Auteur Topic: medicijnen/pijnstillers  (gelezen 8441 keer)

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
  • Humanity needs freedom!
    • Bekijk profiel
medicijnen/pijnstillers
« Gepost op: 23-04-2012 22:02 »
In 1 van de 5 leefregels die het boeddhisme zo goed mogelijk probeert te volgen staat: "geen alcohol en verdovende middelen gebruiken omdat dit de geest beïnvloed."
Maar ik vraag me nu al een tijdje af, ik ben een tijdje geleden ziek geweest (voedselvergiftiging). Ik heb toen een pijnstiller genomen tegen de (redelijk hevige) buikpijn, maar tellen pijnstillers (zoals morfine als je in een ziekenhuis ligt bijvoorbeeld.) als verdovende middelen, en mag ik deze dan eigenlijk wel nemen als ik last heb van hevige pijn...?

alvast bedankt,
007m160
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
Re:medicijnen/pijnstillers
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2012 22:09 »
Als ik die vraag aan jou zou stellen,
wat zou je dan aan mij antwoorden?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2012 06:27 »
In 1 van de 5 leefregels die het boeddhisme zo goed mogelijk probeert te volgen staat: "geen alcohol en verdovende middelen gebruiken omdat dit de geest beïnvloed."
Maar ik vraag me nu al een tijdje af, ik ben een tijdje geleden ziek geweest (voedselvergiftiging). Ik heb toen een pijnstiller genomen tegen de (redelijk hevige) buikpijn, maar tellen pijnstillers (zoals morfine als je in een ziekenhuis ligt bijvoorbeeld.) als verdovende middelen, en mag ik deze dan eigenlijk wel nemen als ik last heb van hevige pijn...?

Hoi,

Ik zie niet in wat pijnstillers, op doktersvoorschrift of in ieder geval -advies, te maken zouden hebben met verslaving of de geest nodeloos vertroebelen. Zonder de pijnstillers zou je geest op heel andere wijze vertroebeld zijn. Dus tenzij je denkt al bijna verlicht te zijn, google maar eens op 'de parabel van de zaag' of Engels equivalent (een door de Boeddha zelf gedane uitspraak), gewoon nemen.
Ter info: ruimere uitleg van dit voorschrift gaat in heel andere richting, naar echt 'alles dat je emotioneel afhankelijk maakt en de geest verdooft'. Dus bepaalde TV programma's die je 'perse elke avond moet zien', computerspelletjes voor sommigen, chocola voor anderen, noem maar op. Zolang als het niet meer met mate is doch mateloos kan het de geest nodeloos vertroebelen.

With folded palms,

<Ujukarin> / zo af en toe chocola-verslaafd  :-\

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2012 07:29 »
Als antwoord op Lord rainbow, zelf vind ik dat inderdaad als je last hebt van zeer hevige pijn dat je dan wel op doktersadvies inderdaad zou mogen nemen en best kan nemen.
Omdat pijn ons anders gaat laten denken dan dat we ergens normaal gezien over denken, terwijl dat de meeste medicijnen of pijnstillers inderdaad niet verslavend zijn. Ze zorgen dat de pijn weggaat en dat u weer een heldere blik op de waarheid kunt zien... Dus persoonlijk, vindt ik ook wel dat je ze mag nemen als het niet verslavend werkt en als het je wordt aangeraden door een dokter.

Ujukarin, bedankt voor je uitleg :)

vriendelijke groeten,
007m160
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2012 09:27 »
Ik denk dat er toch ook argumenten zijn voor het niet nemen van pijnstillers, toch zeker voor iemand die aan vipassana meditatie doet. Het is in het Boeddhisme de bedoeling om te leren over de realiteit en de ervaring van pijn is hier een ideaal moment voor. Zo zou je waarschijnlijk zien dat het 'probleem' niet zozeer de fysieke pijn is als wel de mentale aversie ten opzichte van die ervaring van pijn.

Wanneer je een pijnstiller neemt, bevestig je alleen maar de aversie ten opzichte van pijn. Als een gevolg zal die aversie, wanneer een volgende keer pijn opkomt, alleen maar groter zijn en zal je uiteindelijk dus alleen maar meer gefrustreerd raken...

