Auteur Topic: Salamanders als huisdieren  (gelezen 6444 keer)

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Salamanders als huisdieren
« Gepost op: 02-06-2012 12:46 »
Hallo allemaal,

In de Shila staat o.a. dat je geen levende wezens mag doden. Maar wat als ik mijn salamanders nou meelwormen als eten geef? Dan dood ik indirect deze meelwormen maar geef de salamanders ook weer leven.

Dus hoe interpreteer je deze regel in deze situatie? Als je deze regel letterlijk moet nemen zou je dus geen huisdieren mogen hebben die andere dieren eten mits jij degene bent die het voedsel geeft.

Hoe denken jullie hierover?
« Laatst bewerkt op: 03-06-2012 09:45 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Salamanders als huisdieren
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2012 14:57 »
Hoi JG,

Je interpreteert de regel korrekt. In de boeddhistische woongemeenschap annex retraitecentrum waar ik een tijdje woonde was het bijvoorbeeld regel dat mensen geen nieuwe huisdieren die vlees of andere levend geweeste materie eten mochten binnenhalen. Natuurlijk mocht iemand die kwam wonen en reeds pakweg hond of kat had het beest houden, maar ging ie dood of liep ie weg dan geen vervanging. (Tenzij de hond vegetarisch at, schijnt soms te kunnen, en de kat dito was PLUS z'n muizen/vogel-jachtinstinct kwijt was.) We haalden ook geen kat binnen tegen de forse muizenplaag maar losten het net genoeg op met niet-dodelijke wegjaag-middelen.

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2012 15:04 »
...met het in leven houden van de salamander,
verleng je tevens zijn gevangenschap...

Offline samten

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2012 18:27 »
Nu de salamander toch eenmaal je huisdier is, kun je hem z'n gevangenschap maar beter zo aangenaam mogelijk maken. door de wc spoelen is geen optie. Geef 'm al je liefde en aandacht en offer de meelwormen met liefdevolle aandacht, vraag ze om vergeving en beloof plechtig dat je zo'n situatie in de toekomst zal gaan voorkomen.
 De salamander en meelwormen zullen zo in ieder geval met betere energieën zijn omgeven dan in de dierenspeciaalzaak...beter voor hun, en hoogstwaarschijnlijk ook voor jou.

groet,
samten

Basho

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2012 18:31 »
Samten ziet het juist. De ethische regels van het Boeddhisme worden vaak “voorschriften” genoemd. Vanuit onze Christelijke cultuur wordt dit onbewust veelal bijna hetzelfde opgevat als de traditionele tien geboden die bijvoorbeeld God aan Mozes gaf in het Oude Testament van de Bijbel. Ook al gelooft u niet in God, en bent u een geseculariseerde Westerling die niets meer met het Christendom te maken wil hebben, keihard feit is dat onze cultuur doordrenkt is van Christelijke interpretaties. Soms gaat dit zover dat we het zelf dus niet eens doorhebben. We kunnen onszelf met een mooi woord atheïst noemen en ons reactionair afzetten tegen alles wat riekt naar een geloof in God, maar dat betekent niet dat we ons automatisch ook daadwerkelijk hebben losgemaakt van de banden van het geloof dat hier meer dan 2000 jaar veruit dominant was.

De ethische regelgeving binnen het Boeddhisme zijn eerder “regels” voor persoonlijke training en beoefening dan dat ze dwingend willen aangeven via een “gij zult dit niet doen of gij zult dat doen”; wat “niet mag” en wat “wel mag”. Dit is mijns inziens een fundamentele vergissing die vooral veel Westerse Boeddhisten maken. Er wordt door de Boeddha niet gesproken in termen van onaantastbare dogma’s. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Vajrayana traditie met haar Tibetaanse herderscultuur. Het vleesloos eten was daar eigenlijk zeer lange tijd niet mogelijk, terwijl deze mensen wel Boeddhisten waren (en zijn). Kortom: er wordt over het algemeen veel te zwart/wit geïnterpreteerd en dito omgegaan met de Boeddhistische “voorschriften”, die zoals gezegd feitelijk bedoeld zijn als ethische beoefening, als training. De meest extreme vorm van het niet willen of niet mogen doden van levende wezens vinden we in het Jaïnisme van Mahavir in India. Deze Jaïns lopen de hele dag rond met een mondkapje om liever geen microscopische wezens in te ademen die in het menselijke lichaam een wisse dood tegemoet gaan. Ook zijn ze de hele dag bezig om op te letten dat ze geen insect doden, of er op trappen, ook al is dat per abuis: de karmische gevolgen zullen er naar zijn! Met andere woorden: de Jaïns zijn de godganse dag bezig om met een zachte wisser voor hun voeten in de rondte voor zich uit te vegen om maar geen enkel levend wezen te doden, er per abuis op te trappen.

