefening ,dan is er een steekje los..

Daarnaast heb ik ook wel verhalen gehoord van mensen die bij de SGI zitten, maar zich in het dagelijks leven alles behalve als boeddhist gedragen .. ook hier weer , de plank volledig mis ..

Beoefening doe je voor jezelf .. en dan ook niet voor materiele goederen ..

Nichiren is vaak verkeerd begrepen en misbruikt voor allerlei zaken ..
in het geval van Ikeda, zelfverrijking en manipuleren van een massa ..

En daar kan ik nooit zo goed tegen .

Tot zover mijn twee kwartjes ,
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Re: Nichiren boeddhisme, de soka gakkai en de Nichiren Shu
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2017 11:57 »
Hier nader op in gaande.

Zijn er mensen die nare ervaringen hebben met SGI, of nichiren organisaties op het negatieve vlak ?
Hieronder bedoel ik dan intimidatie, onder druk worden gezet, of agressie, misbruik ..

Ik heb aangeboden om hier iets meer in te duiken voor een bevriende persoon , die onderzoek doet naar dergelijke misstanden ?

Ik zou graag in contact komen met deze mensen, dit mag uiteraard via prive bericht en privacy blijft gewaarborgd.
Indien gewenst kan ik mensen doorverwijzen naar mijn contact persoon.

Reden hiervoor is dat met name binnen de Theravada en Tibetaanse scholen er nogal wat meldingen zijn van misbruik en andere misstanden ..
Dit kan en mag niet onder het kleed worden geveegd ... opheldering is vereist in dit soort zaken.
Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat leiders,leraren,ongemerkt hun gang kunnen blijven gaan met hun duistere praktijken.

Zoals gezegd, wanneer iemand behoefte heeft om in contact te treden, dan kan dit via prive bericht, privacy gewaarborgd,

In gassho,
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_