Auteur Topic: een goed doel  (gelezen 14584 keer)

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
  • Humanity needs freedom!
    • Bekijk profiel
een goed doel
« Gepost op: 29-02-2012 20:53 »
Hallo allemaal,

ik vraag me eigenlijk al voor een tijdje af of dat een boeddhist regels mag overtreden voor een goed doel...
bijvoorbeeld: Liegen om iemand te helpen, doden om veel meer te redden, iemand lichamelijk verwonden uit zelfverdediging, etc...
Ik help graag mensen maar soms moet ik dan een 'regel' volgen, mag ik liegen als ik wil helpen?

alvast bedankt  ;)
groeten,
007m160
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

Y1010

• Gast
Re:een goed doel
« Reactie #1 Gepost op: 29-02-2012 22:49 »
Neen, dat mag je absoluut niet doen.

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2012 07:19 »
Maar, wat als ik nu word aangevallen ofzo... hoe moet ik mijzelf dan verdedigen want ik moet afzien van geven van lichamelijke pijn...
(ik woon wel in een redelijk 'gevaarlijke' buurt)  :-\
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2012 12:56 »
De vijf leefregels, in de letterlijke formulering, zijn alleen te volgen voor een Verlicht iemand. Dus een erg hoog liggende lat. Allemaal zijn we wel op de één of andere manier betrokken bij leed aan levende wezens (al is 't maar insekten), inhaligheid, overconsumptie, onwaarheid en onachtzaamheid. Dus ga jezelf geen schuldbewustzijn ofzo aanpraten.
Maar als je weet dat iets onethisch is maar in de 'verleiding' komt het toch te doen, bijvoorbeeld voor een Hoger Doel, dan is dat altijd lastig. De Mahayana school heeft er zelfs een term voor, Upaya oftewel 'vaardige middelen'(skilful means). Mensen die zich hier op beroepen doen dat soms terecht en soms, veelal achteraf gezien, toch wel onterecht oftewel als smoesje-van-hun-ego.

Het voorbeeld van aangevallen worden is een 'mooi' grensgebied. 1e doel aldaar is wegrennen/lopen, dus vermijden van pijn voor jezelf én de ander. Maar lukt dat niet - ik zie in ieder geval dan geen reden om mezelf niet te verdedigen. Doch dan eerder met technieken zoals T'Ai Chi (als ik die goed zou beheersen :-) waarbij de tegenstander uiteindelijk zichzelf/haarzelf verwondt dan door zelf een geladen pistool bij me te hebben, om wat extremen weer te geven.

Hopelijk helpt 't een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01-03-2012 13:13 »
Waarom geen gevechtkunst doen zoals veel buddhisten doen. als je in een gevaarlijke buurt woont is dat best een goed idee. Persoonlijk doe ik fitness (zonder toestellen), Jeet Kune Do and Close Combat.

Als iemand je gaat aanvallen dan gaan die 5 regels niet helpen, gevechtkunst wel. Het is belangerijk dat een mens zichzelf vindt en niet iemand gaat nadoen. Als je een doel hebt om Siddhartha na te doen of te volgen zal dat niet lukken. Iemand die slechte bedoelingen heeft en je wil aanvallen gaat die niet onder de indruk zijn van je boeddha look, of zeggen jeetje dat is een lieve boeddhist. Men moet gezond trainen, dat is wel een probleem in Vlaanderen. Vele denken enkel aan het geweld en cool te kunnen vechten. Gevechtkunst sluit erg aan op mijn leven en ben rustiger en heb meer zelfvertrouwen. Ik heb nog nooit iemand met stoppen met geweld tegen mij of iemand dierbaar van me. Als een mens (juist) gevechtkunst doet straalt die dat uit en dat schrikt ook af van bad boys. Als men zich verdiept in gevechtkunst zal men snel leren dat het meer is dan 2 keer in de week te gaan trainen. Alles is zen ;D.

Misschien moet je wat meer leren over bodhidharma ;) ?

Gr Japheth.
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01-03-2012 15:46 »
zelf doe ik redelijk aan wat sporten, maar nog geen gevechtsport (wel gedaan).
Ik ben van plan om de gevechtsport, Krav Maga te gaan beoefenen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krav_maga

maar nog even over dat 'zonden'...
Ik kan een vriendin (die zichzelf pijnigt) helpen, maar hiervoor moet ik bijvoorbeeld af en toe liegen... Ik ben er zeker van dat ik hier spijt ga van hebben omdat ik liegen niet positief beschouw  :-\

hebben jullie eventueel advies om haar te helpen, zonder te liegen...

groeten,
007m160

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01-03-2012 16:00 »
...liegen werkt meestal op korte termijn,
maar wat is de invloed ervan op langere termijn...

het lijkt me niet handig,wanneer je eigen gemoedsrust lijdt,onder het geruststellen van het gemoed van de ander

wie schiet daar uiteindelijk iets mee op?