Dit is bijna een vorm van krankzinnigheid, om een regel via het Jaïnisme zo strikt na te volgen. De Boeddha is hier veel losser in, maar ook niet té los. In het Boeddhisme ligt de fout niet zozeer in de daad zelf, maar veel meer in de negatieve geestestoestand waarin men verkeert bij het verrichten van een bepaalde daad. De intentie die leidt tot een bepaalde handeling staat hier centraal, niet de daad op zichzelf. De ons drijvende krachten uit begeerte, haat en verwarring (reactiepatronen) creëren volgens Gautama de Boeddha uiteindelijk het karma en niet het feit dat je bijvoorbeeld per abuis, misschien zelfs zonder het te weten een mier doodtrapt.

Wanneer iemand een salamander als huisdier aanschaft, kan dat gebeurd zijn lang voordat hij of zij een Boeddhist werd. Maar het dier is nu eenmaal in bezit, dus wat te doen? Via de biologische wetenschap bestaan er drie vormen van levende wezens die specifiek eetgedrag hebben en specifiek eten nodig hebben om te kunnen overleven. Carnivoren eten uitsluitend vlees, hun gebit en spijsvertering is er evolutionair specifiek voor ontstaan. Herbivoren zijn uitsluitend planteneters, hun gebit en vaak veel langere spijsvertering is er speciaal op geënt om planten en vruchten te eten. De derde groep zijn de omnivoren (alleseters), dat zijn levende wezens die zowel planten, vruchten én vlees kunnen eten. Wij mensen vallen binnen deze (derde) groep van de omnivoren: ons gebit is er voor ontstaan en onze spijsvertering is erop gericht om alles te kunnen eten. Een hond is een carnivoor. Van een carnivoor een vegetariër “willen maken” vanuit een Boeddhistische overweging is mijns inziens foutief. Met alle respect, door een hond niet te geven wat hij van nature hoort te eten zal betekenen dat het dier last kan krijgen van ernstige darmklachten en een korter leven zal hebben dan als de hond gewoon zijn vlees zou kunnen eten. Dit is een volstrekt onnatuurlijke situatie. Hetzelfde geldt voor een kat, een salamander, of welk ander dier dan ook.

Het centrale probleem is hier de Boeddhist zelf. Het is in eerste instantie de vraag waarom je een vleesetend huisdier hebt, omdat dit je immers voor dit soort problemen van het vegetarisch eten of niet-vegetarisch eten geven plaatst. Ik wil er aan herinneren dat de ethische regels van het Boeddhisme specifiek en uitsluitend voor de mens zijn bedoeld en niet voor dieren. Wij willen ethisch leven, en dat is onze keuze. We kunnen niet voor een dier gaan bepalen wat hij wel en niet mag eten, omdat het dier immers geen Boeddhist is. U bent de Boeddhist. Dus een salamander behoort meelwormen te eten, en zal het dier die moeten eten. Dat u wellicht een karma-angst heeft, dat is een ander verhaal. De hele moeilijkheid in deze is, dat u wilt kiezen voor een bepaald ethisch gedrag. Dat kun je het vleesetende dier niet wijsmaken, die is eenmaal zo evolutionair ontstaan, geboren en hoort zijn leven zo te leven. De hele natuur is vol van geweld om te eten en gegeten te worden. Dat is niet anders. Wij moeten ons daar helemaal niet mee bemoeien. Het lijkt dus beter om geen huisdieren te hebben die vlees nodig hebben. Misschien kunt u er voor kiezen om in het vervolg dergelijke huisdieren niet meer aan te schaffen. Dat is uw verantwoordelijkheid. Maar nu u eenmaal de salamander in huis heeft, zult u zich denk ik moeten houden aan de eetgewoonten van het dier. En zult u mijns inziens het dier dienen te geven wat het van nature hoort te eten. U heeft de zorg voor het dier, dus moet u zich maar wat minder zorgen maken om uw eigen karma. U geeft het dier immers geen meelwormen uit begeerte, haat of verwarring.

