Auteur Topic: Waarom vieren we onze verjaardag?  (gelezen 5865 keer)

Aloha

• Gast
Waarom vieren we onze verjaardag?
« Gepost op: 04-04-2012 22:46 »
Nog een paar dagen. Dan ben ik weer jarig. Ondertussen vraag ik me af waar deze traditie vandaan komt en of ik dit wel in stand wilt houden.

Nu wil ik jullie vragen of en waarom jullie wel/niet je verjaardag vieren en of je hier ook vanuit de boeddhistische leer je licht over wilt laten schijnen.

Metta

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Waarom vieren we onze verjaardag?
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2012 06:20 »
Da's wel een leuke ja. Lijkt me nog altijd iets om te vieren: blij zijn dat je het weer een jaar hebt kunnen uithouden in het 'in spirituele zin kostbare' menselijk leven, en gelegenheid hebben voor anderen (bijv. kids maar ook vrienden) om je dankbaarheid te betuigen voor wat je betekend hebt voor ze. Niet iets voor overdreven aandacht ofzo.

Boeddhisten met een publieke 'toevluchtsceremonie' zitten hier wel eens in een spagaat, omdat er ook onder hen ('ons' want ik val ook onder die groep) zijn die de biologische verjaardag niet meer willen kennen maar alleen hun Dharma-verjaardag vieren. Die van mij bijvoorbeeld lopen 1 maand uiteen (en 45+ levensjaren trouwens  :P ). Hun boeddhistische vrienden vinden dat best maar de gewone familie en vrienden voelt zich toch wel geschoffeerd, 'je lijkt wel een Jehovah getuige geworden'.

Zelf vier ik alleen de biologische, en als er onder m'n Dharmavrienden zijn die de toevlucht/spirituele wedergeboorte/naamontvangst van Ujukarin willen vieren dan houd ik dat erg, erg low-profile. Maar bij anderen kunnen de verhoudingen dus varieeren...

With folded palms,

<Ujukarin> - volgens deze berekening bijna '5 jaar oud'  8)

Offline Lung

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2012 07:26 »
Ik kan niet anders dan deze te vieren. Mijn vrouw is afkomstig van brazillie en daar maken ze feest voor alles wat in hun opkomt. "ben ik eigenlijk wel blij mee".

Dus mijn idee, waarom niet. Het is toch een leuke dag, of dat zou het toch moeten zijn!

Aloha

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2012 14:31 »
Dus mijn idee, waarom niet?

Waarom niet? Daar kan ik wel een aantal redenen voor bedenken. Wel bedankt voor jullie reactie, reacties van anderen zijn ook erg welkom.

_/\_

Y1010

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2012 20:26 »
Ja, ja er zijn godsdiensten waar het niet gebruikelijk is.

Offline Dao

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2012 22:17 »
Ik heb mijn 16de verjaardag als laatste gevierd.
Ben intussen 39.
Ik ga liever een dagje weg of eten in een restaurant met mijn zoontje of evt. 1 vriend dan dat ik het uitbundig vier.

Aloha

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2012 22:19 »
@Dao, wil je ook aangeven waarom dat is?

Offline Dao

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2012 22:21 »
@Dao, wil je ook aangeven waarom dat is?

Ik houd gewoon niet van feestvieren...
ga ook nooit naar een verjaardag van andere mensen.

Dus het heeft geen Boeddhistische reden...