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01-03-2012 16:06 »
zelf heb ik al wat ellende meegemaakt, daarom ben ik ook boeddhist geworden voor een deel...
Maar ik heb er redelijk veel voor over om deze vriendin van mij te helpen, ik zeg niet dat liegen de oplossing daarvoor is...

Integendeel, ik wil juist een andere manier vinden om haar te helpen zonder te liegen en zonder mijn eigen gemoedsrust laten lijden...
weet iemand nog een manier om haar te helpen?

Groeten,
007m160

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2012 16:11 »
Je vriendin pijnigt zichzelf.
Op welke manier lieg jij dan nu af en toe wat haar lijkt te helpen?
« Laatst bewerkt op: 01-03-2012 16:13 door lord rainbow »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2012 16:15 »
ze pijnigt zichzelf (snijden in armen en benen), ik probeer haar samen met nog wat andere mensen er bovenop te helpen maar elke keer als we denken dat ze in orde is...
dan gebeurt er wel iets waar ze dan weer de eerste vorm van lijden krijgt: depressie...

Ik zou haar graag helpen en heb haar gewaarschuwd en vertelt over mijn verleden van mij...
ik heb mezelf voor dat ik boeddhist werd ook nog gesneden, ik ben er bovenop geraakt door hulp van vrienden en het boeddhisme ;)

maar, ik zou dus graag advies van iemand willen horen want ik begin een beetje wanhopig te worden  :'(

groeten,
007m160

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2012 16:17 »
is het misschien zinvol om professionele hulp in te schakelen?

de rol van het liegen is me nog niet duidelijk.

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2012 16:20 »
Dat heeft ze zelf al geprobeerd, en wilt nu geen hulp meer ontvangen van school (clb), psychiaters, etc...
Nog 1 van de nadelen is dat blijkbaar, veel mensen in haar omgeving ook snijden  :-\ spijtig genoeg wilt zij die mensen dan weer helpen en komt dan zelf weer in een depressie waardoor haar omgeving ook weer depressief begint de worden...
het is spijtig genoeg een soort van cirkel geworden, haar ouders weten er zelfs niks van omdat ze weet dat ze dan straf zal krijgen...
Dus, momenteel kan of wilt ze spijtig genoeg alleen maar hulp ontvangen van goede vrienden...

(ik heb (niet bewust) gelogen tegen haar)

groeten,
007m160
« Laatst bewerkt op: 01-03-2012 16:26 door 007m160 »

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 01-03-2012 16:30 »
wanneer zij werkelijke hulp weigert,
is zij niet voldoende gemotiveerd iets aan haar situatie te doen.

Hoewel het te loven is dat jij en je vrienden betrokken zijn,
zul je ook je eigen beperkingen hierin moeten aanvaarden.
Hoe graag je haar ook zo willen helpen.

Wanneer ze niet echt wil,zal jou hulp dit alleen maar versterken.
Op die manier is jouw hulp niet construktief,
hoe goed bedoeld het ook is.

Ik denk dat het belangrijk is dit te beseffen.Anders raak je zelf nog weer in de problemen omdat je gefrustreerd raakt in het uitblijven van resultaat.

Ik ben van mening dat je haar vooral erop kunt wijzen dat ze,wil ze echt kansen nemen op verbetering,zij het best in therapie kan gaan.

Dan lieg je niet,je spreekt de waarheid en je erkent je eigen beperking.

Verder is het aan haar.....

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01-03-2012 16:42 »
Oké, bedankt  :)
Ik zal het haar vragen, en als ze niet wilt... tja...

maar,
allesinds toch bedankt voor het advies  :D
groeten,
007m160

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01-03-2012 16:44 »
Goed bezig 007m160.

Je helpt haar het beste door te erkennen dat je haar niet werkelijk
kan helpen.Dat is niet echt bevredigend,
maar je kunt niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt.Je hebt je best gedaan.
Het is echt aan haar.
Zo is de Boeddha ook niet in staat om ons te bevrijden,
wij zullen daar zelf werk van moeten maken,en pas dan vallen hulp en raad in goede aarde.