In die zin zou je het misschien zelfs kunnen vergelijken met wat alcohol doet voor sommige mensen: je neemt in feite iets om 'weg te lopen' van de realiteit; om de realiteit (de pijn) niet te hoeven zien. Op die manier worden onze illusies die we hebben over de realiteit alleen maar in stand gehouden. We gaan er van uit dat deze enigszins bevredigend en onder onze controle is. Omdat we deze volkomen onrealistische verwachtingen hebben, ervaren we dan ook stress wanneer een ervaring dit niet is (wanneer we pijn ervaren, of een aangenaam gevoel verdwijnt, of...).

De bedoeling van de meditatie is om te leren over de realiteit, en in te zien dat deze niet bevredigend, niet permanent en niet onder onze controle is. Wanneer we dit werkelijk inzien, volledig beseffen, dan zullen we loslaten. Hiervoor moeten we dus wel leren kijken naar de realiteit; dus je ziet dat het nemen van alcohol of pijnstillers in die zin eigenlijk volledig het tegengestelde is van het boeddhistisch pad, aangezien het net helpt om de realiteit niet te zien...

Dit is natuurlijk allemaal heel makkelijk in theorie; de manier waarop we dit zelf kunnen in de praktijk omzetten is door het beoefenen van vipassana (inzicht) meditatie.

Zie ook hier voor een meer uitgebreide bespreking van dit onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=BldDclolLCg&feature=plcp&context=C4c9ff28VDvjVQa1PpcFOqMqhCmIygIwqZJFSZjJbapEtLklb19JI=

Basho

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2012 17:17 »
Dit geldt mijns inziens slechts als men in de vicieuze cirkel geraakt van pijn en de mentale aversie ten opzichte van pijn. Zoals Ujukarin hierboven al terecht schreef: “alles dat je emotioneel afhankelijk maakt en de geest verdooft”. Want dat is het daadwerkelijke probleem, de onrealistische dorst naar het pijnloze. We hebben allemaal een lichaam dat soms pijn doet. We kunnen de illusie koesteren dat er voor elke pijn een oplossing zou moeten zijn. Maar dat is niet altijd het geval. De medische wetenschap kan veel, maar niet alles. Vandaar dat Jon Kabat-Zinn ooit schreef: “Pijn is onvermijdelijk, lijden is optioneel”. Het is de vraag in hoeverre men daadwerkelijk lijdt onder het feit dat het lichaam pijn doet, of kan doen. Hierin kan men via meditatie een “houding” ontwikkelen die het lijden daadwerkelijk optioneel laat zijn en de keuze heeft om zich niet (langer) te laten immobiliseren door de pijn. Dat is gemakkelijk gezegd, omdat we geneigd zijn om elke pijn te bestrijden. Hierin dient mijns inziens de Middenweg te worden bewandeld. Pijnstillers zijn handige middelen om pijn te bestrijden, maar pijn is immers ook een signaal dat er iets niet helemaal goed zit, in lichamelijk opzicht. Wordt een pijnstiller echter voorgeschreven in verband met bepaalde medische klachten, dan lijkt me dat gebruik geen probleem. Gaat men echter pijnstillers slikken om elk pijntje de das om te doen, dan begeeft men zich in een extreem: het nooit pijn willen voelen.

Alcohol en andere bedwelmende middelen zijn pas daadwerkelijk een probleem als er sprake is van verslaving, dat is evident. Ook probleemgedrag, waardoor men niet meer op een gewone wijze kan functioneren in het dagelijks leven is destructief te noemen. Het hele gedrag draait namelijk op het verkrijgen en het vrijwel onafgebroken tot zich nemen van een bedwelmend middel. Drank en drugs worden tegenwoordig regelmatig misbruikt om zichzelf letterlijk uit te schakelen. Dat is een kenmerk van deze tijd, denk bijvoorbeeld maar aan het zogeheten “coma-zuipen” door jeugdigen. Ze drinken letterlijk zoveel alcohol, dat ze “out” gaan. Dat is extreem gedrag en niet in overeenstemming met de Middenweg die de Boeddha heeft aangegeven.