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de salamander te verkopen aan een ander, maar dan is die ander opeens de verantwoordelijke voor het feit of het dier meelwormen zal krijgen of niet. De beste oplossing lijkt me dus om de salamander gewoon netjes te behandelen zoals het hoort; dan maar meelwormen voeren. Dat is de natuur van de salamander en zo hoort het ook. U hebt het dier aangeschaft, dus neem dan gewoon de consequenties, ook al bent u een Boeddhist. Gaat het dier ooit dood van ouderdom, dan krijgt u opnieuw de keuze om een dier in huis te nemen, of niet. Wat mij betreft is er geen enkel probleem, helaas wordt mij maar al te vaak aangewreven dat ik de “Boeddhistische regelgeving te los interpreteer”. Dat is natuurlijk helemaal niet het geval, ik stel slechts wat de consequenties zijn van een bepaalde keuze, en welke verantwoordelijkheid u neemt of niet neemt. Zorg goed voor uw dier, onthoudt het niet wat het van nature nodig heeft, omdat u anders namelijk iets tegennatuurlijks opdringt waar het dier helemaal niet mee gebaat is. Waarschijnlijk lijdt het huisdier nog meer onder verkeerd voedsel, omdat u misschien zo nodig uit overtuiging vegetariër wilt zijn en "niet wilt meewerken aan het doden van levende wezens". Maar het dier begrijpt niets van uw vegetarisme, het wil gewoon leven zoals het bedoeld is. Het is al heel wat dat het huisdier in gevangenschap leeft, dat is van nature ook niet juist. Maar goed, zoals gezegd heeft u nu eenmaal de verantwoordelijkheid voor het dier, dus verzorg het dan ook met liefde en de juiste zorg. Oók al betekent dit dat het dier eten krijgt waarvan u zelf van mening bent dat het niet strookt met uw opvatting van het Boeddhisme. Wees realistisch en wees los en natuurlijk. Overdenk uw keuzen wijs en goed. Laat u niet teveel leiden door “regels” die bedoeld zijn als ethische training en beoefening. En welke regels totaal niet bedoeld zijn om u aan op te hangen. Dit zijn geen karmische dogma’s, vergis u niet.

Met vriendelijke groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 18:46 door Basho »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2012 19:03 »
...1 salamander...zoveel woorden,
afhankelijk ontstaan
is wonderbaarlijk...
« Laatst bewerkt op: 04-06-2012 19:51 door lord rainbow »

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2012 21:11 »
Bedankt voor jullie commentaar, in het speciaal Basho.

Ik zal mijn salamander gewoon goed te eten geven en ze met veel liefde verzorgen.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04-06-2012 21:41 »
Bedankt voor jullie commentaar, in het speciaal Basho.

Ik zal mijn salamander gewoon goed te eten geven en ze met veel liefde verzorgen.

Kijk eens aan, is die behoorlijke hoeveelheid tekst en uitleg die ik hierboven geproduceerd heb niet voor niets geweest. Ik ben blij dat het in goede aarde is gevallen. ;)

Ik maak speciaal een buiging voor de kleine salamander, één van de wonderen der natuur.

En neem het volgende citaat van Zen-leraar Huang Po speciaal hierbij in overweging:

"De Boeddha is in werkelijkheid een schepping van je eigen geest. Hoe kun je hem dan zoeken via geschriften?"

Met beleefde groet,

Basho :)

Nuria

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2012 15:29 »
Mooi geschreven Basho.
Hoe kijken jullie hier tegenaan als een Boeddhist een kind krijgt of wilt?