(Niet zozeer 'vragen' he,meer 'de raad'  geven.)

sterkte!
« Laatst bewerkt op: 01-03-2012 16:49 door lord rainbow »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 01-03-2012 16:58 »
inderdaad, ik zou zelf waarschijnlijk ook hulp willen gaan vragen...
ik zal haar dat advies dan ook geven ^^

erg bedankt ;)
groeten,
007m160

-Albert Einstein

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 01-03-2012 17:21 »
Beste 007m160;

Ik vind het heel goed dat jij op jouw leeftijd zo betrokken bent bij een ander maar besef een ding dat automutilatie een moeilijke psychiatrische aandoening is die vaak ook weer het gevolg van een andere psychiatrische probleem kan zijn. Zoals chan ook opmerkte kan jouw hulp in deze juist voorkomen dat ze door de zure appel heen bijt en wel professionele hulp aanvaard. Professionele hulp is dikwijls confronterend en daarom worden mensen soms daar door minder gemotiveerd om daar wat aan te doen.

Ik las dat wanneer ze weer zichzelf verwonde ze straf kreeg van haar ouders. In mijn naaste omgeving ken ik iemand die aan automutilatie doet en dit komt juist voort uit haar schuldgevoel. I.p.v. straf denk ik dat je haar ouders moet overtuigen tot begrip. Ook lijkt het mij dat je samen met haar ouders meer "druk"kan uitoefenen dat ze professionele hulp aanvaard.

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 01-03-2012 17:30 »
wel, zelf ken ik de ouders niet zo goed en ben er dan ook niet 'bevriend' mee... ik blijf uiteraard maar een jongen van 15 jaar ;)

Maar, ik was nog niet betrokken in haar 'problemen' vanaf ik haar leerde kennen. kortom, ik ben pas beginnen helpen toen ik haar 2 maanden kende...
ze heeft hiervoor nog geen professionele hulp gevraagd... Ik heb haar ook al onder 'druk' gezet door bijvoorbeeld te zeggen dat  als ze niet stopt met snijden dat ik het tegen haar vriendin zou zeggen en dat deze dan waarschijnlijk naar het clb zal gaan...
haar ouders zijn niet op de hoogte van haar depressie, ze weigert om te zeggen tegen haar ouders niet alleen voor de straf maar ook om de teleurstelling en dat haar hele familie dit dan waarschijnlijk te weten zou komen en ze is niet zo gesteld op medelijden...

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Offline samten

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 01-03-2012 17:35 »
een bloeddorstige moordenaar die op het punt staat andere mensen te doden en zodoende zichzelf verzekert van een wedergeboorte in de hel vanuit compassie beschermen door hem het leven te ontnemen heeft geen karmische gevolgen.....
een leugentje om bestwil is dus ook, mits de intentie zuiver is, best geoorloofd.

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 01-03-2012 17:44 »
Ik kan zoals de meesten hier natuurlijk ook niet een leven lijden zonder te liegen...
maar het liefst lieg ik zo weinig mogelijk, ik hou mijn karma het liefst zo zuiver als mogelijk :D
dus, als ik een harde drang heb om te liegen is er natuurlijk een kans dat ik zal liegen...
ik heb zelf ook waargenomen dat 1 leugentje soms uitgroeit tot een grote leugen waarvan ik bijna niet kan toegeven dat het een leugen is  :-\ daarom vermijd ik zoveel als mogelijk leugens, maar soms is de drang te groot of vrees ik de waarheid...  :-[

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 01-03-2012 19:51 »
Ik zie dat u al wat mooie adviezen hebt gekregen van de mensen hierboven. Het is denk ik goed bedoeld dat u uw vriendin wilt helpen. Uit uw woorden kan ik opmaken dat u een jong mens bent, die nu al met vrij ernstige psychische problematiek geconfronteerd wordt. U hebt zelf ook depressies doorgemaakt, zo schrijft u, waarna u zich gewend hebt tot het Boeddhisme. Hopelijk is dat ook via een Boeddhistisch centrum, ik bedoel, ik vraag me af of u begeleiding heeft van een Boeddhistisch leraar? Want u bent nog erg jong. Begrijp me goed, ik maak me eigenlijk een beetje zorgen om u. U gedraagt u flink, en dat is op zich wel prijzenswaardig. Maar … uw eigen problematiek is al behoorlijk ernstig, omdat u als jongeman zo te lezen ook aan automutilatie hebt gedaan, net als de vriendin die u wilt helpen. Nu werpt u zich op als hulp voor uw vriendin, die ook psychische problemen heeft en zichzelf automutileert. Het lijkt me niet dat u voldoende capaciteiten in huis hebt om haar daadwerkelijk te “helpen”. Zoals Lord Rainbow terecht opmerkt, zou professionele hulp geïndiceerd zijn.