Ik acht een matig gebruik van alcohol niet schadelijk, maar dat geldt niet voor iedereen. Omdat er altijd mensen zijn die geen maat kunnen houden. En het is immers waar dat alcohol en drugs een bedwelmende werking hebben, en feitelijk alertheid, bewustzijn en gewaarzijn tegenwerken. Natuurlijk zijn er drugs die bewustzijnsverruimend werken, de schrijver Aldous Huxley probeerde LSD te gebruiken om de “doors of perception” te openen. Maar het blijft een chemische verruiming, Huxley bleef na het LSD gebruik een gewoon kereltje en kon de verruiming van de drugs niet vasthouden. Terwijl hij met lede ogen naar de meesters van de meditatie keek, die via meditatie verdieping en verruiming bereikten zonder LSD. Dat was hun levende ervaring, en geen van buitenaf veroorzaakte verruiming door een pilletje. De weg tot zichzelf moet immers bevochten en bewandeld worden door innerlijke wrijving. Je kunt wat dat aangaat de levende werkelijkheid niet foppen door één of ander chemisch middeltje. De waarheid laat zich niet dwingen door datgene wat nep is. Wanneer die innerlijke wrijving en strijd op een gegeven moment wegvalt, is er sprake van een natuurlijk bewustzijn, dan blijkt dat chemische drugs niets meer en niets minder zijn dan illusoire middelen. Ze kunnen misschien even een innerlijk deurtje op een kier zetten, maar nooit een vervanging zijn van de zelf bevochten spirituele realisatie. Omdat alcohol en drugs deel uitmaken en blijven maken van de dorst (tṛṣṇā) naar bepaalde ervaringen. Deze dorst is gedefinieerd door de Boeddha als het verlangen om vast te houden aan plezierige ervaringen en deze na te jagen, in tegenstelling tot pijnlijke of onplezierige ervaringen, met daarnaast ervaringen van neutrale aard. Deze dorst is volgens Gautama de Boeddha de oorzaak van duḥkha, oftewel lijden. Dit is door de Boeddha verwoord in de Vier Edele Waarheden, en duḥkha is wordt nader omschreven in de Eerste Edele Waarheid.

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 24-04-2012 17:21 door Basho »

Y1010

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2012 23:23 »
Als iets voor me ondraaglijk is, dan visualiseer ik het skelet voor me, dat skelet ben ik en het draagt alle pijn en zo geraak ik door de pijn. Ik probeer dus pijnstillers niet te gebruiken en de pijn te dragen. Ik weet dat voor een volgend leven het nodig is dat ik mijn lijden draag.
Er is niet meer pijn, dan dat wat draaglijk is.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2012 15:06 »
Tja is moeilijk,

Ik denk  dat verdovende middelen gebruiken voor het genot heels slecht is. Zo streeft men tijdelijk geluk na en raakt men verblind tot het bereiken van innerlijke vrede en inzicht.

Ikzelf slik anti psychotica en anti depressiva. Dit heb ik nodig zonder dat raakt simpelweg de stofwisseling in de hersenen ontregelt wat leid tot psychose en erge stemmingswisseling. Maar ik gebruik deze medicijnen niet voor het genot of om alles weg te drukken. Veel meditatie en zelf onderzoek zorgt errvoor dat ik vrij weinig gebruik (minder dan voor ik begon met mediteren) maar ik denk dat het onvermijdelijk is om toch een bepaalde dosis te blijven slikken. En al zou ik het zonder kunnen, de prognoses en bijbehorend risico zijn te groot. Ik denk zelfs dat ik mijzelf geweld zou aandoen (niet in handelen maar meer dat ik ziek wordt terwijl ik weet dat het te voorkomen is) als ik deze medicijnen niet zou gebruiken. Dus niet medicijnen gebruiken kan in mijn ogen ook geweld tegen jezelf zijn, dit geld voor veel ziekten. Als men bijvoorbeeld weigert anti biotica te gebruiken kan dit leiden tot blijvende schade. Het niet gebruiken kan dan ook een vorm van geweld tegen jezelf zijn.