Kijk, u kunt ondanks uw goede bedoeling, eigenlijk niet voldoende en objectief genoeg afstand bewaren om uw vriendin daadwerkelijk te helpen. U bent als het ware te veel betrokken en zult daardoor ongetwijfeld zaken over het hoofd zien die een professionele hulpverlener niet over het hoofd zal zien. Een jong mens van 15 jaar die zelf met ernstige problemen te kampen heeft (gehad?) is mijns inziens onvoldoende in staat om iemand anders te helpen die ongeveer dezelfde problematiek heeft. Ik herhaal dat ik zeer zeker niet twijfel aan uw goede intenties, maar ik raad u toch aan om vooral te waken voor uw eigen emotionele welzijn.

Automutilatie is ernstig genoeg om het zeer serieus te nemen, het lijkt me een risico om zelf met deze psychische problematiek te blijven “experimenteren”, hetzij voor uzelf, hetzij voor uw vriendin. Automutilatie verplaatst als het ware de psychische pijn (tijdelijk) naar het lichaam. Maar dit is van zeer tijdelijke aard, het lijf maakt namelijk endorfine aan, dat is een natuurlijke pijnstiller die het lichaam zelf aanmaakt, maar die een euforisch gevoel kan veroorzaken in psychische zin. Dat kan weer een soort verslaving in de hand werken: depressie, zichzelf snijden, de psychische pijn verplaatst zich (als het ware) tijdelijk naar het lichaam, endorfine wordt aangemaakt door het lichaam, de endorfine geeft een euforisch gevoel en daarna zakt alles af naar de gewone toestand. Als de depressie terugkeert, begint alles van voren af aan. Dit wordt een soort vicieuze cirkel.

Ik kan u slechts aanraden om uw vriendin wel te steunen, maar niet te proberen haar hulpgever te zijn. U kunt slechts een vriend voor haar zijn, geen hulpgever. Ik raad u verder aan om in uzelf te kijken wat u zelf op dit moment emotioneel nodig heeft. Het is op afstand moeilijk te bepalen waar u zelf op dit moment staat, maar wees vooral voorzichtig. Weet dat u op uw 15e helaas over onvoldoende levenservaring beschikt om de consequenties te overzien van uw leven, laat staan dat van een ander die in de problemen zit. Als u zelf hulp nodig heeft, zoek dat dan en blijf vooral niet aanmodderen.

Sterkte gewenst,

Basho :)

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 01-03-2012 20:05 »
ik heb hulp gekregen van een boeddhist, of het een leraar weet ik niet? het was in ieder geval iemand die ik vertrouwde en zeer goed kon op vertrouwen... hij heeft mij hierdoor geholpen grotendeels (ook steun van andere vrienden) en toen raadde deze man mij aan om tot de rust te komen door te mediteren, ik voelde mij hier zeer op mijn gemak bij  :) en besloot toen om te proberen voorkomen dat ik weer in een depressief moment kwam om regelmatig te mediteren, toen ben ik er meer van gaan opzoeken en had gevonden dat het van het boeddhisme/hindoeïsme komt, ik heb beide levensstromen (aangezien ik het niet beschouw als religie) bestudeerd en besloten om me te gaan concentreren op het boeddhisme...
Ik heb deze man spijtig genoeg sinds een paar maanden geleden niet meer gezien :( omdat hij verhuist is...

Zelf begrijp ik ook dat ik niet goed zal kunnen functioneren als hulpgever maar wel het beste als vriend :) ik ga zoals lord rainbow me ook aanraadde haar raad te geven om zich door professionals te laten behandelen...
Dankzij u weet ik nu ook wat de reden is dat ze snijd (wist ik zelf nog niet), maar zij wist dit zelf ook niet...
ik ga daarom uiteraard ook stoppen met het 'helpen' en meer steunen :D
Ik zou u wel willen zeggen dat ik momenteel in een zeer stabiele staat ben zelf, eerder blij zelfs :D
maar ik begrijp dat ik als 14 bijna 15 jarige niet in staat ben om zo hard te helpen omdat ik waarschijnlijk dan zelf misschien terug in terugval kom  :-\ ik heb van de tijd dat ik mezelf sneed nog een litteken... en elke keer als ik dit litteken zie wordt ik een beetje teleurgesteld in mezelf en ga dan meestal mediteren...
en zoals u aannam, mijn tijd is inderdaad al gedaan (2-3jaar) en ik ben nu gelukkig hellemaal mezelf weer ^^
Ik dank u voor u advies ;)

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 01-03-2012 20:21 »
Uw toelichting werpt wat meer licht op de zaak. Ik ga er vanuit dat u voldoende doordrongen bent van de ernst van de zaak. U heeft in de startpost gevraagd of liegen mag, als je een leven zou kunnen redden. Of zelfverdediging in het Boeddhisme is toegestaan. Jezelf beschermen, jezelf verdedigen is niet alleen toegestaan, het is zelfs noodzakelijk, omdat je je eigen leven moet beschermen. Het enige wat de Boeddha beschouwt als negatief en als mentaal vergif is dat je je vijanden zult haten. Want haat is een emotie die leidt tot de intentie om de ander ook eventueel schade te berokkenen. Haat verblindt je heldere blik op de situatie. Dus zelfverdediging is zeer zeker toegestaan, met name via Oosterse vechtsporten die gericht zijn op de verdediging, en nooit gericht op de aanval. Dat is alles.

En liegen is voor zover ik kan bepalen onjuist, omdat liegen leidt tot meer liegen. Want een leugen moet ondersteund worden door redenaties, en motiveringen. Maar die kunnen niet de waarheid vertegenwoordigen, omdat een leugen slechts kan worden gestut via meer leugens. Totdat dit kaartenhuis op den duur instort omdat iemand merkt dat er gelogen wordt. Liegen is onzuiver. De enige leugen die mijns inziens is toegestaan is als iemand zal worden gedood als je de waarheid spreekt. In dat geval is een afwijking van de waarheid toegestaan, omdat de leugen het kostbare leven van de ander zal redden. Maar dit geldt eigenlijk hoofdzakelijk voor extreme situaties, zoals ingeval van oorlog e.d. Probeer zoveel mogelijk de waarheid te vertellen, vooral wat uw eigen leven en problemen betreft, anders zal de ander u op den duur niet (meer) serieus nemen. Het is niet voor niets dat de Boeddha liegen beschouwt als “niet juist” of “niet zuiver”.

N.B. Ik verzoek u beleefd om wat toelichting te geven over uw subtekst "doodgaan is mijn laatste doel" die u bij uw avatar van John Lennon hier op het forum heeft geplaatst?

Met vriendelijke groet,

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 01-03-2012 20:31 »
Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat doodgaan mijn enigste doel is...  ;)
maar, mijn 'meester' heeft deze woorden ooit tegen mij gezegd, hij was namelijk ziek, dit is ook de reden dat hij verhuist is... hij had een ziekte die te genezen was maar niet 100% zeker dat hij zou overleven... de dag voor zijn operatie zei hij deze woorden tegen mij ;) en ik weet zelf dat ik een nog een heel leven te gaan heb.
ik zal, hoe depressief ik ook ben nooit meer overwegen om een einde te maken aan mijn leven...
Uiteindelijk is deze zin gewoon nog een zin die mij altijd aan mijn 'meester' doet denken :')

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 02-03-2012 20:51 »
Mijn vriendin heeft trouwens net tegen me gezegd dat ze al overweegt om psychische hulp te gaan zoeken :D
maar spijtig genoeg heeft ze ook ineens besloten om haar vriendinnen te helpen (die blijkbaar ook zichzelf pijnigen...).
Dit is haar keuze en die respecteer ik, maar ik ben bang dat ze hierdoor zelf weer in terugval zal geraken en dat ze zelf dan weer een tijdje zal pijnigen :/

Is het 'onzuiver' als ik vind dat ze best haar vriendinnen niet kan helpen? >.>

(www.tejo.be)

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 02-03-2012 21:27 »
Het is een goed teken dat uw vriendin professionele begeleiding gaat inschakelen. Het is daarentegen geen goed teken dat ze het besluit heeft genomen om haar vriendinnen, die blijkbaar dezelfde problematiek hebben als haarzelf, te gaan "helpen". U kunt namelijk feitelijk niemand "helpen", ook al gebruiken we dat woord hier vaak. Het is slechts mogelijk uzelf te helpen, de professionele hulpverlener is "slechts" een katalysator, iemand die een weg wijst aan degene die van het juiste psychische pad is afgeraakt. Dus is die hulpgever een belangrijke persoon op dat moment, die u natuurlijk wel in u problemen moet toelaten.

En religie, het Boeddhisme, welke spirituele stroming dan ook, kan slechts omstandigheden scheppen en een richting duiden, maar niet "helpen". Het ligt namelijk aan de leerling, die het daadwerkelijk moet "doen", die de adviezen van de meester in de praktijk zal moeten brengen. Doet u dat niet, dan kunt u uzelf niet eens "helpen". En is het nutteloos. Het is niet mogelijk om iemand tot bewustzijn te dwingen, dat kan zelfs de Boeddha niet. Gewaarzijn moet u zelf realiseren, dat kan een ander niet voor u doen.