Wees goed voor jezelf en voor anderen is mijn motto. Verdovende middelen zoals xtc, hash alcohol leiden vrijwel altijd tot tijdelijk geluk maar een hoop innerlijke onrust en gebrek aan inzicht. Ik denk dat dit dan ook geweld tegen jezelf is. Pijn bestrijden, ja ik ben het aan de ene kant eens met bovenstaande berichten dat pijn uiteindelijk iets is wat erbij hoort......in hoeverre men daar mee moet leven is ieder voor zich. Er bestaan vele soorten pijn...
« Laatst bewerkt op: 25-04-2012 15:11 door sterk in kracht »

Basho

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2012 16:34 »
Ik denk dat je een prima onderscheid maakt tussen misbruik van medicatie en de noodzaak om medicatie te gebruiken, Sterk in Kracht. Veel mensen zijn afhankelijk van medicijnen voor hun gezondheid, dat kan niet zomaar worden ontkend of ontkracht. Het is goed dat er medicatie bestaat en dat je het kunt gebruiken voor je gezondheid. Mijn partner heeft een hoge bloeddruk, zo hoog dat het overlijden zou plaatsvinden binnen drie maanden als dat ongemoeid zou zijn of zou worden gelaten. Door medicijnen wordt die torenhoge bloeddruk tot normale waarden teruggebracht. Als de medicatie niet gebruikt zou worden, zou dat dus een ernstig gevaar voor de gezondheid zijn en dus uiteindelijk leiden tot de dood. Deze veel te hoge bloeddruk is trouwens genetisch bepaald, het zit in de familie. Er is niets aan te doen, de medicijnen moeten worden geslikt als men in leven wil blijven... ::)

Met beleefde groet,

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2012 19:32 »
Dan heb ik nog een vraag die daarop volgt... In een Tv-programma dat ik af en toe wel eens zie (doktersserie) , werd er in de aflevering een boeddhist opgenomen in het ziekenhuis, ze wouden hem aan de morfine leggen maar hij weigerde deze. Zou het verkeerd geweest zijn geweest zijn zou hij deze morfine hebben aangenomen? want morfine is een verslavend middel en daar is het boeddhisme 'tegen'...

alvast bedankt,
groeten,
007m160

-Albert Einstein

lord rainbow

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2012 19:36 »
als hij die morfine weigerde,
zal hij
niet zo'n pijn hebben gehad
dat hij ze nodig had

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2012 19:50 »
Wat betreft morfine, ik denk eerder dat oneigenlijk gebruik iets is wat een boedhist niet past. Ik heb enkele maanden geleden mijn vader moeten verzorgen op z'n sterfbed en hij had veel pijn, ik heb zonder probleem hem meer morfine gegeven dan werd voorgeschreven. Er is in mijn ogen geen enkele noodzaak om (zoals in dit geval) een oude man een paard dagen voor z'n dood extra te laten lijden...

Ook kan het wegnemen van pijn in sommige gevallen het genezingsproces juist bevorderen en is morfine helemaal niet zo verslavend (als het onder dokterstoezicht wordt voorgeschreven. Ik denk inderdaad zoals lord rainbow schreef dat hij niet zoveel pijn had dat hij het nodig had. Maar iemand die kapot gaat van de pijn zal morfine doorgaans niet als genotsmiddel gebruiken of gebruiken om te ontsnappen aan de werkelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2012 19:52 door sterk in kracht »

Offline 007m160

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25-04-2012 19:52 »
bedankt voor jullie antwoord
en mijn medeleven...

vriendelijke groeten,
007m160

-Albert Einstein

Basho

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25-04-2012 20:13 »
Inderdaad, ik maak een buiging vol respect voor u, Sterk in Kracht. Het zal u niet gemakkelijk vallen om uw vader te moeten missen.

Met oprechte deelneming,

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25-04-2012 20:19 »
Bedankt voor jullie medeleven.....

Wat het voor mij makkelijker maakt is dat mijn vader tijdens zijn leven zelf altijd een nuchtere instelling heeft gehad t.o.v. de dood. Deze instelling heeft hij ons ook geleerd. Hij was geen boeddhist maar een boerenzoon. Op z'n sterfbed zei hij dan ook regelmatig "dat het koren wordt gezaaid en geoogst". Natuurlijk mis je iemand wel, maar ik kijk vooral in het heden en naar een van zijn laatste wensen, goed voor m'n moeder te zijn en haar bijstaan, dat is het nu...en daar probeer ik dan ook in te leven....
« Laatst bewerkt op: 25-04-2012 20:21 door sterk in kracht »