De Boeddha heeft onafgebroken gepredikt, zijn hele "carrière" als spiritueel leraar. Hij gaf een richting aan, hij duidde wat de Dharma is, hij schepte de omstandigheden voor zijn leerlingen om de weg te gaan die te gaan is. Dat is alles, "helpen" is feitelijk een woord dat ontzettend veel verkeerde associaties oproept. Men kan slechts zichzelf helpen, de meester is als het ware een vroedvrouw, wat hij doet is helpen bij een nieuwe geboorte. Hij verandert niets aan die geboorte, hij grijpt eigenlijk niet - of zo weinig mogelijk - in. Hij "helpt" slechts om de nieuwe geboorte een feit te laten zijn, maar doet niets anders dan de situatie te scheppen waarin de nieuwe geboorte plaats kan hebben. Hij kan niets aan de geboorte zelf doen. En met de geboorte bedoel ik een metafoor voor het doen ontwaken van uw leven zoals het door de Kosmos bedoeld is. Het ware bestaan, waarin u vrede in uzelf vindt, liefde en waarheid.

Voor u zover bent, is een spirituele “vroedvrouw” nodig.

Dat kan de Boeddha zijn,

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 02-03-2012 21:33 door Basho »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 02-03-2012 21:41 »
Hartstikke bedankt voor dit antwoordt :)

IK probeer haar het feit dat ze andere mensen wilt 'helpen' uit haar hoofd te praten...
maar ze is nogal koppig hierover :( Ze beweert dat er mensen in haar omgeving zijn die stoppen met snijden, als zij stopt met snijden...
Zelf geloof ik hier niet veel van, maar ik ken deze mensen niet persoonlijk <.<
daarom probeer ik haar nu ook haar vriendinnen te laten overhalen om hulp te gaan zoeken bij professionele begeleiding, helaas blijven deze dat maar weigeren...
daarom vrees ik dat door dat ze zelf gaat 'helpen' of eerder begeleiden, ze zelf weer in een vorm van lijden zal komen  :'(
Ik heb haar ook al proberen aanraden om met mijn meester te gaan praten (met mijn meester heb ik nog af en toe contact) maar ze weigert zelf om dan ook maar iets met het boeddhisme te maken te willen hebben...
nogmaals is dit haar keuze en respecteer ik die, maar zelf vind ik haar idee van begeleiden een slecht idee...

Ik moet zelf ook best toegeven dat ik van het begeleiden zelf ook wat minder blij wordt, en ben de laatste tijd toch wel opmerkelijk meer gaan mediteren dan meer...
In ieder geval, ik hoop dat ze zichzelf zal helpen met begeleiding van professionele hulp...
Ik hoop uiteraard nu ook dat ze gaat afzien van het begeleiden van haar omgeving, maar ik denk dat het beste dat ik nu kan doen is wachten en hopen...

zeer bedankt om u mening met mij te delen :)
ik heb er zelf ook wat van geleerd, en zie nu nog meer in dat het zowel voor mij en voor haar een slecht plan is om te blijven begeleiden...

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 02-03-2012 22:01 »
Graag gedaan :) Uw vriendin heeft mijns inziens een onjuist idee over het “helpen” van anderen, en dicht zichzelf helaas teveel capaciteiten toe, het vermogen om anderen te kunnen begeleiden. Terwijl ze zelf in exact dezelfde problemen zit. Ik verzeker u dat het absoluut niet mogelijk is om een ander te “begeleiden” die psychische problemen heeft, terwijl men zelf problemen heeft. Omdat in dat geval immers het inzicht ontbreekt om uit deze problemen te geraken. Degene met problemen die wil “helpen” bevindt zich namelijk als het ware op hetzelfde bewustzijnsniveau als degene die men graag wil begeleiden. Dat betekent een valkuil. Dit is wat bijvoorbeeld Jezus Christus bedoelde met de zinsnede:

“Hij sprak tot hen een gelijkenis: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?” (Bijbel, Lucas 6:39).

Iemand die psychische problemen heeft, is als het ware blind voor de oplossingen voor die problemen (anders waren de problemen immers allang van de baan, als men de oplossingen zou beseffen). Hoe kan zo iemand een ander “begeleiden” of “helpen”? Helaas, maar dit zal ongetwijfeld uitmonden in een mislukking. Hoe goed bedoeld het allemaal ook is. Wees voorzichtig, wees echter vooral zachtmoedig voor uzelf. Heb geduld en probeer niet te “helpen”. U kunt slechts barmhartig zijn en eigenlijk uitsluitend steun geven als vriend of vriendin. Dat betekent dat u zich onthoudt van het geven van “hulp”, “begeleiding” of wat dan ook. Hoed u voor het egoïsme, dat denkt dat het zaken beter kan weten dan de ander. U kunt niets beter weten, laat staan “helpen”. Wees een vriend, niets meer, niets minder. Zet de “hulp” uit uw hoofd, laat dat aan de professionele hulpgever over. Die heeft er voor geleerd, is er in getraind, dus heb vertrouwen. Het kan nooit kwaad om eens te proberen de problematiek op tafel te leggen, die mensen zijn er niet voor niets. En denk niet dat het een schande is om psychische problemen te hebben. Iedereen heeft die in mindere of meerdere mate. Het ligt er maar net aan wat uw draagkracht is op een bepaald moment. Als de draaglast te zwaar wordt door wat het leven u oplegt, en u dus te weinig draagkracht hebt, zal de menselijke psyche daarop reageren met een bepaald gedrag, en dat kan dus ook maatschappelijk afwijkend gedrag zijn.

Wees verstandig, en modder niet verder met de psyche van de ander,

Met beleefde groet,

« Laatst bewerkt op: 02-03-2012 22:07 door Basho »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 02-03-2012 22:11 »
Ikzelf heb dankzij de adviezen van u en andere mensen uiteraard, al ingezien dat ik niet meer dan steun kan bieden aan mijn vriendin, ik heb wel ingezien dat ik steun kan bieden maar geen begeleiding...

Ik vind het ook wel spijtig dat ze helemaal niks met het boeddhisme of hindoeïsme of welk ander geloof dan ook buiten christelijk geloof te maken wilt hebben... Dit vind ik vooral spijtig omdat je naar mijn mening geen boeddhist of iets in die aard moet zijn om te mediteren... :/

ik voel echter in mezelf wel een stuk teleurstelling dat ze toch nog steeds, wat ik haar ook zeg, andere mensen wilt begeleiden...
Kan deze teleurstelling leiden tot haat/woede? Want dat is eigenlijk wat ik het meeste wil voorkomen in deze situatie...
ik zou zeker niet willen uitvliegen tegen haar want dat zou alleen mijn gemoedstoestand en haar gemoedstoestand naar beneden halen, integendeel, ik wil de hare juist naar boven halen...

“Hij sprak tot hen een gelijkenis: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?” (Bijbel, Lucas 6:39).

Ik vond dit voorbeeld enorm goed :D ik heb zelf ook wat voorbeelden gegeven, maar aangezien ze christelijk is zal deze citerring hopelijk helpen  :)

nogmaals bedankt ;)

groeten,
007m160

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 04-03-2012 09:20 »
Ik kan me uw teleurstelling wel indenken. Maar als anderen het Boeddhisme niks vinden, is dat mijns inziens helemaal hun probleem. Natuurlijk wilt u graag dat men u begrijpt. Of dat men iets ook interessant vindt wat u interesseert en bezig houdt. Dat is menselijk. Maar als dat niet zo is, is dat jammer, maar niet onoverkomelijk. U kunt uw overtuiging vertellen, doch als er geen respons komt of als men het zelfs belachelijk of negatief vindt, lijkt het me het beste om het Boeddhisme voor uzelf in ieder geval levend te maken en te houden. Als de ander een Christelijk geloof heeft, of een moslim is, is dat hun weg. U kunt daar toch niets aan veranderen. Verder valt het mij vaak op, maar ik ben natuurlijk al een stuk ouder dan jij, dat heel veel mensen een zeer oppervlakkig of zelfs onjuist idee hebben van wat het Boeddhisme eigenlijk daadwerkelijk inhoudt. Er wordt gemakkelijk geoordeeld op zeer summiere informatie, alsof het Boeddhisme slechts een exotische religie is met gouden Boeddhabeelden in Thailand. Terwijl dat natuurlijk maar een miniem facet is van wat het Boeddhisme daadwerkelijk inhoudt. Veel wordt maar zo-zo, la-la, geweten en gekend. Misschien zou men tot een ander inzicht komen als men het Boeddhisme daadwerkelijk zou bestuderen. Maar omdat men bij voorbaat al negatief staat ten opzichte van het Boeddhisme, zal het niet snel gebeuren dat men zich nader verdiept in wat het Boeddhisme eigenlijk is.

Ik zou me er maar niet te druk om maken, leef gewoon zelf naar wat u wilt, en laat de mensen praten. De uiterlijke schijn is vrij onschuldig. En wellicht hoeft u niet eens meer zo openlijk over het Boeddhisme te spreken, als men het toch afkeurt. Draag het gewoon innerlijk met u mee, doorleef het en laat de ander maar gewoon zijn eigen gang gaan. Mocht er toch iemand echt geïnteresseerd zijn, kunt u altijd nog uitleg geven. Vooralsnog zou ik een afwachtende houding aannemen. Misschien is er in uw woonplaats een Boeddhistisch centrum? Dan zou u daar eventueel naartoe kunnen gaan en ontmoet u andere Boeddhisten waar u mee kunt praten en misschien ook mediteren in groepsverband. Ik noem maar iets, u moet dat natuurlijk allemaal zelf weten.

En ik zou mijn vriendin gewoon ook met rust laten, u kunt haar toch niet dwingen om niet te doen waarvan ze denkt dat het “goed” is. Dat bespaart u heel wat teleurstelling. Geef uw steun als vriend, maar zij moet zelf de beslissing nemen om hulp te zoeken en haar energie op haar eigen groei richten. Dat is waar de weg naar u zelf immers ook begint, of reeds is begonnen. De weg naar uzelf duurt een heel leven. En dat is ook de schoonheid en dynamiek er van. Het is niet zo dat u op een dag opeens overal “klaar” mee bent, dat u bijvoorbeeld de Verlichting realiseert en daarna komt er niks meer. Nee! Een mens blijft, ondanks alle inzichten en helderheid het leven lang innerlijk tot bloei komen. Maar dat moet u dan wel toelaten. De weg ligt pal voor uw neus, wees wat u ook maar bent. Een Boeddhist? Okee!

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 04-03-2012 09:25 door Basho »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 04-03-2012 18:49 »
Inderdaad zijn er mensen die afgunst tonen tegenover het boeddhisme, die niet precies weten wat dit inhoud...
Zelf sta ik open voor andere religies, als iemand mij iets wilt vertellen over een andere religie, dan luister ik zeer aandachtig omdat het mij ook ten zeerste interesseert (andere geloven), soms zijn er mensen die ik dan minder apprecieer omdat ze het boeddhisme proberen afkraken en me dan proberen wijs te maken dat hun geloof 'beter' is...
zelf vind ik dit redelijk vervelend... Omdat ik zelf alleen iemand over het boeddhisme vertel als ik weet dat ze er voor openstaan. Ik ga nooit iemand 'vervelen' met informatie over het boeddhisme als ik weet dat ze dit niet interessant vinden of het er juist afgunst tegen tonen...
vreemd genoeg komen mensen met 1 van de 'wetten' van hun religie, namelijk:
gij zult niet doden.
Toch zijn er oorlogen geweest VOOR hun religie, ik denk dan aan kruistochten, voornamelijk Jerusalem...
De Romeinen hetzelfde, het kruis etc...
ik ben even op zoek gegaan naar oorlogen in het boeddhisme, aangezien wij ook afzien van doden van levende wezens... Ik heb uiteindelijk dit gevonden: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/archief/article/detail/1591023/2010/08/07/Ook-boeddhist-kan-een-heilige-oorlog-voeren.dhtml
maar ik zie hier alleen maar Hindoeïsme staan... (niet dat ik hier iets op tegen heb, of eender wel ander geloof)

alvast bedankt,

groeten,
007m160  ;)
« Laatst bewerkt op: 07-02-2013 20:09 door 007m160 »

-Albert Einstein

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 07-02-2013 20:11 »
Na een lange tijd ben ik terug,
Mijn vriendin is zover ze mij vertelt gestopt. Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik advies vroeg. Allen bedankt voor de goede adviezen.

Mvg,
Tim

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 10-02-2013 14:08 »
Na een lange tijd ben ik terug,
Mijn vriendin is zover ze mij vertelt gestopt. Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik advies vroeg. Allen bedankt voor de goede adviezen.

Mvg,
Tim

Kijk eens aan, een teken van leven na zo'n lange tijd. Mooi dat het nu beter gaat met uw vriendin!

Met vriendelijke groet,

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 17-02-2013 21:54 »
Wat goed!
Ik had vroeger ook een vriendin die zich sneed, maar zodra ze het ook maar in de kleinste mate 'mijn schuld' begon te worden, ben ik gestopt met erom te geven. Ik wou haar echt wel helpen, maar soms zei ze dingen als:  'om je gezellig langs? Anders ga ik me vervelen en ga ik misschien rare dingen doen..'
Dan moet het mij een schuldgevoel geven. Dat vertik ik. Hoe erg ik het ook vind, het is niet mijn schuld dat zij zich sneed.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 18-02-2013 19:49 »
Wat goed!
Ik had vroeger ook een vriendin die zich sneed, maar zodra ze het ook maar in de kleinste mate 'mijn schuld' begon te worden, ben ik gestopt met erom te geven. Ik wou haar echt wel helpen, maar soms zei ze dingen als:  'om je gezellig langs? Anders ga ik me vervelen en ga ik misschien rare dingen doen..'
Dan moet het mij een schuldgevoel geven. Dat vertik ik. Hoe erg ik het ook vind, het is niet mijn schuld dat zij zich sneed.

Een beetje de raad die ik ook heb gekregen, verdiep jezelf er niet te diep in... Anders ervaar jij samen met haar de negatieve gevolgen.

-Albert Einstein